Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2872
Hei!
Jeg lurer på om det er noen freaks der ute som veit om noen gratise programmer for å designe nettide på Mac?

Vil prøve å lage min egen nettside før jeg eventuelt starter på det jeg vil satse på her i livet!
De fleste designere jobber ofte i tegneprogrammer, og tegner nettsiden først. Så et hvilket som helst tegneprogram du liker å jobbe i.

For å lage selve nettsiden bruker man HTML + CSS, og til dette trenger du kun et tekstredigeringsprogram - helst ett med syntax highlightning.
Sist endret av etse; 28. januar 2015 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
En hvilken som helst teksteditor? Det er vel neppe noe man må betale ekstra for, selv fra Apple.
solami931's Avatar
Trådstarter
10 0
Er ikke så proff hehe...

Ønsker helst er program der jeg kan enkelt lage og sette sammen et enkelt utseende. Som f.eks Webplus til windows. Finnes det eller noe lignende til mac?
Jeg vil anbefale NetBeans! Knallbra, god syntax highlightning osv
Sitat av SANA Vis innlegg
Er ikke så proff hehe...

Ønsker helst er program der jeg kan enkelt lage og sette sammen et enkelt utseende. Som f.eks Webplus til windows. Finnes det eller noe lignende til mac?
Vis hele sitatet...
Du har vel ikke bare tenkt på Wordpress? Kjempelett og gratis. Dog ikke et program, men web-basert.
Om du ønsker å satse på dette, må du faktisk se om det er noe du liker. Dette betyr å gjøre det ordentlig - og da må man skrive HTML+CSSen, og gjerne drive med design i bildebehandlinsprogram. Å bruke ting som webplus vil ikke gi deg noe intrykk av om dette er noe du kan trives med å drive med.
solami931's Avatar
Trådstarter
10 0
Har ikke planer om å drive med det som jobb. Har lyst til å designe en enkel side med enkelt program med minst mulig HTML og CSS. Har bare lyst til å få til en nettside der jeg kan selge det jeg interesserer meg for som jeg heller vil sette meg inn i, men vil lage siden selv så jeg har ingen andre enn meg selv å skylde på hvis det er noe jeg ikke liker eks.
Mange fine online-løsninger ute nå.
Feks. Wix.
du har da flere du kan laste ned

2 gamle ringrever er amaya og kompozer ... ikke oppdatert på 4-5 år, men fungerer bra til vanlige flate websider med tekst og bilder og det hender jeg bruker det sjøl iblandt. Alternativt så kan du lagre ting i libreoffice og, som html, men jeg vil vel si kompozer er bedre sjøl om det er gammelt for den er spesiallagd for det. Greia er at du trenger ikke så mye dilldall hvis du vil lage en vanlig flat nettside, det er faktisk ganske lett. Bakgrunn (bilde eller farge), bilde du setter inn, tekst, tabeller, rammer, også diverse script (bare skriv inn blabla et sted der du vil plassere scriptet, så åpner du sia i notepad, søker deg fram til blabla, sletter blabla og kopierer inn scriptet).. det er vel stort sett alt du trenger vite for å lage noe helt enkelt.

ellers er det google webdesigner som er å lage html5 og er gratis og er på alle platformer som jeg ikke har prøvd men som faktisk ser jævlig bra ut:

http://www.google.com/webdesigner/

html5 er spennende greier og litt friskere og mer interaktivt..

en mulighet kan jo være å kombinere begge ting
Om målet ditt er å lage en nettbutikk og du ikke engang ønsker å røre html/css, så bør du nok gå for Etsy, Shopify eller lignende som lar deg sette opp en side med ferdige maler.
Squarespace.

Lykke til.