Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  94 6711
På denne sida kan du lese at en eller annen forsker foreslår aldersgrense på mellom 23 og 25 år på lappen.

Noen andre som har følelser om dette? eller er dere andre også under 25, og dermed umodne og kan ikke se konsekvensene av hva dere skriver?

"For å begrense antallet bilulykker bør grensa for å få førerkort heves til minst 23 år, mener transportsikkerhetsforsker Dagfinn Moe"
- Og hva med alle 18-23 åringer som har lappen? Eller de som har øvelseskjørt lenge og gleder seg til snart kunne ta lappen endelig? Skal de miste lappen da?

Før i tida bodde folk for seg sjøl, var gift og hadde barn når de var ca. 20, men nå er vi for umodne til å ta sertifikatet?
Skjønner virkelig ikke hva noen forskere tenker på...
Sist endret av Wilibald; 23. juli 2007 kl. 16:36.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Wilibald
På denne sida kan du lese at en eller annen forsker foreslår aldersgrense på mellom 23 og 25 år på lappen.

Første tanke var rett og slett å dra for å grisebanken... Noen andre som har følelser om dette? eller er dere andre også under 25, og dermed umodne og kan ikke se konsekvensene av hva dere skriver?
Vis hele sitatet...
Fyren har utvilsomt et godt poeng hvertfall.
Det at du reagerer med å få lyst å "grisebanken" bygger jo veldig oppunder poenget hannes, at man i mange tilfeller er for umoden når man er 18-23år gammel.
Jeg tror absolutt at ulykkestallet ville ha gått ned. Om jeg er ute etter å oppgi lappen min for det? Nei. Jeg skjønner hvor han vil, men biler er nødvendig, selv for de som er 18-23.

Å svare anklegen med vold er vel ikke det beste du gjør for å forsvare oss, tror jeg.
Sist endret av Keyser Söze; 23. juli 2007 kl. 16:34.
de burde jo heller få mer engasjerte lærere i kjøreskolen da, det er en del folk der som nesten bare gir f***, de forteller ikke alt du gjør feil, bare gråve trekk osv.. hvis vi får lærere som kan og vil lære oss ordentlig vil det kanskje forminske ulykkene. syntes dette forslaget er helt bak mål..
jeg har lappen og blir 23 om noen år, så kan ikke si jeg bryr meg.
Vet ingenting
Heh, det er ikke alltid at det er ferskinger som kjører værst. Det finnes så utrolig mange førere i alle aldre som kjører som noen svin, så jeg ser ikke helt hensikten i at lappen skulle bli høynet til 23-25 år.

Ser heller at høyning av fartsbøter og inndragning av førerkort vil gjøre at det blir bedre.
Sist endret av margido; 23. juli 2007 kl. 16:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Han har jo heilt klart rett i at det er eit sakleg grunnlag for å heve aldersgrensa. 18-åringer er i grenselandet ofte. Enkelte er modne, og andre er svært umodne. Og det å kjøre bil er eit jævlig stort ansvar, både for ditt eige liv, dine passasjerar sine liv, og alle dei rundt deg sine liv. Det er andre handlinger i dagliglivet som kan ha så store implikasjoner for så mange mennesker.

