Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3084
Jeg har nå kommet til et punkt i livet hvor jeg ønsker å utvide horisonten min spirituelt. Jeg er ikke en tilhenger av religion, og har alltid hatt litt tunnelsyn når det angår slikt. På den andre siden er jeg sikker på at det finnes mer her i livet enn det jeg oppfatter og opplever som det er nå. For en stund tilbake tenkte jeg at psykedeliske stoffer var veien å gå for nye inntrykk, men jeg har lagt den tanken på is midlertidig.

Grunnet personlige årsaker ønsker jeg å finne en større grad av fred med meg selv. I de siste månedene har meditasjon vært et stort interessefelt for meg, da jeg ser mange bruker meditasjon som et hjelpemiddel for å oppnå større selvinnsikt og sinnsro. I mitt eget sinn hersker det kaos og tvil for øyeblikket og pga. det har jeg nå bestemt meg for å prøve meditasjon.

I sammenheng med dette har jeg noen spørsmål til dere. Er det mange her på bruket som mediterer på jevnlig basis? Til de som gjør det; Hvilke grunner hadde dere for å starte? Har dere noen bøker om meditasjon dere kunne anbefalt meg? Og sist men ikke minst, har meditasjon gitt dere et personlig utbytte som forventet?

Takker for svar
- gwalskar
Sist endret av gwalskar; 23. februar 2011 kl. 11:54.
Har bare ett lite svar til deg, er ikke no erfaren selv, men jeg begynnte rett og slett med å bare slappe av for å få ut spenninger og angst ut av kroppen. Til gjengjeld har jeg blitt mye ''mildere'' og fokusert. Har ikke bestemt meg noe spesielt for å ''avansere'' i meditasjon, men merker jeg blir flinkere og flinkere bare å med og gjøre det. Min metode er å holde på ''jeg'' følelsen istedet for å fokusere på pust osv(men puster med magen og nesen)
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Er det mange her på bruket som mediterer på jevnlig basis? Til de som gjør det; Hvilke grunner hadde dere for å starte? Har dere noen bøker om meditasjon dere kunne anbefalt meg? Og sist men ikke minst, har meditasjon gitt dere et personlig utbytte som forventet?
- gwalskar
Vis hele sitatet...
Jeg mediterer som regel 1 gang i uken. Dette har jeg gjort helt siden jeg kom over alternativbutikken Mystic Dreamer på frogner i Oslo. Det er i ca 18mnd siden og jeg går dit fortsatt hver uke. De holder en gruppemeditasjon noe jeg syntes er veldig greit, for da har jeg noen som kan guide meg til å slappe av bedre, samtidig som hun som guider tar oss med på en spennende reise (:

Jeg vet egentlig ikke helt hvorfor jeg startet, var vel bare fordi jeg syntes det virket spennende, og siden den gang har det bare føltes riktig å gjøre det.
Jeg merker at hvis jeg går flere uker uten så er jeg verken like rolig eller like fokusert som jeg vanligvis er.

kelly howell har masse bra CDer med guidet meditasjon. Jeg vil absolutt anbefale en CD fremfor en bok. (har prøvd det og, men fikk det ikke til)

Lykke til! Det tok ihverfall en del forsøk for min del før jeg kom skikkelig inn i det. Hemmeligheten er egentlig bare å slappe av, og ikke bekymre deg for om du klarer å meditere eller ikke
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Jeg mediterer som regel 1 gang i uken. Dette har jeg gjort helt siden jeg kom over alternativbutikken Mystic Dreamer på frogner i Oslo. Det er i ca 18mnd siden og jeg går dit fortsatt hver uke. De holder en gruppemeditasjon noe jeg syntes er veldig greit, for da har jeg noen som kan guide meg til å slappe av bedre, samtidig som hun som guider tar oss med på en spennende reise (: )
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har tenkt litt på å melde meg opp på guidet meditasjon, men jeg føler jeg vil få mest ut av det hvis det skjer på mine premisser. Hva er prisen for en slik gruppetime sånn ca.?

Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
kelly howell har masse bra CDer med guidet meditasjon. Jeg vil absolutt anbefale en CD fremfor en bok. (har prøvd det og, men fikk det ikke til)
Vis hele sitatet...
Skal sjekke noen av de cd'ene. Mottar gjerne flere forslag om cd'er, men hovedtanken var egentlig at jeg vil lese mange bra bøker om meditasjon før jeg i det hele tatt setter i gang selv. Litt om forskjellige øvelser, mantraer, og litt generelle guidelines, men også bøker som går dypere inn i hele prosessen. Ser ikke etter bøker ala "meditation for dummies" eller "meditation for the everyday american" - det blir for useriøst.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
kelly howell har masse bra CDer med guidet meditasjon. Jeg vil absolutt anbefale en CD fremfor en bok.
Vis hele sitatet...
Det ligger ogå et par gratisprøver på nettsiden: https://www.brainsync.com
Jeg vet ikke om den finnes på norsk, men les (eller hør) Jon Kabat-Zinns 'vart du än du går är du där'. Det er en fin inngang til meditasjon og mindfullness.
Jeg kan anbefale deg å delta på et gratis ti-dagers kurs med Vipassanameditasjon. Jeg var på et i Sverige for 8 år siden, eller noe. Det var veldig givende. Litt sprøtt konsept, men det var kanonbra! Info finner du her: http://www.no.dhamma.org/ og det finnes også en dokumentar (jeg så den på VHS for sikkert 10 år siden, hehe, men den finnes sikkert på DVD (dvs. nett) også). Sjekk det ut!
Hvis noen sitter på gratis, nedlastbar meditajonsveiledning (annet enn den jeg linket til) må dere gjerne dele her!
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Ja, jeg har tenkt litt på å melde meg opp på guidet meditasjon, men jeg føler jeg vil få mest ut av det hvis det skjer på mine premisser. Hva er prisen for en slik gruppetime sånn ca.?
Vis hele sitatet...

50kr. Drop-in. Hver tirsdag kl 18.15
Finnes også steder i oslo som har gratismeditasjoner. Dronningensgate 2 (tror jeg det var) kl 19 på onsdager. Dette er mer type mantra meditasjon med mer lyd enn den hos Mystic Dreamer.

Eller så har du http://www.morten-eriksen.no/ der det gratis (må registere seg, men det er gratis) online guidet-meditasjon nesten hver mandag
.
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Hvilke grunner hadde dere for å starte? Har dere noen bøker om meditasjon dere kunne anbefalt meg? Og sist men ikke minst, har meditasjon gitt dere et personlig utbytte som forventet?

Takker for svar
- gwalskar
Vis hele sitatet...

Jeg begynte å meditere en gang i tenårene, i en periode jeg var veldig opptatt av østlig filosofi, religion osv. Det jeg først startet med var den metoden som i buddhistisk tradisjon kalles shamatha - som er en metode som egentlig er universell da den ikke er knyttet til en spesifikk religion eller tradisjon; og den praktiseres både innen indisk yoga, i forskjellige buddhistiske retninger samt også i østlig ortodoks kristendom og i vestlig hermetisisme o.l.

Metoden er enkelt forklart en konsentrasjonsøvelse, hvor man lar oppmerksomheten hvile på det man kaller et meditasjonsobjekt, og hvor poenget er å ikke bli distrahert vekk, men tvert om samle konsentrasjonen om objektet til man utvikler det som kalles en ett-punktet konsentrasjon - hvor alt mentalt fokus er samlet på objektet.

Dette meditasjonsobjektet kan være hva som helst egentlig. Man deler objektene inn i kategorier utfra hva de består av, som f.eks om det er et fysisk objekt (en statue, en stjerne, et blad på et tre i skogen osv) eller en lyd eller en handling (som det å puste) eller et imaginalt objekt (dvs at man visualiserer et objekt for deretter å konsentrere seg om dette på samme måte som om det var et fysisk objekt.)

