Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 3092
Vil gjerne høre hvilke nettlesere dere er mest fornøyd med og hvorfor.

Jeg bruker Google Chrome og synes den er helt toppers.
-Masse flotte utvidelser
-Den er kjempekjapp
-Den er veldig enkel.
-Nedlastinger legger seg enkelt og greit på en liten linje nederst i nettleseren og lagres i "Downloads" i Mine Dokumenter. ingen vinduer som popper opp osv.
-Chrome har HoverZoom; en kjempesnedig utvidelse som gjør at bildene popper opp i stort format når du stanser musa over det. Veldig greit når man for eksempel sitter å surfer på facebook så man slipper å trykke seg innpå hvert enkelt bilde du vil se på. (ja, det finnes sikkert til andre nettlesere også)


Jeg søkte litt rundt etter en lignende tråd men fant ikke noen fra nyere tid så jeg laget en
Sist endret av Teddybe4r; 28. juni 2011 kl. 02:17.
Selv bruker jeg Chrome fordi den er rask og enkel. Samtidig liker jeg det minimalistiske utseende på den. Jeg liker derimot ikke at Chrome bruker mye minne, noe som ikke er et problem på de fleste desktopper idag. Men på mindre maskiner med lite ram kan det være ett problem.
Rockmelt, Fordi eg liker og ha kontrollen på facebook, twitter og andre rssfeds. Basert på chrome, relativt rask. Facebookchatten er somregel grei og ha.
Chrome, fordi det tar 2 sekunder å åpne i forhold til Firefox (Brukte det mye før, men synes det er utdatert ). I tillegg så har GC et mye renere utseende, ikke 20 linjer med add-ons (bing søk, yahoo-tull osv.)

Har Mac, men bruker knapt Safari. Husker jeg rett har jeg avinnstallert det, sammens med masse annet dritt Det jeg husker av det var at det var pent nok, men tregt, ustabilt og tja, mest brukendes for iPhones osv.

Og i tillegg så har Chrome mange default-templates på utseendet som ser bra ut

Google Chrome FTW
Firefox!

- Rask
- Holder seg til alle standarder
- Jeg er avhengig av "Web Developer" og "Bugzilla".

Liker også Lynx når jeg ikke har en GUI tilgjengelig
Jeg bruker utelukkende FF. Jeg har til dags dato ikke funnet en nettleser som har et like bra adblock system som krever så lite oppsett som hos FF.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Chrome. Enig i alle de ovennevnte grunnene.
Bruker Chrome fordi jeg enkelt kan synkronisere alle nettleserne på mine pcer så surfingen blir lettere og bedre.(syncer bokmerker etc) Dette synces enkelt ved å bare logge på sin google account. Om man kan gjøre det på andre nettlesere veit jeg ikke, men jeg er i all fall stuck med Chrome nå.
Sist endret av mo3; 28. juni 2011 kl. 15:40.
Opera. Først ute med mye som er standard nå. Trenger ikke installere addons heller.
Google Chrome, fordi den er rask å åpne, har utrolig mange ad-ons og hvis et vindu slutter å svare lukkes bare det ene, ikke alle andre.
Chrome av grunnene de andre i tråden har oppgitt Fantastisk kjapp nettleser.
crome,
Rask
bra adblock
alt over.
Jeg bruker Google Chrome.
Den er rask, enkel og den beste jeg noen gang har prøvd
google chrome: Mest fordi jeg er blitt så kjent med nettleseren at det å skifte den ut vill bare ende opp med at jeg savner funksjoner på Google chrome.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Google Chrome, da den frem til og med nylig var den nettleseren som stjal minst plass til andre ting enn innhold. Jeg bryr meg ærlig talt ikke så mye, bare den er kjapp. Liker veldig godt adressefeltet i Google Chrome også, det forstår alltid hva jeg ønsker å gjøre, utrolig nok.
Firefox - fordi jeg ikke gidder aa bytte.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Av to grunner bruker jeg Google Chrome. Den ene er at det er svært lett å synkronisere over flere maskiner uten noen utvidelser. Den andre, og kanskje største årsaken, er at ettersom at Chrome kjører alle fanene i hver sin prosess kan du lett dele skjermen i to med youtube på den ene siden uten at du trenger å starte videoen på nytt, eller laste noen nettsider på nytt når du splitter det opp. Helt klart min favorittfunksjon.
Bruker Firefox pga:
  • Åpnes på et blunk
  • Stilren (kun tabs, adresselinje og bookmarks)
  • Adblock Plus & Firebug
  • Brukt den i alle år, er vant med den

