Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  228 15946
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Riktig... Men jeg som jobber med markedsføring og internett, er vant til å bli målt hele tiden - og hvis man ikke kan bevise at noe fungerer, så får man heller ingen nye kunder. Det er massedemoene sitt problem; man kan ikke bevise at de fungerer.
Vis hele sitatet...
Siden du jobber med markedsføring er du helt sikkert klar over at når feks NRK eller TV2 får 10-20 telefoner der det samme punktet blir gjentatt har de opplevd en "seer storm". Hvorfor? Siden man regner med at for hver som ringer sitter det 1000 som menter det samme, men som ikke ringte.

Nøyaktig hvor mye man kan multiplisere hver henvendelse varierer selvsagt mellom kommunikasjonsformene. Et opprop på opprop.no betyr selvfølgelig mye mindre en et personlig oppmøte osv. Og det er her ditt problem ligger. Personlig oppmøte er den sterkeste formen man kan signalisere et budskap. Om man kommer og holder en tale eller om man leverer et brev personlig er irrelevant i så måtte. Poenget er at du møter opp personlig og leverer et budskap.

Når det gjelder hva som kan gjøres istedenfor massedemoer, så mener jeg det er MYE mer fruktbart å skrive brev til politikerne. Tenk dere selv; når blir dere mest påvirket - når noen sender dere et bra forfattet, rasjonelt brev, eller når dere står bak et forheng (på stortinget) og titter ut på på en plakat hvor det står: "DØD OVER ISRAEL - BARNEMORDERNE". Mitt valg? Det førstnevnte.

Så istedenfor disse harry, tacky demonstrasjonene - bruk hodene deres, lag underskriftskampanjer på internett, skriv personlige brev til politikerne, oppsøk de på stortinget og få de i tale, lag nettsider og facebook-kampanjer - og viktigst av alt: Undervis andre mennesker i hvorfor du har rett. Fordi kampen vinnes i hodene til mennesker: Ikke på Karl Johan.
Vis hele sitatet...
Det er mye som kan gjøres for å påvirke mennesker. Jeg har også stor tro på at et velinformerte og godt formulerte personlige brev har større gjennomslagskraft en den samme personens oppmøte i et demonstrasjonstog. Likevel bør en person som ikke er godt nok informert eller ikke har de nødvendige formuleringsevnene også ha muligheten til å utrykke sine sterke følelser. Meningen har like stor egenverdi om den er klossete formulert (les: demonstrasjons oppmøte) en om den er godt formulert (les: personlig brev) de har bare forskjellig påvirkningsgrad.

Du nevner "lage nettsider og facebook-kampanjer". Dette er to moderne måter å uttrykke seg på, det er også billige, enkle og koster ikke mye tid. Og av disse grunnene bør de i en rasjonell verden bety mindre en personlig oppmøte for en markering.

Et eksempel: Jeg lager facebook kampanjen "Erling må sole seg naken på Huk sommeren 2009!" Denne gruppen får raskt 10364 medlemmer, der alle mener at du skal sole deg naken på Huk til sommeren. Sannsynligvis vil ikke denne kampanjen ha høy nok påvirkningsgrad til at du vurdere å sole deg naken.

Om jeg så arrangerte en demo der 10364 mennesker taktfast står å roper det under vinduet ditt vil du nok opplevde påvrikningsgraden svært anderledes. Kanskje blir du til og med så smigret at du faktisk soler deg naken
Men jeg må ærlig innrømme at når jeg sitter her og ser på vgtv så breer det seg en varm følelse inni meg hver gang jeg ser en av disse idiotene bli feid ned i bakken og pågrepet av politiet. Men hvorfor bruker ikke politiet en spray som setter farge?
Litt på siden, men det er utrolig fasinerende at de som støtter 'overgriperen' Israel er fredlige og rolige, mens de som støtter "stakkars uskyldige palestina" er voldelige mot politi og journalister.. Neste stopp: "Fucking for virginety"
Superenig med deg stormen! Jeg sitter i min egen stue å gremmest over mine egne landsmenn, som raver rundt som en gjeng steingærne punkere fra 70 tallet, med palestinaskjerf, å kaster stein å sprer annen kvalme.

Har på følelsen at det er en stor overvekt av folk som demonsterer mot Israel sitt inntog på gaza..
Er det ingen som går i "Israeltog" å fremmer budskap som om at det må være lov å beskytte sitt eget land mot rakettangrep eller noe sånt ?
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at en brøkdel av menneskene som stilte opp til demonstrasjonen faktisk tok til det ekstreme. 10 000 mennesker på Youngstorget som står og fredelig demonstrerer mot Israels inntog ved å tenne fakler.

Kunne ikke tenke deg at det er en grunn til at det er såpass mange flere mennesker som demonstrerer MOT angrepet mot det Palestinske folk, enn FOR?

on topic: Demonstrasjoner fungerer, det har en sterk symbolsk effekt, og jeg tror de fleste tenker seg om, eller setter seg litt inn i en sak, hvis det er f.eks. 5 000 mennesker i Stavanger som demonstrerer mot det.
Sitat av Stormen
Nei, det er det absolutt ikke. La meg liste opp noen ting som DU som individ kan gjøre, som er mye sterkere virkemidler enn en demonstrasjon:
- Skrive brev til en politiker
- Starte en underskriftskampanje på internett/facebook
- Invitere 10-12 venner til en politikk-aften, hvor du tar opp temaet
- Melde deg inn i et politisk parti og jobbe for å endre det du er uenig, direkte via det politiske maktapparatet

Å sose rundt i gatene med en plakat hvor det står "ISRAEL ER BARNEMORDERE" er bare bortkastet energi.
Vis hele sitatet...
Dette er alle gode ting, men det er faktisk ikke slik at man er nødt til å velge det ene framfor det andre.

Allikevel er det slik at noen mennesker virkelig engasjerer seg ordentlig i politikken, mens folk flest gjør faktisk ikke det av flere forskjellige årsaker. Ideellt sett skulle jo alle verdens borgere vært aktivt engasjert i all politikk, men sånn funker ikke verden min venn, og det finnes da heldigvis andre måter folk kan uttrykke seg på tross alt.

Denne sterke motforestillingen mot demonstrasjoner er slik jeg ser det fortsatt helt ubegrunnet fra din side, jeg har ikke sett et eneste godt argument for at det er så utrolig bortkastet som du framstiller det som. At demonstrasjoner kan ha enorm innflytelse på samfunnet i ekstreme nok situasjoner er bevist nok av ganger (eks), og at de da kan spille en liten rolle i langt mindre dramatiske sammenhenger er ikke akkurat utenkelig.

Så skal du også huske på at demonstrasjoner ikke bare påvirker politikere, men også de folkegruppene som sitter hjemme og følger med på hva som skjer. Å se så mange mennesker stille opp på den måten vekker utvilsomt tanker i skallen på folk, og bidrar dermed til økt fokus og økt bevissthet rundt temat.

