Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1083
Kjøpte meg kamera for tre dager siden, og har tatt en del bilder i håp om å treffe noe bra. Endte opp med dette her, som jeg ble ganske fornøyd med. Kjettingen hang 2 meter over bakken, jeg hadde ikke stativ og det var mørkt, så var vanskelig å få det helt slik som jeg ville, men det ble ganske nært. Har skrudd ned kontrasten og lysstyrken et lite hakk, for kjettingen var nesten hvit.

Synes det passer fint som wallpaper.

Bilde
Småfænsy ufoksert effekt, men hele bildet var desverre slikt. Du burde vurdere stativ, tror det kunne forbedret bildet betrakelig. Btw, likte tomheten og du ikke kunne se hvor "løkka" sluttet og stoppet.
Sist endret av Elemental; 3. april 2008 kl. 23:57.
Var første dagen med kamera, var tilfeldig at jeg kom over det. Har stativ, men hadde det ikke med meg. Dessuten som jeg sa, 2 meter opp i lufta.
Enig med Elemental, også kunne det kanskje passet bedre som wallpaper hvis du droppet hånda.
En ting som plager meg er at den siste biten på kjettingen er mer diffus enn den nest siste. Akkurat som om det blir skarpere og skarpere etterhvert som kjettingen kommer nærmere, men så ødelegger den siste.
Jeg synes det er dritbra at du faktisk har eksperimentert litt med både lys og motiv. Kult at du laster opp noe annet enn svane eller solnedgang som ditt første bilde.
Bildet lider av dårlig teknisk gjennomførelse, men det er i det minste tydelig at du har hatt en idé som du har giddi å prøve å få til. Hva er det du har klusset ut nede i høyre hjørne, forresten?

Jo, btw.. nytt kamera og hot pixels under hånden der allerede? Eller går de bort på lavere ISO-verdier?
Synes du er inne på en særdeles god idè her. Noe av det bedre jeg har sett av first timers altså!
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg synes dette var et veldig interessant bilde.

Har selv nettopp fått mitt første DSLR kamera og mitt første bildet var av en snusboks på nært hold, så dette overgår alt hva jeg har fått til så langt
Sist endret av AtXbYeA; 4. april 2008 kl. 09:49.
Likte ideen din veldig godt. Bildet kunne vært mer gjennomført teknisk, men utenom det synes jeg det var meget bra - særlig til å være et av de første.
Må si meg enig med Lundern. Dette bildet viser hvordan en ide er forsøkt på å gjennomføres. Syntes det er godt å se noen "nye" prøve ut ideer istedet for å ta bilde av alt de kommer over, for så å poste det de ble mest fornøyd med her. Jeg vil råde deg til å fortsette å prøve ut ideer og poste de du blir fornøyd med her for konstruktiv kritikk. Med nok interesse og god fantasi kan det komme mange kule bilder fra din side tror jeg!
Sitat av AtXbYeA
Jeg synes dette var et veldig interessant bilde.

Har selv nettopp fått mitt første DSLR kamera og mitt første bildet var av en snusboks på nært hold, så dette overgår alt hva jeg har fått til så langt
Vis hele sitatet...

Ca. 87% av alle folk som tar bilde for første gang, tar bilde av en snusboks. Med eget kamera altså.


For øvrigt likte jeg motivet og komposisjonen, manglet bare litt på utførelsen av det rent tekniske. Go again!
Av det du skriver skjønner jeg ikke på hvilket nivå du forstår teknisk fotoinfo, men hvis du har høyere tall på blenderen får du litt større skarphetsområde, slik at det ikke bare blir 0.3 kjettingdeler som er skarpe. Nå var det ca. ingenting som var skarpt, men du skjønner poenget.

Komposisjonsmessig er jeg litt usikker på om jeg liker at det er kjettingen helt i forgrunnen som er 'skarp', pirke pirke. Jeg er enig med the lot; bra jobba til å ikke ha erfaring.

Det ser ut som gatelys eller.no? Ikke blitz altså?
Takk for all kritikk folkens. Jeg er klar over at det er teknisk dårlig. Jeg er fortsatt på det nivået at jeg må lese litt for å stille inn instillingene. Lyset kom fra ei ganske sterk lampe, og bildet er tatt under ei scene, så det var temmelig mørkt. Det jeg prøvde på var at mer av kjettingen skulle være fokusert, men som sagt, lang lukkertid uten stativ.

Det nede i hjørnet var en liten lys flekk. Vet ikke hva hot pixels er, men jeg stilte ned kontrast og lysstyrke i PS, og da ble det litt rar overgang fra hånd til svart, hvis det var det du tenkte på. Kjettingen var nesten hvit, og den skar i øynene
Ser ut som om du har prøvd å fjerne ett eller annet nede i høyre hjørne. Vil anbefale de å bruke healing brush eller clone stamp til dette neste gang. Utenom det så liker jeg komposisjonen din, men ville prøvd å leke litt med levels, cureves, kontraster osv. Bildet har også litt i meste laget noise, etter min smak. Men til å være så fersk så digger jeg det du har fått til...
Takk for tipsene! Jeg får nok ingen ny sjangse til å ta bildet der, men kan hende jeg setter opp noe hjemme, slik at jeg kan ta det med stativ, og i det hele tatt ordne det mye bedre.
oj, det der likte jeg ganske godt. litt dumt med skarphet kun på et så lite sted, men det var med og satte preg på hele bildet..
synd det med stativet, kunne blitt kult viss det var bare litt skarpere. Ellers syns eg hånden var forstyrrende
Tittet litt mer på bildet, mulig det ville gjort underverker å croppe det noe på høyre og nedre side?
De rosa prikkene under hånden der ser ut som hot pixels for meg. Hvis de er der på flere av bildene dine, så bør du ta noen skikkelig lange eksponeringer bare av en hvit vegg, og se om de forsvinner. De er ikke veldig farlige, men det er kjedelig å måtte klone bort slike på et helt nytt kamera.