Har prøvd Chrome, men har opplevd en del feil og har derfor gått bort i fra den. Har blant annet opplevd at downloads må lastes ned flere ganger da de ferdige nedlastede filene er korrupte og at alle åpne tabs plutselig skifter over til noe alá "Kunne ikke laste siden" helt uten grunn. Mulig dette har blitt bedre det siste året.
Når vi først er inne på nettlesere - hvilke plug-ins vil dere anbefale, og hvorfor?

Mine anbefalninger (Firefox):
- AdBlock Plus; Selvskreven.
- Element Hiding Helper for AdBlock Plus; Denne hjelper deg med å legge til regler for de få adsene som AdBlock Plus ikke ser, og husker dem selvfølgelig til neste gang du åpner siden.
- Bugzilla; Mange verktøy for testing og feilsøking på nettsider.
- Web Developer; Flere verktøy for utvikling - rediger CSS med live oppdateringer, enkelt å aktivere/deaktivere JavaScript, og mange andre små og nyttige funksjoner.
- HTTPS Everywhere; Aktiverer HTTPS på alle sider som støtter det.
- ShowIP; Viser IP'n til nettsiden du er på. Gøy å bruke hvis du har IPv6, da ser du hvilke nettsteder som støtter det.
- Download Statusbar; Noen over nevnte at Chrome har en "downloadbar" nederst på skjermen, istedet for et sprett-opp-vindu. Denne gir deg samme funksjonalitet i FF.
- TORButton; Lar det skru av og på TOR. Denne støttes ikke i FF4 enda.

Edit: Mente Firebug, ikke Bugzilla, i forrige innlegg
Sist endret av jokke91; 28. juni 2011 kl. 16:34.
bruker firefox og opera om hverandre. Liker dem såpass godt begge to at jeg ikke orker tanken på å installere flere system på denne gamle maskinen her. Det får evt. bli på ny maskinen den dagen den kommer inn i mitt liv.
Jeg bruker Firefox (Beta channel) fordi:


- Det er et fritt program, og Mozilla har en filosofi jeg liker.

http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html
"We’re dedicated to keeping the internet free, open and accessible to all." - Mozilla

- Mye mer modifiserbart enn de andre nettleserne

Med "about:config" er ikke Firefox engang sammenlignbart med f.eks Chrome når det kommer til modifiserbarhet. Det er mye jeg misliker sterkt ved Chrome som kunne enkelt vært løst med flere instillinger.

- Kraftigere add-on motor enn hos f.eks Chrome

Mange add-ons som f.eks "modify headers" støttes rett og slett ikke av andre nettlesere enn Firefox på grunn av restriksjoner.

- Har brukt det i flere år og er vant til det.

Det sier vel seg selv at man heller vil bruke noe man er vant til enn noe man må lære seg på nytt.
Sist endret av Grix; 28. juni 2011 kl. 16:43.
Sitat av Teddybe4r Vis innlegg
Vil gjerne høre hvilke nettlesere dere er mest fornøyd med og hvorfor.

Jeg bruker Google Chrome og synes den er helt toppers.
-Masse flotte utvidelser
-Den er kjempekjapp
-Den er veldig enkel.
-Nedlastinger legger seg enkelt og greit på en liten linje nederst i nettleseren og lagres i "Downloads" i Mine Dokumenter. ingen vinduer som popper opp osv.
-Chrome har HoverZoom; en kjempesnedig utvidelse som gjør at bildene popper opp i stort format når du stanser musa over det. Veldig greit når man for eksempel sitter å surfer på facebook så man slipper å trykke seg innpå hvert enkelt bilde du vil se på. (ja, det finnes sikkert til andre nettlesere også)
Vis hele sitatet...
Det er Akkurat derfor jeg bruker firefox :P
Brukte chrome før men fikk høre av min stefar at lisens avtalen dems gjorde slik at de kunne få tilgang på nettbank og det som er.
Jeg vet ikke om dette stemmer men, derfor jeg byttet ihvertfall.
Chrome. Den er rask, enkel og sensuell.
Firefox. Aldri hatt noen problemer, den er ikke stygg + at jeg kan modde den til å se anerledes ut med utvidelser.
Jeg kan ha masse bookmarks lined up under url'en og over fanene.