Og personer under 25 er overrepresentert på ulykkesstatistikken. Og ulykker koster samfunnet penger... Så samfunnsøkonomisk skal du ikkje sjå vekk frå at det hadde spart oss for store beløp.
Sitat av gladmongoen
de burde jo heller få mer engasjerte lærere i kjøreskolen da, det er en del folk der som nesten bare gir f***, de forteller ikke alt du gjør feil, bare gråve trekk osv.. hvis vi får lærere som kan og vil lære oss ordentlig vil det kanskje forminske ulykkene. syntes dette forslaget er helt bak mål..
Vis hele sitatet...
En kjørelærer kan lære deg alt i hele verden, du vil allikevel ikke være moden nok til å gjøre som han sier. Ungdommer kjører ikke uansvarlig fordi ikke noen har fortalt de konsekvensene av dette. Å skylde på andre er heller ikke så lurt. Face the facts.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av margido
Heh, det er ikke alltid at det er ferskinger som kjører værst. Det finnes så utrolig mange førere i alle aldre som kjører som noen svin, så jeg ser ikke helt hensikten i at lappen skulle bli høynet til 23-25 år.
Vis hele sitatet...
Klart det er mange over 25 som "kjører som noen svin", men sannheten er at det er alt for mange ferske bilister som kjører som om de skulle vært verdensmestere i rally.
Saken er faktisk den at man egentlig lærer å kjøre bil etter man har vært hos sensor å fått sertifikatet sitt. Jeg kjenner og vet om SÅ mange som er ute allerede første kvelden etter å ha bestått oppkjøringen for å teste farten på pappas bil.
Statistikken taler jo for seg, og det er derfor denne sikkerhetsforskeren sier det han sier.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Jeg har hatt lappen i 5 år og har kræsjet 3 ganger så langt (alle på glatt føre i nordnorge i nedoverbakke).
Jeg tror derimot problemet er like stort i begge ender, både hos de yngste og hos de eldste.
Vet ingenting
Sitat av tnt
Klart det er mange over 25 som "kjører som noen svin", men sannheten er at det er alt for mange ferske bilister som kjører som om de skulle vært verdensmestere i rally.
Saken er faktisk den at man egentlig lærer å kjøre bil etter man har vært hos sensor å fått sertifikatet sitt. Jeg kjenner og vet om SÅ mange som er ute allerede første kvelden etter å ha bestått oppkjøringen for å teste farten på pappas bil.
Statistikken taler jo for seg, og det er derfor denne sikkerhetsforskeren sier det han sier.
Vis hele sitatet...
Klart så tror ferskinger at de er verdensmestere, men man må ikke skjære alle under en kam. Det er et fåtall (mest gutter kanskje) som kjører som noen idioter, men det er også de som kjører helt fint og ikke bryter regler rett å slett. Derfor synes jeg det er bedre med strengere regler enn å høyne "aldersgrensen".
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av margido
Klart så tror ferskinger at de er verdensmestere, men man må ikke skjære alle under en kam. Det er et fåtall (mest gutter kanskje) som kjører som noen idioter, men det er også de som kjører helt fint og ikke bryter regler rett å slett. Derfor synes jeg det er bedre med strengere regler enn å høyne "aldersgrensen".
Vis hele sitatet...
Fint eksempel på dette er vel i USA hvor det var\er sånn at jenter får ta lappen når de er 16 og gutter når de er 18.
Dei som har behov for å kjøra fort og ansvarslaust vil nok gjera det sjølv om dei er 23. Men som Mushy sa, ulykkesstatistikken vil gå litt ned, men folk mellom 18 og 23 har behov for bil. Sjølv er eg 19 og har sumarjobb som består i å kjøra til ymse butikkar og fylla på varer. Dei hadde neppe fått ein 23-åring til å ta denne sumarjobben, med mindre personen framleis var student og ikkje klarte å finna seg nokon annan jobb.
Ein annan ting eg undrar på om det skulle vera 23-25 års grense på førarkort: når skal ein byrja å øvingskøyra? Når ein er 21? Sånn omtrent kor mange bur nær foreldra og har tid til å køyra med dei fleire gonger i veka når ein er 21? Mange har flytta langt vekk grunna studier/jobb.
Dette bryr meg bare akkurat nokk til å skrive dette innlegget. Hvor langt tror du en stakkars forsker som ingen har hørt om før nå, kommer til å komme med sin mening?

Innen dette eventuellt blir realisert, vil vi selv sitte senile på et gamlehjem og klage over "hvor ille det står til med ungdommen i dag".
Sitat av AtXbYeA
Fint eksempel på dette er vel i USA hvor det var\er sånn at jenter får ta lappen når de er 16 og gutter når de er 18.
Vis hele sitatet...
haha.. en bra regel spør du meg..
Sitat av Tracker54
jeg har lappen og blir 23 om noen år, så kan ikke si jeg bryr meg.
Vis hele sitatet...
Så hvorfor i helvete poster du da?



Godeste Dagfinn Moe har uten tvil et meget bra poeng, som lenge har vært diskutert. En hevelse er slett ingen dum tanke. Spesielt i utkantstrøk/rånemiljø ville ulykkesprosenten blitt merkbart mindre.

Men tror det er liten grunn til å frykte at man må vente enda lenger for å få lappen. Et slikt forslag vil aldri få gjennomslag. Det finnes for mange i aldersgruppen 18-23 som trenger bil for jobb. Spesielt for folk som får barn i denne alderen er bil en viktig nødvendighet dersom man har råd til det.

