Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 5144
Kjøpte en BMW 318i 92 mod. for 2-3 mnd. siden.
I annonsen sto det: "bilen er i bra stand, eu-godkjent, er i daglig drift."
Jeg har veldig lite kunnskap om biler, men selger sa at bilen burde gå igjennom ny EU-kontroll som er denne måneden.
Men når jeg hadde den inne til kontroll var det veldig mange feil som kom frem, mekanikeren mente at bilen ikke var verdt å fikse.

Feil på kontrollseddel fra verkstedet:

2 Br. Pedal unormal vandring
2 Parkbrems for lang vandring
2 Mer enn 25% rust på en side av skive: forand
2 Løs/mangelfull klamring; venstre slange bak
2 For svake bremser; Bak begge sider
2 Parkbrems ujevn
2 Nærlys for svake; høyre side
2 Retningslys- feil farge;skjermblink h+v
2 Stopplys- virker ikke; Høyre side
1 Skiltlys- virker ikke; Venstre side
1 Tåkelys- defekter; begge sider
1 Aksler;yttre drivakselmansjett defekt h side
2 Slitte bruforinger; bakre i bærebruer forand h+v
2 Støtdempere- lekkasje; bak
2 Manglende hjulbolter; høyre foran
2 Farlig rust i bærende konstruksjoner; i venstre tverrbjelke forand ved kanal
2 Farlig rust i kanaler; bak begge sider
1 Varseltrekant ikke funnet i bilen

Så det jeg lurer på, har jeg noe rettigheter som kjøper?
Betalte også nettopp veiavgift, har jeg noen mulighet for å få refundert dette?

Veit jeg gjorde et teit kjøp, trenger ingen kommentarer om det.
Tror du har kjøpskontrakten som "bevis" hvis det blir en sak utav det. Han har jo utelatt å si ting til deg som du burde visst om før du kjøpte bilen.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Du plikter jo selv å undersøke bilen før du kjøper den, eventuelt la noen kvalifiserte få sjekka den hvis du ikke har peiling selv.
Du kan dog ta selger hvis bilen er "solgt med skjulte feil", men ingenting av disse feilene kan vel helt beskrives som det. Med mindre rusten var lakkert eller tectylert feks.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Du plikter jo selv å undersøke bilen før du kjøper den, eventuelt la noen kvalifiserte få sjekka den hvis du ikke har peiling selv.
Du kan dog ta selger hvis bilen er "solgt med skjulte feil", men ingenting av disse feilene kan vel helt beskrives som det. Med mindre rusten var lakkert eller tectylert feks.
Vis hele sitatet...
Nei. Selger skal opplyse om evt. feil. Det sto at bilen er i god stand og daglig i drift. Når jeg ser over den listen, så er det mange feil der selger burde ha opplyst om, da det er ganske kritiske feil, og senker verdien på bilen ganske mye!
Har du kontrakt? Hva står det i den?
Sikkerhetsklarert
De fleste, om ikke alle av disse feilene burde man ha avdekket ved en prøvekjøring.

Dette er uansett småtteri, som bunner ut i 4-5 ting du må gjøre. Listen erlang fordi det er delt opp i egne sjekkpunkter i PKK kontrollen.

2 Br. Pedal unormal vandring
2 Parkbrems for lang vandring
2 Mer enn 25% rust på en side av skive: forand
2 Løs/mangelfull klamring; venstre slange bak
2 For svake bremser; Bak begge sider
2 Parkbrems ujevn
= Overhale/bytte bremser. På en E36 så koster dette snaue 5000 i deler.


2 Nærlys for svake; høyre side
2 Retningslys- feil farge;skjermblink h+v
2 Stopplys- virker ikke; Høyre side
1 Skiltlys- virker ikke; Venstre side
1 Tåkelys- defekter; begge sider
Vaske reflektero/bytte lamper, samt sjekke pærer sikringer og muligens litt lodding/bytte av kabler der det er brudd. Koster ikke stort.

