Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 5122
Jeg bor på en gård hvor det er to utelamper på 200W som står på 24/7, strømforbruket blir jo rimelig høyt på et år.
Så jeg skal prøve å bygge en 100W LED utelampe med skumringsrelé. Dette vil redusere strømforbruker ganske mye og jeg håper på at lysemengden blir like stor.

Har bestilt to stk 50W LED, to stk LED drivere og to stk reflektorer.

Valget stod mellom to stk 50W LED eller en stk 100W LED.

I følge eBay:
To stk 50W = 3600*2 = 7200 lumen
En stk 100W = 6100 lumen
Dette kommer helt sikkert ann på driveren jeg har kjøpt, hvor mye strøm og volt som den klarer å levere.
Total lysmenge blir sikkert ganske lik, men planen er å plassere de 50W pærene med litt mellomrom slik at lysspredningen blir litt større enn med bare en 100W pære. Dette er min teori, om det er riktig vet jeg ikke.

Jeg skulle sikkert kjøpte andre drivere, men disse skal være vanntette og det er et krav jeg har siden den skal stå ute og de var de billigste jeg fant.

Jeg har en kjøleribbe fra en forsterker som jeg skal bruke. Den skal begge pærene festes på og jeg tenkte å lage en slags "lampeskjerm" av dette, og tette med silikon.

Nå venter jeg egentlig bare på å få pærene og drivere slik at jeg kan begynne.
Alt skal være sendt idag utenom reflektorene, så det kan jo ta litt tid før prosjektet begynner ordentlig.

Jeg tenkte å prøve å lage en liten tegning i mens, slik at dere kanskje skjønner idéen min bedre.

Håper dette blir velykket slik at den kan erstatte 200W lampa, evt. lyse enda bedre! Hvis den gjør det skal jeg bygge en til og erstatte den andre 200W lampa også.
Sist endret av Torst3in; 16. januar 2012 kl. 14:52.
Venter i spenning
Men gir ikke de litt lite lys? Føler at lysbilder kanskje blir litt smalt.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Venter i spenning
Men gir ikke de litt lite lys? Føler at lysbilder kanskje blir litt smalt.
Vis hele sitatet...
Han har kjøpt reflektorer, noe som skal spre lyset mere. Ellers er LED kun rett fram forsåvidt. Lurer litt på om jeg heller kanskje ville brukt linse.
Ønsket mitt er å spre lyset mest mulig.

Hvis dere blar litt ned i denne tråden kan dere se virkningen av reflektor og linse. Dette er ikke reflektoren jeg har bestilt, jeg håper de jeg har valgt sprer lyset litt mer. Grunnen til at jeg bruker reflektor jeg har valgt, er å sende lyset mest ut til siden og fremover, jeg trenger ikke at det lyser rett opp og ned.
En 500W halogen er på 9500 lumen, og 300W er på rundt 6500 lumen. Vet ikke hva en 200W er på men kanskje 4000 lumen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Torst3in Vis innlegg
Ønsket mitt er å spre lyset mest mulig.

Hvis dere blar litt ned i denne tråden kan dere se virkningen av reflektor og linse. Dette er ikke reflektoren jeg har bestilt, jeg håper de jeg har valgt sprer lyset litt mer. Grunnen til at jeg bruker reflektor jeg har valgt, er å sende lyset mest ut til siden og fremover, jeg trenger ikke at det lyser rett opp og ned.
Vis hele sitatet...
Heisann!
her ser du resultatet av reflektor, linse og driver med kun 10watt!
Du får en gjevn og fin lys kjegle med reflektor og linse.

http://www.langhelg.net/P1020531.JPG-for-web-large-r.jpg

http://www.langhelg.net/P1020532.JPG-for-web-large.jpg

Kan du legge inn et bilde når du har montert utelyset?
2X50watt høres heftig ut
Det høres også ut som problemer med varmeavsetning... Med tanke på at varme begrenser levetiden og at "kina-LEDS" ikke alltid lider av en skrekkelig streng kvalitetskontroll i utgangspunktet er det fort potensiale i å tape mer penger på komponenter enn man sparer i strøm.

