Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 12822
Hei folkens.

Etter mange år med angst og dritt har jeg endelig kommet meg så langt at jeg så smått begynner å snuse på å jobbe (jippi!). Jeg er fortsatt ikke bra, men mye bedre. Jeg ønsker ikke å hoppe rett i 100%, men å jobbe rundt 50% for å ta det pent og ikke ødelegge for meg selv med alt for mye på en gang.

Delvis fordi jeg skal ta videregående utdanning via nettskole i tillegg. Dette med tanke på fremtidige andre jobbmuligheter. Har ingen videregående utdannelse fra før.

Det jeg lurer på er om det blir veldig slitsomt å sitte i kassa i butikk (det blir jo da bare 4 timer dagen). Dette er en jobb jeg tidligere har sett på som "aldri i livet om jeg orker det..." (mentalt sett), men når jeg ser mine andre valgmuligheter så lurer jeg på om det er noe jeg ikke kommer unna. Lurer på om det er så ille. Og er det lett å få tak i en slik jobb helt uten utdanning? Har minimalt med jobberfaring fra tidligere. Har lurt på hva man skriver i en jobbsøknad og CV når man ikke har noe egentlig å skrive... Utdanningen jeg skal ta vil jo føre til en annen jobb i lengden, men i mellomtiden må jeg jo gjøre noe annet..

Litt blandede spørsmål her, men håper det går greit...

Et par tilleggsspørsmål, er det vanlig å kun få jobbe 50% og hvordan tar man opp dette? Har aldri i mitt liv søkt på en jobb, og finner ikke noe svar på dette spesifikke spørsmålet noe annet sted. Hva er vanlig å tjene ETTER skattetrekk?
Sist endret av pocolocos; 8. januar 2012 kl. 00:38.
Om du fucker opp i begynnelsen er i bunn å grunn jobben din å smile til folk som gir deg et blikk som utrykker håpløshet, utålmodighet, og en skjelden gang et hint av sympati.

Det er en stillestående jobb som er helt greit betalt med tanke på hvor lite energi og evne som skal til for å gjøre jobben etter opplæringen.


Det som er viktig når du søker er at du viser at du vil ha den jobben mer enn de andre som søker. Når du er i butikken, spør etter sjefen og spør hvordan det går i søknadsprosessen osv. Smil, vær positiv, men ikke glis som en dopet autistisk innlagt som nettopp har fått desserten sin.

Lykke til!
Finn noe annet!
(Er veldig vanlig med deltidsstillinger på daglivarebutikker.)
Haha.

Tror vel min beste egenskap er at jeg klarer å se blid ut og smile pent selv om jeg er aldri så frustrert. Men vet ikke hvor langt jeg kommer med det, uten noe annet å vise til.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Om du fucker opp i begynnelsen er i bunn å grunn jobben din å smile til folk som gir deg et blikk som utrykker håpløshet, utålmodighet, og en skjelden gang et hint av sympati.

Det er en stillestående jobb som er helt greit betalt med tanke på hvor lite energi og evne som skal til for å gjøre jobben etter opplæringen.


Det som er viktig når du søker er at du viser at du vil ha den jobben mer enn de andre som søker. Når du er i butikken, spør etter sjefen og spør hvordan det går i søknadsprosessen osv. Smil, vær positiv, men ikke glis som en dopet autistisk innlagt som nettopp har fått desserten sin.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Finn noe annet!
(Er veldig vanlig med deltidsstillinger på daglivarebutikker.)
Vis hele sitatet...
Såpass? :/ Hvorfor?
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Haha.

Tror vel min beste egenskap er at jeg klarer å se blid ut og smile pent selv om jeg er aldri så frustrert. Men vet ikke hvor langt jeg kommer med det, uten noe annet å vise til.
Vis hele sitatet...
Problemet er at det gradvis ødelegger selvtilitten og lysten på arbeid totalt.
Moralen treffer bunnen etter noen uker, så finner den seg en spade og gjør det værre.

Opplevde ofte at jeg var én dame med syltetøyglass med 50øringer unna repern.

