Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6326
Heisann, Jeg HAR søkt, men har ikke funnet svar, så til dere som har tenkt å fyre på med "bruk søke~" kommentarer; trenger ikke å gjøre det

Har hengt på freakforum en del den siste tiden, så tenkte jeg like gjærne kunne lage en tråd å prøve å få svar.

Det jeg altså lurer på er: er det mulig å få NAV til å betale bolig for deg, samt gi deg penger til å kjøpe mat/drikke, klær osv UTEN å være jobbevillig?
Hvis man vil at NAV skal betale dette for deg, uten å være jobbsøker, hva må da være grunnen?

Takker på forhånd på svar.

PS: Jeg har jobb, og dette er ikke ment til å bruke som "goder" for meg selv. Bare en ting jeg har lurt på i det siste.
Vet ikke hvordan det går an, men søskenbarnene mine snylter på den måten. Vil gjerne vite det og! ;__;
Sitat av EpicBeardMan Vis innlegg
Heisann, Jeg HAR søkt, men har ikke funnet svar, så til dere som har tenkt å fyre på med "bruk søke~" kommentarer; trenger ikke å gjøre det

Har hengt på freakforum en del den siste tiden, så tenkte jeg like gjærne kunne lage en tråd å prøve å få svar.

Det jeg altså lurer på er: er det mulig å få NAV til å betale bolig for deg, samt gi deg penger til å kjøpe mat/drikke, klær osv UTEN å være jobbevillig?
Hvis man vil at NAV skal betale dette for deg, uten å være jobbsøker, hva må da være grunnen?

Takker på forhånd på svar.

PS: Jeg har jobb, og dette er ikke ment til å bruke som "goder" for meg selv. Bare en ting jeg har lurt på i det siste.
Vis hele sitatet...
Tydeligvis. I den forrige jobben min møtte jeg konstant folk som klarer seg fint uten jobb. NAV fikser "all basics need" pluss litt ekstra. Så lenge du er "aktiv arbeidssøker", så får du stønad fra NAV.
Men hvis man ikke er yppig arbeidsøker da?
Hva er gyldig grunn til å ikke være arbeidsøker?

Kjønner at det ikke er det letteste spørsmålet å svare på,
men takker masse for svar!

Supert at dere gidder
Vel jeg greide å lure NAV i noen måneder, men til slutt turte jeg ikke mer, siden jeg fikk mer og mer jobbdager. Å la være å skrive jobbdagene på meldekortet, er ikke helt bra. Fikk kurs for nærmere 50.000 kroner og titalls tusener for mat/klær, husleie osv. Om du har jobb og lar være å melde fra på meldekortet, og du blir tatt.. så.. blir du annmeldt for svindel og må tilbakebetale alt, og kanskje en bot kommer i tillegg.
Sitat av EpicBeardMan Vis innlegg
Heisann, Jeg HAR søkt, men har ikke funnet svar, så til dere som har tenkt å fyre på med "bruk søke~" kommentarer; trenger ikke å gjøre det

Har hengt på freakforum en del den siste tiden, så tenkte jeg like gjærne kunne lage en tråd å prøve å få svar.

Det jeg altså lurer på er: er det mulig å få NAV til å betale bolig for deg, samt gi deg penger til å kjøpe mat/drikke, klær osv UTEN å være jobbevillig?
Hvis man vil at NAV skal betale dette for deg, uten å være jobbsøker, hva må da være grunnen?

Takker på forhånd på svar.

PS: Jeg har jobb, og dette er ikke ment til å bruke som "goder" for meg selv. Bare en ting jeg har lurt på i det siste.
Vis hele sitatet...

Ja, det er mulig.

Jeg har generelt _ingen_ peiling, men vet at en kompis av meg får dekt slikt.

NAV betaler leiligheta hans(1roms) og får 4000kr ekstra i mnd ca. de betaler strøm og nettet hans utenom også as i know. Så det skal gå ant å få en slik ordning, men vet ikke hvilke vilkår som må til for å få det.

Kan si det at han karen er en liten narkis av seg og har litt psykiske problemer og jeg tror heller ikke at han noen gang har vært ut i jobb så alt for lenge oppgjennom sitt så langt korte liv.
Takker for svar!
Det jeg var ute etter, imba
Sist endret av EpicBeardMan; 20. juli 2010 kl. 22:39.
Sitat av EpicBeardMan Vis innlegg
Men hvis man ikke er yppig arbeidsøker da?
Hva er gyldig grunn til å ikke være arbeidsøker?

Kjønner at det ikke er det letteste spørsmålet å svare på,
men takker masse for svar!

Supert at dere gidder
Vis hele sitatet...
Da må man være enten ufør, sjukemeldt eller gravid. For å motta dagpenger og arbeidsavklaringspenger fra NAV må man være "aktiv arbeidssøker", noe som i teorien sier at du aktivt skal søke etter jobb(med hjelp fra NAV selvfølgelig), men som i mange tilfeller betyr i praksis at du krysser av på skjemaet fra NAV for "aktiv arbeidssøker".