Må si jeg stiller meg uforstående til holdningen din i den saken her. Det virker mest som om du har latt deg irritere av nok en mislykket demonstrasjon, og nå prøver å rakke ned på fenomenet generelt.
Sist endret av mentalmelt; 9. januar 2009 kl. 00:42.
Demonstrasjonstog i norge? Er ikke det sånn greier dem lager til slik at sv'ere og amnesty folk kan samles å føle seg viktige? Latterlig.
Om noen som helst tror at Israel bryr seg om at noen 14tisser i norge kaster en brostein mot folk som ikke har gjort dem noe, på grunn av noe den andre personen ikke har noen skyld i så er dem utrolig dumme. Flirer bare stort i skjegget jeg ikke har å humrer for meg selv nor folk snakker om å gå i "demonstrasjonstog", så går jeg hjem å spiller FM-Live å drikker en øl.
Sitat av jejoha Vis innlegg
Demonstrasjonstog i norge? Er ikke det sånn greier dem lager til slik at sv'ere og amnesty folk kan samles å føle seg viktige? Latterlig.
Om noen som helst tror at Israel bryr seg om at noen 14tisser i norge kaster en brostein mot folk som ikke har gjort dem noe, på grunn av noe den andre personen ikke har noen skyld i så er dem utrolig dumme. Flirer bare stort i skjegget jeg ikke har å humrer for meg selv nor folk snakker om å gå i "demonstrasjonstog", så går jeg hjem å spiller FM-Live å drikker en øl.
Vis hele sitatet...
Herregud så sinnsykt dum du er! Har du lest en forbanna artikkel eller sett en jævla reportasje om demonstrasjonen? Det var 10 000 mennesker der som sto fredelig med faklene sine! Ikke noen fjortisser som kasta brostein. Hvor ignorant kan det gå an og bli? Hva mener du med amnesty folk? Folk som prøver å gjøre noe godt? Du gjør meg kvalm! ja, gå hjem og steng deg inne i huset ditt, og kom aldri, aldri ut igjen!
Sist endret av Carrera; 9. januar 2009 kl. 00:50.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Du krevde forøvrig dokumentasjon på at demonstrasjoner fungerer. Første og mest nærliggende er saken ang det rasistisk motiverte drapet på Benjamin Hermansen om utløste noen av de største demonstrasjonene/markeringene det har vært i landet. Dette er blant annet nevnt i stortingsmelding 49 (2003/2004) og en bakenforliggende grunn til "Handlingsplan mot rasisme og diskriminering".

Jeg er ikke noe stort demo mennesket selv. Men jeg respekterer og forstår at en del mennesker føler at dette er den sterkeste måten de kan utrykke sine meninger.
Sitat av Carrera Vis innlegg
Herregud så sinnsykt dum du er! Har du lest en forbanna artikkel eller sett en jævla reportasje om demonstrasjonen? Det var 10 000 mennesker der som sto fredelig med faklene sine! Ikke noen fjortisser som kasta brostein. Hvor ignorant kan det gå an og bli? Hva mener du med amnesty folk? Folk som prøver å gjøre noe godt? Du gjør meg kvalm! ja, gå hjem og steng deg inne i huset ditt, og kom aldri, aldri ut igjen!
Vis hele sitatet...
(min utheving)

Det var nå vist litt av den sorten også. Borstein, parasoller, tåregass, tja det meste de fikk tak på i grunn. Si meg, har du ikke sett noen nyhetssendinger du kanskje?
Demonstrasjonstog i norge? Er ikke det sånn greier dem lager til slik at sv'ere og amnesty folk kan samles å føle seg viktige? Latterlig.
Om noen som helst tror at Israel bryr seg om at noen 14tisser i norge kaster en brostein mot folk som ikke har gjort dem noe, på grunn av noe den andre personen ikke har noen skyld i så er dem utrolig dumme. Flirer bare stort i skjegget jeg ikke har å humrer for meg selv nor folk snakker om å gå i "demonstrasjonstog", så går jeg hjem å spiller FM-Live å drikker en øl.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som hindrer deg. Alle har rett til å ha sin egen personlige mening, det er en av de fantastiske sidene med vårt samfunn. Nå er dette en demonstrasjon av folket for å markere sin støtte for folket i Palestina, og det er nok ingen som regner med at Israel trekker seg ut av Gaza-stripen fordi 10,000 mennesker i Oslo demonstrerer mot okkupasjonen. Dette er for å ytre en mening, og demonstrasjoner er virkelig et kraftig hjelpemiddel for å få gjøre dette, hvis du ikke har tid til å være et aktivt medlem i AP eller FRP for den saks skyld.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
Sitat av Carrera Vis innlegg
Herregud så sinnsykt dum du er! Har du lest en forbanna artikkel eller sett en jævla reportasje om demonstrasjonen? Det var 10 000 mennesker der som sto fredelig med faklene sine! Ikke noen fjortisser som kasta brostein. Hvor ignorant kan det gå an og bli? Hva mener du med amnesty folk? Folk som prøver å gjøre noe godt? Du gjør meg kvalm! ja, gå hjem og steng deg inne i huset ditt, og kom aldri, aldri ut igjen!
Vis hele sitatet...
ikke vits i å fyre seg opp pga. slike folk, de er for uvitende til at de fortjener respons.
OT, men jeg blir forbanna når jeg ser video av innvandrere som knuser en av uttrykningskjøretøyene til politiet og i tillegg roper "herlig, herlig!!"
Hvor er respekten for norsk politi? Kan aldri se for meg noe slikt skje i USA..

Jeg vedder på at mange av demostrantene ikke visste hva de demonstrerte for engang, bare ute etter faenskap..
Hadde jeg vært en av politimennene, hadde jeg vridd rundt nakken på samtlige av rasshølene
Sitat av Cikey Vis innlegg
(min utheving)

Det var nå vist litt av den sorten også. Borstein, parasoller, tåregass, tja det meste de fikk tak på i grunn. Si meg, har du ikke sett noen nyhetssendinger du kanskje?
Vis hele sitatet...
Jo, men han sier at ingen bryr seg om noen fjortisser kaster brostein. Men han NEVNER ikke de 10 tusen folka som møtte opp og demonstrerte fredelig! Tror du NOEN kanskje tenker bittelite på dem? Og når han får Amnesty medlemmer til å høres ut som noe negativt. En frivillig orginisasjon som lever av og for å hjelpe mennesker i nød. Ja, da er du tapt bak en vogn!

