Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 4867
dette blir kanskje ikke en normal tråd i dette forumet, men jes syntes det er verdt og spørre om.

hva mener dere at skal til for at ungdom/voksne skal slutte og misbruke rusmidler? (jeg legger vekt på ordet misbruke)

og hva tror dere er årsaken til at ungdom/voksne misbruker rusmidler?
Antageligvis fordi det rusmiddelet dem hadde tenkt å _bruke_ var så digg at bruket det gikk over i misbruk?
Sitat av Marjo
Antageligvis fordi det rusmiddelet dem hadde tenkt å _bruke_ var så digg at bruket det gikk over i misbruk?
Vis hele sitatet...
Tror nok det ligger men bak en det for de fleste uten at jeg skal fordype meg i noe jeg ikke vet så mye om.
Det er jo mange som sliter en del, og derfor bruker rusmidler som en "flukt" fra hverdagen.
harde tider tyr til hardere stoffer.
Jeg har misbrukt alkohol så lenge jeg kan huske(nesten) nå og grunnen til at jeg stadig drikker mere (ikke fordi jeg må men fordi jeg vil) er rett å slett fordi det er sinsykt sosialt, morsomt og etterhvert som jeg blir eldre kjeder jeg meg stadig mere og mere..
Personlig har jeg kuttet ut cannabis, etter omtrent et år med moderat bruk. Grunnen var at jeg, etter en tåkete kveld på Roskilde, våknet opp med en enorm lyst på ecstacy. Det ga meg en liten tankevekker, så jeg har valgt å ikke røyke mer nettopp på grunn av fristelsen til å prøve hardere stoffer.

Grunnen til at jeg begynte in the first place var intet annet enn nysgjerrighet, og lysten på å oppleve noe annerledes enn helgefylla.
Sitat av ztaale
Jeg har misbrukt alkohol så lenge jeg kan huske(nesten) nå og grunnen til at jeg stadig drikker mere (ikke fordi jeg må men fordi jeg vil) er rett å slett fordi det er sinsykt sosialt, morsomt og etterhvert som jeg blir eldre kjeder jeg meg stadig mere og mere..
Vis hele sitatet...
Jeg er delvis enig her men det er ingen vits å drikke mer. Prøv heller å gå over til å drikke lite men å drikke bedere . Ikke bare er det bedere økonomisk, men du får også større kontroll, men kontroll er kanskje ikke helt det du vil ha.

En ting til, det å missbruke er å bruke noe til noe det ikke er laget for, derfor er det mange som kaller det å søle alkohol for alkohol misbruk
Har missbrukt ganske mye opp gjennom tiden... Men det jeg alltid faller tilbake på er Øl hasj og noe nervepiller f.eks, rivodril og exanor... Dette må til bare for og komme meg på butikken Noe som vil si at ting har gått veldig galt før...
Det som må til for å forebygge misbruk er jo ordentlige tilbud til dem som ikke liker fotball og korps, slik at de slipper å henge på gata og bli frista inn i disse kriminelle miljøene, hvor de først blir brukere og siden misbrukere. Det vil koste staten mindre på sikt, også.
Tror en del bare vil prøve noe nytt, sett sånn generelt sett.
Det er som jeg og broren min diskuterte her om dagen. Alkohol er den ene tingen som gjør dagene våre verdt alt strevet. Man jobber i uken og tjener opp penger til eheftig fyll i helgen hvor man er max sosial og koser seg.
Vi prøvde å komme frem til en eller annen sosial aktivitet som vi hadde som ikke innebar alkohol, og det var plent umulig.
Tenk på det; Film med kompiser, hvor ofte ender ikke det med ihvertfall et par pils? Cafè besøk, kanskje en kaffe, sitter man lenge blir det ofte til et par pils osv osv.

Edit: Mulig denne ble litt off topic, men syntes det var rimelig interessant da jeg pratet med broren min om det.
Sist endret av Bob Saget; 15. januar 2008 kl. 09:56.
Sitat av Poke
Det som må til for å forebygge misbruk er jo ordentlige tilbud til dem som ikke liker fotball og korps, slik at de slipper å henge på gata og bli frista inn i disse kriminelle miljøene, hvor de først blir brukere og siden misbrukere. Det vil koste staten mindre på sikt, også.
Vis hele sitatet...

