Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2347
I dag skriver VG at mobilverkstedene er underlagt strenge taushetsbelagte kontrakter fra mobilprodusentene, som ikke tillater verkstedene å gå ut med reparasjons-statistikk for mobiltelefoner:
http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=165410

Typen informasjon de IKKE får gi ut, er f.eks:
- Hvilket mobilmerke som det er mest reparasjoner på?
- Hvilke deler som ødelegges oftest? (skjerm, tastatur, etc)
- Om det er forekomster av spesielle feil ved én modell, som f.eks dersom Nokia 3650 skrur seg av - men ALDRI på igjen..

Vi kan selv tenke oss hva som hadde skjedd dersom det faktisk VAR en åpen dialog om dette. Da ville vi som forbrukere f.eks kunne sjekke en statistikk over hvilke nye telefoner som oftest ble levert inn til reparasjon - og foretatt vårt kjøp på bakgrunn av denne informasjonen. Det ville jo kunne medføre lavere salg på de dårligste telefonene, og det ville jo ikke vært bra for oss forbrukere... Eller?

Det jeg lurte på, var om ikke noen på nFF jobbet i mobilbutikk/reparasjonsverksted - og hadde lyst til å dele disse dataene med oss andre, i god undergrunnsånd, selvfølgelig? Desto flere som deler sin (mest mulige nøyaktige) informasjon, desto større informasjonsnytte vil denne tråden ha.

Selv om du bare jobber på et lite verksted, kanskje du kan fortelle at dere f.eks hadde:

Forrige måned:
200 telefoner totalt, 140 Nokia-telefoner, 30 Sony Ericsson-telefoner, 10 Siemens, osv..

Jeg må si: Jeg blir både forbannet og skuffet, når en bransje bevisst går inn for å skjule kritisk informasjon fra sine egne kunder.
Sist endret av Stormen; 26. januar 2007 kl. 14:40.
Jeg forstår at du blir irritert over at bransjen gjør dette, men jeg kan ikke si at det overrasker meg i det hele tatt. Selskapene er jo kapitalistiske og det er jo dårlig for dem hvis slik informasjon slipper ut.

Men for all del, hvis noen vil dele litt informasjon så kom igjen Eventuelt kan de jo sende det til andre medlemmer her (kanskje moderatorer?) via PM og la dem poste det her slik at det ikke kan spøres via brukernavn eller slikt.
Kanskje lurt å ta med antal solgte telefoner også? Som eksempel den lista di, det kan jo være solgt 14 ganger flere Nokiaer enn Siemens, så 140 Nokia vs 10 Siemens på service trenger ikke å bety at den ene er dårligere enn den andre.
Sitat av KingDragsten
Kanskje lurt å ta med antal solgte telefoner også? Som eksempel den lista di, det kan jo være solgt 14 ganger flere Nokiaer enn Siemens, så 140 Nokia vs 10 Siemens på service trenger ikke å bety at den ene er dårligere enn den andre.
Vis hele sitatet...
Dette har jo ikke noe med saken å gjøre. Salgstallene kan du sikkert få fra produsenten uansett.

Enig med deg, Stormen. Det hadde vært veldig nyttig med denne infoen.
Men på en annen side skjønner jeg godt hvorfor dette er "konfidensielt".
Sitat av Grimdoc
Dette har jo ikke noe med saken å gjøre. Salgstallene kan du sikkert få fra produsenten uansett.
Vis hele sitatet...
Har litt med saken å gjøre, om 100 nokia er levert til reperasjon og det er solgt 150... i motsetning til siemes hvor det kun er solgt 80 og 20 til reparasjon.. Antall % som måtte fikses er viktig. Flott iniativ håper noen kommer med noe fornuftig her .
Sitat av Lille My
Har litt med saken å gjøre, om 100 nokia er levert til reperasjon og det er solgt 150... i motsetning til siemes hvor det kun er solgt 80 og 20 til reparasjon.. Antall % som måtte fikses er viktig. Flott iniativ håper noen kommer med noe fornuftig her .
Vis hele sitatet...
De har vel kun reperasjonstallene for sitt verksted. Og hva slags full-time verksted er det som selger mobiler?
Inten verksteder som selger telefoner. Det han skriver er at butikken har solgt flere nokia telefoner enn simens. Dermed vil det være en selvfølge at flere nokia telefoner havner på service.
Ikke glem at det kan variere stort fra verksted til verksted hvor mange av de forskjellige telefonene som kommer inn i forhold til hvor mange er solgt.. ikke alle leverer telefonene sine til samme plass..