EDIT: Somnium: ja, jeg er egentlig enig. Vet ikke hvorfor jeg gadd!
Musaban: Ja! Jeg er så enig at jeg kan ikke få sagt det!
Sist endret av Carrera; 9. januar 2009 kl. 00:59.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av Cikey Vis innlegg
Litt på siden, men det er utrolig fasinerende at de som støtter 'overgriperen' Israel er fredlige og rolige, mens de som støtter "stakkars uskyldige palestina" er voldelige mot politi og journalister.. Neste stopp: "Fucking for virginety"
Vis hele sitatet...
Hallo! Det var ikke snakk om hundre stykker en gang!

Det blir som at jeg, basert på at noen som støtter Israel har satt fyr på en bygård, skal gå og si at de som støtter Israel brenner hus!

Se på alle de tusenvis av folkene som IKKE var voldelige!

Få opp øynene, ikke bare bry deg om førsteside oppslagene på Dagbladet eller VG.
Kan aldri se for meg noe slikt skje i USA..
Vis hele sitatet...
Hvorfor trekke inn USA?
Jeg kan forsåvidt trekke frem et eksempel fra Kanada (som er et meget rolig land, kontra USA), der det var store opptøyer i Toronto når Toronto Maple Leafs tapte en NHL finale. Der det var skader for millioner av dollar i downtown Toronto (orker ikke å bla opp kilder, så det på en episde av Most Amazing videos eller hva det nå heter).
Du kan finne demonstrasjoner i Frankerike på 60 og 70-tallet som ender opp i masseopptøyer. Det er nok av eksempler for demonstrasjoner fra "fredelige" land som ender opp i kaos
Carrera & Cheroxx Dere understreker nå trådstarters poeng... Det er ingen som husker at mange mennesker stod i ring og var triste på vegne av Palestina. Det folk husker er at en gjen med drittunger ramponerte Karl Johan. Det er det eneste man oppnår med store demonstrasjoner. At det blir voldelige opptøyer.

Altså har man ikke oppnådd noe, annet enn å skade annseelsen til dem som støtter palestina.

Trådstarter har et veldig godt poeng. Demonstrasjoner har utspillt sin rolle og fungerer ikke til annet en å skape utgiftert for samfunnet som helhet. Hadde det vært noe "tak" i resten av de 'ti tusner" av fredlige demonstranter hadde de ordnet opp og sørge for at ting gikk rolig for seg. Men det lar seg ikke gjøre og vi ender opp der vi ender opp hver gang.
Skjønner virkelig ikke dere som har så mye imot israel..

Er det pga at meste parten av befolkningen i israel er jøder?
At Israel har en overlegen militær styrke i forhold til muslimene på gaza, og da føler dere synd på muslimene?

Eller så er dere bare så jævlig trangsynte at dere ikke ser at Israel handler pga selvforsvar?
Sist endret av voids; 9. januar 2009 kl. 01:05.
Saken er jo rett og slett at når vi har det godt, så slutter vi i større og større grad å bry oss. Når det er dårligere tider, så øker engasjementet blant folk, både politisk og sosialt. Et eksempel er hvor mye FrP har vokst i medgangstidene vi har hatt nå lenge - FrP er et parti for folk som ikke bryr seg, engasjerer man seg litt mer, så ser man raskt hvor dårlige de lettvinte løsningene de presenterer faktisk er. Jeg tror nok at demonstrasjonstog vil komme sterkt tilbake hvis finanskrisen blir langvarig.

@jejoha: så du syns likegyldighet er et ideal for samfunnet?
Selv om jeg stiller meg ganske nøytral til denne saken synes jeg det virkelig er synd at uansvarlige drittunger (og voksne) skal ødelegge en slik viktig demonstrasjon. Dette er barnehagenivå.
Skyt meg gjerne, men jeg mener at disse kjøtthuene hadde fortjent en skikkelig omgang juling, det er de samme type idiotene vi ser som ødelegger før,under og etter fotballkamper. Bortsett fra at disse stort sett bare banker hverandre Jeg blir kvalm
Sist endret av gummiand; 9. januar 2009 kl. 01:13.
Sitat av voids Vis innlegg
Skjønner virkelig ikke dere som har så mye imot israel..

Er det pga at meste parten av befolkningen i israel er jøder?
At Israel har en overlegen militær styrke i forhold til muslimene på gaza, og da føler dere synd på muslimene?

Eller så er dere bare så jævlig trangsynte at dere ikke ser at Israel handler pga selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke akkurat... Men det kan vi ta mer om i en annen tråd, f.ex. den som handler om det. Hvis du klarer å lese litt er det også masse info og dokumentasjon der som ihvertfall for tenkende mennesker er nok til å se hvem som faktisk angriper hvem, og har gjort det i over 60 år, for ikke å si over 100.
http://www.dagbladet.no/2009/01/08/n...stina/4298813/

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/mi...p?artid=545891

http://www.aftenposten.no/nyheter/os...cle2856579.ece

http://www.sa.no/article4036350.ece

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article687643.ece

Artikler fra 5 aviser om en vellykket fredelig demonstrasjon i Youngstorget i Oslo fra meg til deg Cikey
Sist endret av Skambank; 9. januar 2009 kl. 01:14. Grunn: skriveleif
Sitat av Cikey Vis innlegg
Carrera & Cheroxx Dere understreker nå trådstarters poeng... Det er ingen som husker at mange mennesker stod i ring og var triste på vegne av Palestina. Det folk husker er at en gjen med drittunger ramponerte Karl Johan. Det er det eneste man oppnår med store demonstrasjoner. At det blir voldelige opptøyer.

Altså har man ikke oppnådd noe, annet enn å skade annseelsen til dem som støtter palestina.

Trådstarter har et veldig godt poeng. Demonstrasjoner har utspillt sin rolle og fungerer ikke til annet en å skape utgiftert for samfunnet som helhet. Hadde det vært noe "tak" i resten av de 'ti tusner" av fredlige demonstranter hadde de ordnet opp og sørge for at ting gikk rolig for seg. Men det lar seg ikke gjøre og vi ender opp der vi ender opp hver gang.
Vis hele sitatet...
Idiot. Ti tegn.
Siden Stormen absolutt krevde eksempler på demonstrasjoner som faktisk har funket, tenkte jeg at jeg skulle frambringe noen:

http://www.ranablad.no/nyheter/article2758665.ece

http://www.intsos.no/?id=3461

http://iplos.net/cms/index.php?page=38

Du ville ha bevis og du fikk bevis. Om du vil, så kan jeg sitte på google i 5 minutter til og frambringe tre til.

Demonstrasjoner handler ikke bare om at politikere skal si "Vi tok feil", men det er også et verktøy for å opplyse og samle folket, blant mange andre virkemidler.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Denne sterke motforestillingen mot demonstrasjoner er slik jeg ser det fortsatt helt ubegrunnet fra din side, jeg har ikke sett et eneste godt argument for at det er så utrolig bortkastet som du framstiller det som. At demonstrasjoner kan ha enorm innflytelse på samfunnet i ekstreme nok situasjoner er bevist nok av ganger.

