Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  42 9478
Så et par gutter i dag, løpe forbi en politimann og så stjele den politi capsen og kom seg unna. Hadde vært litt kult med en så caps tenker nå jeg, men hva kan i så fall straffen være vis man så skal bli tatt? vil straffen bli noe likt det og naske fra andre mennesker eller vil det bli noe værre siden man stjeler fra en politiman i tjeneste som gjør "Byen sikkrere"?
Haha, minner meg om en kveld jeg å noen venner var ute, hvor det kom en politibil bort for å snakke med oss, da en av mine kamerater i et uvørent øyeblikk stakk armen sin inn i politibilen og fisket med seg alkometeret deres

Virka foresten litt fristende å "låne" en politi-caps, menn kommer nokk aldri til å gidde(=
Sist endret av Petter Pan; 10. juni 2007 kl. 22:09.
Du vil få forelegg. Leste i avisen for en god stund siden om en som gjorde det du nevnte. Er ikke helt sikker, men forelegget kommer nok til å ligge på mellon 3 - 5 tusen kroner. Kansje litt høyere?

Se om du finner noe på www.lovdata.no sjekk under krenkelse av politi eller lignnende.
Da lønner det seg nok å kjøpe en snutekæps selv om det ikke er like kult.
Hva er formålet her da, å fake at man er snut?
Ikke noen god grunn for å "låne" en politi-caps, det beste er skiltet.. Har sinnsykt lyst på et selv.. Men det fører garantert med seg en helvetes straff :P
Sitat av Gubbe
Hva er formålet her da, å fake at man er snut?
Vis hele sitatet...
det er jo fet, desutten er det sikker en del verdi i den, serlig blandt kriminelle
Sitat av Dj_Evelen
det er jo fet, desutten er det sikker en del verdi i den, serlig blandt kriminelle
Vis hele sitatet...

Værdi i og stjele en caps man kan få laga nesten hvor som helst ? neppe..
Vil tippe at det er straff for å fake at man er snut, og så kommer vel straffa for det andre (?) du har gjort under ditt lille cover :P
Hvis du skulle komme i noe trøbbel, så bare si at du fat den i en veikan, eller noe sånt. Da har de ikke moe på deg!
Sitat av diablo
...så bare si at du fat den i en veikant...
Vis hele sitatet...
De vil jo fortsatt ha greie på hvorfor du ikke har "skjønt" at du ikke kan bruke Politiets eiendeler uten lov.
bruk av deler til en tjenesteuniform uansett hvilke type er ulovlig. F.eks en millitær caps til broren din ville kunne medføre at både du og han vil kunne bli straffet, hvis ikke jeg tar feil?

Så det kan godt være politimannen som eide capsen får pryl for å ha mistet den.
"...hvorfor levérte du ikke politi-capsen til politikammeret?"

ser for meg dette blir det første spørsmålet hvis man blir tatt med en ekte politi-caps...
Men herregud, da sier du bare at du ikke viste det ikke var lov og at dere har militær capser hjemme og det ikke har vært no problem.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Det er jo helt idiotisk at man får mer straff av å stjele fra politi enn å stjele i en butikk :P
Sitat av Rubster
Det er jo helt idiotisk at man får mer straff av å stjele fra politi enn å stjele i en butikk :P
Vis hele sitatet...
Kanskje purken også vil ytre personlig frustrasjon ved å true personen som bruker capsen "litt ekstra", siden det er deres yrke og derfor mere personlig?
Jeg og noen kompiser skulle bort til en kompis, og da gikk vi gjennom et sted hvor det er flere rekke blokker holder jeg på å si...lange blokker liksom...så gikk vi igjenom en legeplass som var der, og da stusset jeg over en liten og kompakt kikkert! Så syntes jeg at den var tøff så gikk vi videre...og da kom det flere politimenn imot oss med skjold og våpen...vi bare... "hva faen?". Det viste seg at de skulle slå til i en leilighet der...! vi ble vinket vekk og sto på siden og så på en stund...etter de var ferdige så kom de bort til oss og spurte om vi hadde "stjålet" en kikkert! Så sa jeg at vi hadde tatt den men viste ikke at de var der osv...! De ble driiit forbanna og trua meg med å ta meg med ned til Stasjonen...!