Og som poster over meg sier, så er det rævva sjåfører i alle aldre, men statistikk viser at ferske sjåfører er innblandet i mye flere ulykker, da grunnet at de ikke har like lang erfaring som eldre sjåfører. Ferske sjåfører har også en tendens til å tro de har mer erfaring enn det de har, samt tro de kan mestre flere situasjoner enn de egentlig kan.

Men som sagt, dette vil aldri få gjennomslag grunnet mange politiske partier ser sitt snitt til å vinne mange stemmer på å gå imot dette. Forsvaret vil også sette seg sterkt imot dette, da de vil bli nødt til å gi grunnkurs fra scratch til vernepliktige som skal være vognførere/sjåfører.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av dobbeltve
Dette bryr meg bare akkurat nokk til å skrive dette innlegget. Hvor langt tror du en stakkars forsker som ingen har hørt om før nå, kommer til å komme med sin mening?

Innen dette eventuellt blir realisert, vil vi selv sitte senile på et gamlehjem og klage over "hvor ille det står til med ungdommen i dag".
Vis hele sitatet...
Det vil nok som du sier neppe bli realisert, men det er uansett et godt poeng han har. Og jeg tror nok det er derfor han ytrer dette for offentligheten. Nettopp for å ta en debatt om holdningskulturen blandt ungdom i trafikken. Og det trengs i aller høyeste grad.
Desverre.
lurker
Trådstarter
Sitat av tnt
Klart det er mange over 25 som "kjører som noen svin", men sannheten er at det er alt for mange ferske bilister som kjører som om de skulle vært verdensmestere i rally.
Saken er faktisk den at man egentlig lærer å kjøre bil etter man har vært hos sensor å fått sertifikatet sitt. Jeg kjenner og vet om SÅ mange som er ute allerede første kvelden etter å ha bestått oppkjøringen for å teste farten på pappas bil.
Statistikken taler jo for seg, og det er derfor denne sikkerhetsforskeren sier det han sier.
Vis hele sitatet...
Og hva av dette endrer seg om aldersgrensene blir høyere?


edit: tnt godt poeng
Sist endret av Wilibald; 23. juli 2007 kl. 16:46.
hadde aldersgrensa på lappen vært 12, så hadde 12-15 åringene krasja mest.
hadde aldersgrensa vært 30, hadde de på 30 krasja mest...

det handler om erfaring i trafikken, ikke umodenhet...
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Wilibald
Og hva av dette endrer seg om aldersgrensene blir høyere?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan gjerne si at det er nærliggende å tro at man da som 23-25åring vil kjøre svin da, siden man er fersk. Men jeg liker å tro at den sunne fornuften har utviklet seg mye fra man er 18 til man er 23, den har hvertfall det i mitt tilfelle.
Manglende erfaring på bilveien derimot, det blir nok det samme problemet
Sitat av !mats
hadde aldersgrensa på lappen vært 12, så hadde 12-15 åringene krasja mest.
hadde aldersgrensa vært 30, hadde de på 30 krasja mest...

det handler om erfaring i trafikken, ikke umodenhet...
Vis hele sitatet...
Sitat av Wilibald
Og hva av dette endrer seg om aldersgrensene blir høyere?
Vis hele sitatet...
Mer modenhet hos 25-åringer. De har bedre forståelser, og oppfører seg ikke i den grad like uforsvarlig på veien.

Sitat av AtXbYeA
Fint eksempel på dette er vel i USA hvor det var\er sånn at jenter får ta lappen når de er 16 og gutter når de er 18.
Vis hele sitatet...
hehe, jeg ser for meg dette blir realisert i Norge. Likestilling, noen? Nå er jo det slik at kvinner kolliderer mer enn menn, og at det er derfor enkelte plasser dyrere for kvinner å forsikre seg.
Har flere venner som er 18/19 og akkurat har fått lappen, som kjører fint, og er ansvarlige og modne bak rattet. Så klart det er flere i aldersgruppen 18-25 som ikke har samme instilling som dem, men jeg syns det er trist at det at noen få ikke klarer å kontrollere seg skal gå ut over alle.

