Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2686
Her i Sommer fikk jeg jobb på en kjent resturang, fordi familien til en venn nå eier stedet.
Ble veldig mye jobbing, og sa aldri nei til å komme på jobb hvis de spurte sånn i siste liten. Hele russetiden min gikk med på å jobbe der. Noe som er mega surt å tenke på. Jeg stod på som en helt for å gi alle kunder den beste servicen, noe jeg ofte fikk skryt om. Følte jeg Hadde fått en jobb som jeg virkelig trivdes i, og ble satt pris på.

Etter 3 måneder der, kom sjefen bort til meg å spurte meg om jeg ville ha lønna mi "svart". jeg er 19 år, tjener ikke en shit på å jobbe svart, og vet dette ikke er lov. ble litt paff, og sa jeg ville ha en "hvit".

Hadde etter den dagen, en uke fri. Og brått ville de ikke ha meg som ansatt der nede. Jeg og min bror, som jeg fikset jobb til, ble aldri oppringt igjen.
Kjenner jeg er drit forbanna, og synes det her er udregelig. Er grunnen fordi jeg ville ha lønna mi på lovligvis, har jeg ikke mye til overs for disse menneskene lenger.

Har hatt en tanke om å melde ifra om at de driver stedet ulovlig, vet det er flere der som jobber svart. noen tips på hvordan jeg skal gå frem? og om jeg i det hele tatt skal gidde å henge meg mer opp i dette?
Så lenge du fikk lønnen din som du ville ville ikke jeg hengt meg noe mer oppi det. Ser ikke helt hvorfor du ikke tok det svart da, du ville jo strengt tatt tjent mye mer på det.
Jobber man svart mister man feriepenger og pensjonspoeng, i tillegg til at det er ulovlig. Jeg ville ha vurdert å tipse arbeidstilsynet om dette.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så lenge du fikk lønnen din som du ville ville ikke jeg hengt meg noe mer oppi det. Ser ikke helt hvorfor du ikke tok det svart da, du ville jo strengt tatt tjent mye mer på det.
Vis hele sitatet...

Ville ikke tjent mer på. Hadde frikort.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Så lenge du fikk lønnen din som du ville ville ikke jeg hengt meg noe mer oppi det. Ser ikke helt hvorfor du ikke tok det svart da, du ville jo strengt tatt tjent mye mer på det.
Vis hele sitatet...
Virker som TS vil ha en jobbstilling der han ikke kan bli sparket uten videre. Jobber han svart har han ingen rettigheter siden han per definisjon er kriminell.
Sist endret av Løken; 7. desember 2010 kl. 12:06.
var du ansatt med en skritlig avtale eller bare en snill sjel som de kunne ringe til år de trengte hjelp uten noe ansettelses papirer?
Sitat av Løken Vis innlegg
Virker som TS vil ha en jobbstilling der han ikke kan bli sparket uten videre. Jobber han svart har han ingen rettigheter siden han per definisjon er kriminell.
Vis hele sitatet...

Yes akkurat! fikk jo aldri en begrunnelse hvorfor jeg aldri ble kontaktet mer. Funnet ut at det jeg tjente der nede fikk jeg svart, selvom jeg jeg sa klart ifra om at jeg skulle ha det på lovlig vis!
Er en "hun" takk hehe

Sitat av tribalgoth Vis innlegg
var du ansatt med en skritlig avtale eller bare en snill sjel som de kunne ringe til år de trengte hjelp uten noe ansettelses papirer?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde kontrakt der nede, som sommervikar inntil vidre. De ville se ann om jeg passet inn i jobben.
Du burde definitivt ta kontakt med de arbeidstilsynet og skattemyndighetene. De har ikke betalt skatt av pengene du tjente. Det betyr at de sitter igjen med DIN lønn, som du skulle betalt i skatt og hatt som grunnlag for senere pensjon.
Dersom du vil melde fra om svart arbeid kan du ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, eller kontakte ditt lokale skattekontor. Du kan melde fra anonymt dersom du ønsker det.

Men du kan vente til etter nyttår, om du ikke får lønns og trekkoppgave på det du har fått utbetalt har de ikke meldt inn lønna. Får du lønns og trekkoppgave har de meldt inn lønn.

