Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  243 21611
Noen meninger om dette: friborgerforbundet.no ?
Burde det ikke være lov å droppe ut av velferdsstaten hvis man ikke får noe ut av den?
Det er meget vanskelig å få endret noe i alle opplegg staten driver, ala nynorsk i skolen osv. Dette er naturligvis slik ettersom statene er de facto et monopol.
Kunne ikke alle de nyankomne innvandrere også ha et lignende tilbud slik at de "snylter" på alle andre som er såpass et betent tema.

Virker kanskje usannsynlig men det var usannsynlig igår kan fort bli uunngåelig imorgen!

Her er noen youtube-videor om dette: http://onarki.vgb.no/2010/11/individ...friborgerskap/
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Det er vel ikke mulig å ikke få noe utav velferdsstaten. Alle benytter seg av fortau, villmark, veier osv. Og se på andre tjenester gjort av staten som f.eks politi eller brannvesen. Hvis en skulle vært utenfor velferdsstaten skulle ikke brannvesenet slukket boligen som en bor i. Fremdeles ville en måttet slukke den for å hindre spredning til naboer osv. I tilegg til dette har en måtte en ha separert alle i fristaten fra den forøvrige befolkning. diferansiert mat, biletter o.l. alt fra om de er subsidiert eller avgiftsbelagt. Noe som ville ha krevd en byråkratisering og kostdandsøkning for staten som de gjenværende skattebetalerne måtte ha betalt (Noe som ville ha straffet feil gruppe). Så lenge en bor innenfor norges grenser og dermed benytter seg av landets infrastruktur bør (Og etter min mening må) forholde seg til regelverket om velferdsstaten og det spleiselaget det er.

Skal ikke si at jeg har sett videoene du linker til. Men har hørt Onar Åm snakke om dette flere ganger. Og diskutert det med FPU og regner med at tanken ikke har endret seg drastisk siden da. Men det er et totalt urealistisk forslag som vil øke til større utgifter for den forøvrige befolkning på et idiotisk prosjekt

Edit: Ser at de har endret på tanken til å fremdeles måtte betale skatter og avgifter. Vil fremdeles peke på problematikk rundt f.eks huset som brenner. Eller at det er en pandemi og at en må vaksinere befolkningen for å forhindre smitte.

Og litt til. Hva med f.eks utbygging av jernbanenettet. Det er i hovedsak finansiert av skattepenger. Da ville det ikke vært OK at en skulle kunne ha benyttet seg av dette tilbudet så lenge de betalte momsen av bilettprisen.
Sist endret av tep0sen; 30. november 2010 kl. 07:48.
De har jo jernbane og fortau i USA også. Med ordet velferdsstat mener han helt andre ting. Som for eksempel helseomsorg, gratis skole etc. Typisk sosialisttendenser å gi velferdsstaten kred for helt irrelevante ting.
Sitat av tep0sen Vis innlegg
Det er vel ikke mulig å ikke få noe utav velferdsstaten. Alle benytter seg av fortau, villmark, veier osv. Og se på andre tjenester gjort av staten som f.eks politi eller brannvesen. Hvis en skulle vært utenfor velferdsstaten skulle ikke brannvesenet slukket boligen som en bor i. Fremdeles ville en måttet slukke den for å hindre spredning til naboer osv. I tilegg til dette har en måtte en ha separert alle i fristaten fra den forøvrige befolkning. diferansiert mat, biletter o.l. alt fra om de er subsidiert eller avgiftsbelagt. Noe som ville ha krevd en byråkratisering og kostdandsøkning for staten som de gjenværende skattebetalerne måtte ha betalt (Noe som ville ha straffet feil gruppe). Så lenge en bor innenfor norges grenser og dermed benytter seg av landets infrastruktur bør (Og etter min mening må) forholde seg til regelverket om velferdsstaten og det spleiselaget det er.

Skal ikke si at jeg har sett videoene du linker til. Men har hørt Onar Åm snakke om dette flere ganger. Og diskutert det med FPU og regner med at tanken ikke har endret seg drastisk siden da. Men det er et totalt urealistisk forslag som vil øke til større utgifter for den forøvrige befolkning på et idiotisk prosjekt

Edit: Ser at de har endret på tanken til å fremdeles måtte betale skatter og avgifter. Vil fremdeles peke på problematikk rundt f.eks huset som brenner. Eller at det er en pandemi og at en må vaksinere befolkningen for å forhindre smitte.

Og litt til. Hva med f.eks utbygging av jernbanenettet. Det er i hovedsak finansiert av skattepenger. Da ville det ikke vært OK at en skulle kunne ha benyttet seg av dette tilbudet så lenge de betalte momsen av bilettprisen.
Vis hele sitatet...

Jeg skal først bare avklare at jeg liker selve forslaget men vet ikke helt hva arrangørerne tenker om rundt disse spørsmålene.
Du fikk jo tydeligvis med deg at momsen skal dekke disse tjenestene så da faller jo egentlig den første delen av argumentet ditt bort?
Alle de tjenestene(jerbanenettet inkl) du nevnte blir dekket av momsen på lang vei og mer, hvis du ikke er enig foreslår jeg at du tar en titt på statsbudsjettet.

Det er ikke momsen man betaler når man betaler billettprisen, man dekker jo for tjenesten med billettprisen(som er ganske overpriset). Men ifølge ditt argument kan ikke turister osv. betale den samme billettprisen som nordmenn.

Så jeg forstår faktisk hvorfor dette skulle krevt økt byråkrati?

Men Onar tillegger jo i videoene at vi dette skulle vise seg å ikke dekke momsen kunne en egen skatt utformes for å balansere det, og det er heller ingen stor oppgave ettersom hele byråkratiet allerede står tilrette for en slik oppgave.
I tid hvor regjeringen ønsker å momsbelegge Internett tjenester, tror jeg at å hevde at dette er en umulig og stor byråkratisk er helt latterlig!
Såvidt meg bekjent har planen fra dag 1 vært at friborgere skal betale moms og vanlige avgifter (i den filmen nevner han noe om å få tilbakebetalt den momsen som er til overs.)

Uansett, en ganske grovkornet overblikk (tall fra 2007 da jeg ikke har tid til å lete opp nye):

Inntekt fra merverdiavgift: 188,7 mrd. kr.
Inntekt fra bilrelaterte avgifter: 45,9 mrd. kr. (er ikke sikker på om friborgerene skal få beholde de pengene)

Utgifter til forsvar: 34,9 mrd. kr.
Politi, brannvesen, fengselsvesen, domstoler, etc.: 17,1 mrd. kr.
«Transport», sannsynligvis inkludert tog: 42,9 mrd. kr.
Det kan være jeg har glemt noen, men det skulle uansett mer enn gå opp. Å klage på at friborgere ikke kommer til å gjøre opp etter seg blir å unngå kjernen i saken som for det meste handler om moral.

Kilde: http://www.civita.no/images/stories/...at_10_2008.pdf
Hva med eldreomsorg, rusomsorg etc, hvordan skal dette finansieres om en stor del av de "rike" bestemmer seg for å bli friborgere?
Bidra til å gi individualismen en stemme i Norge! Bli medlem i Friborgerforbundet nå! Dersom vi får 500 medlemmer får vi statsstøtte og dette gjør oss i stand til å begynne å arbeide heltid for at individualister skal få utøve sitt livssyn, på lik linje med andre livssyn i Norge.
Vis hele sitatet...
haha fra friborgerforbundet.no.
syntes det var litt paradoksalt, men dette prinsippet funker ikke, selv om regne stykket går opp som nevnt tidligere. vil jeg si at dette er prinsipielt feil. Det strider i mot spleise lagets prinsipper.

De har jo jernbane og fortau i USA også. Med ordet velferdsstat mener han helt andre ting. Som for eksempel helseomsorg, gratis skole etc. Typisk sosialisttendenser å gi velferdsstaten kred for helt irrelevante ting.
Vis hele sitatet...
Det er ikke slik at det er null skatt i USA, gjennomsnitt skatten i usa er et sted mellom 20%-25%. Ja de får fortau og jernbane, men de får ikke særlig mye mer.
Sist endret av MintyTea; 30. november 2010 kl. 09:14.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
haha fra friborgerforbundet.no.
syntes det var litt paradoksalt, men dette prinsippet funker ikke, selv om regne stykket går opp som nevnt tidligere. vil jeg si at dette er prinsipielt feil. Det strider i mot spleise lagets prinsipper.


Det er ikke slik at det er null skatt i USA, gjennomsnitt skatten i usa er et sted mellom 20%-25%. Ja de får fortau og jernbane, men de får ikke særlig mye mer.
Vis hele sitatet...

å nei, har de ikke politi? militær? brannvesen? et offentlig helsevesen? regulative organer som FDA+++, arbeidsledighetstrygd/uføre trygd(ikke like god som vår seff), sosialstønader, osv osv. listen er enormt langt over tjenester de har der også.. langt i fra bare fortau. jernbane er foresten stort sett privatisert der. så det er ikke noe de "får" .. ;p
å nei, har de ikke politi? militær? brannvesen? et offentlig helsevesen? regulative organer som FDA+++, arbeidsledighetstrygd/uføre trygd(ikke like god som vår seff), sosialstønader, osv osv. listen er enormt langt over tjenester de har der også.. langt i fra bare fortau. jernbane er foresten stort sett privatisert der. så det er ikke noe de "får" .. ;p
Vis hele sitatet...
hehe ja brukte bare de to eksemplen som allerede var ute, men ja. Jernbanen er privatisert unntatt Amtrack. Jeg er jo klar over alt de har av goder i USA, har bodd der i noen år selv, men poenget mitt er at disse offentlige tjenestene ikke
er i nærheten av hvor effektive du burde være vis du ser på skattenivået. og som du nevner så går veldig mye av deres
uføretrygd og arbeidsledighetstryg ut på Foodstamps og minimum wage.

ja "får" var vel kanskje ikke akkurat riktig ord. men ja jeg ser problemet ditt. jeg er en ivrig støtter av Spleiselaget, men jeg skjønner hvorfor amerikansk middelklasse er litt lei av systemet der borte.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Hva med eldreomsorg, rusomsorg etc, hvordan skal dette finansieres om en stor del av de "rike" bestemmer seg for å bli friborgere?
Vis hele sitatet...
1. Hele poenget er at individualister ikke synes staten skal ta om de eldre eller rusede osv. men at de kan ta av seg selv, eller av medmennesker istedenfor for å være et behandlingsnummer i en byråkrats mappe. Poenget er jo at det er i følge vårt livssyn umoralsk. Synes du mord er umoralsk, ville vel du ikke brydd om noen sa ja men hvordan kan vi bli kvitt de narkomane hvis vi ikke kan drepe dem? Utvilsomt kan man sikkert lage argumenter for hvorfor "folkehelsa" hadde vært bedre om man drepte de narkomane/syke osv. men det er umoralsk og derfor er ansett som uaktuelt.

2. De aller rikeste betaler nok lite i forhold til mange ut av deres egen inntekt til statskassa i dag, ettersom de har ressursene til å ansette veldig kreative advokater og regnskapsførere som kan beskytte deres inntekt ved å finne skattehull osv. I tillegg er de aller mest lukrative yrkene vanligvis yrker staten har gitt sterke beskyttelser mot konkurranse.
Idag bæres byrden aller mest av middelklassen og de fattige som får en sterkt redusert livskvalitet i forhold til rikere deler av befolkningen.
De rikes bidrag er faktisk at de investerer i landet og skaper arbeidsplasser som middelklassen og fattige arbeider på og betaler skatter ut av som ville heller gått i deres lomme som lønn.