Må si jeg stiller meg uforstående til holdningen din i den saken her. Det virker mest som om du har latt deg irritere av nok en mislykket demonstrasjon, og nå prøver å rakke ned på fenomenet generelt.
Vis hele sitatet...
Neida, men seriøst: Det arrangeres hundrevis av demonstrasjoner i Norge hvert år... De aller fleste glir inn i historiebøkene uten noengang å ha utgjort noen forskjell. Som jeg allerede har sagt: Hvor mange demonstrasjoner har det ikke vært i forbindelse med Israel og Palestina de siste 10 årene i Norge? Og hvor mye har dette hjulpet på konflikten? Det har ikke hjulpet NOE - ingenting - zip - nada. Det må man ta seriøst, når man i samme setning hevder at demonstrasjoner er superbra verktøy for å påvirke politikken.

Som jeg allerede har poengtert to ganger, så ser jeg ikke bort i fra at demonstrasjoner kan fungere i enkelte tilfeller - men i det store og hele er demonstrasjoner bare tafatte gatevandringer hvor man viser "solidaritet"; uten at man kan vise til noen konkrete resultater i ettertid.

Hadde disse 10.000 menneskene satt seg ned og f.eks skrevet 10.000 leserbrev som opptok alle avisdiskusjoner i 1-2 måneder fremover (eller 10.000 brev til 100 politikere) så tror jeg dette hadde vært et mye sterkere virkemiddel.

Og ja, man bruke flere virkemidler - men når jeg skal i krig, så liker jeg å bruke AG3-geværer som fungerer, fremfor å bruke en antikvarisk børse fra 1883 uten ammunisjon.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Sitat av voids Vis innlegg
Skjønner virkelig ikke dere som har så mye imot israel..

Er det pga at meste parten av befolkningen i israel er jøder?
At Israel har en overlegen militær styrke i forhold til muslimene på gaza, og da føler dere synd på muslimene?

Eller så er dere bare så jævlig trangsynte at dere ikke ser at Israel handler pga selvforsvar?
Vis hele sitatet...
Eller er det bare det at vi, imotsetning til deg, ikke er så trangsynte at vi gir faen i historiske fakta, som foreksempel at Israel okkuperer palestinsk jord, at palestinere har blitt regelrett slaktet for å gjøre plass for sionistene og at over 1 million palestinere undertrykkes og trakasseres daglig, samtidig som de blir nektet mat og drikke og skikkelig husly. Over 80% av Gazastripens befolkning er under FNs definisjon av fattig. Store deler av befolkningen på Gaza er kvinner og barn under 16 år, dermed ikke terrorister.

Om du fortsatt ikke er overbevist, les http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=122401 .
Sitat av Stormen Vis innlegg
Neida, men seriøst: Det arrangeres hundrevis av demonstrasjoner i Norge hvert år... De aller fleste glir inn i historiebøkene uten noengang å ha utgjort noen forskjell. Som jeg allerede har sagt: Hvor mange demonstrasjoner har det ikke vært i forbindelse med Israel og Palestina de siste 10 årene i Norge? Og hvor mye har dette hjulpet på konflikten? Det har ikke hjulpet NOE - ingenting - zip - nada. Det må man ta seriøst, når man i samme setning hevder at demonstrasjoner er superbra verktøy for å påvirke politikken.

Som jeg allerede har poengtert to ganger, så ser jeg ikke bort i fra at demonstrasjoner kan fungere i enkelte tilfeller - men i det store og hele er demonstrasjoner bare tafatte gatevandringer hvor man viser "solidaritet"; uten at man kan vise til noen konkrete resultater i ettertid.

Hadde disse 10.000 menneskene satt seg ned og f.eks skrevet 10.000 leserbrev som opptok alle avisdiskusjoner i 1-2 måneder fremover (eller 10.000 brev til 100 politikere) så tror jeg dette hadde vært et mye sterkere virkemiddel.

Og ja, man bruke flere virkemidler - men når jeg skal i krig, så liker jeg å bruke AG3-geværer som fungerer, fremfor å bruke en antikvarisk børse fra 1883 uten ammunisjon.
Vis hele sitatet...





Stormen; har vanligvis stor respekt for deg å det du skriver, men dette synes jeg blir i overkant flåsete.
Du nevner gang på gang at vi har 100 vis av demonstrasjoner i Norge, javel, og hvor mange av de samler fler enn 1000 mennesker?
Og når du også vil se resultater, tror du ikke både det i Israel, men også på Palestinsk side ville gitt mer oppsikt hvis de så hvor mange som gikk i tog, enn hvor alle skulle sende de brev som mest sannsynlig bare ble kastet med en gang i stedet?


Desverre så fikk jo disse brødhjernene som gikk til angrep på en fredelig demo nå "siste" ordet og slik jeg ser det så bryter de mer mot ytringsfriheten enn godt er.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Neida, men seriøst: Det arrangeres hundrevis av demonstrasjoner i Norge hvert år... De aller fleste glir inn i historiebøkene uten noengang å ha utgjort noen forskjell. Som jeg allerede har sagt: Hvor mange demonstrasjoner har det ikke vært i forbindelse med Israel og Palestina de siste 10 årene i Norge? Og hvor mye har dette hjulpet på konflikten? Det har ikke hjulpet NOE - ingenting - zip - nada. Det må man ta seriøst, når man i samme setning hevder at demonstrasjoner er superbra verktøy for å påvirke politikken.
Vis hele sitatet...
Pro-Palestina demonstrasjoner gjennom den norske historien har inspirert et helt norsk folk til å støtte Palestinas kamp for uavhengighet. Det er to parti i Norge som er Pro-Israel: KrF og FrP. Jeg tror vi kan sette en konklusjon på at Pro-Palestina demonstrasjoner i Norge har fått en ganske høy pott på politisk vinning, men det er ennå mer å kjempe for.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hadde disse 10.000 menneskene satt seg ned og f.eks skrevet 10.000 leserbrev som opptok alle avisdiskusjoner i 1-2 måneder fremover (eller 10.000 brev til 100 politikere) så tror jeg dette hadde vært et mye sterkere virkemiddel.

Og ja, man bruke flere virkemidler - men når jeg skal i krig, så liker jeg å bruke AG3-geværer som fungerer, fremfor å bruke en antikvarisk børse fra 1883 uten ammunisjon.
Vis hele sitatet...
Som jeg sa tidligere, det er ikke alle mennesker som er velformulerte og gode skribenter. De har derfor ikke dette verktøyet i verktøykassen sin.

En vanlig grunn for vold blant unge er dårlige evner til å uttrykke seg muntlig. En knyttneve krever ikke noen ytterligere forklaring, personen som blir slått forsår utmerket godt at personen som slo er uenig med han.

Dette er selvsagt ikke en akseptabel oppførsel, men et reaksjonsmønster man kan forstå.

