Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 668
Hei!
Jeg er for tiden veldig inne på tanken om å pensjonere min 3 år gamle MacBook, og skal om ikke lenge kjøpe meg the real deal, en MacBook Pro.
Har strengt tatt ikke behov for å bytte ut min gamle traver, men jeg har fryktelig lyst, og kommer til å gjøre det.

Er det noen som har erfaring med den nye MBP, og kan avråde/råde meg til å velge specs? Har tenkt en del på det, og kommer ikke til å skaffe meg 17", men går for 15" skjerm.
Tenkte å cranke den opp til 4GB SDRAM, og "oppe" den til 320GB 7200 HD.
prisen kommer da på 18.490,00. er det noe annet jeg bør tenke på?

Samtidig tenkte jeg på å skaffe meg et kamera til rundt 2500-3000 kr.
her har jeg virkelig ikke peiling, så all hjelp er satt pris på. Er ingen god billedtaker, eneste erfaringen er 2 år med media på VGS, og det er en stund siden for å si det sånn. Noen som har noen gode kamera å vise meg?
- er 100% nybegynner på bilder
- er ikke kvalifisert for speirefleks
Du kan lett og billig oppdatere harddisk og ram selv uten og bryte garanti. Dette vil du spare litt på for de prisene Apple tar for og sette inn ekstra ram/hdd er veldig høye.
du mener jeg bør kjøpe den strippa versjonen og oppgradere sjøl? interessant ! hva med 17 mot 15"?
Jeg vil anbefale deg å se på såkalte superzoom/ultrazoom kamera. Har selv en litt eldre versjon av en canon powershot, s3, tror jeg den heter. Og jeg er storfornøyd. Med 12-20x optisk zoom og bildestabilisator har du utrolig mye power i et relativt lite kamera. Mitt har i tillegg vridbar lcd skjerm, som er veldig nytting til macro fotografering, samt foto i vanskelige vinkler. Med et slikt kamera har du alt fra 0 cm supermacro til en enooorm zoom, i et relativt lite kamerahus. Det er samtidig såppas avansert at du kan styre og knotte så mye du vil med manuelle instillinger, om det skulle bli interessant en gang.

Her er en leneke til canons powershot serie. Det er lenge siden jeg har undersøkt disse, så jeg vet ikke lenger forskjell på de ulike modellene, det får du se på selv Sjekk prisene på ebay også, det var flere tusen å spare når jeg gjordet det.

http://www.canon.no/For_Home/Product...Shot/index.asp
Rakkern: takk for svar! den serien skal jeg undersøke nærmere, that's for sure!

har også sett på tv2 hjelper deg sin testvinner: Fujifilm FinePix F30, men liker serien din bedre.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmf30/
For 3000,- får du digitale speilreflekskameraer. Kombinert med mbp blir det jo suksess, så mye potensiale de har til å redigere media. Kunne aldri falt meg inn å kjøpe kompaktkamera til 3000,- kroner hvertfall
hvor finner jeg digitale speilreflekskameraer til 3000? for det er vel noe man ikke bør kjøpe brukt eller? cruisa litt rundt på finn.no i sta, men er skeptisk til brukte kameraer. har jeg noen grunn til det?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Foto.no har masse brukte kameraer. Det er generelt ikke noe problem å kjøpe brukte kamerahus, men det kommer jo selvfølgelig ann på hvilken stand kamera er i.

Her er forresten en Canon 30D til 3500,-
Brukt er vel ikke noe mer problem med kameraer enn andre varer, er uansett standen som spiller en rolle. Men jeg snakket om nye kameraer i butikk, se her.
er det noen som har noen kommentarer om hvilke MBP jeg skal kjøpe, specs o.l? er veldig usikker på om jeg skal "spare" meg noen tusen, eller gi full pupp?
Tips ang. kamera: Se litt på Canon G10 - kompakt og veldig bra, du kan bruke ekstern blitz på det, og du kan stille inn alt mulig, hvis du skulle få lyst til å eksperimentere litt
blir denne: http://store.apple.com/no/configure/...mco=MTkzOTU1NA
Og denne: Canon EOS 1000D