Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2341
Her om dagen da jeg skulle hente posten, så fant jeg et par konvolutter som åpenbart skulle til naboen.
Denne naboen er av den konfliktsøkende typen, og vi (jeg og huseier som jeg leier hos) har hatt regelmessig konflikter gående med opp gjennom årene med.

Så der og da syntes det svært fristende å snoke i denne personens private liv. For alt jeg vet kunne det jo ha vært alt fra uinterresante forsikrings-klasusuler (som alle får utskrift av) til mer delikate ting som kan røpe mer problematiske forhold.

Svært fristende å åpne ja. Alternativt kunne jo jeg ha gått bort til naboen og levert disse brevene. Men for å si det sånn, det er ikke en person jeg forventer kommer til å reagere med taknemlighet - men heller en person som vil bruke dette til å skjelle meg ut for å trå på dennes eiendom (tåler ikke andre folk på egen eiendom).

Men tilbake til saken:
Jeg har fått naboens brev ved en feiltakelse. Hva kan i verste fall skje hvis jeg åpner? (nb: naboen vil garantert forsøke å anmelde).
Gå som en mann og lever brevene til den respektive eieren. Om han skjeller deg ut får det gå på hans regning.
Sist endret av Katt; 26. juli 2011 kl. 03:05.
Bare kom med argumentet med at du aldri ser på navnet på det du åpner i din private postkasse, fordi alt der er selvfølgelig til deg, ingen som gidder å argumenter mot det om de ikke er skikkelig kjipe.
Sist endret av ZELDUR; 26. juli 2011 kl. 03:04.
Kan du ikke bare legge det i den riktige postkassen? Så slipper du at han skjeller deg ut..
Heilt canooon
Bare sånn i tilfelle:
Sitat av Straffeloven
§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.
...
Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes
Vis hele sitatet...
Sist endret av Rindae; 26. juli 2011 kl. 03:06.
ja hadde vel bare lagt i hans kasse igjen jeg da,uansett hvor kjip han er. du hadde vel ikke tenkt til å åpne di å legge de tilbake når du hadde lest brevene eller???? hehe da blir du anmeldt ja hehe :P
Har dere postkassestativ er det bare å slippe brevene oppi postkassa hans. Han får brevene kanskje en dag senere, men merker ellers ikke noenting.

Edit:
To stykker før meg mens jeg skreiv!
Sist endret av Jandre; 26. juli 2011 kl. 03:07.
Hva med å gå på døren hans med en hyggelig innstilling? Kanskje dette åpner for en bedring av nabo-forholdet
Gå å lever breva til han, og samtidig konfronter han med hvor dårlig oppførselen hans er, og at han burde prøve å skjerpe seg, fordi du egentlig ønsker å ha et vennlig nabo-forhold.

Har selv en jævel av en nabo, som tror han bestemmer over tomta vår. Når vi klipte hekken/trærne krevet han at de skulle helt ned fordi de dekket for en veranda han aldri bruker likevel. Han begynte å kjefte å greier, det endte med at jeg sa "vel, jeg kan da for faen ikke noe for at du bor i et høl" og gikk min vei.

Nå skal vel kanskje ikke du prøve deg på noe lignende iom at du leier hos han
Sist endret av Eplegutten; 26. juli 2011 kl. 03:42.
Legg dem tilbake og ikke ødelegg for deg selv ved å skape flere konflikter med denne naboen.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Her om dagen da jeg skulle hente posten, så fant jeg et par konvolutter som åpenbart skulle til naboen.
Denne naboen er av den konfliktsøkende typen, og vi (jeg og huseier som jeg leier hos) har hatt regelmessig konflikter gående med opp gjennom årene med.

Så der og da syntes det svært fristende å snoke i denne personens private liv. For alt jeg vet kunne det jo ha vært alt fra uinterresante forsikrings-klasusuler (som alle får utskrift av) til mer delikate ting som kan røpe mer problematiske forhold.