Så at du foretrekker å bruke AG3 når du skal i krig er det ingenting å si på, men om motstanderen din sin "verktøyboks" en mauser og et spyd og velger han nok mauseren.

Man velger med andre ord sin sterkeste uttrykksform.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Neida, men seriøst: Det arrangeres hundrevis av demonstrasjoner i Norge hvert år... De aller fleste glir inn i historiebøkene uten noengang å ha utgjort noen forskjell. Som jeg allerede har sagt: Hvor mange demonstrasjoner har det ikke vært i forbindelse med Israel og Palestina de siste 10 årene i Norge? Og hvor mye har dette hjulpet på konflikten? Det har ikke hjulpet NOE - ingenting - zip - nada. Det må man ta seriøst, når man i samme setning hevder at demonstrasjoner er superbra verktøy for å påvirke politikken.

Som jeg allerede har poengtert to ganger, så ser jeg ikke bort i fra at demonstrasjoner kan fungere i enkelte tilfeller - men i det store og hele er demonstrasjoner bare tafatte gatevandringer hvor man viser "solidaritet"; uten at man kan vise til noen konkrete resultater i ettertid.

Hadde disse 10.000 menneskene satt seg ned og f.eks skrevet 10.000 leserbrev som opptok alle avisdiskusjoner i 1-2 måneder fremover (eller 10.000 brev til 100 politikere) så tror jeg dette hadde vært et mye sterkere virkemiddel.

Og ja, man bruke flere virkemidler - men når jeg skal i krig, så liker jeg å bruke AG3-geværer som fungerer, fremfor å bruke en antikvarisk børse fra 1883 uten ammunisjon.
Vis hele sitatet...
Endringer i folks bevissthet skjer ikke over natten. For å bruke dagens hendelse som eksempel så vet ikke store deler av norges befolkning engang hvem de holder med, delvis fordi de ikke har fått noen skikkelige inputs, men også fordi mange av dem er for unge til å ha dannet seg en ordentlig oversikt over situasjonen.

Slike demonstrasjoner ender ikke Israels politikk av seg selv, men på lang sikt påvirker det sinnet til mange av de menneskene som ved neste valg skal avgjøre hvem som skal sitte på stortinget. Dette er en faktor som ligger såpass godt blandet inn i andre faktorer at det blir umulig å komme med konkrete beviser, men all logikk tilsier at mennesker påvirker andre mennesker, som påvirker nasjoner som igjen påvirker andre nasjoner. Det må gå ann å tenke litt lenge enn til neste uke..

Jeg sier ikke at dette er det mest effektive man kan gjøre i en akutt situasjon, men jeg må si jeg setter mer pris på de som prøver å gjøre noe enn de som sitter hjemme og klager på at de heller burde ha gjort noe annet.
Sist endret av mentalmelt; 9. januar 2009 kl. 01:28.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Hvis det er så, hvorfor blir ikke alle hjemme og tenner et lys istedenfor? Det ville jo også vært å vise respekt? Nei, fakkeltog er kun ment for ANDRE mennesker; alle skal se at du går i tog, og det er, som jeg tidligere nevnte, drevet av skyldfølelse: Du får høre at det er et tog og føler at du burde gå for å vise respekt (vise de andre at du viser respekt, dvs. du gjør det for de andre menneskene - ikke for den døde. Hadde det vært for den døde, så hadde du blitt hjemme og tent et lys).



Ja, sikkert hyggelig det - men det hjelper jo ingenting på saken. Det er ikke derfor man går i tog - for at noen i Palestina skal få seg en hyggelig nyhet. Man går jo i tog for å endre noe politisk; man demonstrerer jo mot et politisk vedtak eller sak.
Vis hele sitatet...
dette er bullshit, og det er nettop denne typen meninger som fratar ideologien med å demonstrere all likviditet.
i norge er vi så vant til å bli tråkket på (les: regulert) at hver gang noen faktisk blir så sure at de går til angrp på en makt.innstans så sees det på som "pøbelstreker".
pøbelstreker.

disse pøbelstrekene bygde land som usa, bidro til et mindre klassedominert samfunn i europa og kan de kanskje bidra til et internasjonalt politisk press på israel som ekspansjonistisk-militærmakt til å legge ned.
Folket får ikke sanksjoneringen av andre land som de vil ha fordi de konstitusjonerte politikerne er livredde for en minste lille trussel som kan komme, og tolker et hvert møte som ikke norge får 100% konsensus på som en trussel, som vi må etterkomme.

Jeg har vært i alle demonstrasjonene motisrael siden de begynte, og jeg blir jævlig forbanna på to ting:
wannabe gangster pakistanere som BARE lager faen, og sinnet og desperasjonen til det palestinske folket.
Dette er en global intifada, en politisk bevegelse for å avskaffe israels imperialisme og totalitære militaristiske tankegang.
Bare sjekk ut hva f.eks. Likud står for.
jeg fant en plakat i det med påskriften "les talmud, noen navn\passasjer og alle ikke-jødiske er svin og bikkjer"'
Zionister er totalitære høyre ekstremister og det eneste andre politiske partiet du kan sammenligne dem med er Nationalsochialistichearbeiterpartei, bedre kjent som nsdap, eller nazi-partiet.

en mindre politisk korrekt venn av meg lagde det flotte ordtaket i dag:
"gi jødene gass og våpen til hamas!"

å misforstå meg rett, jeg er ikke anti-semittist og jeg fremmer av prinsipp ikke mine politiske overbeviselser via vold.
Noen gjør det, jeg tar bilder og ser på.-
Hvis man vil oppnå noe, så sender man brev til departementene. De er pliktig til å lese og svare (tror jeg da). Dette er et virkemiddel jeg har tro på. Kunne ikke tenke meg å gå i demonstrasjon for noen som helst sak hvor jeg stod som underlegen minoritet på en gate og "ytret" min mening gjennom en rolig spasertur.

Vi trenger velformulerte og saklige brev til statsrådene våre for å få noe frem..
Kan også legge til Stormen, at slike hendelser som utspilte seg i dag (se bort i fra volden) nettopp kan være det som får flere mennesker til å engasjere seg ytterligere, for eksempel gjennom slike tiltak som du selv har foreslått.

Man må være i stand til å se dette fra flere og bredere perspektiver hvis man skal ha en sjanse til å forstå de potensielle konsekvensene av situasjonen. Det er noe som heter indirekte påvirkning, som tross alt er første steg på veien til reelle tiltak og endringer.
Sist endret av mentalmelt; 9. januar 2009 kl. 02:00.
Har i grunn ikke noe imot demonstrasjoner i seg selv, men har veldig mye imot alle de blitzerne som drar dit kun for en sjanse til å bråke med snuten. Har inntrykk av at veldig mange av dem egentlig ikke bryr seg en tøddel om den politikken de liksom står for, de synes bare de er gøy med fanteri og faenskap. Ser egentlig ikke på dem som noe bedre enn nynazister.

