Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er fengselstraffene for milde i Norge?
Ja 178 54,60%
Nei 148 45,40%
Stemmegivere: 326. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  106 12786
Kom over en artikkel på nrk sine nettsider anngående amerikanernes syn på norske fengsler.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.8343196

Leste gjennom denne og blar så ned til kommentarfeltet. Nå skal det sies at kommentarfeltene til nyhetsartikler som regel er fylt til randen med de mest tankeløse idiotene verden kan tilby, men jeg vil allikevel dra frem debatten. Her argumenterer de for at kriminelle behandles for godt, at fengsler sees på som et ferieopphold og at de heller burde hatt en mørk celle med vann og brød til mat. Videre påpeker folk at de fleste gjør nye kriminelle handlinger nettopp fordi fengselsoppholdet sees på som ferie.

Dette er ikke meninger som kun eksisterer i kommentarfeltet på NRK heller. Jeg har flere ganger kommet i diskusjon med venner og bekjente om fengselsstraffene i Norge. De fleste drar frem situasjonen de eldre har i Norge, og påstår de kriminelle har det bedre.

Jeg stiller spørsmål til dette. Er det noen som har gode eksempler på at kriminelle behandles bedre enn de syke og eldre? Hvis ikke vil jeg fortsette å se på dette som udokumentert svada.

http://www.youtube.com/watch?v=uGTzbj3fRSw

Dere har sikkert sett videoen der Michael Moore roser Norge opp i skyene for vårt velferdssamfunn. Har sier også at Norge er blant landene med lavest prosent av kriminelle som driver med gjengangerkriminalitet. Det er riktignok Michael Moore som sier dette, men vil tro han har kildene i orden. Det viser seg at land med strengere straffer og mindre "humane" fengselsopphold har høyerer prosent gjengangerkriminalitet

Er fengselsstraffene i Norge for snille? Skal fengsel være om hevn istedetfor rehabilitering? Skal vi la hevnlysten gå utover tryggheten til samfunnet?

Edit: Skulle selvfølgelig stå fengsel i overskriften.
Sist endret av bamsegutt; 2. oktober 2012 kl. 13:14.
Selvsagt skal ikke fensgel være "hevn", det er naturlig å heller ville rehabilitere da man slipper unna å gjøre de hardbarka enda hardere av ett opphold i fengsel..

Men dette er diskutert opp og ned her på bruket hundre ganger før og det ender som regel med ett hylekor der en gjeng "kids" sitter å mener ting om noe de ikke har peiling på kontra noen få av oss som faktisk vet litt om hvordan dette funker som igjen prøver å banke det inn i skallen på resten av folket at romantiseringen av norske fengsler er høyst overdrevet og at rehabilitering er rette veien å gå.
Enhver som mener det er "ferie" å sitte i fengsel har garantert ikke sonet en lengre dom. Frihetsberøvelse er ikke ferie, uansett om det er fliser på badet eller ikke.
Terminal Arbeider
Radium93's Avatar
Norske fengsler er kanskje litt for snille mot fangene. Synes at de ikke får noe lærepenge av å sitte inne. Blir nok mer som en liten ferie fra det virklige livet. Burde bli litt strengere enn det er nå, men ikke får strengt for det går en grense her.
Norske fengsler skal virke rehabiliterende og det virker!

fengsel i norge kontra fengsel i andre land er prosenten på fengselsfugler som vender tilbake til fengsel mye lavere i norge enn andre land!
Sist endret av TanteOlga; 2. oktober 2012 kl. 13:30.
Sitat av TanteOlga Vis innlegg
fengsel i norge kontra fengsel i andre land er prosenten på fengselsfugler som vender tilbake til fengsel mye lavere i norge enn andre land!
Vis hele sitatet...
...What? Tror du må skrive den settningen om igjen.
Du må rette opp spørsmålet.
Jeg synes norske fengsler er ca slik de burde være, men straffene er veldig snille i forholdtil alvorlige lovbrudd som mord, voldtekt etc. Kriminalitet som påvirker andre.
En person som dreper vilkårlig er ikke en person som passer inn i samfunnet.
Litt kort post siden jeg sitter på mobilen.
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Det jeg lærte på ungdomsinstitusjon.. (Er selfølgelig ops på at det er to HELT forskjellige ting) er at trivsel kommer man langt med.

Fengsel er ikke en STRAFF, fengsel er en lærepenge og til tider hjelp, i norge blir flere lovlydige en for eks USA statistisk sett.

Det er bedre at fangene/innsatte trives med hjelpen istedet for at de skal gå å bekymre seg over evt overfall eller lignende.
Syns fengsla i USA er for strenge. Men de i Norge kanskje litt for snille?

Har jo kun sett amerikanske fengsel i media så skal ikkje uttale meg for masse, men dette er da inntrykket eg har fått.

Liker egentlig godt ideen om at fanger skal rehabiliterast
Synes selv at vi er snille med dem, men det er en bra ting.

