Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 807
Jeg har en PC med 2 hard disker. En på 30 gig , og en på 6 gig. Jeg trenger selvsagt mere plass , så jeg kjøpte en hard disk av kameraten min. Den er på 150 gig.

Nå har jeg tenkt til og bytte ut den 6 gig disken, med 150 gig. Jeg er veldig grønn på dette, og lurer på om det er noe jeg MÅ huske eller gjøre før jeg setter i gang?

Kan jeg bare skru opp kabinettet , ta ut den gamle, sette inn den nye og ferdig?
Kommer ann på om du skal ha Windows på den eller ikke. Skal du ha OS på disken må du sette jumperen på Master (visst det er IDE HDD), visst ikke så skal den stå på Slave. Ellers er det bare to kabler som skal i.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Siden du sier du er grønn så slenger jeg med et lite bilde som illustrerer hva en jumper faktisk er.

http://www.thg.ru/howto/20051125/images/hdd_jumper_ma.jpg

Ettersom det er en gammel harddisk kan vi gå ut i fra at det er en PATA- og ikke en SATA-disk, så du trenger stort sett bare sjekke at begge diskene settes i samme jumper-mode.

Oversikt over hvor jumperen skal plasseres finner du forresten også på disken, er en liten tabell som viser dette, hvis ikke det står på samme måte som på bildet.

Kan også lønne seg å gå inn i BIOS etter at du har byttet ut disken og se til at du får søkt opp disken.
750604
406057's Avatar
Trådstarter
Jeg skal ikke ha OS på den

Det står J8 jumper settings, så er det noen firkanter og tall.
Jeg kan prøve og tabbe det

9 7 5 3___1
# # # # |||
# # # # |||
10 8 6 4__2

Det står at jeg kan velge mellom SLAVE/PRESENT/MASTER

Takk for hjelpen så langt
Sist endret av 406057; 10. mars 2007 kl. 11:57.
Da må putte jumperen på Slave. Dette gjør du vet å forsiktig dra ut den "Blåe dingsen" som er visst ovenfor, eller noe lignende og putte den på der det er visst at det skal vært Slave.
750604
406057's Avatar
Trådstarter
Ok , tusen takk , jeg prøver om en liten stund , håper det funker
750604
406057's Avatar
Trådstarter
Da jeg åpna PCn så fant jeg bare 1 hard disk på 40 gig. Den var altså delt i 2... 30/10

Og den hard disken jeg kjøpte mangler sånn jumper. Kan man få kjøpt det i butikken?

Kan man gjøre om den hard disken(150gig) til en ekstren hard disk?
Ekstern harddisk = Bærbar harddisk... Dette er en harddisk med "deksel" så den ikke blir så lett skadet, i tillegg så har den en USB kabel som regel... Så nei, du kan ikke det om du ikke setter på den deksel+en lang ledning som er inni kabinettet, helt til bak enden.. Litt vanskelig å forklare med ord:P
kreativ nerd
devotio's Avatar
mopplest: Svaret er jo JA.

Det du må kjøpe er et hardiskkabinett. Den billigste på komplett for 3,5" disker (vanlig i stasjonære maskiner) er denne: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123722

Du bør vurdere hvilket grensesnitt du trenger, FireWire kan være greit å skaffe, men det er ikke sikkert du trenger det, USB2.0 kan være stabilt nok. USB 1 bør du ungå (altså om du har en eldre maskin uten USB2.0 kort i maskinen)
750604
406057's Avatar
Trådstarter
ekke sikker om jeg har usb 1 eller 2(hvordan finner jeg det ut?) , men jeg kunne vel bare festa hard disken med dobbel sidig teip, i bunnen av kabinettet , stikket en ledning ut av et hull som jeg lager.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Om du skal ha disken i maskinen er det langt fra det beste å lage en ekstern HDD av den. Se om du kan finne en eldre HDD med jumpere eventuelt om den HDD'en som er i nå har ekstra jumper sittende på disken.
For aa finne ut hva slags usb du har gaa inn paa device manager---> Hoyreklikke min datamaskin, properties, hardware og trykk device manager.

Naar du er inne der bare dobbeltklikker (aapner) du paa usb og leser.
750604
406057's Avatar
Trådstarter
På den andre hard disken står jumperen på CS. Hvis jeg skal sette inn en til , skal den også stå på cs?

Nå har jeg stappet inn en til strømforsyning. Siden jeg hadde ikke flere ledige strøm ledninger fra den forige. Så nå har jeg en strøm kabel som går bakfra og en som kommer forfra :P

Jeg har prøvd hard disken (120 gb ) UTEN jumper, og med hver hard disk kobla til 2 forskjellige strøm forsyninger. Da jeg skrudde på pc'n da, kom ikke windows opp , men bare hvit på svart:

Reboot and Select proper Boot device or insert Boot Media in Selected Boot Device and press a key

Kommer dette av fordi de er kobla til 2 forkjellige strøm forsyninger eller fordi den ene ikke har jumper?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Fordi du ikke har jumper på!
Jumperen viser til hvilken prioritet Harddisken skal ha. Hovedharddisken (Den som du nå har Windows på) skal ha MASTER - mens den du vil sette inn må ha SLAVE. hvor den fåt strømmen sin fra har selvfølgelig ikke noe med saken å gjøre. Som alle sier - JUMPER!
Sist endret av Keyser Söze; 14. mars 2007 kl. 23:26.
▼ ... over en uke senere ... ▼
750604
406057's Avatar
Trådstarter
Da er det fikset. Jeg hadde ikke 2 jumpere. Så jeg tok den gamle jumperen over til den nye. Slik at den ene hard disken med OS, ikke hadde jumper. Mens den andre stod på slave. Så koblet jeg den nye hard disken på samme feite ledning som DVD'rom'n bruker. Jeg måtte riktig nok sette inn en til strømforsyning, og lage noen hull i kabinettet, men det var vært det for noen ekstra gigabyte