Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  340 25828
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Kinseek Vis innlegg
hvordan forener du den lovparagrafen med din påstand?
Vis hele sitatet...
De er ikke forenlige, jeg snakker ikke om loven men om sunn fornuft, noe som til tider går bra sammen. Loven i seg selv er grei nok, men Israel burde tenkt seg om to ganger, de har mye makt med våpnene i hendene. Resultatet av deres valg ble massemord.

Grunn, lov. Hensikt, tillatelse. De hadde ikke grunn, men de hadde lov.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
For de i Gaza er det jo mest interessant anngående legitimiten til selve blokaden ville jeg tro og ikke posisjonen hvor skipene ble stanset.
Vis hele sitatet...
Blokaden er per definisjon ulovlig, du kan jo slå opp i manualen du linker til selv og lese under "blokade" der du fant sitatet ditt.

Men det som jeg tror bryr de mer en lover og paragrafer er mat, medisinsk nødhjelp, byggematerialer og skoleutstyr.
Sitat av omba Vis innlegg
Ser ikke hvorfer soldatene ikke bare kunne holdt seg til paintball-kuler med glass i og gummikuler.
Vist man treffer en akrivist i fjeset med en av de painball-kulene ligger han nok nede en god stund og kankje han blir blind, men det er uanset bedre enn å bli skytt med skarp ammo i hode, jeg tviler ikke på at de kunne ha kapret skipet med bare de gummi-kulende.
Personelig synes jeg det er idiotisk å angripe noen som prøver å hjelpe -.-
Vis hele sitatet...
Noen av dem brukte gummi-kuler, mener jeg å ha lest ...
husker ikke hvor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg synes du utelater at det kan ha vært fordi soldaten rett og slett mistet fatningen. Du fremstiller det som om enten skyter en soldat for å uskadeliggjøre (ikke drepe) eller for å drepe og hvis han gjør det første kunne ikke det andre intreffe.

Hva om soldaten da mistet fatning, og skjøt relativt ukontrollert mot en person som virket truende? Jeg ville anta at det her dreier seg om nettopp det. Det var en dårlig utført operasjon hvor soldatene ble plassert veldig utsatt (firet ned i en agressiv folkemengde? wtf?) og reagerte panisk.

At det ble mange kuler trenger ikke værre fordi soldaten ønsket å være sikker, mer enn reaksjon på at nå er sitausjonen veldig truende og hvis jeg bare trykker nok ganger på denne knappen så går kanskje ting greit - muligens veldig uprofft men ikke veldig unaturlig hvis du står opp mot en folkemengde med kniver og balltre og som ser ut til å ønske drepe deg og du ikke har mulighet til retrett.
Vis hele sitatet...
Å skyte noen i hodet er ekstremt vanskelig hvis ikke vedkommende står stille, og ikke langt fra umulig i en kaotisk situasjon som dette. Når man skyter noen fire ganger i hodet, så kan man jo tenke seg til hvordan dette må ha foregått. Kanskje første treff var et uhell, men med full-auto på, eller med panisk trykking på avtrekkeren vil spredningen nødvendigvis bli veldig stor. Etter første treff må personen ha falt i bakken umiddelbart, og likevel endte denne mannen med enda tre kuler i hodet, og en i brystet. Jeg kan ikke se for meg noe plausibelt scenario hvor denne personen ble skutt fire ganger i hodet ved et uhell, eller ved panisk atferd fra soldaten.

Sitat av Kinseek
Veldig tungvint og sløsende måte å henrette noen da - hele 4 kuler i hodet og 1 i brystet? En henrettelse trenger da ikke mer enn bare 1 kule til hodet...
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke kalle det hverken spesielt tungvint eller sløsende. La oss si han ble skutt i brystet først, falt over ende, og soldaten plantet fire kuler på rappen i hodet hans. En aggressiv og hatsk handling, kanskje til og med maktrus, skremsel og eksempelsetting også var inne i bildet, men tungvint? Det er ikke akkurat snakk om mye jobb. Og hva sløsing angår, så trenger ikke akkurat IDF å spinke på ammunisjonen.

For å sette det i perspektiv: hvis FN-styrker hadde avskåret/bordet båten, tror du da noen hadde endt med å bli skutt fire ganger i hodet? Dette kan vanskelig bortforklares.
Nei disse pro israelerne kommer med dårlige bortforklaringer på alt, de er flinke til det. Blir mer og mer latterlige alle sammen. At det fortsatt er mulig å forsvare Israel, og denne bordingen, er skammelig. Umenneskelig. Og provoserende.


http://www.dagbladet.no/2009/02/06/m...srael/4436173/

De støtter ulovlige bosettere fordi de ikke kan bli frelst før Israel har samme grenser som på Kong Davids tid.
Vis hele sitatet...
Akkurat nå er den dårlige nyheten i miljøet den nyinngåtte våpenhvilen. De bibeltro frykter fred i Israel med tostatsløsning, for det er imot Bibelens ord.
Vis hele sitatet...
- Miljøet blir svært oppløftet av en affære som krigen på Gaza, det tas som et tegn på at Jesu gjenkomst nærmer seg
Vis hele sitatet...
Empati med ofrene på Gaza er det ingen grunn til å ha for mange bokstavtro kristne. Det står i Bibelen at de skal dø, og lidelsene er en oppfyllelse av skriftens ord.
Vis hele sitatet...
Forstyrrende lesing.. Kristen fundamentalisme på sitt verste. Disse er ikke et fnugg bedre enn al qaida sympatisører og deres økonomiske velgjøre. Faktisk nøyaktig " av samme ullen".