Men dog, vi trenger ikke akkuratt fliser på badegulvet. Det blir litt for mye.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
å sammenligne fengsler og retssystemet i USA kontra Norge blir helt latterlig, av den enkle grunn at det er åpenbart vi gjør noe rett, og de gjør noe helt, helt galt.

i norge er fengsel ikke basert på et hevnaktig straffesystem, men et rehabiliteringsystem, derfor er det ingen grunn til å bestemme at fangene skal ha det jævligst mulig når de sitter inne.

enkelt og greit; sjekk tilbakefalls-statistikken i USA kontra Norge, og sjekk i samme slengen antall personer pr. innbyggertall som sitter i fengsel i USA kontra Norge.

der har du en stor del av svaret ditt.

spørsmålet man da sitter igjen med, er ikke om vi skal gjøre det verre å oppholde seg i norske fengsler, men hva vi kan gjøre for å gjøre rehabiliteringsprosessen ENDA mer effektiv.
Sist endret av somnium; 2. oktober 2012 kl. 13:42.
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Norske fengsler er kanskje litt for snille mot fangene. Synes at de ikke får noe lærepenge av å sitte inne. Blir nok mer som en liten ferie fra det virklige livet. Burde bli litt strengere enn det er nå, men ikke får strengt for det går en grense her.
Vis hele sitatet...
Okay, på hvilket grunnlag mener du dette? fordi du har lest det i mediene? fordi du har sett psykisk syke folk på tv si at det er fint i fengsel?

støtt opp om uttalelsene dine?



Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Men dog, vi trenger ikke akkuratt fliser på badegulvet. Det blir litt for mye.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? mener du at det er lettere å rehabilitere folk som ikke har tilgang på flisebelagte baderomsgulv?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Hvorfor? mener du at det er lettere å rehabilitere folk som ikke har tilgang på flisebelagte baderomsgulv?
Vis hele sitatet...
Nei, men mener du at det er lettere og rehabilitere personer som har det?

Synes det er litt vel overdrevet, men bare litt. Om du kan finne noen nummere som henviser til at personer med tilgang til baderom med flisbelagt gulv har en høyere rehabilitasjonsrate kan jeg godta det.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Har mistet friheten i 3 uker, sonet på en av stedene med åpent miljø og område. Men må si at det er de lengste ukene i mitt liv. Den følelsen av og ikke få reise vekk, ikke få lov til å ringe eller hilse på venner og familie når man vil var helt jævelig syns jeg. Jeg klager etter 3 uker! De med strengere og lengere soning har det helt jævelig nok som det er, uansett hvor bra maten er eller hvor fint det er på det bitte lille rommet de har.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Nei, men mener du at det er lettere og rehabilitere personer som har det?

Synes det er litt vel overdrevet, men bare litt. Om du kan finne noen nummere som henviser til at personer med tilgang til baderom med flisbelagt gulv har en høyere rehabilitasjonsrate kan jeg godta det.
Vis hele sitatet...
På en måte ja, jeg har selv sonet lengre enn den gjennomsnittlige fyllekjøreren og for å si det sånn, hver eneste lille bit med trivsel jeg kunne få gjorde at jeg ble mindre destruktiv og dermed enklere å "rehabilitere".

hvor kommer dette enorme hatet mot baderomsfliser fra?

En ting man må tenke på er også at disse badene som blir bygget gjerne skal holde noen år, med harde brukere, da er det kanskje ikke helt ideelt å legge belegg som fort kan skjæres opp og ødelegges helsikkes mye enklere enn f.eks de billigste flisene..

Det trenger ikke nødvendigvis å ha med trivseln å gjøre, det kan faktisk være en økonomisk grunn til at det er lagt fliser.. vil det eventuelt være feil da også?
Sitat av ztaale Vis innlegg
På en måte ja, jeg har selv sonet lengre enn den gjennomsnittlige fyllekjøreren og for å si det sånn, hver eneste lille bit med trivsel jeg kunne få gjorde at jeg ble mindre destruktiv og dermed enklere å "rehabilitere".
Vis hele sitatet...
Se så, der har du forklart deg bedre enn mesteparten av tidligere diskusjonsparter om det emnet.

Sitat av ztaale Vis innlegg
hvor kommer dette enorme hatet mot baderomsfliser fra?

En ting man må tenke på er også at disse badene som blir bygget gjerne skal holde noen år, med harde brukere, da er det kanskje ikke helt ideelt å legge belegg som fort kan skjæres opp og ødelegges helsikkes mye enklere enn f.eks de billigste flisene..

Det trenger ikke nødvendigvis å ha med trivseln å gjøre, det kan faktisk være en økonomisk grunn til at det er lagt fliser.. vil det eventuelt være feil da også?
Vis hele sitatet...
Fliser pleier ganske ofte og koste litt, men om dem så holder over lengre perioder får det vel gå.

Så der vant du
ArbeidsledigProletar
Sitat av Radium93 Vis innlegg
Norske fengsler er kanskje litt for snille mot fangene. Synes at de ikke får noe lærepenge av å sitte inne. Blir nok mer som en liten ferie fra det virklige livet. Burde bli litt strengere enn det er nå, men ikke får strengt for det går en grense her.
Vis hele sitatet...
Det handler ikke om å være snill eller slem med fangene. Ei heller at det skal være så kjipt der inne. Straffen er jo at de ikke kan forlate plassen. Frihetsberøvelse. Samma hvor mye en fange vil forlate fengselet så kan han ikke.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Men hva med sammenlikningen med f. eks. gamlehjem? Vi ser jo stadig vekk nyheter om eldre/syke som ikke får den behandlingen de trenger. Om det er sånn at man faktisk må velge, blir det ikke riktigere å betale mer til lovlydige borgere som er gamle/syke og trenger hjelp, enn til folk som har brutt loven og sitter inne for dette?
Ja, da var det duket for at vi inntar den vanlige runkesirkelen hvor vi ender opp med det allerede nevnte hylekoret...


Her er det et par tråder med de vanlige for- og motargumentene for de humane fengslene i Norge:

Norge Kåres til å ha det mest humanet fengslet!

Fengselsuniformer - Din mening?

Hvordan er det å sitte inne?

Dødsstraff - Mot eller for?

