Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1307
Dette er sikkert et ganske dumt spørsmål, men jeg spør allikevel
Jeg kunne tenkte meg å gå å se når Kvelertak skal spille på Folken i Stavanger om ikke så lenge, men jeg har aldri vert på en konsert før så lurer på en ting. Hvordan er det med plasser? Er det som på en kino at det står på billetten hvor du skal sitte eller stå? Eller bare går du inn og stiller deg en plass?

Takk
Sitat av 295638 Vis innlegg
Dette er sikkert et ganske dumt spørsmål, men jeg spør allikevel
Jeg kunne tenkte meg å gå å se når Kvelertak skal spille på Folken i Stavanger om ikke så lenge, men jeg har aldri vert på en konsert før så lurer på en ting. Hvordan er det med plasser? Er det som på en kino at det står på billetten hvor du skal sitte eller stå? Eller bare går du inn og stiller deg en plass?

Takk
Vis hele sitatet...
Det avhenger veldig av plassen / lokalet. jeg har vært på 1 stor festival, 1 litt mindre en og 1 konsert, ingen sitteplass som jeg kunne se, så vil anta det kommer til å bli sånn standard "crowd" greie.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Har vært på noen konserter og festivaler og det har aldri vært snakk om sitteplasser om du ikke kjøper vip seter eller noe slikt. Ståplasser er heller ikke nummererte så det er nok bare å stå der det er plass (eller presse deg helt frem).
Ok, var egentlig det jeg håpet på takk for svar
Sist endret av 295638; 20. november 2013 kl. 16:25.
Sitat av 295638 Vis innlegg
Dette er sikkert et ganske dumt spørsmål, men jeg spør allikevel
Jeg kunne tenkte meg å gå å se når Kvelertak skal spille på Folken i Stavanger om ikke så lenge, men jeg har aldri vert på en konsert før så lurer på en ting. Hvordan er det med plasser? Er det som på en kino at det står på billetten hvor du skal sitte eller stå? Eller bare går du inn og stiller deg en plass?

Takk
Vis hele sitatet...
Halla!
hvis du skal se en symfoni bli framført har de stort sett utelukkende sitteplasser (vetke om det finnes noen headbangere innen klassisk musikk), men på nesten alle type andre konserter, da alt fra pop til pønk til metal til rave er det ikke nummererte plasser.

Det pleier å stort sett være en åpen hall av relativ størrelse med en scene i ganske sentralt i rommet og folk stimler rundt som fisk som ikke har fått mat på en uke mens de søler øl og bråker og hopper og har det fett.
Det kan være litt overhvelmende de første gangene (ihvertfall med relativt intense og populære band som kvelertak), men man merker kjapt om det er noe som gir mersmak og man lærer relativt fort også.


protips:
Du kommer til å bli sølt øl på. deal with it, du er på rockekonsert og personen som gjorde det er nok like skuffa for å sløse øl på den fine skjorta di som du blei for å få øl på den fine skjorta di. Ikke hat ham for det, og kjøp ham gjerne en ny en hvis det var din feil at han sølte ut øllen. Hvis han sølte øllen på deg med vilje ber du om forklaring og forlanger f.eks. en øl i kompensasjon.
Det er veldig liten vits i å lage drama og dytte hverandre, det ender bare med at du\dere blir kasta ut.

Folk kommer til å dulte borti deg. deal with it, du er på rockekonsert og de gjør det sikkert ikke med vilje. hvis de gjør det med vilje vil de helt sikkert enten a) sjekke deg opp eller b) spandere en øl og bli kompis.

det finnes dog noen folk av typen (selv om de er skjeldne) c) de er kjipinger og vil starte slosskamp.
Hvis du møter på noen sånne amøber anbefaler jeg deg å bare smile for så å snu deg å gå. bare duster sloss på konsert.

Pitten (slang for "moshpit" som løst kan oversettes til "mølja foran scena") er (alt ettersom) brutal og forbered deg for sikkerhets skyld på blødende nese og utslåtte tenner.
Jeg sier ikke at det nødvendigvis kommert til å skje i en kvelertak pit (eller noen annen form for populær-hardcore), men det er ingen vits i å anta at det ikke kommer til å skje.
Selv om det virker skummelt og krevende å klikke i pitten i starten lærer man seg også det kjapt. det viktigste er å slå seg løs å ha det gøy!! alle i piten er familie, behandle dem deretter (du gir lillebror en lårhøne og kokos, du kliner ikke til ham med knytta neve fordi han så rart på deg ved middagsbordet).

Øl er dyrt og det er lang kø. deal with it.

Vaktene er pikkhuer. deal with it, og ikke vær et pikkhue tilbake. de må hanskes med 1000 fulle idioter som skal være morsomme eller tøffe seg og trenger ikke mer shit enn nødvendig. bare gjør det de sier (innenfor rimelighetens grenser ofc) og be on your way.

Lykke til!
Sist endret av HellToPay; 20. november 2013 kl. 17:37.
Limited edition
Moff's Avatar
Det er jo en veldig grei hovedregel; Ola Nordmann skal kunne forstå hvordan systemet funker. Hvis det ikke står noe om fast plass på billetten, så er det bare å møte opp i god tid, og finne deg en fin plass.

Et lite tillegg til alt det HellToPay skrev over her (som er helt riktig); det er ofte ikke så digg å stå helt fremst mot gjerdet hvis det er en heavy konsert. Det blir fort mye press der. Du får vekta fra alle som står bak deg, og det kan fort bli ubehagelig. Hvis vaktene ser at du er i trøbbel så vil de som regel trekke deg ut derfra, og da havner du plutselig bakerst i folkemengden.

På store konserter kan det også være kombinasjon av stå- og sitteplasser. Slik er det for eksempel i Oslo Spektrum. Men igjen, det vil stå klart og tydelig både når du kjøper billett, og når du ser på billetten din. Kos deg på konsert!
Sitat av Moff Vis innlegg
Et lite tillegg til alt det HellToPay skrev over her (som er helt riktig); det er ofte ikke så digg å stå helt fremst mot gjerdet hvis det er en heavy konsert. Det blir fort mye press der. Du får vekta fra alle som står bak deg, og det kan fort bli ubehagelig. Hvis vaktene ser at du er i trøbbel så vil de som regel trekke deg ut derfra, og da havner du plutselig bakerst i folkemengden.
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Jeg har kun vært på én konsert der det har vært regelrett ubehaglig mye press bakenfra, og det var en hiphop-konsert i 2006.

Vanligvis på rockekonserter er det mer krevende å stå noen meter fra scenegjerdet, enn direkte ved. I tillegg er det alltid moshpit på Kvelertak, og den slipper du om du står fremst. Den består kun av idioter uansett.