Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1142
Laget denne for noen år siden, har stått mer eller mindre urørt siden da.
Hadde tenkt å få den igang igjen, så hvis dere har noen kommentarer til ting som kan forbedres hadde det vært knall =)

Trøkk for å komme til sia



EDIT:
Vet det er noen døde linker der og sånn, det skal fikses. Men sånn utseendemessig, hva slags forbedringer kan gjøres?
Skal seff fjerne nyhetstickeren.
Sist endret av Sanne87; 21. januar 2008 kl. 21:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sjå litt på plassbruken på sida. 1/3 av høgda i nettleseren min går vekk til headeren, og 2/3 av bredda går vekk til sidepanel og bakgrunnsbilde. Er det hensiktsmessig? Det vil sei at eg må scrolle for å sjå teksten. Hadde du laga design som tilpassa seg i breidda, hadde eg fått plass til alt, og vel så det på min skjerm.

Eg ville heller ikkje brukt så stor skrift på brødtekst, og heller ikkje brukt iframe. Iframe er /halvjalla/ løsning. Då er det langt betre å lage skikkeleg løysing med ti linjer php om du kan det, eller lage det som template til t.d wordpress og la wordpress handtere tekst

Utover det så var det rimelig fint, det var stilreint, greie farger, og kort sagt heilt ok, utan noko spesifikt å settje fingen på designmessig. Viss det var ein blog. Som ei lagsheimeside vil eg sei at den virkar litt for blogaktig, men det blir meir smak og behag en absoulutte fakta
Sist endret av vidarlo; 21. januar 2008 kl. 21:14.
Den rosa rammen rundt "PLOTT" boksen din syntes ikke jeg noe om. Den skroll greien på det paintball greien syntes jeg virket litt upraktisk. Ellers veldig bra



EDIT: Post 200
Sist endret av Erikj; 21. januar 2008 kl. 21:14.
Sanne87's Avatar
Trådstarter
Den skal seff ikke være rosa Skal være i samme mørkeblå farge så det matcher Har bare ikke fått fiksa det ennå.. Takk for tilbakemelding =)
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Det var ikke så mye som fortalte meg at det var siden til et bygdeugdomslag. Fargevalget og utførelsen var noe platt å kjedelig.
"Chatten" på venstresiden så grusom ut, og passet ikke med designet. Jeg tror heller ikke den er så utrolig nyttig?
Fonten på innholdet var alt for stor, og det burde heller ikke være noen grunn til at man skulle scrolle der. Fonten burde heller ikke variere så mye i fargevalg og størrelse.

At koden ser ut som et mareritt er vel ikke din skyld siden du har brukt en wysiwyg-generator? Tabellsuppen er heller ikke noe pluss.

Det som bør gjøres er først å fremst å skrive om hele markupen i korrekt xhtml. Dropp tabellsuppen, og bruk stylesheets på korrekt måte.
Dropp javascript så lenge det ikke er nødvendig.
Oppdater designet til noe mer tidsriktig.
Gå igjennom fargevalg og fonttype/fontsize.
Sanne87's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo
Sjå litt på plassbruken på sida. 1/3 av høgda i nettleseren min går vekk til headeren, og 2/3 av bredda går vekk til sidepanel og bakgrunnsbilde. Er det hensiktsmessig? Det vil sei at eg må scrolle for å sjå teksten. Hadde du laga design som tilpassa seg i breidda, hadde eg fått plass til alt, og vel så det på min skjerm.

Eg ville heller ikkje brukt så stor skrift på brødtekst, og heller ikkje brukt iframe. Iframe er /halvjalla/ løsning. Då er det langt betre å lage skikkeleg løysing med ti linjer php om du kan det, eller lage det som template til t.d wordpress og la wordpress handtere tekst

Utover det så var det rimelig fint, det var stilreint, greie farger, og kort sagt heilt ok, utan noko spesifikt å settje fingen på designmessig. Viss det var ein blog. Som ei lagsheimeside vil eg sei at den virkar litt for blogaktig, men det blir meir smak og behag en absoulutte fakta
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding!

Ja, det tar kanskje litt stor plass... Kan prøve å korte inn på headeren og fjerne plottboksen og nyhetstickeren, det hjelper vel kanskje litt.

Synes forøvrig det er praktisk med iframe, jeg Men nå er jo jeg en skikkelig noob når det gjelder dette!Lettere å holde oversikten da... Heh... Men det er jo bare min mening.

Og hva kan jeg gjøre for at det ikke skal se så blogg-aktig ut da? Noen tips?
Det var en kjempe fin side! Jeg likte fargene og bildene men kvitt deg med den rosa tingen der ved plott. Ellers er den kjempe fin
Sanne87's Avatar
Trådstarter
Sitat av z0p
Det var ikke så mye som fortalte meg at det var siden til et bygdeugdomslag. Fargevalget og utførelsen var noe platt å kjedelig.
"Chatten" på venstresiden så grusom ut, og passet ikke med designet. Jeg tror heller ikke den er så utrolig nyttig?
Fonten på innholdet var alt for stor, og det burde heller ikke være noen grunn til at man skulle scrolle der. Fonten burde heller ikke variere så mye i fargevalg og størrelse.

At koden ser ut som et mareritt er vel ikke din skyld siden du har brukt en wysiwyg-generator? Tabellsuppen er heller ikke noe pluss.

Det som bør gjøres er først å fremst å skrive om hele markupen i korrekt xhtml. Dropp tabellsuppen, og bruk stylesheets på korrekt måte.
Dropp javascript så lenge det ikke er nødvendig.
Oppdater designet til noe mer tidsriktig.
Gå igjennom fargevalg og fonttype/fontsize.
Vis hele sitatet...
Åkæi, sida mi suger...
Hehe, alle kicker på den rosa rammen, den skal seff ikke være sånn dah.
Og teksten skal heller ikke være så svær
Men hvorfor er det så viktig at koden skal se så pen ut, det er jo ikke den man skal se! Tjihi...