Og til slutt en forklaring på hvorfor modellen for straffegjennomføring i Norge er slik som den er i dag.

Straff som virker
Det kun lengre dommer i Halden fengsel, bortsett fra noen få tilfeller. Og da kan du gi dem så mye luxus man bare vil.. Det kommer ikke til å gjøre opp for frihetsberøvelsen.

Ellers kan man ikke sammenligne alle fengsler i Norge med halden.

Det finnes celler med aluminumsdass uten sete, ingen fliser, kan ikke styre temperaturen i dusjen, speil er noe slipt metall som var så slitt at man ikke så noe.

Og nei, dette var ingen ventecelle. Der var det ikke dør til dassen en gang. Det er veldig greit med tanke på at betjentene bruker 1 sekund fra det blir banket på til de åpner døren til cellen.
Sist endret av Naturgrønn; 2. oktober 2012 kl. 14:26.
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Sitat av Knask Vis innlegg
Ja, da var det duket for at vi inntar den vanlige runkesirkelen hvor vi ender opp med det allerede nevnte hylekoret...


Her er det et par tråder med de vanlige for- og motargumentene for de humane fengslene i Norge:

Norge Kåres til å ha det mest humanet fengslet!

Fengselsuniformer - Din mening?

Hvordan er det å sitte inne?

Dødsstraff - Mot eller for?

Og til slutt en forklaring på hvorfor modellen for straffegjennomføring i Norge er slik som den er i dag.

Straff som virker
Vis hele sitatet...
Takker for linkene, men unødvendig å ordlegge seg så negativt og useriøst. At det blir tatt opp ofte betyr at det er et ømt og nødvendig tema å ta opp. Jo mer prat, jo bedre. Kanskje folk får litt innsikt.
Sist endret av bamsegutt; 2. oktober 2012 kl. 14:30.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Men hva med sammenlikningen med f. eks. gamlehjem?
Vis hele sitatet...
Her er sakens kjerne politikerne og statsbudsjettet for de forskjellige instansene.

Edit:

Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Takker for linkene, men unødvendig å ordlegge seg så negativt og useriøst. At det blir tatt opp ofte betyr at det er et ømt og nødvendig tema å ta opp. Jo mer prat, jo bedre. Kanskje folk får litt innsikt.
Vis hele sitatet...
Mulig jeg bare har vært her inne for mye og sett meg lei på det.
Sist endret av Knask; 2. oktober 2012 kl. 14:31.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Men hva med sammenlikningen med f. eks. gamlehjem? Vi ser jo stadig vekk nyheter om eldre/syke som ikke får den behandlingen de trenger. Om det er sånn at man faktisk må velge, blir det ikke riktigere å betale mer til lovlydige borgere som er gamle/syke og trenger hjelp, enn til folk som har brutt loven og sitter inne for dette?
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at vi må velge, og det er direkte usaklig å blande eldrehjem inn i en debatt om fengsler.

Sitat av Naturgrønn Vis innlegg
Det finnes celler med aluminumsdass uten sete, ingen fliser, kan ikke styre temperaturen i dusjen, speil er noe slipt metall som var så slitt at man ikke så .
Vis hele sitatet...
Eller Tunga fengsel i trondheim hvor man ofte måtte drite i en pose i søppelbøtta og henge den ut av vinduet sitt om natta om man skulle på dass... im just saying..
Norske fengsler er håpløse.

Førstegangs forbrytere settes inn med harbarkede som gjør at man ofte går på lovbruddsskole og mordere og voldtektsmenn kan slippe ut tidligere hvis de pusser tenna.

Jeg driter egentlig i rehabiliteringsspørsmålet; hvis noen voldtar barn eller er serievoldtektsmann eller morder eller en som bedriver blind vold og annen driiiit så skal han fjernes fra samfunnet. Rehabilitering skal være sekundert. Primært skal straffen FJERNE farlige individer så du slipper å bli neste offer. Desverre er det ikke slik, fanger får luksus fordi "det er frihetsberøvelse som er straffen".

Hadde vært morsomt å se hva de som bruker det argumentet hadde sagt hvis det flytta inn en morder, serievoldtektsmann eller pedofil i deres nabolag. Da hadde nok hykleriet kommet frem.

Sitat av ztaale Vis innlegg
og det er direkte usaklig å blande eldrehjem inn i en debatt om fengsler.
Vis hele sitatet...
Ikke når det er åpenbart man gir fanger bedre behandling


Eller Tunga fengsel i trondheim hvor man ofte måtte drite i en pose i søppelbøtta og henge den ut av vinduet sitt om natta om man skulle på dass... im just saying..
Vis hele sitatet...
Sånn går det når man bryter loven.
Sist endret av Flaskeposten; 2. oktober 2012 kl. 21:42.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Norske fengsler er håpløse.

Førstegangs forbrytere settes inn med harbarkede som gjør at man ofte går på lovbruddsskole og mordere og voldtektsmenn kan slippe ut tidligere hvis de pusser tenna.

Jeg driter egentlig i rehabiliteringsspørsmålet; hvis noen voldtar barn eller er serievoldtektsmann eller morder eller en som bedriver blind vold og annen driiiit så skal han fjernes fra samfunnet. Rehabilitering skal være sekundert. Primært skal straffen FJERNE farlige individer så du slipper å bli neste offer. Desverre er det ikke slik, fanger får luksus fordi "det er frihetsberøvelse som er straffen".

