Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1165
Hei! Jeg leier en leilighet og huseieren er en fyr som absolutt ikke kjenner til husleiereglene.. Har nevnt for ham at kontakter i leiligheten ikke tilhører meg da jeg oppdaget at kontakter ikke fungerte selv om alle sikringer i min boks var ok, fikk til svar at det fikk jeg ordne selv og ikke hans problem.

Nå har det oppstått ett nytt problem; Strømmen 'svikter' altså jeg hører det freser i en koblingsboks inne i stua her og lyset blinker og Stereoanlegget mitt skrur seg av og på igjen..

Dette skjer daglig og er litt bekymret for brann og ødeleggelse av Ps3/Stereoannlegg/Pc etc...

Kan jeg bestille elektrikker og be elektrikker sende regning til huseier ??
Nope, men du kan holde tilbake husleien frem til en slik feil er utbedret. Men kun etter at du har gitt huseier skriftelig beskjed og gitt han rimelig tid for utbedring. Dette høres rimelig akutt og vesentlig ut, så rimelig tid i denne sammenhengen vil jeg tro er rimelig kort. Steng sikring til rommet du plages med, ja elektrisk utstyr kan ta skade av stadige spennings fall/topp.

Her høres det forresten ut som enten ett el-opplegg som er gammelt, eller montert av en amatør.
Sist endret av The_WEB_KILLER; 10. oktober 2013 kl. 17:27.
Gi beskjed til huseier at enten skaffer han elektriker, eller så bestiller du og sender regning til han?
Bedre føre var og sånn..
Ring det lokale elverket eller eltilsyn og forklar problemet. Få de til å sende en kontrollør. Da får sikker huseier pålegg om å rette feilen.
Høres ut som det er dårlig kontakt i koblinsboksen, noe som sikkert kan være en påvirkning er når du spiller musikk. tipper noe ikke er skrudd helt igjen, eller så kan isolasjon gjøre sånn at det ikke er full kontakt

Hvis det er knitring, så kan det jo hende at begge fasene har smålig kontakt, og det kan være rimelig farlig
Sist endret av Furyon; 10. oktober 2013 kl. 18:48.
Som andre nevner, så kan du nekte og betale husleie til dette er ordnet.
Jeg er selv elektriker, og jeg kan med sikkerhet si deg at dette som du beskriver er SVÆRT farlig! Dårlig kontakt er den verste typen feil som kan oppstå i et el-anlegg, da det fører til kraftig varmgang. Dette VIL begynne og brenne før eller siden!
Koble i fra alt som er tilbolet denne kursen etter boksen du nevner, og bruk heller skjøteledninger i fra en annen kontakt som ligger foran denne boksen.
-Det tryggeste er selvsagt og slå av strømmen til hele kursen, og heller bruke skjøteledninger i fra en annen kurs.
Du kan jo også prøve og åpne boksen (etter at du har slått av strømmen) og ettertrekke skruene

BTW: Viss det er dårlig kontakt i èn av boksene, så er det rimelig sansynlig at det er dårlig kontakt andre steder i anlegget også. Etter min mening bør alle koblingsbokser,stikkontakte osv sjekkes for å være på den sikkre siden
Sist endret av varg300; 10. oktober 2013 kl. 19:24.