Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3223
Typ sånn de har på lastebiler, mange små LEDs som blinker i et mønster.
Tenker noe sånt som 14x6 ruter bort over altså 84 LEDs totalt.
7 ruter bort på hverside, mangler jo en konkret tegning. Men jeg tror det blir enklest å bruke en Arduino og 6 og 6 i paralell.


111111(1) + 111111(2) + 111111(3) + 111111(4) + 111111(5) + 111111(6) - R
--------------------------------------------------------------------------------
111111(1) + 111111(2) + 111111(3) + 111111(4) + 111111(5) + 111111(6) - L

Alle de 111111 er en kobling. også tenker jeg at 1 R og 2 L kan være på samme kurs. Da det blir to sider. Samme blir det jo bort over også, altså 2 R og 1 L.


Noen som skjønner hva jeg mener?

Kan jeg kjøpe en arduino + 100 orange leds på ebay? Loddepenn har jeg, kjøper seff et breadboard bare for å teste ut før jeg setter opp alt.
Hvis jeg skjønte det riktig skal du lage små brett med LED's som skal settes opp i rekker?

Da ville jeg gått for Arduino Nano og relêer for ikke å overbelaste outputsa på Duinoen..
Hva vil du frem til? Selvfølgelig kan du kjøpe Arduino og orange leds på ebay.
Om du klarer å dra 84 leds fra en Arduino uten noe annet er jeg mer i tvil om. Arduino gir maks 40 mA per I/O kanal og 200 mA totalt hvis jeg husker rett.
Sist endret av Sjanten; 11. september 2012 kl. 22:51.
Ja må vel kun bruke arduinoen for styring. For om en led drar 15 mA trenger jeg totalt 1260 mA. Men hvordan skal jeg koble?
Sitat av Rabbern Vis innlegg
Ja må vel kun bruke arduinoen for styring. For om en led drar 15 mA trenger jeg totalt 1260 mA. Men hvordan skal jeg koble?
Vis hele sitatet...
Dersom du velger en Arduino UNO så finnes det egne datterkort med fire releer og skrukontakt utganger. Søk på "arduino rele shield" på eBay så finner du det for rundt USD20 inklusiv frakt. Bare si ifra når du har mottatt det, så hjelper vi deg med å lage programmet slik du ønsker.

Du får da 4 relesett med COMMON, NC og NO å forholde deg til. Altså må LED-lampene deles inn i 4 soner. Da trenger du en passende strømforsyning og noen passende formotstander for dine LED-lamper.

Kjøper du de vanlige 3mm LED-lampene, og bruker 12VDC som strømkilde for LED-ene så vil det passe med en formotstand på 1KOhm. For eksempel 100 stk LED og 100 stk 1K motstander. Strømforsyningen bør da være på minst 1,5A, gjerne 2A. Velger du en med 2.1mm/5.5mm plugg, så passer den rett inn i Arduinoen og med litt trixing så kan du tappe ut en 12VDC-gren som du bruker for å drive LED-matrisene dine. Vi hjelper deg med det når du kommer så langt.

PS: Ikke velg den desidert rimeligste strømforsyningen da dem som oftest er dårlig glattet og støyer mye. Noe som kan påvirke stabiliteten til Arduino bordet.
Med det relêmodulet har du kun to relêer. Då har du kun av/på på to forskjellige lys-rekker.
Hm det blir for lite må ha 3 burde ha 4 da kanskje? Med to blir det jo bare at den går rundt på en måte, eller er det bare å bruke forskjellige tider?
Overskuddsmateriell
Vil fraråde deg å bruke rele til dette, det er mekaniske komponenter i de som vil ha problemer med å henge med. Ville heller gått for igbt.
Men det finnes vel ikke til arduino? Det er det jeg vil ...

Men hvis jeg kjøper et rele med 8 (....) kan jeg jo sette opp 8 kurser med 10 leds, så har jeg jo gode muligheter vil jeg si.
Som Bullhill sier så er relêene mekaniske så det tar oppimot 1-2 sekunder før de svarer. De lager også en bestemt høy "Klonk" lyd. Har et enkelt relêskjold her med akkurat samme relê som de du ser på. Men er så noob på Arduino at jeg ikke får prøvd det ut :S

Du får kjøpt de enkeltvis, de tar tre pins (Annode, Katode og Signal), men du kan kanskje spleise Annodene og Katodene så du klarer deg med 10 pins for 8 relêer?