Hadde vært morsomt å se hva de som bruker det argumentet hadde sagt hvis det flytta inn en morder, serievoldtektsmann eller pedofil i deres nabolag. Da hadde nok hykleriet kommet frem.
Vis hele sitatet...
Det er interessant å se hvordan du legger vekt på å fjerne den kriminelle fordi du ikke vil bli det neste offeret, mens du "driter i" det viktigste virkemiddelet for å unngå gjentagelse, spesielt for pedofili og sedelighet. Hva gjelder mord er som regel gjentagelsesfaren liten i utgangspunktet.

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Ikke når det er åpenbart man gir fanger bedre behandling
Vis hele sitatet...
Det er to vidt forskjellige ting. Jeg er slett ikke sikker på at det faktisk er tilfellet, men om det likevel skulle vise seg å være korrekt så er det ikke er argument for å senke standarden i fengsler, men for å forbedre standarden på gamlehjem.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg driter egentlig i rehabiliteringsspørsmålet; hvis noen voldtar barn eller er serievoldtektsmann eller morder eller en som bedriver blind vold og annen driiiit så skal han fjernes fra samfunnet. Rehabilitering skal være sekundert. Primært skal straffen FJERNE farlige individer så du slipper å bli neste offer. Desverre er det ikke slik, fanger får luksus fordi "det er frihetsberøvelse som er straffen".
Vis hele sitatet...
Du sier jo selv at det viktigste er å få dem vekk fra samfunnet. Det er jo akkurat det frihetsberøvelse er.

La oss ta for oss to mulige scenarioer som kan oppstå, en basert på norsk modell, og en på en amerikansk.

1) En personer dreper en annen og dømmes til 15-21 års fengesel. I fengselet får personen hjelp og bli rehabilitert. Når man kommer ut er han "frisk" og lever et vanlig liv.

2) En person dreper en annen og dømmes til 40 års fengsel. I fengselet har ham det helt jævelig, blir medlem i en gjeng hvor han banker opp og herser med andre folk. Etter 40 år kommer han ut og er fyllt med rasiri ovenfor staten og får ingen hjelp til å klare seg. Da må han ty til kriminalitet igjen, og har trolig stor gjentakelsessjanse ettersom han ikke har fått noen hjelp for problemene.

Så, hvem ville du hatt som nabo?
Title of titles
bamsegutt's Avatar
Trådstarter
Jeg lurer på om folk ikke innser hvor lenge 10-21 år er. Si man begår alvorlige lovbrudd i en alder av 20, om man sitter 21 år inne slipper man ikke ut før man er 41 år, forventet levealder for menn er vel rundt 80 år, kvinner noen år høyere? Da har man sittet 25% av livet i fengsel, og atpåtil den delen av livet der man er ung og sprek og har muligheter. De 21 årene er rett og slett kastet bort, se på det som 1/4 dødsdom.
Sist endret av bamsegutt; 2. oktober 2012 kl. 22:03.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Det er interessant å se hvordan du legger vekt på å fjerne den kriminelle fordi du ikke vil bli det neste offeret, mens du "driter i" det viktigste virkemiddelet for å unngå gjentagelse, spesielt for pedofili og sedelighet. Hva gjelder mord er som regel gjentagelsesfaren liten i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Å fjerne en trussel skal være pri.1. Kriminelle kan få så mye rehabilitering de vil i fengsel....mens de sitter i fengsel.

Hva mener du om en serievoldtektsmann som slipper ut og begår nye lovbrudd fordi en eller annen mener at han er rehabilitert?


Det er to vidt forskjellige ting. Jeg er slett ikke sikker på at det faktisk er tilfellet, men om det likevel skulle vise seg å være korrekt så er det ikke er argument for å senke standarden i fengsler, men for å forbedre standarden på gamlehjem.
Vis hele sitatet...
Helt enig, men det ser alltid ut til å dreie seg om penger. De eldre blir rett og slett ikke prioritert. At eldre ligger i flere dager med bleie er en skam.

Sitat av Mandokir Vis innlegg
Når man kommer ut er han "frisk" og lever et vanlig liv.

2) En person dreper en annen og dømmes til 40 års fengsel. I fengselet har ham det helt jævelig, blir medlem i en gjeng hvor han banker opp og herser med andre folk.
Vis hele sitatet...
Du sammenligner norske og Amerikanske forhold, det går ikke.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Å fjerne en trussel skal være pri.1. Kriminelle kan få så mye rehabilitering de vil i fengsel....mens de sitter i fengsel.

Hva mener du om en serievoldtektsmann som slipper ut og begår nye lovbrudd fordi en eller annen mener at han er rehabilitert?
Vis hele sitatet...
Tilbakefall er aldri ønsket. Jeg tror din metode med å "drite" i innholdet i soningen vil føre til langt større risiko for tilbakefall enn dagens system.


Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Helt enig, men det ser alltid ut til å dreie seg om penger. De eldre blir rett og slett ikke prioritert. At eldre ligger i flere dager med bleie er en skam.
Vis hele sitatet...
Da er vi helt enig. Eldreomsorgen i Norge bør forbedres. Det har dog ingenting med kriminalomsorgen å gjøre.
Sitat av bamsegutt Vis innlegg
Jeg lurer på om folk ikke innser hvor lenge 10-21 år er
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om du ikke innser hvor lenge en person som blir drept er død. Men fra spøk til alvor, nå er det historier om mordere som har sluppet ut for deretter begå drap på nytt. Et tankekors.

Hva slags syn man har på livstid har også noe med hvor man står politisk. Folk bør ta ansvar for egne handlinger mener nå jeg da.