Fikk du pengene i kontanter?
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Dersom du vil melde fra om svart arbeid kan du ta kontakt med Skatteetaten på telefon 800 80 000, eller kontakte ditt lokale skattekontor. Du kan melde fra anonymt dersom du ønsker det.

Men du kan vente til etter nyttår, om du ikke får lønns og trekkoppgave på det du har fått utbetalt har de ikke meldt inn lønna. Får du lønns og trekkoppgave har de meldt inn lønn.

Fikk du pengene i kontanter?
Vis hele sitatet...

Okei! Takk!
Nei fikk de inn på kontoen min, men fikk aldri lønningsslipp der nede.
Fikk også spørsmål om jeg ville ha de inn på kontoen eller ikke i førsten. Skjønte ikke helt da hva de surra med, men sa jeg ville ha det på min konto.
Sitat av lusnuse Vis innlegg
Okei! Takk!
Nei fikk de inn på kontoen min, men fikk aldri lønningsslipp der nede.
Fikk også spørsmål om jeg ville ha de inn på kontoen eller ikke i førsten. Skjønte ikke helt da hva de surra med, men sa jeg ville ha det på min konto.
Vis hele sitatet...
Har du fått dem på konto skal det veldig veldig mye til for at du har fått dem svart. Da det er mulig å kontrollere i etterkant.
Det kan være en mulighet selvsagt, men den er betydelig mindre enn pm du fikk den kontant.
ring skatteetaten, regner med de kan fikse opp i dette ganske kjapt.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Har du fått dem på konto skal det veldig veldig mye til for at du har fått dem svart. Da det er mulig å kontrollere i etterkant.
Det kan være en mulighet selvsagt, men den er betydelig mindre enn pm du fikk den kontant.
Vis hele sitatet...
Okei! da er det sikkert bare noe jeg har fått for meg
tanken gikk lett dit, når jeg ikke har fått feriepengene mine som jeg skulle ha fått med den siste lønninga, i og med de ikke ville ha meg der lenger
om man tar ut feriepenger samme år som man har opparbeidet seg dette må man trekke skatt av disse, kanskje de kommer rett etter nyttår
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
om man tar ut feriepenger samme år som man har opparbeidet seg dette må man trekke skatt av disse, kanskje de kommer rett etter nyttår
Vis hele sitatet...
Bedrifter pleier å utbetale feriepengene i juni hvis man ikke spesifikk ber om det.
Slutter man i en bedrift skal man ha sluttoppgjør med alt man har opparbeidet, men i praksis er dette veldig variabelt.
Sitat av tribalgoth Vis innlegg
om man tar ut feriepenger samme år som man har opparbeidet seg dette må man trekke skatt av disse, kanskje de kommer rett etter nyttår
Vis hele sitatet...
trekkes det skatt av feriepenger hvis man tar ut samme år, når man har Frikort også?
føler jeg spørr dere om mye rart, man egentlig burde vite som 19åring. haha:P
finner jo ut av mye nå da, takket være dere
Sitat av lusnuse Vis innlegg
trekkes det skatt av feriepenger hvis man tar ut samme år, når man har Frikort også?
føler jeg spørr dere om mye rart, man egentlig burde vite som 19åring. haha:P
finner jo ut av mye nå da, takket være dere
Vis hele sitatet...
Det trekkes ikke skatt så lenge man er under frikort grensen nei.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Du burde definitivt ta kontakt med de arbeidstilsynet og skattemyndighetene. De har ikke betalt skatt av pengene du tjente. Det betyr at de sitter igjen med DIN lønn, som du skulle betalt i skatt og hatt som grunnlag for senere pensjon.
Vis hele sitatet...
Det betyr det ikke. De pengene han tjente, ba han om å få "hvitt", og da antar jeg han mener at han fikk pengene betalt med registrert skattekort/frikort. En bedrift kan bare spare arbeidsgiveravgift på å gi pengene svart, ikke noe annet. Den ligger på 14.1%.