Evangelisk kristne, pinsevenner og baptister står nevnt her. Dette kan da ikke være representativt for disse gruppene?

Slås voldsomt opp i media disse muslimske fundamentalistene. Men disse kristne/jødene er da mye verre. 9/11 ingenting i forhold.
Sitat av Asus_eee_pc_900 Vis innlegg
Noen av dem brukte gummi-kuler, mener jeg å ha lest ...
husker ikke hvor
Vis hele sitatet...
'Såkalte "gummi-kuler" er i praksis stålkuler som har et gummibelegg på seg. En "gummikule" kan drepe deg uten problemer hvis den treffer på rett sted.
Skal jeg lage et likt kart over Sovjetunionen fra og med det tidspunktet de var på sitt største?
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Skal jeg lage et likt kart over Sovjetunionen fra og med det tidspunktet de var på sitt største?
Vis hele sitatet...
Selvom det er et dårlig eksempel du bruker må vel du også se forskjellen på Sovjetunionen og Israel? Det er visse likhetstrekk, men hovedsaklig innlemmet Sovjet nye stater. Israel okkuperer og jager vekk de eksisterende borgerne slik at deres egne kan flytte inn.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Forstyrrende lesing.. Kristen fundamentalisme på sitt verste. Disse er ikke et fnugg bedre enn al qaida sympatisører og deres økonomiske velgjøre. Faktisk nøyaktig " av samme ullen".
Vis hele sitatet...
Jeg er åpen kristen og kan med hånda på hjerte si at jeg ikke hater hverken Israelske jøder eller palestinere. Jeg har sett first-hand disse Israels-elskerne på såkalte Israels-møter og det er ikke noe kjekt syn. Det er trangsynthet av verste sort ganske ofte, men det tilhører de færreste og vær så snill å ikke dømme personene. De er flotte personer og kunne aldri gjort en flue fortred, men har fått en oppdragelse som har vært så streng og klar på det med Israel, homofili osv. at de aldri kommer til å åpne øynene sine og se det fra noen andres synspunkt.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Evangelisk kristne, pinsevenner og baptister står nevnt her. Dette kan da ikke være representativt for disse gruppene?

Slås voldsomt opp i media disse muslimske fundamentalistene. Men disse kristne/jødene er da mye verre. 9/11 ingenting i forhold.
Vis hele sitatet...
9/11 ingenting i forhold? Nå kjenner jeg ikke detaljene akkurat, men dette er vel egentlig fundamentert i at Israel tidligere har vært jødisk land langt tilbake i tid. Jeg er pinsevenn og til og med min morfar som er blant de konservative av oss skjønner veldig godt at jødene går langt over streken og at det er veldig galt det de gjør. Det endrer dog ikke synet hans på Israel som Guds land da.

Jeg var selv i Israel for et år siden og det var en veldig interessant opplevelse. Jeg skjønner godt spenningen som er mellom dem. Man må prøve å forstå alle sine sider her. F.eks. så står jo den største moskeen i Jerusalem på jødenes mest hellige sted, stedet der det jødiske tempelet sto. Og de slipper ikke inn en gang. Nå skal det dog sies at det også skal være der Muhammad ble "døpt" eller noe sånt, husker ikke helt, det er hvertfall et ganske hellig sted for muslimene også.

Inntrykket mitt etter Israelsbesøket mitt er at det er et sted med masse følelser og arv tilknyttet forskjellige grupper som ikke kommer overens. Og jeg sympatiserte mest med palestinerne og følte meg mer komfortabel når jeg var i palestinsk område der nede enn med jødene. Guiden vår var konvertert jøde (opprinnelig svensk) og jeg har aldri hørt noen så syke tanker om militær opprustning, beskyttelse av seg selv osv osv. Da følte jeg meg mer hjemme når jeg satt på kafé i Betlehem og røykte fredspipe

Sitat av Nubeland Vis innlegg
Selvom det er et dårlig eksempel du bruker må vel du også se forskjellen på Sovjetunionen og Israel? Det er visse likhetstrekk, men hovedsaklig innlemmet Sovjet nye stater. Israel okkuperer og jager vekk de eksisterende borgerne slik at deres egne kan flytte inn.
Vis hele sitatet...
Takker for forståelsesfullt svar.
Jo, jeg ser veldig godt forskjellen. Poenget mitt var vel at det jo også har vært jødisk land ei gang i tiden. Bare for å framtvinge evnen til å se 2 sider av en sak på tross av helt tydelig medhold til den ene part.
Sjapt:

Under store demonstrasjoner, der man forventer store opptøyer og væpna konfrontasjon så kan soldater velge mellom tre primær ammunisjons grupper:

Non-Lethal: Som oftest svamp/skum, forårsaker ingen store traumer men kan føre til blåmerker!

http://www.marinecorpstimes.com/xml/news/2007/02/apnonlethalweapons070215/070215_nonlethal_story3.JPG

Less-Lethal: Plast/Gummi/Glass osv, kan forårsake store skader ved treff i i buk/bryst eller hodet.

http://www.tacticalresponsegear.com/catalog/images/30and40mmLessLeth.jpg

Skarp: Laget for å drepe.