Kanskje skulle lovverket vært forandra litt, og brudd på trafikkregler skulle vært reagert strengere på når man var under en viss alder? Eksempel: Du er 19, og du blir tatt i 110 i en 80-sone. Kanskje da det hadde vært lurere å inndra lappen i et år enn å gi en bot?
Sitat av margido
Klart så tror ferskinger at de er verdensmestere, men man må ikke skjære alle under en kam. Det er et fåtall (mest gutter kanskje) som kjører som noen idioter, men det er også de som kjører helt fint og ikke bryter regler rett å slett. Derfor synes jeg det er bedre med strengere regler enn å høyne "aldersgrensen".
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg - men ferske sjåfører vil fortsatt kjøre i 150 km/h, selv om boten er på 100 000,-

Sitat av Makk
Har flere venner som er 18/19 og akkurat har fått lappen, som kjører fint, og er ansvarlige og modne bak rattet. Så klart det er flere i aldersgruppen 18-25 som ikke har samme instilling som dem, men jeg syns det er trist at det at noen få ikke klarer å kontrollere seg skal gå ut over alle.

Kanskje skulle lovverket vært forandra litt, og brudd på trafikkregler skulle vært reagert strengere på når man var under en viss alder? Eksempel: Du er 19, og du blir tatt i 110 i en 80-sone. Kanskje da det hadde vært lurere å inndra lappen i et år enn å gi en bot?
Vis hele sitatet...
Enig.
Sist endret av Keyser Söze; 23. juli 2007 kl. 16:50.
Syntes forslaget er igrunn dumt. Jo tidligere man begynner, jo bedre blir man til å beherske kjøringen, så lenge man selv er moden nok for det. Det er altfor mange som har behov for å ha bil nede i 18 års alderen, både når det gjelder skole, jobb og annet. Til og med helt nede i 16 år for enkelte som ikke bor så gunstig til.

Ulykker kommer det til å være uansett, både grunnet teknisk og menneskelig svikt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av cokeloop
Syntes forslaget er igrunn dumt. Jo tidligere man begynner, jo bedre blir man til å beherske kjøringen, så lenge man selv er moden nok for det. Det er altfor mange som har behov for å ha bil nede i 18 års alderen, både når det gjelder skole, jobb og annet. Til og med helt nede i 16 år for enkelte som ikke bor så gunstig til.

Ulykker kommer det til å være uansett, både grunnet teknisk og menneskelig svikt.
Vis hele sitatet...
Ingen som har sagt noe om at du ikke kan øvelseskjøre fra du er 16 da, dog kunne sikkert et par år til med øvelseskjøring være nyttig for visse personer.
lurker
Trådstarter
Sitat av !mats
det handler om erfaring i trafikken, ikke umodenhet...
Vis hele sitatet...
joa... men hvis kjøreopplæringa hadde vært annerledes: Ikke alltid med kjørelærer/ voksen i samme bilen, men at man kjørte på egenhånd med voksen bak seg eller lignende. ( på slutten av opplæringa) Da hadde det blitt mer virkelig og man hadde trengt å tenke annerledes enn man gjør når voksen kan "passe" på seg.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Resultatet her etter nok sånne forslag er at man ikke kan få lappen før man har fylt 25, og man mister den såfort man går ut i pensjon... Burde da i såfall ha en ØVRE grense også, er mye idiotisk kjøring utført av 60+ generasjonen...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det jeg reagerer på i hele bilsituasjonen her i Norge er at alt ansvaret blir dyttet på folket,
det er, satt litt på spissen, det stikk motsatte som skjer i resten av den vestlige verden der alt ansvaret tilfaller private sektorer eller staten:

Her i Norge må du selv ha råd til en bil med de nyeste sikkerhetsfunksjoner, avgiftene er så høye at
ingen ung person kan drømme om en sikker bil uten å sette seg selv i stor gjeld eller måtte dele gjelden med familien.

Veiene forfaller, staten har unnasluntret utrolig mye hva det angår veinettet her i landet, yrkessjåfører kaller veier for dødsfeller. Europaveiene blir redusert til en fil på noen steder bl.a.
Dårlig og manglende markering.

I tillegg til dette, så kommer politikerne unna med så sleipe avgiftsordninger som bomringer. Her i Trondheim har de sett seg å endre på ringene, de påvirker ikke meg lengre, et lite pluss til lokalpolitikerne.

