Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 1898
Dette er en hyllest til iTunes.

Tidligere lastet jeg ned masse musikk fra Napster, Morpheus, Limewire, Bearshare og Kazaa. Jeg tror jeg har lastet ned 4-5 gigabyte med musikk; og selvfølgelig uten å betale noe som helst til rettighetshaverne.

Grunnen til dette var ikke at jeg har så dårlig råd, og at jeg derfor absolutt må laste ned gratis musikk - men bare fordi det var den raskeste, letteste måten å skaffe seg musikk på. Jeg søkte opp en artist, lette gjennom en del virus/spam-ting, valgte en god kilde og 10-12 minutter senere hadde jeg låta.

Dette gjorde jeg lenge; helt fra 1998 og frem til 2007.

Etter at jeg kjøpte iPod i 2002 (3. generasjon), så ble jeg høyst ufrivillig eksponert for iTunes. Jeg brukte Winamp til musikkavspilling, og syntes at iTunes var forferdelig ræva. Man var "låst" til iTunes, og kunne ikke beholde mappestrukturen på dataen for å organisere musikken sin.

Allikevel lærte jeg meg iTunes, og frem til nå nylig levde jeg og iTunes sammen som et tvangsgift pakistansk ektepar.

Så en dag kjedet jeg meg litt, og jeg surfet rundt inne i iTunes-butikken - som jeg tidligere bare hadde skrudd av/skjult i iTunes. Etter litt knoting la jeg også inn VISA-kortet mitt i butikken. Jeg surfet litt rundt, og fant plutselig en del låter jeg kunne tenke meg.

"Jaja, jeg kan jo forsøke å kjøpe den - iTunes er jo DRM-fritt nå uansett", tenkte jeg.

Jeg klikket på "Kjøp (8 kr)" - og ca 5-6 sekunder senere lå låta på PCen min.

"Gikk det så fort?", tenkte jeg - og spilte av låta.

Ja, det gikk virkelig så fort. Så jeg kjøpte et par andre låter - og alle havnet inn i musikkbiblioteket mitt på noen sekunder. Tanken på at systemet fungerte så knirkefritt, kombinert med at også rettighetshavnerne fikk betaling, gjorde at jeg umiddelbart kjøpte 10-20 låter den dagen.

Per dags dato, så har jeg kjøpt over 200 låter - og avinstallert alle andre P2P-programmer. Jeg er nå helfrelst iTunes-fan, og kjøper all musikken min via iTunes. iTunes er raskt, enkelt og nøyaktig det musikkbransjen trenger for å få fart på musikknedlastingen - fordi iTunes rett og slett er BEDRE enn p2p-programmer.

Greit nok, iTunes koster litt penger - men til gjengjeld får du super kvalitet på sangene, utrolig rask nedlasting, et intuitivt søkesystem, umiddelbar tilgang på musikk og ren samvittighet ovenfor musikerne.

iTunes er ikke perfekt; jeg syntes f. eks. listene innenfor de ulike sjangerne er mangelfulle og rotete (hvorfor kan jeg ikke spesifisere "Elektronika fra 90-tallet som stammer fra England"?), og det tar litt tid å sette seg inn i. Allikevel: Om du tar deg bryet med å bli kjent med iTunes, så vil du aldri angre det.