http://www.militaryfactory.com/munitions/imgs/556x45mm-nato.jpg
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Skal jeg lage et likt kart over Sovjetunionen fra og med det tidspunktet de var på sitt største?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke relevansen.. Kartet viser hvordan Israel har okkupert landområder, i all hovedsak ulovlig, utover grensene satt i resolusjon 181. Hvordan kan du forsvare det med å tegne et kart over Sovjetunionen? I tillegg til Nubelands innvending, skulle Sovjetunionens tidligere forferdeligheter antyde at Israel skal få fritt leide til å okkupere landområder?
Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg ser ikke relevansen.. Kartet viser hvordan Israel har okkupert landområder, i all hovedsak ulovlig, utover grensene satt i resolusjon 181. Hvordan kan du forsvare det med å tegne et kart over Sovjetunionen? I tillegg til Nubelands innvending, skulle Sovjetunionens tidligere forferdeligheter antyde at Israel skal få fritt leide til å okkupere landområder?
Vis hele sitatet...
Hvilke av de utvidelsene av Israelsk territorium var ikke lovlig? Er du enig i at det er lovlig å ta land i en krig? F.eks i en forsvarskrig?
Det blir tvetydig å snakke om juridisk legitimitet i dette tilfellet. I vår moderne tid så blir imperialistisk krigføring rett og slett ikke akseptert av de fleste nasjoner. Da staten Israel ble opprettet ble det gjort på premisset om at Israel skulle ha en viss mengde land, og palestinerne skulle ha resten. Israel aksepterte dette, palestinerne gjorde det ikke.

Det er altså et etisk spørsmål man må stille seg når man skal avgjøre om Israels imperialistiske politikk er akseptabel eller ikke. Lever vi i en tid hvor rett blir definert av militær makt? Skal de svakeste gå under eller akseptere de sterkeste sine krav? Når du svarer på dette må du også forstå at svaret ditt ikke bare blir til Israel sin politikk, men til alle stater. Det vil si at enhver okkupasjon eller annektering av Norge er lovlig så lenge Norge ikke klarer å stå imot fienden.
Sist endret av gulunderstrek; 4. juni 2010 kl. 21:34.
Sitat av kaasin Vis innlegg
Hvilke av de utvidelsene av Israelsk territorium var ikke lovlig? Er du enig i at det er lovlig å ta land i en krig? F.eks i en forsvarskrig?
Vis hele sitatet...
Forsvarskrig? Jeg går ut i fra at det er seksdagerskrigen du tenker på? Du er klar over at seksdagerskrigen begynte med et israelsk angrep på Egypt, 5. juni 1967? Jordan hadde tidligere inngått en forsvarsavtale med Egypt, og svarte derfor med et motangrep, hvorpå Israel svarte med å angripe både Jordan, Irak og Syria. De okkuperte da Gaza, Vestbredden og Sinaihalvøya, hvor sistnevnte ble gitt tilbake, mens Israel begynte å bygge bosetninger i Gaza, på Vestbredden og i Øst-Jerusalem nærmest umiddelbart etter krigen, som i følge FN bryter med den fjerde Genevekonvensjonen.

Det er forsvarskrigen din.
Sist endret av Provo; 4. juni 2010 kl. 21:57.
Sitat av Provo Vis innlegg
Forsvarskrig? Du er klar over at seksdagerskrigen begynte med et israelsk angrep på Egypt, 5. juni 1967?
Vis hele sitatet...
Tok en liten titt på den krigen, og du forteller ikke hele historien. Dette var etter at Egypt kastet ut FNs fredsbevarende styrker og sendte 100 000 soldater og 1000 tanks til den israelske grensen, i tillegg til å stenge Tiransundet for israelske skip. Du har rett i at Israel angrep først, men det kom ikke ut av det blå.
Sitat av Provo Vis innlegg
Forsvarskrig? Jeg går ut i fra at det er seksdagerskrigen du tenker på? Du er klar over at seksdagerskrigen begynte med et israelsk angrep på Egypt, 5. juni 1967? Jordan hadde tidligere inngått en forsvarsavtale med Egypt, og svarte derfor med et motangrep, hvorpå Israel svarte med å angripe både Jordan, Irak og Syria. De okkuperte da Gaza, Vestbredden og Sinaihalvøya, hvor sistnevnte ble gitt tilbake, mens Israel begynte å bygge bosetninger i Gaza, på Vestbredden og i Øst-Jerusalem nærmest umiddelbart etter krigen, som i følge FN bryter med den fjerde Genevekonvensjonen.

Det er forsvarskrigen din.
Vis hele sitatet...
Sorry, men mobilisering slik som den Egyptiske hæren gjorde er å regne som krigserklæring.
Sitat av kaasin Vis innlegg
Sorry, men mobilisering slik som den Egyptiske hæren gjorde er å regne som krigserklæring.
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke det. Du kan mobilisere så mye du vil, så lenge du ikke krysser en grense så er det ikke en krigserklæring.

Ref: Pakistan-India konfliktene siden 1947!
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Tok en liten titt på den krigen, og du forteller ikke hele historien. Dette var etter at Egypt kastet ut FNs fredsbevarende styrker og sendte 100 000 soldater og 1000 tanks til den israelske grensen, i tillegg til å stenge Tiransundet for israelske skip. Du har rett i at Israel angrep først, men det kom ikke ut av det blå.
Vis hele sitatet...
Ett sted i historien må man begynne. Man kan alltids påstå at heller ikke du forteller hele historien, da det selvfølgelig er et hendelsesforløp før soldatene ble plassert ved grensen. Men for klarhetens skyld kan jeg jo begynne i 1949 da Israel, etter å ha annonsert sin egen stat, kjempet vekk småinvasjoner fra omgivende arabiske stater og okkuperte områder utover res. 181 som de nektet å gi fra seg. Arabere ble utvist fra disse områdene, noe som skapte store problemer med flyktninger.