Sitat av Cikey Vis innlegg
Tilbakefall er aldri ønsket. Jeg tror din metode med å "drite" i innholdet i soningen vil føre til langt større risiko for tilbakefall enn dagens system
Vis hele sitatet...
Du henger deg unødvendig opp i det ordet. Jeg skrev at jeg driter i rehabilitering, om de får de eller ei spiller for meg ingen rolle. Det som spiller noen rolle er at enkelte individer fjernes fra samfunnet hvis de har gjort noe som er så alvorlig at de ikke fortjener å være i frihet. Breivik feks meldte seg ut av samfunnet den 22.7, det vil si han mistet retten til å leve blant oss.
Flaskeposten: Du hopper veldig fra punkt til punkt her nå, uten at det nødvendigvis er noen logisk kontakt mellom argumentene dine.

La oss først høre disse historiene om drapsmenn som har kommet ut og drept igjen, det finnes helt sikkert noen slike historier, men neppe så mange at det er relevant. Skal du angripe kriminalomsorgen for høyt tilbakefall bør du heller se på vinningskriminalitet.

Ordet du bruker sier alt om din ingorante og kunnskapsløse holdning til temaet. Du motsier deg selv ved å først si at det ikke spiller noen rolle, for så å trekke frem at å unngå tilbakefall er det viktigste. Argumentene dine henger ikke sammen.

Breivik er og blir et spesialtilfelle som ikke er relevant for denne debatten. Breivik er ikke dømt til vanlig fengselsstraff og kommer neppe ut på gaten igjen noen gang.
Jeg tror det tradisjonelle amerikanske fengselet gjør vondt verre, her havner du rett inn i et tungt kriminelt miljø hvor du ikke har noe annet valg en å ta parti og bli sosialisert.
Her lærer du masse om det kriminelle liv og når du kommer ut har du kanskje mistet kontakten med de eneste streite vennene du har, hva gjør du?
Tar kontakt med de du møtte i fengsel og sånn går sirkelen.

Jeg har ikke oppskriften på hvordan man gjør kriminelle lovlydige men det jeg vet er at alle historier er forskjellige og det skal mere til en å bare kaste folk i bur og slippe dem ut igjen om x år.
Lurer på hva den faktiske statistikken hadde hvert hvis økonomiske/sosiale forskjeller hadde hvert annerledes.
Når det er snakk om standarden på norske fengsler så syns jeg det er på sin plass at når man bygger nytt fengsel så skal det være bra og moderne. Dette har det vært veldig mange som har klaget på.
Mener folk da at når man skal bygge fengsel at det skal bli bygd stygt og umoderne?

Når det gjelder behandling av fanger så mener jeg at man blir litt det man blir behandlet som. Blir fangene behandla som dyr, dritt og mindreverdige så kan man ikke forvente at de kommer ut som lovlydige borgere. Derfor er jeg for at fengsel skal være en rehabilitering til å komme tilbake til samfunnet og være skikket til å klare seg.
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Vel, mine dager innenfor muren var mitt livs beste ferie hittil!
Aldri hatt det så avslappende og behagelig

Rehabilitering er viktig, men norske fengsler gir deg ikke inntrykket om at du er her for å sone/rehabiliteres.
Jeg mener vi er litt for snille nå idag, og fengsler skal vel og virke avskrekkende mot kriminalitet?
Det gjør det aldeles ikke!

Norske fengsler er omtrent som en leirskole for kriminelle.
Sist endret av CHillZoNE; 3. oktober 2012 kl. 06:20.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Jeg skrev at jeg driter i rehabilitering, om de får de eller ei spiller for meg ingen rolle. Det som spiller noen rolle er at enkelte individer fjernes fra samfunnet hvis de har gjort noe som er så alvorlig at de ikke fortjener å være i frihet.
Vis hele sitatet...
Du driter i rehabilitering, vel, si at en serievoldtekstmann får 21 år, vil du ikke heller at han skal komme ut rehabilitert enn at han skal komme ut å kjøre total prolaps på anusringen din? eller din datters?


Breivik feks meldte seg ut av samfunnet den 22.7, det vil si han mistet retten til å leve blant oss.
Vis hele sitatet...
Vær snill å hold breivik ute av dette, ikke fordi det ikke er verdt å bruke men folk som er pro-tortur i fengslene i norge bruker han som eksempel hver eneste gang og for å være ærlig, det gjør ikke saken bedre for noen av "sidene"

Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Vel, mine dager innenfor muren var mitt livs beste ferie hittil!
Aldri hatt det så avslappende og behagelig

Rehabilitering er viktig, men norske fengsler gir deg ikke inntrykket om at du er her for å sone/rehabiliteres.
Jeg mener vi er litt for snille nå idag, og fengsler skal vel og virke avskrekkende mot kriminalitet?
Det gjør det aldeles ikke!

Norske fengsler er omtrent som en leirskole for kriminelle.
Vis hele sitatet...
Skudd i mørket, du sonet 14 dager - 2 måneder, mest sansynlig på en veldig åpen avdeling for noe småkrimm, eventuelt fyllakjøring eller kjørt for fort?
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du driter i rehabilitering, vel, si at en serievoldtekstmann får 21 år, vil du ikke heller at han skal komme ut rehabilitert enn at han skal komme ut å kjøre total prolaps på anusringen din? eller din datters?
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev ovenfor, om vedkommende får rehabilitering bryr jeg meg ikke noe om. Jeg burde ha brukt et annet utrykk en driter fordi folk ser ut til å henge seg opp i det.