Evt noen som kunne linke til en enkel sketsj som skrur av og på relê skjoldet mitt så jeg kan informere deg nermere? Har en Nano.
Såeh planen min går ikke med andre ord?
Dere har sikkert møtt en lastebil med en slik blitsebjelke før, og det er ganske intenst. Og 1-2 sekunder vil være for tregt. Lyset burde vel helst blinket 2 ganger i sekundet.
For guds skyld ikke bruk releer :P 84 LEDs per rute, 7 ruter, det er 588 LEDs. Ideelt vil du vel styre hver rute individuelt, det vil si du må ha kontroll på hver rad og kolonne på alle 7 ruter, dvs (14+6)*7= 140 releer....

Nei, altså slike oppgaver løses ofte med FPGAer, en slags mikrokontroller som kan klokkes veldig høyt som er skapt for å skifte bits ut til parallele datalinjer, skjermer, lys-display og "kodeknekking", altså litt sånn "dumme" men kritiske oppgaver. Skulle du løst denne oppgaven med arduino hadde du nok trengt en Arduino per rute tenker jeg, om du skal få noe særlig oppdateringsfrekvens eller noe som helst kraft til overs. Integrerte kretser som HT1632C kan ta seg av multiplexingen for deg, men da er vi på et nytt nivå av arduino plutselig :P Men finnes vel biblioteker for alt.

Prøver bare å si at dette er en ganske vrien oppgave. Har du tenkt noe over hvordan du skal endre teksten på skiltet senere, eller er det bare proof of concept (mao. du bare legger inn en streng når du programmerer mikrokontrolleren)?

Ta en kikk på dette prosjektet jeg gjorde, 13x13 LEDs på en rute. http://www.youtube.com/watch?v=rqMLIdmO6Kk. Sånn sett kan du jo forsåvidt bare bruke en enkel mikrokontroller per rute og, som jeg gjorde, ikke en hel arduino. Men det er litt vanskelig å anbefale ting for deg siden jeg ikke aner hvilke forutsetninger du har for å kunne programmere noe som helst

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Som Bullhill sier så er relêene mekaniske så det tar oppimot 1-2 sekunder før de svarer.
Vis hele sitatet...

Neiiiii det gjør det ikke... Det kan blinke fortere enn øyet ditt kan oppfatte, men det er så klart høyst dumt å bruke releer i en sånn applikasjon.

edit: TS, er du kanskje interessert i å kjøpe en sånn som dem bruker i lastebiler?
Sist endret av wanna-b; 12. september 2012 kl. 22:32.
Det var dette shieldet jeg tenkte på. Det kan du plugge rett på toppen av en Arduino UNO

http://www.ebay.com/itm/4-Mechanical...item416403404f

Jeg har et slikt liggende men har ikke lekt med det. Ser det har en egen power inngang, men dersom Arduino UNO powres med eksternt power, så burde det være mulig å bruke samme power. Ser det er beregnet for 9VDC. Arduino UNO kan også drives av 9VDC. Kanhende enklest å få med en splittledning eller ekstra DC-plugg, men det kan også hentes ut fra VCC pinnen på Arduinoen.

Du har linket til 150Ohm motstander. Da får du en strøm på I=U/R hvor U=7 (9V-2V)
Altså I= 7/150= 47mA. LED'ene du linket til tåler maksimalt 20mA. Du bør altså ha motstander som er på over 350 Ohm.

Ser noen mener releer er en dårlig løsning. Vel, det er enkelt å forholde seg til. Særlig siden du bare kan dytte datterkortet rett i ryggen på Arduinoen og du får ut entydige kontaktsett over skrukontakter. Men litt klakking blir det og releene kan ikke programmeres til å pulsere (for å redusere lysstyrken). Men det er ikke snakk om flere sekund i forsinkelse. Tipper mer på under 0,1s i forsinkelse.
Jeg har sett releer som kan switches på over 60 hertz! Tror ikke det er så spesielt. BjornTore, jeg er helt enig med deg, men det er ikke gjennomførbart med så mange lysdioder som han vil ha?
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg har sett releer som kan switches på over 60 hertz! Tror ikke det er så spesielt. BjornTore, jeg er helt enig med deg, men det er ikke gjennomførbart med så mange lysdioder som han vil ha?
Vis hele sitatet...
Han må begrense seg til fire soner med dette relekortet ja. Men poenget med denne løsningen er at den er enkel. Han trenger stort sett bare lodde litt motstander og LED. Dersom alternstivet er en heftig løsning med 80 kanaler og shift register så vil det kre ve mye mer kompetanse. Å få fire rele til å klapre kan være en fin start inn i Arduino og elektronikk verdenen.
Håper han ikke har noen planer om å sitte i nærheten av reeler på 60hz. Hva med 5 av disse http://www.meanwell.com/search/LDD-H/LDD-H-spec.pdf ? Så kan du leke deg med dimming også
Forslag nummer to:

Har nå finlest hva du skriver. Om jeg forstår deg rett så er det snakk om å lage 12 grupper med LED (L1-L6 pluss R1-R6). Hver av gruppene skal inneholde 6 stk LED lamper med strømtrekk 15mA. Altså 90mA per gruppe.