Deretter, i 1956, angrep Israel Egypt og tok seg innover landet inntil 16 km fra Suezkanalen, og Storbritannia og Frankrike skulle ta kanalen, men dette ble stoppet av FN-styrker, og de israelske styrkene trakk seg til slutt tilbake.

Grensekamper foregikk frem til 1967, hvor Egypt svarte med å stille opp store deler av sitt forsvar ved den israelske grensen, og sperret av Tiransundet (som er egyptisk og saudi arabisk farvann) for israelske skip og lastetrafikk til Israel. Israel bombet deretter det egyptiske luftvåpenet og startet med dette seksdagerskrigen.

Uansett hvor man skulle velge å begynne kommer man ikke vekk fra det poenget at det var Israels angrep på Egypt som var første krigshandling i seksdagerskrigen, og følgelig er det direkte feil å kalle dette for en forsvarskrig fra Israels side.

Sitat av kaasin
Sorry, men mobilisering slik som den Egyptiske hæren gjorde er å regne som krigserklæring.
Vis hele sitatet...
Har du kilde på at nevnte egyptiske mobilisering er å anse som en krigserklæring i følge internasjonal lov?
Sist endret av Provo; 4. juni 2010 kl. 23:06.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Virker jo som noen jævla idioter hele den gjengen med "fredsaktivister"
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du har satt deg grundig inn i den komplekse situasjonen når du kommer med et så godt gjennomtenkt utsagn.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg skjønner at du har satt deg grundig inn i den komplekse situasjonen når du kommer med et så godt gjennomtenkt utsagn.
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/watch?v=b3L7OV414Kk
http://www.dagbladet.no/2010/06/03/n...gaza/11990727/

Neida, her er alt i den skjønneste orden og alle hadde gode hensikter.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
@kriss: Totalt uinteressant. Blokkaden ER ulovlig, og derav også bordingen, ingen israelske soldater hadde blitt angrepet hvis de ikke hadde tatt seg ulovlig ombord på skipet og dermed ville heller ingen aktivister ville ha blitt drept.

Å klage på at de israelske soldatene ble angrepet er som å klage på om du blir slått etter å ha brutt deg inn i leiligheten til naboen og begynt å denge løs på han. Hvis du deretter drar fram en pistol og skyter naboen, så er det ikke selvforsvar, det er drap.

...og siden det stadig antydes at "stakkars lille israel har alltid bare måttet forsvare seg, og ble tilogmed angrepet av de fryktelige araberne med en gang landet ble opprettet" - hvem angrep egentlig hvem først? Anbefaler å lese denne.
Sitat av kriss Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Utgitt av den israelske organisasjonen Palwatch (Palestinian Media Watch) som bl.a. består av en direktør og grunnlegger, Itamar Markus, som har blitt hyret av israelske myndigheter til å representere deres side i forhandlinger med palestina. Svært langt fra å være en pålitelig kilde i en sak som denne.

Sitat av kriss
Vis hele sitatet...
Informasjonen i denne artikkelen kommer i hovedsak fra det israelske forsvaret, og påståelig fra en artikkel fra en ikke navngitt del av tyrkisk presse. Heller ikke nevneverdig pålitelig.

Videre, det som påstås er at enkelte av personene ombord på båtene har uttalt at når de skal dø vil de dø som martyrer — ikke at de ønsker å dø som martyrer ved første anledning som byr seg. Er det virkelig noen indikator på at de nødvendigvis må ha gått til uprovosert angrep på IDF-soldatene? Selvsagt ikke.
Moderatorene er tydeligvis på en side her, men jeg skrev: Virker jo som noen jævla idioter hele den gjengen med "fredsaktivister"


Sier ikke at jeg synes Israel gjorde det riktige, men "fredsaktivistene" virker ikke helt smarte. Virker som de er ekstremister hele gjengen.

Hvilken idiot drar med seg barnet sitt på en slik tur, der de har fått klare beskjeder om at de kommer til å bli stoppet. Og hvorfor prøver dem å angripe soldatene, når dem vet mange kommer til å bli drept nettopp pga det.

Eneste de har lykkes i, er å få oppmerksomhet rundt saken.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Hvilken idiot drar med seg barnet sitt på en slik tur, der de har fått klare beskjeder om at de kommer til å bli stoppet
Vis hele sitatet...
Så du mener det var åpenbart at israel kom til å bruke vold samme hva?

Forøvrig, hvis det bare var den ene linja du skrev uten noe mer, så er det ikke så rart at den ble sletta, jeg har fått mange liknende ting sletta selv, så det at "moderatorene er på en side her" kan du bare glemme, poenget er at det bare er drittslenging, ikke noe argument, og da er det stor fare for at det blir sletta.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
Så du mener det var åpenbart at israel kom til å bruke vold samme hva?
Vis hele sitatet...
Det som er åpenbart, er i hvert fall at det ikke er noe egnet tur å ta med seg spedbarn på - uansett hva ens personlig hensikt med turen var.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
Moderatorene er tydeligvis på en side her, men jeg skrev: Virker jo som noen jævla idioter hele den gjengen med "fredsaktivister"
Sier ikke at jeg synes Israel gjorde det riktige, men "fredsaktivistene" virker ikke helt smarte. Virker som de er ekstremister hele gjengen.
Vis hele sitatet...
Er fredprisvinner Mairead Corrigan en ekstremist? Er den tidligere FN-toppen Denis Halliday en ekstremist?

