Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2140
Har plane om å gå til innkjøp av et nybegynnerkamera som skal brukes mest til naturbilder (både fra avstand og nærme) og UrbanExploringbilder (gamle hus, bunkere etc. Blir fort lit mørkt på disse stedene) Og siden jeg så å si har null peiling på fotografering ennå så ble det litt vanskelig å velge et godt nybegynnerkamera.

Satser på å starte en ny hobby som fotograf nå, har lenge hengt rundt på nettet og siklet på andres bilder, men np vil jeg prøve selv.

Har ett par krav:
- Pris 4000 - 5500 +/- noen hundre
- Helst nytt

Har sett litt på disse:

NY:
- Canon EOS 550D (Tror dette blir for dyrt, er bare kamerahus) (Kit med optik)
- Canon EOS 1000D (Bare kamerahus)

Brukt:
- Pentax K-r
- Nikon D90 m/ Sigma 18-50 F2.8
- CANON 450D
- Canon 40D (Kamerahus)
- Canon 40D + EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM

Setter stor pris på hjelp, er helt grønn på fotografering
Eos550D+billig Sigma lense. Oppgrader til bedre glass når du får feitere lommebok.
550D huset blir brukt av mange Vgs på bakgrunn av at det er billig hus, men har alt du trenger for å lære fotografi, og festesystemet tillater at du kan kjøpe til svin dyre linser etterhvert som hobbyen blir større.
Har brukt det selv på skolen mange ganger også tatt med på photoshoots ute i natur og fjellheim. Har aldri skuffet. Tar også veldig fin 1080p video.

Edit: skulle gjerne linket deg til forskjellige nettsteder, men det er noe addons på nettleseren min som har tatt kvelden, så veldig få funksjoner som funker akkurat nå.
Sist endret av ZELDUR; 1. juni 2011 kl. 01:11.
Nikon D5000 har jeg testet selv..
Veldig bra kamera, enkelt å sette seg inn i og menyene er veldig lette og forstå.
Koster i underkant av 4000 tror jeg.

I tester har det vist seg at dette kameraet slår canon sin tilsvarende modell..
Dessuten er Nikon mer kompitabel med eldre nikonkameraer enn canon er med sine eldre kameraer

men til syvende og sist er det ditt valg
Spar opp litt til og kjøp 550D! Sikker vinner! Tro meg
hmm, sitter og tenker på Canon EOS 550D, men er det noen der ute som kan linke til en god og ganske billig linse? slik at jeg ikke overstiger budsjettet mitt alt for mye
Jeg hadde gått for D90 med Sigmaen. Kanonkjøp!
550D er et meget godt kjøp. Mye kamera for pengene. Så ville heller ha spart litt ekstra for å få det enn å kjøpe et brukt eldre kamera som for alt du vet har feil pga hard håndtering osv

Om du skal ha gode linser egnet til natur / urban exploring så burde du gå for feks Sigma 10-24 mm vidvinkel til ca 5000kr og en 85mm f 1.8 canon linse til ca 3000 kr. Vidvinkel er greit til naturbilder og oversikts bilder. Og 85 mm linsa fungerer fint om du vil ha mye uskarp bakgrunn/forgrunn på bildene dine for å sette et motiv i fokus.

Om det er langt utenfor budsjettet ditt så burde du kanskje vurdere 550D tilbudspakke som pleier å bestå av kamerahus, 18-55 mm linse og 50-250mm linse eller tilsvarende.

Men om du tror du kommer til å fotografere mye så legg heller penger i å kjøpe ordentlige linser først som sist. Sparer mye penger på å kjøpe bra utstyr med en gang istedefor å oppgradere flere ganger etter at man ser behovet for noe bedre.

Buy nice, or buy twice
Som sagt 100 ganger før, dra i butikken og klå på kameraene. Og så plukker du det som ligger best i hendene dine.

Kameraene i de forskjellige segmentene er stort sett like gode, så da koker det ned til ergonomi.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1: Dropp Pentaxen. Med Nikon og spesielt Canon har du _mye_ større utvalg hva objektiver og tredjeparts utstyr angår.
2: Den 450D-en du lenker til virker som et ganske dårlig tilbud. Don't do it.
3: UE og natur? Fort mørkt? Stor blenderåpning. Dette ekskluderer den 40D-en med 4-5.6 med én gang. Har veldig lyst til å avskrive 18-50 2.8-en også.
4: Så løsningen blir et fastobjektiv, du har mer enn nok å bekymre deg over med å lære kamera. Ikke dra inn blitser enda. Canon EF 50mm f/1.8 II kan bli litt tight på 1.6x crop, som kameraet ditt vil være (1000D, 450D, 500D, 550D eller 600D), men Canon EF 35mm f/2 pluss hus går en hel del over budsjettet ditt. Om du ikke vil dra inn t.d. en Younguo- eller Lumopro-blits med én gang.
5: Dead Maple: Wth? Budsjett på 4-5,5k.

tl;dr: 450D eller oppover (brukt? foto.no), med enten Canon EF 50mm f/1.8 II eller Canon 35mm f/2. Evt. Nikon-ekvivalenten.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Som sagt 100 ganger før, dra i butikken og klå på kameraene. Og så plukker du det som ligger best i hendene dine.