Sitat av lusnuse Vis innlegg
trekkes det skatt av feriepenger hvis man tar ut samme år, når man har Frikort også?
føler jeg spørr dere om mye rart, man egentlig burde vite som 19åring. haha:P
finner jo ut av mye nå da, takket være dere
Vis hele sitatet...
Tenk deg at du BETALER SKATT, men at det finnes noe som heter bunnfradrag, slik at opp til en viss sum (40k) slipper man. Så om du tjener 41k vil det være 1k av de pengene som er over grensen.. All skatt man betaler er forskuddsberegnet, og når året er over kan de se hva din endelige skatt skal være, og summen justeres i løpet av våren.

Og feriepenger er forøvrig en inntekt, ja.
Sist endret av Matthiesen; 7. desember 2010 kl. 13:57.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det betyr det ikke. De pengene han tjente, ba han om å få "hvitt", og da antar jeg han mener at han fikk pengene betalt med registrert skattekort/frikort. En bedrift kan bare spare arbeidsgiveravgift på å gi pengene svart, ikke noe annet. Den ligger på 14.1%.
Vis hele sitatet...
Når man betaler svart kan det ikke være "hvite" penger, som regel er det da kontantomsetning som taes ut av bedrifter uten å være innom regnskap:

Det staten da taper er:
25% mva
14,1% arbeidsgiveravg
Indirekte litt annet også, men i hovedsak er det fokus på MVA og arbeidsgiveravg.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Det betyr det ikke. De pengene han tjente, ba han om å få "hvitt", og da antar jeg han mener at han fikk pengene betalt med registrert skattekort/frikort. En bedrift kan bare spare arbeidsgiveravgift på å gi pengene svart, ikke noe annet. Den ligger på 14.1%.
Vis hele sitatet...
Ah, jeg glemte helt at trådstarter lå under frikort-grensen. My bad!
Sist endret av felix_poker; 7. desember 2010 kl. 13:57.
Og feriepenger er forøvrig en inntekt, ja.

Mitt tips til deg er:
- Ring arbeidsgiver og fortell at du vil ha feriepengene dine utbetalt med en gang (hvis ikke vil du kanskje risikere at han glemmer deg og nekter på det i fremtiden)..
- Ring arbeidstilsynet og tips om forholdene du opplevde.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Ah, jeg glemte helt at trådstarter lå under frikort-grensen. My bad!
Vis hele sitatet...
Uansett er det du tenkte på helt uavhengig frikortgrensen eller ei. Han fikk jo pengene sine hvitt.

Tenk deg: Hvis han hadde fått pengene svart, ville arbeidsgiver hatt noen penger igjen av denne lønnen? Svaret er nei, timelønnen betales likevel, det er arbeidstaker som betaler skatt, og arbeidsgiveren som plikter seg å forskuddsbetale den for deg. Skjer alt svart, så får i stedet arbeidstaker hele lønnen sin skattefritt.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Når man betaler svart kan det ikke være "hvite" penger, som regel er det da kontantomsetning som taes ut av bedrifter uten å være innom regnskap:

Det staten da taper er:
25% mva
14,1% arbeidsgiveravg
Indirekte litt annet også, men i hovedsak er det fokus på MVA og arbeidsgiveravg.
Vis hele sitatet...
Hva i alle dager? MVA? Lønn er ikke momspliktig. Om man får lønn på konto, er de hvite, med mindre arbeidsgiver er ekstremt frekk og lite redd for å lyge i alle mulige nivå. Her har trådstarter fått pengene på konto, levert frikort, fått det registrert.

Arbeidsgiveravgiften har de også måttet betale, da de har registrert lønningen.
For å være ærlig, så hadde jeg nok ikke orket å gjøre noe med det om jeg hadde vært deg. Ville heller brukt tiden på å lete etter en ny og bedre jobb. Men hvis det som skjedde med den gamle arbeidsgiveren din er noe som du går og tenker på og irriterer deg over stadig vekk så kan du jo alltids melde de til arbeidstilsynet. Vennen din kan nok bli ganske sint for at du "ødelegger" for familien hans, så du må selv vurdere hva du syns er viktigst.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hva i alle dager? MVA? Lønn er ikke momspliktig. Om man får lønn på konto, er de hvite, med mindre arbeidsgiver er ekstremt frekk og lite redd for å lyge i alle mulige nivå. Her har trådstarter fått pengene på konto, levert frikort, fått det registrert.