Men gøy er det! Kommer til å følge med og gleder meg til å se prosjektet ferdig
Sitat av pseudomono Vis innlegg
Kan du legge inn et bilde når du har montert utelyset?
2X50watt høres heftig ut
Vis hele sitatet...
Jepp, det som var planen med loggen

Sitat av epifant Vis innlegg
Det høres også ut som problemer med varmeavsetning... Med tanke på at varme begrenser levetiden og at "kina-LEDS" ikke alltid lider av en skrekkelig streng kvalitetskontroll i utgangspunktet er det fort potensiale i å tape mer penger på komponenter enn man sparer i strøm.

Men gøy er det! Kommer til å følge med og gleder meg til å se prosjektet ferdig
Vis hele sitatet...
Ja, det er sant, men er jo mest for morro skyld
Vet ikke helt om jeg skal montere lampa på en husvegg eller en påle et lite stykke unna bygninger. Med tanke på at den ikke blir nemko godkjent.
Håper du får til dette.
Monterte i fjor nye spotlights i taket hos en nabo, det var 7W LED. De lyser bedre enn 1 vanlig 50W!
Helt syke greier, det spørs jo som du sier helt på hvilken driver og linse du har. Venter i spenning!
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Håper du får til dette.
Monterte i fjor nye spotlights i taket hos en nabo, det var 7W LED. De lyser bedre enn 1 vanlig 50W!
Helt syke greier, det spørs jo som du sier helt på hvilken driver og linse du har. Venter i spenning!
Vis hele sitatet...

Hvorfår lage så mye ut av det. Får jo ferdig laget for 500kr ? jobb heller 1 time overtid også har du spart den 100 lappen. Led, driver, kjøleribbe koster jo nesten like mye

http://www.ebay.com/itm/New-50W-High...item337162ff62
Sitat av Markula Vis innlegg
Hvorfår lage så mye ut av det. Får jo ferdig laget for 500kr ? jobb heller 1 time overtid også har du spart den 100 lappen. Led, driver, kjøleribbe koster jo nesten like mye

http://www.ebay.com/itm/New-50W-High...item337162ff62
Vis hele sitatet...
Vi syns det er gøy å lage ting selv, ikke bare kjøpe ferdige produkter og skru det opp.
I helga fikk jeg pakke i posten. Den inneholdt de to LED pærene jeg hadde bestilt. Nå må jeg bare vente på driveren og reflektoren før jeg borrer noen hull, i hvert fall reflektorene. Reflektoren passer bare en vei og hvis jeg borrer feil, vil lyset spre seg feil i forhold til hva jeg ønsker.


Ikke verdens beste innpakning.


men ser ikke ut som de har noen fysiske skader. Pluss tegnet er det selgeren som har tegnet på.


Sammenligning med en kjærlighet på pinne.
Det eneste problemet som jeg ser med dette prosjektet er kjøling. En varm sommernatt kan sikkert minske levetiden drastisk.
Er interessert i å se et bilde av kjøleribben

Ellers venter jeg i spenning på resultat
Sist endret av oPRE; 7. februar 2012 kl. 23:15.
Stilig!
Har planlagt og bygge noe LED prosjekter selv.
Skal gi deg Cred for å putte inn linker te komponentene du bruker,
og med masse fine bilder, er det nesten som å bygge det sjøl da. :P hehehe
Sitat av oPRE Vis innlegg
Det eneste problemet som jeg ser med dette prosjektet er kjøling. En varm sommernatt kan sikkert minske levetiden drastisk.
Er interessert i å se et bilde av kjøleribben

Ellers venter jeg i spenning på resultat
Vis hele sitatet...

Kjøleribbe fra en forsterker. Håper denne er stor, bra nok. Vil helst ikke ha noen vifter.


Måtte fjerne alle komponentene, litt grisete med kjølepastaen.


Mellom kjøleribben og transistorerene var det to små plastikk "lapper" på hver transistor for å hindre kortsluttning. Noen av de satt så hardt at jeg ikke fikk de av. Tenkte kanskje jeg skulle pusse ned med veldig fint sandpapir, for å få det vekk helt. Blå isopropanol var ikke nok.

