Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1913
Hva er straffen for å banke en voldteksmann. For eksempel vis jeg hadde gått hadde gått inn på ett voldtekt å gått laus på voldteksmannen? Jeg bare lurer for politiet tenker over det for jeg håpe
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Like mye som å banke en vanlig mann vil jeg tro, med mindre han har voldtatt deg, eller prøver å voldta deg når du banker han. Tviler på at du får noen formildende vigilante bonus av snuten, selv om de er enige utifra personlige meninger
Sist endret av Bothrops; 21. januar 2024 kl. 12:30.
OhKyo's Avatar
Trådstarter
33 2
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Like mye som å banke en vanlig mann vil jeg tro, med mindre han har voldtatt deg, eller prøver å voldta deg når du banker han. Tviler på at du får noen formildende vigilante bonus av snuten, selv om de er enige utifra personlige meninger
Vis hele sitatet...
Har hørt om tilfeller der han eine seie ting øve nett også banke han eine han å politiet legge saken. Har opplevd d selv så vis voldtekten hadde blitt en sak så hadde de kanskje henlagt?
Psykisk ustabil
Det som er viktig her er at du ikke bruker mer makt enn nødvendig for å stoppe ham fra å skade deg. Du kan også gjøre en sivil pågripelse så langt forholdene tillater det, men du har på ingen måte rett til å utøve vold fordi du mener han fortjener det. Du skal kun bruke vold som siste utvei, og isåfall hvis andre alternativer er forsøkt eller er uten effekt.
OhKyo's Avatar
Trådstarter
33 2
Sitat av Borderline Vis innlegg
Det som er viktig her er at du ikke bruker mer makt enn nødvendig for å stoppe ham fra å skade deg. Du kan også gjøre en sivil pågripelse så langt forholdene tillater det, men du har på ingen måte rett til å utøve vold fordi du mener han fortjener det. Du skal kun bruke vold som siste utvei, og isåfall hvis andre alternativer er forsøkt eller er uten effekt.
Vis hele sitatet...

Vold er blitt brukt i alle år for å få noen til å skjerpe seg elle for de kje vise respekt. Det e visse folk som fortjene d feks voldteksmenn og pedofile, noen mennesker fortjener det bare
Frikjennelse!
Nødverge paragrafen.

Preventiv nødverge, bare sørg for å kunne dokumentere så mye som mulig!

Deng laust dude!

Edit- det er alltid tiltaltes forklaring som skal legges til grunn, sannsynlighetsovervekten vil neppe falle i favør voldtektsmann om du blir tiltalt for å banke han opp, men slå bare en gang! Du skal ikke gå lengre enn nødvendig, ballespark hadde vel gjort nytta

Edit 2- du blir sikkert tiltalt etter straffeloven 271-273 alt avhengig av hvor skada fyren blir
Sist endret av random125651; 21. januar 2024 kl. 13:01.
Sitat av FrkMjau Vis innlegg
Frikjennelse!
Nødverge paragrafen.

Preventiv nødverge, bare sørg for å kunne dokumentere så mye som mulig!

Deng laust dude!

Edit- det er alltid tiltaltes forklaring som skal legges til grunn, sannsynlighetsovervekten vil neppe falle i favør voldtektsmann om du blir tiltalt for å banke han opp, men slå bare en gang! Du skal ikke gå lengre enn nødvendig, ballespark hadde vel gjort nytta
Vis hele sitatet...
Kan du vise til en sak der dette faktisk er blitt utfallet?

Eller er dette juridiske betraktninger fra hobbyjuristen?
Sitat av David01 Vis innlegg
Kan du vise til en sak der dette faktisk er blitt utfallet?

Eller er dette juridiske betraktninger fra hobbyjuristen?
Vis hele sitatet...
Ja, faktisk, jeg ble nylig frikjent selv, send heller pm for innsyn i dommen da jeg ønsker å beholde anonymiteten min

Eventuelt Google frikjennelse nødvergeparagraf.

