Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2077
Hva er de store forskjellene på de forskjellige forbundene?
Tenker da på ITF vs WTF (GTF er vel ikke-eksisterene?)

Fullkontakt? Graderinger? Konkurranser?

Jeg lurer på å begynne å trene Moo Duk Kwan, som da er den største av de 5 kwanen'e (stiler) såvidt jeg forstår.
En del år siden jeg gikk på tae kwon-do nå, men http://www.taekwondo.no/ gidde meg svar på noen av spørsmålene din i alle fall.

Så lenge du ikke er "inne" i den sporten og tenker å begynne så spiller det ikke så stor rolle hva du starter med tror jeg. Stort sett det samme alle de sportene går ut på, med graderinger, konkurranser etc... De har alle forskjellige stiler selvfølgelig, men begynn på den plassen som gir deg det best tilbudet. TaeKwon-do her hvor jeg bor har gratis treninger en til to ganger i året hvor man kan være med.
Beltesystemet der jeg gikk var iallefall

- Hvitt
- Hvit m/ Gul stripe
- Gult
- Gul m/ Grønn stripe
- Grønt
- Grønn m/ Blå stripe
- Blått
- Blå m/ Rød stripe
- Rødt
- Rød m/ Svart stripe
- Svart 1. Dan
- Sort 2. 3. 4. 5. 6. og 7. Dan tror jeg man kunne få...

Pluss at de stripene er bare mellomledd på en måte... Man kan hoppe over en stripe om man er god nok.

F. eks rett fra gult til grønt belte osv..
Men det er så og si umulig når man kommer opp til blått belte og over
Sist endret av simdal; 10. september 2007 kl. 16:06.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kan absolutt anbefale NTN Taekwon-do. Trondheim NTN Taekwon-do klubb er Norges største kampsport/kampkunst klubb med over 1000 medlemmer. Totalt i landet finnes det ca. 6000 medlemmer, fordelt på over 64 klubber. Med så mange finner du alltid noen på din alder og grad. Jeg har gått på dette i seks år, og har hatt det meget trivelig. På sommerleir (Surnadal for 14 år og oppover, litt forskjellig for barn) var det i år med cca. 475 stykker (voksenleiren alene). Jeg kjenner minst 200 av disse (ble selv overrasket over at jeg kjente så mange), og fant bare én jeg ikke likte sosialt sett.

Anbefales på det sterkeste. For mer informasjon, gå til hjemmesiden, eller spør i denne tråden.

NTKD.no
Jepp, takk for reply.

Angående grad av kontakt, fant jeg ut at WTF er fullkontakt.
Er i tvil om jeg skal prøve NTN eller Moo Duk Kwan
Taekwondo er digg, men det er ekstremt slitsomt hvis du har over rødt belte =)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Driver kun med kamp wtf TKD og forskjellen der er at i ITF bruker de hender mer enn i WTF, men til gjengjeld går de ikke fullkontakt, legger vekt på fancy ting (får f.eks mer poeng om du hoppeer og sparker enn om du bare står vanlig å sparker o.l).. De har ikke lov å slå deg i tryne i ITF, men de kan møte deg med hånden hvis du angriper dem, men ikke angripe med slag mot ansiktet altså..
I ITF bruker de hansker på bena og noen slags "hansker" på bena også..

WTF er fullkontakt med med KO, de bruker vest og hjelm i stedet og har et mye simplere poeng system.. Ett poeng i vesten, to i hodet også er det første mann til 12 poeng, vinne automatisk om du leder med 7 eller vinne på knockout.. Er ikke lov med slag mot hodet i det hele tatt i wtf tkd, men som du sikkert har skjønt kan du sparke alt du orker..

Vil si at WTF TKD er hardere og mer effektivt siden det er fullkontakt og vektlegger å være effektiv i stedet for fancy.. WTF er ypperlig å kombinere med kickboksing siden du blir en jævel med bena, er et par WTF utøvere som har tatt gull i kickboksing også, men de har såklart også trent kickboksing i tillegg da.. Men for all del har ikke testet ITF så kan godt hende det er kult også, men har fått inntrykk av at det ikke er fullt så kult kampmessig..

Fin film av WTF TKD i action: http://www.youtube.com/watch?v=s45unQ_L1AY
Umm, hva står WTF for nå igjen?
Henger et flagg med World Taekwondo Foundation i Dojangen der jeg trener, er det altså det betyr?
Har nettopp begynt på TKD, så har ikke så ekstremt med peiling.
WTF står for "World Taekwondo Federation"..
ITF står for "Internationl Taekwondo Federation"

Trener du tradisjonell TKD eller kamp?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av 3ndre
Taekwondo er digg, men det er ekstremt slitsomt hvis du har over rødt belte =)
Vis hele sitatet...
Det er da det er gøy! Husk at i idretter får du veldig ofte kosesmerte!

Går du NTN? Er jo stor klubb i Bergen. Vært med på mesterskap/sommerleir? Hvem er treneren din?
har gått NTN før (gamle GTF) og gikk vel opp til blått belte før jeg ble lei av for mye repetering og for lite nytt. Men absolutt en bra kampsport og et flott miljø