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Og hvorfor prøver dem å angripe soldatene, når dem vet mange kommer til å bli drept nettopp pga det.
Vis hele sitatet...
Hvis man blir henrettet med et nakkeskudd etter å ha forsvart seg mot et ulovlig angrep i internasjonalt farvann, er det da ens egen feil?

Sitat av henrikxt Vis innlegg
Eneste de har lykkes i, er å få oppmerksomhet rundt saken.
Vis hele sitatet...
Ja, og det kan vise seg å være loddet på vektskålen som får slutt på den groteske og umenneskelige blokaden av Gaza.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Det som er åpenbart, er i hvert fall at det ikke er noe egnet tur å ta med seg spedbarn på - uansett hva ens personlig hensikt med turen var.
Vis hele sitatet...
I etterkant er det lett å si dette, i forkant ville jeg heller ha sett på det som en forsikring om at "vi ønsker IKKE bråk"

Leste også nettopp den samme saken som DT linker til - http://www.dagbladet.no/2010/06/05/n...rael/12014217/, og må spørre om en ting: Hvordan i heiteste er det i det hele tatt MULIG å kalle dette her "selvforsvar"?
19 år gamle Furkan Dogan, som også har amerikansk statsborgerskap, ble skutt fem ganger, fra en avstand på mindre enn 45 centimeter. Han ble skutt i ansiktet, i bakhodet, to ganger i beinet og en gang i ryggen.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært et par ganger - begge i det minste fra samme RETNING, så kunne det ha vært mulig som selvforsvar, en litt stresset situasjon, der kunne man kanskje ha lagt "skylden" på inntrent dobbeltskudd-rutine, men det rimer absolutt ikke med både ansiktet OG bakhodet (i tillegg til de tre andre skuddene)!
Sitat av atomet Vis innlegg
I etterkant er det lett å si dette, i forkant ville jeg heller ha sett på det som en forsikring om at "vi ønsker IKKE bråk"
Vis hele sitatet...
You succeed at parenting når du bruker barnet ditt som en "forsikring", congratz.

Nå ble jo også Rachel Corrie stoppet, der ga dem ikke motstand, og ingen ble skadet. Båten blir ransaket, og nødhjelpsvarene kommer seg fram til gaza.
Sist endret av henrikxt; 5. juni 2010 kl. 16:30.
Men når kun "25%" av nødhjelpsvarene kommer fram så blir det piratvirksomhet fra Israel.

Hun ene norske som var med den første båten, sa på radion i stad at dem ikke hadde blitt varslet på forhånd om at de mulig kom til å møte militær motstand fra Israel om de ble med på båten til Gaza.
Kanskje dette har vært diskutert høyere opp i de politiske rekker, men fredsaktivistene var tydeligvis ikke forberedt eller varslet om det på forhånd.
Sitat av henrikxt Vis innlegg
You succeed at parenting når du bruker barnet ditt som en "forsikring", congratz.

Nå ble jo også Rachel Corrie stoppet, der ga dem ikke motstand, og ingen ble skadet. Båten blir ransaket, og nødhjelpsvarene kommer seg fram til gaza.
Vis hele sitatet...
Bare det Israel finner det formålstjenlig å sende over grensa blir sendt over grensa.
Reklamehore
atomet's Avatar
Trådstarter
Sitat av henrikxt Vis innlegg
You succeed at parenting når du bruker barnet ditt som en "forsikring", congratz.

Nå ble jo også Rachel Corrie stoppet, der ga dem ikke motstand, og ingen ble skadet. Båten blir ransaket, og nødhjelpsvarene kommer seg fram til gaza.
Vis hele sitatet...
Argumenter blir faktisk ikke noe bedre av å skrive halvparten på engelsk, "congratz", men det du skriver underbygger jo nettopp bare det jeg sier - selvsagt ville ingen ha tatt med barn på den båten hvis man hadde en minste anelse om hva som kom til å skje?! Men i og for seg skal jeg være helt enig i at det ikke er veldig overraskende at Israel overdriver voldsbruken, selv om det stort sett er palestinske sivile de driter i om de dreper, de pleier å være litt mer forsiktige når det er fra land som er helt utenfor konflikten.

Ang. Rachel Corrie - legg merke til at israel gjorde ting VELDIG annerledes denne gangen. Hvorfor det, tror du? Har de kanskje skjønt at fremgangsmåten fra forrige gang var så dum at det burde være straffbart?

Hvor mye av nødhjelpen som faktisk kommer fram til Gaza gjenstår å se, til nå har ca 75% blitt holdt tilbake av Israel, uavhengig av om det dreier seg om krydder, mat, medisiner, skolebøker, leker, papir, byggematerialer eller andre ting, men hvis følgen av denne konvoien blir at Israel faktisk begynner å respektere menneskerettighetene i større grad, og slipper inn den nødhjelpen innbyggerne på gaza faktisk trenger, så har faktisk konvoien gjort store deler av jobben sin, selv om det optimale ville være at Israel avsluttet denne helt klart ulovlige blokkaden.