Ofte er det slik at man plutselig "kommer på" en gammel låt - og med iTunes er den aldri lenger enn et søk og 4-5 sekunder unna. Den friheten syntes jeg er verdt 8 kr.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Yeah, totally sweet, men jeg syns de burde la folk laste ned musikken flere ganger i tilfelle datakrasj eller lignende. Steam gjør jo dette fantastisk bra for spill - gi meg det for musikk også!
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Jeg er enig i at nettbutikken til iTunes er en fin tjeneste, men det faktum at det koster penger for hver enkelt sang motfor å være gratis gjør meg til den personen som gjerne starter opp et p2p- eller torrentprogram for å få den musikken jeg vil ha. Dette er mye fordi de pengene jeg får fra militæret går i regninger og barberhøvler, men også fordi det rett og slett er blitt en vane å laste ned musikken min gratis. Jeg skjønner at mange syns iTunes virkelig leverer på nedlastningsfronten, men jeg ser ikke for meg at jeg noen som helst gang kommer til å laste ned sanger derfra.
Sist endret av Cadex; 17. desember 2008 kl. 22:16.
Syntes også at iTunes er ganske greit, importerte all musikken jeg har liggenes inn i iTunes, men finner også ny musikk gjennom den..
Jeg er nok mer personen som kjøper CD'plata hvis det er noe jeg syntes veldig om, men uansett, iTunes har mange fine features..
Sist endret av Cadex; 17. desember 2008 kl. 22:16.
Jeg har den samme følelsen med å å føle seg "tvunget" til å bruke Itunes etter kjøp av Ipod Touch, men jeg kommer kun til å bruke Itunes til synkronisering av Ipod.

P2P programmer lever i beste velgående i min pc siden jeg synes prisen er litt stiv enda. Jeg forventer ikke at musikk skal være gratis, men 8 kr pr. sang er litt overkill.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det sånn at når man først har betalt én gang og lastet de ned én gang, så har man ikke rett på å laste de ned en gang til?
Jeg kjøpte et par låter for en stund siden, men de befinner seg på en annen PC som jeg ikke er i nærheten av akkurat nå.. Synes det er rimelig skrota at man ikke kan laste ned en låt flere ganger, hvis man f.eks skulle få HD kræsj etc.
iTunes: 8*200 = 1600
Waffles: 0*x = 0

For min egen del laster jeg ned alt fra waffles som skal legges over på iPhone. Til lytting bruker jeg spotify. iTunes fungerer svært dårlig på eldre maskiner og spiser opp alt av ressurser, men kudos for at de har fått til et system som fungerer.
sanger man laster ned blir lagret til accounten din. Slik at dersom noe skjer kan man laste dem ned på nytt. Eventuelt "autorisere" en annen pc/mac for bruk av din account slik at man kan ha alle sangene som er kjøpt og betalt med din account på to pcer/macer.
Sitat av peterparkher Vis innlegg
sanger man laster ned blir lagret til accounten din. Slik at dersom noe skjer kan man laste dem ned på nytt. Eventuelt "autorisere" en annen pc/mac for bruk av din account slik at man kan ha alle sangene som er kjøpt og betalt med din account på to pcer/macer.
Vis hele sitatet...
Er det en måte å finne en liste over alt man har kjøpt? For jeg kjøpte litt fra iTunes tidligere, men formaterte datamaskinen. Husker hvilke artister det var, men ikke hvilke sanger.
Sitat av peterparkher Vis innlegg
sanger man laster ned blir lagret til accounten din. Slik at dersom noe skjer kan man laste dem ned på nytt. Eventuelt "autorisere" en annen pc/mac for bruk av din account slik at man kan ha alle sangene som er kjøpt og betalt med din account på to pcer/macer.
Vis hele sitatet...
Her er meldingen jeg får når jeg velger "søk etter nedlastinger.."
Altså jeg får ikke lastet de ned igjen... Eller er det noe jeg misforstår her?
Sitat av Frohike Vis innlegg
Er det sånn at når man først har betalt én gang og lastet de ned én gang, så har man ikke rett på å laste de ned en gang til?
Jeg kjøpte et par låter for en stund siden, men de befinner seg på en annen PC som jeg ikke er i nærheten av akkurat nå.. Synes det er rimelig skrota at man ikke kan laste ned en låt flere ganger, hvis man f.eks skulle få HD kræsj etc.
Vis hele sitatet...
Da burde det vel være slik viss CD-ene dine en dag også ble uspillbare?
Backup, folkens.