Hm... De som spiller(Pc,360,ps3 og lignende) har mindre sjanse for å havne i rus misbruk. Men det er nok ikke så lurt siden spille avhengighet også er en form for misbruk :S
Sitat av Bernhard
Hm... De som spiller(Pc,360,ps3 og lignende) har mindre sjanse for å havne i rus misbruk. Men det er nok ikke så lurt siden spille avhengighet også er en form for misbruk :S
Vis hele sitatet...

Ja så har vi de som også bruker "stoff" med "innesitting" bla forann (Pc,360,ps3 og lignende)

Og da er det plutselig kanskje ikke så mye missbruk alikevell. men det kan spekuleres i det uendelig hva som er missbruk eller ikke xD
Ikke helt normal
hallooghei's Avatar
Kommer også litt an på hvordan du er som person også.
Man TRENGER ikke bestandig å gjøre det som de andre gjør,men man må være litt tøff for å si nei.
Eller eie litt sunn fornuft....
Jeg tror det kommer av det at de fleste lever ganske "kjedelige" liv, der det er gøy å ruse seg og treffe andre mennesker, å være sosiale når de ellers kanskje ikke kan det. Tror det er et behov mennesker har, der de føler at de må ruse seg.
Noe av det jeg tror kan gjøres er å prøve å jobbe mot ryktet man får i visse miljøer ved å ta rus av forskjellig svar. F eks en 12 åring som drikker øl og sprit til han spyr grønne bananer kan fort få et "kult " stempel i gjengen og rykte på seg som en som utforsker "kule" ting er generelt er en tøff fyr.

Dersom man arbeider med å fjerne dette stempelet man får allerede fra ung alder tror jeg det ville bli færre som drikker/røyker o.l ting de egentlig ikke liker for å være tøff.
En ting som kan bidra mye, som gjorde det på meg hvertfall, var at min bror fortalte meg da jeg var på mitt loweste low med dop, at min far hadde vært sprøytenarkoman. Og det at han hadde kommet seg opp fra å være sprøytenarkoman i mange mange år og bodd på gata, til å bli en helt alminnelig mann, fikk meg til å skjønne at det faktisk GÅR ann å komme tilbake til det normale og ga meg en helt ny lyst til å faktisk ville kutte ned på dopbruket.
Tror slike ting er godt for dem som er på vippen til å havne skikkelig utpå, og vite at folka rundt deg er glad i deg and so on...
Men en ungdom på teststadiet/rebellstadiet er ikke lett å stoppe
Jeg mener at hverdagen til mange folk er for kjedelig rett og slett. Noen vil vel prøve noe nytt, havne på et annet "plan".

Hva som skal til for å få ungdom til å slutte å bruke rusmidler vet jeg ikke. Personlig tror jeg at det nesten alltid har vært samme prosentandel av befolkningen som har brukt rusmidler, men ettersom befolkningen har økt, politiet har blitt strengere, straffene værre, media tar det mer opp, flere store narkotikafunn og flere innvandrere har kommet til landet (ikke nødvendigvis at dette har noe å si, men dopinnførselen tror jeg har blitt litt større av dette). Av disse grunnene har det blitt mer fokus blandt folk at ungdom ruser seg og folk tar dette alvorlig ettersom de er i utvikling og er lettere å påvirke enn voksne mennesker. Det er jo lenge prøvd med skremsellspropaganda, men det virker som dette har fungert dårlig. Jeg mener at det får gå sin gang selvom de som ikke har kontroll over sitt eget forbruk kan komme til å få store problemer. Det er de færreste som fortsetter, de fleste bare "prøver".

Selv var jeg nyskjerrig, men nå har ikke bruken min endt opp med å bli det jeg vil kalle et missbruk. Hadde en periode hvor alt gikk litt over styr, men nå hverken bruker jeg eller ser et rusmiddel før det har gått flere uker/måneder. Alkohol er jo et unntak ettersom det ikke er til å unngå å se i de fleste butikker.
Sist endret av Trippa; 15. januar 2008 kl. 19:15.
I mitt tilfelle er det alkohol som tar over her jeg bor..

Altså.. Jeg vil tro det rett og slett er kjedsomhet, som andre har sagt!
Det blir Fredag, og det er ikke en dritt annet å finne på enn å reise på en fest, der alle samler seg, drikke seg fulle, kliner, puler og what so ever..
Og det er jo morro det i og for seg

Men man blir jo sliten helg etter helg, + at det tar litt økonomisk på.

Men det er jo ikke en dritt annet å finne på her jeg bor, vell og merke for oss som ikke er sporst-freaker, som kan gå på trening osv.