Jeg vet om et par måter å "lure" NAV-systemet på, men det er så jævlig trist at folk skal utnytte det til fordel for å dyrke egen latskap over lengre tid. Hvis man ikke får jobb, greit, det er forståelig. Ikke alle får jobb med en gang. Men ikke gå i den fella og tro at putene som ble sydd under armene dine som tenåring, fortsatt skal være der til langt utover i 20-årene. Enten stiller man opp for samfunnet, ellers melder man seg ut. Og da mener jeg at du skal klippe det NAV-subsiderte førerkortet ditt i to, sende inn bankkortet ditt til banken som kun brukes til å forbruke arbeidsfolk sin skatt(som også kanskje ikke helt trives i jobben sin, DU ER IKKE DEN ENESTE!) og bo på gata i noen måneder. Da vil du være jævlig takknemlig for å selge donuts i kassa på 7-eleven når du kommer hjem. Eller hva du ikke liker å gjøre nå. Om du overlever.

Edit: Den var ikke ment mot trådstarter, men.. Ja, mot alle som føler seg støtt av at de ikke orker å gjøre noe.
Sist endret av dobby; 20. juli 2010 kl. 22:43.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
En venn av meg har det slikt, men han har vært på avrusning, ungdomshjem og ja.. Tror det er sånne grunner man må ha. Fikk forresten husleie, strøm, mobil (500kr ringetid måneden eller no) og litt over 4000kr i måneden. Veldig trasig hvis du har lyst å reise på ferie eller noe. Man har jo ikke råd til en drit.
på sosialen eller nav som alt kalles idag får du dekket husleie, strøm og så et varierende beløp til såkalla livsopphold. Husleie og strøm selvsagt innen rimelighetens grenser og livsopphold er litt varierende siden dette er opp til bostedskommune å dekke men ca 5000+ pr. mnd. Du kan og søke bostøtte men de pengene vil Nav normalt inndra siden de betaler husleie.

Dette er til å leve av men det blir på lang sikt ett rimelig usselt liv. Så fort du trenger f.eks tannlege og andre litt ikke dagligdagse behov så sliter du men til vanlig mnd med mat og litt moro rekker det.

Til gjengjeld er dette ment å være et imidlertidig opplegg mens du enten søker trygd av noe slag eller søker arbeid og forutsetter at du ikke har rett på dagpenger. Til gjengjeld plikter du å delta på kurs, møter , søke utdanning, omskolering osv De kan og halvere "lønna" di om de oppfatter deg som uvillig.

Hvordan kan du så sabotere deg til en uføretrygd. Selvsagt gir de opp å hjelpe deg dersom du ikke gjennomfører noe, avviser de fleste forsøk og er generellt vanskelig. de vil etter å ha prøvd alt be deg søke uføretrygd og de vil hurtigekspedere denne gjennom for å bli kvitt deg. Dette kan ta mange år opptil 10-15 år i værste tilfelle. Du vil så få noe de kaller tidsavgrensa uføretrygd som vil revurderes etter en tid. dvs du har samme begrensinger som om du var sykemeldt. Du kan f.eks ikke reise uten å kontakte Nav selvom du i praksis er rimelig fri siden ingen har tid å kontrollere deg.

Resultatet av eksperimentet ditt vil i virkeligheten bli ett ødelagt liv og etter en tid vil selv dine beste kammerater se på deg som en outkast og du vil måtte henge med neandertalerne på plata eller lignende steder for selskap. Alle de andre du kjenner idag vil stifte familie, få karrierer og lage seg liv hvor de eier leiligheter osv mens du bare driver og lever ett usselt liv på trygd. Myten om at livet på trygd er fett stemmer ikke. det er ett minimumsliv uten noe særlig liv.

Det anbefales ikke.
Sitat av Muradi Vis innlegg
En venn av meg har det slikt, men han har vært på avrusning, ungdomshjem og ja.. Tror det er sånne grunner man må ha. Fikk forresten husleie, strøm, mobil (500kr ringetid måneden eller no) og litt over 4000kr i måneden. Veldig trasig hvis du har lyst å reise på ferie eller noe. Man har jo ikke råd til en drit.
Vis hele sitatet...
Er vel nøyaktig samme regla som med kompisen min
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av imba Vis innlegg
Er vel nøyaktig samme regla som med kompisen min
Vis hele sitatet...
Kan også legge til at han nettopp har fått en ordning at han bare kan bruke de 4000kr på Rema 1000. Han med seg en sånn lapp eller no. Litt kjipt hvis han skal på en annen butikk å kjøpe noe annet enn mat og tobakk. Skjønner ikke vitsen egentlig. Han kan jo bare bruke den lappen til å handle for andre, så får han cash. Bare for å gjøre det vanskelig.
Sitat av mortalf Vis innlegg
Du vil så få noe de kaller tidsavgrensa uføretrygd som vil revurderes etter en tid. dvs du har samme begrensinger som om du var sykemeldt.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke lenger (blitt til AAP)

Forutsatt inntekt under en minstegrense og null formue, kan man gå på sosialen for å få penger, men da må du godta at de setter grenser for hvor du får lov å bo (ikke for stort, ikke for mye husleie) og du må vise fram kontoutskrifter osv. for å vise at det er penger du har behov for for å leve.