Hotkeys funker fint og jeg gidder ikke venne meg av firefox fordi chrome ser mer moderne ut.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Brukte faktisk explorer i mange år før firefox. Så fikk jeg høre hvor en dårlig nerd jeg var, og at jeg ble nektet inngang til vennelanet før jeg byttet vekk fra explorer. Det ble Firefox og siden har jeg vært det.
Brukte Chrome, men etter mye bugging og tung drift på netbook, bestemte jeg meg for å teste FF4. Har aldri sett tilbake. Firefox 4 bruker faktisk mindre av skjermen enn Chrome...
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mest firefox, men om jeg bommer og trykker på chrome, så gidder jeg ikke bytte i den "økten"

Opplever Chrome litt raskere enn ff, firefox krever dog endel ressurser iforhold.
Internett Explorer så klart! Rask, utseendemessig perfekt. Har aldri trøbbel med å vise innhold på sider osv.

vent litt... hvem er det jeg prøver å lure? xD

Neinei, min favoritt er Opera! Jeg liker Opera fordi den er rask, enkel å konfigurere etter mine behov. Opera har i likhet med crome og FF mange kjekke addons og ett vidt spekter av muligheter! Åsså er jo designet enkelt, stilrent og fint

Før var favorittene FF og Crome. FF innså jeg til slutt at jeg egentlig aldri hadde likt så godt, så den ble lagt på hylla til fordel for Crome. Crome likte jeg veldig godt, men jeg byttet til Opera av en eller annen grunn jeg ikke husker i farten :P Uansett vil jeg si at Crome er fullt på høyde, eller muligens litt over Opera, men jeg sverger likevell til Opera FF vil jeg påstå at henger litt etter.. dog er FF 4 forbedret en hel del! Åsså er det jo ett pluss at Opera er fra Norge
Sist endret av Znerk; 28. juni 2011 kl. 17:12.
Firefox fordi jeg er vant til den
Men bruker crome på laptopen bare fordi jeg instalerte den for å teste.
Hvor mange nettlesere finns det egentlig? Firefox, safari, internet explorer (sucks), Chrome, Opera, Rockmelt som en som snakket om her, finns det flere?

Min favoritt er btw Chrome.
Sitat av Docile Vis innlegg
Hvor mange nettlesere finns det egentlig? Firefox, safari, internet explorer (sucks), Chrome, Opera, Rockmelt som en som snakket om her, finns det flere?

Min favoritt er btw Chrome.
Vis hele sitatet...
Netscape
Avant Browser
Deepnet Explorer
Flock
K-Meleon
Maxthon
Seamonkey
Slimbrowser
XeroBank Browser
OperaTor
osv...
Sist endret av Teddybe4r; 28. juni 2011 kl. 17:53.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Chrome. Enig i alle de ovennevnte grunnene.
Vis hele sitatet...
Kunne ikke sagt meg mer enig
Først brukte eg explorer, fordi eg ikke visste om noe anna
Så brukte eg firefox for og laste ned flash games, fannt ut at firefox hadde mye mer så eg begynnte og bruke det
så hørte eg chrome var raskere og brukte det istedenfor
men eg hadde noen små problem med chrome
og siden firefox 4 har kommt ut nå så bruker eg det
Opera, nøye forklart hvorfor i dette (allerede utdaterte) blogginnlegget.

Kort oppsummert: rask, norsk, Opera Link, Opera Dragonfly, fanestabling, mouse gestures og funksjonsrik.
Sitat av FpsDog Vis innlegg
Rockmelt, Fordi eg liker og ha kontrollen på facebook, twitter og andre rssfeds. Basert på chrome, relativt rask. Facebookchatten er somregel grei og ha.
Vis hele sitatet...
Etter denne posten så prøvde jeg meg på rockmelt.

