Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1393
har en eller annen idiot som logger inn på mitt tråløse internett har tenkt å sitte passord på det men får det ikke til

går det ann å finne ut hvem han er ? har en såkaldt MAc adresse

vil gjærne vite hvem han er ?

ruteren er av typen topcom
Du finner ikke ut hvem han er bare med MAC adressen, med mindre du klarer å spore det til PC navnet. Mac adressen er "idn" til det trådløse kortet hans. Men hvis du ikke får bytta passord på routern, så kan du sperre mac adressa hans. Slik at bare spesifikke MAC adresser får tilgang
KillMe's Avatar
Trådstarter
69 0
TAKK prøver det nestegang han logger på . må se mac adresen hans først
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sett på kryptering av nettet ditt så slipper du problemer fra ham i en stund framover i alle fall.
KillMe's Avatar
Trådstarter
69 0
hmm? hvordan gjør jeg det da ? ska prøve med og blokke mac adressen hans
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Det gjør du i routeroppsettet ditt. Les manualen eller bruk nøtta di til å lete fram instillingene.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Kryptering er bare tull da det ødelegger for ytelsen på nettverket. Sett på mac filtrering du. Gjøres ganske enkelt i ruteroppsettet .
Jada. WPA kryptering stjeler båndbredde. MAC filtrering kan man komme rundt, WEP krypering er nokså enkelt å "knekke". Men, poenget er at dette sikkert bare er en som har funnet et ubeskyttet trådløst nettverk. Ikke en super hacker, som setter alle krefter inn på å sitte på akkurat dette trådløse nettverket.
Sett på MAC filtrering i første omgang du, også kan du evt. sette på 128 WEP krypering. Da er du rimelig sikret, uten å miste båndbredde. Også sjuler du SSIDn din, så finner man ikke nettverket ditt, uten å enten vite det nøyaktigenavnet på det, eller sitte å snuse etter signaler. Evt. lag et komplisert navn på nettverket også.
KillMe's Avatar
Trådstarter
69 0
nå tror jeg ikke at denne naboen eller hvem han er er sånn supersmart at han kon lure seg rundt , finne snarveier og sånt

men på mac filter , de du legger til er det de som ikke får tilgang eller er det de
som får tilgang?
Sist endret av KillMe; 30. juli 2005 kl. 14:29.
Det kan sikkert være forskjellig. Men det mest vanlige er å legge inn de som skal ha tilgang. Det har det iallefall vært på alle routerne jeg har vært borti.
KillMe's Avatar
Trådstarter
69 0
nå har jeg slått på mac filtrering . men det står at han forsatt har tilgang. hva er i veien?

Edit: oki . jeg la til han jeg , men internetten har jo ikke forsvunnet her ?

hvis jeg slår på sånn wep kryptering , hvordan får jeg de andre pc ene til å funke

hva er mode ? hex eller ascii

wep key 128 bit?

og så står det key 1, key 2, key 3 og key 4 hvor det er fylt inn med 00000000
Sist endret av KillMe; 30. juli 2005 kl. 14:41.
velg hex, sats på 128 bits wep kryptering. Du bruker du en nøkkelindeks av de 4 som er der, så velg f.eks nøkkelindeks 2. Lag deg et passord på 10 tall, og fyll dette inn i ruten. Så setter du de samme innstillingene i trådløskortet på pc'n, pass på slik at SSID, wep 128 bits, nøkkelindeks og passord er det samme både i acsesspunkt og trådløskort. Pass også på at innstillingen "nøkkelindeks velges automatisk for meg" er slått av

Og i de fleste mac filtreringslister er det kun de PÅ lista som FÅR tilgang, ikke omvendt
Sist endret av cokeloop; 30. juli 2005 kl. 15:09.
Hva med å låne deg en retningsbestemt antenne og laste ned netstumbler for å finne ut hvilken retning han duden logger seg på fra...
Routeren din gir også han mannen en ip du kan portscanne om du vil...