Eneste som stoppet meg var tanken på at et gravmonuent koster 10000, kiste like mye, 1000 per blomstersats pluss begravelsesavgifter/urnesenging.
Nei, du trenger ikke ha noen som helst form for utdanning for og jobbe i butikk, eneste du trenger for og sitte i kassa er og være over 18 år.
Og når du søker kan du skrive at du søker jobb som ekstrahjelp/50 % stilling. Selv søkte jeg jobb som ekstra hjelp og har bare 16 faste timer i måneden, men jeg blir ofte ringt og spurt om jeg ikke kan jobbe litt ekstra vist det er mye og gjør, eller vist noen er syke. Det beste med det er at jeg kan si nei uten konsekvenser. Men som sagt, jeg jobber bare 16 faste timer i måneden, og det blir fort mye mer vist jeg har lyst, i desember var jeg som sagt bare satt opp på 16 timer, men endte opp med 64 timer totalt.

Og forresten, sitte i kassa er noe av det kjedligste du kan gjør, prøv heller og få butikk jobb der du går rondt i hyllene og setter ting på plass eller noe.

Lykke til
Sist endret av cookiesRGood; 8. januar 2012 kl. 00:50.
Auda

Hadde "planlagt" å unngå dette med 50% istedenfor full. Opplever ofte at om jeg tar ting i mindre doser så klarer jeg mange ting jeg ikke orket tanken på før.

Sitat av olaPola Vis innlegg
Problemet er at det gradvis ødelegger selvtilitten og lysten på arbeid totalt.
Moralen treffer bunnen etter noen uker, så finner den seg en spade og gjør det værre.

Opplevde ofte at jeg var én dame med syltetøyglass med 50øringer unna repern.

Eneste som stoppet meg var tanken på at et gravmonuent koster 10000, kiste like mye, 1000 per blomstersats pluss begravelsesavgifter/urnesenging.
Vis hele sitatet...
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Nei, du trenger ikke ha noen som helst form for utdanning for og jobbe i butikk, eneste du trenger for og sitte i kassa er og være over 18 år.
Og når du søker kan du skrive at du søker jobb som ekstrahjelp/50 % stilling. Selv søkte jeg jobb som ekstra hjelp og har bare 16 faste timer i måneden, men jeg blir ofte ringt og spurt om jeg ikke kan jobbe litt ekstra vist det er mye og gjør, eller vist noen er syke. Det beste med det er at jeg kan si nei uten konsekvenser. Men som sagt, jeg jobber bare 16 faste timer i måneden, og det blir fort mye mer vist jeg har lyst, i desember var jeg som sagt bare satt opp på 16 timer, men endte opp med 64 timer totalt.
Vis hele sitatet...
Takk for info Kan jeg spørre hva du tjener i timen etter skattetrekk? Skjønner at det varierer mellom kjedene men er nysgjerrig uansett.
Har selv jobbet en del i kassen på deltid, og det kan være slitsomt til tider med kunder. Det er ikke ille som alle skal ha det til synes jeg. Hvis du har med et smil på jobben og prøver å snakke litt med kundene så kan tiden gå raskt, dagen blir også kjekkere for deg selv. Dog er det en del koder så må kunnes, men mine erfaringer er positive.
Det går alltid an å spør etter en plass på lageret, eller hvis butikken har en frukt og grønt avdeling. De to siste er favorisert av meg, da de ikke inneholder så mye omgang med kunder, og du står litt friere i arbeids hastigheten.

Hva du skal skrive på CV'en uten mye erfaring er vel det standard greiene som den utdanningen du har, interesser, språk du kan osv (et søk på google er veldig nyttig på hvordan du skal strukturere både CV og søknad). I søknaden burde det komme frem at du er positiv og arbeidsvillig. Da jeg søkte på jobben hadde jeg heller ikke noen erfaring med jobb fra før av, men kjente en som jobbet der som ga meg en god anbefaling. Hvis du kjenner noen som jobber i butikk, bruk dem

Det er nok så vanlig å jobbe 50% eller mindre på min jobb, da de som gjør det ofte er studenter/går på videregående. Dette burde eventuelt stå i søknaden at du bare har lyst på en 50% stilling. Da jeg jobbet i kassen hadde jeg ikke så mye fast, men ble spurt i tillegg om noen var syke osv.