Og mens alt dette skjer, så klager de på sjåførene? Klart, sjåføren er jo den som håndterer bilen, men når alt rundt ham som kan bidra til sikkerhet jobber mot ham og forfaller, og det da fremdeles rettes pekefingeren mot sjåføren blir det hele temmelig ensidet.

Mitt speilbilde av denne situasjonen kan kanskje best tilegnes Tyskland.

De har autobahn, som er utstyrt med det aller nyeste innen overvåknings- og skadereduksjonsteknolologi, spesielle utrykkingskjøretøy og en utrolig lav utrykkningstid.

Om hva bilene koster nede i tyskland vet jeg ikke annet enn at de er billigere, men angående priser er det lite som slår avgiftene i Norge.
Har er helt klart inne på noe. En ide kunne være å ha en ennå strengere prøveperiode, der den minste fartsovertredelse tar fra deg lappen, og der du har svært få klagerettigheter ol. så folk ikke klarer å vri seg unna. Kanskje en kombinasjon der du kan få lappen når du er 20, og fram til 23 har du prøveperiode.

Folk som kjører alt for fort burde miste lappen på livstid, og blir du tatt for å kjøre uten lappen etter det blir du bura inne en god stund.

Mener ikke at om en person som har kjørt i 10 år, som kjører i 90 i 80 sonen skal straffes alt for mye, men heller gi verstingene en straff dem fortjener.
Hvor setter man skillet da? Hvordan definérer du en "versting", hva har han gjort galt når han kjører i 90 bak en familie på fem som kjører like fort?

edit: Ikke sånn ment, det er jo åpenbart at han bryter trafikkreglene, men jeg mener, hvorfor er det han gjør verre?
Sist endret av Makk; 23. juli 2007 kl. 17:11.
Sitat av Makk
Hvor setter man skillet da? Hvordan definérer du en "versting", hva har han gjort galt når han kjører i 90 bak en familie på fem som kjører like fort?

edit: Ikke sånn ment, det er jo åpenbart at han bryter trafikkreglene, men jeg mener, hvorfor er det han gjør verre?
Vis hele sitatet...
Verstinger er ikke de som ligger i 90 - men de som kjører mye fortere/uforsvarlig. 90 i 80-sonen er ikke nødvendigvis uforsvarlig. Verstinger er de som gjentatte ganger kjører for fort - og som ikke viser medmenneskelighet i trafikken. Elns.
Hadde f.eks mannen bak prøvd å kjøre forbi familien på fem, i en sving, i 50-sonen, like ved et kryss - da hadde han vært en versting.
Sist endret av Keyser Söze; 23. juli 2007 kl. 17:17.
Men fortsatt er spørsmålet, hvordan innfører man slike regler, hvordan blir dem seendes ut, og hvordan blir de brult i praksis?

Om det blir en "gi bot eller straff etter sunn fornuft" blir det for lett å snike seg unna.
Om det blir satt kraftige restriksjoner blir det lett for at feil personer blir straffet.
Sitat av Scha
Har er helt klart inne på noe. En ide kunne være å ha en ennå strengere prøveperiode, der den minste fartsovertredelse tar fra deg lappen, og der du har svært få klagerettigheter ol. så folk ikke klarer å vri seg unna. Kanskje en kombinasjon der du kan få lappen når du er 20, og fram til 23 har du prøveperiode.
Vis hele sitatet...
Syns ikke dette høres så dumt ut, egentlig.
Sist endret av Makk; 23. juli 2007 kl. 17:26.
Hva med en eller annen form for modningstest?
Som det blir nevnt her varierer modningen fra 18åring til 18åring.
Har f.eks en tremenning som nettopp har fått lappen og kjører som et svin og får moren hans til å klage hele veien, mens jeg selv har hatt lappen i et år uten klager fra passasjerer eller politi.
Eneste jeg har kræsjet med så langt er et stykke asfalt, kom rundt en sving, tittet om det var noen andre biler/folk på veien, det jeg ikke så nøye nok på var selve veien.
Den hadde så dype hjulspor etter svingen at midten av veien gikk borti noe under på bilen med et smell.
Og det var ikke en senket rånebil med 3 cm klaring, det var en toyota yaris.