Dette var alkohol, sån som jeg ser det.

Vet ikke med andre rusmidler, hvorfor de misbruker det.
Sitat av Bob Saget
Det er som jeg og broren min diskuterte her om dagen. Alkohol er den ene tingen som gjør dagene våre verdt alt strevet. Man jobber i uken og tjener opp penger til eheftig fyll i helgen hvor man er max sosial og koser seg.
Vi prøvde å komme frem til en eller annen sosial aktivitet som vi hadde som ikke innebar alkohol, og det var plent umulig.
Tenk på det; Film med kompiser, hvor ofte ender ikke det med ihvertfall et par pils? Cafè besøk, kanskje en kaffe, sitter man lenge blir det ofte til et par pils osv osv.

Edit: Mulig denne ble litt off topic, men syntes det var rimelig interessant da jeg pratet med broren min om det.
Vis hele sitatet...
Det du sier her er veldig interessant, nettopp fordi det er så reellt og sier noe om samfunnet vi lever i. Hva har det kommet til hvis det virkelig skal være så vanskelig å ha det moro uten å dra alkohol inn i bildet? Jeg har alltid tatt avstand fra fyll, selv om jeg ikke har noe problem med å ta et par pils med kompiser på poker/filmkveld eller lignende. Vi burde, som tidligere nevnt, ha flere og bedre tilbud slik at det er mulig å ha det moro uten å være med i mainstream sosiale aktiviteter slik at det kanskje finnes alternativer til festing og fyll.
Den største grunnen tror jeg til at en person er rusmisbruker, er fordi vedkommende eksprimenterte i altfor ung alder. En alder der en gjerne er litt mer utrygg på seg selv, av diverse årsaker. En alder der man har et større behov for trygghet, noe man så altfor lett kan få tilfredstilt i ikke fullt så barnevennlige omgivelser ( tenk på det da? Hva er det hasjhodene/peppervraka/pilletrynene etc. krever av deg? Bare at du deler litt av egen lomme, så går alt greit).

De aller fleste som er i rusmiddel-seksjonen på forumet har antageligvis vært borti perioder der man har misbrukt forskjellige stoffer. Så er sikker på at mange her vet hvorfor akkurat de fannt trøst i den slags aktivitet. Jeg for min del var en forbannet liten gutt, jeg hatet alle sammen, og ingen visste hvordan jeg hadde det. Helt til jeg traff noen koslige pilleknaskere som også hadde hatt sitt og stri med...
Sist endret av Cadex; 15. januar 2008 kl. 22:01.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Dette er ikke en tråd om legalisering. På forhånd takk.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Prøv å hold dere på topic, vi har mange legaliserings tråder.
Topicstarter spør om hva som skal til for å få avstand fra å missbruke rusmidler.

Jeg personlig mener det bunner i samfunnet vårt, vår kultur.
Alt er tempo tempo, ikke kast bort tiden, og effektivitet: Dette er starten på destruksjon i mine øyne.
Se på franskmenn/spanjoler og flere av landene rundt middelhavet, de bruker ofte flere timer på middagen og de tar seg et glass vin (noen tilfeller øl) i lunsjen:
Den første er grei nok, men det å ta seg et glass vin i lunsjen her i Norge vil bli sett ganske ned på, og her kommer kickeren: Men det å drikke en hel kartong fredags kveld også elge utover gata er standard praksis.
Og jeg spør dere hvorfor?

Selv om jeg har i flere situasjoner og miljøer her til lands møtt Nordmenn som oppegående og til tider imøtekommende er vi ikke i nærheten av våre sørlige venner.

Og da kommer en kommentar jeg har fått hørt flere ganger i samtale med folk fra andre land når man snakker om mørketidene som kommer med vinteren: "I would'nt survive there" og -"Ah yeah, i heard Norway had the highest suicide rates in the world" (noe som teknisk sett er feil, japan leder sterkt).

Kan dette være en faktor? Personlig har jeg sett på mørketiden som en magisk tid, mørket har alltid fascinert meg på flere måter, og ja jeg er et totalt b-menneske.

Dette er tanker som svirrer i hodet mitt nå og da.. ikke noe konkluderende verk akkurat, men jeg synes jeg er inne på noe i alle fall.
Jeg vet at legalisering er off topic. men kanskje det hadde vært en måte å fått ned misbruket?

