Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2320
Jeg har et lite dilemma her... Slutter på VGS til sommeren og er så skolelei som det går an å bli. For noen dager siden søkte jeg på diverse høyskoler og befalskolen sammen med foreldrene mine, som tar det som et selfølge at jeg fortsetter rett på høyskole.
Problemet er: Jeg har brått ombestemt meg ettersom jeg har fått tilbud om leilighet og ny jobb, og er 100% sikker på at jeg ikke skal gå på skole til neste år.
Så det jeg selfølgelig gruer meg til er samtalen med foreldrene om at jeg ikke skal gå på skole alikevel. De vil mest sansynlig ikke reagere fint for å si det sånn.
Det jeg trenger hjelp til er: - Argumenter for det å ta meg et friår som jeg kan bruke i diskusjonen som jeg gruer meg så veldig til., Jeg skal selfølgelig gå på skole om et år igjen.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Tror de fleste har vært i nettopp denne situasjonen, forklar nøye for dem hvordan du føler det; et viktig argument kan være at du ser potensiell fare for at innsatsen vil være laber som følger av at du er så skolelei som du er. Nå vet jeg ikke hva tankene dine er rundt det, men mange vil benytte friåret til å spare opp litt midler, slik at de kan klare seg med litt mindre gjeld når de først studerer, det burde vel også være et godt argument.
Du er 18, myndig, og har pretty much fri bestemmelsesrett over egne handlinger.

For argumenter de ikke kommer til å ta på helt gal måte:
- Som skolelei kommer du garantert ikke til å gjøre noen imponerende jobb på skolen uansett. Bedre å ta seg litt fri så du kan komme tilbake motivert.
- Om du er litt gambler, kan du alltids prøve deg med at du vil være i stand til å betale hele/deler selv etter å ha jobbet deg opp noen midler. Håp som f at de ikke synes du kan gjøre det
Cheese's Avatar
Trådstarter
Takk for godt svar. Det at skoleleiheten kan ødelegge for høyskolen er et godt argument! Skal jobbe fulltid det året så det argumentet har jeg allerede tenkt på og tenkt å bruke.
Sist endret av Cheese; 10. april 2007 kl. 20:33.
Det at du har jobb og leilghet bør vel tilsi at du er ansvarlig nok til å faktisk ta denne avgjørelsen.
Eg agngrer på at eg tok friår.. Endte opp blakk, tiltaksløs og dopet.. Ble lei av å vaske 8 timer hver dag og då begynte alt.. og no har eg ikke lyst å begynne å studere til høsten igjen...
Jeg ser seriøst ikke hvorfor folk har dette problemet.
Det du skal studere er jo det du skal arbeide med resten av livet, altså det burde være noe du synest er gøy.
Akkurat nå går jeg første året på VGS, og jeg gleder meg til å begynne på universitetet.
Om jeg tar et friår eller ikke kommer ann på om jeg kommer inn på en skole første året eller ikke.
tror du bør tenke deg om før du gjør det..
det kan bli vanskelig å starte på skole igjen, etter et friår.
tror mange har lett for å bare ta seg en dårlig betalt jobb, og forsette med den.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Du som akkurat er ferdig med VGS har mange argumenter for å ta deg et friår. Du er for eksempel inne i den beste tiden av livet. Det høres kanskje ut som latskap å "leve livet" et år, men det er nok verdt det for din del. Jeg tipper foreldrene dine sier seg enig i at man skal leve mens man er ung.

Om du allerede har jobb så er jo det ypperlig for økonomien. Å gå på skole er slett ikke billig, og på denne måten får du en sjanse til å tjene opp penger til det kommende skoleåret. Lag en spareplan sammen med foreldrene dine dersom de ikke helt stoler på deg.