Jeg kan eventuelt ta bilder av forberedelsene mine til saken, der er 3 eksempler hvor folk har blitt frikjent i så måte..
Sitat av David01 Vis innlegg
Kan du vise til en sak der dette faktisk er blitt utfallet?

Eller er dette juridiske betraktninger fra hobbyjuristen?
Vis hele sitatet...
Så fremt nødvendighetsprinsippet og proporsjonalitetsprinsippet følges ser jeg ingen grunn til dom. Hvorvidt det faktisk man har hjemmel for å slå noen under en voldtekt er en annen sak. Er det nok å dra personen vekk så er det så langt man skal/kan gå. Men ser det ut som personen omtrent er på vei til å drepe vedkommende ser man en nødvendighet for at proporsjonaliteten til angitt makt muligens blir høyere.
Sist endret av IW2022; 21. januar 2024 kl. 13:21.
Sitat av OhKyo Vis innlegg
Hva er straffen for å banke en voldteksmann. For eksempel vis jeg hadde gått hadde gått inn på ett voldtekt å gått laus på voldteksmannen? Jeg bare lurer for politiet tenker over det for jeg håpe
Vis hele sitatet...
Tja, det er noe som heter "berettiget harme", mulig det kan gi mildere straff, men da vil jeg tro at du skal ha en nær relasjon til offeret. Om du kom over en voldtekt av din egen datter, sønn, søster eller bror for eksempel, er det ikke rart om du handler i raseri. Om du banker opp for å stanse voldtekten, kan det gå under "selvtekt" eller "nødverge"(som kan gi frifinnelse),men da må ikke bankingen gå utover det som er nødvendig for å stanse overgrepet og beskytte deg og offeret, slik jeg forstår Lovdata. Generelt er det vel best å gripe inn på mildest mulig måte for din egen del i en slik situasjon.
Sitat av OhKyo Vis innlegg
Vold er blitt brukt i alle år for å få noen til å skjerpe seg elle for de kje vise respekt. Det e visse folk som fortjene d feks voldteksmenn og pedofile, noen mennesker fortjener det bare
Vis hele sitatet...
Ikke ifølge norsk lov som du eksplisitt spurte om når du spurte om straff.
Faktisk har vi sett eksempler på at slike ting kan gi voldtekstsdømte/pedofile lavere straff i rettssystemet, så hvis det er det du egentlig ønsker så er det vel grunn til å spekulere i at du kanskje er voldtektsmann/pedofil selv. Du liker jo vold og ønsker at voldtektsmenn skal få lavere straff siden du brukt vold. Logisk sett er du din egen verste fiende.
I denne saken fikk voldsutøver mildere straff fordi grunnen til at han ble voldelig mot den gravide dama si var fordi han nettopp hadde fått vite at hun hadde vært med en annen.

"– I formildende retning kommer først og fremst at voldsutøvelsen skjedde i forbindelse med at tiltalte fikk opplyst at fornærmede hadde vært sammen med en annen gutt i flere måneder. Etter rettens oppfatning faller hans reaksjon inn under straffelovens § 56 bokstav b om «berettiget harme», skriver tingrettsdommer Thor Arne Hellerslia."

Så kan man godt mene at det er en sjuk konklusjon i akuratt den saken, men i en rettsak brukes ofte andre dommer som presedens og til sammenligning for å påvirke dommerne til hva slags straff de skal sette, og jeg er helt sikker på at dommere i en sak du skisserer hadde sett på det som formildende om volden skjedde fordi du gikk inn midt i akten på en voldtekt eller grisa noen fordi de var en overgriper.

Kjør på
Sitat av celtseus Vis innlegg
I denne saken fikk voldsutøver mildere straff fordi grunnen til at han ble voldelig mot den gravide dama si var fordi han nettopp hadde fått vite at hun hadde vært med en annen.