Ellers bør det (som foreslått her) kanskje bli lettere å miste lappen før man er noe å 20 slik at de som trenger bil og kjører bra har mulighet til det samtidig som verstingene fortere blir luket ut fra trafikken for noen år og ikke bare blir blakkere.
Med mindre noen holder på å føde eller dø bak i bilen er det ikke så vrient å holde fartsgrensen.
Selv om man har fått lappen når man er 23 eller 18 så er man fremdeles like uerfaren. Det finnes modne 18 åringer som ikke kjører rævva av pappas bil også. Jeg har vert yrkessjåfør på tungbil siden jeg var 18, og det har gått greit. Man er ikke fullt utlært bare fordi man har lappen, og de første årene man kjører er egentlig den tida man bruker å lære å kjøre. Å heve aldersgrensen for lappen er bare å utsette umoden kjøring blandt folk i noen år. Det er akkurat som med folk som ikke begynner å drikke før de er 18. Da er det de som ligger på fjortissfylla i en pinlig alder, mens vi andre har drevet på noen år allerede, og har lært oss litt om hvordan det er lurt å drikke. Konklusjonen er vel egentlig at det finnes idioter i alle aldersgrupper, og de verste blir uansett silt ut ved at de enten mister lappen eller at de rett og slett kjører seg ihjel. (Forhåpentligvis uten å ta noen andre med seg)Og de fleste med denne mentaliteten endrer seg ikke når de er 23 så det er et problem som må løses med bedre kontroll istedenfor heving av aldersgrenser.

Ett lite sidepoeng er og at det er stor mangel på yrkessjåfører nå, og hvis du hever grensen er det endra mindre arbeidkraft å plukke blandt. Sertifikatet har uansett blitt så dyrt i dag at jeg tror flere folk tenker seg om før de rissikerer det. Jeg ønsker heller bedre veier og reduserte avgifter slik at unge mennesker har råd til å kjøpe moderne biler hvor man ikke blit drept i en kolisjon i 50kmt. Men det er jo for mye å håpe på her i landet.
det eineste som vil hjelpe uansett aldersgrense er følgende:

1: Politikerene får fingeren ut av ræva og innser hvordan veiene ser ut i norge.

2: Lappen må være vanskeligere å ta, med flere og nye obligatoriske deler, en bilfører skal kunne vite hva han gjør, en time med lastebil eller lignende (over 7.500 kg) med i denne ordeningen ville kunne utvide forståelsen og dermed trafikk sikkerheten betraktelig. rekk opp handa alle som vet hvor fort en lastebil med 660 hester (største på markedet volvo FH16) med 50 tonn totalvekt bruker å akserelere fra 0-80 km\t.. ca 50 sekunder på flat mark.

3: lappen må ikke bli dyrere, og flere elementer burde faktisk bli billigere enn det de er i dag elleres kommer folk til å ta "snarveier" igjennom dette for å spare kroner



En annen ting er at det er ikke bare fartsidiotene som dreper. de som kjører sakte og ikke har vett nok til å slippe folk fobi er i realitet en like stor trussel pga at folk bak blir frustrerte og andre mister tolmodigheten og kjører forbi på første og "beste" anledning. (kjørte med semi ifra oslo til stavanger i forge uke. fra tønsberg til lillesand blei jeg sitende fast bak en jæ... i en liten bil og stor camping vogn, kjørte sakte og la seg i midt i tofelten når den kom så ingen kom forbi, noen som må ha meldt fra for i lillesand taua onkel blå han inn)
Var en kjørelærer på radioen i dag som snakket om dette.
Han sa at utrolig mange 18-åringer er flinke, ansvarlige sjåfører, og at ulykkesprosenten er større hos dem på grunn av manglende erfaring rett og slett.
Om aldersgrensen på lappen stiger til 23 år kommer ulykkesprosenten til å øke i den aldersgruppen.
Sist endret av Rakettsau; 23. juli 2007 kl. 22:26.
Sitat av Dodecha
Om hva bilene koster nede i tyskland vet jeg ikke annet enn at de er billigere, men angående priser er det lite som slår avgiftene i Norge.
Vis hele sitatet...
Sparer en del på å kjøpe fra tyskland, ja
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Rakettsau
Var en kjørelærer på radioen i dag som snakket om dette.
Han sa at utrolig mange 18-åringer er flinke, ansvarlige sjåfører, og at ulykkesprosenten er større hos dem på grunn av manglende erfaring rett og slett.
Om aldersgrensen på lappen stiger til 23 år kommer ulykkesprosenten til å øke i den aldersgruppen.
Vis hele sitatet...
Ja, men tallet ulykker ville gå ned. Fordi 23-åringer i snitt er ein tanke modnare enn 18-åringer. Igjen: det er ei generalisering, og stortsett er det sant. Det finst ekstremt ansvarsfulle 18-åringer, og det finst 23-åringer som er svært lite ansvarsfulle. Men generelt sett så stemmer påstanden hans om at det vil føre til større trafikksikkerhet.
Greit å øke til 25 år så lenge jeg får lov å beholde lappen min.
Hadde alle som syns dette er en god idé på forumet fortsatt vært 18, eller like ved lappen hadde dere blånekta for det
Selvfølgelig, fordi det er et privelegie som blir fratatt de. Ingen som vil miste det vel?
For å begrense antallet bilulykker bør grensa for å få førerkort heves til minst 23 år, mener transportsikkerhetsforsker Dagfinn Moe.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig vil ulykkestallet minske, og det vil også antall sjåfører. Er ikke dette logisk?