Ellers, vil jeg si at jeg selv også var veldig fornøyd med iTunes da jeg brukte det i et par år - men jeg gikk over etter å ha sett den vanvittige milkdrop-visualizeren i Winamp. Den alene er verdt å bruke Winamp for. Jeg prøvde aldri iTunes-butikken da. Kanskje jeg skal vurdere å gå tilbake?
Jeg pleide også å kjøpe en del musikk før når jeg hadde leilighet og fett annlegg. Ikke akkurat fra itunes, men med trackitdown, juno, beatport osv, men det blir jo akkurat det samme. Har slutta med det nå da, siden jeg bor hjemme hos mamma og ikke har det kjære annlegget mitt.
Men det er ikke det at jeg bryr meg om folka får penga sine eller at det er ulovlig eller whatever, for det gir jeg seriøst helt f... i. Det var det at kvaliteten blir så sykt mye bedre, det blir som at du har hatt en vanlig tv hele tiden og switcher over til HD-tv.
En annen ting som du ikke nevner Stormen, er at du har et ekstremt stort valg i iTunes. Man finner faen meg ALT av musikk der, hvis man bare leiter riktig. Fant blant annet en plate av Cornelis som jeg har lett etter lenge. Det er fint

Minuset med å bestille sanger fra iTunes er jo at man ikke får albumet i handa. Jeg personlig ha en forkjærlighet for covere. Deilig å holde det i handa og faktisk kunne se på små bilder i heftet og .. ja, ha det i handa. Ellers er det jo genialt, i hvertfall når man har nok penger.
Sist endret av bendiks; 12. desember 2008 kl. 14:54.
bruker itunes selv og syns det er et supert program! kunne ikke tenkt meg å bruke noe annet til sanger, men bruker det kun til musikk!

Det å kjøpe sanger derfra har jeg aldrig gjort og kommer nok aldri til å skje heller, ikke så lenge det er gratis og tar like kort tid å laste ned andre steder!
Jeg laster ned somregel album og de ligger på rundt 110mb og tar 5min og laste ned vis det er mange som har den... max et kvarter! og da har jeg 20-30 låter med mp3 kvalitet som er mer en nok bra hvorfor betale når du får det gratis? kan skjønne at du vil gi litt cash til han som har skrivd/synger låta du elsker men hadde fremdeles ikke giddi å betalt så lenge det var gratis:P
Itunes er både bra og enkelt, men har ikke til intensjon å kjøpe musikk der, da kjøper jeg heller i butikk i så fall. Men må jo også legge til at Spotify er et program som er mye mye bedre
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Sitat av Pipa Vis innlegg
Itunes er både bra og enkelt, men har ikke til intensjon å kjøpe musikk der, da kjøper jeg heller i butikk i så fall. Men må jo også legge til at Spotify er et program som er mye mye bedre
Vis hele sitatet...
Mye, mye, bedre? Det er fortsatt mye musikk jeg ikke finner på spotify, og spotify gir heller ingen eienskap til musikken, ei heller mulighet for å flytte den på en iPod eller annen mp3-spiller som man kan ta med seg. På sikt er nok Spotify en god tjeneste, men å sammenligne de to pr idag er omtrent som å sammenligne en mountainbike og en trimsykkel.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jeg er og selv en stor Itunes fan og bruker Itunes til all musikk. Men jeg kjøper ikke noe der lengere. Har brukt ca 200kr der og føler meg svindlet. Takk gud at jeg bare brukte 200kr egentlig. Jeg har nå ingen av sangene/spilla jeg kjøpte på grunn av at pcen klikka og jeg måtte formatere. Når vi lever i en så høyteknologisk hverdag som vi gjør nå synnes jeg det er skammelig at Itunes ikke lagrer musikken du kjøper til acounten din. Så du kan høre på musikk på flere pcer osv. Steam klarer det helt greit og de gjør det med spill som er mye mye større. Så Itunes, se på steam og lær