1 Aksler;yttre drivakselmansjett defekt h side
2 Slitte bruforinger; bakre i bærebruer forand h+v
2 Støtdempere- lekkasje; bak
=slitedeler, vanlig at slik ryker på en 17år gammel bil. Mansjetter og foringer får du billig til bmw fra www.koed.no / .dk

2 Manglende hjulbolter; høyre foran
denne fikser du lett, dra til nærmeste bilrekvisita.

2 Farlig rust i bærende konstruksjoner; i venstre tverrbjelke forand ved kanal
2 Farlig rust i kanaler; bak begge sider
=Burde absolutt sjekket dette når du kjøpte den. Det er sjekkpunkt nr1 når man kjøper gamle biler. Uansett både koed og bmw forhandlere skaffer deler, og kjenner du noen som sveiser så er du langt på vei. pris 5-6000 om du får gjort jobben svart.

Så legg i f.eks 15.000 kr så har du bilen på veien. Evt krev kjøpet hevet, men vil tro du stiller svakt da dette er noe man har undersøkelsesplikt på.

1 Varseltrekant ikke funnet i bilen
denne fikser du lett, dra til nærmeste bilrekvisita.
Sist endret av Pjukern; 12. september 2009 kl. 23:54.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Nei. Selger skal opplyse om evt. feil. Det sto at bilen er i god stand og daglig i drift. Når jeg ser over den listen, så er det mange feil der selger burde ha opplyst om, da det er ganske kritiske feil, og senker verdien på bilen ganske mye!
Vis hele sitatet...
Foreløpig vet vi jo bare hva som står i annonsen. Det er jo mer vesentlig hva som ble sagt ved salg, samt hva som står i kjøpskontrakten. Lovteksten sier vel at "selger ikke skal holde tilbake opplysninger".
Sitat av MrBean Vis innlegg
Kjøpte en BMW 318i 92 mod. for 2-3 mnd. siden.
I annonsen sto det: "bilen er i bra stand, eu-godkjent, er i daglig drift."
Jeg har veldig lite kunnskap om biler, men selger sa at bilen burde gå igjennom ny EU-kontroll som er denne måneden.
Men når jeg hadde den inne til kontroll var det veldig mange feil som kom frem, mekanikeren mente at bilen ikke var verdt å fikse.

Feil på kontrollseddel fra verkstedet:

2 Br. Pedal unormal vandring
2 Parkbrems for lang vandring
2 Mer enn 25% rust på en side av skive: forand
2 Løs/mangelfull klamring; venstre slange bak
2 For svake bremser; Bak begge sider
2 Parkbrems ujevn
2 Nærlys for svake; høyre side
2 Retningslys- feil farge;skjermblink h+v
2 Stopplys- virker ikke; Høyre side
1 Skiltlys- virker ikke; Venstre side
1 Tåkelys- defekter; begge sider
1 Aksler;yttre drivakselmansjett defekt h side
2 Slitte bruforinger; bakre i bærebruer forand h+v
2 Støtdempere- lekkasje; bak
2 Manglende hjulbolter; høyre foran
2 Farlig rust i bærende konstruksjoner; i venstre tverrbjelke forand ved kanal
2 Farlig rust i kanaler; bak begge sider
1 Varseltrekant ikke funnet i bilen

Så det jeg lurer på, har jeg noe rettigheter som kjøper?
Betalte også nettopp veiavgift, har jeg noen mulighet for å få refundert dette?

Veit jeg gjorde et teit kjøp, trenger ingen kommentarer om det.
Vis hele sitatet...
Jævla kjedelig alle de feila. Når det gjelder bremser så mener jeg her at selger har tilbakeholdt opplysninger da svakt brekk osv er noe man merker. Dog så burde jo også du ha merka det når/hvis du prøvekjørte bilen?

Når jeg ser at tom hjulbolter mangler, så mener jeg dette helt klart er noe selger har unlatt å opplyse om. Her hadde jeg fått noen juridiske råd, for deretter å prøve å få heva salget.

