Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 977
Etter å ha lest gårdagens papirutgave av VG (23.03.09), hvor vår kjære helseminister Bjarne Håkon Hansen fra arbeiderpartiet går ut og sier at han vil gi helsepersonell enklere tilgang til vår sykejournal, må jeg si at jeg begynner å stusse litt over hans evne til å skaffe innblikk i saker før han uttaler seg. Jeg finner det svært besynderlig at en person med så mye makt innenfor helsesektoren, ikke forstår at dette krenker vårt personvern.

Jeg brukte ett minutt på google, og i løpet av den tiden fant jeg utrolig mange artikler som omhandler tilfeller hvor leger eller andre helsevesenansatte har snoket i pasienters sykejournal. Jeg synes dette er forkastelig!

Jeg siterer noe jeg fant i VG (papirutgaven):

• Vg avslørte i går at minst 19 tilfeller er blitt avdekket ureglementær lesing av taushetsbelagte pasientjournaler ved norske helseforetak de siste tre årene.
• I syv av sakene har helsepersonell som er blitt tatt i journalsnoking måttet fratre sine stillinger.
• I enkeltsaker har kvinner med minoritetsbakgrunn opplevd at pasientopplysninger om dem har blitt tyvlest i sykejournalen og spredt i deres egen bekjentskapskrets.

Jeg skjønner ikke at Bjarne Håkon Hanssen, etter å ha fått dette presentert, presterer å komme med et forslag hvor han ønsker at sykejournalene skal bli enda enklere tilgjengelig for helsepersonell og enda flere leger. Dette kommer utvilsomt til å føre til mange flere tilfeller av misbruk.

Hva synes dere om denne saken? Bør vi gi helsepersonell lettere innblikk i våre sykejournaler?

Diskuter!
Sitat av obskøn Vis innlegg
Hva synes dere om denne saken? Bør vi gi helsepersonell lettere innblikk i våre sykejournaler?
Vis hele sitatet...
Tja, hvis man i samme slengen ga pasienten mulighet til å se hvem som har sett på journalen (samt grunnen til hvorfor de har sett på den) så ville det vel være fornuftig.
Amitabha's Avatar
Trådstarter
Dette kommer garantert til å få negative konsekvenser for en del pasienter som blir utsatt for ulovlig titting i deres sykejournal.

Teoretisk sett funker det du sier, meitemark, men i praksis ville det ført til mer misbruk.
Jeg er som oftest en svoren forsvarer av vårt rett til personvern, men i denne saken har jeg tatt et annet standpunkt. Det har lenge vært en frustrasjon i helsevesenet fordi de ikke kan dele helseopplysninger med hverandre. Hvis man har en sykdomshistorien ved ett sykehus og man senere må legges inn på et annet sykehus har ikke dette atuomatisk tilgang på din journal. Dette er uholdbart sett fra et medisinsk ståsted og derfor syns jeg det er fint at det blir lettere for helseinstitusjoner å kunne undersøke en pasients sykdomsbakgrunn. Det må naturligvis legges inn rutiner for å hindre missbruk, men dette burde slett ikke by på problemer. Meite har for eksempel en fin ide...
Sitat av obskøn Vis innlegg
Dette kommer garantert til å få negative konsekvenser for en del pasienter som blir utsatt for ulovlig titting i deres sykejournal.

Teoretisk sett funker det du sier, meitemark, men i praksis ville det ført til mer misbruk.
Vis hele sitatet...
Enhver åpning kan selvfølgelig føre til mer missbruk, men hvordan ville det å gi pasientene mer informasjon åpnet for mer missbruk? Enhver som ser på journalen måtte ha identifisert seg, samt oppgitt en grunn til hvorfor man så på journalen. Hvis pasienten lurer på detaljene på saken bør det være et eget ombud som kan sjekke saken nøyere.

Dette ville også løst problemet med at datasystemene hos sykehusene er forskjellige og de ikke kan sende journaler over nett og heller må sende de med billigste måte frakt langs norske veier.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg er som oftest en svoren forsvarer av vårt rett til personvern, men i denne saken har jeg tatt et annet standpunkt. Det har lenge vært en frustrasjon i helsevesenet fordi de ikke kan dele helseopplysninger med hverandre. Hvis man har en sykdomshistorien ved ett sykehus og man senere må legges inn på et annet sykehus har ikke dette atuomatisk tilgang på din journal. Dette er uholdbart sett fra et medisinsk ståsted og derfor syns jeg det er fint at det blir lettere for helseinstitusjoner å kunne undersøke en pasients sykdomsbakgrunn. Det må naturligvis legges inn rutiner for å hindre missbruk, men dette burde slett ikke by på problemer. Meite har for eksempel en fin ide...
Vis hele sitatet...

Jeg kan si deg at dette jobbes det med og få til. Problemet er at det ikke finnes et godt nok krypteringssystem for og tilfredstille datatilsynet. Dette vet jeg fordi jeg kjenner en som jobber med akkurat dette for helsevesenet.
slikt er allerede svært slett behandlet. Jeg jobbet tidligere i budtjenesten for Bodø Kommune og det var titt og ofte at det kom pasientjournaler eller annen svært konfidensiell informasjon sendt igjennom oss uten så mye som en konvolutt eller lignende.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Jeg er som oftest en svoren forsvarer av vårt rett til personvern, men i denne saken har jeg tatt et annet standpunkt. Det har lenge vært en frustrasjon i helsevesenet fordi de ikke kan dele helseopplysninger med hverandre. Hvis man har en sykdomshistorien ved ett sykehus og man senere må legges inn på et annet sykehus har ikke dette atuomatisk tilgang på din journal. Dette er uholdbart sett fra et medisinsk ståsted og derfor syns jeg det er fint at det blir lettere for helseinstitusjoner å kunne undersøke en pasients sykdomsbakgrunn. Det må naturligvis legges inn rutiner for å hindre missbruk, men dette burde slett ikke by på problemer. Meite har for eksempel en fin ide...
Vis hele sitatet...

Jeg skjønner akkurat hva du sier, og skjønner ditt ståsted.
Men så har du de tilfellene hvor personer i helsesektoren misbruker sin stilling til å snike til seg private opplysninger som ingen andre enn fastleger og slikt har noe med.
Kjangsen for krenkelse, spesiellt i små samfunn hvor bygdesladder og liknende er kjente fenomener.
Jeg sier ja til dette, hvor pasient blir fårespurt (om det ikke er liv som står på spill) på fårrhånd, og det skal fåreligge saklig grunn til at journalen til enkelt personer blir lest av personer som vanligvis ikke behandler pasienten.

Nå er ikke jeg noen spesiallist, men skriver bare slik jeg kunne tenke meg at det var.