There, I said it.
Sist endret av Gamgee; 9. januar 2009 kl. 02:00.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Har i grunn ikke noe imot demonstrasjoner i seg selv, men har veldig mye imot alle de blitzerne som drar dit kun for en sjanse til å bråke med snuten. Har inntrykk av at veldig mange av dem egentlig ikke bryr seg en tøddel om den politikken de liksom står for, de synes bare de er gøy med fanteri og faenskap. Ser egentlig ikke på dem som noe bedre enn nynazister.

There, I said it.
Vis hele sitatet...
Jeg så ingen blitzere som utøvde eller avlet vold når jeg var på demonstrasjonen som gikk av skaftet. Det var ganske vanlig kledde mannlige ungdommer i 15-21 års alderen, hovedsaklig innvandrere.

Skal man rette kritikk mot noen, rett den mot rette personer.
Sist endret av voldern; 9. januar 2009 kl. 02:23.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Stopp en halv, min gode mann. Jeg er ikke enig i at en massedemo "gjør selvsagt det". Hvis du skal hevde slik, så vil jeg gjerne at du refererer til en konkret sak i Norge hvor en massedemo BEVISELIG har vært på å endre et politisk vedtak de siste 10-20 årene. BEVISELIG; ikke sånn "ja, her tror jeg at demoen gjorde det."

Det kan du ikke; fordi det ikke skjer. Det er mitt poeng: Massedemoer er oldschool, og har mistet sin politiske gjennomslagskraft.
Vis hele sitatet...

hehe, det er takketvære folk som deg at demokratiet er så full av hull som det er. "næh, det funker ikke å bry seg, da driter jeg i det, jeg sitter heller i godstolen og slenger dritt om de som gjør det på internett. 'uberpwndlxm"

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Har i grunn ikke noe imot demonstrasjoner i seg selv, men har veldig mye imot alle de blitzerne som drar dit kun for en sjanse til å bråke med snuten. Har inntrykk av at veldig mange av dem egentlig ikke bryr seg en tøddel om den politikken de liksom står for, de synes bare de er gøy med fanteri og faenskap. Ser egentlig ikke på dem som noe bedre enn nynazister.

There, I said it.
Vis hele sitatet...
jeg synes det er gøy med fanteri og faenskap. men bryr meg veldig mye om faenskapen som utrettes i gaza, selvom det ikke er noe fanteri inne i bilde der.
men kult at du fikk flettet inn dine meninger om at blitzere er pakk og like ille som nynazister selvom saken ikke har noenting med det! flott!

yes, you really did.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi trenger velformulerte og saklige brev til statsrådene våre for å få noe frem..
Vis hele sitatet...
sikkert fint det, men hva med alle som ikke er så jævla flinke til å skrive velformulerte brev til statråd (som de bryr seg pent lite om)? skal de bare drite i å gjøre noe for en bedre verden da? ikke alle fornuftige er intlektuelle, og omvendt.
Sist endret av Fudge; 9. januar 2009 kl. 03:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Stormen Vis innlegg

Oppsummert:
- Ikke gå i demonstrasjonstog.
- Hvis du absolutt skal gjøre det, så oppfør deg i det minste som et realt menneske - så slipper du i hvert fall å skade saken din ytterligere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er det harry å gå i demonstrasjonstog? Det viser bare at du støtter, kjemper og står for en sak. Demonstrasjoner hjelper på samme måte som for eksempel underskriftskampanjer hjelper (ja, det hjelper). Og i tillegg skaper demonstrasjoner oppmerksomhet, slik at folk som ikke er opplyst om temaet, kanskje blir interesserte og kan dermed gjøre opp sin mening om de ønsker å støtte eller ikke (bidra, eller holde seg unna).

I alle sammenhenger, alle (ikke bare innen tema demonstrasjon) så er det alltid noen drittsekker som ødelegger for andre. Se på hasjmarsjen foreksempel. Der ungdommer på 17 år som syns det er fett å røyke hasj, går å røyker hasj i toget og roper hasj er best og fuck alle som ikke syns det. Skaper dette godt inntrykk for de utenforstående? Nei.
På fest foreksempel, er det alltid noen som ødelegger stemninga. Ergo, idioter som ødelegger finnes det overalt. Man kan ikke blame stedet, formålet eller saken for det. Og i politiske demonstrasjoner er de fleste (alle parter) innstilt på en rolig demonstrasjon, men når politiet kaster tåregass fordi de føler at folkemengden blir for stor og legger folk i bakken som roper slagord, så er det klart at folkemengden reagerer med å slå tilbake.
Sier noen dritt til deg, gir du oftest dritt tilbake. Og om noen er onde i dine øyne (uansett hvilken sak du demonstrerer for) så selvfølgelig kan det hende du kaster en brusflaske mot dem!
Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg støtter opp om begge demonstrasjonene, men syntes det er svært provoserende at den ene parten skal ty til vold og hærverk på offentlig og privat eiendom. Det hele ender bare opp med at vi, skattebetalerene, må ta på oss regninga. Jeg tror Israel får mange nye disipler av dette, ikke fordi man nødvendigvis er enige i konflikten, men på grunn av handlingene til en del av "demonstrantene" som holder med Palestina.
Vis hele sitatet...
skattebetaler slipper heldigvis å betale for skader mot privat-eiendom. men knuser man nok mc'donalds-sjapper så går kanskje prisen per burger opp, men da er det vel bare å drite i å kjøpe dem?

grunnen til at mækkern blei ramponert var fordi de har planer om å gi israel alt overskuddet deres fra nåkommende lørdag sitt burgersalg. så om dere liker folkemord og kjipe burgere så er lørdag dagen folkens, løp å kjøp!

vacant; du høres ut som en fantastisk fornuftig person.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Hvis dere ikke tror meg, så utfordrer jeg dere: Hvor mange demoer har det ikke vært for Israel og Palestina de siste 10 årene i Oslo? Og hvor nærmere har dette brakt oss fred i dette området?
Vis hele sitatet...
Det vet du overhodet ingenting om, og at du idetheletatt bruker det som argument er skader bare ditt saklige utrykk enda mer (om du fortsatt har noen) i denne diskusjonen
Sist endret av Fudge; 9. januar 2009 kl. 03:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Nå er det veldig få mennesker i Israel som tar hensyn til bibelen fordi majoriteten av populasjonen er jødisk, det vil med andre ord si at de referer til koranen, som er deres hellige skrift.
Vis hele sitatet...
Koranen er islams hellige skrifter, ikke Jødedommen. Sistnevntes hovedskrifter er samlet i toraen.
Sitat av Fudge Vis innlegg
grunnen til at mækkern blei ramponert var fordi de har planer om å gi israel alt overskuddet deres fra nåkommende lørdag sitt burgersalg. så om dere liker folkemord og kjipe burgere så er lørdag dagen folkens, løp å kjøp!
Vis hele sitatet...
Det stemmer overhode ikke, noe man kan få bekreftet ved å ringe

McDonalds Norge på tlf. 23107000 og snakke med informasjonsdirektør

Margareth Bruslette.
Stormen, jeg syntes dette var en trangsynt måte å se på saken.
Jeg er enig med de fleste som sier at demonstrasjons tog virker. Det trenger kanskje ikke å ha store innvirkninger på de norske politikere, men det at folkemassen samles gir et signal uansett. Det gir signal til de som kanskje ikke møtte opp at det faktisk finnes andre med samme mening. Det gir et signal om at vi bryr oss og at vi er en stor folkemengde som ikke godtar situasjonen slik den er på Gazastripen.