Skal du prøve å reparere det vil jeg anbefale deg å høre rundt, evt få noen til å gjøre det svart for deg. Sparte selv over 50% for å få ett bakgårdsverksted til å fikse bilen min istedet for ett vanlig autorisert ett. Å vi betaler da nok i avgifter allerede? Så da synes jeg vi kan sleppe momsen på reperasjoner ihvertfall

Kan også evt anbefale deg å sjekke på ebay når det gjelder deler. Selv med 3x orgpris i porto sparte jeg 500 på å kjøpe noen deler derfra. Det var også merkevarer.

Lykke til, denne selgeren må enten være stokk dum, eller så dritern totalt i hvordan bilen sin er. Eller så har han tilbakeholdt en masse feil. En god del av disse feila er ting man merker/skal sjekke når man er ute å kjører.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Jævla kjedelig alle de feila. Når det gjelder bremser så mener jeg her at selger har tilbakeholdt opplysninger da svakt brekk osv er noe man merker. Dog så burde jo også du ha merka det når/hvis du prøvekjørte bilen?

Når jeg ser at tom hjulbolter mangler, så mener jeg dette helt klart er noe selger har unlatt å opplyse om. Her hadde jeg fått noen juridiske råd, for deretter å prøve å få heva salget.
Vis hele sitatet...
Manglende hjulbolter er neppe å "holde tilbake informasjon", det burde jo enhver person med synet inntakt klare å oppdage. Du vil i tillegg få kjøp en hos din lokale dekkforhandler for 5 kroner, så det er neppe noe grunnlag for heving av kjøp.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Manglende hjulbolter er neppe å "holde tilbake informasjon", det burde jo enhver person med synet inntakt klare å oppdage. Du vil i tillegg få kjøp en hos din lokale dekkforhandler for 5 kroner, så det er neppe noe grunnlag for heving av kjøp.
Vis hele sitatet...
Netopp, det er noe enhver person med synet inntakt bør klare å oppdage... Derfor bør selger helt klart ha oppdaget det før han solgte bilen, for deretter å opplyse kjøper om det. En god del felger vil også skjule boltene. Og inntakte hjulbolter er da noe man regner med når man kjører bil, da det å kjøre med kun to bolter på ett hjul fort kan bli farlig.

Selv om en bolt ikke koster stort, kan det også være litt jobb å bytte den om man ikke kan mye bil. Ofte må man av med både skiva og caliperen.

Nei det gir kanskje ikke grunnlag for heving av kjøp, dog så er det noe jeg mener han bør kunne kreve utbedret på selgers regning. Det sier også litt om ossen personer selger er. Kjører man rundt i en bil som mangler 2 bolter på ett hjul over lengre tid, så er man en trafikkfare.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Selv om en bolt ikke koster stort, kan det også være litt jobb å bytte den om man ikke kan mye bil. Ofte må man av med både skiva og caliperen.
Vis hele sitatet...
Hjulbolten fester felgen til bilen, ergo man trenger ikke ta av hjulet for å sette den på en gang.

Når det er sagt ved såppas mange forskjellige feil går det an å prøve seg på reklamasjonsretten. Litt avhengig av hva som står i kontrakten og hva som ble sagt ved salg såklart. Rusten er vel kanskje det temaet du står sterkest med
hvilke biler er det du må fjerne skiva og caliper på for å sette på hjulbolter? Hvordan får du på de etter du har satt på hjulet? Ville ringt å snakket med selger før du gjør noe annet, så kanskje du får tilbake litt av kjøpssummen.
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
. Rusten er vel kanskje det temaet du står sterkest med
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det ufint av selger å ikke nevne rust, men jeg mener nå dette er noe av det første man burde sjekke selv ved et bruktbilkjøp. Klart selgeren vil legge frem minst mulig feil. Kjøperen har ansvaret for å avdekke slikt, sett i at det ikke er alvorlige feil som ikke synes.
Sitat av Sonic Vis innlegg
hvilke biler er det du må fjerne skiva og caliper på for å sette på hjulbolter? Hvordan får du på de etter du har satt på hjulet? Ville ringt å snakket med selger før du gjør noe annet, så kanskje du får tilbake litt av kjøpssummen.
Vis hele sitatet...
Er de fleste faktisk. Det du setter på etter du har satt på dekket, er da hjulmutre. Og det hjelper lite å ha disse hvis du ikke har noe å skru dem på.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er de fleste faktisk. Det du setter på etter du har satt på dekket, er da hjulmutre. Og det hjelper lite å ha disse hvis du ikke har noe å skru dem på.
Vis hele sitatet...
En e36 har ikke slikt. Finnes ofte på nyere biler. Trådstarter mangler nok en hjulbolt, ikke mutter. Som også står i første innlegg.