Vær snill å hold breivik ute av dette, ikke fordi det ikke er verdt å bruke men folk som er pro-tortur i fengslene i norge bruker han som eksempel hver eneste gang og for å være ærlig, det gjør ikke saken bedre for noen av "sidene"
Vis hele sitatet...
Så du mener at jeg er pro-tortur? Breivik er et meget godt eksempel fordi han kan slippe ut når han har sonet straffen sin. Det er ikke opp til deg eller meg, det vil være opp til sakkyndige som har en jobb å gjøre. Loven er klar enten man har drept en eller 77. Derfor er det helt på tryne at han kan slippe ut når han burde sone til han dør.

Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Vel, mine dager innenfor muren var mitt livs beste ferie hittil!
Aldri hatt det så avslappende og behagelig
Vis hele sitatet...

Vanket en gang i et belastet miljø. Min daværende bestevenn sonet flere straffer på over 12 måneder. Han satt på avdeling B i åkebergveien hvor han møtte mange bekjente som han tilbrakte dagene sammen med. Det skal dog siet at når venner ble løslatt og han satt igjen alene så kjedet han seg veldig. Tøff soning indeed.
Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Som jeg skrev ovenfor, om vedkommende får rehabilitering bryr jeg meg ikke noe om. Jeg burde ha brukt et annet utrykk en driter fordi folk ser ut til å henge seg opp i det.
Vis hele sitatet...
Altså.. Å ikke bry seg, og å "drite i" er jo for det meste akkurat det samme, bare i mildere ordform. Eller misforstår jeg deg? gjør deg forstådd mann!

Sitat av Flaskeposten Vis innlegg
Så du mener at jeg er pro-tortur? Breivik er et meget godt eksempel fordi han kan slippe ut når han har sonet straffen sin. Det er ikke opp til deg eller meg, det vil være opp til sakkyndige som har en jobb å gjøre. Loven er klar enten man har drept en eller 77. Derfor er det helt på tryne at han kan slippe ut når han burde sone til han dør.
Vis hele sitatet...
Ok, la meg da ordlegge meg på ny for deg siden ironi ikke lett lar seg leses i tekstformat; folk som er for at det skal være så jævlig som mulig, typisk amerikanske tendenser eller lignende i norske fengsler bruker breivik for alt det er verdt, når relevansen ikke er tilstede engang.

Du er spriker sånn i det du skriver at det blir vanskelig å ta deg seriøst... Du er ikke for rehabilitering virker det som, uten at du klarer å argumentere vettig for hvorfor du ikke er det, men likevel mener du at gjentagelsesfaren bør ned... men den skal ikke oppnås ved rehabilitering?

Nå gjetter jeg litt på hva du egentlig mener, men det er bare siden du ikke makter å formidle det selv..


Og så bare for å ha sagt, Breivik slipper aldri ut, tro meg, aldri, vi bor ikke i ett så naivt samfunn. (selv om enkelte her ser ut til å tro at vi kiler fangene våre på ballene med rosa påfuglfjær daglig og forer dem med de fineste 7-retterne vårt ganske land har å oppdrive, men tro meg, det er langt ifra sant)
Sist endret av NoillStress; 3. oktober 2012 kl. 11:52.
Jeg leste noe litt interessant
“La de gamle settes i fengsel og de kriminelle på pleiehjem! De gamle vil da få varm mat, tilgang til bad, hobbyer og gå tur. Ingen vil rane dem og de får penger istedet for å betale for seg!! De kriminelle kan få kald mat, ingen penger, være helt alene, bli slukket lyset for kl 20:00 og få dusje 1 gang i uka!”

Jeg vil ikke legge meg for mye opp i denne diskusjonen, men det er vell feil at de kriminelle skal ha det bedre en de eldre? det er fullt mulig at de kriminelle trenger å bli behandlet, men at de som har gjort noe ulovlig skal ha det bedre en de eldre som allerede lider.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Jeg leste noe litt interessant
“La de gamle settes i fengsel og de kriminelle på pleiehjem! De gamle vil da få varm mat, tilgang til bad, hobbyer og gå tur. Ingen vil rane dem og de får penger istedet for å betale for seg!! De kriminelle kan få kald mat, ingen penger, være helt alene, bli slukket lyset for kl 20:00 og få dusje 1 gang i uka!”

Jeg vil ikke legge meg for mye opp i denne diskusjonen, men det er vell feil at de kriminelle skal ha det bedre en de eldre? det er fullt mulig at de kriminelle trenger å bli behandlet, men at de som har gjort noe ulovlig skal ha det bedre en de eldre som allerede lider.
Vis hele sitatet...
Dette er to diskusjoner som har absolutt ingenting med hverandre å gjøre, det er kriminalomsorgen som tar seg av de kriminelle og eldreomsorgen som tar seg av de gamle.

hvor blåst i skallen må man egentlig være for å sammenligne de to totalt forskjellige institusjonene? det blir det samme som å klage på komforten på bussen man tar til jobb og første klasse på air-quatar som man flyr en gang i skuddåret når man skal til midtøsten for å gifte bort sin 9 år gamle kusine.

Gjør meg en tjeneste, om du brenner for temaet eldreomsorg, lag gjerne en tråd om det så får vi diskutert det også, jeg lover å ikke blande inn kriminalomsorgen om du klarer det samme.

Sitat av random71455 Vis innlegg
Grunne til halvparten på freak syns fengselet er greit, er fordi dere sikkert er der mesteparten av tiden, etter alle historiene jeg har lest her
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av ztaale Vis innlegg
hvor blåst i skallen må man egentlig være for å sammenligne de to totalt forskjellige institusjonene? .
Vis hele sitatet...
Omtrent på nivå med stortingspolitikere fra FRP: http://www.dagbladet.no/2012/10/02/n...gsel/23684456/
Sist endret av Mith; 3. oktober 2012 kl. 15:12.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Dette er to diskusjoner som har absolutt ingenting med hverandre å gjøre, det er kriminalomsorgen som tar seg av de kriminelle og eldreomsorgen som tar seg av de gamle.

hvor blåst i skallen må man egentlig være for å sammenligne de to totalt forskjellige institusjonene? det blir det samme som å klage på komforten på bussen man tar til jobb og første klasse på air-quatar som man flyr en gang i skuddåret når man skal til midtøsten for å gifte bort sin 9 år gamle kusine.