Sitat av Jari Vis innlegg
Stilig!
Har planlagt og bygge noe LED prosjekter selv.
Skal gi deg Cred for å putte inn linker te komponentene du bruker,
og med masse fine bilder, er det nesten som å bygge det sjøl da. :P hehehe
Vis hele sitatet...
Tusen takk. Skal prøve å være flink med bilder
Laster opp et nytt bilde senere i kveld, hvor LED pærene er lagt opp på kjøleribben for å sammenligne størrelsen.

Jeg lovte et bilde i løpet av kvelden.
Ikke verdens beste bilde, men her får dere en liten ide.

Sitat av Jeg lovte et bilde i løpet av kvelden.
Ikke verdens beste bilde, men her får dere en liten ide.

[URL=https://imma.gr/36963
[/url]
Vis hele sitatet...


Har en 100W led hjemme selv. Lagde en kjøleløsning til den men den var for liten. Kan ta bilde av den hvis du har interesse av det.

Men den kjøleribben som du har der er begrenset at den får varme fra transistorene over hele. Tror selve platen som er der er for tynn for å lede ut varmen fra bare 2 punkter.

Hvor tykk er den egentlig ?

Hvis du kjenner at ribbene "under" hver av ledene er mye varmere enn ribbene som er lengts unna kan du sette på en ekstra alminiumsplate som hjelper til og fordele varmen utover hele.

En led har bare virkningsgrad på rundt 10% så du må ca kvitte deg med 90W med varme og det uten at ledene blir for varme fordi da går levetiden ned dramastisk.
Sist endret av Markula; 10. februar 2012 kl. 02:23.
10% virkningsgrad? Det hørtes veldig lite ut! Kilder?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av wanna-b Vis innlegg
10% virkningsgrad? Det hørtes veldig lite ut! Kilder?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Luminou...acy#Examples_2

Kort sagt ein plass mellom 5 og 15% om du tar med tap i PSU. 20-25% om du ikkje tar med tap i PSU.
billige Led ligger opp til 22%, med moderne og kvalitets materiale kan en nå 40%.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Jari Vis innlegg
billige Led ligger opp til 22%, med moderne og kvalitets materiale kan en nå 40%.
Vis hele sitatet...
Kjelde?

http://www.greenstarled.com/new-high...ilips-lumileds (som rett nok er eit år gammal) seier at 125lm/W er 'ultra-high efficiency LEDs'. Teoretisk maks er 683lm/W, så det vil jo sei virkningsgrad på omlag 18.3%, før straumforsyning og slikt. Og Phillips er ikkje billig-LED.
Hmmm, husker å ha lest att Cree har slått barrieren på 200lm/W, de ligger nå vell rundt 240lm/W.
Det er da riktignok 35%, men mener å ha komt over noen andre og så låg litt over der igjen.
1 år gammel LED teknologi idag er ikke hva det en gang var. :P
Ps: det er nå 10 om morgenen på en søndag. kan være jeg er litt off på specsa her. :P
For den som er interessert i hvor langt LED teknologien er kommet i dag, og hvordan det hele begynte, så anbefaler jeg episode #71 av podcasten "The Amp Hour", http://www.theamphour.com/2011/11/28...ed-lucubrator/. "This weeks special guest is John Edmond, the co-founder and Director of Advanced Optoelectronics Technology at Cree, Inc in Durham, NC."

Jeg har hørt den, men husker ikke så mye av "tallene", uansett en veldig interessant episode
Sitat av wanna-b Vis innlegg
10% virkningsgrad? Det hørtes veldig lite ut! Kilder?
Vis hele sitatet...

De 2 ledene til sammen er 100W. Den teoretiske 100% virkningsgrad er på 683 lumen per W. Så hvis man tar 683*100W får man 68300lumen med 100% virkningsgrad. De 2 ledene var på 7000 lumen tilsammen.

68300/7000= 9,76 % virkningsgrad. Jeg runnet det av til 10%. Når ledene blir så kraftige går også ofte virkningsgraden vesentlig ned i forhold til hva som de har klart med cree ledene. Og de er ofte bare på 3-5W.

Fra wikipedia:
Cree's XLamp XM-L LEDs, commercially available in 2011, produce 100 lumens per watt at their full power of 10 watts, and up to 160 lumens/watt at around 2 watts input power.