Edit: Iallefall ikke så gamle biler.
Sist endret av Magisk; 13. september 2009 kl. 13:45.
Sitat av Magisk Vis innlegg
En e36 har ikke slikt. Finnes ofte på nyere biler. Trådstarter mangler nok en hjulbolt, ikke mutter.
Vis hele sitatet...
Hehe, oki. Er ikke den beste når det kommer til bimmere
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Er de fleste faktisk. Det du setter på etter du har satt på dekket, er da hjulmutre. Og det hjelper lite å ha disse hvis du ikke har noe å skru dem på.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du blander litt. På enkelte biler så er navene gjenget opp, og man skrur hjulboltene gjennom felgen og skiva, og inn i navnet.
http://www.2carpros.com/discovery/images/rear_brake_pads.jpg


Andre bilmodeller har gjengestag som sitter i navnet, hvorpå man skrur mutre på - slik som du nevner.
Sist endret av Ond^Sofa; 13. september 2009 kl. 13:52.
Det viktigste, som du unnlater å fortelle om, er hva står i kontrakten? Jeg mistenker deg sterkt for å ha kanskje ikke ha kontrakt?! Eller at du har skrevet under på en "selges som den står" kontrakt, ettersom du her har kjøpt en bil uten å undersøke den. Noe som bringer meg inn på, hadde du ingen med deg som kan om bil?

du får ta deg noen ekstra helgevakter fram til høsten 2010, så får du råd til å kjøpe ny bil. Og nå har du lært at du gjerne da kan påkoste en femhundrelapp ekstra for å få den undersøkt av verksted......
Forklarte at jeg ikke hadde noe peiling på bil.
Selger sa at det ikke var noen problemer med bilen, og at den burde gå igjennom EU-kontrollen.

Snakket med mekaniker, og han mente jeg burde kontakte forbrukerrådet.
Sa det var en av de verste bilene han hadde hatt inne til kontroll..

Har kontrakt, men får ikke hentet den før imorgen.
Legger ut hva som står der da.
Hadde ikke med noen med noe kunnskap.

Takk for svar
Sitat av MrBean Vis innlegg
Forklarte at jeg ikke hadde noe peiling på bil.
Selger sa at det ikke var noen problemer med bilen, og at den burde gå igjennom EU-kontrollen.
Vis hele sitatet...
Ikke faen. Han har løyet til deg.
Sitat av MrBean Vis innlegg
Snakket med mekaniker, og han mente jeg burde kontakte forbrukerrådet.
Vis hele sitatet...
Enig.
Sitat av MrBean Vis innlegg
Sa det var en av de verste bilene han hadde hatt inne til kontroll..
Vis hele sitatet...
Forstår jeg godt. Enig.
Sitat av MrBean Vis innlegg
Har kontrakt, men får ikke hentet den før imorgen.
Legger ut hva som står der da.
Vis hele sitatet...
Bra.

