Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1926
For noen dager siden ringte tanta mi meg, og spurte om jeg kunne lage en nettside for skolen hun arbeider på (privat montessoriskole), greit sa jeg, og brukte noen dager på å lage nettsiden. Jeg skal få 2000kr for jobben, og tydeligvis måtte hun si ifra til sjefen sin, som må sende det til regnskapsansvarlig. Må jeg betale skatt på dette? Er helt elendig på sånne her ting, har aldri hatt noe form for frikort eller skattekort før. Er 18 hvis det har noe å si.
Nei.
Grunnen til at hun måtte snakke med sjefen og greier var nok fordi de betaler skatt o.l og ikkje bare kan slenge rundt med cash da der har ett regnskap.
vist du aldri har hatt skattekort så går jeg nesten ut fra at du aldri har vært ute i arbeid heller, som td. sommerjobb eller lignende.

Siden du da aldri har hatt noen jobb og da men du kan vel få frikort, og med frikort kan du tjene 39 950,- skattefritt.

Der er andre unntak for å tjene skattefritt også ... http://www.abcnyheter.no/penger/oeko...ne-skattefritt
Du har lov å gjøre vennetjeneste og lignendes. det har ei grense på opptil 4000 kroner i året om jeg ikke er helt på bærtur no.
Sist endret av Larsiii; 30. juli 2012 kl. 03:23.
Som andre sier over, nei. Du kan utføre betalte tjenester for inntil kr 4000 pr år, pr person. Du kan altså selge en nettside til en tante, en kjenning, en du har møtt på nettet og faren din uten å måtte betale skatt av dette. Dette fungerer jo selvfølgelig ikke den dagen du faktisk har full jobb med å lage ting til folk, selv om du holder deg under 4000 kr pr person. Til syvende og sist er det skatteetaten som avgjør når noe går fra å være hobby til å være yrke, men det skjønner man jo litt selv og.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikl...g-skattefritt/
Sist endret av norboost; 30. juli 2012 kl. 10:42.
Dette faller ikke inn under 4000 kr regelen som 'norboost' nevner. Den er kun gyldig dersom det er en privatperson som kjøper tjenesten. Slik jeg forstår dette så er det Montessoriskolen som skal betale og ikke tanten din. Jobben gjør du for skolen, selv om det var tanten din som skaffet deg jobben.

Det du trenger er et frikort fra skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/Alt-om/Skattekort/

Hvis du kommer til å tjene under 39950 i hele 2012, så skal du ikke betale skatt. Bestill frikort på skatteetaten.

Sitat av norboost Vis innlegg
Som andre sier over, nei. Du kan utføre betalte tjenester for inntil kr 4000 pr år, pr person. Du kan altså selge en nettside til en tante, en kjenning, en du har møtt på nettet og faren din uten å måtte betale skatt av dette. Dette fungerer jo selvfølgelig ikke den dagen du faktisk har full jobb med å lage ting til folk, selv om du holder deg under 4000 kr pr person. Til syvende og sist er det skatteetaten som avgjør når noe går fra å være hobby til å være yrke, men det skjønner man jo litt selv og.

http://www.skatteetaten.no/no/Artikl...g-skattefritt/
Vis hele sitatet...
Takk for svar alle sammen, men det gjør meg ikke mye klokere når halvparten sier at jeg ikke trenger og betale skatt, og motsatt.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Takk for svar alle sammen, men det gjør meg ikke mye klokere når halvparten sier at jeg ikke trenger og betale skatt, og motsatt.
Vis hele sitatet...

Derfor tar du en telefon til Skatteetaten om slike ting istedenfor å spørre på freak hvor det er mye synsing og lite kunnskap...

Men husk å oppdatere tråden slik at nestemann som søker kan finne svar...
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Takk for svar alle sammen, men det gjør meg ikke mye klokere når halvparten sier at jeg ikke trenger og betale skatt, og motsatt.
Vis hele sitatet...
1. Du slipper uansett skatt om du har frikort.

Dette gjelder om du skatter av inntektene dine:
2. Er skolen registrert som frivillig organisasjon kan du motta 4000 skattefritt fra dem.
3. Er skolen et ordinært aksjeselskap kan du motta 1000 skattefritt fra dem, får du mer enn det, må du eventuelt skatte av hele beløpet.

Søk på http://www.brreg.no/ for å finne ut hva det er registrert som.
Er det:
Sektorkode: 7000 Ideelle organisasjoner

Da har kan du få 4000 skattefritt av dem.

Eventuelt kan du argumentere hardt for at dette er hobby, men er ikke så lett å få utbetalt penger på det grunnlaget.
Sist endret av sorlandet; 30. juli 2012 kl. 13:42.
Sitat av I_Like_Canon Vis innlegg
Takk for svar alle sammen, men det gjør meg ikke mye klokere når halvparten sier at jeg ikke trenger og betale skatt, og motsatt.
Vis hele sitatet...
For å oppsummere for deg, med skattekort (evt. frikort) så er du garantert lovlighet.

Skattefritt oppgjør opptil 1000/4000 er avhengig av litt dillemikk. Går du for frikort/skattekort så slipper du å sette deg inn i problemstillingen.

Skulle du atpåtil få lyst til å gjøre flere slike oppdrag for samme aktør innen skatteåret så må du jo på frikort/skattekort før eller siden (som du også kan bruke mot alle de andre jobbene som garantert strømmer inn når du leverer tidenes beste nettside :-).
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
For å oppsummere for deg, med skattekort (evt. frikort) så er du garantert lovlighet.

Skattefritt oppgjør opptil 1000/4000 er avhengig av litt dillemikk. Går du for frikort/skattekort så slipper du å sette deg inn i problemstillingen.

Skulle du atpåtil få lyst til å gjøre flere slike oppdrag for samme aktør innen skatteåret så må du jo på frikort/skattekort før eller siden (som du også kan bruke mot alle de andre jobbene som garantert strømmer inn når du leverer tidenes beste nettside :-).
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpa! Nettsiden er den første jeg noen gang har laget, http://www.nordlysmontessori.no Grei nok til at jeg måtte omtrent lete etter hver jævla ting siden trengte på Google :P
Sist endret av I_Like_Canon; 30. juli 2012 kl. 14:04. Grunn: Skrev feil.
Veldig grei og oversiktelig nettside!
Jeg ville forandret litt på tekst fonten inni informasjons boksene, de virker litt "jalla" og gammeldagse i forhold til hvordan nettsiden ser ut. Du kan gjerne øke font størrelsen også, slik at det blir litt mer oversiktlig.
Sist endret av Juicekongen; 30. juli 2012 kl. 15:48.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Veldig grei og oversiktelig nettside!
Jeg ville forandret litt på tekst fonten inni informasjons boksene, de virker litt "jalla" og gammeldagse i forhold til hvordan nettsiden ser ut. Du kan gjerne øke font størrelsen også, slik at det blir litt mer oversiktlig.
Vis hele sitatet...
Takk takk. Som sagt kan jeg egentlig veldig lite om nettdesign, så har ingen anelsee hvordan jeg får den til å se bra ut.
Det avhenger litt av hvor mye du har tjent før i år.
Hvis har frikort og tjener over frikortgrensa, trekkes du 50% i skatt på det beløpet du tjener over. Du får tilbake riktig ved neste skatteoppgjør.

Hvis du ikke har frikort, trekkes du 50% uansett. Du får tilbake riktig ved neste skatteoppgjør.

Og så er det dette med vennetjenester som mange har nevnt her. Jeg trodde det var 1000 kroner, men det er noen år siden det var aktuelt for meg.