Arbeidsgiveravgiften har de også måttet betale, da de har registrert lønningen.
Vis hele sitatet...
Viser til ditt tidligere innlegg;
Det betyr det ikke. De pengene han tjente, ba han om å få "hvitt", og da antar jeg han mener at han fikk pengene betalt med registrert skattekort/frikort. En bedrift kan bare spare arbeidsgiveravgift på å gi pengene svart, ikke noe annet. Den ligger på 14.1%.
Vis hele sitatet...
Det er MER for bedrifter å spare ved å betale svart, da man ikke kan registere dette noen plass i regnskapet.
Skal man betale penger ut, setter man det ikke i regnskapet for svart lønn. Pengene kommer fra en plass, og da svart omsetning man ikke betaler MVA for.
Så bedrifter tjener på mer enn arbeidsgiveravg ved å betale svart.
Sitat av paragone Vis innlegg
For å være ærlig, så hadde jeg nok ikke orket å gjøre noe med det om jeg hadde vært deg. Ville heller brukt tiden på å lete etter en ny og bedre jobb. Men hvis det som skjedde med den gamle arbeidsgiveren din er noe som du går og tenker på og irriterer deg over stadig vekk så kan du jo alltids melde de til arbeidstilsynet. Vennen din kan nok bli ganske sint for at du "ødelegger" for familien hans, så du må selv vurdere hva du syns er viktigst.
Vis hele sitatet...

Ganske irriterende å ikke bli behandla som man skal bli som ansatt. De kunne ringt å sagt ifra at de ikke trenger meg lenger, istedenfor å bare drite i meg. Min bror hadde ingenting med dette å gjøre, men han ble behandla på samme måte.
Synes det er uprofersjonelt å holde på sånn. de driver en resturant som skal være en del av en profilert kjede, som er godt kjent her i Norge, og man skulle da tro de hadde litt moral og struktur i sakene.
er ikke ute etter å bråke med dem. synes bare de fortjener å bli satt på plass, trenger tydligvis det når de driver en bedrift, hvor de fleste ansatte er ungdomsskole elever, og har sagt ja til å få penger svart.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Uansett er det du tenkte på helt uavhengig frikortgrensen eller ei. Han fikk jo pengene sine hvitt.
Vis hele sitatet...
Nei, det gjorde hun ikke.
Sitat av lusnuse Vis innlegg
Funnet ut at det jeg tjente der nede fikk jeg svart, selvom jeg jeg sa klart ifra om at jeg skulle ha det på lovlig vis!
Vis hele sitatet...
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Det er MER for bedrifter å spare ved å betale svart, da man ikke kan registere dette noen plass i regnskapet.
Skal man betale penger ut, setter man det ikke i regnskapet for svart lønn. Pengene kommer fra en plass, og da svart omsetning man ikke betaler MVA for.
Så bedrifter tjener på mer enn arbeidsgiveravg ved å betale svart.
Vis hele sitatet...
Her var det snakk om betaling på konto, og da trodde jeg det var snakk om registrert lønn.

Du har et godt poeng når svart lønn også medfører at det muligens selges varer uten å betale moms, da kan det være at restauranten bare slenger penger i kassen uten å registrere det. Så i totalen blir det MVA og Arbeidsgiveravgift svarteper-bedrifter svindler staten for, mens lønnstakerne er de som svindler staten for skatt.

Jeg så på denne saken isolert, der det var snakk om arbeidsgiveravgift, mens du snakket om temaet som helhet.. Det fikk jeg ikke med meg.

Sitat av felix_poker Vis innlegg
Nei, det gjorde hun ikke.
Vis hele sitatet...
Jeg inrømmer at jeg ikke fikk med meg at pengene hun fikk på konto viser seg å være svart. Gikk ut ifra at det var registrert siden hun faktisk fikk de overført. Men det kan være det samme. Hun kan sikkert ta opp dette med sjefen igjen og kreve å få det registrert. Poenget mitt er at uansett hvordan du ser på det, så svindler ikke denne restauranten staten for noe skatt. Ikke på grunn av frikortgrensen, men på grunn av at det er arbeidstakeren som er den som svindler staten for skatt.

