Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 1129
Har fått tak i geforce 7800gtx, men når eg satt det i pcen min var det bare vifta som gikk i rundt og det kom ikke noe bilde på skjermen..
Noen som hva grunnen kan være? Kan eg ha for liten strøm forsyning?
Og hvor mye krever dette kortet?

takker for svar
Noen skjermkort har en liten strømkontakt på seg.
Der skal du koble til en passende ledning fra strømforsyningen.
Sjekk i bruksanvisningen om ditt skjermkort har en sånn kontakt.

Gjetter på at strømforbruket også står i bruksanvisningen, oppgitt i A(ampere), mA(miliampere) eller W(watt).
Trådstarter
Men har ikke noe pakning på kortet, fikk det av en kompis... Så blir litt vanskelig å finne ut:S
Men ja, når du sier det ser det ut som noe ekstra som skal i kortet...
Når du kommer med så lite info som du gjør, så er det vanskelig å si om strømforsyninga di er for lita.
Dette er info som er et must å vite:
*antall disker
*Hvilken cpu
*antall drev/hvilke drev
*Mange vifter
*Hvilken strømforsyning.
Sist endret av LordPalo; 5. august 2007 kl. 16:44.
Trådstarter
Holder på å sjekk nå...
- AMD Athlon 64 3500+
- Disker? Har to, en på 20gb og en på 300gb
- Strømforsyning: 350w
- Drev?
- Har ekstra vifter for tiden, men kortet skal vel vise ett bilde selv om det ikke er nok vifter?

Sorry at eg er helt noob:S
Den strømforsyninga er nok i minste laget ja.
Med drev så mener jeg cd-rom-dvd-rom eller noen brennere.
Prøv å koble fra mest mulig av det utstyret du har. Kjør med kun det aller nødvendigste, da skal du kunne klare å fyre opp skjermkortet (kanskje)
Sist endret av LordPalo; 5. august 2007 kl. 16:51.
Trådstarter
Var det eg tenkte:S
Men tror du det vil funke med en større en, siden vifta på kortet går i rundt? Så er funker vel sikkert kortet?
Vanskelig å si, men jeg ville prøvd å koble ifra mest mulig unødvendig dill dall.
Det beste var om du hadde en du kunne lånt en psu av og prøvd, for å være sikker....
Sist endret av LordPalo; 5. august 2007 kl. 16:53.
Trådstarter
Ja, det blir vel vanskelig å si for deg.. Men hva kan eg kople vekk? Usb'er og firewire og slikt?
Andre ting?
Prøv denne : http://www.extreme.outervision.com/p...ulatorlite.jsp så ser du hva du trenger av strømforsyning
Du kan koble av den hardisken som ikke har os, dvd/cd-rom stasjonene, de fleste viftene, dog ikke den til cpu
Å koble bort usb og firewire er ikke nødvendig, sålenge du ikke har koblet noe til portene (vil kun trekke strøm ved belastning)
koble vekk den disk, koble ut cd/dvd rom hvis du har fler. Har du brukt for alle viftene? hvis ikke kan du koble ut et par av de også. på den måten får GPU'en din mere strøm

Edit: Var et par sek for treg
Sist endret av Sokkull; 5. august 2007 kl. 17:00.
Trådstarter
Okey, det skal eg prøve
takk for hjelpen, skal prøve nå, skriver inn etterpå om hvordan det gikk:P

Har prøvd nå, men det funka ikke.. Skjedde akkurat det sanne som før, at vifta på kortet gikk i rundt, men det kom ikke noe bilde på skjermen:S
Trådstarter
Jepp, får se om eg får lånt meg en strømforsyning en plass.. Skulle visst få kortet for 500,-, det er vel ikke så verst? Så ett som lå brukt på nettet til 1200,-
500 kr er grei pris for det kortet. Ikke en krone mer...
Trådstarter
okey, men lurte på å kjøpe meg nytt..
Kanskje 8600gts eventulet 8800gts.. Noen som anbefaler noe?
Er vel bare 500kr i mellom de viss eg ikke husker helt feil?

Ble litt off topic dette da, men men:P
Har du prøvd å koble i en passende ledning fra strømforsyningen til strømkontakten på skjermkortet?
Kan være at det bare er det som skal til.(nå som du har koblet fra alt det andre som trekker strøm som du ikke trenger)
Søk litt på nettet og se om skjermkortet ditt har en sånn strømkontakt.
Trådstarter
Ja, det skal eg gjøre.. fant noe på kortet som så ut som det skulle være noe i, men fant ingenting fra strømforsyningne som så ut til å passe inn der:S
Skal søke litt rundt
Her ser du at det skal en 6pin inn i skjermkortet..men vet ikke om det er akkurat samme kort som deg da :P

Mvh Proxer
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Alex90
Ja, det skal eg gjøre.. fant noe på kortet som så ut som det skulle være noe i, men fant ingenting fra strømforsyningne som så ut til å passe inn der:S
Skal søke litt rundt
Vis hele sitatet...
Du får kjøpt overganger fra 4pins MOLEX (kabel som er bakpå harddiskene dine) til 6pins GPU (kabel som er på skjermkortet ditt) på f.eks komplett.no, mpx.no datakjeden.no etc :-)
Trådstarter
Sitat av Proxer
Her ser du at det skal en 6pin inn i skjermkortet..men vet ikke om det er akkurat samme kort som deg da :P

Mvh Proxer
Vis hele sitatet...
På det bilde, er det der bakers du mener det skal noe inn, for eg har en sånn svart ting på kortet som det ser ut til at det skal noe inni:P
Tar jeg ikke helt feil så skal en sånn hvit ledning:
Ledning
inn her
Grafikkort
Sist endret av ProXhimo; 6. august 2007 kl. 11:37.
Det var kanskje en grunn til at "kameraten" din ga deg det kortet :P

Nei men prøv å fiks deg ny psu, eller som jeg måtte gjøre fikse litt på jumper settings.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av ProXhimo
Tar jeg ikke helt feil så skal en sånn hvit ledning:
Ledning
inn her
Grafikkort
Vis hele sitatet...
Skal ganske godt gjøres å få en 4pins Molex kontakt inn i en 6pins GPU kontakt.

Men det første bildet du linker til viser en overgang fra molex til skjermkortets kontakt.
Trådstarter
Ja, ser ut til at det er en sånn eg trenger, er ikke rart det ikke funker da:P
Skal se om eg får tak i en slik 6pins gpu kontakt
All ære til AtXbYeA, fokuserte ikke så mye på bilde, alt jeg vet er at jeg bruker en 4-pins ledning på mitt 7900gt.
Trådstarter
Ser på kortet mitt at det skal være 6pins