Gjør meg en tjeneste, om du brenner for temaet eldreomsorg, lag gjerne en tråd om det så får vi diskutert det også, jeg lover å ikke blande inn kriminalomsorgen om du klarer det samme.
Vis hele sitatet...
Også så sinna da..

TS: "Jeg stiller spørsmål til dette. Er det noen som har gode eksempler på at kriminelle behandles bedre enn de syke og eldre? "
Sitat av ztaale Vis innlegg
Altså.. Å ikke bry seg, og å "drite i" er jo for det meste akkurat det samme, bare i mildere ordform. Eller misforstår jeg deg? gjør deg forstådd mann!
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg mener, jeg bryr meg ikke om de rehabiliteres eller ei. Det dr***r jeg i.


Ok, la meg da ordlegge meg på ny for deg siden ironi ikke lett lar seg leses i tekstformat; folk som er for at det skal være så jævlig som mulig, typisk amerikanske tendenser eller lignende i norske fengsler bruker breivik for alt det er verdt, når relevansen ikke er tilstede engang.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg skrevet at jeg vil at man skal ha det så jævlig som mulig? Du bruker argumenter som ikke har noe med meg å gjøre, du flytter målpostene når du føler for det.



[quote]
Du er spriker sånn i det du skriver at det blir vanskelig å ta deg seriøst... Du er ikke for rehabilitering virker det som, uten at du klarer å argumentere vettig for hvorfor du ikke er det, men likevel mener du at gjentagelsesfaren bør ned... men den skal ikke oppnås ved rehabilitering?

Nå gjetter jeg litt på hva du egentlig mener, men det er bare siden du ikke makter å formidle det selv..[quote]

Semi-kontrære folk er kjedelig. Det er vel fjerde gang jeg forklarer med teskje at jeg bryr meg ikke om fanger rehabiliteres eller ikke. Det er ikke mitt annliggende eller problem. Jeg vet ikke om du klarer å forstå denne gangen hva jeg mener, bare si i fra så skal jeg skrive akkurat det samme om igjen.

Og så bare for å ha sagt, Breivik slipper aldri ut, tro meg
Vis hele sitatet...
Du har en krystall kule? Du kjenner vedkommende som skal vurdere den saken om 21 år? Du mener at man vil gjøre et unntak i Norsk lov?


aldri, vi bor ikke i ett så naivt samfunn. (selv om enkelte her ser ut til å tro at vi kiler fangene våre på ballene med rosa påfuglfjær daglig og forer dem med de fineste 7-retterne vårt ganske land har å oppdrive, men tro meg, det er langt ifra sant)
Vis hele sitatet...
Noprdmenn er verdensmestre i å være naive. Alt fra NAV støtte til idioter som faller for nigeria svindel. At du mener at Halden fengsel med flatskjerm og millionkunst ikke er en perversering av fengselssystemet tror jeg du står alene om.
Akkurat, du er så ukonsekvent at jeg bare antar du troller.

Good one sir.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Dette er to diskusjoner som har absolutt ingenting med hverandre å gjøre, det er kriminalomsorgen som tar seg av de kriminelle og eldreomsorgen som tar seg av de gamle.

hvor blåst i skallen må man egentlig være for å sammenligne de to totalt forskjellige institusjonene? det blir det samme som å klage på komforten på bussen man tar til jobb og første klasse på air-quatar som man flyr en gang i skuddåret når man skal til midtøsten for å gifte bort sin 9 år gamle kusine.

Gjør meg en tjeneste, om du brenner for temaet eldreomsorg, lag gjerne en tråd om det så får vi diskutert det også, jeg lover å ikke blande inn kriminalomsorgen om du klarer det samme.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du si at disse ikke har noe med hverandre å gjøre? jo det har de, jeg betaler nemlig for begge, og jeg mener at vi bruker unødvendig mye penger på fengsler som vi heller kunne ha brukt på eldresentre.
Mitt svar til TS, ja jeg mener at vi er for snille mot de kriminelle i fengslene, det er klart at de er der for å bli rehabilitert, men jeg mener at vi bruker for mye penger på at de skal ha det bra. Selv om de skal bli rehabilitert så er det jo også en straff for ugjerningene de har gjort.
Jeg synes pollen og førsteposten (og den følgende diskusjonen) ikke matcher helt.
Jeg står bak ztaale sine bidrag i diskusjonen 98%, men jeg mener fortsatt at visse lovbrudd har alt for lav strafferamme. Selvsagt også da andre veien - noen ting har for høy.

Så ja til strengere dommer.
Nei til at fengsel er ferie og bør være torturkamre.
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Hvordan kan du si at disse ikke har noe med hverandre å gjøre? jo det har de, jeg betaler nemlig for begge, og jeg mener at vi bruker unødvendig mye penger på fengsler som vi heller kunne ha brukt på eldresentre.
Mitt svar til TS, ja jeg mener at vi er for snille mot de kriminelle i fengslene, det er klart at de er der for å bli rehabilitert, men jeg mener at vi bruker for mye penger på at de skal ha det bra. Selv om de skal bli rehabilitert så er det jo også en straff for ugjerningene de har gjort.
Vis hele sitatet...
Du skjønner ikke at eldreomsorgen og kriminalomsorgen er to adskilte institusjoner? uansett om begge er skattefinansiert så er de ikke under samme styre..