Greit å se at du bor i Bergen...
Ellers kunne det være MEG du snakker om...
Har tilgang på en 3 ubeskyttede nett her og en ca 20-30 web-beskyttede (omtrent like effektivt som en hyssing rundt hagen din som beskyttelse mot tyver...)
Og en 3-4 Wpa beskyttede nett.... (tilsvarer en lav mur.. )

Hvis du er ute etter BEST sikkerhet:

1. Slå av beakons...
2. Sette ssid til "blank".
3. Wpa-enabled.
4. Mac-filtering.
5. LAV sendestyrke på routeren din.
6. Ip-filtering.

Les om dette og mer til på www.tomsnetworking.com.
Finn noen artikler som omhandler wep-cracking og wlan security... For eksempel denne: http://www.tomsnetworking.com/Sections-article124.php
I steden for å blokke hans MAC, hva med å bare tillate din egen?
Sitat av windozer
I steden for å blokke hans MAC, hva med å bare tillate din egen?
Vis hele sitatet...
Det samme lurte jeg på. Det er lettere enn å blokke flere adresser.
Hvis man har oppdatert firmware og kjører wep-kryptering er man faktisk rimelig sikker. Dette pga av at de fleste nye firmwares har lagt inn en fiks om kjør at routeren ikke sender ut "svake" pakker (IV's). Dette gjør at man faktisk ikke kan cracke wep(iallefall ikke som jeg eller google vet)
Hvis denne fyren har en liten peiling på hva han driver med, kan han som såvelsom alle trådløse nettverkskort, endre MAC-adressen, og derfor er det lite vits i å blokere hans nåværende adresse, som tidligere nevnt før her.

Hvis du har lyst til å finne ut litt mer om inntrengeren kan du prøve med en ganske enkel "net view" i kommandolinjen, hvis han da er i samme "group" som deg, noe ala "mshome" eller noe. Hvis ikke kan du prøve å se etter alle slags pc'er i nettverket med noe mer gjennomført nettverks-undersøkende program, som f.eks GFI Languard eller noen av de andre geniale programmene listet opp på insecure.com, Nmap's hule.

Ved å for eksempel bruke GFI's program, får du vite operativsystemet, eventuelle porter som kan være åpne, og hvis du er heldig, navn på brukeren som bruker den der og da. Men hvis det er en smart og ganske paranoid linuxguru som har selvskreven core sitter du med skjegget i postkassen. Men da kan du prøve å fange opp trafikken han sender, kanskje det går an med Netstumbler som er en wireless finne-ting-som-kan-være-noe-å-cracke/komme-innpå-ting, du får der øye på signalstyrker osv til aksesspunkt, som routeren din. Hvis du på en eller annen lur måte kan få orden på inntrengeren's trafikk, og kilden, som vi sier er en bærbar, kan du, med en egen bærbar, og gjerne en directional antenne (hermetikkboks, anyone?), se hvor og i hvilken rettning fyren befinner seg i, og hvis du da går rundt litt kan du sikkert finne huset til fyren og dinge på. Busted.

Før i tiden drev folk med ulovlig FM-broadcasting på hjemmelagde sendere, de fikk besøk av enten andre som drev med det samme eller fra politiet som ikke ville ha noe av det. Faren min fant en han snakket med over hjemmemekka FM-transcievere, dingte på og sa hallo. Går nok i teorien med trådløse nettverk også, tror jeg? Men unskyld, var ikke meningen å snakke så mye norsk-english, er vel en dårlig vane. Kommer bare ikke på de rette ordene her og der. Men så til sist, fyr på et MAC-filter med din/dine pc(er)'s MAC på ALLOWED, mens alt annet er DENIED. Se om det løser saken.

Og hvis du hiver på en enkel WEP-kryptering, blir det plutselig ulovlig for inntrengeren. Da kan du dra det lengre, som f.eks til politiet. (Om han kommer seg inn, da.)

Edit: Etter å ha snust litt mer rundt på insecure.com, fant jeg frem til et norsk-utvilket konsept-gui, med et lite bilde av hva han ønsker seg i Nmap, tatt fra GFI Languard: GFI Languard TreeviewGFI Languard er fint, ja, prøv deg med det.
Sist endret av ProZhen; 31. juli 2005 kl. 00:53.
KillMe's Avatar
Trådstarter
69 0
det programmet funker det selvom eg ikke har opsatt et netverk?
Har topcom jeg også, tok prt scr av instillingene mine, er ikke mer en dette som trengs.

http://home.no/darris2k/nff/topcom.JPG