Dessuten tror jeg alle har godt av litt pause fra skolen etter fullført VGS. Den eneste faren du står ovenfor ved å ta et friår er jo at du blir vandt med å tjene penger, og får et relativt høyt forbruk, noe du (i de fleste tilfeller) ikke kan ha som student. Og så må du se til at du ikke blir sittende fast i hjemstedet ditt med en jobb som betaler 80,- i timen resten av livet.
Sist endret av thomasf; 10. april 2007 kl. 21:24.
Fri år er veldig inviduelt, og kan du ikke argumentere for det selv tror jeg nok du bør gå i deg selv å tenke på om det faktisk er noe for deg, ellers kan du ende opp som Don_veto skildrer det - dopet og lei med en dritt jobb du må ta til takke med resten av livet.
Drittjobb som førte til andre ting enn alkohol, så sa eg opp og får ikke annen jobb, så går blakk..
Jeg hadde selv et friår nå. Syns det var lærerikt og deilig å kunne ha tid til å finne ut hva jeg vil videre. Argumenter med at de burde støtte dine valg! Hvorfor skal man haste seg for å få en jobb fortest mulig? sånn at du kan få deg Volvo v70, en hund som heter passop, 2 barn og en kone? Nyt livet mens du kan!

: inlegg nr 100
Cheese's Avatar
Trådstarter
Altså, jeg skal jobbe sammen med en god kompis av meg, på en hyggelig og spennende arbeidsplass. Så jeg kommer definitivt ikke til å havne på kjøret.
Jeg er myndig og denne besluttningen har jeg allerede tatt, grunnen til at jeg lagde denne tråden var for å gjøre diskusjonen med foreldrene litt enklere. Takk for mange gode argumenter forresten
drQ
Egendefinert
Sitat av Cheese
Jeg har et lite dilemma her... Slutter på VGS til sommeren og er så skolelei som det går an å bli. For noen dager siden søkte jeg på diverse høyskoler og befalskolen sammen med foreldrene mine, som tar det som et selfølge at jeg fortsetter rett på høyskole.
Problemet er: Jeg har brått ombestemt meg ettersom jeg har fått tilbud om leilighet og ny jobb, og er 100% sikker på at jeg ikke skal gå på skole til neste år.
Så det jeg selfølgelig gruer meg til er samtalen med foreldrene om at jeg ikke skal gå på skole alikevel. De vil mest sansynlig ikke reagere fint for å si det sånn.
Det jeg trenger hjelp til er: - Argumenter for det å ta meg et friår som jeg kan bruke i diskusjonen som jeg gruer meg så veldig til., Jeg skal selfølgelig gå på skole om et år igjen.
Vis hele sitatet...
Siden ingen andre har nevnt det;
Du har søkt befalsskole? Det vil vel også si at du skal avtjene militærtjeneste? Det vil vel strengt tatt bety at det er en mulighet at du blir innkalt i løpet av dette året, og forsvaret tror jeg ikke er så kule på å gi utsettelse "fordi man ikke gidder".

Men uansett så burde vel forsvaret være en god ting, det er tross alt ett "friår". Neida, du kan ikke sove så lenge du vil eller bare leve livets glade dager, men tar du friår for å gjøre det så er du lite smart. Poenget er vel å slippe skole?
drQ: å slippe/få utsatt militærtjeneste er jo det enkleste i verden
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Hva om du setter deg noen mål for friåret ditt? Prøv å holde deg til dem så godt du bare kan, kan være ting som "skal ikke bruke mer enn så mye penger hver uke", "skal forberede meg til videre utdanning da og da", "skal nyte livet på den og den måten". Lykke til!
Broren min hadde et lignende problem. Han var utrolig skolelei og derfor sluttet etter andre året på VGS og begynnte å jobbe i en stero butikk. Når han da var ferdig på jobben, måtte han bruke vær eneste dag og vær eneste kveld hjemme alene, siden alle vennene hans var på skole eller måtte studere.

Så etter 1-3år begynnte han da på skole igjen og mistet 6år av ungdoms tiden sin som han kunne brukt på venner og slik til å i 3år måtte kjede seg og så ta opp de 3 årene han burde ha brukt på skole senere.

Jeg synes du bør tenke over det du har lyst til å gjøre til det ultimate.
Finn ut alt det du har tenkt til å gjøre så du ikke ender opp å kjede deg du også.

Prøv og se om du finner noe du kan studere med, du kan jo alltids både studere, jobbe og samtidig ha et sosialt liv og henge med venner. Trenger ikke å prøve å gjøre kun en ting.