Kameraene i de forskjellige segmentene er stort sett like gode, så da koker det ned til ergonomi.
Vis hele sitatet...
Skal ta meg en tur å klå litt nå

Sitat av Jonta Vis innlegg
1: Dropp Pentaxen. Med Nikon og spesielt Canon har du _mye_ større utvalg hva objektiver og tredjeparts utstyr angår.
2: Den 450D-en du lenker til virker som et ganske dårlig tilbud. Don't do it.
3: UE og natur? Fort mørkt? Stor blenderåpning. Dette ekskluderer den 40D-en med 4-5.6 med én gang. Har veldig lyst til å avskrive 18-50 2.8-en også.
4: Så løsningen blir et fastobjektiv, du har mer enn nok å bekymre deg over med å lære kamera. Ikke dra inn blitser enda. Canon EF 50mm f/1.8 II kan bli litt tight på 1.6x crop, som kameraet ditt vil være (1000D, 450D, 500D, 550D eller 600D), men Canon EF 35mm f/2 pluss hus går en hel del over budsjettet ditt. Om du ikke vil dra inn t.d. en Younguo- eller Lumopro-blits med én gang.
5: Dead Maple: Wth? Budsjett på 4-5,5k.

tl;dr: 450D eller oppover (brukt? foto.no), med enten Canon EF 50mm f/1.8 II eller Canon 35mm f/2. Evt. Nikon-ekvivalenten.
Vis hele sitatet...
Vurderer sterkt å gå for 500D, skal diskutere litt med foreldrene mine om litt sponsing :P har ikke det størrste budsjettet når man er 16år.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Som sagt 100 ganger før, dra i butikken og klå på kameraene. Og så plukker du det som ligger best i hendene dine.

Kameraene i de forskjellige segmentene er stort sett like gode, så da koker det ned til ergonomi.
Vis hele sitatet...
Agree.

Kjøp brukt, og legg heller mer penger i lyssterk optikk. f1.8 utgjør stor forskjell ift et kit objektiv på f3.5 når det kommer til dårlige lysforhold.
Kjøp 550d, 500 eller 450d (Du blir garantert fornøyd), objektivet som følger med er helt greit (18-55mm)..
Ikke kjøp brukt, jeg hadde iallefall ikke gjort da.. blir litt gambling...

(Min 550d har tatt ca 120 tusen bilder på 11mnd, speil opphenget har røke nå) ..

Mangen pro. fotografer bruker 450d enda til ute shoot, location..
Sitat av Jonta Vis innlegg
opro-blits med én gang.
5: Dead Maple: Wth? Budsjett på 4-5,5k.

tl;dr: 450D eller oppover (brukt? foto.no), med enten Canon EF 50mm f/1.8 II eller Canon 35mm f/2. Evt. Nikon-ekvivalenten.
Vis hele sitatet...
Hehe, så budsjettet. Men er det noe jeg har lært når det gjelder foto, så er det at utstyret kan ha mye å si. Selvsagt merker man det ikke med en gang man kjøper speilrefleks ettersom man somregel er stor fornøyd med at det er så mye bedre enn kompakt kamera. Men etter en liten stund, når man har lært å bruke kameraet, å kanskje kommer borti utfordringer som krever bedre utstyr, så angrer man somregel på at man ikke investerte i bra utstyr først som sist. Så når det gjelder foto så kan man nesten bare glemme å holde noen form for lav-budsjett. Så min løsning ville ha vært: Sommerjobb, ikke sløse bort pengene du får, men heller investere i godt utstyr.


Edit: Å kjøpe foto utstyr som linser og kamerahus brukt ville jeg ikke ha gjort for alt i verden. De fleste som selger det selger det aldri særlig mye billigere enn butikk pris. Ender kanskje opp med å kjøpe en linse for 2000 kr mindre enn i butikk, men så finner du senere ut at det er noe galt med den, å du har ikke garanti å må eventuelt dekke reperasjon/ny linse selv o.O Så i lengden er det nok best å kjøpe ihvertfall linser nytt. Kamerahus er vel kanskje litt mer safe å kjøpe brukt, kanskje.
Sist endret av Dead Maple; 1. juni 2011 kl. 22:25.
Takk for tips! Vet jeg har litt stramt budsjett. Har skaffet meg sommerjobb på NTNU i et par uker, regnet meg frem til at jeg vil tjene rundt 15 000 +/- har ikke planer om å bruke alt på kamerautstyr med en gang. Men kan sikkert øke budsjettet mitt litt.