De mente tydeligvis at jeg hadde sjålet denne "kikkerten"...men jeg fikk sånt sett ikke no straff for det.
Sitat av Rubster
Det er jo helt idiotisk at man får mer straff av å stjele fra politi enn å stjele i en butikk :P
Vis hele sitatet...
oh really? tenk deg dette.

A) en hel politiuniform blir stjålet

vs

B) en helt vanlig dress blir stjålet

hva vil gjøre mest skade i senere tid? mest sansynlig politiuniformen ;-)
Hva er straffa for og stjele riksløven? Presterte og stjele den under en rettsak, der jeg var tiltalt. Rimelig stort skilt, som alltid henger bak dommer. Ler fortsatt ganske mye av det. Er sikkert ikke mange som har den liggenes.
Sist endret av SnippeX; 14. juni 2007 kl. 21:36.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av piuu
bruk av deler til en tjenesteuniform uansett hvilke type er ulovlig. F.eks en millitær caps til broren din ville kunne medføre at både du og han vil kunne bli straffet, hvis ikke jeg tar feil?

Så det kan godt være politimannen som eide capsen får pryl for å ha mistet den.
Vis hele sitatet...
Det har vel ikke med selve plagget, men merket/emblemet plagget bærer. Man kan bære en militær beret sivilt så lenge kongemerket er fjernet.
Eieren av plagget vil selvfølgelig ikke bli straffet om han blir frastjålet luen sin. Litt sunn fornuft må det være lov å bruke på Internett også?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av SnippeX
Hva er straffa for og stjele riksløven? Presterte og stjele den under en rettsak, der jeg var tiltalt. Rimelig stort skilt, som alltid henger bak dommer. Ler fortsatt ganske mye av det. Er sikkert ikke mange som har den liggenes.
Vis hele sitatet...

som tiltalt er det vel liten sjangs for at du klarte å komme deg bak dommerstolen og ut med skiltet uten å bli oppdaget ?
Jeg greide å fiske med meg et par håndjern, et belte med "Asker og bærum politidistrikt" og en mag-lite for litt siden når jeg satt bak i en politibil(Jeg slapp å holde henda på den midtkonsollen). Det som skjedde var at jeg fikk gå når jeg kom til stasjonen, idiotene hadde fått bekrefta at det ikke var meg de var ute etter.


Man gjør dumme ting når man drikker, heldigvis ble jeg ikke tatt.
edit: bilde:
http://img.photobucket.com/albums/v2...r/DSC00025.jpg
Sist endret av Bundy; 4. mai 2008 kl. 14:37.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det er forbausende mange her som ser ut til å tro at politiet er lovgivende makt, altså lager lovene...
Så lenge du stjeler noe fra noen på et offentlig sted, vil det så og si alltid være grovt tyveri. Det vil også bli vektlagt hvor samfunnskadelig tyveriet er, og det vil nok også bli vektlagt at du stjal fra en offentlig tjenestemann. Grovt tyveri straffes med bøter eller fengsel inntil 6 år. Noe mer nøyaktig svar enn det er det umulig å gi.
Vet ikke om dette vil gå under "forulemping av offentlig tjenestemann" også?
Det første jeg tenkte på når jeg las dette, var denne filmen: http://youtube.com/watch?v=J4-clPg14y8
Bigger than Jesus
Sgt. Pepper's Avatar
Har en politicaps selv, og politi uniform:P vill ikke si hvordan jeg fikk den:P
Sitat av DannyFugl
Har en politicaps selv, og politi uniform:P vill ikke si hvordan jeg fikk den:P
Vis hele sitatet...
Så hvorfor forteller du oss det da?
Sitat av adrianG
Så hvorfor forteller du oss det da?
Vis hele sitatet...
Fordi han er umenneskelig kul og vil ha creds fra kidz som ser opp til ham for at han har det
Fatter ikke at slike tråder få stå i forumet... 99% av de som svarer på slike spørsmål har jo INGEN eller tilnærmet INGEN kunnskap om jus, delvis eller i den norske lovgivningen i sin helhet. Kontakt heller jussportalen.no - det er gratis, og de svarer deg kjapt og korrekt.
Sitat av SnippeX
Hva er straffa for og stjele riksløven? Presterte og stjele den under en rettsak, der jeg var tiltalt. Rimelig stort skilt, som alltid henger bak dommer. Ler fortsatt ganske mye av det. Er sikkert ikke mange som har den liggenes.
Vis hele sitatet...
pics or it didnt happen.
Haha. hadde vært konge og hatt et snute skilt. Da skulle jeg faen meg hatt det fett :P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av tutte87
som tiltalt er det vel liten sjangs for at du klarte å komme deg bak dommerstolen og ut med skiltet uten å bli oppdaget ?
Vis hele sitatet...
I pausene pleier advokatene og alle involverte å gå ut for å prate.
▼ ... flere år senere ... ▼
Er det lov å eie en ekte norsk politi cap/hatt?

