Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2321
Jeg lurer på en ting.

Jeg skal på ferie sammen med kjæresten min og familien hennes, og jeg skal bruke anledningen til å øvelseskjøre mens vi er i norge.

Jeg har tatt trafikalt grunnkurs og har mopedlappen, men jeg fikk bare mopedlappen for en 2 års periode og gyldigheten på lappen gikk ut den 7. Juli 2008. Samt at jeg har klar og sitte på den og knekt sertifikatet.

Jeg har fått godkjent at jeg har lappen i 2 år til, men har ikke fått meg nytt sertifikat siden jeg skal vente til jeg har tatt billappen som snart er i boks.

Kan jeg fortsatt øvelseskjøre med det sertifikatet jeg har, og hvis vi blir stoppet av politiet i en kontroll, kommer politiet til å godkjenne sertifikatet mitt som godkjent bevis på at jeg har tatt trafikalt grunnkurs?

(hvis det er noe du/dere ikke forstår, si ifra så skal jeg forklare hva jeg mener).

Takker for alle svar!
Tror det skal gå greit.
Hmm, et knekt førerkort er et ugyldig førerkort meg bekjent. Men dersom du ikke møter en skikkelig drittsekk så skal det gå bra. I værstefall er dette noe de enkelt kan skjekke ut, og du vil få en regning på rundt 700,- for glemt sertifikat/gyldige dokumenter.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg går ut i fra at du mener øvelseskjøring med bil. For å kunne øvelseskjøre må du ha fire ting; en person som har hatt førerkort i minst fem år sammenhengende, en L bakpå bilen, gyldig legitimasjon (bankkort / førerkort / pass) og et dokument fra biltilsynet som sier at du har tatt trafikalt grunnkurs. Hvis du har tatt trafikalt grunnkurs i forbindelse med mopedlappen så kan du vel få biltilsynet til å skrive ut en ny utgave av dette dokumentet til deg. Jeg vil dog tro at et knekt sertifikat kan bli godkjent under tvil. Men igjen - du SKAL ha dette dokumentet, i følge regelverket.
Trådstarter
69 0
Sitat av Moff
Jeg går ut i fra at du mener øvelseskjøring med bil. For å kunne øvelseskjøre må du ha fire ting; en person som har hatt førerkort i minst fem år sammenhengende, en L bakpå bilen, gyldig legitimasjon (bankkort / førerkort / pass) og et dokument fra biltilsynet som sier at du har tatt trafikalt grunnkurs. Hvis du har tatt trafikalt grunnkurs i forbindelse med mopedlappen så kan du vel få biltilsynet til å skrive ut en ny utgave av dette dokumentet til deg. Jeg vil dog tro at et knekt sertifikat kan bli godkjent under tvil. Men igjen - du SKAL ha dette dokumentet, i følge regelverket.
Vis hele sitatet...

Jeg vet at når jeg har sertifikatet med meg så trenger jeg ikke det dokumentet jeg fikk av biltilsynet, de sa ihvertfall det i skranken hos biltilsynet i brønnøysund.

Og Ja, det er øvelseskjøring med bil.
Alt er i skjønneste orden, det er bare dette med sertifikatet som jeg ikke er sikker på..







jeg har enda ikke helt fått svar nok på det jeg lurte på..
Sist endret av DONeffy; 19. juli 2008 kl. 21:37.
Sitat av dine458
jeg har enda ikke helt fått svar nok på det jeg lurte på..
Vis hele sitatet...
Altså, for å konkludere:

Dersom du har:
* En person med lappen over 5 år + 25år gammel.
* En "L" bak på bilen.
* Gyldig dokumentasjon + det knekte førerkortet.
* Et ekstra speil
... Så skal det gå fint.

Det værste som kan skje er at politimannen ikke tar førerkortet som godkjent. Han blir da nødt til å skjekke med sentralen, og du kan i værstefall få en bot for å ha glemt det.

Ja, førerkort -og dokumentet du fikk når du tok traffikalt grunnkurs er like gyldige begge to.
Trådstarter
69 0
Sitat av Restyle
Altså, for å konkludere:

Dersom du har:
* En person med lappen over 5 år + 25år gammel.
* En "L" bak på bilen.
* Gyldig dokumentasjon + det knekte førerkortet.
* Et ekstra speil
... Så skal det gå fint.

Det værste som kan skje er at politimannen ikke tar førerkortet som godkjent. Han blir da nødt til å skjekke med sentralen, og du kan i værstefall få en bot for å ha glemt det.

Ja, førerkort -og dokumentet du fikk når du tok traffikalt grunnkurs er like gyldige begge to.
Vis hele sitatet...
må jeg ha både det førerkortet jeg har og det dokumentet jeg fikk av biltilsynet eller holder det med førerkortet?
Det holder med en av delene. Men sjansen for at sånt blir sjekket er jo minimal, tror faktisk jeg aldri hadde med meg mitt bevis når jeg var ute og øvelseskjørte...
Trådstarter
69 0
kan godt hende at sjangsen er minimal, men vil bare være på den sikre siden...
ville vært kjipt om jeg ble stoppet og f.eks. fikk utsettelse på bilsertifikatet av en eller annen grunn.

noen som kanskje har erfaringer med det samme? (noen som har blitt stoppet med ugyldig dokumentasjon o.l.) ?

vil vite mest mulig om dette, for jeg vil ikke ta noen sjangser som jeg kan brenne meg kraftig på...

så har du noe du kan bidra med angående dette, så skriv!