Det med lønn etter skattetrekk varierer jo på hvor mye du tjener. Kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med det bortsett fra at du kan tjene 40 000 (skattefritt) ved hjelp av å søke etter et frikort. Dette er dog bare bra om du tjener rundt den summen der hvis jeg ikke tar helt feil.

Når du leverer en eventuell søknad, gå personlig bort til butikken å lever søknaden med et smil. Skader ikke å gå ned eller ringe en stund etter du har levert hvis du ikke har fått svar. Dette viser initiativ Lykke til!
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Takk for info Kan jeg spørre hva du tjener i timen etter skattetrekk? Skjønner at det varierer mellom kjedene men er nysgjerrig uansett.
Vis hele sitatet...
Spørs hvor du jobber og om du er over 18. Ca 115 til 130kr er normalt.
Det er også helgetillegg på lørdager, og om du jobber på kiwi, søndager. c:
Som kassaarbeider på Coop Obs! i ganske nøyaktig to år tror jeg nok jeg har kunnskapen til å svare på det meste du lurer på.
På en vanlig dag er det ikke spesielt slitsomt å sitte i kassa da det som regel er så få kunder at det blir en del lusking rundt for å rydde og legge på plass ting. På lange dager så vil man begynne å kjenne det i toppen av ryggen og i skuldre, men siden du kun skal jobbe 4 timer dagen er nok det ikke ditt største problem. Bare pass på å varier, bytt på å sitte og stå, strekk litt når du har muligheten og du vil greie deg helt fint.
Det med arbeidsmengde burde ikke være så alt for vanskelig å få til. Her jeg jobber er det svært fleksibelt og de tar godt vare på de ansatte, så om du snakker med sjefen(e) i butikken bør det ikke være vanskelig. Vil også da anbefale deg å søke til større butikker som feks Coop Obs! da de har som regel en ganske stor arbeidsstab i kassene og det vil ikke medføre problemer for bedriften om du jobber begrenset med timer.
Angående jobbsøknad er det egentlig stortsett bare å skrive at du er strukturert, ryddig og en hyggelig person som ønsker og gi kundene god service. Greier du å få de punktene inn i en søknad på en overbevisende måte skal det ikke mye til før du blir oppringt.

Ellers er det bare å fyre løs med spørsmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Kommer til å legge meg nå straks, men sjekker tråden i morgen så svarer i så fall da.

"Fun"fact: Kunder merker ikke forskjell om du sier "Vil du ha kvitteringa?" eller "Vil du ha Nigeria?"
Kipmud og olaPola hjertelig takk for masse nyttig informasjon! Setter stor pris på det! Jeg er forøvrig 26 nå.

Sitat av antring Vis innlegg
"Fun"fact: Kunder merker ikke forskjell om du sier "Vil du ha kvitteringa?" eller "Vil du ha Nigeria?"
Vis hele sitatet...

HAHA! Btw, tusen takk til deg også for mye nyttig informasjon og fine tips, er faktisk overbevist om at jeg kan klare dette nå. Er bare så glad for at jeg klarer å se meg selv i en jobbsituasjon i det hele tatt nå. Det var ikke snakk om for noen år siden der man lå i sin egen dam av tårer og led i stillhet :P Utrolig deilig å ha kommet så langt.
Off-Top:
Sitat av antring Vis innlegg
"Fun"fact: Kunder merker ikke forskjell om du sier "Vil du ha kvitteringa?" eller "Vil du ha Nigeria?"
Vis hele sitatet...
Så sant, så sant! :P
førstemann på månen
Det er helt utholdelig kjedelig. Jeg kødder ikke. Det suger, hehe.

Sorry for at jeg er negativ as, men dagene går ut på å sitte stille med et falskt smil ovenfor folk som ser på deg som en murstein. Om man i det hele tatt klarer å finne noen smutthull med gleder i den jobben er man flink.

