Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 3204
Hallo.
Fant en xbox 360 elite utenfor elkjøp idag, men skuffelsen ble stor da jeg oppdaget at den hadde "red ring of death (RROD)". Skuffelsen forsvant derimot når jeg fant ut at det tydeligvis er mange lette løsninger for å reparere. Jeg har erfaring med å åpne xboxen (har en flashet en), og lurer på er dette en god ide? Er det noen slike pakker som funker?
Slike fikser pleier som regel ikke å vare noe særlig lenge. Kanskje 2 - 3 måneder hvis du er heldig.
Sjekk om du har reklamasjon først...?
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Sjekk om du har reklamasjon først...?
Vis hele sitatet...
På en xbox han fant i søpla bak elkjøp? Hoho.
Sitat av Kristianweb Vis innlegg
På en xbox han fant i søpla bak elkjøp? Hoho.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Garanti følger serienummeret. på 3RL (ring of death) er det 5års utvidet garanti. Jeg jobbet på xbox kundestøtte selv før, var ikke alltid vi brydde oss selv om xboxen var registrert på noen andre, fordi den som regel da var kjøpt brukt.

Ring xbox kundestøtte, be dem sjekke serienummeret og garantistatus. Si du kjøpte den brukt av en privat selger så du har ikke kvittering = profit.

Elite ble sluppet ut i 2007, så sannsynligheten for at den er innenfor 5års garanti er greit stor
Sist endret av bamsegutt; 23. november 2012 kl. 00:55.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Sjekk om du har reklamasjon først...?
Vis hele sitatet...
Har åpnet fronten og sjekket, og det er ingen reklamasjon siden forrige eier har tatt vekk klistremerket.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Har åpnet fronten og sjekket, og det er ingen reklamasjon siden forrige eier har tatt vekk klistremerket.
Vis hele sitatet...
Microsoft har ikke offentliggjort hva 3rl er av feil, men det er en fysisk feil inne i Xboxen. Iom. at de jeg snakket med i min tid i kundeservice som regel nevnte at bildet flimra og de fikk rare farger på skjermen før de fikk 3RL, ville jeg tro det er noe med det interne skjermkortet. vet dog ikke hvordan det kan fikses.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Microsoft har ikke offentliggjort hva 3rl er av feil, men det er en fysisk feil inne i Xboxen. Iom. at de jeg snakket med i min tid i kundeservice som regel nevnte at bildet flimra og de fikk rare farger på skjermen før de fikk 3RL, ville jeg tro det er noe med det interne skjermkortet. vet dog ikke hvordan det kan fikses.
Vis hele sitatet...
Vil tro det har noe med kjølingen å gjøre.

Sitat av bamsegutt Vis innlegg

Elite ble sluppet ut i 2007, så sannsynligheten for at den er innenfor 5års garanti er greit stor
Vis hele sitatet...

3 års garanti, 5 års reklemasjonsrett hos forhandler.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Vil tro det har noe med kjølingen å gjøre.


3 års garanti, 5 års reklemasjonsrett hos forhandler.
Vis hele sitatet...
på 3rl er det fem års garanti (ikke reklamasjon) hos Microsoft, det gjelder dog kun i Norge To år for alt annet og på dette gjelder fem års reklamasjon via forhandler
Sist endret av bamsegutt; 23. november 2012 kl. 15:46.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
på 3rl er det fem års garanti (ikke reklamasjon) hos Microsoft, det gjelder dog kun i Norge To år for alt annet og på dette gjelder fem års reklamasjon via forhandler
Vis hele sitatet...
De første 3 årene dekkes av garantien, de 2 resterende dekkes av reklamasjonsretten på 5 år vi har her i Norge. (Glem hva jeg sa om forhandler i forrige post)Og ja jeg vet jeg er litt pirkete nå.

Tror du Microsoft ville være grei med oss i Norge og gi oss 2 år lengre garanti enn alle andre?
Sist endret av Naturgrønn; 23. november 2012 kl. 16:00.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
De første 3 årene dekkes av garantien, de 2 resterende dekkes av reklamasjonsretten på 5 år vi har her i Norge. (Glem hva jeg sa om forhandler i forrige post)

Tror du Microsoft ville være grei med oss i Norge og gi oss 2 år lengre garanti enn alle andre?
Vis hele sitatet...
Dude, jeg jobbet for Xbox Kundestøtte :P 5 års utvidet garanti på 3rl, dette er IKKE reklamasjon. På alt annet er det to års garanti via microsoft og 5års reklamasjon hos butikken.

Og ja de var greie å gi oss tre (!) års utvidet garanti for 3rl for å slippe problemer med norsk reklamasjonslov. De har allikevel valgt å la forhandlere ta seg av reklamasjon på alle andre feil. I England har de ett års vanlig granti og tre år på 3rl, så vi har gode forbrukerrettigheter her i landet!
Sist endret av bamsegutt; 23. november 2012 kl. 16:02.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Dude, jeg jobbet for Xbox Kundestøtte :P 5 års utvidet garanti på 3rl, dette er IKKE reklamasjon.
Vis hele sitatet...

Microsoft har utvidet garantien globalt for 3rl til 3 år, men her i Norge har vi en reklamasjonsrett som gjelder i 5 år og dekkes av forbrukerkjøpsloven. Så de siste 2 årene går under reklamsjonsretten du har som forbruker i Norge. At de velger å kalle det for garanti for å skaffe seg goodwill er sikkert greit nok det.