-Itunes fan som bare vil det beste for Itunes
ITunes går de aller fleste musikkprogram en høy gang. Etter å ha rasert en maskin med stoff fra Piratebay, kjøper jeg nå alt av musikk, og Sist gang jeg gikk ut av døren for å gjøre det, var en periode i November da jeg sto uten internett.
Itunes store er dritt. Ja, jeg sa det rett ut. Why? Hva er poenget med å gidde å betale 80 kroner albumet, når man kan laste ned album i 320-kvalitet rett fra en torrent, helt gratis? Ja, litt av det jeg har er jo ikke i kjempekvalitet, men..:P Også har vi Megaupload, Mediafire og Rapidshare, som jeg foretrekker fremfor torrenter. Alt dette går meget fort, og man betaler ikke ei krone.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Greit nok, iTunes koster litt penger - men til gjengjeld får du super kvalitet på sangene, utrolig rask nedlasting, et intuitivt søkesystem, umiddelbar tilgang på musikk og ren samvittighet ovenfor musikerne.
Vis hele sitatet...
Men noen av oss føler at når vi betaler penger for sangene som er verdt det, vil vi ha det i best mulig format, Ukomprimert/lossless, ikke MP3.

Jeg kjøper riktignok en del sanger via iTunes selv, men dette er aldri sanger jeg syns er veldig bra, da blir jeg nødt til å kjøpe plata for å få det i Lossless.

Men, jeg er enig, iTunes er digg
Skal knækkes
Golder's Avatar
Vil bare nevne at Apple suger når det kommer til å lage programmer som faktisk fungerer. Jeg hadde et lite helvette med å få iPod Touch til å kommunisere med iTunes bare fordi at Apple ikke har laget et iTunes-program som støtter Windows XP 64bit.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
En ting jeg vil påpeke, nå som du kjøper musikken din på itunes Stormen. Hva om apple finner på et sprell senere (som de ofe gjør) så tenker du. Æsj denne butikken suger kuk så vil du flytte den DRM-Fri musikken din over til mappestruktur feks.

Da har du et dilemma! Hvorfor? Jo! fordi alle sanger har et tall. Feks Falco.mp3 blir 234234234_234.mp3

Litt fiffig! Ellers er det knallbra program, bortsett fra at du må ha servern din i windows (DYRT)/mac (DYRT) hvis du vil ha et nettverksdelt bibliotek.
Sitat av Golder Vis innlegg
Vil bare nevne at Apple suger når det kommer til å lage programmer som faktisk fungerer. Jeg hadde et lite helvette med å få iPod Touch til å kommunisere med iTunes bare fordi at Apple ikke har laget et iTunes-program som støtter Windows XP 64bit.
Vis hele sitatet...
Nå må du forklare

Du plugger IPoden inn i en kabel, og plugger andre enden i pcen. Funker det ikke da, er det akkurat din det er noe galt med
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Genetic, jævla useriøst.

Du vet nok nada om XP 64-bit du.

Tror ikke det mangler på Golder sin komptanse her. Skal la Golder få svare for seg.
Ok, sorry. Trodde ikke det ble annerledes med XP 64-Bit, men googlet det, og fant det ut. Beklager
Skal knækkes
Golder's Avatar
Sitat av Genetic Vis innlegg
Nå må du forklare

Du plugger IPoden inn i en kabel, og plugger andre enden i pcen. Funker det ikke da, er det akkurat din det er noe galt med
Vis hele sitatet...
Jeg vet da hvordan jeg kobler til en iPod. For å få det til på 64-bit XP måtte jeg følge denne guiden: http://yukichigai.googlepages.com/iphonex64


Og da er det plutselig ikke plug-and-play lenger.
Itunes er sikkert et greit program og kjøpe musikk, men som media avspiller er det noe av det værst dritten jeg vet om sikkelig bloatware....