Er man ikke som 25 åring like fersk i trafikken som en 18 åring, med forutsetning av at du ikke har kjørt mer bil enn en på 18? Ville du satt deg i et fly hvor piloten er 22 år og har flydd i fire år eller en 25 åring som nettopp har klart flyskolen?

Hvis forslaget på en utrolig måte hadde blitt godkjent, skulle man da frata lappen fra alle under 25?
Eller bare nekte alle å ta lappen, selv om de allerede er 18-25 år?
Umulig å gjennomføre. Kanskje i en perfekt verden, men...
Om de skal endre noe slikt, må de ikke endre i hele europa da?

Hørte et rykte om at man måtte være 18 år for å ta lett-sykkel lappen, blir veldig sur jeg da!
Jeg kjører jo cross og da blir det kjett og måtte kjøre en treig moped. Eller en passe rask moped ulovlig.
Det sies jo og det er en realitet at mennesket har utviklet så godt som alle sansene sine når man har fyllt 18 år. Det finnes jo noen unntak med diverse handikap ol. Vi kan stemme til valg når vi er 18, vi kan ta sertifikatet når vi er 18, vi kan gå på storviltjakt alene når vi er 18. Vi bestemmer over oss selv, og blir sett på som myndige personer.

Jeg vil ikke si det er alderen til oss det er noe problem med. Vi er bare ikke vant til å kjøre alene, jakte storvilt alene, stemme osv. Det er en helt ny verden som åpner seg. Noen som skjønner hvor jeg vil? Når man fyller 18 har man rett og slett større ansvar og frihet.

Det er ting vi må lære oss etter hvert. Slik som når du sykler. Tenk tilbake på en av de første gangene du begynte å sykle, noen ganger gikk du på trynet i skogen, en annen gang glapp du på pedalen sånn at ballene dine ikke visste hva de het lengre.
Det er nettop det jeg vil frem til, vi må lære oss nye ting, og det hjelper ikke hvor mye vi utsetter det. Ett sted må vi jo starte, så hvorfor ikke fortsette med en aldersgrense på 18år?

Siden i det står i artikkelen at førerene er for unge, så vil jeg ikke si det, men de er ikke vant med å kjøre og forholde seg i trafikken. Det er bare trening som trengs. om vi er 23 år før vi får sertifikatet på bil trenger vi likevel den treningen å forholde oss til andre trafikanter. Og jeg vil mene og tro at ulykkene vil være på det samme stadiet likevel.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Nå ser jeg godt argumentene deres for at en 18-åring ikke er generellt like moden som en 23/25-åring. Men vil gjerne bygge litt videre på noe CorLeX var inne på med myndighetsalder. Er man myndig så er man å regne som en voksen person som er klar for de ansvar som legges på ham/henne av samfunnet. Skal en økning i aldersgrensen på kjørerkort finne sted må etter all logikk myndighetsalderen også økes. Så å gjennomføre noe slikt vil være en mye mer omfattende operasjon enn å bare redigere en lov eller whatever, man må da faktisk inn til personer som allerede har fått "myndighet" og fjerne den. Noe som i mine øyne hadde blitt helt feil.
Nå er jeg rimelig sikker på at dette er noe som aldri kommer til å bli gjennomført av grunner nevnt tidligere i tråden. Så vi "uerfarne" , "umodne" og "farlige" sjåfører under 23/25 har ikke noe å uroe oss for.
men viss vi sette aldersgrensa til 37 år og senka fartsgrensene fra 80 til 60 kjeme det til å bli sikkert meir enn halverte dødstall.. koffor gjer ikkje vi ditta ? ... kom igjen kommunistnorge..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Paniel
men viss vi sette aldersgrensa til 37 år og senka fartsgrensene fra 80 til 60 kjeme det til å bli sikkert meir enn halverte dødstall.. koffor gjer ikkje vi ditta ? ... kom igjen kommunistnorge..
Vis hele sitatet...
Fordi det er ei litt stort inngrep.