Det du imidlertid som oftest vil oppdage, er at du hele tiden blir distrahert vekk fra det du har satt deg fore å gjøre. Tankerrekker, mentale bilder, følelser, kroppslige fenomener, sanseinntrykk, minner og andre forstyrrelser vil dukke opp og bryte konsentrasjonen din. Kanskje du konkluderer med at konsentrasjonen din har blitt verre enn før, men all denne uroen er gjerne et resultat av at du har blitt bevisst hvor ustadig, springende og kaotisk den sedvanlige hverdagsbevisstheten egentlig er. Du kan jo prøve å konsentrere deg om punktumet etter denne setningen, bare punktumet og ikke la noe annet dukke opp, ikke tanker om punktumet, ikke følelser, ikke mentale distraksjoner - men bare fokusere på punktumet.

Hvor lang tid gikk det før du mistet konsentrasjonen? 5 sek? 15? 30? 60?

Problemet med konsentrasjonen slik den arter seg til daglig er at den ofte er underutviklet. Hvis du veldig interessert i noe eller har utviklet seige vaner på noe så kanskje du uanstrengt kan konsentrere deg lenge - men selve konsentrasjonsevnen er svak da den lett distraheres vekk hvis interessen mistes eller forstyrrelser dukker opp.

Men konsentrasjonen er altså en mental evne som må trenes opp på samme måte som vi har et kroppslig potensial og kroppslige evner vi kan trene opp. Eks: hvis du aldri bruker armene så får du heller ikke større biceps og triceps.

Altså: når du under meditasjonen oppdager at du har blitt distrahert vekk fra det du skal fokusere på, så er min erfaring at det enkleste er å bare vende oppmerksomheten tilbake til objektet, uten å henge seg opp i distraksjonen. Bare la forstyrrelsene være der uten å klamre deg til dem eller gripe dem. Konsentrer deg om objektet. Tanker og følelser vil dukke opp, la de dukke opp, hold fast på objektet uten å gripe etter tankene og se dem forsvinne. Nye tanker vil dukke opp, la dem dukke opp, konsentrer deg om objektet og la dem forsvinne. Forsøk å gjøre dette uten intens anstrengelse. Bare la oppmerksomheten hvile på objektet. Du skal ikke tvinge deg selv til å ikke tenke eller ikke føle. Tanker og følelser er sinnets naturlige måte å være i bevegelse på. Poenget er at du flytter bevissthetsfokuset vekk fra denne bevegelsen og over på meditasjonsobjektet.

Etterhvert vil du oppleve at distraksjonene og forstyrrelsene blir færre og mindre inngripende. Konsentrasjonen hviler naturlig på objektet og det er nå det blir gøy. Hvis vi deler opp dette i subjekt (altså du som mediterer) og objekt (dvs det du konsentrerer deg om) - så vil du oppleve at disse to nærmer seg etterhvert som konsentrasjonen blir stadig mer ett-punktet, stadig mer fokusert. Det du opplever er at subjektet og objektet smelter sammen, og dette kan utløse en rekke bevissthetstilstander som mange streber etter som målet med meditasjonen: ekstrem eufori, ekstase, urokkelig sinnsro, 'å bli ett med universet' osv. Her skal jeg bemerke noe viktig: disse opplevelsene er ikke målet med meditasjonen, de er bare effekter av den. Selv om de er behagelige så vil de faktisk distrahere og forstyrre konsentrasjonen hvis du henger deg opp i dem. Da er det fare for at du blir en meditasjonsjunkie som streber etter disse opplevelsene hver gang du mediterer. Det motsatte gjelder også: under meditasjonens gang kan du komme til å oppleve skremmende sinnstilstander - og målet er ikke å unngå disse - målet er helt enkelt å konsentrere seg om objektet, samme hva som dukker opp.

Du skjønner kanskje hvorfor denne metoden er universell på tvers av tradisjoner, religioner og kulturer, da den egentlig bare er en opptrening av den mentale evnen til å konsentrere seg. For å sammenlikne: det blir som å lære seg å bruke verktøyene i en verktøykasse - nøyaktig hva du skal bruke dem til i praksis er opp til deg selv. Men du vil oppdage at alle andre former for mental utvkling og meditasjon vil være mye lettere å lykkes med når du først har dette fundamentet i bunnen. Selv om guidede mentale reiser, psykedeliske eksperimenter og andre spesifikke øvelser ala bestemte visualiseringer osv kan praktiseres for seg selv - så står du mye sterkere rustet hvis du fra før av har evnen til å fokusere og konsentrere ditt eget sinn.