OBS:En annen ting du kan tenke på er jo at jo lengre skole utdanning du nå tar deg jo bedre utdanning og jo bedre lønn vil du få. Du får ikke tatt opp dette om 20 år når du sitter å irriterer deg over at du er blakk hjemme i leiligheten. Tenk over alle de små faktorene, de kan ha ganske mye og si etter vært.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det drazel snakker om kan jo stemme. Men det kan jo være at en/flere av kameratene hans skal gjøre det samme.
Nå er det jo ganske kjedelig og gamble 6 år av sin ungdoms dit på det da.
Hva med å studere i militæret? Jeg ba pent om "ønske om å utsetet militæret til 2009" som det pent heter. Jeg går på allmenn, har jobb og har også tenkt å ta et friår, fordi jeg er skolelei. Går på allmenn påbygg nå, og har ikke gått allmenn tidligere. Dette er tungt, uff.. hehe

Bedre å ta et friår enn å brenne seg helt ut med stress og slit. Nei da går det til helvette. Ta et friår du, også ser du ann diverse ting og avgjørelser/planer om videre studering mens du ikke studerer. Ta det med ro, nyt livet!
Sist endret av Handyman88; 11. april 2007 kl. 09:57.
Cheese's Avatar
Trådstarter
Sitat av drazel
Broren min hadde et lignende problem. Han var utrolig skolelei og derfor sluttet etter andre året på VGS og begynnte å jobbe i en stero butikk. Når han da var ferdig på jobben, måtte han bruke vær eneste dag og vær eneste kveld hjemme alene, siden alle vennene hans var på skole eller måtte studere.

Så etter 1-3år begynnte han da på skole igjen og mistet 6år av ungdoms tiden sin som han kunne brukt på venner og slik til å i 3år måtte kjede seg og så ta opp de 3 årene han burde ha brukt på skole senere.

Jeg synes du bør tenke over det du har lyst til å gjøre til det ultimate.
Finn ut alt det du har tenkt til å gjøre så du ikke ender opp å kjede deg du også.

Prøv og se om du finner noe du kan studere med, du kan jo alltids både studere, jobbe og samtidig ha et sosialt liv og henge med venner. Trenger ikke å prøve å gjøre kun en ting.

OBS:En annen ting du kan tenke på er jo at jo lengre skole utdanning du nå tar deg jo bedre utdanning og jo bedre lønn vil du få. Du får ikke tatt opp dette om 20 år når du sitter å irriterer deg over at du er blakk hjemme i leiligheten. Tenk over alle de små faktorene, de kan ha ganske mye og si etter vært.
Vis hele sitatet...

De aller fleste av de nærmeste vennene mine skal også ha friår blandt annet han jeg skal bo og jobbe sammen med. Så det sosiale vil ikke bli noe problem i det heletatt.
Som sagt, skal begge oss fortsette utdannelsen trolig befalskolen og videre utdannelse i militæret neste sommer. Det eneste problemet er om jeg bli innkalt til sommeren... Er det virkelig så enkelt som jeg hører å få det utsatt?
Det som slår meg etter å ha lest gjennom hele tråden her er at gamlingene på senteret har jo faen meg rett! Ungdom i dag ER late! Ikke rettet mot en spesiell, men mer mot hele holdningen og gjennomgangsmelodien.
Du kommer vel strengt tatt ikke inn på befalsskolen uten fullført studiekompetanse? Du må vel også ha 3mx og 2fy.
Sitat av nikita
Det som slår meg etter å ha lest gjennom hele tråden her er at gamlingene på senteret har jo faen meg rett! Ungdom i dag ER late! Ikke rettet mot en spesiell, men mer mot hele holdningen og gjennomgangsmelodien.
Vis hele sitatet...
gamlingene på senteret har hjerteproblemer og barna deres (altså våre foreldrene) er innlagt for utbrenthet, depresjoner eller ligger på kirkegården pga hjerteinfarkt. Så kanskje vi ikke er så late og dumme likevel som faktisk hører på kroppen når den sier den vil ha pause.