Snakket med en nederlender som er venn av familien som var på besøk og vi snakket litt om emne. Han mente det at siden rusmidler som hasj ble sitt på som aksepterte i Nederland var ikke misbruk et stort problem( i forhold til andre land. ) Dette skyldes blant annet at legale ting ikke er like spennendes som ulovlige ting for en ungdom.
Sitat av Bernhard
Jeg er delvis enig her men det er ingen vits å drikke mer. Prøv heller å gå over til å drikke lite men å drikke bedere . Ikke bare er det bedere økonomisk, men du får også større kontroll, men kontroll er kanskje ikke helt det du vil ha.

En ting til, det å missbruke er å bruke noe til noe det ikke er laget for, derfor er det mange som kaller det å søle alkohol for alkohol misbruk
Vis hele sitatet...

Vil jeg ha en moralpreken går jeg i kirka, og nei kontroll er ikke noe jeg vil ha, det er noe jeg har, det er lite vits å fortelle en 24 år gammel ungdom/mann hvordan han skal forholde seg til sitt eget alkohol-forbruk, tro meg det er hjelpesløst

Nei sier du det? alkohol-misbruk? seriøst? er det sant?

Sitat av Bernhard
Hm... De som spiller(Pc,360,ps3 og lignende) har mindre sjanse for å havne i rus misbruk. Men det er nok ikke så lurt siden spille avhengighet også er en form for misbruk :S
Vis hele sitatet...
Det var nå voldsomt, dine faktaer henger ikke ihop med sannheten..
Jeg har vært aktiv gamer selv i 2-3 år og for å si det sånn, gamer miljøet er ikke noe mindre belastet av festing, både med alkohol og narkotiske stoffer..
Det er noe folk gjerne tror siden stereotype gameren gjerne er 14 år, dritstili og drikker 18 liter cola om dagen..

Sitat av PolkagrisLaila
Men det er jo ikke en dritt annet å finne på her jeg bor, vell og merke for oss som ikke er sporst-freaker, som kan gå på trening osv..
Vis hele sitatet...
Der igjen, kjenner meg ikke igjen, jeg har i flere år vært god gammeldags fotballidiot(og er det forsåvidt enda) og så lenge jeg har vanket i fotball og sports-miljøer har festing (igjen både med alkohol og dop) vært en veldig sentral del av det miljøet også..
Sitat av Bernhard
Jeg fester, jeg drikker, jeg elsker og jeg er en gamer.

Denne diskusjonen er om MISSBRUK, jeg er ikke rusmissbruker men jeg er heller ikke spill avhengig. Du kan ikke være en rus MISSBRUKER og SPILL AVHENGIG på en og samme tid. Fordi vis du er en spill AVHENGIG person har du ikke TID til å MISSBRUKE alkohol og lignende.

Nå er jeg lei av å bli kjeftet på av folk for ting jeg ikke har sagt. .

VIS DU SKAL KJEFTE PÅ MG VÆR SNILL Å FØLG MED PÅ HVA JEG HAR SAKT FFS
Vis hele sitatet...
Det er godt mulig å misbruke flere ting samtidigi skal jeg si deg, og jeg forbeholder meg retten til svare på nøyaktig hvilken måte jeg vil bare så det er sagt, stop ur bitchig woman!
Sitat av PolkagrisLaila
I mitt tilfelle er det alkohol som tar over her jeg bor..

Altså.. Jeg vil tro det rett og slett er kjedsomhet, som andre har sagt!
Det blir Fredag, og det er ikke en dritt annet å finne på enn å reise på en fest, der alle samler seg, drikke seg fulle, kliner, puler og what so ever..
Og det er jo morro det i og for seg

Men man blir jo sliten helg etter helg, + at det tar litt økonomisk på.

Men det er jo ikke en dritt annet å finne på her jeg bor, vell og merke for oss som ikke er sporst-freaker, som kan gå på trening osv.

Dette var alkohol, sån som jeg ser det.

Vet ikke med andre rusmidler, hvorfor de misbruker det.
Vis hele sitatet...
Den støtter jeg opp under. Hva gjør man en kveld man ikke har noe å gjøre? Man drikker seg fra sans og samling.
Jeg trener, så jeg har ikke alltid dette problemet. Men jeg skjønner godt hva du mener, siden jeg opplever dette selv.
Sitat av ztaale
Det er godt mulig å misbruke flere ting samtidigi skal jeg si deg, og jeg forbeholder meg retten til svare på nøyaktig hvilken måte jeg vil bare så det er sagt, stop ur bitchig woman!
Vis hele sitatet...
Hm her er jeg enig hva missbruk er kommer ann på hva du legger i ordet, men sånn jeg ser det så er de som er spille avhengige de som sier nei til å gå på fest i helgene fordi de skal spille. De som er rus missbrukere mener jeg er de som ruser seg hver dag og driter i skole/jobb og går MYE på fest. Disse to tingene går det ikke ann å kombinere.