3. Som en individualist må jeg påpeke at Staten som bedriver subsidiering av rusmisbrukere på den ene hånden og kaller dette rusomsorg også driver et MASSIV overgrep mot dem ved å bannlyse deres medisiner og avhengighet på en helt urettferdig måte som er den største årsaken til dårlig livskvalitet blant rusmisbrukere.
Undersøk statens oppgaver & resultater nærmere og du vil merke at dette er STANDARD fremgang, bruke penger på å "hjelpe" en gruppe med en hånd og bruke penger på straffe samme gruppe med en annen hånd.

4. Hvordan dette vil finansieres er som sagt slik det allerede gjøres i dag ved at de som jobber og forbruker penger betaler skatter! Det er ingen grunn til å tro at det er bare rike folk som vil unngå Statens velferd, mange andre grupper har egentlig en interesse av å finansiere sitt eget liv med egne penger.
Eksempler er barnefamilier med intelligente barn som ønsker at de sendes til kunnskapsorienterte skoler.

Sitat av MintyTea Vis innlegg
haha fra friborgerforbundet.no.
syntes det var litt paradoksalt, men dette prinsippet funker ikke, selv om regne stykket går opp som nevnt tidligere. vil jeg si at dette er prinsipielt feil. Det strider i mot spleise lagets prinsipper.


Det er ikke slik at det er null skatt i USA, gjennomsnitt skatten i usa er et sted mellom 20%-25%. Ja de får fortau og jernbane, men de får ikke særlig mye mer.
Vis hele sitatet...
Synd at du ikke gikk inn på videone og faktisk fant ut av informasjonen før du bestemte deg.

Når individualister faktisk FÅR et friborgerforbundets krav godtatt vil ingen statstøtte mottas/kreves/godtas, men inntil da når de må betale sine penger til andres livssyn; moderne kunst, kirker, moskeer, templer og alle skrulleorganisasjoner kan de få den statsstøtten.
Kan ikke du forklare spleiselagets prinsipper som du referer til uten å presisere hva de faktisk er?

Er de at alle må være med og ingen kan unnslippe?
Fine prinsipper isåfall.(Ironi)

GjennomsnittsINNTEKTSKATTEN i USA idag er vel mellom 26 % - 45 %, de har et sosialdemokratisk stat bare en annen oppbygging en Norge. Inntektsskatten er uten å medregne alle de indirekte skattene som påføres.
De har offentlige veier, skoler, sykehus, jernbaner og alt imellom. Slutt å lyv for å skape illusjonen om noe lignende der.
Sist endret av Ej_bruker; 30. november 2010 kl. 09:39.
Du ser ikke helt ironien i at et forbund som vil kutte seg helt fra staten skal ha statstøtte? det er akkurat like paradoksalt som at Blitz får huset sitt betalt av staten.

Depending on individual income, the marginal tax rate for the tax year 2009 ranges from zero to 35%
Vis hele sitatet...
gjennomsnittsinntektsskatten i usa varier mellom 0-35%.
Dette med prinsippet er at du ikke skal bare kunne melde deg ut av en velferdsstat, etter å ha nytt godene fra den fram til du melder deg ut. Et slikt prinsipp som spleiselaget er avhengig av gjensidig ansvar og dedikering.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Du ser ikke helt ironien i at et forbund som vil kutte seg helt fra staten skal ha statstøtte? det er akkurat like paradoksalt som at Blitz får huset sitt betalt av staten.


gjennomsnittsinntektsskatten i usa varier mellom 0-35%.
Dette med prinsippet er at du ikke skal bare kunne melde deg ut av en velferdsstat, etter å ha nytt godene fra den fram til du melder deg ut. Et slikt prinsipp som spleiselaget er avhengig av gjensidig ansvar og dedikering.
Vis hele sitatet...
Blitz får sitt hus betalt av staten ettersom eierne ikke får revet, det er de facto beskyttelse av huset.
Hadde jeg okkupert huset ditt også ringte du politiet som kjempet med meg og deretter gav opp. Da ville det vært et eksempel på at staten aksepterer og støtter meg i den saken.

"Dette med prinsippet?" er en forvirrende setning.

HVILKET PRINSIPP som er blitt akseptert er du referer til?
Du bare konstruerer et tiltenkt prinsipp ved velferdsstaten ingen har spesfikt gitt oss et tilbud om å godta eller avslå?

Mitt opprinnelig spørsmål var: Burde det ikke være lov å melde seg ut av velferdstaten?

Tydeligvis er ditt svar NEI, ingen kan unnslippe.

Det er ingen grunn at man har nytt godene av det eller ikke.
Ifølge ditt eksempel bør vi stoppe turister på vei ut av landet og kreve penger for godene de har nytt ala subsidiert t-bane/tog/buss og veier.

Det du gjør med inntektskatten er en rein slakt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Tax_rates_around_the_world
Se under USA, legger du det sammen blir det 26 %(lavt anslag) og opptil 45 % fordi man må inkludere både FEDERAL(DC) og STATE(DELSTAT man bor i).
Ignorerer du det og tror de føderale myndighetene er de eneste som innkrever inntektskatten hadde du hatt rett.
Sitat av MintyTea Vis innlegg
Du ser ikke helt ironien i at et forbund som vil kutte seg helt fra staten skal ha statstøtte?
Vis hele sitatet...
Det er kanskje ironisk hvis en tenker på «statsstøtte» som en magisk hatt der penger strømmer ut for å gjøre godt, men hvis en bytter ut begrepene dine med noen som reflekterer virkeligheten litt bedre forsvinner straks ironien: «Et forbund som vil løsrive seg helt fra velferdsdelen av staten vil at en liten andel av pengene som blir tatt fra dets medlemmer under trusler om frihetsberøvelse skal gå til seg i stedet da dets medlemmer vil dette.»

Sitat av MintyTea Vis innlegg
Dette med prinsippet er at du ikke skal bare kunne melde deg ut av en velferdsstat, etter å ha nytt godene fra den fram til du melder deg ut.
Vis hele sitatet...
For det første tror jeg regnskapet ser ganske annerledes ut en slik du fremstiller det, og i et hvert fall for meg personlig er jeg veldig sikker på at jeg har blitt fratatt mer enn jeg har fått tilbake. Det blir også galt å fremstille det slik da for f.eks. skole kan du ikke bare si «uten velferdsstaten hadde du ikke hatt en utdannelse». Uten velferdsstaten hadde mine foreldre betalt mindre i skatt og kunne kjøpt en (sannsynligvis mye bedre) utdannelse til meg med de pengene.

For det andre må moral sies å være viktigere enn slike regnskap.

Sitat av MintyTea Vis innlegg
Et slikt prinsipp som spleiselaget er avhengig av gjensidig ansvar og dedikering.
Vis hele sitatet...
Et spleiselag impliserer frivillighet, men da det er under trusler om frihetsberøvelsene kan det ikke sies å være et spleiselag, og det er derfor heller ikke mitt ansvar å dedikere meg til det.
Personlig synes jeg det er mer moralsk riktig å tvinge alle til å delta slik at alle får det bedre, enn å la noen falle helt utenfor pga mangel av finansiering.

Det er ikke alle som har noe venner eller familie som kan ta vare på dem, og jeg kan ikke tenke meg at frivillige tilbud ville kunne dekke like mange som velferdsstaten gjør i dag.
Skal man melde seg ut av velferdsstaten så får man flytte. Man kan ikke velge og vrake hvilke goder og plikter man har i ett samfunn der man til enhver tid er avhengig av å samarbeide med flertallet, som jo er for velferdsstaten.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
… og jeg kan ikke tenke meg at frivillige tilbud ville kunne dekke like mange som velferdsstaten gjør i dag.
Vis hele sitatet...
Frivillige tilbud har klart det utroligste før, f.eks. John Hughes i New York som i løpet av en 30-års periode fikk dratt en hel underklasse av Irer ut av gjørma og opp i middelklassen. I motsetning til storslagne offentlige planer som ser på fattigdom som systemiske problemer, så har privat filantropi som går mer på individnivå også en tendens til å fungere.
Leste litt på hjemmesiden deres og hang meg opp i dette:
Skal man kunne melde seg inn i statsvelferden igjen?

Det enkle svaret på dette er ja. For de som har inntekt og formue er jo dette totalt uproblematisk. Da begynner man simpelthen å betale skatt som vanlig. Men hva med de som har gått på trynet, mistet alle pengene sine og kommer slukøret tilbake til staten og ber om trygd og stønad? For disse skal det ikke være lett å komme tilbake til velferdsstaten. De bør kun få minstepensjon/minstetrygd og kanskje også få et begrenset velferdstilbud av staten til å dekke særlig dyre sykdommer og lignende.
Vis hele sitatet...
Og der stoppet jeg å lese.

1. Har mye penger, melder meg ut av samfunnet.
2. Har mistet alle pengene mine og skal kunne melde seg inn å få velferd igjen...
Hadde du lest videre hadde du sett at han foreslår at friborgerne betaler for disse gjennom momsen som en slags forsikringspremie.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Hadde du lest videre hadde du sett at han foreslår at friborgerne betaler for disse gjennom momsen som en slags forsikringspremie.
Vis hele sitatet...
Ser jo det, men hele poenget er at man er så "selvstendig" så lenge det gavner seg selv.
Friborgerne er jo kun ute etter å skape seg en vinn vinn situasjon for seg selv, går det i dass kan man melde overgang til samfunnet igjen.

"Forsikringspremie" er jo bare tull, det kan vel de private i friborgersamfunnet ordne?
Ja, de kan det. Jeg tror dette mest er for å møte argumenter som «Hva med de som ikke takler ansvaret? Skal de sulte ihjel?» At de slippes tilbake inn er vel ingen nødvendighet, så slik jeg ser det får velferdsstaten gjøre med de som de vil.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Ja, de kan det. Jeg tror dette mest er for å møte argumenter som «Hva med de som ikke takler ansvaret? Skal de sulte ihjel?» At de slippes tilbake inn er vel ingen nødvendighet, så slik jeg ser det får velferdsstaten gjøre med de som de vil.
Vis hele sitatet...
Mye av det grunnleggende her er jo å ta "godene" i landet og melde seg privat ut.
Det finnes jo en rekke fristater i dag, som disse "friborgerne" kan reise til å betale 0 i skatt hos. Men da mangler ofte "samfunnet" rundt dem.

Det er jo ikke noe i veien for å ta dette politisk i et demokrati, trenger bare 50% av stemmene ved et valg.

Demokratiet er bærebjelken i dagens samfunn, og det er ingen som tvinger noen til å bli i landet Norge. Mange alternativ finnes, spesielt for de "rike" som friborgerne argumenterer for.

Billig retorikk som kan plukkes fra hverandre.
Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva er «godene»? Hva har hva flertallet mener noe med det moralsk riktige å gjøre å gjøre? Hvorfor skal ikke individualister få lov til å ta ansvar for sine egne liv i Norge?
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva er «godene»? Hva har hva flertallet mener noe med det moralsk riktige å gjøre å gjøre? Hvorfor skal ikke individualister få lov til å ta ansvar for sine egne liv i Norge?
Vis hele sitatet...
Godt oppbygd infrakstruktur
Godt utdannet befolkning
Tilnærmet konfliktfritt samfunn (få interne og eksterne konflikter)
Lite alvorlig kriminalitet
Ta ansvar for personer som ikke klarer ta vare på seg selv

Samfunnet i Norge er bygd opp på en slik måte at man skal ha et sikkerhetsnett for de som kommer skjevt ut. Friborgerne ønsker ikke å betale for dette.
Men la oss f.eks si at alle som er på sosialhjelp, uføretrygd og andre offentlig ytelser mister sine penger. Hva hadde skjedd med samfunnet da?
Økt kriminalitet, større uroligheter med større del av samfunnet som ikke har noe og en økende fattigdom.