Og jeg støtter deg med at du tar et friår for åheller ha skikkelig innsats etterpå. Jeg gikk selv bare 2 år på vgs, yrkesfag så jeg "trenger" ikke mer, og ikke faen om jeg ser motivasjon til å gå mer. Jeg kommer til å stryke i samtlige fag, jeg er så lei av skolen! Så hvorfor skal jeg begynne? Hvem vet om et år eller to så tenker jeg at det vil studere mer, og da har også skolen min fulle konsentrasjon.
Er du over 18 er det jo du som bestemmer! Et godt nok argument det!
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Same i Skauen!
Er du over 18 er det jo du som bestemmer! Et godt nok argument det!
Vis hele sitatet...
Om du er en kynisk jævel som driter i hva foreldrene dine har å si ja. Det kommer mye godt ut av å ha et godt forhold til foreldrene sine, så å leke drittsekk er ikke nødvendig helt enda. Det er vel det trådstarter vil unngå også antar jeg.

Sier meg enig med Lille My. Mange blir utbrent i løpet av en høy utdannelse. Det ligger nok mer psykologi bak dette temaet enn hva mange antar, og det blir ikke lettere dersom du tvinger deg selv eller blir tvunget til å utdanne deg så fort som mulig. Det er selvfølgelig positivt på mange måter, men det forutsetter jo at du består utdannelsen med gode resultater.

Håper det ordner seg med foreldrene dine og at de på ingen måte bærer nag til deg selv om du skulle velge å utsette utdanningen et år eller to.
Sitat av Proxick
Om du er en kynisk jævel som driter i hva foreldrene dine har å si ja. Det kommer mye godt ut av å ha et godt forhold til foreldrene sine, så å leke drittsekk er ikke nødvendig helt enda. Det er vel det trådstarter vil unngå også antar jeg.

Sier meg enig med Lille My. Mange blir utbrent i løpet av en høy utdannelse. Det ligger nok mer psykologi bak dette temaet enn hva mange antar, og det blir ikke lettere dersom du tvinger deg selv eller blir tvunget til å utdanne deg så fort som mulig. Det er selvfølgelig positivt på mange måter, men det forutsetter jo at du består utdannelsen med gode resultater.

Håper det ordner seg med foreldrene dine og at de på ingen måte bærer nag til deg selv om du skulle velge å utsette utdanningen et år eller to.
Vis hele sitatet...
Det trådstarter sier er jo at han er 100 % sikker på at han ikke skal gå på skole det første kommende år. Og uansett hva dine foreldre sier til det da, så får du være en kynisk jævel eller ei. Hvis du er bestemt med deg selv at det er dette du vil, da skal jo ikke foreldrene dine bestemme over hva du skal gjøre, men kan dog GI deg gode svar for hvorfor du IKKE burde gjøre det på den måten, men fordet ikke bestemme at du SKAL gjøre det.
Sist endret av Same i Skauen!; 11. april 2007 kl. 20:20.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Same i Skauen!
Det trådstarter sier er jo at han er 100 % sikker på at han ikke skal gå på skole det første kommende år. Og uansett hva dine foreldre sier til det da, så får du være en kynisk jævel eller ei. Hvis du er bestemt med deg selv at det er dette du vil, da skal jo ikke foreldrene dine bestemme over hva du skal gjøre, men kan dog GI deg gode svar for hvorfor du IKKE burde gjøre det på den måten, men fordet ikke bestemme at du SKAL gjøre det.
Vis hele sitatet...
Ville bare påpeke at innlegget ditt var irrelevant for hva trådstarter er ute etter siden, som nevnt, at det er nettopp den slags konfrontasjon han vil unngå.

Er virkelig ikke meningen å spamme tråden din med krangling, Cheese.
Sist endret av thomasf; 11. april 2007 kl. 20:34. Grunn: typo n stuff
Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt meg sammen, og blitt ferdig med hele greia...
Er ikke noe vits i å utsette studie..mye bedre å bare bli ferdig med det..