Dei aller fleste tiltak i dagliglivet handler om å avvege risiko mot fordel. Risikoen ved bilkjøring er stor, men samfunnet har sagt at gjennom regulering blir risikoen så liten at fordelen dominerer.

Det er eit fagfelt kalt risikoanalyse.

Og det at du lukker auga såpass mot trafikkulykker tyder vel kanskje på at slike som deg er for umodne til å ha lappen...? For det å kjøre bil handler om å innsjå at det faktisk er et stort ansvar for deg og andre.

Og dersom du ser på kva *ei* trafikkulykke koster, tipper eg du blir overraska. Sei at 1 person døyr, og 1 blir ufør for livet og må ha rullestol. Då mister staten skatteinntekt fra to personer, får redningsutgifter på en del tusen, må betale trygd for en person, og rullestol. Til sammen? Titalls millioner tipper eg. Har høyrt tall på 30-50 millioner frå folk som arbeider i NAV, og som burde ha peiling.

Så når samfunnet betaler for oppryddinga etter ei ulykke er det vel berre rett og rimelig at vi stiller visse krav? Og eit av dei krava er at du ikkje skal råkjøre...

Men heilt klart: for dei aller fleste moderne biler ligger grensa mellom alvorlig ulykke og dødsulykke rundt 70-75km/h, og en kollisjon i 60km/h har du veldig god sjans for å overleve.
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Sitat av Wiggles
Nå ser jeg godt argumentene deres for at en 18-åring ikke er generellt like moden som en 23/25-åring. Men vil gjerne bygge litt videre på noe CorLeX var inne på med myndighetsalder. Er man myndig så er man å regne som en voksen person som er klar for de ansvar som legges på ham/henne av samfunnet. Skal en økning i aldersgrensen på kjørerkort finne sted må etter all logikk myndighetsalderen også økes. Så å gjennomføre noe slikt vil være en mye mer omfattende operasjon enn å bare redigere en lov eller whatever, man må da faktisk inn til personer som allerede har fått "myndighet" og fjerne den. Noe som i mine øyne hadde blitt helt feil.
Nå er jeg rimelig sikker på at dette er noe som aldri kommer til å bli gjennomført av grunner nevnt tidligere i tråden. Så vi "uerfarne" , "umodne" og "farlige" sjåfører under 23/25 har ikke noe å uroe oss for.
Vis hele sitatet...
Men vi har jo hvertfall ett eksempel der man har aldersgrenser over 18år, for eksempel ved kjøp av brennevin på polet.
Det var vel også før 23års aldergrense ved kjøring av tungvektsmotorsykkel? Eller tar jeg helt feil nå?
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Ja når det gjelder aldersgrensen på kjøp av brennevin så er det for meg helt latterlig at den er satt til 20 år når myndighetsalderen er 18. Som jeg sa, er man myndig så burde man være helt myndig. Selv om da kanskje myndighetsalderen burde vært flyttet opp til 20 eller enda høyere for den saks skyld.
Jeg har som 19-åring mulighet for å sette meg bak rattet på en alt fra 1-3 tonns potensiell drapsmaskin og kjøre rundt lekeplasser og skoler og byer, men jeg får ikke gå inn på polet og kjøpe meg noe som inneholder en alkoholprosent høyere enn 22. Jeg ser ærlig talt ikke helt logikken i dette. Jeg kan til og med være med å bestemme hvem som skal forby meg å kjøpe brennevin.

Når det kommer til motorsykler er jeg lite opplyst desverre.

Sorry for at dette kanskje ble litt offtopic.
Broren min på 19 kjører mer ansvarsfult enn onkelen min på 51...