Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1633
Satser på at det er noen som kan skattesystemet litt bedre enn meg her som kan svare på dette. For et par måneder siden mottok jeg et brev fra skatteetaten som gjaldt inntektsåret 2013, da jobbet jeg noen måneder ved den lokale butikken og ved den lokale bensinstasjonen når det ikke var mer vakter å ta ved butikken.

Ved begge arbeidsplassene leverte jeg skattekortet, dette var før elektronisk skattekort ble lansert, og betalte den skatten jeg skulle betale.

I henvendelsen sto det at min inntekt fra bensinstasjonen var ikke ført opp i selvangivelsen og jeg må derfor betale restskatt. Beløpet er ikke alvorlig høyt, men det er irriterende ettersom jeg tok kontakt med skatteinnkreveren i min kommune, uten å høre noe. Tok så kontakt med skatteetaten, har enda ikke hørt noe og fikk i dag en melding om at skatteoppgjøret var klart. Der var det igjen melding om restskatt.

Skal innom skattekontoret her i byen i morgen for å snakke med noen ansikt til ansikt. Men intill da, evt for å spare meg en tur. Når jeg har betalt skatt som vanlig med korrekt lønnstrekk fra arbeidsgiver, men glemt å føre opp inntekten på selvangivelsen (ettersom jeg aldri har måttet gjort det), må jeg da betale restskatt? Eller holder det å vise til at jeg allerede har skattet av inntekten?
Skal jo ikke betale skatt to ganger av den samme inntekten.

Og et kjapt spørsmål til slutt, både jeg og min samboer har forsøkt å skjønne oss på dette, men er inntektsåret 2013 det man tjener og bruker i 2012, eller er det samme år?
Inntektsåret 2013 er da altså inntektene du har hatt i 2013 (hva du har brukt er uvesentlig, men fradrag er selvsagt relevant i forhold til skatten). Inntektsåret 2013 gjøres opp i 2014, derfor har du fått restskatten i år.

Dersom det er innbetalt skatt fra arbeidsgiver er det rart om det ikke fremkommer av den forenklede selvangivelsen, men det er uansett ditt ansvar at det som står der er riktig.

Det er ikke slik at du får restskatt fordi du ikke har ført opp den aktuelle inntekten, men du kan bli ilagt straffeskatt dersom du har forsøkt å unndra deg beskatning.

Du kan få restskatt selv om arbeidsgiver har trukket skatt i løpet av året. Du har da oppgitt unøyaktige opplysninger i forbindelse med utstedelse av skattekort og har derfor fått feil skattetrekk.

Sjekk at alt som står på selvangivelsen er riktig, altså at inntekten fra de to arbeidsplassene er korrekt, at formue og gjeld er korrekt oppført og at alle aktuelle fradrag er tatt med.
Sist endret av Cikey; 18. november 2014 kl. 10:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Inntektsåret 2013 er det du får i inntekt i 2013.
Selvangivelsen er man ansvarlig for å sjekke, så om bensinstasjonen glemte å rapportere dette så er det noe du skulle ha sett.
Du skal ha fått en lønns og trekkoppgave fra arbeidsgiver for 2013 som bevis på inntekt og betalt skatt for hele året.
Inntektsåret 2013 er det du tjente fra 1.januar 2013 til 31. desember 2013. Når du bruker pengene er irrelevant.
Arbeidsgiver, i dette tilfellet bensinstasjonen, skal innberette din inntekt til skatteetaten. Hvis du tjener 20.000 der med f.eks 20% skatt, er han pliktig til å gi deg 16.000 og gi 4.000 direkte til skatteetaten. Etter arbeidsårets slutt skal du motta en oversikt over forrige års inntekter. Denne får du typisk i januar-februar, der står alt du tjente hos aktuell arbeidsgiver i 2013, samt hvor mye skatt han har trukket. Dette papiret er beregnet for selvangivelsen, slik at du kan kontrollere at opplysningene på selvangivelsen har blitt korrekte.

For å si det enkelt, systemet er slik at det er DU som er ansvarlig for din egen selvangivelse. Når du leverer denne går du god for at alt som står der er riktig. Grunnen til dette er at selvangivelsene idag printes elektronisk, INGEN har sett på dem før du får dem i posten, men de tar stikkprøver av selvangivelser etter de er innlevert. Leverte du denne med manglende eller feilaktige opplysninger kan du ilegges straffeskatt siden systemet er bygd på tillitt, og det blir betydelig dyrere.

Anbefaler deg å kontakte eier av bensinstasjonen og spørre om han kjenner til saken, om han har innberettet inntekten din og sjekke at alt er i orden i hans papirer først og fremst, kan jo være han har gjort en feil et sted og kan "gå god" for deg ovenfor skatteetaten. Hvis ikke er det nok ene og alene din feil og ditt ansvar med opplysningene som står på selvangivelsen med de fordeler og ulemper det medfører.

Edit: Ninjaed :P
Sist endret av Astennu; 18. november 2014 kl. 10:53.
Er selvfølgelig fullstendig klar over at det er mitt ansvar å sjekke at alt stemmer, men jeg gikk ut ifra at det var rett. Så jeg prøver ikke å legge skyld over på noen andre enn meg selv her.

Cikey, skjønner det. Men jeg har alltid hatt høyere antatt/beregnet inntekt enn min faktiske inntekt, i tillegg betaler jeg skatt med tabelltrekk så det skal i teorien trekkes akkurat så mye som det skal, uavhengig av om jeg jobber 10 eller 80 timer en måned.
Sitat av Anoman Vis innlegg
I henvendelsen sto det at min inntekt fra bensinstasjonen var ikke ført opp i selvangivelsen og jeg må derfor betale restskatt.
Vis hele sitatet...
Har du fått lønnsslipper for utbetalingen fra bensinstasjonen? Her virker det mer som om bensinstasjonen IKKE har sendt inn opplysningene.

1. Finn frem lønnsslipper
2. Be om lønns og trekkoppgave for 2013 hos bensinstasjonen
3. Ring kemneren i kommunen din og spør hva som er lønns innberettet på deg
Det er vel straffeskatt (30%) som er ilagt her, ikke "restskatt"?

Du skal uansett ha en god grunn for å slippe denne dersom du selv
ikke har ført selvangivelsen riktig.

Som allerede påpekt flere ganger - du er selv ansvarlig for rett føring av
inntekt, ikke arbeidsgiver.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er vel straffeskatt (30%) som er ilagt her, ikke "restskatt"?

Du skal uansett ha en god grunn for å slippe denne dersom du selv
ikke har ført selvangivelsen riktig.

Som allerede påpekt flere ganger - du er selv ansvarlig for rett føring av
inntekt, ikke arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
http://www.skatt.no/sfiles/6/70/96/1...bruar-2014.pdf

Det er sendt e brev ang dette, så ansvaret er greit, men ikke nødvendigvis tilleggsskatt.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Det er vel straffeskatt (30%) som er ilagt her, ikke "restskatt"?

Du skal uansett ha en god grunn for å slippe denne dersom du selv
ikke har ført selvangivelsen riktig.

Som allerede påpekt flere ganger - du er selv ansvarlig for rett føring av
inntekt, ikke arbeidsgiver.
Vis hele sitatet...
Var selvfølgelig restskatt jeg mente, bare litt begrepsforvirret.

Men takk for hjelpen. Har nå fått snakket med tidligere arbeidsgiver og fått sendt over dokumentasjonen jeg trenger så neste steg er å få kontakt med skatteetaten.