Bruk det som en motiverende faktor..
Si det som det er, at du er lei av skolen og har lyst til å ta fri et år. Nå vet jeg ikke åssen foreldrene dine er men du er uansett over atten så du bestemmer selv.
Sitat av Cheese
Jeg har et lite dilemma her... Slutter på VGS til sommeren og er så skolelei som det går an å bli. For noen dager siden søkte jeg på diverse høyskoler og befalskolen sammen med foreldrene mine, som tar det som et selfølge at jeg fortsetter rett på høyskole.
Problemet er: Jeg har brått ombestemt meg ettersom jeg har fått tilbud om leilighet og ny jobb, og er 100% sikker på at jeg ikke skal gå på skole til neste år.
Så det jeg selfølgelig gruer meg til er samtalen med foreldrene om at jeg ikke skal gå på skole alikevel. De vil mest sansynlig ikke reagere fint for å si det sånn.
Det jeg trenger hjelp til er: - Argumenter for det å ta meg et friår som jeg kan bruke i diskusjonen som jeg gruer meg så veldig til., Jeg skal selfølgelig gå på skole om et år igjen.
Vis hele sitatet...
Når du er ferdig med 9-årig grunnskole har du rett til å bestemme selv! Foreldrene dine har strengt tatt ikke noe med saken, spør du meg ...
Sitat av madano
Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt meg sammen, og blitt ferdig med hele greia...
Er ikke noe vits i å utsette studie..mye bedre å bare bli ferdig med det..

Bruk det som en motiverende faktor..
Vis hele sitatet...
Er ikke særlig motiverende å bruke absolutt all energi man har på å gjøre noe man innerst ikke vil. Klarte selv å fullførte siste året med 3-4 i mange fag, og jeg satte meg som mål å 5 i alle fag, og lå an til det også, når jeg ble møkka lei. Så ja jeg fullførte, men om jeg kunne gått om igjen skulle jeg gjort det. Som jeg sa i min forrige post her, jeg har ikke motivasjon nå til å gå mer skole.

Ang dere som mener man bør høre på foreldrene: ja han er 18. og ja foreldrene har sikkert noen råd på lur, men problemet er at mange foreldrene er så forbanna firkantede! "DU TAR DEG IKKE FRIÅR FERDIG MED DEN DISKUSJONEN!" heller enn å si at "om du tar det nå så blir du ferdig, men det er bedre at du tar en friår nå enn å stryke i alt pga dårlig motivasjon.." Og da er det bedre å diskutere med noen som kan gi deg saklige svar, enn å høre på slike "kommandoer".
Sitat av Deezire
Du kommer vel strengt tatt ikke inn på befalsskolen uten fullført studiekompetanse? Du må vel også ha 3mx og 2fy.
Vis hele sitatet...

Tror både du og Drazel misforsto litt - så vidt jeg har skjønt det så er cheese ferdig med vgs til sommeren, han skal ikke droppe ut.
jepp, du har rett i det mongeland. hadde tenkt å påpeke dette selv.

jeg har "friår" nå. jeg tok 3 månederskurs etter sommeren som brønnborer, men har ikke fått jobb i olja etter det. surt, men pyttsann. fikk heldigvis sommerjobben tilbake, som er en godt betalt jobb, rett etter kurset. Synes jeg har lært endel, og jeg har kjøpt meg masse og vært med på masse jeg ikke kunne blitt med på som student. Har nå fått motivasjon til å begynne på skole igjen og skal begynne på matte/fysikk kurs i sommer
Jeg gleder meg til å begynne, og håper jeg ikke blir luta lei allerede etter sommeren.
En liten motivasjon er det jo at alle vennene mine omtrent, skal flytte pga studier til neste år, og kjipt å bli værende igjen i den lille byen jeg bor i et helt år til.
Hvis du er skolelei, men også har lyst til å flytte på deg, kan jeg anbefale å kanskje flytte til en plass andre venner av deg skal studere eller studerer og enten få jobb, eller begynne på deltidsstudie hvis du tror du klarer det.
er også gode muligheter for å jobbe utenlands. noen i klassen min gikk ex. phil på gran canaria året etter videregående. Sikkert kjempegøy
Cheese's Avatar
Trådstarter
Tror jeg har fått de svarene jeg ville nå, så takk for alle svar.

Som jeg ser er det flere meninger under dette temaet, og det er bare å fortsette diskusjonen uten meg i denne tråden.