Jeg sier bare at samfunnet tar vare på de som faller utenfor, og på den måten stabiliserer samfunnet indirekte.

Samtidig har vi et av verdens største utdannings institusjoner som "kapitalistene" nyter godt av. Gratis skolegang i 1, år, samt gratis høyskole for de som ønsker det.

Helsetjenester, forebyggende helse, vaksinasjon av befolkning. Holde sykdom i sjakk etc etc.

Samfunnet p.d.d er en stabilisator, et fungerende demokrati med valg hvert 2 år hvor befolkningen kan si sin mening.

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Hvorfor skal ikke individualister få lov til å ta ansvar for sine egne liv i Norge?
Vis hele sitatet...
De kan ta vare på sine egne "liv" i Norge, men da underlagt de begrensninger samfunnet setter for stabiliteten.
Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette i praksis? Du/dere må jo regne med at samfunnet tar grep for at det skal være minst mulig gunstig å melde seg ut. Det har jo gått ganske bra, når eneste mulighet er å flytte til utlandet.
Sist endret av Mith; 30. november 2010 kl. 11:58.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva du mener. Hva er «godene»? Hva har hva flertallet mener noe med det moralsk riktige å gjøre å gjøre? Hvorfor skal ikke individualister få lov til å ta ansvar for sine egne liv i Norge?
Vis hele sitatet...
For å sitere den store sannhet på sidene deres;
Dersom Friborgerforbundet får mer enn 500 medlemmer vil det få statsstøtte og dermed råd til å begynne å arbeide på heltid for individualisters rett til å utøve sitt livssyn.
Vis hele sitatet...
Statlige penger er best, selv for de som ønsker å melde seg ut....
Dobbeltmoralen lenge leve!
ja det er ikke så vanskelig å forstå at dette noen ynder å kalle "individualisme" kun er renspikket egoisme
orker ikke henge meg så mye opp det, individualistene kan rasjonalisere så mye de vil for at det er omvendt, og at det er sosialdemokrater som er de egentlig egoistene uten at jeg klarer å føle det er spesielt synd på dem
Sitat av sorlandet Vis innlegg
[…]
Vis hele sitatet...
Infrastrukturen ville friborgerne vært med på å opprettholde ved å betale moms. Den godt utdannede befolkningen ville friborgerne vært med på å opprettholde ved å føde og utdanne barn, for ikke å nevne brain drain fra andre land hvis folk får lov til å innvandre som friborgere, dessuten vil friborgere som er arbeidsgivere betale for høyt utdannede folk i form av høy lønn. Hvis du mener høyt utdannede folk står i gjeld til staten for utdanningen sin siden friborgerskap fører til at staten ikke får igjen pengene sine gjennom skatt, så lar sikkert denne seg nedbetale. Friborgere vil måtte betale for sine egne helsetjenester. At færre offentlige ytelser fører til mer kriminalitet og ustabilitet (og muligens omvendt) tror jeg ikke på, og jeg vil gjerne at du viser meg at en slik trend finnes i virkeligheten og. Dessuten vil det etter all sannsynlighet være mer privat veldedighet.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan har du tenkt å gjennomføre dette i praksis? Du/dere må jo regne med at samfunnet tar grep for at det skal være minst mulig gunstig å melde seg ut. Det har jo gått ganske bra, når eneste mulighet er å flytte til utlandet.
Vis hele sitatet...
Det står en del om det praktiske her: http://friborgerforbundet.no/SporsmalogSvar.htm
Vi vil selvsagt ikke at vår utmelding skal gå på velferdsstatens bekostning så lenge vi blir latt være i fred. Hva slags grep fra «samfunnets» side er det du forestiller deg?
Og som jeg tror ble nevnt i filmen det ble lenket til, landsforvisning er en litt vel hard straff for å få lov til å leve ut sitt livssyn.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Statlige penger er best, selv for de som ønsker å melde seg ut....
Dobbeltmoralen lenge leve!
Vis hele sitatet...
Det har jeg svart på allerede: «Et forbund som vil løsrive seg helt fra velferdsdelen av staten vil at en liten andel av pengene som blir tatt fra dets medlemmer under trusler om frihetsberøvelse skal gå til seg i stedet da dets medlemmer vil dette.» Dette er ikke dobbeltmoral.

Sitat av technot Vis innlegg
ja det er ikke så vanskelig å forstå at dette noen ynder å kalle "individualisme" kun er renspikket egoisme
Vis hele sitatet...
Hmm? I et hvert fall Onar er meget eksplisitt på at han er tilhenger av etisk egoisme i form av objektivisme. Egoisme står til og med i plattformen:
Sitat av http://friborgerforbundet.no/Plattform.htm
Moral er et overlevelsesredskap og når det fungerer korrekt og er ved optimal helse bidrar det til at vi foretar valg som er i vår egeninteresse og fremmer våre liv.
Vis hele sitatet...
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Det står en del om det praktiske her: http://friborgerforbundet.no/SporsmalogSvar.htm
Vi vil selvsagt ikke at vår utmelding skal gå på velferdsstatens bekostning så lenge vi blir latt være i fred. Hva slags grep fra «samfunnets» side er det du forestiller deg?
Og som jeg tror ble nevnt i filmen det ble lenket til, landsforvisning er en litt vel hard straff for å få lov til å leve ut sitt livssyn.
Vis hele sitatet...
Å kalle dette ett livssyn blir som å kalle kommunisme en religion, så den kjøper jeg ikke.

Siden medlemskap i velferdsstaten i bunn og grunn kan defineres som at alle landets innbyggere har ett lovpliktig medlemskap i folketrygden, så vil vel alle som melder seg ut bli statsløse flyktninger. Det er ikke så godt utgangspunkt for å få seg arbeid, tjene penger eller gå på skole, selv om du alt sitter på en del cash.

Men, dette har jeg ikke ork til å diskutere, sorry for at jeg slang meg på.
Sist endret av Mith; 30. november 2010 kl. 16:59.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
At færre offentlige ytelser fører til mer kriminalitet og ustabilitet (og muligens omvendt) tror jeg ikke på, og jeg vil gjerne at du viser meg at en slik trend finnes i virkeligheten og.
Vis hele sitatet...

Se til statsløse land, Somalia?
Der kan dere nok opprette friborgersamfunn helt uten lov og orden. Der er man prisgitt det man klarer å finne av mat, inntekter og huslys på egenhånd.
Blir store deler av befolkningen fattig, vil det bli en ustabilt.

Så lenge man skal klasseskille et samfunn vil man få store problem med flertallet over tid.

Så eneste løsning for dere er nok å flytte til et land som tilbyr dere denne frihet.
Dette bunner jo ut i egoisme, kom ikke å si noe annet. Det handler om å sette seg selv foran resten. Staten Norge har ved demokrati bestemt at vi skal være et slags spleiselag, der vi tar vare på hverandre. Der de som har det dårlig blir fanget opp og hjulpet. Er ikke alle som har familie og venner til å bli tatt hånd av. Hvorfor er dette så umoralskt? Hvorfor er demokratiet umoralskt? Tenk deg at du skal få et barn, du får vite at dette barnet kommer til å bli født med Downs Syndrom. I dagens sosial-demokratiske samfunn så skal det være godt mulig å oppdra et barn med spesielle behov. I et samfunn som dere skisserer så vil kun de som har vært heldige, de som har vært født friske. De som har godt gjennom livet og gjort det godt kunne lykkes.

Det fremstilles som om det er så jævelig synd på individualistene, de det egentlig er synd på. Det er de som er avhengig av et slikt spleiselag vi har idag.
Hvordan skal dette styres? Skal det være en slags regjering? Skal det være flere partier, og avstemninger?
Og hvor lang tid tror du det tar før noen i toppen finner ut hvor mye makt de virkelig har, og du pluttselig befinner deg i Jonestown v2.0?

Det virker snodig å skulle samle en gruppe mennesker for å dyrke individualisme.
Bare jeg som synes det er en smule humoristisk at de på sin egen startside (friborgerforbundet.no), proklamerer med at de ønsker flere medlemer slik at de kan få statsstøtte, samtidig som de ønsker å melde seg ut av alt som har med velferdsstaten å gjøre?

Jeg siterer: "Dersom vi får 500 medlemmer får vi statsstøtte og dette gjør oss i stand til å begynne å arbeide heltid for at individualister skal få utøve sitt livssyn, på lik linje med andre livssyn i Norge."
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Bare jeg som synes det er en smule humoristisk at de på sin egen startside (friborgerforbundet.no), proklamerer med at de ønsker flere medlemer slik at de kan få statsstøtte, samtidig som de ønsker å melde seg ut av alt som har med velferdsstaten å gjøre?

Jeg siterer: "Dersom vi får 500 medlemmer får vi statsstøtte og dette gjør oss i stand til å begynne å arbeide heltid for at individualister skal få utøve sitt livssyn, på lik linje med andre livssyn i Norge."
Vis hele sitatet...
Nope, bare du som ikke har lest tråden.
Mith: Greit nok, men: Alle filosofier som inneholder et syn på menneskelivet er livssyn, og individualisme er helt klart dette. Og det er bare velferdsdelen av staten vi vil melde oss ut av, ikke si opp statsborgerskapet.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Se til statsløse land, Somalia?
Der kan dere nok opprette friborgersamfunn helt uten lov og orden. Der er man prisgitt det man klarer å finne av mat, inntekter og huslys på egenhånd.
Blir store deler av befolkningen fattig, vil det bli en ustabilt.
Vis hele sitatet...
For det første, vi vil ha lov og orden, bare ikke den offentlige velferden.
For det andre, du kan ikke bare si «se på Somalia» for å vise at mindre offentlig velferd fører til høyere kriminalitet og ustabilitet. Du må sammenligne områder over tid, kompensere for kulturelle forskjeller, etc.
For det tredje, Somalia har det bedre nå enn under det sosialistiske diktaturet som kom før anarkiet, og er på f.eks. antall HIV-smittede og forventet levealder bedre enn sine naboland: http://peterleeson.com/better_off_stateless.pdf

Hvis du vil se på Norge kan du se her: 1, 2, 3. Jeg ser en korrelasjon, men den er ikke helt veien en skulle forvente hvis du har rett.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Så eneste løsning for dere er nok å flytte til et land som tilbyr dere denne frihet.
Vis hele sitatet...
Landsforvisning for å kunne utfolde livssynet sitt, ja.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Dette bunner jo ut i egoisme, kom ikke å si noe annet. Det handler om å sette seg selv foran resten.
Vis hele sitatet...
Ja, de fleste i friborgersamfunnet er egoister. Dette er nevnt før, og hvis du vil kritisere vårt livssyn er det bare å lese seg opp og lage en ny tråd. Friborgerskap handler dog om vår rett til å utfolde vårt livssyn i Norge.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Staten Norge har ved demokrati bestemt at vi skal være et slags spleiselag, der vi tar vare på hverandre. Der de som har det dårlig blir fanget opp og hjulpet. Er ikke alle som har familie og venner til å bli tatt hånd av. Hvorfor er dette så umoralskt?
Vis hele sitatet...
På grunn av mye, men i denne konteksten er det fordi å tvinge oss til å være med på «spleiselaget» krenker vårt livssyn. Alle utregninger så langt tyder på at Norge har mye mer å tjene på å la oss bli som friborgere enn av vi utvandrer.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Tenk deg at du skal få et barn, du får vite at dette barnet kommer til å bli født med Downs Syndrom. I dagens sosial-demokratiske samfunn så skal det være godt mulig å oppdra et barn med spesielle behov. I et samfunn som dere skisserer så vil kun de som har vært heldige, de som har vært født friske. De som har godt gjennom livet og gjort det godt kunne lykkes.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke og er besvart i FAQ-en. I det – for tiden noe usannsynlige – tilfellet at hele velferdsstaten legges ned vil det finnes privat veldedighet, eksempler på hvilket er å finne tidligere i tråden.