Tror jeg har bestemt meg for å gå for Canon 500D eller 550D, er det stor forskjell på disse? untatt at 550D kan ta opp film (noe som ikke jeg trenger) Var å klådde på et 550D for noen timer siden + at jeg fant ut at jeg har klådd litt på 500D før en gang, uten at jeg viste det. Begge var gode å holde : )

Sitter å ser litt på Objektiver nå, så kommer sikkert med noen spørsmål angående det litt senere

edit: har bestemt meg for å kjøpe nytt, så lenge det ikke er noen i nærheten av Trondheim som selger, vil gjerne klå litt på det før jeg kjøper.

Etter litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for å gå for Canon 500D (så lenge det ikke regner penger slik at jeg kan gå for 550D eller at det kommer et annet supertilbud i nærmeste fremtid)

Har sett litt på objektiver også, tror jeg kommer til å gå for disse to:
- Canon EF 50/1,8 II
- Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD

noen som har innspill til handlelista mi? Takk for all hjelpen, setter stor pris på litt hjelp fra de som kan dette bedre en meg : ) KP
Sist endret av GreenRay; 1. juni 2011 kl. 22:59.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om du er sikker på at dette er brennviddeområdet du ønsker å bevege deg i (om ikke er det et triks å kjøpe noe med stor zoom (t.d. 18-270mm -> 15x zoom) for så å bruke et program for å finne ut hva man bruker mest), og at du har lyst på zoomobjektiver (*brr* personlig preferanse tho) så ser det ikke dumt ut.
Sony sitt er til og anbefale! Det at du kan ta ut skjermen er utrulig nyttig til tider. F.eks, om du skal ta bilde ovenifra eller ta bilde fra gulvet.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Om du er sikker på at dette er brennviddeområdet du ønsker å bevege deg i (om ikke er det et triks å kjøpe noe med stor zoom (t.d. 18-270mm -> 15x zoom) for så å bruke et program for å finne ut hva man bruker mest), og at du har lyst på zoomobjektiver (*brr* personlig preferanse tho) så ser det ikke dumt ut.
Vis hele sitatet...
Hmm, for å si det enkelt: Jeg har ikke peiling på hvilket brenviddeområde jeg ønsker. Så var ikke så dumt å se etter ei linse med lit mere zoom, takk for tipset
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Neh. Begynn med de to. Funker bra til bruksområdene du har beskrevet. Om du trenger makro eller noe i fremtiden vil det fortsatt være massevis av tid og mulighet til å kjøpe sånt. Bare skaff støffet og begynn å ta bilder.
Kjøper du den canon 50 mm linsa, så blir det vel litt smør på flesk å kjøpe 17-50mm ? o.O
Ville personlig ha kjøpt 50mm og feks en vidvinkel linse som feks

* http://www.fotovideo.no/Avdelinger/P...ti-121894.aspx

* http://www.fotovideo.no/Avdelinger/P...ti-121890.aspx

Eller kanskje en fisheye linse, uten at jeg har mye erfaringer med det, men kan tenke meg at det kan være kult til urban exploring
Går vel for fisheye og/eller vidvinkel etterhvert, men må lære meg det jeg har kjøpt først nå :P

btw: har bestillt dette nå:
Kamerahus (med objektiv): Canon EOS 550D kamera m/18-135 IS
Objektiv: Canon EF 50mm f/1.8 II
Minnebrikke: Sandisk SDHC Extreme Pro 8GB 45Mb/s
Veske: Golla SLR-Bag M Logan Black
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Selv fikk jeg 500D i konfirmasjonsgave av mamma og pappa for snart et år siden. Har brukt det særdeles mye til film, og ganske mye bilder, og det er et helt sinnsykt godt kamera. Det filmer i 720p, mens jeg tror 550D filmer i 1080p, mer enn det tror jeg ikke det er noen forskjeller.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg gått for et av de to kameraene. De støtter vel det meste av alle linser og sånt som du kan trenge senere!
Sitat av tekace Vis innlegg
Selv fikk jeg 500D i konfirmasjonsgave av mamma og pappa for snart et år siden. Har brukt det særdeles mye til film, og ganske mye bilder, og det er et helt sinnsykt godt kamera. Det filmer i 720p, mens jeg tror 550D filmer i 1080p, mer enn det tror jeg ikke det er noen forskjeller.

Så hadde jeg vært deg hadde jeg gått for et av de to kameraene. De støtter vel det meste av alle linser og sånt som du kan trenge senere!
Vis hele sitatet...
Har bestillt Canon 550D nå det filmer i 1080p ja