Om det er lov så kan de jo ikke ta den fra deg, stjålet eller ei. De kan jo ikke vite om den er stjålet eller ikke?

Nokon som veit?
Må være lov det, ellers er Politiet i seg selv en gjeng kriminelle.heh

Fra spøk til alvor, ja det er lov. Men plagget kan ikke inneholde en form for identifisering som du ikke har yrkesrelasjon til. Såvidt jeg forstår fra Lovdata gjelder dette uniformer generelt innenfor staten/tilknyttet staten.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Må være lov det, ellers er Politiet i seg selv en gjeng kriminelle.heh

Fra spøk til alvor, ja det er lov. Men plagget kan ikke inneholde en form for identifisering som du ikke har yrkesrelasjon til. Såvidt jeg forstår fra Lovdata gjelder dette uniformer generelt innenfor staten/tilknyttet staten.
Vis hele sitatet...
Innholder ikke politi capsen det da? Så den blir ulovlig å eie?

Jeg skjønner ikke ?
Om symbolet som identifiserer capsen til Politiet er fjernet, er capsen å betrakte som en ordinær caps. Og i sin form da lovlig eie og bruke. Har selv et par liggende her et sted, noen med merke også tror jeg. Uten at disse noen gang har blitt benyttet av meg, eller er til salgs med merke på.
En som gikk i klassen min ifjor stjal politivest og lekte innsatsleder, og ble tatt fordi han la ut bilde av det på Facebook. Straffen? Vaske politibiler only...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Straffen for å stjele en caps er lik enten det er en politicaps eller en Yankeescaps. Problemet er først og fremst at du napper den fra politimannens hode. Da er det forulempelse av offentlig tjenestemann, som kan (og blir) straffet med saftige bøter eller fengsel.

Skal du absolutt rappe noe fra politiet, så sørg for at det skjer uten at de er i nærheten. Vær også obs på verdi, små ting kan fort være dyre...
Refleksvest er vel kanskje ikke vært så mye i kroner og øre, men i autoritet...
Kompis av meg som jobber på bilpleie sjappe huket med seg en snute batong hjem.. Kler veggen meget godt!
Sitat av Evelen2 Vis innlegg
det er jo fet, desutten er det sikker en del verdi i den, serlig blandt kriminelle
Vis hele sitatet...
Hvem i helvette kjøper en politi-caps for stor verdi? nå vet jeg ikke hva store verdier er for deg, men det høres ut som lommerusk

Peace
▼ ... over en uke senere ... ▼
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Pappa hadde funni et sånt politimerke på jobben som jeg fikk, så satt jeg det på en cola caps, Like a boss