Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 3023
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Lagde denne lille bassfilmen siden jeg kjeder meg og ikke har noe band om dagen.
Respons mottas med takk!

http://www.youtube.com/watch?v=DrGwIb4qm_A

evt de som foretrekker DailyMotion:

http://www.dailymotion.com/EivindS/v...-grooves_music

Peace
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
hehe, fett med det Wooten-esque løpet @ 1:37. Er du ferdig med taktløs eller? Eller er det bare tynt med øvinger?
Det var rett og slett dritkult. Funkeh!
Sist endret av Hedges; 24. oktober 2007 kl. 16:03.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Kudos mann, det der drar opp mitt forskrudde syn på bassgitarer
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Respect :bergenser:

Har selv spilt bass i snart 10 år men jeg suger røv på slaphand :(

I will pay for lessons :D~~~~~~

KP til deg.
Sist endret av AtXbYeA; 24. oktober 2007 kl. 16:09.
Gutter som speler el/bass = sexy I like!
Ræva. Jeg spiller mye bedre.
Sitat av barskutenkarsk
Ræva. Jeg spiller mye bedre.
Vis hele sitatet...
Bevis det
Sitat av barskutenkarsk
Ræva. Jeg spiller mye bedre.
Vis hele sitatet...
Back det opp med video/lydklipp eller GTFO.
Sitat av Dodecha
Kudos mann, det der drar opp mitt forskrudde syn på bassgitarer
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke så mye mer å si.
Join me band man! Seriøst, du kan ha en stor framtid foran deg guut. KP
Seriøst.. beundrer folk som deg!!
Sitat av Diablo
Det er vel ikke så mye mer å si.
Vis hele sitatet...
Du hører på RATM og du har et forskrudd bilde av bassgitarer?!
RATM har jo noen av tidenes kuleste basslinjer!
Tim Commerford er jo halve sjarmen i RATM!
Skamme seg

Back to topic:
Dette var jævli snacks!
Imponert
Stå på!
Det var funkey
Det er en sånn som deg jeg skulle ansatt til å følge etter meg og spille grooves og lage lydeffekter når jeg driter meg ut eller er morsom.
Sitat av Joachimsen
Du hører på RATM og du har et forskrudd bilde av bassgitarer?!
RATM har jo noen av tidenes kuleste basslinjer!
Tim Commerford er jo halve sjarmen i RATM!
Skamme seg
Vis hele sitatet...
OT:

Tim Commerford er bare 1/4 av sjarmen i Rage Agaist the Machine. Bare så det, så. Men han har noen helt syke bassriff, bare så det er sagt.

Men jeg har aldri egentlig brydd meg så mye om bare bass alene, sammen med andre instrumenter er det noe annet, hvor den er det som gir dybde i musikken.

Men dette var utroligt bra! Keep up the good work!
Dette var den beste bass spillingen jeg har sett på veldig lang tid, inkludert min egen spilling (spiller bass selv). Skjønner bare ikke hvordan du får til å slappe så bra. Teknikken du bruker for å slappe var ukjent for meg. Kan du forklare hvordan metode du bruker for å slappe?
Sist endret av Leif Motorvei; 24. oktober 2007 kl. 22:48.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Polar er ganske så besatt av en bassist ved navnet Vitor Wooten, finn noen lærevideoer med han, og du vil få teknikken forklart ganske så greit =)
Victor ja, visste jeg hørte noe kjent noe

Slapping er alltid underholdende å høre på
wooten er guden innen bass, til og med jeg vet hvem han er.
Klart jeg vet hvem wooten er. Bare aldri sett han på film ellerno, så har aldri sett han slappe.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
.. Bortsett fra at jeg ikke bruker hans teknikk Han bruker up/down thump-teknikk, dvs at man bruker tommelen som et plekter. Den teknikken jeg bruker her er mer lik Marcus Miller og Stanley Clarke. Tommelfinger-regeln (hehe) er å få det til å groove, er iallefall det jeg prøver
Takker for respons!
Sist endret av Polar-; 24. oktober 2007 kl. 23:00.
Rattus Norvegicus
pr0cyon's Avatar
Jeg er bare en skarve gitarist, så hva vet vel jeg:P
Jeg har ikke peiling, men det var fett. :>
Det var knallbra
Vi må ta en lang, heftig bluesjam en dag!
Sinnsykt fett Dette er bassferdigheter!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Studerer bassgitar (jazz mest atm) i Sverige selv, tenkte å gi litt konstruktiv kritikk. Var selv mye in-to slap/pop-teknikker før jeg ble tvunget inn i jazz av høyskoler Mye fett du har på den filmen! Dårlig lyd, men høres vel bedre ut i stua di.

Når du begynner med sekstendelstriolene (Mark King style) går du noe ut av time osv, kanskje øve mer med metronom ? (Hvis du ikke gidder kjøpe, sjekk ut metronomeonline.com) Jeg skifter selv mye oftere mellom perkussiv/melodisk når jeg groove/soloimproviserer (Som i at det ble noe kjedelig med tiden), men man har vel forskjellige stiler. Polyrytmikk kan være noe av det feteste i slik impro, prøv med det over trommer/metronom. Skaper genial variasjon (se wootens 8 min solo over sinister minister). Mer dynamikk er jo også en idè. Anyways, nice spilt!