Jeg tjente 120,- kr i timen (er noen år siden), og jobbet vel 6 timer de dagene jeg jobbet (deltid).
Husker jeg misunnet folka som jobbet på gulvet, så om du får en jobb som butikkmedarbeider burde man prøve å få litt variasjon ved å sjonglere mellom de to oppgavene.

Nå må jeg også nevne at jeg jobbet på en blanding av en lagerbutikk og en matvarebutikk, et sånt notorisk billigbutikk der jeg kommer fra. Så vanlige butikker som kiwi f.eks. er vel litt mindre stressende. Og opp i mellom alle dissa håpløse dagene var det også ålreite dager, men alt i alt var det så ille at jeg aldri i helvete kommer til å sitte bak en kasse igjen.
Sist endret av asTr0nauten; 8. januar 2012 kl. 01:35.
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Auda

Hadde "planlagt" å unngå dette med 50% istedenfor full. Opplever ofte at om jeg tar ting i mindre doser så klarer jeg mange ting jeg ikke orket tanken på før.





Takk for info Kan jeg spørre hva du tjener i timen etter skattetrekk? Skjønner at det varierer mellom kjedene men er nysgjerrig uansett.
Vis hele sitatet...
Er under 18 så har 106 i timen, og har skattefrikort så skatter ikke foreløbig, har også ett helgetillegg, men er ikke helt sikker på hvor mye det er.
Sitat av antring Vis innlegg
Ellers er det bare å fyre løs med spørsmål så skal jeg prøve å svare etter beste evne. Kommer til å legge meg nå straks, men sjekker tråden i morgen så svarer i så fall da.
Vis hele sitatet...
Da har jeg ett til spørsmål... for øyeblikket i alle fall. Lurer på hvor sannsynlig det er at jeg får akkurat den arbeidstiden jeg ønsker meg, altså er det sannsynlig å få til en "8-12"-jobb hver dag? Merker at jeg har veeeldig godt av rutiner i hverdagen, det er da jeg får ting til å fungere. Er egentlig litt avhengig av det, så lar det seg gjøre vil du tro?

Sitat av r0ck!n Vis innlegg
Det er helt utholdelig kjedelig. Jeg kødder ikke. Det suger, hehe.

Sorry for at jeg er negativ as, men dagene går ut på å sitte stille med et falskt smil ovenfor folk som ser på deg som en murstein. Om man i det hele tatt klarer å finne noen smutthull med gleder i den jobben er man flink.

Jeg tjente 120,- kr i timen (er noen år siden), og jobbet vel 6 timer de dagene jeg jobbet (deltid).
Husker jeg misunnet folka som jobbet på gulvet, så om du får en jobb som butikkmedarbeider burde man prøve å få litt variasjon ved å sjonglere mellom de to oppgavene.

Nå må jeg også nevne at jeg jobbet på en blanding av en lagerbutikk og en matvarebutikk, et sånt notorisk billigbutikk der jeg kommer fra. Så vanlige butikker som kiwi f.eks. er vel litt mindre stressende. Og opp i mellom alle dissa håpløse dagene var det også ålreite dager, men alt i alt var det så ille at jeg aldri i helvete kommer til å sitte bak en kasse igjen.
Vis hele sitatet...
Aww, haha. Ja, jeg ser jo den. Er det jeg har tenkt også, men i tillegg så begynner jeg å se litt annerledes på ting. Som jeg har nevnt så blir det annerledes for meg når det plutselig er 4 timer det er snakk om (pr. dag) og ikke 8... jeg når et slags stresspunkt når det begynner å bli snakk om mye mer enn fire timer av arbeid, akkurat som om hjernen begynner å kveles helt på egenhånd. Meen med mindre tid.. ja.