Sitat av Bothrops Vis innlegg
Hvordan skal dette styres? Skal det være en slags regjering? Skal det være flere partier, og avstemninger?
Og hvor lang tid tror du det tar før noen i toppen finner ut hvor mye makt de virkelig har, og du pluttselig befinner deg i Jonestown v2.0?
Vis hele sitatet...
Som vanlig er det en fordel å gjøre litt research før en uttaler seg, men ok: Alt blir akkurat som før, vi bare har null sosiale skatter og null sosiale rettigheter.
"På grunn av mye, men i denne konteksten er det fordi å tvinge oss til å være med på «spleiselaget» krenker vårt livssyn. Alle utregninger så langt tyder på at Norge har mye mer å tjene på å la oss bli som friborgere enn av vi utvandrer."

Synes det blir slått veldig på stortromma her, tror du skal være glad for at du har vokst opp i Norge, tenk på alt du har fått fra spleislaget? Aldri noen bekymringer om: Helse, skole, tilnærmet gratis utdanning på universitetene. Stipend og lån hvis foreldrene dine har lav inntekt. Studielån. Tannlege.

Problemet er at vi rett og slett har det for godt.
Min mening er at de som er tilhengere av ekstrem individualisme eller libertarianisme, og forøvrig følgere av Ayn Rands objektivisme, gjør en enorm feilslutning. Den grunnleggende feilen i resonnementet til disse filosofiene er antagelsen at mennesket er av natur individualistiske og/eller egoistiske, og at en evt. organisering av samfunnet må følge eller legge til rette for dette.

Mennesker er av natur sosiale dyr, med både grunnleggende altruistiske og egoistiske egenskaper. Dette er forøvrig sant for flere pattedyr enn oss. Mus er også altruistiske. Vi har behov for både å være individer og å være del av et fellesskap. Dagens samfunn legger relativt greit opp for begge disse behovene.

Jeg argumenterer ikke egentlig for sosialisme her, selv om det høres slik ut, og selv om jeg er fornøyd med Norges velferdsstat. Jeg argumenterer for å være realistisk, og ikke basere sin filosofi på skrudde idealistiske bilder av hvordan et menneske er eller bør være.

Personlig tror jeg at å rigge samfundet til å legge opp til enda mer individualisme kan være en negativ ting. Vi er allerede en ekstremt individualistisk kultur, hvis man ser i perspektiv med asiatiske kulturer f.eks.. Og jeg tror ikke det bare er en positiv ting. Det er hele klasser av psykologiske lidelser som vi er mye mer utsatt for å vår kultur. Vi kan ikke bare fornekte at – selv om vi har behov for å være individer – så har vi også behov for å være del av et sterkt fellesskap.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
For det første, vi vil ha lov og orden, bare ikke den offentlige velferden.
For det andre, du kan ikke bare si «se på Somalia» for å vise at mindre offentlig velferd fører til høyere kriminalitet og ustabilitet. Du må sammenligne områder over tid, kompensere for kulturelle forskjeller, etc.
For det tredje, Somalia har det bedre nå enn under det sosialistiske diktaturet som kom før anarkiet, og er på f.eks. antall HIV-smittede og forventet levealder bedre enn sine naboland: http://peterleeson.com/better_off_stateless.pdf

Hvis du vil se på Norge kan du se her: 1, 2, 3. Jeg ser en korrelasjon, men den er ikke helt veien en skulle forvente hvis du har rett.
Vis hele sitatet...
Mye av dette går på at man ønsker å innføre en friborgersamfunn, på et samfunn som p.d.d er velfungerende.
Norge var et av europas fattigste land for 100 år siden, preget av enkle kår. Generasjoner har bygget landet stein på stein, bygd en infrastruktur, en velferdsstat som flertallet står for.

Kommer stadig trekkende på at man skal betale for mva, og dermed skal ha "rett" til det meste uten å betale skatt.

Men en del ting da:
- Skal dere kunne kjøpe vår mat som er subsidiert over statsbudsjettet?
- Om noen raner og begår tyveri hos deg, skal vårt politi etterforske og våre fengsler huse de kriminelle?
- Om du krasjer bilen din og blir alvorlig skadet langt fra et friborger helsevesen, skal vi som ikke er friborgere trå til å hjelpe?
- Hvem skal betale for forsvaret av landet, og de rettigheter som er opparbeidet som land?

Det må være et velfungerende samfunn i bunn, og det koster det også.
Jeg må forøvrig legge til at jeg instinktivt støtter en hver persons rett til å være totalt fraskilt fra staten. Men jeg ser ikke helt hvordan det skal funke i praksis.
Sist endret av Skyfex; 30. november 2010 kl. 20:59.
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Som vanlig er det en fordel å gjøre litt research før en uttaler seg, men ok: Alt blir akkurat som før, vi bare har null sosiale skatter og null sosiale rettigheter.
Vis hele sitatet...
Sorry, men å vasse gjennom side på side med det greiene der er omtrent like interessant som å lese Vigrid eller Scientologi-propaganda. Mye romantisk tåkeprat og lite konkrete løsninger.
Dessuten er det vel du som skal overbevise oss om at dette er verdt å satse på, så utdyp heller selv istedet for å bare slenge opp en link. Hvis dette er noe du virkelig brenner for.

Hvordan i pokker kan alt bli som før hvis dere har null sosiale rettigheter?
Hva skjer første gangen noen banker opp naboen og tar bilen hans?
Skal dere ringe det statlige politiet?
Skal dere sette opp en privat løsning med selvfinansiert politiutdanning, rettssak og evt. fengsling?
Vigilante street-justice på nattestid?
Sist endret av Bothrops; 30. november 2010 kl. 21:03.
Så stusser jeg litt over noe som sto der.

fritt sitert: Når du er 18 år gammel skal du kunne melde deg ut av samfunnet, og så måtte betale tilbake de kostnadene du har påført samfunnet, iform av skole, helse, osv osv.

Er det ikke det som er hele poenget? Vi for en tilrettelagt oppvekst, med skole, helse, tannlege, lån, stipend. Og når vi kommer i arbeid betaler vi tilbake dette via skatt, samtidig som vi betaler for en verdig alderdom, og død.
Når jeg ser igjennom svarene er det tydelig flere spørsmål enn svar på mitt spørsmål. Det er litt irriterrende at mange gjentar ting som har blitt gjennomgått tidligere i en 2-siders tråd og heller ikke leser noen av linkene. Ingen må lese linkene så klart, men hvorfor kommentere da?!

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Min mening er at de som er tilhengere av ekstrem individualisme eller libertarianisme, og forøvrig følgere av Ayn Rands objektivisme, gjør en enorm feilslutning. Den grunnleggende feilen i resonnementet til disse filosofiene er antagelsen at mennesket er av natur individualistiske og/eller egoistiske, og at en evt. organisering av samfunnet må følge eller legge til rette for dette.

Mennesker er av natur sosiale dyr, med både grunnleggende altruistiske og egoistiske egenskaper. Dette er forøvrig sant for flere pattedyr enn oss. Mus er også altruistiske. Vi har behov for både å være individer og å være del av et fellesskap. Dagens samfunn legger relativt greit opp for begge disse behovene.

Jeg argumenterer ikke egentlig for sosialisme her, selv om det høres slik ut, og selv om jeg er fornøyd med Norges velferdsstat. Jeg argumenterer for å være realistisk, og ikke basere sin filosofi på skrudde idealistiske bilder av hvordan et menneske er eller bør være.

Personlig tror jeg at å rigge samfundet til å legge opp til enda mer individualisme kan være en negativ ting. Vi er allerede en ekstremt individualistisk kultur, hvis man ser i perspektiv med asiatiske kulturer f.eks.. Og jeg tror ikke det bare er en positiv ting. Det er hele klasser av psykologiske lidelser som vi er mye mer utsatt for å vår kultur. Vi kan ikke bare fornekte at – selv om vi har behov for å være individer – så har vi også behov for å være del av et sterkt fellesskap.

Senere innlegg:
Jeg må forøvrig legge til at jeg instinktivt støtter en hver persons rett til å være totalt fraskilt fra staten. Men jeg ser ikke helt hvordan det skal funke i praksis.
Vis hele sitatet...
Du ser ut til å ha et veldig begrenset syn av libertarianisme/individualisme/objektivisme i den sans at man ikke kan søke seg til mennesker man ønsker og dele alt man eier eller hele livets opplevelser med de. Politisk sett er dette helt greit, og det er det JEG forventer at de aller fleste vil gjøre.
Det vi protesterer mot er at vi må alle dele med alle, de vi liker eller vil hjelpe og de vi misliker og ikke vil hjelpe. Jeg må ifølge velferdstaten støtte en pedofil/heroin-narkoman/tidligere voldtektsmann osv. like mye som en arbeidende mann som har hatt et uhell. Denne kriterie-fri tildeling av materielle og emosjonelle goder til alle har ubetvilsomt en negativ effekt på "hele" samfunnet.

Politisk sett kaller disse ideologene over ikke for noe annet enn at de som STARTER med tvang, de som begynner med vold eller trusler skal stoppes. Helst skal alle handlinger imellom mennesker POLITISK SETT være frivillig. Dette er idealet!
Fra dette idealet kan man utarbeide en hel del ting, og det er ingenting som er bedre i min mening for å forny frivillighets Norge som er mildt sagt i en KOMA!
Det er kanskje inget annet som gjør meg mer kvalm enn hva statstøtte og velferdsstaten har gjort med idelle organisasjoner og frivillighets Norge generelt.
Nå til hvilken grad mennesket er et individ med større eller mindre grad trenger sosiale kontakt tror jeg varierer mellom individer, men jeg også at det er irrelevant med tanke på det politiske system vi skal ha. Dette er spørsmålet om hvilken rolle staten skal spille for alle, og til hvilken grad man kan velge dette selv.

Du la til at du instiktivt støtter enhvers rett til å være totalt adskilt fra staten men ikke forstår hvordan det gjennomføres i praksis?
Vel dette er da en god begynnelse, mindre beskatning, mindre sosial kontroll spreder makt utover flere mennesker og underminer ens stat sitt potensial til å bli et MONSTER.

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Mye av dette går på at man ønsker å innføre en friborgersamfunn, på et samfunn som p.d.d er velfungerende.
Norge var et av europas fattigste land for 100 år siden, preget av enkle kår. Generasjoner har bygget landet stein på stein, bygd en infrastruktur, en velferdsstat som flertallet står for.

Kommer stadig trekkende på at man skal betale for mva, og dermed skal ha "rett" til det meste uten å betale skatt.

Men en del ting da:
- Skal dere kunne kjøpe vår mat som er subsidiert over statsbudsjettet?
- Om noen raner og begår tyveri hos deg, skal vårt politi etterforske og våre fengsler huse de kriminelle?
- Om du krasjer bilen din og blir alvorlig skadet langt fra et friborger helsevesen, skal vi som ikke er friborgere trå til å hjelpe?
- Hvem skal betale for forsvaret av landet, og de rettigheter som er opparbeidet som land?