Forøvrig legger jeg merke til at du ikke engang prøver å argumentere mot det jeg sier om drapene, så da regner jeg med at vi er enige om at det er idioti å påstå at drapene var selvforsvar.
Sist endret av atomet; 5. juni 2010 kl. 17:58.
Som representanten fra den Israelske ambassaden i Oslo sa på VGnett intervjuet så sendte ikke Israel inn ting som kunne brukes til flere ting. Derav nektet de å sende inn sement til sårt trengt husbygging fordi dette KUNNE brukes til å bygge ammunisjonslager....

Dette sier nå litt om hvilket syn Israelerne har på palestina, de nekter hele folket tilgang til elementære materialer for å bygge et hus fordi noen kan finne på å bruke dem til andre ting.
Kollektiv avstraffing trodde jeg var noe som hørte fortiden til i den siviliserte verdenen og Israel som skryter at de er det eneste demokratiet i midtøsten.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av atomet Vis innlegg
I etterkant er det lett å si dette, i forkant ville jeg heller ha sett på det som en forsikring om at "vi ønsker IKKE bråk"
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt lett å si i forkant også - spesielt disse personene som burde kjenne situasjonen. Hvem som helst skjønner jo at det er bak mål å ta med unger på sant - akkurat som at det ikke er noen god ide å ta med unger på demonstrasjoner i Oslo hvor man kan regne med at Blitz dukker opp for å kaste brostein.
Nå leste ikke jeg hele denne debatten, men synes dere det er noe rart at soldatene svarer når de blir angrepet? "Aktivistene" visste klart at det var blokkade, de forberedte seg med våpen i forkant av bordingen. Det er mange videoer som viser israelske soldater som blir kastet av skipet og slått med jernstenger. Hadde jeg vært der, hadde jeg jammen skutt noen "aktivister" jeg også. Sånne gjøker har jeg ikke noe til overs for.
Sitat av Jannis! Vis innlegg
Nå leste ikke jeg hele denne debatten, men synes dere det er noe rart at soldatene svarer når de blir angrepet? "Aktivistene" visste klart at det var blokkade, de forberedte seg med våpen i forkant av bordingen. Det er mange videoer som viser israelske soldater som blir kastet av skipet og slått med jernstenger. Hadde jeg vært der, hadde jeg jammen skutt noen "aktivister" jeg også. Sånne gjøker har jeg ikke noe til overs for.
Vis hele sitatet...
Alt du kommer med har blitt diskutert opp og i mente i denne tråden. Hvis du faktisk er interessert anbefaler jeg deg å lese gjennom hele tråden. Du har masse å lære.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Ok - jeg skrev forsert, ikke brutt. Blokaden er der enda, men et skip fra samme organisasjon kom til Ashdod havn ca 22:00 050610. Skipet hadde med seg medisiner og medisinsk utstyr. Noen kilder hevder at skipet hadde sement ombord selv om Israel har gitt klart signal om at byggematerialer blir om til bomber og whatnot med en gang Hamas slår kloa i dem.

Skipet ble bordet som vanlig men denne gangen var man forberedt på det. Kapteinen snakket med Israelerne og alt mannskap ble samlet på et sted på skipet og Israel eskorterte det til havn. Jeg vet ikke mye om dette, det er relativt ferske nyheter.

Dette KAN være starten på enklere nødhjelp inn til Gaza. Men jeg er redd at Israel utelukkende gjør dette for å lette på media presset, noe de har gjort gang på gang på gang på gang.



Jeg vil også litt om mitt syn på midtøsten situasjonen mens jeg skriver et innlegg her:

Jeg hater Hamas, jeg sympatiserer og støtter det Palestinske folk.
Jeg hater Kadima og Likhud, jeg tror jeg liker Yisrael Beiteinu og Avoda en del, men det er komplisert også for meg. Gi meg noen dager.
Jeg respekterer altså Israel og jeg anerkjenner Israel som en stat men jeg anerkjenner ikke områder Israel har stjålet som utelukkende Israelsk territorium. Jeg vet at Hamas ble lovlig valgt, men det ble også Tzipi Livni og Binyamin Netanyahu og det er faen ikke bra.
Bordingen var dårlig planlagt av de israelske sikkerhetsstyrkene, at de hadde skarp i hovedvåpnene sine, synes jeg høres ut som en rar avgjørelse (nå visste de sikkert mer enn det jeg vet om situasjonen, og de har bedre kunnskap om bordinger). Men om man ser den siste artikkelen i dagbladet (http://www.dagbladet.no/2010/06/06/n...rael/12022241/) ser man at det ikke nødvnendigvis var overdreven voldsbruk fra sikkerhetstyrkene!

Og ser at det tidligere er skrevet om at aktivistene tok med seg barna sine på denne turen, og det blir sagt at "selvsagt ville ingen tatt med seg barna sine om de hadde trodd at noe slikt skulle oppstå". Men hvem er så naiv at de tror at selv om Israel gang på gang har sagt at de ikke, under noen omstendigheter vil slippe skip uknotrollert inn til gaza, skal få lov til dette bare fordi de har med seg et par profilerte personer og media?! Håpløs taktikk!
Sist endret av Akanth; 6. juni 2010 kl. 14:14. Grunn: trykkleif
Hvem er vel så naiv, at dem tror det blir en fredelig tur gaza, hvor det er blokade.