Mine erfaringer: i dagliglivet har jeg fått en mye stødigere og sterkere evne til å konsentrere meg. Dette beriker livet på mange måter: sanseopplevelser blir sterkere og fyldigere og det er lett å gå opp i ting og erfare dem uten at man blir forstyrret av uvedkommede elementer, enten det nå er å lese en bok, se film, høre musikk, ha sex, kjøre bil, gå tur i skogen etc. På det psykologiske planet er en bivirkning av dette at følelser og sinnsstemninger oppleves kraftigere enn før, mer ufiltrert og direkte. Man oppnår to positive og motstridende ting på én gang: evnen til å erfare direkte og evnen til å likevel holde holde kaldt. Et annet nyttig område for min egen del er hva gjelder eksperimentering med psykedelika.

Tips: hvis du vil lære shamatha er dette noe som gjerne tilbys i grunnleggende introduksjonskurs i yoga og buddhisme etc. Hvis du bor i Oslo, er det vel både zen-skoler og tibetanske buddhister som lærer bort denne teknikken enten gratis eller for et lite beløp på et kurs e.l.
Sitat av gwalskar Vis innlegg
Jeg har nå kommet til et punkt i livet hvor jeg ønsker å utvide horisonten min spirituelt. Jeg er ikke en tilhenger av religion, og har alltid hatt litt tunnelsyn når det angår slikt. På den andre siden er jeg sikker på at det finnes mer her i livet enn det jeg oppfatter og opplever som det er nå. For en stund tilbake tenkte jeg at psykedeliske stoffer var veien å gå for nye inntrykk, men jeg har lagt den tanken på is midlertidig.

Grunnet personlige årsaker ønsker jeg å finne en større grad av fred med meg selv. I de siste månedene har meditasjon vært et stort interessefelt for meg, da jeg ser mange bruker meditasjon som et hjelpemiddel for å oppnå større selvinnsikt og sinnsro. I mitt eget sinn hersker det kaos og tvil for øyeblikket og pga. det har jeg nå bestemt meg for å prøve meditasjon.

I sammenheng med dette har jeg noen spørsmål til dere. Er det mange her på bruket som mediterer på jevnlig basis? Til de som gjør det; Hvilke grunner hadde dere for å starte? Har dere noen bøker om meditasjon dere kunne anbefalt meg? Og sist men ikke minst, har meditasjon gitt dere et personlig utbytte som forventet?

Takker for svar
- gwalskar
Vis hele sitatet...
Hei!

Det finnes mange forskjellige typer meditasjon. Jeg har prøvd endel av dem. Personlig meditererer jeg to timer hver dag, med enkelte unntak. Jeg har funnet en mening i livet og føler at jeg lever et mye bedre, renere og mere harkonisk liv enn jeg gjorde før.

Meditativ praksis krever en god del selvdisiplin i starten. Det må sies. Etterhvert går det av seg selv, da man merker de positive effektene.

Personlig driver jeg med en meditasjonsform som heter vippassana. En vitenskapelig, resultatbasert og lite hokus-pokus form for meditasjon. Jeg har som sagt prøvd endel andre former for meditasjon før dette. Men Vippassana er en svært dyptgående, og realitetsorientert meditasjonsform hvor man mediterer over virkeligheten slik den er. For meg føltes dette svært riktig.

Teknikken læres bort i ti-dagers kurs diverse steder i Europa, blandt annet i Sverige. Det er gratis. Senterene går rundt utelukkende på frivillig arbeide fra fornøyde meditatører og gaver fra mennesker som ønsker at andre skal få mulighet til å oppleve en slik form for meditasjon, meditasjonslærerne tar heller ikke betalt. Personlig synes jeg det er befriende at teknikken ikke har kapitalistiske motiver - så slipper man å stille spørsmålstegn ved slikt.