Sitat av lusnuse Vis innlegg
Synes det er uprofersjonelt å holde på sånn. de driver en resturant som skal være en del av en profilert kjede, som er godt kjent her i Norge, og man skulle da tro de hadde litt moral og struktur i sakene.
er ikke ute etter å bråke med dem. synes bare de fortjener å bli satt på plass, trenger tydligvis det når de driver en bedrift, hvor de fleste ansatte er ungdomsskole elever, og har sagt ja til å få penger svart.
Vis hele sitatet...
Snakker vi om Peppes Pizza eller Egon? Dette høres helt håpløst ut, og hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til arbeidstilsynet med et smil om munnen. TA DEM!
Sist endret av Matthiesen; 7. desember 2010 kl. 18:03.
Eventuelt gå til Hovedkontoret. Disse restaurantene er som oftest franchiser. Hovedkontoret er nok særdeles lite interessert i at franchisetakerne driver svart.
Sist endret av commie; 7. desember 2010 kl. 18:10.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Snakker vi om Peppes Pizza eller Egon? Dette høres helt håpløst ut, og hadde jeg vært deg, hadde jeg gått til arbeidstilsynet med et smil om munnen. TA DEM!
Vis hele sitatet...
Det er førstnevnte ja. haha, har jævlig lyst, er jo ikke som om jeg skylder dem noe akkurat ;P
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Poenget mitt er at uansett hvordan du ser på det, så svindler ikke denne restauranten staten for noe skatt. Ikke på grunn av frikortgrensen, men på grunn av at det er arbeidstakeren som er den som svindler staten for skatt.
Vis hele sitatet...
Dette blir flisespikkeri, men arbeidstakeren har bedt spesifikt om at lønnen skal bli registrert, og den har ikke blitt det. Resturanten er "the bad guy", selv om de ikke har svindlet staten for skatt.

Jeg opplevde noe liknende selv, da jeg jobbet på en charterbåt en sommer. De betalte meg lønn, trakk 36% skatt og puttet denne skatten rett i egen lomme. Jeg leverte skattekort, fikk lønnslipp og hele pakka. Det var ikke før selvangivelsen kom at jeg så at dette ikke var registrert i det hele tatt. Arbeidsgiveren fikk selvsagt skylden da jeg meldte fra, ikke jeg.
Ville tatt det opp både med hovedkontoret til Peppes samt Skattekontoret. Så skal du nok se at det får ringvirkninger for dem.
Ring arbeidstilsynet!
*
Svart arbeid er en uting som kan ramme deg på flere måter, du risikerer å ikke få feriepenger og opptjente pensjonsrettigheter.
Det største problemet er likevel at om du er betalt svart så er du sannsynligvis ikke forsikret heller, og du risikerer virkelig
å sitte igjen med skjegget i postkassa.
*
Antar at vi kan se på ditt "arbeidsforhold" som avsluttet her, så for deg spiller det jo ikke så stor rolle, men du har jo et visst ansvar
for andre som kan havne i alvorlig trøbbel pga denne useriøse arbeidsgiveren. Håper derfor at du bruker 5 minutter av din tid på å varsle
arbeidstilsynet om dette.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ring arbeidstilsynet!
*
Svart arbeid er en uting som kan ramme deg på flere måter, du risikerer å ikke få feriepenger og opptjente pensjonsrettigheter.
Det største problemet er likevel at om du er betalt svart så er du sannsynligvis ikke forsikret heller, og du risikerer virkelig
å sitte igjen med skjegget i postkassa.
*
Antar at vi kan se på ditt "arbeidsforhold" som avsluttet her, så for deg spiller det jo ikke så stor rolle, men du har jo et visst ansvar
for andre som kan havne i alvorlig trøbbel pga denne useriøse arbeidsgiveren. Håper derfor at du bruker 5 minutter av din tid på å varsle
arbeidstilsynet om dette.
Vis hele sitatet...

Nei det spiller ingen rolle for meg lenger, i og med jeg ikke er ansatt der.
Men som du sier, har jeg ett visst ansvar for at andre ikke går i samme fella.