Nå var det jo selvfølgelig veldig uheldig at deler av folkemassen skulle oppføre seg som idioter, men de om det. Vi er alle her enige ang dem.

Jeg tror det er viktigere å gi sterke signaler ved demonstrasjons tog enn å skrive et innlegg, brev o.l.
Og Stormen, du kan ikke si at demonstrasjonene ikke hjelper. På en måte engasjerte de jo deg til å skrive din mening!

Sitat av Crustydemon Vis innlegg
Tror Blitz & co savner sine gode gamle venner nynazistene og leke med.
Vis hele sitatet...
Det var jo ikke "Blitz & Co." som var ute å demonstrerte i går da! Disse bråkmakerne var jo av utenlandsk opprinnelse og/eller har utenlandsk familie.
Sist endret av Clr; 9. januar 2009 kl. 11:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Blir jo spennende å se om det blir å ta av på Lørdagen igjen, og om disse innvandreropptøyene som vi har sett veldig mye av i Frankrike, og nå senest i Danmark også kommer til Norge..
Jeg vil vel tro at den største grunnen til at man går i tog er vel for å få media til å skrive om det å derfor sette et større søkelys på saken.
Sitat av voldern Vis innlegg
Jeg så ingen blitzere som utøvde eller avlet vold når jeg var på demonstrasjonen som gikk av skaftet. Det var ganske vanlig kledde mannlige ungdommer i 15-21 års alderen, hovedsaklig innvandrere.

Skal man rette kritikk mot noen, rett den mot rette personer.
Vis hele sitatet...
Nå siktet jeg i grunn ikke til nødvendigvis denne demonstrasjonn, men sånn generelt

Sitat av Fudge Vis innlegg
jeg synes det er gøy med fanteri og faenskap. men bryr meg veldig mye om faenskapen som utrettes i gaza, selvom det ikke er noe fanteri inne i bilde der.
men kult at du fikk flettet inn dine meninger om at blitzere er pakk og like ille som nynazister selvom saken ikke har noenting med det! flott!

yes, you really did.
Vis hele sitatet...
Nå putter du ord i munnen min. Jeg har aldri sagt at jeg synes alle blitzere er pakk, hvis du leser posten min nøyere ser du at jeg skrev: De blitzerne som drar dit kun for å bråke, men egentlig gir faen i politikken de liksom står for.

Så da var det kanskje ikke deg jeg siktet til

Jeg har selv vært på blitz ved flere anledninger og kjenner mange som henger der. En god del slike som jeg sikter til.

Peace
Sist endret av Gamgee; 9. januar 2009 kl. 11:58.
Jeg har lyst til å snu ditt eget argument mot deg nå, stormen:

Hvordan kan du vite at demonstrasjonene IKKE har hatt noen påvirkning?

Sitat av Clutchwire Vis innlegg
Jeg vil vel tro at den største grunnen til at man går i tog er vel for å få media til å skrive om det å derfor sette et større søkelys på saken.
Vis hele sitatet...
Godt argument

Men - det ene punktet til stormen har et godt poeng:

Hvis du absolutt skal gjøre det, så oppfør deg i det minste som et realt menneske - så slipper du i hvert fall å skade saken din ytterligere.
Vis hele sitatet...
Litt omskrevet: Til deg som skal gå i demonstrasjonstog - samme hvor provosert og sint du måtte være og hvor god grunnen måtte være - oppfør deg! Ellers skader du saken du prøver å gagne!
Sist endret av atomet; 9. januar 2009 kl. 12:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Men i foreksempel Danmark så hjalp de voldelige, og senere fredelige demonstrasjonene helt klart til at ungdommen fikk ett nytt ungdomshus etter at det forrige ble revet.
Fy faen Stormen du er et helvetes geni, sorry ordbruken men dette må ut. Altså gårsdagens demonstrasjoner viser bare at slik "palestiner pakk" som dette her MÅ sperres inne i steder som Gaza, de fungerer bare ikke i et moderne samfunn. Slik faenskap vil jeg ikke ha i et moderne Norge, hva får dem til å tro at å total herpe Karl Johan skal hjelpe deres sak noe videre? Jeg er 100% enig med at demonstrasjonstog er for franskmenn og "simpletons".
drQ
Egendefinert
Sitat av Pram Vis innlegg
Det som skjedde i dag var det jeg vil si en utrolig tabbe! Hvis Siv Jensen ikke skulle holde den kokkos talen sin om hva hun synes om at israel er bedre en palestinia, så hadde ikke disse folkegruppene møtt opp utenfor stortinget for å slåss, og en MASSE av penger på politi hadde ikke blitt brukt heller. Hvis hun bare hadde hatt en "pressekonferanse" eller latt seg intervjue istedenfor så hadde ting gått mye bedre. og i tilleg når de visste det skulle komme til å skje når de ordner istand med over 250 politifolk på forhånd, med masse utstyr og tåregass, hunder, helikopter, og noen rare biler de bruker for å dytte vekk folk. så burde disse ifra FRP eller hvem hun snakket for idag tenke seg om en gang til. Dette var bare helt utrolig unødvendig. jeg så det meste direkte på nyhetskanalen
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du er uenig i det hun hadde å si. Og du mener at fordi grupperinger av motsatt syn enn Siv Jensen kan komme til å lage bråk, så skal Siv Jensen ikke slippe til? Det er synes jeg er en skremmende påstand.

Jeg synes vi skal verdsette ytringsfriheten. Og på samme måten som at Palestina-tilhengere også før i går har hatt flere markeringer, så skal det motsatte standpunkt få slippe til.




Konseptet "motdemonstrasjoner" er noe jeg ikke er noen stor tilhenger av. Det synes jeg forsåvidt gårsdagen illustrerer. En folkemengde møtte opp på Eidsvolls plass, ikke for å fremme sin egen sak, men å forsøke å svekke motpartens. Det blir i mine øyne et angrep på andres utøvelse av en rettighet man selv setter sterkt. Og da er det ikke lengre den generelle verdien ytringsfrihet man setter pris på, men et egoistisk syn om at "jeg har rett, alle andre får holde kjeft". Og det mener jeg uavhengig av synspunktene til noen av partene, i går og ellers.