hvis det er solgt 100 nokia og 50 siemens, og det akutelle verkstedet sier de har fått inn 5 nokia og 17 siemens, kan det godt være at et annet verksted som ikke vi får tall fra, kanskje har mottatt 30 nokia og 3 siemens..
Poenget er vel at hvis det kommer inn nok tall, så vil dette utgjevne seg etter hvert. Hvis man så ser på hvor mange mobiler det er solgt totalt i norge, så kan man se hvor pålitelige de er i forhold til hverandre.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Herre gud, hva er dette? Landsmøtet for tall-dyslektikere? :-D Vi måtte selvfølgelig ha avregnet antall reparasjoner mot den totale prosentvise markedsandelen; slik at hvis Nokia hadde solgt dobbelt så mange telefoner som Siemens, men hadde 4 ganger så mange reparasjoner, så ville Siemens vært å foretrekke som mobilmerke. Ikke la oss henge oss opp i matematikken i siste leddet; først må vi finne ut om noen faktisk har tallgrunnlaget vi trenger :-)
Da jeg jobbet på elkjøp lagde jeg nettopp en sånn statistikk også med utgangspunkt i hvor mange det var solgt av hvert merke. Det bør jo ikke være så vanskelig dersom noen her (sikkert ganske mange) jobber på elkjøp eller expert eller noe å lage slik statistikk. De fleste kunder leverer jo tross alt inn telefonen der de kjøpte den....
Sitat av Padan
Da jeg jobbet på elkjøp lagde jeg nettopp en sånn statistikk også med utgangspunkt i hvor mange det var solgt av hvert merke.
Vis hele sitatet...
Ja. Er dette noe du har tilgjengelig nå?
Jeg har hørt med noen på service hos elkjøp, de sier at det er nokia og SE som blir levert inn oftest. Dette er kanskje for at det er disse telefonene som selger mest. På SE er det mest josticken som blir ødelagt.
Sitat av Grimdoc
Ja. Er dette noe du har tilgjengelig nå?
Vis hele sitatet...
Hehe, nei det er over 4 år siden, så dessverre. Men som sagt bør det ikke være vanskelig for en av dem her som jobber på en elkjøp-butikk å fikse noe sånt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Tenkte jeg kunne ta opp igjen denne tråden siden jeg etter mye om og men har begynt å få litt peiling på hva som er hot and not.

Mobilene som failer mye for tiden:
Nokia: 5200, 5300 og en del softwareoppgraderinger på N-series.
Sony Ericsson: K800i, W880i. W880i har noen fæle software-feil.
LG: Ingen spesifikke, alle er mer eller mindre robuste.
Siemens: Konkurs - folk som skal ha telefon på service må vente til et tilbud eksisterer.
Motorola: Ingen modeller som skiller seg ut. Særdeles lite telefoner som kommer inn til service, men også få salg.

Som sammendrag så kan jeg si at 5200 fra Nokia og W880i er de store problemmobilene for tiden. Heldigvis er det bare snakk om førstegangservice så er feilene fikset.

Har desverre ikke noe mer spesifikke tall enn det jeg har i hodet, men skal begynne å skrive ned alt jeg får inn.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Thanks Deezire! God informasjon å ha... Spesiellt det om W880i. W880i er dårlig ja. Hmm... Jaja, da vet vi det om W880i. (hehe, gjentok W880i for å få opp keyword-frekvensen på ordet "W880i" litt - slik at folk som søker etter w880i i Google får opp denne tråden). Mobiltelefonen w800i altså.
Pen leif der Stormen.

Kan få en til å legge ut mere info om dette snart.
Sitat av den hemmelige ape
Har litt andre erfaringer enn Deezire, men det viser vel nettopp at det varierer fra butikk til butikk hva som er solgt mest.

Har selvfølgelig en god del gamle SE-mobiler med joystick problemer, og ellers noen som ikke vil slå seg på igjen, eller sender personer direkte til telefonsvarer.

Nokia har blant annet 6111 som har feil i simkort-avlesning på veldig mange, 5500 hvor så vidt jeg ser _alle_ solgte må inn til service pga tastaturet som løsner..

LG sin sjokolade sliter med at den kan få ødelagt skjermbilde etter en stund, kan funke lukket, men ikke åpen e.l..

Har vært mye fuktskadde SE-mobiler i det siste, spesielt som rammer bunnkontakten eller gjør enkelte taster døde.