Arduino klarer fint 12 grupper, men kan ikke belastes med 90mA per port. Altså trenger vi en ekstern strømforsyning samt noe som kan håndtere en slik strøm. Forslaget om å bruke mini-releer møter massiv kritikk, så da tenker jeg optokoplere eller transistorer. Optokoplerne finnes i pakker à 4 stk, så det blir muligens mest ryddig. Jeg har laget et forslag hvor jeg har tegnet inn 3 slike optokopler pakker (type 847). Har valgt å bruke en motstand per LED for å holde effekten nede på under 1/8 Watt (det som er vanlig).
Men hvorfor? Han skal lage en lysbjelke, ikke leke seg med arduino eller høyeffekt LEDs. Man trenger ikke en konstantstrømsdriver for å leke seg med dimming.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg har sett releer som kan switches på over 60 hertz! Tror ikke det er så spesielt.
Vis hele sitatet...
Kor i *alle* dager har du sett det? Du har problemer med elektrisk, magnetisk og mekanisk treghet på releer.

Transistorer er billigere, bedre og enklare enn releer for slike ting som dette.
BjørnTore derja!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kor i *alle* dager har du sett det? Du har problemer med elektrisk, magnetisk og mekanisk treghet på releer.

Transistorer er billigere, bedre og enklare enn releer for slike ting som dette.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig, jeg er jo forkjemperen MOT releer her! Men jeg vil ikke si du har problemer med elektrisk og magnetisk treghet i et relé, du kommer aldri til å operere det så fort at det utgjør noen betydning sett ift den mekaniske tregheten.

Se for eksempel vedlagt datablad, nederst til høyre første side. Er det noe jeg ikke forstår? Kan også huske å ha sett noen lage lysbuer med en switchende relé på utgangstrinnet, uten å huske hvilken funksjon det hadde. Husker bare at det switchet FORT. Mener jeg så det i en video postet her inne.
OK da. La oss glemme det med releer. Det var mitt forslag, så da må jeg kunne trekke det. .....-men dere må være enig i at løsningen med det aktuelle Arduino datterkortet var en enkle løsning (for dem som ikke har fiklet så mye med elektronikk).

Har selv liggende et slikt kort, men det er ubrukt da jeg heller valgte å gå for optokoplere og transistorer i mitt prosjekt. Skal nok finne noe å bruke det til en vakker dag :-)
Overskuddsmateriell
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Jeg er enig, jeg er jo forkjemperen MOT releer her! Men jeg vil ikke si du har problemer med elektrisk og magnetisk treghet i et relé, du kommer aldri til å operere det så fort at det utgjør noen betydning sett ift den mekaniske tregheten.

Se for eksempel vedlagt datablad, nederst til høyre første side. Er det noe jeg ikke forstår? Kan også huske å ha sett noen lage lysbuer med en switchende relé på utgangstrinnet, uten å huske hvilken funksjon det hadde. Husker bare at det switchet FORT. Mener jeg så det i en video postet her inne.
Vis hele sitatet...
Sikker ikke på at den kan mates med 60Hz på spolen og den vil fortsatt virke?


Operate Time (Including Bounce)§: 15 ms, max.
Release Time (Including Bounce)§: 15 ms, max.
Vis hele sitatet...
Altså 6.67Hz

Uansett er vi enige i at rele'er er uegnet.

Det er ingen ting i veien med å koble en IBGT til en Arduino, du får bare ikke kjøpt moduler.

TS: hvor mange sett med leds skal du ha? Altså som kan kontrolleres hver for seg.
Slik jeg ser det holder du med 6 x 6 = 36, eller har jeg missforstått nå?

Hvis det stemmer vil du fint kunne klare deg med en Arduino Mega med 60 Digitalutganger om jeg ikke husker helt feil
Du har ikke målene på den ? altså megaen.. For hvis den ikke er veldig stor og dyr kunne jeg brukt det. Tenkte egentlig 72 leds, for å få opp størrelsen på bjelken. Men kan bruke 36 leds på en rekke i stede for 2 rekker med 36 leds på.
Blir vel også lettere med 36 leds for forskjellige mønstre osv.


Sånn ikke noe pent men dere ser da. Anode siden er tegnet med 4 på hver kurs. Skal kanskje bruke det, eller noe annet som går opp i 36. Altså 2, 3, 4 eller 6. Noe høyere blir det ikke hvertfall. Jeg tegnet ikke med motstand nå men det kommer.