Virker også som aktivistene har lært denne gangen, nå angrep dem ikke, men lot seg pågripe.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2918844.ece
Sist endret av henrikxt; 6. juni 2010 kl. 14:22.
Edit: så ikke innlegget over..

http://www.dagbladet.no/2010/06/06/n...rael/12022241/
I Dagbladets papirutgave i dag tar oberstløytnant Palle Ydstebø ved Forsvarets Stabsskole til orde for at de tyrkiske opplysningene delvis kan underbygge Israels versjon.

- Dette var spesialstyrker, og når de har kontroll på situasjonen, skyter de ikke på denne måten. Skadene, slik de blir beskrevet, kan tyde på at soldatene har drevet et slags desperat nærforsvar i situasjonen som oppsto etter at de bordet båten, sier Ydstebø til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Sist endret av campCKY; 6. juni 2010 kl. 15:20.
Sitat av Nubeland Vis innlegg
Som representanten fra den Israelske ambassaden i Oslo sa på VGnett intervjuet så sendte ikke Israel inn ting som kunne brukes til flere ting. Derav nektet de å sende inn sement til sårt trengt husbygging fordi dette KUNNE brukes til å bygge ammunisjonslager....

Dette sier nå litt om hvilket syn Israelerne har på palestina, de nekter hele folket tilgang til elementære materialer for å bygge et hus fordi noen kan finne på å bruke dem til andre ting.
Kollektiv avstraffing trodde jeg var noe som hørte fortiden til i den siviliserte verdenen og Israel som skryter at de er det eneste demokratiet i midtøsten.
Vis hele sitatet...
Hele norges rusmiddellovgivning baserer seg på samme greia. De fleste kan bruke de fleste ulovlige stoffene uten å drite seg ut, men det er ulovlig for alle.

Uskyldige israelere blir drept hvis feil folk får tak i greiene. Syns du det er greit?

Sitat av Sio Vis innlegg

Skipet ble bordet som vanlig men denne gangen var man forberedt på det. Kapteinen snakket med Israelerne og alt mannskap ble samlet på et sted på skipet og Israel eskorterte det til havn. Jeg vet ikke mye om dette, det er relativt ferske nyheter.

Dette KAN være starten på enklere nødhjelp inn til Gaza. Men jeg er redd at Israel utelukkende gjør dette for å lette på media presset, noe de har gjort gang på gang på gang på gang.
Vis hele sitatet...
Det er vel strengt tatt akkurat det samme som hadde skjedd om det ikke hadde vært for de drapslystne fredsaktivistene.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Uskyldige israelere blir drept hvis feil folk får tak i greiene. Syns du det er greit?
Vis hele sitatet...

Herregud. Du mener det er rett at de ikke skal få sement til husbygging fordi sement kan og brukes til å bygge amunisjonslager? Da er det jævlig mye strengt tatt nødvendigheter en stakkars terrorisert befolkning ikke kan få. For guds skyld ikke gi de en blyant, kan brukes som stikkvåpen!
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er vel strengt tatt akkurat det samme som hadde skjedd om det ikke hadde vært for de drapslystne fredsaktivistene.
Vis hele sitatet...
Det var ikke på alle båtene det gikk som det gikk, husk at det var en konvoi, ikke et skip alene. På noen av båtene gikk det relativt rolig for seg, men det var fremdeles ikke snakk om å levere nødhjelpen inn til Gaza. Den eneste måten Israel ville sende nødhjelpen inn til Gaza på var med lastebiler, og vi vet fra før av at da kommer bare 1/4 inn, noe det er utdypet litt mer om tidligere i tråden.

Denne båten kom gjennom fordi Israel så en sjanse her til å lette litt på media inntrykket.
Sitat av Akanth Vis innlegg
Bordingen var dårlig planlagt av de israelske sikkerhetsstyrkene, at de hadde skarp i hovedvåpnene sine, synes jeg høres ut som en rar avgjørelse.
Vis hele sitatet...
Det hadde de ikke. Hovedvåpen var paintball-våpen mens sekundærvåpen var skarpladd håndvåpen.
Sitat av atomet Vis innlegg
@kriss: Totalt uinteressant. Blokkaden ER ulovlig, og derav også bordingen, ingen israelske soldater hadde blitt angrepet hvis de ikke hadde tatt seg ulovlig ombord på skipet og dermed ville heller ingen aktivister ville ha blitt drept.

Å klage på at de israelske soldatene ble angrepet er som å klage på om du blir slått etter å ha brutt deg inn i leiligheten til naboen og begynt å denge løs på han. Hvis du deretter drar fram en pistol og skyter naboen, så er det ikke selvforsvar, det er drap.

...og siden det stadig antydes at "stakkars lille israel har alltid bare måttet forsvare seg, og ble tilogmed angrepet av de fryktelige araberne med en gang landet ble opprettet" - hvem angrep egentlig hvem først? Anbefaler å lese denne.
Vis hele sitatet...
Blokkaden eksisterer pga. Israel sitt behov for å gjennomsøke alt av materiell som kommer inn til Gaza by. Senest for noen dager siden ble raketter send fra Gaza og inn i Israel. Ser du virkelig ikke at Israel har ett absolutt legitimt behov for å kontrollere hva som går inn og ut av det stedet? Jeg minner også om at Israel gikk igjennom materiellet, fjernet noen ting og lot resten av varene bli sent inn til Gaza (Men hamas ville ta det i mot.....)

http://www.youtube.com/watch?v=B6sAEYpHF24
Her ser du hva som skjedde før soldatene fastropa ned på dekk.
http://www.dagbladet.no/2010/06/06/n...rael/12022241/
Her ser du hvordan soldatene så ut etterpå.