Sitat av MrBean Vis innlegg
Hadde ikke med noen med noe kunnskap.
Vis hele sitatet...
Gjør det neste gang. Hva med å ta med noen med kunnskap når du henter kontrakten (Om du henter den fra selger?), så kan du prate med ham, fortelle situasjonen.
Sitat av MrBean Vis innlegg
Takk for svar
Vis hele sitatet...
NP.
Sist endret av Verdaling; 13. september 2009 kl. 15:12.
Du har fortsatt visse krav, selv om du har en "selges som den står"-kontrakt. Særlig når selger sa den bør gå gjennom EU-kontrollen.
Søk litt etter folk som har hatt lignende episoder.

Mitt råd er å kontakte selgeren og konfrontere han med feilene, og kreve at kjøpet bli annulert, eller at du får igjen en viss sum.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Verdaling Vis innlegg
Ikke faen. Han har løyet til deg.
Vis hele sitatet...
Hva som selger har like lite peling på bil som trådstarter - som tydeligvis ikke har merket noe feil på bilen disse første ukene.
Du bør også sjekke hvor mye tilsvarende biler koster. Fikk du den mye billigere enn andre like biler, så stiller du svakere i en sak enn hvis du ga like mye/mer.
Om du ikke har fått kontrakten enda av selgeren, kan det være at han endrer noe på den, så ikke si noe til han om at du har levert den inn eller noe helt til du får kontrakten.
Fikk kontrakt ved salg, men må hente den i båten.
Bilen var vel relativt billig, ga 14 000 for den.
Er nok litt derfor det gikk kjapt i svingene, trodde jeg fikk en bra pris.
Tror nok at du må kunne bevise at selger burde hatt/har kompetanse til å avdekke mange av disse feilene og/eller at han har sjult informasjon. Hvis ikke har du en rimelig håpløs sak ifølge min lærer i rettslære. Selger kan jo bare påstå at han ikke viste noen ting, og ifølge hans definisjon (som er et resultat av hans kompetanse), om hva som er god og ikke god kjørbar stand, så var den det.
Sist endret av Dibsent; 13. september 2009 kl. 20:52.
Du kan gå inn på http://ftu.waspx.net her kan du lese resultatet av andre som har blitt lurt i bruktbilkjøp. Her er feks en lignende sak: http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20070297
Lykke til!
Det var jo bare utrolig mye små feil. Overhalvparten kan man bytte selv, selv om man ikke har mye peiling på bil.
Har han som solgte bilen sagt noe om disse feilene?
Sist endret av Dr.Feelgood; 14. september 2009 kl. 18:26.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Til 14 000 så bør du nok ikke regne med å få en utstillingsmodell av E36... Er jo bare å sjekke hva tilsvarende biler ligger på.
Strengt talt er det din egen feil som kjøper når du ikke merker tingene som svake bremser for å ta en ting. Lys må du vel ha sett at de ikke funka? Da vet du også (uten å måtte vite mye om bil) at det blir mangel på PKK.

Ellers er det noen høvdinger hos biltema, så har du fått delene du trenger. (Bremsesko, støtdemper, bremseskive og lyspærer)

Du er strengt talt ikke blitt lurt, men selger kan ha hatt like lite peiling på bil som du, spesielt siden du stoler på at bilen går gjennom PKK uten problemer, ifølge han. Ser at mange mener du burde få pengene tilbake. Ta dere en reality check da for faen. Du kan ikke komme tilbake å sutre over en bil fra -92 over manglende feil du BURDE ha sett når du kjøpte den, evnt et par dager etterpå når du hadde kjørt litt. Man får ikke mye bil til 14 tusen idag. Bare så dere er klar over det.

Om man ikke har peiling på bil, så drar man ikke aleine å kjøper en bil fra tidlig 90 tall og tror at man ikke må ut med litt reparasjoner. Kommer også an på hvilken pris du ga for den.

En annen ting, har du brukt bilen i 2-3 måneder for SÅ å finne ut at bilen er helt rævva? Bremser og lys må du ha merket?
Sist endret av margido; 14. september 2009 kl. 19:05.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hva med å kontakte Tv2 Hjelper deg? De elsker slike saker.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Står det noe alla; Bilen selges som forevist, bilen selges som den står eller lignende i kontrakten?