Derfor synes jeg du kanskje burde tenke deg om før du sier at "
Det var nå voldsomt, dine faktaer henger ikke ihop med sannheten..".

Ps. Jeg hevdet aldri at det jeg sa at dette var fakta.
"Hm... De som spiller(Pc,360,ps3 og lignende) har mindre sjanse for å havne i rus misbruk. Men det er nok ikke så lurt siden spille avhengighet også er en form for misbruk :S"

Dette er min oppfatnig av rus missbruk og du burde kanskje tenkt på hva folk kan ligge i ordet missbruk før du svarer på en så irettesettende måte.

Sitat av ztaale
Vil jeg ha en moralpreken går jeg i kirka, og nei kontroll er ikke noe jeg vil ha, det er noe jeg har, det er lite vits å fortelle en 24 år gammel ungdom/mann hvordan han skal forholde seg til sitt eget alkohol-forbruk, tro meg det er hjelpesløst
Vis hele sitatet...

Det jeg skrev var
"Jeg er delvis enig her men det er ingen vits å drikke mer. Prøv heller å gå over til å drikke lite men å drikke bedere . Ikke bare er det bedere økonomisk, men du får også større kontroll, men kontroll er kanskje ikke helt det du vil ha. "

Dette var ett råd ikke en jævla moralsk preken, dette er det jeg skal begynne med fordi jeg synes det ikke er noen vits å drikke seg drita hver helg. Personlig synes jeg det faktisk også er bedere å drikke litt GOD øl enn å drikke mye ikke fult så god.
Spilleavhengige spiller bort penga sine, rusmisbruker har en tendens å sløse bort penga sine på rus. De kan fint sammenlignes - rusen har visstnok skylda for dem begge (rus for en spilleavhengig å spille også sies det)
spilleavhengig het har jeg hørt også bli brukt i samenheng med folk som spiller data 24/7 men det er kanskje feil.
Sitat av Bernhard
Hm her er jeg enig hva missbruk er kommer ann på hva du legger i ordet, men sånn jeg ser det så er de som er spille avhengige de som sier nei til å gå på fest i helgene fordi de skal spille. De som er rus missbrukere mener jeg er de som ruser seg hver dag og driter i skole/jobb og går MYE på fest. Disse to tingene går det ikke ann å kombinere.

Derfor synes jeg du kanskje burde tenke deg om før du sier at "
Det var nå voldsomt, dine faktaer henger ikke ihop med sannheten..".
Vis hele sitatet...
Vel det er vel misbruk når livet består av.

Mandag til torsdag:
09:00 stå opp dusj
10:00 jobb
18:00 hjem
18:30 mat
19:00 - 23:30 pracc / officials

Fredag og lørdag:
13:00 stå opp dusj
14:00 polet
15:00 mat og første dram + fotball kamp
16:00-09:00 (alt ifra 07:00 til 13:00 egentlig) fult kjør med alkohol/dop

Søndag: 13:00 - 16:00 Stå opp, dusj, drikke vann
16:00 - 00:00 ligge å syntes synd på seg selv og prøve å få orden på hode og kropp, kanskje reparere litt og muligens kjøre pracc+officials om hodet klarer det..


Som jeg sa, det finnes mange typer misbruk..