Så belaste dem fult ut går vikrinigsgraden ned.
ja, er sant det.
har lest så mye om LED nå att hodet mitt sprenger snart. :P
men LED er kult, og LED er fremtida, så da er det viktig å holde seg fag oppdatert.
Hei Torstein,

det virker som kjølingen din er litt liten.. har selv en 100W LED-lampe, og den har en STOR kjøleribbe bak. 25x30x20 cm, og den blir fremdeles litt varm. Dårlig kjøling er grunnen til at de fleste LED-lamper blir degradert med tiden.. Hvis du tar en titt på sidene til Department of Energy har de en ganske god forklaring på hvorfor LED-lamper blir dimmet med tiden: http://www1.eere.energy.gov/building...ledbasics.html

Frem til sommeren bør det gå greit hvis du har lampen ute, men innen den tid bør du prøve å øke kjølingen litt, og kanskje bruke litt god gammeldags kjølepasta?

Lykke til, og veldig bra at du viser hele prosessen! Spennende lesning!
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Torst3in's Avatar
Trådstarter
Litt treig, men vært opptatt med mye annet i det siste.

Jeg fant fort ut at den kjøleribben jeg hadde valgt var for dårlig, ble alt for fort varm.




Her ser dere den nye kjøleribben min. 16x13x4cm. Den er ikke helt optimal denne heller, men blir ikke særlig varm. Har bestemt meg for å lage 50W lampe istedet for 100W, pga. mangel på god nok kjøleribbe.


Prøvde først med bare en slik reflektor, men ble egentlig misfornøyd.


Så med prøvde jeg med reflektor + denne linsa, men forsatt ikke helt fornøyd.


Jeg hadde denne lommelykta liggende, så jeg prøvde å bruke dens reflektor for å få et bedre resultat.


Jeg brukte dremel for å lage et større hull i reflektoren fra lommelykta, så tok jeg den reflektoren over den lille reflektoren samt linsa.




Slik ble det til slutt. Reflektoren er bare teipet sammen for testing, en bedre løsning kommer senere.

Resultatet med den lille reflektoren, linsa og reflektoren fra lommelykta er utrolig. Perfekt for utelampe. Lyser bedre enn 200W lampa vi hadde fra før. Rart å sammenligne denne 50W LED lampa mot ei vanlig 50W halogen pære man har inne i huset.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men lyset med den lille reflektoren og linsa ble for alt for spredt i forhold til mitt ønske. Kanskje det passer hvis man skal lyse oppe et rom hvor det trengs lys alle veier, men ikke hvis det skal lyse opp 200 meter bort over.

Pga. forsikring blir nok ikke denne lampa brukt på fjøset. Har ringt vårt forsikringsselskap og de godtar at vi kjøper LED lamper fra utlandet, siden disse er akkurat de samme som blir solgt i Norge og er CE merket. Da blir det en 100W lampe og en 50W lampe. Grunnen til at vi kjøper fra utlandet er fordi vi sparer utrolig store summer penger.


Lykta fra Clas Ohlson måtte jo brukes til noe
Her med 30W LED og 3Ah batteri. Perfekt for portabelt arbeidsbelysning eller solid turlykt. Batteriet varer i over 2 timer, har ikke testet mer.
Et tidligere prosjekt var å montere xenon i denne lampa, da brukte jeg et 35W xenonsett for motorsykkel og den reflektoren som tilhørte lampa. Dette fungerte utmerket, lyste opp ekstremt langt. Ulempen var at batteriet holdt bare 15 minutter.
Sist endret av Torst3in; 21. april 2012 kl. 17:39.
Å handle LED i Norge er helt klart overpriset og dyrt.
LED online og Lysbutikken har priset seg helt vekk spør du meg

Her er det et par eksempler i fra Lysbutikken kontra Ebay:

http://www.lysbutikken.no/default.asp?ItemID=5125

http://www.ebay.com/itm/Wireless-Rem.../400279010135?

http://www.lysbutikken.no/default.asp?ItemID=5096

http://www.ebay.com/itm/5M-Waterproo...item58937a3603

I tillegg til disse eksemplene kan jeg nevne: 1.stk LED G4 pære i Norge 110 kr mot 14 kr på Ebay