Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 864
Hei

Jeg lurte bare på om installasjonen av FreeBSD er vanskelig...

..tenkte kanskje jeg skulle installere det, men hvis det er veldig vanskelig så vet jeg ikke om jeg gjør det...
Spør du meg, er det et helvete. Men om du har en snill hdd, skal det nok gå glatt, i følge moyner og nichotin.
...men hvordan er det i forhold til å installere redhat, suse og sånt da ?
FreeBSD har en fremragende installasjonsguide. ( http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO...k/install.html )

Klarer du å installere redhat og lese engelsk burde ikke installasjonen være noe problem såfremt du følger guiden. Forøvrig finner du både nyttig informasjon og ekspertise på http://www.freebsdforums.org
Sist endret av web0; 9. desember 2003 kl. 20:16.
Det er simpelt. http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO...k/install.html
Jeg foretrekker å legge inn minimum install, ingen programmer eller slikt. Så legger jeg inn xfree og slikt via ports, setter opp configfiler og lignende. Deretter får jeg inn alle de nødvendige programmene fortløpende mens jeg setter i gang med dagligdagse oppgaver i x.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
chrisey: Det er flere ting du må tenke på her.

- FreeBSD: Et komplett operativsystem (kjerne, userland, mm), men uten brukerapplikasjoner. Her er det brukeren selv som bestemmer oppsettet.
- Linux: Kun en kjerne.
- RedHat: Bruker Linux som kjerne, og har sitt eget userland og et oppsett av brukerapplikasjoner som deres utviklere synes er best for "enduseren".

Mao får du ingenting gratis (snakker om tid her, ikke penger). Du får et ferdig oppsatt operativsystem, men applikasjoner som nettlesere, epostklienter, windowmanagere, desktop environments og alt annet du kunne tenke deg å få installert må du installere selv. Dette kan gjøres utrolig enkelt gjennom The Ports Collection. Man kan si at FreeBSD er for en poweruser som gjerne vil ha kontroll over alt selv uten at man trenger å være verdensmester i CLI.

Tips: Bruk Handbooken til FreeBSD. En av de beste dokumentasjonene som finnes der ute når det gjelder operativsystemer. Linux har sin TLDP, men siden Linux kun er en kjerne og alle distribusjoner har sitt eget userland kan det fort bli rotete i forhold til den rene strukturen på BSDs userland med tanke på dokumentasjon og kompabiliteten av den.

- Installasjon av FreeBSD

Selv har jeg alltid valgt den minste varianten (Express (Begin a quick installation (for the impatient)), og installert brukerapplikasjoner etterpå.

Tingen som dro meg til FreeBSD er i hovedsak hvor lett det er å administrere hele systemet med The Ports Collection.

For en lett introduksjon av ports, les denne guiden.
takker for svar. ..tore- ..det eneste jeg lurte på var om det var vanskelig å installere freebsd, hva sier det om meg som person, ikke skjønner jeg hvordan du får dratt det til "virker som du kan ingenting. ligg unna freebsd, og lek deg med redhat." ..du kjenner ikke meg hvertfall, er det bare for å slenge dritt ? ...uansett så skjønner jeg meg ikke helt på folk som deg.
chrisey, du sier ikke noe om hva du skal bruke det til, om du skal spille med det, om du skal ha 3d ytelse (som ikke finnes i bsd til ati kort, såvidt jeg vet...)

Derfor svarte jeg enkelt for du spurte enkelt.
Etter hva jeg husker så finnes det ati-drivere for 3d til freebsd. Nå er jeg offtopicmann.
Post 1600 også. Yay-hooray.
improbable
Gusto's Avatar
DonorAdministrator
Opprinnelig postet av tore-
chrisey, du sier ikke noe om hva du skal bruke det til
Vis hele sitatet...
Tore: Nettopp! Han sier ingenting om hva han skal bruke det til. Men allikevel ordnet du deg en konklusjon. La heller tvilen komme ham til gode og skriv poster med innhold (som for eksempel IvIoyner og web0 sine) som faktisk hjelper ham.