"– I formildende retning kommer først og fremst at voldsutøvelsen skjedde i forbindelse med at tiltalte fikk opplyst at fornærmede hadde vært sammen med en annen gutt i flere måneder. Etter rettens oppfatning faller hans reaksjon inn under straffelovens § 56 bokstav b om «berettiget harme», skriver tingrettsdommer Thor Arne Hellerslia."

Så kan man godt mene at det er en sjuk konklusjon i akuratt den saken, men i en rettsak brukes ofte andre dommer som presedens og til sammenligning for å påvirke dommerne til hva slags straff de skal sette, og jeg er helt sikker på at dommere i en sak du skisserer hadde sett på det som formildende om volden skjedde fordi du gikk inn midt i akten på en voldtekt eller grisa noen fordi de var en overgriper.

Kjør på
Vis hele sitatet...
I saken du viser til så fant hendelsen sted 25.november 2014.

Straffeloven av 2005 (den versjonen som brukes i dag) ble vedtatt av Stortinget i 2005 og trådte i kraft 1.oktober 2015.

Etter grunnloven skal ingen lover ha tilbakevirkende kraft, så dermed la retten til grunn den gamle straffeloven (av 1902?) da det var denne loven som var gjeldende da hendelsen fant sted.

Loven du viser til gjelder ikke lenger.

Og straffelovens paragraf 56 handler i dag om noe helt annet enn berettighet harme.

Så når vi en gang skal rådgi folk om hva som er lurt eller ikke så bør vi som hovedregel bruke gjeldende lovverk.
Sitat av David01 Vis innlegg
I saken du viser til så fant hendelsen sted 25.november 2014.

Straffeloven av 2005 (den versjonen som brukes i dag) ble vedtatt av Stortinget i 2005 og trådte i kraft 1.oktober 2015.

Etter grunnloven skal ingen lover ha tilbakevirkende kraft, så dermed la retten til grunn den gamle straffeloven (av 1902?) da det var denne loven som var gjeldende da hendelsen fant sted.

Loven du viser til gjelder ikke lenger.

Og straffelovens paragraf 56 handler i dag om noe helt annet enn berettighet harme.

Så når vi en gang skal rådgi folk om hva som er lurt eller ikke så bør vi som hovedregel bruke gjeldende lovverk.
Vis hele sitatet...
Det var et direkte sitat fra artikkelen jeg linket til som nevnte at det var paragraf 56. Loven om berettiget harme er like gjeldende i dagens straffelov, men ligger nå under paragraf 80.

Her er et til sitat hentet fra overgrep.no
"Straffeloven § 80 erstatter straffnedsettelsesgrunnene i strl. 1902 §56 og Høyesteretts praksis forut for straffeloven av 2005 gir derfor i utgangspunktet fremdeles uttrykk for gjeldende rett."

Håper dette er mer oppklarende. Dette er altså dagens lovverk.

Forøvrig interessant lesing om temaet og lovbestemmelsen i denne masteroppgaven fra 2017.
Sitat av David01 Vis innlegg
I
Straffeloven av 2005 (den versjonen som brukes i dag) ble vedtatt av Stortinget i 2005 og trådte i kraft 1.oktober 2015.
Vis hele sitatet...
Tar det hele 10 år !!!! før en lov trer i kraft???? For et tungrodd system.
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Tar det hele 10 år !!!! før en lov trer i kraft???? For et tungrodd system.
Vis hele sitatet...

Sånn er byråkratiet
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av GakkGakk2 Vis innlegg
Tar det hele 10 år !!!! før en lov trer i kraft???? For et tungrodd system.
Vis hele sitatet...
Nei, det er faktisk lov å undersøke en påstand før du går rett på reaksjoner.

Ikrafttredelse av en ny lov eller lovendring
En lov kan gjelde (tre i kraft) fra:

Den dagen loven ble sanksjonert («Loven trer i kraft straks»)
En måned etter kunngjøring i Norsk Lovtidend (hvis annet ikke er nevnt i lovvedtaket).
En dato bestemt i lovvedtaket.
En dato bestemt i statsråd. («Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer»)
Vis hele sitatet...
kilde: Stortinget