Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3580
For å gjøre en lang historie kort trenger min svigermor et midlertidig førerkort.
Hun har førerkort, men det er av den skikkelig gamle typen (N2 er det visst kalt), som har utløpsdato i 1989 på selve kortet.

Etter mye googling finner jeg ikke frem til om hverken politiet eller statens vegvesen kan sende en midlertidig førertillatelse per epost slik at hun kan skrive den ut selv. Det er ca 2 timer til nærmeste stasjon og uten førerkort kommer hun seg ikke ned dit.

Er det noen som sitter med noe relevant informasjon her? Har selvfølgelig tenkt å ringe, men jeg tviler på at tipstelefonen til politiet vil være så behjelpelige til å svare på dette på denne tiden av døgnet.
Hvis hun har kjørt uten gyldig førekort siden 1989 kan hun vel kjøre de to timene ned til stasjonen i 2014, slik som hun gjorde i 2013?..
Trådstarter
Sitat av Hager Vis innlegg
Hvis hun har kjørt uten gyldig førekort siden 1989 kan hun vel kjøre de to timene ned til stasjonen i 2014, slik som hun gjorde i 2013?..
Vis hele sitatet...
Hun har ikke kjørt siden 80-tallet. Men min samboer som driver med å ta førerkortet kan kjøre bilen, så lenge hennes mor har et gyldig førerkort.
Statens vegvesen kqn såvidt meg bekjent være til hjelp til dette.
Sitat av Anoman Vis innlegg
Hun har ikke kjørt siden 80-tallet. Men min samboer som driver med å ta førerkortet kan kjøre bilen, så lenge hennes mor har et gyldig førerkort.
Vis hele sitatet...
Så la samboeren din kjøre henne til vegvesnet for å fornye det med moren hennes. Boten for å ha glemt førerkortet er minimal.
Sitat av Lovdata
§ 6-1.Fornyelse av førerkort og førerett
Førerkortet må fornyes før utløpsdato for at føreretten skal ha uavbrutt gyldighet.
Vis hele sitatet...
Link.
Sitat av Lovdata
§ 3-1.Krav til ledsager
Ledsageren må ha fylt 25 år, ha gyldig førerett for vedkommende kjøretøygruppe og ha hatt slik førerett uavbrutt de siste 5 år før øvingskjøringen finner sted, jf. vegtrafikkloven § 26 andre ledd.
Vis hele sitatet...
Link.

Jeg tolker det slik at svigermoren må fornye førerkortet og ha dette i 5år, før det er lov å øvelseskjøre med henne.
Hvor mye en person som har vært uten førerkort i 25år kan lære fra seg om kjøring av bil/ gode trafikkvaner, er jo også noe å sette et spørsmål ved.

Link.
Sist endret av Lanjelin; 13. juni 2014 kl. 08:42.
Trådstarter
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Link.

Link.

Jeg tolker det slik at svigermoren må fornye førerkortet og ha dette i 5år, før det er lov å øvelseskjøre med henne.
Hvor mye en person som har vært uten førerkort i 25år kan lære fra seg om kjøring av bil/ gode trafikkvaner, er jo også noe å sette et spørsmål ved.

Link.
Vis hele sitatet...
Joda, men så har det seg slik at jeg kunne gjort deg, altså vært ledsager, om ca et halvt år. Men nå var det bare for en times tid i dag at behovet var til stedet. Men skal uansett ringe statens vegvesen å høre om de kan sende ut noe per epost.
Sannsynligvis vil hun få ett nei på dette. Hun fornyet ikke sertifikatet sitt før det gikk ut og hun har dermed ikke hatt føreretten uavbrutt de siste fem årene som er kravet for å lærekjøre med vedkommende.

I tillegg har trafikkbildet endret seg kraftig de siste 25 år og eg ville vært særdeles skeptisk til at vedkommende bør slippes ut på veien uten egen kjørelærer, gjennomgang av trafikkalt grunnkurs samt oppkjøring på nytt.
Sitat av nomore Vis innlegg
Sannsynligvis vil hun få ett nei på dette. Hun fornyet ikke sertifikatet sitt før det gikk ut og hun har dermed ikke hatt føreretten uavbrutt de siste fem årene som er kravet for å lærekjøre med vedkommende.

I tillegg har trafikkbildet endret seg kraftig de siste 25 år og eg ville vært særdeles skeptisk til at vedkommende bør slippes ut på veien uten egen kjørelærer, gjennomgang av trafikkalt grunnkurs samt oppkjøring på nytt.
Vis hele sitatet...
Hadde ikke førerklasse B 100 års dagen gyldighet frem til 2013 da?
Men det spørs på alder på personen også her, over under grensen for legeattest.
Trådstarter
Under grensen for legeattest, men det er ikke gyldig i til 100-årsdagen, dog er mitt det, men det er av mye nyere dato.

Uansett fant vi en annen løsning på det, så vi har lagt denne saken død intill videre. Får heller komme oss til en kontor i nærmeste fremtid en dag det passer bedre så får man en oppklaring i det.