Sitat av Bernhard
spilleavhengig het har jeg hørt også bli brukt i samenheng med folk som spiller data 24/7 men det er kanskje feil.
Vis hele sitatet...
Det er ikke feil om de faktisk er avhengige..
Jeg er enig med at det finnes flere typer missbruk, jeg har sakt hva jeg la i det så det er bra vi kan være enige
Flere som nevner det tidligere i tråden, at man trenger "flere tilbud" osv, for å ha et alternativ til å ruse seg. Jeg syns ikke man kan vente at "noen andre" skal legge til rette for sånt, alt som stopper oss fra å ha det helt ålreit er vår egen (mangel på) kreativitet, og en forventning om at alt skal være så utrolig kult hele tiden. Hvis man er litt mer søkende og stiller litt mindre krav til at alt skal være som på tv, så er det meste ganske trivelig.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av stekepanne
Flere som nevner det tidligere i tråden, at man trenger "flere tilbud" osv, for å ha et alternativ til å ruse seg. Jeg syns ikke man kan vente at "noen andre" skal legge til rette for sånt, alt som stopper oss fra å ha det helt ålreit er vår egen (mangel på) kreativitet, og en forventning om at alt skal være så utrolig kult hele tiden. Hvis man er litt mer søkende og stiller litt mindre krav til at alt skal være som på tv, så er det meste ganske trivelig.
Vis hele sitatet...
Fullstendig enig med deg der stekepanna. Jeg synes ikke man bør forvente at folk skal finne på ting å gjøre for en. Da er man kanskje strengt tatt litt for "bortskjemt".
TVen har også en veldig sentral rolle i vårt liv. TVen er ikke et møbel som settes i stua lengre. Det er heller sånn at stua bygges rundt tven.
Kast TVen ut er mitt tips.
Sitat av ztaale
Som jeg sa, det finnes mange typer misbruk..
Vis hele sitatet...
Ja, det finnes mange typer misbruk, men bottom line så driver de fremdeles med dop.
Sitat av nidhogg
Jeg tror det kommer av det at de fleste lever ganske "kjedelige" liv, der det er gøy å ruse seg og treffe andre mennesker, å være sosiale når de ellers kanskje ikke kan det. Tror det er et behov mennesker har, der de føler at de må ruse seg.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du er inne på noe vesentlig her. Vi rusmiddelbrukere har behov for å fjerne oss fra hverdagen. Det kalles visstnok Euforiker på fagspråket. Dvs. at vi har et behov for å ruse oss som ligger latent i hjernen. Kan ikke fjernes med Blå Kors-prat o.l., kun med egen vilje. Likevel vil det ligge latent i hjernen for alltid.
Innen alkoholmisbruk vil jeg si Dodecha har et av de beste poengene. I Spania, Italia, Tyskland o.l. vil de fleste ta seg en øl eller vin til lunch, selv i hverdagen. I Norge blir du sett rart på om du tar deg en øl til lunch en onsdag, men om du drikker deg syden full til helga for så å dra stupfull på byen og spy ned alt du ser og tar på er det sett på som "normalt".

Kan ikke si jeg skiller meg fra mange nordmenn der, drikker svært sjeldent i ukedager, men drikker ofte litt for mye til helgene. Et godt spørsmål er jo hvorfor?

Har en norsk mor og en tysk far. Min mor reagerer ikke mye på uttrykket "jeg skal på fylla", min far derimot misliker selve uttrykket "fylla". Når vi nordmenn drar på byen drikker vi sjeldent lite, de fleste drar på vors med drikkeleker og allslags småting for å få deg til å drikke mest mulig. Kan ikke helt skjønne hvordan vår kultur har skilt seg såpass fra andre land i Europa, at grisefylla og fylleturer til syden er normal praksis.

Vet ikke om noen vet akkurat hvorfor dette har skjedd, men ville vært artig å vite.
Sitat av Dev
Dette er ikke en tråd om legalisering. På forhånd takk.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke å starte diskusjoner angående legalisering. Ville bare påpeke kort og godt at dette kan være en svært effektiv metode for å unngår rusmisbruk i et samfunn, da tilgangen for mindre brukere (som også er mest utsatt for avhenighet) blir redusert. Dett blir da en besvarelse til trådstarter, i og med at dette kan skape en større avstand mellom rusmidler og umyndige brukere.
Sist endret av Potrick; 20. januar 2008 kl. 14:01.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Milkshake
Ja, det finnes mange typer misbruk, men bottom line så driver de fremdeles med dop.
Vis hele sitatet...
Du mener alle som bruker bevissthetsendrende stoffer skal dras under en kam?

Når du blir eldre og reiser litt ut i verden, er jeg sikker på at det vil bidra med å sprekke den lille boblen du lever i.
Verden er ikke svart-hvitt, og menneskets trang til å pent og pyntelig kategorisere ting fører ofte til grove generaliseringer som rett å slett ikke holder mål.

Foreslår du tar en titt her: http://www.forskning.no/Artikler/200.../1131524024.94
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2008 kl. 14:09.
Vet ikke hvor mye diskusjonen sporet av mot legalisering tidligere, men som Potrick sier blir det feil å utelukke det helt. Legalisering og dermed statlig kontroll med andre rusmidler enn alkohol kan være en vei å gå.