Skal du ha andre penger fra nav enn sosialstønad må du følge opp de tiltakene de setter i gang (kurs, utplassering osv). De kan nekte deg penger hvis ikke du vil flytte for å ta en jobb. For å få uføretrygd må du ha gått igjennom relevant attføring.

Men dette er også veldig steds- og personavhengig. Noen tar kravene seriøst, andre ikke...
Sitat av Muradi Vis innlegg
En venn av meg har det slikt, men han har vært på avrusning, ungdomshjem og ja.. Tror det er sånne grunner man må ha. Fikk forresten husleie, strøm, mobil (500kr ringetid måneden eller no) og litt over 4000kr i måneden. Veldig trasig hvis du har lyst å reise på ferie eller noe. Man har jo ikke råd til en drit.
Vis hele sitatet...
Dersom du får husleie, strøm og 500 i måneden på telefon, OG du får 4000 i lommepenger så lever du jo som en konge!

Prøv å leve som student med i underkant av 6700 i måneden, derav 60% lån, så tenker du deg kansje litt mer om. Dersom du bo i en større by så kan du regne med 5000 i mnd pluss strøm. Dette dersom du bor sammen med andre. Hvis du da bruker 500 i strøm og 500 på telefon så har du ca 700 til mat/klær....
Sitat av Muradi Vis innlegg
En venn av meg har det slikt, men han har vært på avrusning, ungdomshjem og ja.. Tror det er sånne grunner man må ha. Fikk forresten husleie, strøm, mobil (500kr ringetid måneden eller no) og litt over 4000kr i måneden. Veldig trasig hvis du har lyst å reise på ferie eller noe. Man har jo ikke råd til en drit.
Vis hele sitatet...
Må vere det verste jeg noen gang har hørt!
Har ikke råd til å reise på ferie eller noe?
Hvordan kan du i det hele tatt tenke på å bruke mye penger på å reise på ferie fra pengene staten betaler?!
Er ikke verre enn å stå vakt eller lignende i helgene for ekstra lommepenger om man virkelig skulle trenge det.
Er det virkelig så jævlig vanskelig å slite litt for penger nå for tiden?
Vet ikke hva jeg skal tro lenger...
Hadde det ikke vært billigere og lettere å sende narkomane til Amsterdam?
Tror du Nederland frivillig hadde tatt imot våre problemer med åpne armer? Det er faktisk ikke sånn at det er greit å være en samfunnsbyrde selv om de ser litt friere på enkelte ting.

Til trådstarter: Prøv å finn en jobb du liker, finn motivasjonen i ærlig arbeid.
Pappaen min, som har en hjerneskade, trenger hjelp i hverdagen, men han mister hjelpen fordi staten ikke har penger nok, da tenker jeg: FAEN ta de som skal utnytte stakkarslige folk! Skaff deg en jobb å tjen deg penger, ikke la norske skattebetalere betale for at du skal ha lan med du og dine kompiser 24/7 uten å ha arbeid og likevell ha penger til mat ogsånt

Gjør meg sur!
Jeg har fått penger fra nav siden 2007, grunnet langvarig sykemelding fra skole og jobb. Begynte med rehabiliteringspenger, satsen på det er vel omlag 8400,- i måneden, som nå har gått over til arbeidsavklaringspenger. Har ikke måttet søke jobb eller noe slik dere over nevner, sånn helt egentlig. Dette med jobbing og skole er initiativ jeg selv har tatt, som har blitt videreført. Får fremdeles samme beløpet hver måned.

Vil ikke anbefale deg å gjøre dette med mindre du har behov for det. Folk som gjør det provoserer meg litt, dette er et utrolig flott system (når det virker) som gjør mange i min situasjon godt. Å utnytte dette bare fordi du er for dvask til å jobbe selv er patetisk. Ikke lever du som en konge heller, med mindre du har vært uteligger fra før. Det er langt ifra alle som får ekstra støtte til husleie, strøm og klær. Har selv prøvd å få støtte til dette i to år siden jeg har måttet betale en ekstremt høy husleie, noe som har etterlatt meg med noen skarve lapper når alt er betalt og gjort rede for, men har aldri fått ekstrastøtten.

Det er ikke et flott liv, når alt kommer til stykket, og idioter som skal misbruke systemet som er til for folk i dårlige situasjoner burde fått seg et klaps. Du risikerer veldig fort å "gli ut" av samfunnet hvis ikke du har en regelmessig forpliktelse i hverdagen.
Sist endret av mrscox; 21. juli 2010 kl. 00:23. Grunn: Omformulering.
Fikk dagpenger en periode da, var vel en 14000 i mnd eller noe slikt, var greit nok å leve på det. Men å leve på sosialen/trygd, det suger.

Kom dere i jobb, ingenting er deiligere enn å stå opp om morningen å vite at man har sikker inntekt, og en jobb å gå til hver dag!