Det må være et velfungerende samfunn i bunn, og det koster det også.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøper ikke dette bildet av at staten var bygd stein for stein eller heller at staten bygde landet stein for stein.
Mange mennesker har utført mye godt arbeid i et forsøk på å forbedre hverdagen deres og bygge et bedre liv for dem selv, deres barn og deres medmennesker INGEN TVIL om dette. Det er ingen forsøk å sverte denne innsatsen.
Men si meg, må alle være med på dette?
Hvor god er en dugnad hvis den er basert på TVANG?

Dine spørsmål med besvarelser:
Først du ser ikke til å lagt merke til at vi fortsatt vil betale for Staten i form av infrastruktur, rettsystem & politi. Den mest praktiske måten er at vi må betale moms slik alle andre og eventuelt mer hvis et regnstykke viste at det ikke gikk opp.
- Skal dere kunne kjøpe vår mat som er subsidiert over statsbudsjettet?
Må fattige mennesker i tredje verden betale skatt til Norge fordi du subsidierer mat i Norge som blir kjøpt på verdensmarkedet? Det skjer i dag.
Men svaret er Ja, vi kan kjøpe den men den blir støttet ved at faktisk kjøper og den og samtidig betaler moms på varene. Samtidig betaler vi alle indirekte skatt i form av dårlige offentlige tjenester eller dyrere varer på grunn av skatt på bedrifter, ingen selskap bryr seg om skatten på arbeidskraft betales til staten eller til et lavere pris på produkt.

- Om noen raner og begår tyveri hos deg, skal vårt politi etterforske og våre fengsler huse de kriminelle?
Igjen JA! Ingen i friborgerforbundet ber om Anarki. Tror du har rett og slett lik mange andre tidligere lignende spørsmål misforstått konseptet med komplett anarki for noen.

- Om du krasjer bilen din og blir alvorlig skadet langt fra et friborger helsevesen, skal vi som ikke er friborgere trå til å hjelpe?
Nei. Dere kan det, og jeg tror nesten alle ville gjort det. Men NEI de er ikke pålagt og gjøre det. Det er samtidig ingen grunn til at friborgere ikke kan betale fullpris på offentlige helseinstanser hvis de ønsker.

- Hvem skal betale for forsvaret av landet, og de rettigheter som er opparbeidet som land?
De rettigheter som er opparbeidet som land forsto jeg rett og slett ikke.
Men militæret blir dekket av momsen fortsatt, som er den aller største inntekten den norske stat har.
Personlig synes jeg militæret kaster bort mye av pengene våre på å trene soldater som de vet at nesten alle skal verken brukes eller kan brukes i en krig som er også veldig usannsynlig vil finne sted.
I tillegg synes jeg tvungen verneplikt er et barbarisk ritual fra middelalderen, men vi har selvfølgelig lagd smuttehull ettersom de ikke har bruk for alle og vil dempe overtrampene de innebærer.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Så stusser jeg litt over noe som sto der.

fritt sitert: Når du er 18 år gammel skal du kunne melde deg ut av samfunnet, og så måtte betale tilbake de kostnadene du har påført samfunnet, iform av skole, helse, osv osv.

Er det ikke det som er hele poenget? Vi for en tilrettelagt oppvekst, med skole, helse, tannlege, lån, stipend. Og når vi kommer i arbeid betaler vi tilbake dette via skatt, samtidig som vi betaler for en verdig alderdom, og død.
Vis hele sitatet...
Jo, det er slik det blir solgt til deg av politikere at dere betaler tilbake det dere har brukt iform av dårlige og enkelte greie offentlige tjenester.
Det er sant.
Men det er også sant at disse kostnadene øker i den forstand at du vil betale en større andel enn du har brukt i form av tjenester og at mange av disse tjenestene er vanskelig å reformere, dårlig administrert osv.
Vi ønsker da at 18-åringer som er myndige skal kunne likedan som andre mulige friborgere melde seg ut av statsvelferden. For å da unngå at man melder seg ut uten å ha bidratt noe til velferden man har fått som er ett resultat av andres skatter, så må man da betale for de tjenestene man har hatt nytte av!
Sist endret av Ej_bruker; 1. desember 2010 kl. 14:19.
Rettigheter "opparbeidet som ett land": Retten til feks. 8timers dag, muligheten til å kunne streike, rett på tariff, arbeidskontrakt, lønnsforhandlinger osv. Alt dette er bygget opp av arbeidere, med forankring i solidaritet. Yt etter evne, få etter behov, ikke snyt på skatten.
Hvis dere slutter å yte til fellesskapet, så får dere selvfølgelig ikke dekket deres behov på samme måte som resten. Dere vil med andre ord fraskriver dere mange flere rettigheter enn dere selv ønsker, fordi vi sitter igjen med følelsen av at dere snylter på oss. Dere sier dere kan betale for de felles tjenestene, men hvorfor i alle dager skal vi tilby dere disse i første omgang? Dere blir jo tross alt bare merarbeid i en alt trang økonomi.

Jeg kan med andre ord ikke se dette skje uten en revolusjon eller dannelsen av en separatistbevegelse for liberalister, noe ingen har nevnt med ett ord. Å tro at samfunnet lar noen slippe unna på denne måte uten å forsøke å stoppe det er rimelig naivt.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
Jeg må ifølge velferdstaten støtte en pedofil/heroin-narkoman/tidligere voldtektsmann osv. like mye som en arbeidende mann som har hatt et uhell. Denne kriterie-fri tildeling av materielle og emosjonelle goder til alle har ubetvilsomt en negativ effekt på "hele" samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette er et ufullstendig resonnement – konklusjonen følger ikke av premisset. Hvorfor har dette en negativ effekt på hele samfunnet? Tildelingen er dessuten ikke kriteriefri, og de støttes hverken på samme måte eller med samme mengde av samme type ressurser. En voldtektsmann brukes det penger på for å rehabilitere han til å bli en lovlydig og moralsk borger, og på å holde han borte fra det øvrige samfunnet mens han enda er en sikkerhetstrussel for andre borgere. Den uheldige arbeideren sponses med ressurser via helsevesenet og NAV for få han friskest mulig uten at han trenger å gå personlig konkurs. Det er to helt vidt forskjellige ting, og å sidestille de er billig og gjennomskuelig retorikk.

Jeg har også problemer med å skjønne hva du mener med statens utdeling av "emosjonelle goder". Hva er disse godene og hvem mottar de?

Sitat av Ej_bruker
Mange mennesker har utført mye godt arbeid i et forsøk på å forbedre hverdagen deres og bygge et bedre liv for dem selv, deres barn og deres medmennesker INGEN TVIL om dette. Det er ingen forsøk å sverte denne innsatsen.
Men si meg, må alle være med på dette?
Hvor god er en dugnad hvis den er basert på TVANG?
Vis hele sitatet...
Kan du forklare hvorfor dette utsagnet skiller seg fra "jeg liker at andre har tilrettelagt for at mitt liv skal være mest mulig bekvemt, men jeg er ikke interessert i å bidra selv"?

Sitat av Ej_bruker
- Om du krasjer bilen din og blir alvorlig skadet langt fra et friborger helsevesen, skal vi som ikke er friborgere trå til å hjelpe?
Nei. Dere kan det, og jeg tror nesten alle ville gjort det. Men NEI de er ikke pålagt og gjøre det.
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke annet enn å få en følelse av at du her sier du ikke vil være med å betale for et offentlig helsevesen, men at du regner med at helsevesenet likevel vil ta seg av deg når det trengs på grunn av moralske kvaler ved alternativene. Det finner jeg mildt sagt uredelig. Kan du forklare hvorfor dette er etisk forsvarlig fra din side?

Sitat av Ej_bruker
Det er samtidig ingen grunn til at friborgere ikke kan betale fullpris på offentlige helseinstanser hvis de ønsker.
Vis hele sitatet...
Mener du her at det skal være frivillig for friborgerne om de skal betale for helsetjenestene de bruker når de ikke har betalt for seg med skattemidler? Kan du forsvare det standpunktet? For det høres veldig urimelig ut.

Sitat av Ej_bruker
- Hvem skal betale for forsvaret av landet, og de rettigheter som er opparbeidet som land?
De rettigheter som er opparbeidet som land forsto jeg rett og slett ikke.
Men militæret blir dekket av momsen fortsatt, som er den aller største inntekten den norske stat har.
Vis hele sitatet...
Først og fremst, har du noen kilder på at momsen er den største inntekten den norske stat har? Det finner jeg svært lite sannsynlig. Eksempel: hvis du tjener 300 000 før skatt, så betaler du ca 36% skatt av dette, noe som gir staten 108 000, og deg 192 000. Av de 192 000 går sikkert minst 10% til betaling av lån, noe som gjør at du sitter igjen med 172 800. Hvis du bruker samtlige av de gjenværende pengene på momspliktige varer og tjenester ender statens momsinntekt fra deg på 43 200. Altså finner jeg det svært lite trolig at momsen er den norske stats største inntekt.

Videre, hvis dere skal betale for infrastruktur som vei, vann og avløp, samt politivesenet, brannvesenet, rettsvesenet, fengselsvesenet og militæret, så gjenstår i all hovedsak kun helsevesenet og sosialtjenestene. Resonnementet ditt impliserer da at alle innbetalte skatter og avgifter i Norge, med unntak av moms, går med på helsevesenet og sosialtjenestene. Finner du virkelig dette særlig sannsynlig? Og ikke minst, har du kilder på at dette er tilfelle? Jeg har lest på friborgerforbundets spørsmål og svar-side, men den inneholder også bare påstander uten kilder, og det svekker troverdigheten i dette tilfellet så mye at det er umulig å ta påstandene for god fisk. De er heller ikke spesielt konkrete.

En ting som er verdt å merke seg, er at velferdssamfunnet har som hensikt å fordele godene slik at de som har mest er med og betaler for de kritiske tjenestene til de som har minst. Det er i tillegg ganske klart at de som ønsker seg ut av velferdssamfunnet oppfatter det som at de betaler mer enn de får igjen – som Akhkharu også påpekte at han gjør. I mine øyne blir det da et ganske uomtvistelig faktum at velferdssamfunnet vil gå på en smell. Premisset for dets virkemåte forsvinner hvis de som betaler mer enn de bruker "hopper av vognen" og lar kun de fattige bli igjen.