Men viktigst i første rekke er i mine øyne korrekt informasjon. Klart unge mennesker som er interessert i rus ikke kan ta informasjon fra myndighetene seriøst når de hardnakket påstår at bruk av hasj vil lede deg til herionmisbruk og en tidlig død. Tro meg, jeg har blitt fortalt mye rart av autoritetspersoner. Veien er kort fra å anta at mye informasjon om farene ved misbruk er gal, til å anta at all informasjon er gal. Og hvem skal fortelle dem annerledes?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
capo420: Vennligst les tråden, den er ikke så lang. Denne skal IKKE spore av på legalisering, så bare dropp det.
Sitat av Dodecha
capo420: Vennligst les tråden, den er ikke så lang. Denne skal IKKE spore av på legalisering, så bare dropp det.
Vis hele sitatet...
det må være redigert vekk, for synes ikke det spora så jævlig av....? uansett, det er en del av mitt svar til trådstarter, og vi driver vel ikke med meningssensur.

edit: jeg har lest hele tråden to ganger nå, tror du missa litt. Om du leser mitt innlegg, ser du at det står at legalisering *kan* være en vei å gå. Poenget mitt er at korrekt informasjon kan forebygge misbruk. Det trenger ikke ha noe med legalisering å gjøre.
Sist endret av capo420; 20. januar 2008 kl. 15:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Selve innleggene er slettet ja, men jeg mener Dev var klar: http://www.freakforum.nu/forum/showp...6&postcount=23

Ikke ta meg feil, jeg er enig i det du snakker om, men vi har mange legaliseringstråder, og sånt kan man ta der. Denne er spesifikt om holdninger/tiltak i situasjonen som den er nå og har vært her i landet.
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2008 kl. 15:31.
Jeg synes det er rart at her som vi er så mange som ruser seg på forskjellige midler ikke kan gi en forklaring på hvorfor. Dersom man vet hvorfor, så kan man kanskje komme videre, og kanskje kutte ut rusen. Selv vet jeg hvorfor jeg ruser meg, men det blir litt for personlig til å legge ut.
Men jeg kan si såpass at jeg føler velbehag, noen ganger at jeg blir i godt humør, og så får jeg sove av det. De underliggende årsakene må nok medisinsk personale ta seg av.
Sitat av warrior
hva mener dere at skal til for at ungdom/voksne skal slutte og misbruke rusmidler? (jeg legger vekt på ordet misbruke)
Vis hele sitatet...
1: legalisre cannabis. (sier seg selv at for å kjøpe hajsen din, så må du stikke til akershælva og bli tilbudt alt fra speed til heroin, så medfører det at terskelen for hardere stoffer blir lavere.
2: bedre ungdomstilbud, ikke bare sånn at mors kjære per har noe å gjøre etter skolen, men generelt større tilbud.
3: mindre høyreorientert platoninspirert høyrepolitikk, og heller mere fokus på enkeltmenneskets utvikling.
4: få fekk opiadene, det er de som ødelegger, vi er ikke sterke nok til å holde på med det enna.
og ikke minst 5: få folk til å forstå formålet med rusmidler, å ha det gøy, endre hjernen og kroppens væremåte. ta en slags ferie. samfunnet på innse at hasj, cola, sopp, heroin, xtc, osv osv er akkuratt det samma som alkohol, en måte å påvirke kroppen og hjernen. det er derfor det heter rusmiddler.

(ps: selvom alt dette innfris, så slutter ikke alle, men det kan bli generelt et mer positivt bruk, ergo rusMISSbrukerne kan slutte å missbruke, og helle bruke.)
Nå skal jeg svelge litt egne synspunkter her og heller bare komme med et påstand som opplyser litt om problematikken i betegnelsen MISbruk:

Det er en tynn grense mellom bruk og misbruk, og faren for å trå over er relativt stor - merk: alkohol.

Hvor går grensen mellom positivt bruk - og hvordan i helvete klarer en rusmisbruker å slutte å misbruke og heller bruke - han bruker det jo allerede når han misbruker?