Men er det sånn at jeg kan koble opp 36 leds med megaen uten ekstra strømforsyning og relèr?
Vet ikke om det er noen "maks sum for strømtrekk" over portene sånn sammenlagt, men per port er det vel en maksgrense på 40-50mA. Uansett så vil sikker strømforsyning via USB-kabelen være den første hindringen du møter på. Trur kortet er såpass intelligent at du uten vidre kan kople til eksternt power rett på kortet og at det da tar over for strømmating via USB (Arduino UNO switcher helt automatisk).

Dersom antall porter blir i minste laget, så kan du kjøre flere dioder rett på hver port. Du må bare passe på det samlede strømtrekk over porten. Dersom du for eksempel har 3 LED lamper på en port og du tenker å mate dem med 7mA per LED, så trenger du en felles resistor på rundt 56 Ohm. (U=3.3V - 2.1V =1.2V. I=3x0,007=0,021A R=U/I=1.2/0,021=57Ohm > Nermeste i E12 serien er 56 Ohm). OBS: Dette ut i fra en 2.1V LED - Sjekk databladet for dette kan variere fra LED til LED.

Sum last over portene blir da 0,007A * 72stk = 0,5A. Men hvem siere at du trenger å programmere alle LED'ene til å lyse samtidig? Ett triks kan være å sende lys til port etter port i så kjapp rekkefølge at vi lures til å tru at dem er påslått samtidig. Mennesker har ikke sjangs til å se at en lampe blinker med for eksempel 100Hz. Vi trur den lyser konstant (bare litt svakere -men det ser vi muligens heller ikke).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ah, jeg regnet faktisk så feil på frekvensen ja.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Glemte denne tråden litt .. men kom på den nå da vi driver litt med dette på skola akkurat nå om dagen

Er en uno vi bruker nå i en oppgave. Men det 'driter' vi i nå og konsentrerer oss om dette. En Arduino kontroller vil snart bli kjøpt inn. Leds vil også bli kjøpt inn ganske snart og motstander selvfølgelig.

Men jeg lurer på hvilken arduino som vil kunne takle 20-30 leds på om gangen?
Alt unntatt arduino, breadboard og jumpers vil bli kjøpt på taydaelectronics.com tenker jeg da de nærmest gir bort komponentene i forhold til f.eks ehobby.no som skal ha 37,50 for 10 leds. Tayda skal ha ca 18 for 100 stk. Motstand er sirka 1kr stk hos ehobby.no og hos tayda er det sirka 5-6øre eller 1 dollar for 100stk.
Sist endret av Rabbern; 24. november 2012 kl. 17:28.
Jeg har handlet mye fra tayda og anbefaler de, alltid fått det jeg har bestilt, aldri noe tull.

Jeg forstår ikke hvorfor det er prat om optocouplere, IGBTs og releer? Releer er store, dyre og som sagt flere ganger uegnede. Jeg ser ikke hvorfor det skal være behov for IGBTs eller optocouplere heller, vi skal ikke akkurat styre varmtvannstanken. Mosfets (transistorer) er helt klart veien å gå. http://www.taydaelectronics.com/bs17...-60v-0-5a.html Disse klarer 500mA og koster ikke stort, du kan få større transistorer hvis du trenger mer strøm.

Arduino Mega er en løsning. Bruk en ekstern strømforsyning og transistorer som styrer ledene. Hver utgang på arduino Mega kan takle 40mA så du vil uansett ikke kunne styre mer enn 2 leds på hver pin, men uansett vil enten USB inngangen eller spenningsregulatoren på arduinoen være en begrensing så du må ty til en ekstern strømforsyning.

En annen og mye billigere mulighet er å kjøpe flere Atmega328. Disse har de på tayda på 3.5usd, men da må du legge inn bootloader selv (guides finnes på nettet), eller så kan du kjøpe disse med ferdig bootloader:
https://www.sparkfun.com/products/10524

Disse kan du programmere, ta ut av arduinokortet og sette på et prototypekort som det her: http://www.taydaelectronics.com/hard...-120x80mm.html. Dette vil kreve litt ekstra komponenter som en krystall, to kondensatorer og en resistor og du må også passe på å gi den 5V, men resultatet vil bli langt rimeligere enn å dedikere et helt arduinokort til prosjektet. Her er en guide på hvordan det gjøres:
http://arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoToBreadboard

Her er en krets som viser hvordan det skal kobles, bare å kopiere opp til du når det antallet leds du trenger:
http://i49.tinypic.com/k4u38.png
Hm hørtes i grunn ok ut det der. Men problemet er at jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøra det. Blir vel å kjøpe en arduino og prøve ut litt først før jeg kjører fullt ut med eget breadboard og sånt.