Svært fristende å åpne ja. Alternativt kunne jo jeg ha gått bort til naboen og levert disse brevene. Men for å si det sånn, det er ikke en person jeg forventer kommer til å reagere med taknemlighet - men heller en person som vil bruke dette til å skjelle meg ut for å trå på dennes eiendom (tåler ikke andre folk på egen eiendom).

Men tilbake til saken:
Jeg har fått naboens brev ved en feiltakelse. Hva kan i verste fall skje hvis jeg åpner? (nb: naboen vil garantert forsøke å anmelde).
Vis hele sitatet...
Ut i fra det du skriver her har jeg mer sympati med din "konfliktsøkende" nabo. Du fremstår rett og slett som en drittsekk. Legg posten i riktig postkasse.
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Ut i fra det du skriver her har jeg mer sympati med din "konfliktsøkende" nabo. Du fremstår rett og slett som en drittsekk. Legg posten i riktig postkasse.
Vis hele sitatet...
Jepp, jeg vet det

Men nå skal det sies at jeg ikke har så mye å gjøre med denne naboen da. Er mest huseier som er i "krig" med denne naboen sånn sett. Også jeg merker dette kjølige forholdet godt.

Har en viss forståelse for at naboen ikke akkurat liker meg da jeg har et godt forhold til utleier. Så det er jo ikke akkurat vanskelig å velge parti her.
Lever nå brevene til ham. Det er så ufattelig kjedelig å ikke motta regninger, så man ikke får betalt de og dermed ender opp med inkassokrav og helvete. Spesielt når brevene egentlig hadde kommet frem. Kan du ikke heller ta en spade og grave opp litt av plenen hans, hvis du absolutt må ødelegge livet hans?
Xgeir's Avatar
Trådstarter
Jeg kan til nød levere dem i rød postkasse. Da er jeg ufattelig grei og postnmannen får en ny sjanse til å finne rett postboks.

Problemet løst
Herregud. Er det dette vi er kommet til i samfunnet?

Du VET at brevene ikke er til deg, du VET at det er ulovlig og du VET hvor postkassen til naboen er. Allikevel så er du innstilt på å lage mest mulig kvalm for å hevne deg på en handling som ikke er naboen din si skyld en gang? Det var postmannen som la det feil, ikke naboen som prøver å lage konflikter.

Voks opp og putt brevene der de hører hjemme.
Det beste du kan gjøre er å ringe politiet og si at du har en nabo som blir drittforbanna hver gang noen entrer eiendommen hans. Si at du mistenker at han har noe ulovlig på gang (marihuana-farm osv.)
Sitat av brunost Vis innlegg
Det beste du kan gjøre er å ringe politiet og si at du har en nabo som blir drittforbanna hver gang noen entrer eiendommen hans. Si at du mistenker at han har noe ulovlig på gang (marihuana-farm osv.)
Vis hele sitatet...
Kaste bort politiets ressurser på dette? Really?
Stusser litt selv. Gå til fyren og gi ham posten sin. Dette er en gulle god måte for å se hvordan han reagerer når du gjør noe genuint og moralskt riktig.
Very Important Pyrotechnician
Legg brevene i en rød postkasse. De gangene jeg har fått feiladressert så har jeg alltid lagt de i rød kasse, da det er posten som skal kjøre ut brevene til mottager, ikke jeg. Og bonusen er at posten kanskje tar hintet å skjønner de har levert feil når de finner f-eks offentlige brev i en random kasse...
Gå for Blåtann sin løsning, det er ganske logisk, jeg ser aldri på navnet på brev.
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Jeg kan til nød levere dem i rød postkasse. Da er jeg ufattelig grei og postnmannen får en ny sjanse til å finne rett postboks.

Problemet løst
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Hvorfor skal DU gi posten mer arbeid fordi DU ikke tåler trynet på naboen din?
Som det allerede har blitt nevnt her tidligere; lever posten til nabon din som en mann, ikke som ei mus som gir brevene enda en runde i postsystemet i Norge..

Legg på en post-it lapp hvor du skriver at de hadde havnet i postkassa di med din underskrift..

Vær nå en mann...