Har du noen gang tenkt på at det f.eks er sinsykt mange flere eldre enn kriminelle her i landet da?

Dette er ikke en diskusjon om eldreomsorgen vs kriminalomsorgen.

Du skjønner heller ikke at netopp fordi vi bruker så mye penger som vi gjør på kriminalomsorgen så slipper vi unnade sinsyke tilbakefallstallene man har i mange andre land? Enkelte ganger må man bruke penger for å spare penger..

Og straff er det i massevis, jeg kan love deg at f.eks ett år med frihetsberøvelse ikke akkurat er veldig trivelig, uansett om du nå slipper å bli voldtatt av Leeroy von-gangsta-lovin' fra bronx..

Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
men jeg mener fortsatt at visse lovbrudd har alt for lav strafferamme.
Vis hele sitatet...
Ja for all del, det har kanskje ikke kommet godt nok fram av mine innlegg, det er definitvt ting vi ikke straffer hardt nok, men da tenker jeg mere på lengden på straffen
Sitat av Kladdebok Vis innlegg
Mitt svar til TS, ja jeg mener at vi er for snille mot de kriminelle i fengslene, det er klart at de er der for å bli rehabilitert, men jeg mener at vi bruker for mye penger på at de skal ha det bra. Selv om de skal bli rehabilitert så er det jo også en straff for ugjerningene de har gjort.
Vis hele sitatet...
Ser du ikke sammenhengen mellom det å ha det bra og det å bli rehabilitert? Jeg vil gjerne ha mer detaljer om hva du mener skal kuttes ned på i fengslene av tilbud og fasiliteter, siden du snakker om at det bør brukes mindre penger. I likhet med ztaale har jeg sett celleveggene fra innsiden, og sitter igjen med et ganske annerledes bilde enn det mediene portretterer. Jeg møtte på mange tragiske skjebner som hadde hatt godt av ordentlig oppfølging og skikkelige incentiver for å få dem ut av sin kriminelle løpebane. Systemene vi har i dag fanger opp en del av de som er litt mer ressurssterke, men de svakeste har en tendens til å visne bort i cellene sine til de slipper ut.

Og så er det jo heller ikke sikkert at samfunnet ville spart særlig mye på å kutte ned pengebruken på fengslene, siden det fort kunne endt opp med at mer penger måtte blitt brukt på politi-, helse- og sosialvesen på grunn av økt andel soningsskadede og flere gjengangere. Så selv om det hadde vært så enkelt som å overføre penger fra fengsler til eldreomsorg, er sannsynlig at regnestykket absolutt ikke ville gått opp til slutt.

Som du påpeker skal fengsel være en straff. Samtidig er det viktig å huske på at vi bør ivareta samfunnets interesser oppi det hele. Og det er ikke nødvendigvis slik at de blir ivaretatt best ved å gi fanger dårligere soningsforhold.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du skjønner ikke at eldreomsorgen og kriminalomsorgen er to adskilte institusjoner? uansett om begge er skattefinansiert så er de ikke under samme styre..

Har du noen gang tenkt på at det f.eks er sinsykt mange flere eldre enn kriminelle her i landet da?

Dette er ikke en diskusjon om eldreomsorgen vs kriminalomsorgen.

Du skjønner heller ikke at netopp fordi vi bruker så mye penger som vi gjør på kriminalomsorgen så slipper vi unnade sinsyke tilbakefallstallene man har i mange andre land? Enkelte ganger må man bruke penger for å spare penger..

Og straff er det i massevis, jeg kan love deg at f.eks ett år med frihetsberøvelse ikke akkurat er veldig trivelig, uansett om du nå slipper å bli voldtatt av Leeroy von-gangsta-lovin' fra bronx..



Ja for all del, det har kanskje ikke kommet godt nok fram av mine innlegg, det er definitvt ting vi ikke straffer hardt nok, men da tenker jeg mere på lengden på straffen
Vis hele sitatet...

Selv om det er to forskjellige styrer så må man jo kunne regulere hva man bruker penger på.
Og jeg stemmer ikke nei for at de er der for rehabilitering, men jeg mener det at når et fengsel blir nominert til arkitektpriser, da må vi revurdere litt hvor mye penger vi skal bruke på de ulike stedene.
Sist endret av Kladdebok; 3. oktober 2012 kl. 17:11.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Du skjønner ikke at eldreomsorgen og kriminalomsorgen er to adskilte institusjoner? uansett om begge er skattefinansiert så er de ikke under samme styre..

Har du noen gang tenkt på at det f.eks er sinsykt mange flere eldre enn kriminelle her i landet da?
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor kan man argumentere for at det kanskje bør bevilges mer penger til eldreomsorg.

Hvor kan man få disse pengene fra? Jo, for eksempel ved å kutte litt i bevilgningene til kriminalomsorgen. Jeg vet ikke om jeg synes man burde det selv, men det er en fullstendig legitim mening å ha.

Sitat av ztaale Vis innlegg
Du skjønner heller ikke at netopp fordi vi bruker så mye penger som vi gjør på kriminalomsorgen så slipper vi unnade sinsyke tilbakefallstallene man har i mange andre land?
Vis hele sitatet...
Har du kilder på at det helt konkret er derfor? Korrelasjon trenger ikke nødvendigvis bety årsakssammenheng. Ting kan være kulturelt også, vet du.
Sist endret av Gamgee; 3. oktober 2012 kl. 17:14.