Har brukt det i snart ett døgn nå og er veldig fornøyd.
Tror dette blir nettleseren jeg bruker i lang tid fremover.
Jeg bruker Rockmelt.Siden den er basert på Chrome-motoren så den har de fleste av egenskapene til Chrome, pluss kontrollen over forskjellige RSS feeds, Facebook, Twitter osv.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Google Chrome. Grunnene er allerede nevnt.
chrome
-enkelt
-raskt
praktisk, pga muligheten til å synkronisere mellom flere maskiner. er jo ikke dumt å ha bokmerker, utvidelser, temaer og passord på alle maskiner jeg logger inn på
Brukte Firefox i flere år, men så fikk jeg et problem og byttet til Chrome. Aldri bytta tilbake, fordi Chrome rett og slett bare funker. Jeg trenger ikke uberavanserte addons eller å modde browseren etc.
Opera, helt klart.
- Tar opp mindre av skjermen enn alle andre nettlesere jeg har prøvd (sjekket med Chrome nå faktisk)
- Rask (den var hvertfall den raskeste nettleseren sist jeg sjekket, men det er snakk om millisekunder forskjell uansett)
- Opera Unite
- Ser veldig pent ut
- Ingen unødvendige toolbars
- Innebygget AdBlocker som virker veldig bra
- Opera Dragonfly (utviklerverktøy)
- Støtter alle webstandarder og kommer med nye selv (det var utviklerne til Opera som fant opp CSS som finnes på alle sider i dag)
- Opera Link (syncer alt av bokmerker, AdBlock-innstillinger, lagrede passord osv.)
- Kan skru av/på proxy med to trykk (F12). Genialt når du bruker forskjellige nettverk og det ene nettverket bruker proxy (har f.eks. proxy jeg må logge inn gjennom på skolen)
- Scrollingen er animert og ikke hakkete som på de fleste andre nettlesere. Gjør at det er mye bedre å scrolle gjennom f.eks. tekster på nettsider.

Brukte Firefox før, og Chrome etter det, men etter jeg begynte å bruke Opera har jeg aldri brukt noen annen nettleser. Til alle som ikke har prøvd Opera: Prøv den.

Edit: Også er den jo norsk da
Sist endret av drittunge; 28. juni 2011 kl. 21:31.
Bruker Crome fordi at den er rask og enkel og bruke, eneste jeg ikke liker med crome er at programmet "TOR" ikke funker i Crome.

Om det er noen som vet hvordan man får "Tor" til å funke med crome så skrik ut
Exterminate!
jonnis's Avatar
Jeg bruker Opera fordi den er rask, har mange gode skins, innebygd torrentklient(selv om jeg ikke bruker den), og jeg elsker Speed Dialen...
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Bruker Crome fordi at den er rask og enkel og bruke, eneste jeg ikke liker med crome er at programmet "TOR" ikke funker i Crome.

Om det er noen som vet hvordan man får "Tor" til å funke med crome så skrik ut
Vis hele sitatet...
Kjør Tor som en lokal proxytjeneste, og tast inn localhost og riktig portnummer (kjører på 9000 her), i proxyinnstillingene til Chrome
Sitat av Grix Vis innlegg
Jeg bruker Firefox (Beta channel) fordi:


- Det er et fritt program, og Mozilla har en filosofi jeg liker.

http://www.gnu.org/philosophy/free-sw.html
"We’re dedicated to keeping the internet free, open and accessible to all." - Mozilla

- Mye mer modifiserbart enn de andre nettleserne

Med "about:config" er ikke Firefox engang sammenlignbart med f.eks Chrome når det kommer til modifiserbarhet. Det er mye jeg misliker sterkt ved Chrome som kunne enkelt vært løst med flere instillinger.

- Kraftigere add-on motor enn hos f.eks Chrome

Mange add-ons som f.eks "modify headers" støttes rett og slett ikke av andre nettlesere enn Firefox på grunn av restriksjoner.

- Har brukt det i flere år og er vant til det.

Det sier vel seg selv at man heller vil bruke noe man er vant til enn noe man må lære seg på nytt.
Vis hele sitatet...
du understreker mye av det som er viktig for meg óg. mine absolutt viktigste kriterier for nettleseren:

-fri programvare
-følger standarder
-modifiserbar i henhold til mine behov

Firefox er perfekt. men på samme måte som jeg hater å bruke andre sine installasjoner av Gentoo Linux, hater jeg å bruke andre sine installasjoner av Firefox. jeg er en bruker med mange meninger om hvordan ting skal være. som resultat av dette er min Firefox-installasjon (og min Gentoo Linux-installasjon) særdeles tilpasset meg og mine behov.