Men altså, vi snakker 120 kroner etter at skatten er trukket fra? Så du har 120 kroner utbetalt pr. time? Jeg gikk ut ifra at jeg ikke ville sitte igjen med mer enn 100 kroner i en butikkjobb, usikker på hvor jeg har det tallet ifra men.
Sitat av pocolocos Vis innlegg
Da har jeg ett til spørsmål... for øyeblikket i alle fall. Lurer på hvor sannsynlig det er at jeg får akkurat den arbeidstiden jeg ønsker meg, altså er det sannsynlig å få til en "8-12"-jobb hver dag? Merker at jeg har veeeldig godt av rutiner i hverdagen, det er da jeg får ting til å fungere. Er egentlig litt avhengig av det, så lar det seg gjøre vil du tro?
Vis hele sitatet...
Tviler sterkt på at du får en 8-12 jobb, der jeg jobber har folk vanligvis skift fra 7-15:00, 07:30-15:30, 10:00-18:00 15:00-22:00 osv, tror jeg er den eneste som har fire-timer skift der jeg jobber, kommer vanligvis på jobb rett etter skolen og det eneste jeg gjør er og rydde ned og vaske på den avdelingen jeg er på.

Så vist det er flere enn deg som søker så kommer nok ikke du til og bli førsteprioritert med tanke på at du bare vill jobbe fire timer om gangen, med mindre du får en jobb som går ut på og rydde ner/stenge av eller noe i den duren.
Jeg ser at du er fra Oslo området, jeg vil påstå at å sitte i kassa er en "ok" deltidsstilling, men vær forberedt på at folk er sure, utolmodige, og ser gjerne på deg som sitter i kassa som "Guden av <insert name of butikkkjede her> , som kan ordne ALT.

Det er utrolig mange som ikke klarer å akseptere at din (fremtidige blir det vel) stilling er å betjene kassen, og får de ikke viljen sin (som de ofte ikke har en egentlig rett til å få inviglet), så vær forberedt på en verbal voldtekt fra kunden sin side. Og JA, jeg snakker om erfaring, og opplever dette ukentlig.

Men husk for all del å ta situasjonen rolig, og gi dem den beskjeden de fortjener å få på en rolig og høfflig måte. Respekterer de deg på en jævlig måte, så må du for all del huske at du fortsatt ikke skal bli behandlet som en dritt.

Hadde en episode her forleden at en kunde "klikket" på meg, grunnet at jeg åpnet opp en ny kasse slik at jeg kunne halvere den lange køen av utolmodige mennesker. Kunden begynte å skjelle meg ut grunnet at han mente at jeg skulle gå og spørre midtveis i køen "hvem som hadde ventet lengst", slik at køen ble rettferdig oppdelt.

Jeg sa tilbake med en høflig tone at det er noe jeg desverre ikke kan gjøre, ettersom jeg heller ikke kan nekte kunder som spurter til kassa mi (ofte blide og lettet over at endelig en ny kasse er åpnet) å få handlet i min kasse. Jeg fulgte deretter opp med at det har alltid vært en "førstemann til mølla" prinsipp, og sånn vil det alltid forbli.

Når jeg sa dette, var det erklært krig fra kunden sin side Ord som "JÆVLA HIPPIE!" (grunnet at jeg har langt hår), "udugelige unge faen!", "Evneveik drittunge!" og lista gikk videre. Jeg ble deretter spurt om navn og alt slik at han kunne fylle ut en klage på meg. Jeg ga han derfor mitt navn, og fulgte opp med denne setningen:

"Vel, jeg ser at du tydeligvis har et jævla problem med meg, i mitt forsøk på å prøve å forklare min situasjon fra mitt synspunkt, og du tydeligvist er trangsynt nok til å ikke kunne akseptere dette, så kan jeg mer enn gjerne ringe sjefen min, slik at du kan vidreføre din klage mot meg, og at du får din vilje, kvittering?"

Dette endte med at kunden pratet med sjefen min, og til min store lettelse delte sjefen min samme synspunkt ang kunden og mente at han var en komplett putrid fuck som han selv gjerne skulle kranglet med

Men for all del, det kan bli annerledes for din del, og et tips: prøv å skaff jobb et sted med søndagsåpent, nice lønnstillegg samt at du kan få noe å gjøre på en søndag om du skulle kjede deg!