Loot

Edit: La på flere forslag
Sist endret av Lootfisk; 1. november 2007 kl. 12:34.
Fett Alexis Sklarevski er også verdt å kjike på om du trenger inspirasjon.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Lootfisk
Studerer bassgitar (jazz mest atm) i Sverige selv, tenkte å gi litt konstruktiv kritikk. Var selv mye in-to slap/pop-teknikker før jeg ble tvunget inn i jazz av høyskoler Mye fett du har på den filmen! Dårlig lyd, men høres vel bedre ut i stua di.

Når du begynner med sekstendelstriolene (Mark King style) går du noe ut av time osv, kanskje øve mer med metronom ? (Hvis du ikke gidder kjøpe, sjekk ut metronomeonline.com) Jeg skifter selv mye oftere mellom perkussiv/melodisk når jeg groove/soloimproviserer (Som i at det ble noe kjedelig med tiden), men man har vel forskjellige stiler. Polyrytmikk kan være noe av det feteste i slik impro, prøv med det over trommer/metronom. Skaper genial variasjon (se wootens 8 min solo over sinister minister). Mer dynamikk er jo også en idè. Anyways, nice spilt!

Loot

Edit: La på flere forslag
Vis hele sitatet...
Takker for innspill Spiller jo vanligvis med trommemaskin og har ikke problemer med å spille i lomma, det at jeg øker på her er med overlegg bare for å leke med dynamikken. Har hørt mye på old-school bassister i det siste (se: Larry Graham) så ja, mye hard slapping og mindre melodisk.. melodien tar gitaren seg av (evt. frelessn). Lyden blir ikke så bra igjennom kameramikrofonen, så neste gang bør jeg kanskje plugge meg inn i bordet

Sist endret av Polar-; 1. november 2007 kl. 14:26.
Drit bra spilt du er den nye Geddy Gee.
Fy F..Nais! Kva effekter bruker du utover videoen?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Bruker et såkalt ressonansfilter mot slutten der.. ikke så ulikt wah-wah som kanskje er mer vanlig. Tenkte kanskje jeg skulle lage en ny film med litt bedre lyd imorra. Peace!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette er sikkert et utrolig dumt spørsmål, men begynte å spille bass for en tre måneders tid siden, og jeg oppdaget slapping da du la ut den videoen der
Kan man slappe med en hvilken som helst bassgitar, eller trenger man noe spesielt? Og hvordan får du den rare lyden som blant annet er veldig mye fra 1:40 til 2:34? Den lyden som "spretter" hvis dere skjønner hva jeg mener.
Man kan generelt sett slappe på alle bassgitarer, skjønt du vil jo få forskjellig lyd så det blir litt individuelt hva man foretrekker og hvilket sound man er ute etter. Mange foretrekker en kompressor, så det er vel det eneste man trenger, men inget krav. Man må ha veldig god kontroll for å slappe bra uten kompressor, da noen noter ofte blir høyere/vrenger. Kompressoren gjevner ut dynamikken i lyden slik at at blir på et mer sammenhengende volum. Hope that makes sense

Posten over deg svarer på det andre sp.målet, han bruker et ressonansfilter (en effektboks).

Lykke til med basskarrieren
Sist endret av SID64; 15. desember 2007 kl. 07:37.
Hawaiian organ donor
daimeno's Avatar
Herlig digg! Kjente igjen Wooten teknikken.
Men uansett, utrolig bra!
Siden vi snakker om RATM vil jeg nevne at jeg kan slappe Take the power back ;] heah.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Gammel tråd, men.
Er det en Fender Jazz bass du spiller på her? Skal akkurat til å kjøpe en slik selv, er du fornøyd med din, noen innvendinger for/mot? Skal selv kjøpe en marcus miller signatur av bassen.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Trådstarter
Det er en jazzbass-kopi, Squire Affinity tror jeg den heter. Koster bare 3-4000,- og låter overraskende bra. Plukket den opp på ved et impulskjøp for et års tid siden. Driver å lukter på en litt mer påkostet jazzbass nå ettersom jeg fikk veldig sansen for dem!
Tror nok Miller-signaturen er krute god, har riktignok ikke prøvd den men vil tro den spiller/låter ganske likt andre swamp-ash jazzbasser fra fender.
Jeg kjøpte meg en Fender Jazz Bass for en stund siden, og har ingenting negativt å si om den. Den er veldig god å spille på. Kan egentlig ikke si så mye om den da jeg bare har èn annen bass å sammenligne med, og jeg er heller ikke særlig erfaren, men for min del er det det beste kjøpet jeg noen gang har gjort. Et fantastisk instrument imho.
Ahh, digg Jeg hører wooten-style i deg^^ Råbra potensiale!
Genialt bra!

måtte le av denne kommentaren:
"BRO!!
UR BLACK ON THE INSIDE"
Har aldri likt bassgitar noe særlig, men det der hørtes fett ut. Bra jobba, KP fra meg
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det var rått :P Jeg trenger en bassist, en rythm gitar, en trommis og en vokalist haha :P
Sitter uten jeg å ;J Bare en stakkar som sitter å spiller lead gitar aleine
I starten nesten spilte du noe lignende som flea har i sin demo? eller tar jeg feil? anyways det var likt.All respekt for spillinga din du er jo tilomed flink på gitar og.Spilt bass lenge? kudos.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sykt fett mann