Sitat av bamsegutt Vis innlegg

Og ja de var greie å gi oss tre (!) års utvidet garanti for 3rl for å slippe problemer med norsk reklamasjonslov.
Vis hele sitatet...
3 års garantien for 3rl er global og har ingenting med norsk reklamasjonsrett å gjøre.
Sist endret av Naturgrønn; 23. november 2012 kl. 16:12.
Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Microsoft har utvidet garantien globalt for 3rl til 3 år, men her i Norge har vi en reklamasjonsrett som gjelder i 5 år og dekkes av forbrukerkjøpsloven. Så de siste 2 årene går under reklamsjonsretten du har som forbruker i Norge.

3 års garantien for 3rl er global og har ingenting med norsk reklamasjonslov å gjøre.
Vis hele sitatet...
Makan til pirking da, skal se om du forstår.

Microsoft har valgt å gi oss tre års utvidet GARANTI for 3rl og E74 feil. Det vil si 5 års GARANTI til sammen for 3RL og E74, ikke noe annet. Dette er da reparasjon som går direkte via Microsoft. De har også gitt andre land to år utivdet garanti for samme problemet, men vi får tre for å slippe problemer med reklamasjonsloven. (Dette gjelder også E74 feil som også er hardware feil, samme som 3RL) Dette er altså ikke reklamasjon, og det er egentlig noe vi ikke har krav på ifølge lovverket, men noe Microsoft har gått med på for å få bedre PR etter oppstyret rundt "ring of death".

For ALLE andre feil har vi to års garanti via Microsoft, og fem år reklamasjon via forhandler, altså ikke direkte med Microsoft. Forbrukerkjøpsloven dekkes altså av forhandler, da det er forhandlers annsvar, ikke Microsofts.

3 års garanti for 3rl er forøvrig heller ikke global, da noen land har 2 års vanlig garanti og 4 års utvidet garanti for 3rl. Det som derimot er globalt er 2 års utvidet garanti for 3rl og e74, bortsett fra Norge som har 3 års utvidet garanti.

Capiche?

Edit: Slutt å endre innlegg mens jeg skriver
Sist endret av bamsegutt; 23. november 2012 kl. 16:18.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
r 3rl og e74, bortsett fra Norge som har 3 års utvidet garanti.

Capiche?
Vis hele sitatet...
Capiche! Hehe
Pakk den inn i et håndkle å skru den på. La den stå ei stund, så prøver du å starte den på nytt. Prøvd det selv, og det funker midlertidig (noen ganger). Er nok en viss brannfare også
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har fått RROD 3 ganger. Hver gang har jeg skrudd den av og på igjen, så har den fungert igjen.

Fatter ikke hvorfor min ikke blir ødelagt av det egentlig, da alle andre ser ut til å slite jævlig med det.
Sitat av Fle7ch Vis innlegg
Pakk den inn i et håndkle å skru den på. La den stå ei stund, så prøver du å starte den på nytt. Prøvd det selv, og det funker midlertidig (noen ganger). Er nok en viss brannfare også
Vis hele sitatet...
Gjorde det, funket i to minutter så døde den. Haha.
Om jeg ikke husker helt feil, så kan man bare kjøre HKet i oven i noen minutter.
Ikke ta det her for god fisk, men jeg har lest at en av årsakene til RROD (den vanligste mon tro...?) er at klemmene som holder CPU'en -eller var det GPU'en...? fast på hovedkortet løsner, slik at den ikke får god nok kontakt.
Når man pakker den inn i et håndkle, blir den veldig varm innvendig, nok til at metallet i klemmene utvider seg littegran og CPU'en får kontakt intil den kjølner igjen.

Kansje en mulighet er å rett og slett kile noe i mellom disse klemmene slik at de sitter strammere?

Litt off topic: på Wii'en min var det et helvetes leven når det stod en skive i leseren, løsningen der var og ta av lokket og kile litt bretta papir i mellom en metallbøyle inni der og braketten som den runde greia som ligger oppå navet på CD'n sitter fast i.
Da ble det stilt etterpå.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det stemmer delvis det du sier, X klemmene løsner,(skrueløs patent) det blir dårlig kontakt, kjølepastaen tørker så ut, deretter får du feilkode(RROD), når chipen blir overopphetet slettet den kun feilkodene, noe som gjør at det kun er et tidsspørsmål før du ser de igjen.

Du får kjøpt billige kit til å fixe dette, eller så trenger du kun 6 skruer og muttere med skiver og litt kjølepasta.
Sist endret av Fleff; 23. november 2012 kl. 18:31.
Så du mener at det egentlig holder og feste med skruer gjennom hovedkortet i stedet for den jallapatenten og litt tannpast...*kremt* kjølepasta?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Ja, bruker du skruer med skiver på, istedenfor de festene som er der, så holder det, du får også kjøpt en nyere type kjøleribbe til den om du vil, med 2 "radiatorer" Evt kan du bare polere kontaktflatene på blokken med veldig fint sandpapir, da overflaten virker veldig billig utført(grov, ujevn osv)
Parkettetterligning
Hvis det er skjermkortet så kan du gjøre som man kan med pc skjermkort. Det man gjor der er å ta av plast og sette det på alluminiumsfolia i stekeovnen en tid. Dette reparer offte loddingene og funker overraskende offte visstnok. Enkelte sier at det hjelper å starte xboxen med et tykt håndkle pakket rundt. Når den oppnår en så kraftig overoppheting vil jeg tro at enten dette skjer eller at den resettes så grundig at den på en eller annen måte funker ihvertfall for en periode. Har ille prøvd dette selv og lover ikke suksess.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Kinkig situasjon, men uansett. RROD kan komme av overopphetning eller/og at Xbox'n er fylt opp med støv innvendig. Foreslår at du åpner den og "vasker" den innvendig.. og plasser den på et avkjølt område hvis mulig.