Jeg finner det også etisk betenkelig – i aller beste fall – at friborgerne vil ut av velferdssamfunnet og mener at privat frivillig innsats skal ta over deres bidragsrolle i samfunnet. "Jeg vil ikke bruke en liten mengde penger på dette, så noen andre får bruke en mye større mengde penger på dette i stedet" kan ikke med hell overføres til et velfungerende kategorisk imperativ.
Sist endret av Provo; 1. desember 2010 kl. 16:47.
Sitat av Ej_bruker Vis innlegg
- Om du krasjer bilen din og blir alvorlig skadet langt fra et friborger helsevesen, skal vi som ikke er friborgere trå til å hjelpe?
Nei. Dere kan det, og jeg tror nesten alle ville gjort det. Men NEI de er ikke pålagt og gjøre det. Det er samtidig ingen grunn til at friborgere ikke kan betale fullpris på offentlige helseinstanser hvis de ønsker.
Vis hele sitatet...
Og du er inneforstått med prisen på sykehusdøgn og behandlinger? Helsevesenet baserer seg i stor grad på at mange av de som er med på spleiselaget er stort sett friske, men man kan sjelden forutse hvem som blir alvorlig syk på forhånd. Vil enhver friborger som kan trenge en komplisert operasjon altså ha flere hundre tusen tilgjengelig til å betale for dette (hovedsaklig) fordi han/hun ikke betaler inntektsskatt?
Sitat av Provo Vis innlegg
Først og fremst, har du noen kilder på at momsen er den største inntekten den norske stat har? Det finner jeg svært lite sannsynlig. Eksempel: hvis du tjener 300 000 før skatt, så betaler du ca 36% skatt av dette, noe som gir staten 108 000, og deg 192 000. Av de 192 000 går sikkert minst 10% til betaling av lån, noe som gjør at du sitter igjen med 172 800. Hvis du bruker samtlige av de gjenværende pengene på momspliktige varer og tjenester ender statens momsinntekt fra deg på 43 200. Altså finner jeg det svært lite trolig at momsen er den norske stats største inntekt.
Vis hele sitatet...
Her har vi inntekter og utgifter fra statsbudsjettet 2011
http://www.statsbudsjettet.no/Statsb...pid=48932#hopp
Moms er 19% av inntektene, petroleumsinntekter er 28%
Friborgere er individualister og ser på mennesket som rasjonelt og selveiende med en ukrenkelig rett til å bestemme over sitt eget liv, sin egen kropp, sin egen eiendom, og produktene av dette. Siden vi i dag blir tvunget til å være med på «spleiselaget» er vi i stor grad hindret i å leve ut vårt livssyn: Vi blir hindrett i ta ansvar for deler av vårt eget liv, som f.eks. pensjonssparing, sykelønn, helsetjenester, mm.. Dette er en stor krenkelse for oss, og jeg føler meg frastjålet, tråkket på og umyndiggjort hver gang jeg ser lønsslippen med den tredjedelen som er inntektsskatt fratrukket.

Det beste for alle hadde selvfølgelig vært om hele velferdsstaten ble lagt ned og kun politi, rettsvesen, og militære gjensto så kunne de som ville ha en velferdsstat meldt seg inn i et velferdsforbund eller noe slikt (noe alla kibbutzer), men, dessverre, basert på oppslutningen til DLF de siste valgene ser det ut som om dette vil ta litt tid. Det nest beste er da noe alla det at en får lov til å melde seg ut av statskirken, nemlig at en får lov til å melde seg ut av statsvelferden.

Dette vil si at friborgere skal få beholde pengene som ellers ville ha gått til: (gjennomgang av statsbudsjettet for 2011)
  1. Utenriksdepartementet: Kongefamiliens utenlandsreiser, klimatiltak, støtte til FN, EØS, samt andre internasjonale organisasjoner, og u-hjelpen. Igjenstående: 1,8 mrd. kr. til utenrikstjenesten og div. utenriksformål som ambassader, diplomati, o.l.
  2. Kunnskapsdepartementet: Grunnopplæring, barnehager, voksenopplæring, høyere utdanning, forskning, og utdanningsfinansiering. Igjenstående: Ingenting.
  3. Kulturdepartementet: Samfunns-, frivillighets-, kultur-, film- og medieformål. Igjenstående: Ingenting.
  4. Hele justis- og politidepartementet kan beholdes for 26,5 mrd. kr. Dette inkluderer rettsvesen, kriminalomsorg, politi og påtalemyndighet, «redningstjenesten, samfunnssikkerhet og beredskap», fri rettshjelp, erstatninger, konfliktråd, svalbardbudsjettet, beskyttelse og innvandring, og diverse annet.
  5. Kommunal- og regionaldepartementet: Distrikts- og regionalpolitikk, bolig, bomiljø og bygg, rammeoverføringer til kommunesektoren. Noen kommuner påkoster seg å lage svømmehaller, kulturhus, etc., tjenester det vil være upraktisk å ha separate priser for friborgere og velferdsborgere på, men dette antas å være veldig lite (og SSB-tjenesten som jeg antar opplyser om dette krasjet når jeg prøvde å finne det ut). Det bemerkes at turister også slipper å betale en egen pris for dette, så igjenstående: Ingenting.
  6. Arbeidsdepartementet: Administrasjon av arbeids- g velferdspolitikken, tiltak for bedre levekår, arbeidsmiljø og sikkerhet, pensjoner, kontantytelser, div. sosiale formål. Igjenstående: Ingenting.
  7. Helse- og omsorgsdepartementet: Folkehelse, helseforvaltning, spesialisthelsetjenesten, legemidler, helse- og omsorgstjenester i kommunene, tannhelsetjeneste, kunnskap og kompetanse, div. stønader. Igjenstående: Ingenting.
  8. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet: Integrering og mangfold, tiltak for familie, likestilling og ikke-diskriminering, tiltak for barn og ungdom, forbrukerpolitikk, stønad ved fødsel og adopsjon. Igjenstående: Ingenting.
  9. Nærings- og handelsdepartementet: Infrastruktur og rammebetingelser, forskning, innovasjon, internasjonalisering, og statlig eierskap. Igjenstående: Ingenting.
  10. Fiskeri- og kystdepartementet: Forskning, inovasjon, fiskeri- og havbruksforvaltning, kystforvaltning. Igjenstående: Ingenting.
  11. Landbruks- og matdepartementet: Landbruks og matforvaltning, matpolitikk, forskning og innovasjon, næringsutvikling, ressursforvaltning og miljøtiltak. Igjenstående: Ingenting.
  12. Samferdselsdepartementet: Totalt har dette departementet et budsjett på 29,4 mrd. kr. som inkluderer luftfartsformål, vegformål, særskilte transporttiltak, posten, samt jernbaneformål. Å ha to priser på jernbanen blir vel også upraktisk (selv om turister slipper dette), så de 11,5 mrd. kronene dette koster må vel også taes med.
  13. Miljøverndepartementet: Diverse småplukk til 4,5 mrd. kr. totalt, ingenting tas med.
  14. Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet: Diverse småplukk til 7,9 mrd. kr., ingenting taes med.
  15. Finansdepartementet: Finansadministrasjon, statsgjeld, offisiell statistikk og andre formål som momskompenasjon til kommunene. Igjenstående: Regjeringen, stortinget og underliggende institusjoner kommer på 1,8 mrd. kr. Skatte- og avgiftsadministrasjonen på 6,1 mrd. kr. må vi vel betale en brøkdel av, så la oss si 1 mrd. Statens innkrevingssentral koster 0,3 mrd. kr.
  16. Forsvarsdepartementet: Militært forsvar på 39,2 mrd. kr. kan tas med.
  17. Olje- og energidepartementet: Energiomlegging, teknologi og internasjonalisering, og statlig petroleumsvirksomhet. Igjenstående: Ingenting.
tl;dr: Vi skal kun betale for ambassader, rettsvesenet, politiet, kriminalomsorgen, luftfart, veiene, togene, posten, regjeringen, stortinget, litt av avgiftsadministrasjonen, og militæret. Alt annet skal vi enten betale fullpris for av staten eller av private.

Sum: 100 mrd. kr.
Statlig inntekt på merverdiavgift: 207,7 mrd. kr.

Kilder: http://statsbudsjettet.no/Statsbudsj...ger/?pid=48932 og http://statsbudsjettet.no/Statsbudsj...rp-nr-1/48351/

Så lenge en antar at friborgere vil bruke like stor andel av de ovenfornevnte igjenstående tjenestene og betale like mye i moms som en gjennomsnittsnordmannen tjener altså staten dobbelt så mye på å ha oss her enn om vi utvandrer (og det er mye mindre hjerterått og umoralsk). Det hadde selvfølgelig vært kjekt å få tilbake disse pengene og, men hvis friborgerforslaget går gjennom selv uten dette skal jeg ikke klage så veldig høyt.

De resterende offentlige tjenestene er ting der det nesten ikke koster noe ekstra å innføre to priser og et lite flagg i folkeregisteret og i passet som sier om en er velferdsborger eller friborger. Det eneste er at en faktisk må finne ut hvor mye de forskjellige tingene virkelig koster, noe en burde gjøre uansett. Et relatert og veldig vellykket konsept er Charter Cities, og det at en får prøvd ut to typer politikk side om side for å gjøre det lettere for politikere å velge det som faktisk er bedre ser jeg også som et godt argument for å prøve dette.


Sitat av Skyfex Vis innlegg
Min mening er at de som er tilhengere av ekstrem individualisme eller libertarianisme, og forøvrig følgere av Ayn Rands objektivisme, gjør en enorm feilslutning. Den grunnleggende feilen i resonnementet til disse filosofiene er antagelsen at mennesket er av natur individualistiske og/eller egoistiske, og at en evt. organisering av samfunnet må følge eller legge til rette for dette.
Vis hele sitatet...
For det første, mange libertarianere er ikke etiske egoister, og gjør derfor ikke denne «feilslutningen.»
For det andre, objektivisters eneste antagelse er at virkeligheten er primær, konkret og uselvmotsigende og at sansene gir korrekt informasjon (og det skal godt gjøres å argumentere mot disse uten først å anta at de er sanne).

Vi observerer at liv er en selvproduserende prosess der visse handlinger er nødvendige for å opprettholde liv. Der planter og dyr ikke har noe valg og foretar egoistiske handlinger for opprettholdelsen av deres eksistens på grunn av deres natur er mennesker annerledes: Vi har rasjonalitet som overstyrer de resterende instinktene i oss (e.g. unngå smerte, oppnå nytelse, mm.), og må derfor hele tiden bruke vår frie vilje og rasjonalitet til å ta valg, og moralens oppgave er å hjelpe oss ta valgene: Det som fremmer menneskets liv som menneske er godt, alt som legger hindringer i veien for menneskets liv som menneske er ondt.

Som et eksempel kan du prøve å forestille deg hva som ville vært godt og ondt for en udødelig rasjonell robot. (Spoiler: Ingenting, døden er det som gjør alle valg mulig.)

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Mennesker er av natur sosiale dyr, med både grunnleggende altruistiske og egoistiske egenskaper. Dette er forøvrig sant for flere pattedyr enn oss. Mus er også altruistiske. Vi har behov for både å være individer og å være del av et fellesskap. Dagens samfunn legger relativt greit opp for begge disse behovene.
Vis hele sitatet...
Du har rett i at vi er sosiale, men ikke at vi er altruistiske (og jeg vil gjerne se kilden på at mus er det), og jeg kan forklare hvorfor det virker slik:

Forestill deg en soldatmaur som dør mens den forsvarer tuen. Ja, det er sant at den døde for å opprettholde fellesskapet, men dette var ikke altruistisk, for en må huske å ta med i beregningen at genetikken som forårsaker denne oppførselen har sørget for at mauren har blitt reddet mange ganger. Før mauren gikk ut for å forsvare sto valget mellom en 1% sjanse for å dø og 99% sjanse for et fortsatt liv i tuen, eller et liv uten tue, og naturlig utvelging, som den intelligente algoritmen det er, har kommet frem til at det er egoistisk å forsvare. Men mennesker er det akkurat det samme, bortsett fra at vi har moralske prinsipper som har en tendens til å smitte i stedet.

Sitat av Skyfex Vis innlegg
Personlig tror jeg at å rigge samfundet til å legge opp til enda mer individualisme kan være en negativ ting. Vi er allerede en ekstremt individualistisk kultur, hvis man ser i perspektiv med asiatiske kulturer f.eks.. Og jeg tror ikke det bare er en positiv ting. Det er hele klasser av psykologiske lidelser som vi er mye mer utsatt for å vår kultur. Vi kan ikke bare fornekte at – selv om vi har behov for å være individer – så har vi også behov for å være del av et sterkt fellesskap.
Vis hele sitatet...
Det er ingen motsetning mellom individualisme og et sterkt fellesskap, bare mellom individualisme og et fellesskap (eller enkeltindivider for den saks skyld) som tvinger andre. Dessuten hadde det vært interessant å se noen argumentasjon for kausalitet mellom individualisme og disse psykologiske lidelsene.