Når noen (i går må det strengt tatt ha vært forholdsvis mange) velger å bli voldelige fordi noen demonstrerer til støtte for Israel, anser jeg det som et angrep på ytringsfriheten. Og det er ikke bare fordi disse forsøker å nekte motparten å komme med sine synspunkter, men også fordi de ødelegger "sin egen" sak, i hvert fall for de andre som forsøker å fremme den på fornuftige måter.

Stormens påstand om at demonstrasjoner er "ut" er nok litt unyansert (og det bevist, tipper jeg). Når samtlige 1000 innbyggere i Ytrevik kommune demonstrerer mot at skolen skal legges ned foran lokalpolitikerne, vil nok det ha betydning, som noen linker har vist til.

Demonstrasjoner for "fred i Midtøsten" fungerer derimot i mine øyne beviselig ikke. Femti år med varierende grad av konflikt er vel bevis nok. I andre tilfeller kan nok store internasjonale demonstrasjoner få politikere til å innse at resten av verden ikke liker det som foregår. Men jeg tror ingen av partene i Midtøsten bryr seg lengre.

At Blitz en gang i uken roper "ned med Israel og USA" i Oslos gater er nok heller ikke noe som har spesielt stor betydning.

Fullstendig ubetydelig er nok ikke demonstrasjoner. Såvidt jeg husker var det blant annet ganske sentralt i Ukraina for noen år siden. Men det kan nok diskuteres hvor viktig det er for demokratiet. Jeg har allerede nevnt ytringsfriheten, og retten til å demonstrere bør klart være der. Den politiske betydningen derimot, bør nok diskuteres.

For er det egentlig riktig av politikere å lytte på demonstrasjoner (i for stor grad)? I mine øyne nei. Jeg vet det er litt naivt, men i mine øyne er valg, å stemme, representativt - altså demokratisk.

Det er derimot ikke demonstrasjoner. Her er det ikke nødvendigvis flertallet som kommer frem, men de som roper høyest. Jeg har kanskje ikke konkrete fakta å basere det på, men får vel kanskje noen inntrykk. Blant annet:
Blitz (som dukker naturlig opp i diskusjoner som denne) er, såvidt jeg har oppfattet, blant organisasjonene som demonstrerer hyppig. Er budskapene representativt for flertallet av befolkningen? Neppe.

Hasjmarsjen er et annet eksempel. En gruppe med folk går i tog til fremme for legalisering av narkotika. Hvor mange demonstrasjoner er det til fremme for forbud? Jeg har ikke fått med meg så mange. Likevel er hasj forbudt, noe flertallet i Norge trolig støtter (selv om det kan være på vei til å endre seg).

På samme måten kan det være interessant å vite hvor representativt demonstrasjonene i Oslo i går var. At det finnes flere som støtter Palestina enn Israel er nok ikke tvilsomt, men var gårsdagens oppmøte representativt? Jeg tror ikke det. Blant annet er det litt interessant å se at store grupper av demonstrantene til støtte for Palestina har palestinsk bakgrunn. Og det har nok ikke tverrsnittet av den norske befolkning. (Selvfølgelig kan det ligge noe i at disse kanskje er sterkest grepet, og står fremst, men likevel tror jeg at jeg har et poeng).

Dessuten; demonstrasjoner vil ofte være forholdsvis ensidige og konkrete, f.eks. med motpolene i går. Hva med de som ikke nødvendigvis har noen klare sympatier til noen av partene? Dette er nok en relativt betydelig gruppe, som ikke nødvendigvis lager store demonstrasjoner. (Selv om fakkeltogene i går fremstod som litt mer balanserte og generelt for fred).

Og i og med at demonstrasjoner ofte har sammenheng med så pass klare meninger, vil de nok ikke være fullstendig representative. Direkte politisk betydning synes jeg derfor ikke de bør ha, men det vil samtidig kunne være en måte å gi uttrykk for standpunkt på.
Sist endret av drQ; 9. januar 2009 kl. 13:11.
Sitat av Arkas Vis innlegg
Fy faen Stormen du er et helvetes geni, sorry ordbruken men dette må ut. Altså gårsdagens demonstrasjoner viser bare at slik "palestiner pakk" som dette her MÅ sperres inne i steder som Gaza, de fungerer bare ikke i et moderne samfunn. Slik faenskap vil jeg ikke ha i et moderne Norge, hva får dem til å tro at å total herpe Karl Johan skal hjelpe deres sak noe videre? Jeg er 100% enig med at demonstrasjonstog er for franskmenn og "simpletons".
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke ha rasistpakk som deg i Norge.

Forøvrig var den en eneste palestiner som ble arrestert i går, to var etnisk norske og resten tilhørte gjenger som allerede er kjent for politiet. Du har tydeligvis heller ikke fått med deg at det var titusenvis (40.000?), inkludert palestinere, andre arabere, afrikanere, asiater, nordmenn, musliker, kristne og jøder som gikk fredelig i tog i går.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg vil ikke ha rasistpakk som deg i Norge.

Forøvrig var den en eneste palestiner som ble arrestert i går, to var etnisk norske og resten tilhørte gjenger som allerede er kjent for politiet. Du har tydeligvis heller ikke fått med deg at det var titusenvis (40.000?), inkludert palestinere, andre arabere, afrikanere, asiater, nordmenn, musliker, kristne og jøder som gikk fredelig i tog i går.
Vis hele sitatet...

jaså, jeg tror du som et enkelt menneske har misforstått litte grann. La meg forklare. En rasist hater en person eller en folkegruppe på bakgrunn av hudfarge, rase osv. JEG hater palestinerne på bakgrunn av deres oppførsel, selvmordsbombing, demonstrering, hærverk, mord, drap (listen er uendlig).

Leste du også at ALLE de personene som ble arrestert i løpet av gårsdagen avr av palestinsk bakgrunn?
Sitat av Arkas Vis innlegg
Fy faen Stormen du er et helvetes geni, sorry ordbruken men dette må ut. Altså gårsdagens demonstrasjoner viser bare at slik "palestiner pakk" som dette her MÅ sperres inne i steder som Gaza, de fungerer bare ikke i et moderne samfunn. Slik faenskap vil jeg ikke ha i et moderne Norge, hva får dem til å tro at å total herpe Karl Johan skal hjelpe deres sak noe videre? Jeg er 100% enig med at demonstrasjonstog er for franskmenn og "simpletons".
Vis hele sitatet...
Hva er all denne rasismen du yter? Bare det å si at de burde vært stengt inne i Gaza forteller bare om den ignorante idiotien du har. Håper du kan lese litt opp på fakta før du poster her neste gang og ta å kom deg *sorry for ordbruk* ut av Norge hvis det er slik du tenker om våre nye landsmenn. Slike som deg er heller ikke passende i "et moderne Norge".