EDIT:
Hvis du skal se en stygg og rotete kode, ta en titt på denne siden. Lagde den for jobben i forbinnelse med en oppgave (er lærling i kjemiprosess).
Gjorde aldri ferdig siden, men den ligger nå der.
Den er ikke optimalisert for noe annet enn ie, den ser litt snål ut i andre nettlesere.
Men gamlinga på jobben ble i hvert fall fornøyde, og det var jo det som var poenget...
Legg merke til det overmanipulerte bildet på forsida - tatt med mobil i regnvær :P
Gliser litt for meg selv når jeg ser huskelappene mine i koden...
Sist endret av Sanne87; 21. januar 2008 kl. 21:47.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av Sanne87
Åkæi, sida mi suger...
Hehe, alle kicker på den rosa rammen, den skal seff ikke være sånn dah.
Og teksten skal heller ikke være så svær
Men hvorfor er det så viktig at koden skal se så pen ut, det er jo ikke den man skal se! Tjihi...
Vis hele sitatet...
Om man skriver markupen korrekt er det mye enklere å lage et design, og å oppdatere designet senere. Det er også mye enklere å forandre ting som fontvalg, fargevalg og lignende. Det er også større sjanse for at den vises likt i alle nettlesere.

Jeg synes designet blir litt "jentete" og "blurry" og gjennspeiler ikke helt "ungdomslag". Det er også en del unødvendig "dill" på siden som egentlig bare kunne vært fjernet.
Finn ut hva som er viktig for så fokusere rundt det. Hva er det brukermassen egentlig er ute etter på siden?
Det er veldig lett å pøse på med for mye detaljer, funksjoner og informasjon på en nettside, selv om tanken er god er det ikke nødvendigvis positivt for brukeren.

Jeg ville satses på en stilren, røff stil med kontraster over siden, som la fokus på nettopp den informasjonen brukerne er ute etter og gjennspeilet at det var en side for/av ungdommer. Men for all del hold deg unna web 2.0 looken.
Sist endret av z0p; 21. januar 2008 kl. 21:50.
Hva gjør NRK-feeden der?
Det virker for meg som om at enkelte bilder har fått litt medfart i jpeg-komprimering og oppløsning.
Du har også veldig mye kontraster på enkelte ting, som chatboks (trengs heller ikke, for så vidt), og veldig lite kontrast i fontfargevalget, for eksempel under "styret vårt".
Sanne87's Avatar
Trådstarter
Jepp, for n'te gang: chatten og nyhetstickeren skal bort =)
likte fargene. favoritt fargene mine faktisk:P (minus rosa:P)

synes det er en super side med tanke på at du skriver at dette er din første side?

og skriften må bli mindre:P så stort skrev man bare i 8 klasse da man ville skrive minst mulig på tentamen:P

så 5/6, og ja chatten må ut. nyhets greia ble jeg ikke plaget av.
Sanne87's Avatar
Trådstarter
tusen takk, så koselig å høre at du synes den så ok ut =)
tar til meg alle tipsene dere kommer med!=)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bortsett fra det som har blitt sagt til nå, så synes jeg smileyene ikke passer til resten av siden, men om chatten skal bort er nok ikke det noe problem.
Du er min venn
niigu's Avatar
Jess, her er det vel en del som allerede er påpekt, både på utseendet og kodingen. Jeg kan egentlig bare kommentere utseendet siden jeg ikke er noe særlig på kodene.
Først og fremst, gøy å se at ei 20 år gammel jente prøver seg på dette området

HEADER:
Hvorfor har du dette bildet her? Og hvorfor bruker du opp så mye plass på å egentlig kun skrive et par årstall? Det er både unødvendig og upraktisk og det skaper kun forvirring i mine øyne.
Du har 3 forskjellige elementer øverst på siden: En tittel "Kråkstad og Ski Bygdeungdomslag", en meny plassert i midten og en header med bilde og årstall. Det første jeg legger merke til er at på hvert punkt er det forskjellige fonts. Det er selvsagt ikke meningen at man kun skal bruke en type font, men sjekk hvordan disse tre passer sammen før du faktisk bruker dem.
Du kan også greit kombinere disse tre tingene, ved å lage en relevant header med bilder fra arrangementer o.l. og tekst som supplementerer bildet. Husk at bildet er blikkfanget og førsteinntrykket. Det er bildet som får folk interesserte, så teksten plasserer du rundt fokuset i bildet.

FARGER:
Dette var en litt kjedelig og klinisk fargekombinasjon. Får vel mer eller mindre en litt tannlege-aktig følelse. "Bygdeungdomslag" sier meg litt mer naturelle farger som brunt og grønt, men på en spennende livat måte å kombinere de på. Du kan gjerne føye inn litt "sjokkfarger også". Gjør det litt "natur men moderne". Hvis du skjønner Fargevalg har utrolig mye å si og skape. Ser du allerede har putta en kråke eller en annen form for fugl ved siden av tittlen. Det bryter jo litt med fargevalget du har valgt?

OVERALL:
Du har en side med mange elementer. Det blir mye forskjellig på stor plass, og allikevel føler jeg at det ikke er plass. Mye unødvendige saker som du kan fjerne og fonter som kan fjernes og/eller byttes ut. Og skal du fortsatt ha såpass mye på siden, må du sette klarere linjer mellom hvert element.

Gleder meg til å se hvordan siden din blir etterhvert! Selv om det blir mye kritikk er det kun konstruktivt og behjepelig. Ta det til deg for å gjøre det bedre. Litt forbedringer gjør underverker!