Sitat av Mith Vis innlegg
Rettigheter "opparbeidet som ett land": Retten til feks. 8timers dag, muligheten til å kunne streike, rett på tariff, arbeidskontrakt, lønnsforhandlinger osv.
Vis hele sitatet...
Dette blir da tatt over av frivillige avtaler mellom arbeider og arbeidsgiver.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis dere slutter å yte til fellesskapet, så får dere selvfølgelig ikke dekket deres behov på samme måte som resten. Dere vil med andre ord fraskriver dere mange flere rettigheter enn dere selv ønsker, fordi vi sitter igjen med følelsen av at dere snylter på oss.
Vis hele sitatet...
Hvis friborgerene snylter på velferdsborgerene må avtalen selvsagt endres slik at dette ikke er tilfellet. Vi ønsker ikke å snylte på noen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Dere sier dere kan betale for de felles tjenestene, men hvorfor i alle dager skal vi tilby dere disse i første omgang? Dere blir jo tross alt bare merarbeid i en alt trang økonomi.
Vis hele sitatet...
Et motiv for å tilby oss disse tjenestene kunne for eksempel vært profitt til staten.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kan med andre ord ikke se dette skje uten en revolusjon eller dannelsen av en separatistbevegelse for liberalister, noe ingen har nevnt med ett ord. Å tro at samfunnet lar noen slippe unna på denne måte uten å forsøke å stoppe det er rimelig naivt.
Vis hele sitatet...
Du vil altså fortsette å undertrykke individualister som vil bli latt være i fred.


Sitat av Provo Vis innlegg
Kan du forklare hvorfor dette utsagnet skiller seg fra "jeg liker at andre har tilrettelagt for at mitt liv skal være mest mulig bekvemt, men jeg er ikke interessert i å bidra selv"?
Vis hele sitatet...
Vi forventer ikke å få livet tilrettelagt for oss uten å bidra med noe. Vi vil bare ikke bli tvunget til å ha det samme som flertallet.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg kan ikke annet enn å få en følelse av at du her sier du ikke vil være med å betale for et offentlig helsevesen, men at du regner med at helsevesenet likevel vil ta seg av deg når det trengs på grunn av moralske kvaler ved alternativene. […]
Vis hele sitatet...
Uten at jeg vil forsvare Ej_bruker her vil jeg tro det vil fungere omtrent på samme måte som med turister i dag, uten at jeg er helt sikker på hvordan dette er.

Sitat av Provo Vis innlegg
Mener du her at det skal være frivillig for friborgerne om de skal betale for helsetjenestene de bruker når de ikke har betalt for seg med skattemidler? Kan du forsvare det standpunktet? For det høres veldig urimelig ut.
Vis hele sitatet...
Nei, og dette burde være rimelig åpenbart. Hvis de ønsker burde de få betale full pris, hvis ikke burde de ikke få helsetjenestene.

Sitat av Provo Vis innlegg
En ting som er verdt å merke seg, er at velferdssamfunnet har som hensikt å fordele godene slik at de som har mest er med og betaler for de kritiske tjenestene til de som har minst. Det er i tillegg ganske klart at de som ønsker seg ut av velferdssamfunnet oppfatter det som at de betaler mer enn de får igjen – som Akhkharu også påpekte at han gjør. I mine øyne blir det da et ganske uomtvistelig faktum at velferdssamfunnet vil gå på en smell. Premisset for dets virkemåte forsvinner hvis de som betaler mer enn de bruker "hopper av vognen" og lar kun de fattige bli igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg er et ganske spesielt eksempel da, i og med at jeg snorket meg gjennom barneskolen, sluttet på skolen i 8. klasse grunnet sykdom (som jeg aldri fikk kurert og derfor aldri fikk noe igjen av helsevesenet), og begynte i jobb som selvlært systemutvikler som 18-åring. Jeg har ofte lest Onar sitere statistikk på at 50% får omtrent like mye tilbake som de bruker på velferdsstaten, 25% tjener på det og 25% taper. De fleste liberalister jeg kjenner er ikke rike, og jeg tror ikke vi er så langt unna gjennomsnittsmennesket.


Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg finner det også etisk betenkelig – i aller beste fall – at friborgerne vil ut av velferdssamfunnet og mener at privat frivillig innsats skal ta over deres bidragsrolle i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Dette er nevnt i filmen, forresten, og svaret var at frihet har en sterk korrelasjon med lykke og lykke har en sterk korrelasjon med giverglede. Se også tidligere nevnte eksempler på fungerende veldedighet i USA.

Sitat av Provo Vis innlegg
"Jeg vil ikke bruke en liten mengde penger på dette, så noen andre får bruke en mye større mengde penger på dette i stedet" kan ikke med hell overføres til et velfungerende kategorisk imperativ.
Vis hele sitatet...
Men så er jo også deontologisk etikk den samme som at hvis en barnemorder kommer og spør «Er det noen barn her?» må barnevakten svare «Annen etasje, tredje dør til venstre.» Kant var spik spenna gæren, ond som fy, og hans verker er ikke leselige.

Sitat av luni Vis innlegg
Og du er inneforstått med prisen på sykehusdøgn og behandlinger? […]
Vis hele sitatet...
Forsikring, som fungerer på samme måte som spleiselaget. Hvis en ikke har forsikring er en grovt uansvarlig og burde aldri ha blitt friborger.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Akhkharu: Problemet er at det er dei rike som finansierer dei fattige i dagens velferdsstat. For min del hadde det antakeleg lønt seg reint økonomisk å takke nei til skatt, og gå for privat sjukeforsikring, fordi eg har god økonomi og relativt liten risiko akkurat no. Det regnestykket stemmer antakelig for dei aller fleste med årsinntekt på over halvmillionen - en betaler meir i skatt enn det en får igjen gjennom livet, ettersom ikkje alle betaler like mykje skatt.

Og beklager - eg vil ha eit samfunn der alle har like rettar på helsehjelp. Sjølv om det koster meg et par tusenlapper i året. For det er utopisk å anta at du kan finansiere helsevesenet ved at dei som bruker det mest (og for dei der skatt lønner seg framfor privat forsikring) betaler det...
Tenkte å komme med noen løsningsforslag i forhold til enkelte praktiske problemer med planen jeg ser

Sitat av Akhkharu Vis innlegg
[*]Utenriksdepartementet: Kongefamiliens utenlandsreiser, klimatiltak, støtte til FN, EØS, samt andre internasjonale organisasjoner, og u-hjelpen. Igjenstående: 1,8 mrd. kr. til utenrikstjenesten og div. utenriksformål som ambassader, diplomati, o.l.
Vis hele sitatet...
Da er det selvsagt naturlig at dere personlig må drive parallellimport av alle varer som går via EØS og står på bar bakke ved et eventuelt folkemord.

[*]Kunnskapsdepartementet: Grunnopplæring, barnehager, voksenopplæring, høyere utdanning, forskning, og utdanningsfinansiering. Igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Her foreslår jeg at markedsverdien av nåværende utdanning hos alle som melder seg ut beregnes. Differanse mellom ytelser gitt fra staten og allerede betalt skatt og moms må eventuelt tilbakebetales. Tilgang på goder basert på statlig støttet forskning må reforhandles, herunder Internett, strømnettet, telefonnettet, GSM-teknologien, en andel av moderne medisin som vaksiner (kan det bli aktuelt å lage en type meslinger som bare rammer objektivister..?) osv.


[*]Kulturdepartementet: Samfunns-, frivillighets-, kultur-, film- og medieformål. Igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Disse tingene vil dermed selvsagt tilbys til kostpris.

[*]Hele justis- og politidepartementet kan beholdes for 26,5 mrd. kr. Dette inkluderer rettsvesen, kriminalomsorg, politi og påtalemyndighet, «redningstjenesten, samfunnssikkerhet og beredskap», fri rettshjelp, erstatninger, konfliktråd, svalbardbudsjettet, beskyttelse og innvandring, og diverse annet.
Vis hele sitatet...
God idé! Samtidig er det viktig at hvis justis/politiet under dette benytter seg av tjenester fra andre budsjettposter du har valgt å kutte, så vil det medføre en ekstraavgift for de som ikke betaler for nevnte budsjettposter.

[*]Kommunal- og regionaldepartementet: Distrikts- og regionalpolitikk, bolig, bomiljø og bygg, rammeoverføringer til kommunesektoren. Noen kommuner påkoster seg å lage svømmehaller, kulturhus, etc., tjenester det vil være upraktisk å ha separate priser for friborgere og velferdsborgere på, men dette antas å være veldig lite (og SSB-tjenesten som jeg antar opplyser om dette krasjet når jeg prøvde å finne det ut). Det bemerkes at turister også slipper å betale en egen pris for dette, så igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Det skal vel greit gjøres å ha f.eks. et egoist-kort, hvor man simpelthen drar magnetstripen og så beregnes ekstrakostaden ved årets slutt?

[*]Arbeidsdepartementet: Administrasjon av arbeids- g velferdspolitikken, tiltak for bedre levekår, arbeidsmiljø og sikkerhet, pensjoner, kontantytelser, div. sosiale formål. Igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Problemet med dette, fra et etisk perspektiv, er selvsagt at du nyter godt av disse tingene selv om du ikke personlig bruker noen av tjenesten: Kun i egenskap av at færre faller utenfor samfunnet, reduseres kriminalitet. Men det er klart; Her er jo fasitsvaret fra objektivistene at det er umoralsk med skatt, slik det gjerne er når man konfronteres med at samfunnet er vagt mer komplisert enn Ayn Rands fantasier.

[*]Helse- og omsorgsdepartementet: Folkehelse, helseforvaltning, spesialisthelsetjenesten, legemidler, helse- og omsorgstjenester i kommunene, tannhelsetjeneste, kunnskap og kompetanse, div. stønader. Igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Selvsagt vil dette medføre at legeprisen blir økt også utover kostpris - leger er nesten uten unntak offentlig utdannet og lisensiert, og det er ikke billig. Legenivået vil også bli satt tilbake til 30-tallet i anledning legebesøk, med mindre objektivistene parallelt utvikler moderne metodikk gjennom black box-utvikling. Prøving og feiling i forhold til kirurgi kan særlig bli spennende. Eventuelt kan man finne en måte å tilbakebetale for den teknologiske utviklingen man ikke vil bidra til å videreføre.

[*]Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet: Integrering og mangfold, tiltak for familie, likestilling og ikke-diskriminering, tiltak for barn og ungdom, forbrukerpolitikk, stønad ved fødsel og adopsjon. Igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Dette åpner selvsagt for at butikker ol. tar langt høyere priser fra objektivister, nekter å selge til dem basert på hudfarge uten at butikken kan bli strafferettslig forfulgt. Kvinnelige objektivister mister selvsagt stemmerett (i den grad de er interessert i å ha det). Å svindle objektivister blir heller ikke straffbart, siden de smarte objektivistene bare vil tilbakeholde kjøpekraften sin og ordne opp i det der, alle fem.


[*]Nærings- og handelsdepartementet: Infrastruktur og rammebetingelser, forskning, innovasjon, internasjonalisering, og statlig eierskap. Igjenstående: Ingenting.
Vis hele sitatet...
Men da må dere love å ikke bruke noe av forskningsresultatene, altså!

[*]Miljøverndepartementet: Diverse småplukk til 4,5 mrd. kr. totalt, ingenting tas med.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at jeg kan dumpe tungmetaller oppstrøms fra friborgerboligene uten konsekvenser...? Forutsatt at det er min eiendom, selvsagt.