Firefox uten Vimperator, NoScript, FlashVideoReplacer, Greasemonkey, DownloadStatusBar, et al [i evig tid] er for meg nærmest ubrukelig, på samme nivå som Chrome, IExplore, Opera, Flock, etc er.

standarder må følges av den enkle grunn at veven skal være for alle. da må den oppleves likt for alle óg.

nettleseren må være fri programvare, såvel som all annen programvare. all programvare må ha de fire grunnleggende friheter for å bli akseptert av meg.
Sitat av jokke91 Vis innlegg
Kjør Tor som en lokal proxytjeneste, og tast inn localhost og riktig portnummer (kjører på 9000 her), i proxyinnstillingene til Chrome
Vis hele sitatet...
Takker for svaret men jeg er ganske grønn når det kommer til å forandre på innstillinger.
Vet ikke en gang hva proxytjeneste er, ei heller hvor jeg kan finne det osv.....
Om du hadde hatt tid og mulighet til å lage en litt mer utfyllende "how to make Tor work on google crome for noobs" Hadde jeg vært evig takknemlig

(gogglet faktisk "how to make Tor work on google crome for noobs" men skjønte ikke så mye av det som stod der)
Firefox med Pentadactyl, mest pga. inngrodde nerve koblinger eller noe sånt. Var tidligere en stor tilhenger av Vimperator, men når den plutselig ikke lenger fungerte med nyeste FF ble det Pentadactyl, som forsåvidt gjør samme nytten. Ellers så bruker jeg Jumanji (satt opp med privoxy og tor) om jeg ønsker å være relativt anonym. En kjapp og grei nettleser uten for mye bloat.
Sist endret av LarVael; 28. juni 2011 kl. 22:01.
Min favoritt er Lynx. Fordi grafisk brukergrensesnitt er for n00bs.

Vel egentlig ikke. Det er Opera.
Begynte å bruke Opera for ruffly 8-9 år siden og digget det straks. Den var pen, enkel, funksjonell, effektiv; alt i alt bare deilig. Siden den gang har det kun vært Opera som jeg har brukt. Opera er ryddig, har masse funksjonalitet uten å måtte laste ned 100 addons som man må i FF, Opera Dragonfly er nice. Og så synes jeg det fungerer enkelt og smertefritt. Man sliter aldri med å få gjort ting i Opera og det setter jeg pris på.
Har også vært innom andre browsere som Chrome, FF, Rockmelt, IE, Safari og et par andre små, men synes ikke de matcher bruken jeg har i Opera. Kan godt hende at det er en vanesak.
En ting er ihvertfall helt sikkert; jeg liker ikke FF. For en ubrukelig nettleser. På hvilken planet bor man om man synes at Addons, det er en god ide for helt trivielle ting. Eneste jeg bruker FF til er TOR.
(dont shoot me fankids...)
Sitat av Olje14 Vis innlegg
Takker for svaret men jeg er ganske grønn når det kommer til å forandre på innstillinger.
Vet ikke en gang hva proxytjeneste er, ei heller hvor jeg kan finne det osv.....
Om du hadde hatt tid og mulighet til å lage en litt mer utfyllende "how to make Tor work on google crome for noobs" Hadde jeg vært evig takknemlig

(gogglet faktisk "how to make Tor work on google crome for noobs" men skjønte ikke så mye av det som stod der)
Vis hele sitatet...
Skulle gjerne gjort det, men har kun gjort dette i Ubuntu.

En proxy er en "mellomserver", som tar imot og videresender all informasjonen mellom deg og serveren nettsiden ligger på. En lokal proxytjeneste, betyr at du setter opp en proxy på din egen maskin, og videresender informasjonen til den porten tjenesten kjører på.
Sitat av jokke91 Vis innlegg
Skulle gjerne gjort det, men har kun gjort dette i Ubuntu.

En proxy er en "mellomserver", som tar imot og videresender all informasjonen mellom deg og serveren nettsiden ligger på. En lokal proxytjeneste, betyr at du setter opp en proxy på din egen maskin, og videresender informasjonen til den porten tjenesten kjører på.
Vis hele sitatet...

Ok skal snuse litt mer på google. Thanks anyway
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Chrome, fordi det tar 2 sekunder å åpne i forhold til Firefox
Vis hele sitatet...
Jeg åpner kun FF ved omstart, hver 2-3 mnd...

Bruker FF, Safari og Links, men mest FF, den har vært trofast lenge nå, sammen med Firebug.
Sist endret av fxxked; 28. juni 2011 kl. 22:36.