Ønsker deg lykke til!
MCIRON, ser at man kan få mye sånt, ser det jo også når man selv er og handler. Jeg er veldig tålmodig (når det gjelder andre mennesker), noe jeg tror kommer godt med da.. har også evnen til å ikke la så mye gå inn på meg lenger, altså jeg tenker når en tufs kommer til kassa og kaller meg en udugelig drittkjerring vil jeg forhåpentligvis tenke som så at det egentlig ikke er meg det er noe galt med, men tufsen selv. Jeg er flink til å le av folk som gjør idiotiske ting, men gjør det som regel på innsiden. Er veldig greit å høre fra andre her hva som er "normalt", jeg ser meg selv heller mer forberedt enn usikker nå...
Sitat av pocolocos Vis innlegg
MCIRON, ser at man kan få mye sånt, ser det jo også når man selv er og handler. Jeg er veldig tålmodig (når det gjelder andre mennesker), noe jeg tror kommer godt med da.. har også evnen til å ikke la så mye gå inn på meg lenger, altså jeg tenker når en tufs kommer til kassa og kaller meg en udugelig drittkjerring vil jeg forhåpentligvis tenke som så at det egentlig ikke er meg det er noe galt med, men tufsen selv. Jeg er flink til å le av folk som gjør idiotiske ting, men gjør det som regel på innsiden. Er veldig greit å høre fra andre her hva som er "normalt", jeg ser meg selv heller mer forberedt enn usikker nå...
Vis hele sitatet...
Det er veldig bra! Legg merke til at man har en grense, men den grensen blir brutt utroooolig sjeldnt. Men det ser ut som du har kvalifikasjonene til å bli en lojal kassamedarbeider, så go for it!
Sitat av MCIRON Vis innlegg
Det er veldig bra! Legg merke til at man har en grense, men den grensen blir brutt utroooolig sjeldnt. Men det ser ut som du har kvalifikasjonene til å bli en lojal kassamedarbeider, så go for it!
Vis hele sitatet...
Ja, merker nok godt hvor den grensen går når man sitter der, tipper jeg.. Og tusen takk! Er vel bare å skrive søknad og hoppe i det straks, egentlig.. Kan fortsatt ikke tro jeg har kommet så langt, er superdeilig

Og igjen, tusen takk for all tilbakemelding på tråden, finnes ikke bedre plass enn nff! <3
Sist endret av pocolocos; 8. januar 2012 kl. 02:11.
Etter min erfaringer er det faen meg mange missfornøyde kunder som skal klage på absolutt alt. Jeg jobbet dog da på en bensinstasjon, men dette er så å si nesten det samme. Bare ta det med et smil, og ikke ta det kunder sier til deg personlig.
Sitat av hermando Vis innlegg
Etter min erfaringer er det faen meg mange missfornøyde kunder som skal klage på absolutt alt. Jeg jobbet dog da på en bensinstasjon, men dette er så å si nesten det samme. Bare ta det med et smil, og ikke ta det kunder sier til deg personlig.
Vis hele sitatet...
Når du jobber i butikk føler jeg du fort blir sitt ned på (desverre).
Det virker som at kundene tror du vet absolutt alt om hva som er i butikken, noe som er ett stort problem for meg som bare er kveldsvakt, er ikke bare bare og ha kontroll over alle varene i en butikk med 25 000 forskjellige produkter
Jeg har stått tre år i kasse selv, og det er ikke så fryktelig ille. Stort sett må du lære deg å ta det gode med det vonde, og å drite i idioter. Dette er livserfaringer du kommer til å ha med deg lenge. Ender du opp i en butikk, håp at sjefen din forstår hvordan det er å jobbe i kassa. Da har du hellet med deg, og kan få "backup" i situasjoner som tidligere nevnt. Det værste som kan skje er å havne under en eller annen dust som har hørt "kunden har alltid rett" litt for mange ganger.

Dog er det jo mange alternativer. Er klar over at jeg skriver dette i 50% av postene mine allerede, men helsesektor? Følelsen av å utrette noe for noen fremfor å bare ta betalt for egg, melk, øl og lotto er faktisk ikke til å kimse av.
Sist endret av ulldott; 8. januar 2012 kl. 02:35.