Meditasjonsteknikken er ikke noen form for flukt fra egne tankemønstre (og skiller seg dermed fra typiske "tenk på bølgeskvulp ved havet"-form for suggesjon) , men en konfrontasjon og en akseptering, som til slutt fører til oppløsning av ubevisste knuter og et mere harmonisk og balansert sinn.

Å vende seg innover, og å konfrontere sin egen psyke (som man til vanlig kanskje fortrenger), kontinuerlig og dypt gjennom ti dager - kan være utfordrende. Men det er så absolutt verdt det. Jeg har enda til gode å treffe noen som har angret på at dem deltok på kurset. Å meditere sammenhengende i ti dager gjør også at du virkelig kan kjenne på fruktene av dyp meditasjon, og sånn sett få en "flying start" inn i daglig praksis.

Lenke til web-siden:

http://www.dhamma.org

edit: ser nå at n5k var før meg. Men da har du enda en som anbefaler
Sitat av httpwhat Vis innlegg
Jeg vet ikke om den finnes på norsk, men les (eller hør) Jon Kabat-Zinns 'vart du än du går är du där'. Det er en fin inngang til meditasjon og mindfullness.
Vis hele sitatet...
Leste preview av den på amazon, og den virket grei. Takk for anbefalingen.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
i dagliglivet har jeg fått en mye stødigere og sterkere evne til å konsentrere meg. Dette beriker livet på mange måter: sanseopplevelser blir sterkere og fyldigere og det er lett å gå opp i ting og erfare dem uten at man blir forstyrret av uvedkommede elementer, enten det nå er å lese en bok, se film, høre musikk, ha sex, kjøre bil, gå tur i skogen etc
Vis hele sitatet...
Det er akkurat det jeg ønsker å få gjort noe med. Jeg lever aldri i nuet. Enten tenker jeg på hvor bra jeg hadde det i "gode gamle dager" eller så ser jeg forventningsfullt fremover og håper på bedre tider. Klarer liksom ikke å nyte de enkelte øyeblikkene når de er der. Hadde vært deilig å kunne satt seg ned, uavhengig av hvilken situasjon eller hvor man befinner, og bare nyte sin eksistens, fryde seg over det som utspiller seg foran sansene. Jeg vet jeg har veldig mye å være takknemlig for, men likevel liker hjernen min å fokusere på det som er negativt. Jeg er forberedt på at meditasjon er hardt arbeid og krever disiplin, særlig i starten. Men jeg er veldig sikker på at det er veien å gå.

Veldig takknemlig for ditt særdeles informative innlegg Bolverk, KP!

-gwalskar
Sist endret av gwalskar; 23. februar 2011 kl. 16:10.
Mye av meditasjons "effekten" er placebo...men er vel en slags form for virkelig dyp avslapning som beroliger og fokuserer sinnet. Hjelper sikkert på "dagenderpå" tanker...
Sitat av flatmo Vis innlegg
Mye av meditasjons "effekten" er placebo...men er vel en slags form for virkelig dyp avslapning som beroliger og fokuserer sinnet. Hjelper sikkert på "dagenderpå" tanker...
Vis hele sitatet...
Det er til stadighet saker i media som bygger på forskjellige studier som viser fysiologiske endringer som følge av meditasjonspraksis. Disse effektene kan jo godt gå under definisjonen "placebo", ettersom intet farmakologisk aktivt stoff har blitt tilført organismen. Endringene er uansett like reelle.
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har lært masse om meditasjon ved å lese igjennom alle relevante tråder på Freak. Men jeg har et spørsmål:

Jeg begynte å meditere i går, og har meditert 30 minutter hver morgen. Føler allerede at jeg er mye roligere i sinnet, og stresser mye mindre!

Men, der jeg bor er det utrolig mye bråk og forstyrrelser. Derfor hører jeg på hvalsang (sånn som den her) når jeg mediterer. Jeg fokuserer likevel kun på pusten og hvalsangen vil jeg kalle for "kontrollert støy", noe jeg synes er bedre enn at jeg f.eks hører en dør som slår.
Vil musikken ødelegge meditasjonen? eller kan musikk og meditasjon være forenlig?
Sist endret av Tænman; 16. mai 2013 kl. 07:23.