Jeg hevder at soldatene handlet i selvforsvar.
Og så lenge blokaden eksisterer vil raketter fortsette å komme. Tror du alle de fedreløse barna kommer til å stoppe opp, tenke seg om, og tilgi Israel bare til blir utsultet lenge nok?
Sitat av kriss Vis innlegg

http://www.youtube.com/watch?v=B6sAEYpHF24
Her ser du hva som skjedde før soldatene fastropa ned på dekk.
Vis hele sitatet...
Ekte "fredsaktivister" i aksjon det der ja...
Ser også at soldatene skyter med paintball og ikke skarpt i starten.
Sitat av kriss Vis innlegg
Blokkaden eksisterer pga. Israel sitt behov for å gjennomsøke alt av materiell som kommer inn til Gaza by. Senest for noen dager siden ble raketter send fra Gaza og inn i Israel. Ser du virkelig ikke at Israel har ett absolutt legitimt behov for å kontrollere hva som går inn og ut av det stedet? Jeg minner også om at Israel gikk igjennom materiellet, fjernet noen ting og lot resten av varene bli sent inn til Gaza (Men hamas ville ta det i mot.....)

http://www.youtube.com/watch?v=B6sAEYpHF24
Her ser du hva som skjedde før soldatene fastropa ned på dekk.
http://www.dagbladet.no/2010/06/06/n...rael/12022241/
Her ser du hvordan soldatene så ut etterpå.

Jeg hevder at soldatene handlet i selvforsvar.
Vis hele sitatet...

Så Israel skal få gjøre hva faen de føler behov for? Evner du virkelig ikke å se hvorfor de rakettene blir sendt mot Israel? Hvilke lidelser Israel påfører den palestinske befolkningen? Gratulerer, du ser ikke forbi din egen nese.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Så Israel skal få gjøre hva faen de føler behov for? Evner du virkelig ikke å se hvorfor de rakettene blir sendt mot Israel? Hvilke lidelser Israel påfører den palestinske befolkningen? Gratulerer, du ser ikke forbi din egen nese.
Vis hele sitatet...
Israel gjør hva de må ikke fordi de ønsker å påføre andre unødig lidelse, men fordi sikkerhetssituasjonen tilsier det. Hadde Hamas annerkjent Israel, gått bort fra selvmordsangrep og vilkårlige angrep på sivile og møtt Israel ved forhandlingsbordet ville situasjonen for alle parter blitt betraktelig bedre. Da hadde det ikke vært ett behov for sikkerhetsmuren, blokkaden og Gaza kunne begynt å fungere.
Sitat av kriss Vis innlegg
Israel gjør hva de må ikke fordi de ønsker å påføre andre unødig lidelse, men fordi sikkerhetssituasjonen tilsier det. Hadde Hamas annerkjent Israel, gått bort fra selvmordsangrep og vilkårlige angrep på sivile og møtt Israel ved forhandlingsbordet ville situasjonen for alle parter blitt betraktelig bedre. Da hadde det ikke vært ett behov for sikkerhetsmuren, blokkaden og Gaza kunne begynt å fungere.
Vis hele sitatet...
Hadde Israel sluttet med de ulovlige nybyggingene på okkupert land, rasering av det palestinske selvstyrets infrastruktur, bombing av sykehus og skoler, politiske drap, samt de jevnlige massakrene på sivile i Gaza som inkluderer bruk av hvitt fosfor som brenner seg inn i huden på sivile småbarn, hadde palestinereneikke vært nødt til å forsvare seg på den desperate måten som de gjør nå.

Det drepes en Israeler for hver hundrede palestiner, Israelerene lever fritt i sitt land, mens Palestinerene er sperret inn som dyr bak høye gjerder uten mulighet til å rømme, mens 70% lever under sultegrensen.

De som ikke skjønner desperasjonen i Palestina, og som nekter å innse sionistenes grove overgrep gjennom femti år, er enten blinde eller onde.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Hadde Israel sluttet med de ulovlige nybyggingene på okkupert land, rasering av det palestinske selvstyrets infrastruktur, bombing av sykehus og skoler, politiske drap, samt de jevnlige massakrene på sivile i Gaza som inkluderer bruk av hvitt fosfor som brenner seg inn i huden på sivile småbarn, hadde palestinereneikke vært nødt til å forsvare seg på den desperate måten som de gjør nå.

Det drepes en Israeler for hver hundrede palestiner, Israelerene lever fritt i sitt land, mens Palestinerene er sperret inn som dyr bak høye gjerder uten mulighet til å rømme, mens 70% lever under sultegrensen.

De som ikke skjønner desperasjonen i Palestina, og som nekter å innse sionistenes grove overgrep gjennom femti år, er enten blinde eller onde.
Vis hele sitatet...
Jeg bare siterer DonTomaso sånn at du kan lese det en gang til, kriss.

Det var demonastrasjoner i Tel Aviv i dag og. Der de demonstrerte mot regjeringens håndtering av hele situasjonen med palestinerne, og de forferdelige forholdene den palestinske befolkningen lever under. (Selvsagt leder dette til fundamentalisme.) De gikk under parolen "to folk - to stater".

En som virkelig har satt seg inn i alt dette, og likevel mener at den israelske regjeringen håndterer dette riktig, blokaden er bra, glem to stater og fortsett nybyggingen; personlig blir jeg kvalm og finner dere som avskyelige mennesker.