Ble noe spesifikt det her, men kan kanskje ordne noe tall etter hvert. Dette er bare basert på hva jeg husker i farten. Husk at salgstallene for konkrete butikken spiller inn mer enn noe annet, som nevnt en førti ganger tidligere. Er vel blant annet derfor produsentene ikke vil ha det offentliggjort - det ville fått de produsentene som selger mest til å se vesentlig verst ut, og salgstall offentliggjøres heller ikke for Norge konkret så jeg ser ingenting å vinne på det for produsentene.
Vis hele sitatet...
her. ti tegn
For 5 år siden var det helt klart Nokia som var den mobilen med flest feil.

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/2337444.html

Artikkel er gammel, og har kanskje ingen nytte lenger, men den har statestikk fra expert over antall solgte- og antall tilbake levert på service for 5 år siden. Statestikken er helt nederst i artikkelen.
Sist endret av piuu; 19. juli 2007 kl. 11:03.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har litt tall jeg kan dele, men ønsker at alle som leser de også skal skjønne hvor mye som spiller inn på de.
- Vi aner ikke salgstallene
- Noen produsenter kan den siste tiden ha hatt veldig populære modeller og solgt spesielt mye
- Noen områder kan favorisere enkelte merker
- Noen områder har mer kjøpekraft enn andre, som igjen påvirker mobilvalget
- Butikker kan ha selgere som selv favoriserer, eller er langt bedre på, enkelte produsenter.
- Enkelte områder har mer teknologi-bevisste kunder, hvilket vil si at de sannsynligvis har mindre brukerfeil, og fler som oppdaterer software hjemme og slipper verkstedbesøk.
- Tilfeldigheter


Men, tok meg i hvert fall tid til å skrive ned hvor mange av hvilket merke vi har inne hos verkstedet nå:

Nokia 42
SE 39
Motorola 3
Samsung 2
LG 6
= 92..

Som sagt får dere ikke noe særlig ut av disse tallene, men men..
Sist endret av djemb; 2. september 2007 kl. 13:21.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Nå for tiden, så selger jo SE best? Ihvertfall det jeg har fått med meg. Det er også SE som har de mest uforsiktige brukerne, men tanke på at nesten alle ungdommer har en.

Ut ifra det, så er det vel trygt å si at Nokia har flest feil, og Sony Ericsson har minst?
Ut ifra tallene jeg ga er det vel ikke trygt å si noe som helst.
Ungdommer er mulig uforsiktige, men er nok langt bedre til å oppgradere software enn eldre..
Konklusjonen er vel at basert på mine små tall får man ca. ingenting ut av det.

Og hvordan kan du si at SE har minst basert på det jeg nettopp skrev? Mer sannsynlig med LG eller Samsung, selv om de selvfølgelig selger langt mindre.

Kan ha noen tall om noen uker, se om det viser noe endring av noe slag.
Først og fremst vil jeg si at jeg syns også at slik informasjon bør være tilgjengelig for alle. Når det er sagt, syns jeg vi bør være litt forsiktig med å oppfordre folk til å bryte taushetsplikten de har skrevet under på. Selv om alle må ta ansvar for sine egne handlinger, er det noen som lettere røper hemmelig informasjon enn andre. Så til dere som eventuelt jobber med slikt og har informasjonen tilgjengelig; sjekk konsekvensene for å bryte taushetsplikten, og husk at du ikke er så anonym på internett som du tror!
Sitat av Sceptic
Nå for tiden, så selger jo SE best? Ihvertfall det jeg har fått med meg. Det er også SE som har de mest uforsiktige brukerne, men tanke på at nesten alle ungdommer har en.

Ut ifra det, så er det vel trygt å si at Nokia har flest feil, og Sony Ericsson har minst?
Vis hele sitatet...
stemmer det.
Min nåværende mobil, w810i og min gamle k710i har jeg mistet i bakken minst 10 ganger hver dag, ingen av dem har gåt skikkelig i stykker.
k710i-en ble litt bulka da en bil kjørte over den, joistikken er fucka+litt riper.
w810i, slår seg av ganske fort om jeg mister den, etter 1000 mist+
Tullball å konkludere med det etter egen og andres erfaring Evelen2. I forhold til hvor mange solgte modeller du og din vennekrets en ganske liten dråpe i havet, og om dere har hatt flaks eller uflaks har lite å si totalt.

Mange gode poenger GeirBauer, men hoppet i det likevel, med noen sikkerhetsmarginer. Men ja, er forsåvidt en etisk grense man bryter ved å utgi sånt.