Enkel problemstilling - neppe. Legalisering hindrer neppe misbruk, det ser vi på alkohol-forbruket vårt, men at de som faller igjennom ihvertfall ikke blir satt i samme bås som kriminelle er vel et godt argument i seg selv. Å ha avstand fra rus betyr vel noe så sterkt som total avholdenhet og for de som tråkket over den grensen kan hende det eneste alternativet til å komme tilbake i sin sikreste form består av total avholdenhet - ikke forandre misbruket sitt til bruk, hva nå enn det er..
Sist endret av paranoy; 23. januar 2008 kl. 13:42.
legalisering av cannabis hindrer på ingen måte bruk av cannabis som rusmidler,
men det forhindrer lettpåvirkelige ungdommer fra å reke rundt i narkobuler, hvor det selges amfetamin og hasj på samma vekten. håper du klarer å se den problemstillingen?

og om du ikke ser forskjellen i rusmissbruk og bruk av rusmidler, og heller synes at alle skal være avholdsmennesker, bør du åpne øynene dine et par grader og bli kjent med en hyggelig fyr som kalles nyanser.
Sitat av Fudge
legalisering av cannabis hindrer på ingen måte bruk av cannabis som rusmidler,
men det forhindrer lettpåvirkelige ungdommer fra å reke rundt i narkobuler, hvor det selges amfetamin og hasj på samma vekten. håper du klarer å se den problemstillingen?

og om du ikke ser forskjellen i rusmissbruk og bruk av rusmidler, og heller synes at alle skal være avholdsmennesker, bør du åpne øynene dine et par grader og bli kjent med en hyggelig fyr som kalles nyanser.
Vis hele sitatet...
TAkk! kp til deg.
Nå vel, hvis du leser innlegget mitt litt nøyere, så ser du jeg skriver nettopp dette: Men at de som faller igjennom ihvertfall ikke blir satt i samme bås er vel et godt nok argument i seg selv. Men noe legaliseringsdebatt skulle jo ikke denne tråden være, så du får heller utfordre meg i en legaliserings-debatt, men siden jeg er for legalisering så tror jeg det kan bli noe unyansert.

Når du snakker om nyanser på rusbruk og misbruk, bør du kunne ha et godt argument for hvordan en rusmisbruker skal klare å komme tilbake til selve rusbruken. Det er såvidt meg bekjent måtehold som ligger i begrepet som skiller mellom de to definisjonene, og dermed så spør jeg deg igjen:

Hvilken garanti har en misbruker at han kan gå tilbake til måteholden bruk uten å avstå helt og holdent. Jeg er fullt klar over at det fins noe som heter nyanser, men tilbakefallsprosenten hos de som har vært til avvenning svarer deg imot. Faktisk er den eneste dokumenterte garanti for at en rusmisbruker ikke skal tilbakevenne til sitt misbruk etter avvenning total avholdenhet, noe som alle som jobber med de som har falt igjennom forsøker å printe inn i hodene på oss - dessverre uten hell.

Du skjønner det, at når forbruket tipper over til misbruk, liker man å sidestille dette med en sykdom. Avverging av nye tilfeller som kan medføre denne sykdommen liker man å karakterisere som total avholdenhet fra rus, uansett om vi er enige eller ikke. Med andre ord, etter hjelpa du har fått til å komme deg tilbake settes det visse krav til at du ikke skal falle utpå igjen - og det er ikke å ta seg en stripe amfetamin en gang iblant. Det er heller ikke å drikke alkohol for rusens skyld en gang iblant, hvis du vet du har et problem med rus. Dette, selvsagt, aksepteres sjeldent av de som misbruker rus - men faktisk er dette det eneste garantien for at en rusmisbruker ikke begynner sitt misbruk igjen.

For noen vil det sikkert gå an å komme tilbake til et normalt måtehold for bruk, men tilbakefallsprosenten er så stor at de fleste som bedriver terapeutisk behandling mot misbruk vil neppe tørre å ta sjansen på at det fins slike anbefalinger. Hva du måtte mene er nok et eksempel på hvor vanskelig det er å sette skille for misbruk og bruk. Holdningene dine merker jeg er mangel på erfaring, ta det med ro - de kommer nok.

Les også den første linja mi: Jeg har et litt annet personlig synspunkt på akkurat den påstanden, men klarer ikke ennå å motbevise det faktum at folk tilbakefaller på et rusmisbruk hvis de ikke avstår fra rus totalt. Ville vært særdeles behjelpelig av deg hvis du kom med et annet argument enn nyanser, for det er nettopp den tynne skillen på nyanser som medførte rusmisbruk i første omgang.

At noen klarer måtehold fra første øyeblikk er ikke tema, det er dine påstander om at en rusmisbruker skal tilbakevendes til normal bruk. Og dette er noe jeg lurer på om du er klar over ikke er særlig kompatibelt med nyanser. Den omvendte rekkefølgen er udiskutabelt - da var ikke misbruk tema i utgangspunktet.