Takker for alle svar!
Sitat av dine458
kan godt hende at sjangsen er minimal, men vil bare være på den sikre siden...
ville vært kjipt om jeg ble stoppet og f.eks. fikk utsettelse på bilsertifikatet av en eller annen grunn.

noen som kanskje har erfaringer med det samme? (noen som har blitt stoppet med ugyldig dokumentasjon o.l.) ?

vil vite mest mulig om dette, for jeg vil ikke ta noen sjangser som jeg kan brenne meg kraftig på...

så har du noe du kan bidra med angående dette, så skriv!

Takker for alle svar!
Vis hele sitatet...
Som Restyle skrev ganske klart å tydelig:
Sertifikatet (førerkortet ditt på moped) og dokumentasjonen for gjennomstått trafikalt grunnkurs er like gyldige. Så det værste som kan skje er en bot, men i 99% av tilfelle vil det ikke skje noen ting. Dersom du ikke kan risikere en liten bot går du til nærmeste trafikkstasjon og spørr etter en uskrift av det trafikale grunnkurset og/eller bestiller et nytt førerkort (som koster penger)
Du får ikke utsettelse, det er helt sikkert, sålenge du har med lappen for godkjent grunnkurs. Dog, øvelseskjører du bare med mopedlappen som er ødelagt får du muligens en bot for å ikke ha med godkjent øvelseskjørebevis. (Vis det stemmer som du sier, at mopedlappen er OK istedet for lappen)
Trådstarter
69 0
Sitat av Kugie
Som Restyle skrev ganske klart å tydelig:
Sertifikatet (førerkortet ditt på moped) og dokumentasjonen for gjennomstått trafikalt grunnkurs er like gyldige. Så det værste som kan skje er en bot, men i 99% av tilfelle vil det ikke skje noen ting. Dersom du ikke kan risikere en liten bot går du til nærmeste trafikkstasjon og spørr etter en uskrift av det trafikale grunnkurset og/eller bestiller et nytt førerkort (som koster penger)
Vis hele sitatet...

Hvor lang tid ca. tar det før jeg får den dokumentasjonen for gjennomstått trafikalt grunnkurs, hvis jeg får biltilsynet til å skrive ut et nytt et?
Sender de det i posten eller får jeg det på stedet?
Og koster det noe å få skrevet ut dette dokumentet?
Trådstarter
69 0
Sitat av Kugie
Det koster antakelig ingenting for dokumentet (er bare en papirlapp).
Derimot førerkortet koster en 260kr.

Så du får velge å vrake.
Førerkortet tar et par uker, lappen får du med 90% sikkerhet på stedet. Er ikke stort værre enn å ringe dem å spørre heller, jævla nervevrak.
Vis hele sitatet...

Sorry da hvis du synes jeg er et "jævla nervevrak" som du sier, men jeg har bare ikke lyst til å ta en sjangse som det er stor sjangs for at jeg brenner meg på den...
Slapp helt av, du kommer ikke til å brenne deg på noen ting, med mindre bilen tar fyr.
Førerkort er like gyldig som dokumentet for godkjent TG. Fordi man må ha TG for å få førerkortet. Derfor bør ikke dette bli noe problem, selv om kortet ditt er knekt. Sperre på førerkort o.l. vil aldri skje fordi de har informasjonen inne på data, og vil etter kun en samtale finne ut om du har hatt dette eller ikke.

Bare å ringe dem, så sender de en kopi av dokumentet, eller førerkort dersom du ønsker det. Første alternativ er billigst.
Trådstarter
69 0
Takker for alle svar hittill.
De har vært til stor hjelp.

Men hvis det er noen fler som har noe dekan bidra med, så skriv noe, for all del!
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Okei.

* En person med lappen over 5 år + 25år gammel.
* En "L" bak på bilen.
* Trafikal grunnkurslappen eller midlertidlig førerbevis + legitimasjon.
* Et ekstra speil
ekstra speil er ikke påbudt
Sitat av Leif Motorvei
ekstra speil er ikke påbudt
Vis hele sitatet...

http://orakelet.info/5893

http://www.oa.no/bil__trafikk/article1591668.ece

http://www.dinside.no/php/art.php?id=286360

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=1136


Går utifra at du har rett og alle de andre sidene ovenfor har feil jeg da...
Sitat av Leif Motorvei
ekstra speil er ikke påbudt
Vis hele sitatet...
O'rly?
Sitat av Jusstorget
Den må ha ett speil i tillegg til de som er påbudt for vanlig fører (2 sidespeil + 1 "sladrespeil" i frontvinduet), slik at ledsager har tilstrekkelig sikt bakover.
Vis hele sitatet...
Kilde: Jusstorget.
Står forøvrig alle lover å regler vdg. øvelseskjøring der.
Ekstra kilde: vegvesen.no

Til trådstarter; kilde på at mopedførerkort er godkjent.
Sitat av trafikkskolene
ØVELSESKJØRING BIL:

Øvelseskjøring kan påbegynnes fra fylte 16 år. Du må ha godkjent øvelsesbevis utstedt av
trafikkstasjonen samt legitimasjon ved all øvelseskjøring.
Mopedførerbevis,traktor eller mc førerkort kan gjelde som godkjent kompetanse for øvelseskjøring.
Vis hele sitatet...
Kilde: Trafikkskolene