[*]Finansdepartementet: Finansadministrasjon, statsgjeld, offisiell statistikk og andre formål som momskompenasjon til kommunene. Igjenstående: Regjeringen, stortinget og underliggende institusjoner kommer på 1,8 mrd. kr. Skatte- og avgiftsadministrasjonen på 6,1 mrd. kr. må vi vel betale en brøkdel av, så la oss si 1 mrd. Statens innkrevingssentral koster 0,3 mrd. kr.
Vis hele sitatet...
Ironien i at du har kildegitt innlegget ditt med frigitt statistikk fra SSB er upåklagelig

[*]Forsvarsdepartementet: Militært forsvar på 39,2 mrd. kr. kan tas med.
Vis hele sitatet...
Prisen blir fort en del dyrere, siden du allerede har kuttet i forskningen alle de andre steder. Foreslår heller at objektivistene oppretter et privat forsvar, med privat utdannede ingeniører som kan utvikle våpen, her er det alt for mye sammenblanding til at det blir praktisk mulig å kontrollere hvem som betaler for hva.

Forøvrig er argumentet om at "turister ikke betaler" ikke holdbart. For det første kan ikke turister oppholde seg for lenge i Norge. For det andre er de her under forutsetningen at de betaler for seg gjennom hoteller mens de i hovedsak er friske og uten sosiale problemer.
[quote=Ej_bruker;1909873]3. Som en individualist må jeg påpeke at Staten som bedriver subsidiering av rusmisbrukere på den ene hånden og kaller dette rusomsorg også driver et MASSIV overgrep mot dem ved å bannlyse deres medisiner og avhengighet på en helt urettferdig måte som er den største årsaken til dårlig livskvalitet blant rusmisbrukere.
Undersøk statens oppgaver & resultater nærmere og du vil merke at dette er STANDARD fremgang, bruke penger på å "hjelpe" en gruppe med en hånd og bruke penger på straffe samme gruppe med en annen hånd.

(/QUOTE]

Litt offtopic, men aah så digg å se folk som innser vannviddet med rusomsorg med samtidig rusmiddelforbud. Det gir jo overhodet ingen mening, og dette er kun sett ut ifra hjelp-og-straff-perspektivet. Uansett hvor skadelig et rusmiddel er, så er det utrolig krenkende og ødeleggende å kriminalisere samtidig som man skal hjelpe rusmisbrukere.

Men som du sier: Det er sannsynligvis fordi du er en individualist at du har oppnådd denne innsikten, og de færreste er individualister... Spesielt ikke de som sitter på stortinget og i regjering.

Dersom en prøver å snakke med enten noen på stortinget eller "fascist"-venner om ruspolitikk, så ender opp med at en blir anklaget for å være en egoistisk liberalist/individualist, og at dersom alle rusmidler (eller kun cannabis) ble avkriminalisert eller legalisert, ville landet gå til grunne!
Hva faen?! Jeg skjønner ikke hvordan oppegående mennesker i 2010 bare kan ignorere all logikk, vitenskap og forskning, ikke ha noen argumenter, men kun basere seg på å prøve å svekke ens troverdighet og objektivitet! Heldigvis en del unge som har et åpent sinn ovenfor f.eks legalisering av cannabis, MEN dette er kun fordi de mener at det ikke er så farlig som f.eks alkohol. Ja, det er riktig, men det er de andre argumentene angående ruspolitikk som virkelig har tyngde. De ser ikke dette, og misser fullstendig hovedpoenget!
Sitat av Akhkharu Vis innlegg
Vi har rasjonalitet som overstyrer de resterende instinktene i oss (e.g. unngå smerte, oppnå nytelse, mm.), og må derfor hele tiden bruke vår frie vilje og rasjonalitet til å ta valg, og moralens oppgave er å hjelpe oss ta valgene: Det som fremmer menneskets liv som menneske er godt, alt som legger hindringer i veien for menneskets liv som menneske er ondt.
Vis hele sitatet...
Dette fremstår for meg som en svært naiv forenkling av moral og etikk. Bare skattespørsmålet spenner jo lett ben under denne tilnærmingen; det fremmer den uføretrygdedes liv som menneske at du betaler skatt, mens det i følge deg selv også legger hindringer i veien for ditt liv – det er altså både godt og ondt på en gang avhengig av hvem sitt perspektiv du ser det fra. Problemet med tilnærminger og forenklinger er at de kun kan benyttes på enkelttilfeller som tilfredsstiller en rekke kriterier som tillater forenklingen, mens det du tilsynelatende gjør her er å basere noe så generelt som et helt livssyn på dette.

Sitat av Akhkharu
Som et eksempel kan du prøve å forestille deg hva som ville vært godt og ondt for en udødelig rasjonell robot. (Spoiler: Ingenting, døden er det som gjør alle valg mulig.)
Vis hele sitatet...
Nok et eksempel på at forenklingen ikke holder. Selv en udødelig rasjonell robot må inneha en definisjon på hva som er hensiktsmessig, og hva som er ugunstig; et mål for hva som bør forsøkes å oppnå, og et mål for hva som bør forsøkes å unngå. Med andre ord, rasjonalitet gir kun mening etter du har definert hva som er rasjonelt – for eksempel selvopprettholdelse for enhver pris – og du kan da velge å definere hva som er "godt" og "ondt" ut fra hvor gunstige eller ugunstige konsekvensene er i forhold til den definerte rasjonaliteten. Du ender altså opp i en tautologi som definerer godt og ondt som hva som passer akkurat deg best, og forsvarer det som passer deg best ut fra noe som da virker som en dypere filosofisk definisjon av "godt" og "ondt".

Sitat av Akhkharu
Du har rett i at vi er sosiale, men ikke at vi er altruistiske (og jeg vil gjerne se kilden på at mus er det)
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med akkurat mus, men hunder, ulver, delfiner, bavianer, gibboner, sjimpanser, vampyrflaggermus, vaskebjørner, vervet monkeys, hvalrosser, termitter, surikater og afrikanske bøfler har du kilde på her.

Sitat av Akhkharu
Forestill deg en soldatmaur som dør mens den forsvarer tuen. Ja, det er sant at den døde for å opprettholde fellesskapet, men dette var ikke altruistisk, for en må huske å ta med i beregningen at genetikken som forårsaker denne oppførselen har sørget for at mauren har blitt reddet mange ganger. Før mauren gikk ut for å forsvare sto valget mellom en 1% sjanse for å dø og 99% sjanse for et fortsatt liv i tuen, eller et liv uten tue, og naturlig utvelging, som den intelligente algoritmen det er, har kommet frem til at det er egoistisk å forsvare. Men mennesker er det akkurat det samme, bortsett fra at vi har moralske prinsipper som har en tendens til å smitte i stedet.
Vis hele sitatet...
Du har nok misforstått genetikken og hvordan naturlig utvelgelse fungerer på altruisme. Det er slett ikke nødvendig at det må være statistisk hensiktsmessig for mauren å forsvare tuen. Det kan være den sikre død, og naturlig utvelgelse kan likevel favorisere det. Hvis ikke, hvordan kan du forklare at bier har så stor sannsynlighet for å dø etter et stikk?

Poenget her er at biologisk evolusjon er gen-sentrisk (vel å merke så fremt genet kommer til uttrykk i fenotypen), og ikke individ-sentrisk. Mauren deler i all hovedsak sine gener med resten av tuen, samt dronningmauren, og det gagner dronningmauren, som sørger for genets propagering, og følgelig hele tuen, at genene fremmer altruistisk forsvar av tuen. Vil du vite mer om dette kan du begynne med å lese om slektskapsseleksjon og om Richard Dawkins' The selfish gene.

Sitat av Akhkharu
Vi forventer ikke å få livet tilrettelagt for oss uten å bidra med noe. Vi vil bare ikke bli tvunget til å ha det samme som flertallet.
Vis hele sitatet...
Poenget her var at Ej_bruker tydeligvis satte stor pris på tilrettelegging fra tidligere generasjoner, men var tilsynelatende ikke villig til å bidra selv. Merk at ordbruken er nøkkelen her, og jeg mener å se at den avslører en holdning hos Ej_bruker som jeg ikke nødvendigvis setter særlig pris på. Det finnes nemlig argumenter for friborgerskap som er mindre hederlig enn andre, og man bør være svært bevisst og reflektert på det moralske minefeltet man spaserer i når man kjemper for en slik løsning.

Sitat av Akhkharu
Uten at jeg vil forsvare Ej_bruker her vil jeg tro det vil fungere omtrent på samme måte som med turister i dag, uten at jeg er helt sikker på hvordan dette er.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke sikker på hvordan det fungerer for turister jeg heller, men kan du virkelig forvente å skulle leve i landet uten å betale skatter og avgifter (annet enn moms) og forvente å bli behandlet som en turist? En gjest i eget hjem?

Sitat av Akhkharu
Jeg har ofte lest Onar sitere statistikk på at 50% får omtrent like mye tilbake som de bruker på velferdsstaten, 25% tjener på det og 25% taper. De fleste liberalister jeg kjenner er ikke rike, og jeg tror ikke vi er så langt unna gjennomsnittsmennesket.
Vis hele sitatet...
Sikkert ikke, men man kan vel være rimelig sikker på at de som kjemper for dette, og som ville vært interessert hvis det var et alternativ, i hvert fall ikke ligger på tapersiden av gjennomsnittet. Med andre ord står poenget like sterkt – om noe har du argumentert for at det vil ta tid før det slår kraftig ut.

Sitat av Akhkharu
Dette er nevnt i filmen, forresten, og svaret var at frihet har en sterk korrelasjon med lykke og lykke har en sterk korrelasjon med giverglede. Se også tidligere nevnte eksempler på fungerende veldedighet i USA.
Vis hele sitatet...
Jeg har dessverre ikke tid til å se filmen pga omfattende eksamenstid, men det jeg reagerer på er prinsippet om at man skal avstå fra å ta ansvar selv med argumentasjon om at andre må gjøre det i stedet. Kanskje er frihet korrelert med lykke, og lykke med giverglede, men er du virkelig så sikker på at det er kausalt, og at det er så kraftig korrelert at givergleden går opp tilstrekkelig til at alle behov fortsatt vil være dekket? Er det ikke mer rimelig at alle bidrar litt, i stedet for å forvente at noen få skal bidra med alt?

Sitat av Akhkharu
Men så er jo også deontologisk etikk den samme som at hvis en barnemorder kommer og spør «Er det noen barn her?» må barnevakten svare «Annen etasje, tredje dør til venstre.» Kant var spik spenna gæren, ond som fy, og hans verker er ikke leselige.
Vis hele sitatet...
At Kant har hatt sine tullete ideer betyr ikke at alt er ugyldig og ondt – det er å argumentere ad hominem. Poenget er at det ikke er særlig fornuftig, og svært lite solidarisk, å argumentere for ansvarsfraskrivelse med argument om at noen andre tar ansvar i stedet.

Sitat av Vargas
Litt offtopic, men aah så digg å se folk som innser vannviddet med rusomsorg med samtidig rusmiddelforbud. Det gir jo overhodet ingen mening, og dette er kun sett ut ifra hjelp-og-straff-perspektivet. Uansett hvor skadelig et rusmiddel er, så er det utrolig krenkende og ødeleggende å kriminalisere samtidig som man skal hjelpe rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Hvis du tar det forbehold at til og med de som driter seg ut og gjør noe ulovlig fortjener å få hjelp til å komme seg ut av situasjonen, så er det straks ikke lenger så paradoksalt som du kanskje har inntrykk av.
Sist endret av Provo; 1. desember 2010 kl. 21:28.