Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1970
Hei,
jeg gikk forleden til innkjøp av en AK-47 softgun produsert av Cybergun.

1. I butikken fikk jeg tilbud om å kjøpe et batteri som øker skudd\sekund. Er det bare høyere volt på batteriet som gjør dette?

2. Batteriet jeg fikk med er et nikkel-metallhybridbatteri (NiMh) på 8,4 volt og 1100 mAh. Vil det være mulig å bytte dette med et Li-ion eller -poly batteri med samme volt, men mer mAh slik at rifla kan skyte flere ganger uten å lade? Hva vil eventuelt bakdelene være med å gå over til poly\Lithuim batteri i forhold til NiMh?

3. Hva er ca. ladetiden på batteriet (1100 mAh, NiMh) ved bruk av en lader som leverer 250 mAh. Jeg pleier å lade 5 timer, men vet ikke om dette er riktig. Ser at jeg helst bør bruke en lader som leverer C\10 og lade 10 timer, men det har jeg desverre ikke.

Hvis noen vet hvordan man skal lade NiMh-batterier så bare post Disse batteriene er kresne på ladingen så er interessert i å vite litt om det.
Har f. eks hørt at det er lurt å tømme det for strøm og lade det helt opp en gang i måneden for å slippe "memory-effekten"?
NiMh-batteriet må du lade helt ut føre du lader det opp igjen, for ellers vil det "huske" at det var tomt på f.eks. 10%. Det finnes ladere til disse batteriene som lader det ut for deg, så du slipper å stå å skyte helt til batteriet er tomt.
Trådstarter
Sitat av webBIZ Vis innlegg
NiMh-batteriet må du lade helt ut føre du lader det opp igjen, for ellers vil det "huske" at det var tomt på f.eks. 10%. Det finnes ladere til disse batteriene som lader det ut for deg, så du slipper å stå å skyte helt til batteriet er tomt.
Vis hele sitatet...
Sikker på det med utlading? Tok meg bare en kikk her og den sier det motsatte.

Har også hørt at det finnes ladere som stopper strømtilførselen når batteriet er fult slik at man ikke overlader det. Gjør laderene du prater om det også?
er det ikke nicd som har memory effekt, mens nimh har lavere maks utladnings strøm?
Trådstarter
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
er det ikke nicd som har memory effekt, mens nimh har lavere maks utladnings strøm?
Vis hele sitatet...
Tror NiMh også lider av memory-effekten. Utladningstrømmen vet jeg rent lite om.
Sitat av anxo Vis innlegg
1. I butikken fikk jeg tilbud om å kjøpe et batteri som øker skudd\sekund. Er det bare høyere volt på batteriet som gjør dette?
Vis hele sitatet...
Ja, høgere volt fører til høgere skuddtakt. Noe som igjen fører til mer slitasje på våpenet.
Sist endret av olechrw; 24. juli 2010 kl. 16:50.
Sitat av anxo Vis innlegg
2. Batteriet jeg fikk med er et nikkel-metallhybridbatteri (NiMh) på 8,4 volt og 1100 mAh. Vil det være mulig å bytte dette med et Li-ion eller -poly batteri med samme volt, men mer mAh slik at rifla kan skyte flere ganger uten å lade? Hva vil eventuelt bakdelene være med å gå over til poly\Lithuim batteri i forhold til NiMh?
Vis hele sitatet...
ingen problem, men du må ha en mer avansert lader til lipo. (som er beregnet for lipo, hvis du ikke har det fra før)
Trådstarter
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
ingen problem, men du må ha en mer avansert lader til lipo. (som er beregnet for lipo, hvis du ikke har det fra før)
Vis hele sitatet...
Ok. Hva med lithiumbatterier da? Trenger jeg en en annen lader der også eller kan jeg bruke den jeg bruker på NiMh-batteriene nå?

Ups, mente egentlig: Hva med Li-ion batterier da?
Sitat av anxo Vis innlegg
Sikker på det med utlading? Tok meg bare en kikk her og den sier det motsatte.

Har også hørt at det finnes ladere som stopper strømtilførselen når batteriet er fult slik at man ikke overlader det. Gjør laderene du prater om det også?
Vis hele sitatet...
Da skylder jeg på skolen min, det var der jeg hørte det av en lærer altså, ikke noen elev
▼ ... noen uker senere ... ▼
Her er det mye fram og tilbake.

Nimc er en veldig gammel type batteri teknologi, kom for sikkert 30 år siden og er lite brukt i dag. De har minne effekt og må tømmes helt ut før de kan lades opp igjen, når de er fulladet må man slå av laderen hvis den ikke er smart og gjør det av seg selv. Men bare glemm disse type batterier, de er gamle og brues ikke i dag og grunnen til det er at energi/vekt og størelseforhold er dårlig. De kan vaneligvis bare lades opp 500 ganger før de må byttes ut.

Nimh er en nyere type batteri som er mer brukt. Eldre nimh batterier har også minne, men nyere nimh altså de som er bare noen år gamle har ikke det. De trenger spesielle ladere som er beregnet til å lade opp nimh batterier.

Men i dag er det Lithium ion batterier som gjelder, frem til i dag har de vert på beta stadi kan du si men hver år blir det brukt mange milliarder på utvilking av disse batteriene. Det som lenge har vert et problem er at batteriene kan eksplodere hvis man lader eller bruker batteriene feil men det er ikke lenger et problem i dag. Disse batteriene har over 4 ganger så mye energi som lipo og ca dobbelt av nihm når man tenker på størrelse og vekt og det øker stadig. Men de har en cellespenning på 4,2 volt ved fulladet batteri. så hvis du tar 2 celler i serie får du ca 8 volt som vil funke bra. Og man trenger ikke å være redd for å lade batteriet litt selv om det er langt fra tomt. Man kan lade en celle over 3000 ganger uten at batteriet mister noe energi. Men man trenger da også en lader som er beregnet for disse type batterier.

Så hvis du i dag har 1100 mah og 8,2 volt vil du kunne sette sammen 2 lithium batterier i serie og få samme spennigen og sikkert 2500-3000 mah så samme størrelse og vekt som batteriet som du har i dag. Det skjer mye på batteri fronten fremover!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ikke sett inn ett batteri med høyere spenning(volt) en det motoren(våpenet) klarer, resultatet blir ødelagt motor!