Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 3568
Heisann. Min sønn har blitt bannet fra et slags nettspill. Som jeg har forstått det er det to typer IP'er. En som er på PCen og en som er på huset. Denne som er på PCen har ingen innvirkning på denne bannen. Vi har Canal Digetal. Kan Canal skifte denne IPen som er "innebygd" i huset? (:
Sitat av Benkern Vis innlegg
Hva med å roe seg litt?

Det var ikke det spørsmålet jeg var ute etter.
Vis hele sitatet...
Hva med å høre med de som leverer tjenesten? Jeg er ganske sikker på at de vet mer enn oss, og du får i tillegg svar fortere.
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Dette er den selve IP'en som er "bygd" inn i huset?
Sitat av Benkern Vis innlegg
Dette er den selve IP'en som er "bygd" inn i huset?
Vis hele sitatet...
Det er den såkalte eksterne IPen.
Sitat av Benkern Vis innlegg
Dette er den selve IP'en som er "bygd" inn i huset?
Vis hele sitatet...
ja.

fra den andre tråden:

Sitat av syar2003
Canal Digital benytter DHCP. Da er det de som bestemmer hvilken WAN ip routeren din får ved DHCP request fra denne.
Det er noe som heter DHCP lease time. Det er tiden din ip-adresse er reservert hos din operatør mot ditt utstyr (router wan mac adresse).
DHCP lease time kan i mange tilfeller være så mye som 8 dager.
Vis hele sitatet...
Så du kan enten vente noen dager til du får ny ip, eller be canal digital om å fikse det for deg. Om du er heldig, gidder de kanskje det.
Trådstarter
Men IP'en har faktisk vært den samme i 6 måneder. Så det kan ikke stemme at denne skiftes hver åttende dag. Jeg har brukt www.whatsmyip.org
Sitat av Benkern Vis innlegg
Men IP'en har faktisk vært den samme i 6 måneder. Så det kan ikke stemme at denne skiftes hver åttende dag. Jeg har brukt www.whatsmyip.org
Vis hele sitatet...
Inne på ruteren din, står det "WAN Type: STATIC IP" ?
Trådstarter
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Inne på ruteren din, står det "WAN Type: STATIC IP" ?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan jeg finne ut dette? Kan null om PC
Sitat av Benkern Vis innlegg
Hvordan kan jeg finne ut dette? Kan null om PC
Vis hele sitatet...
Hvilken ruter har du?
Trådstarter
Thomson TCM 470 modem.
og Netgear RangeMax Wirelss Router WPN824 v2.
Gå inn på adressen http://192.168.1.1/ og logg på med Brukernavnet "admin" og passordet "password".
Min "WAN Type:" står under "status" på rutersiden min.
Trådstarter
Jeg skjønner faktisk ikke helt hva du mener.

Når jeg skriver direkte inn admin og pw så skjer det ingenting.

Mener du noe annet, henger ikke helt med. Jeg skjønner ikke hvilket brukernavn og passord de er ute etter.
Bare restart routeren så får du ny
Jeg får ny Ip hver gang jeg logger meg inn på routeren og "releaser" og trykker på renew så får jeg ny ip.

Men ta strømmen til routeren din og sett den igjen så skal du få ny ip, er ingen leverandører som leverer statisk ip nå lenger, alle har dynamisk.
Trådstarter
Men problemet er at ikke jeg gjør dette med noen av begge delene.
Canal Digital klarer ikke å resette IP-en din. Forrige gang de prøvde til meg så endte det opp med at jeg fikk en guide på hvordan å skrive litt kommandoer i CMD.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Srbija Vis innlegg
Bare restart routeren så får du ny
Jeg får ny Ip hver gang jeg logger meg inn på routeren og "releaser" og trykker på renew så får jeg ny ip.

Men ta strømmen til routeren din og sett den igjen så skal du få ny ip, er ingen leverandører som leverer statisk ip nå lenger, alle har dynamisk.
Vis hele sitatet...
Jeg har statisk ekstern, og har alltid hatt det.

(Telenor)
Sist endret av Freddy_fred5; 9. mai 2012 kl. 21:44.
Trådstarter
Jeg vet, snakket med de nettopp. Ganske synd egentlig. Som jeg har forstått det, så er den den "innebygde" IP'en som må endres for at han skal bli "unbannet". Eller som jeg fikk høre av en bekjent, at en ny Router løser saken. Da vil jeg få en ny "hjemme-IP".
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Benkern Vis innlegg
Jeg vet, snakket med de nettopp. Ganske synd egentlig. Som jeg har forstått det, så er den den "innebygde" IP'en som må endres for at han skal bli "unbannet". Eller som jeg fikk høre av en bekjent, at en ny Router løser saken. Da vil jeg få en ny "hjemme-IP".
Vis hele sitatet...
Bare å logge inn i rutern, så vil det funke.

(for å renewe DHCP)
Sist endret av Freddy_fred5; 9. mai 2012 kl. 21:47.
Trådstarter
Kan du forklare meg dette, hvordan jeg skal gjøre dette?

Setter stor pris på all hjelp jeg har fått av dere!
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Benkern Vis innlegg
Kan du forklare meg dette, hvordan jeg skal gjøre dette?

Setter stor pris på all hjelp jeg har fått av dere!
Vis hele sitatet...
Ring til internettleveramdøren, de vil hjelpe deg med alt slikt.

Fælt lite jeg kan gjøre med slikt når jeg har null kunnskap om din ruter, ditt oppsett, dine maskiner, etc.
Trådstarter
Har ringt de. De kunne ikke gjøre noe. Ikke bytte av IP, rett og slett ingenting.

Men vil en ny router gi meg en ny "hjemme-IP"?

En ruter koster ikke mer en 400kr, ikke akkurat mye penger.
Koble ut modem over natten og imens du er på jobb. Når du kommer hjem burde du ha ny IP.
Trådstarter
Så det er altså en forskjell på om modemet er koblet ut i 2 minutter eller 9 timer?
Ja, men vet ikke hvorfor.
Sitat av Benkern Vis innlegg
Har ringt de. De kunne ikke gjøre noe. Ikke bytte av IP, rett og slett ingenting.

Men vil en ny router gi meg en ny "hjemme-IP"?

En ruter koster ikke mer en 400kr, ikke akkurat mye penger.
Vis hele sitatet...
Jeg vil ikke være moralpolitet her, men jeg føler det bør sies. Sønnen din har blitt blokkert fra et spill, mest sannsynlig for at han har gjort noe galt, og du er villig til å kjøpe en ny ruter til 400 for at han skal komme seg på spillet, og kanskje gjøre noe galt igjen? Jeg ser ærlig talt ikke poenget.
Trådstarter
Problemet er at min andre sønn (blir sponset for å spille dette spillet), så har "lillemann" ødelagt for han. Lillemann skal selvfølgelig få lov til å betale for ny ruter hvis det trengs.
Sikkerhetsklarert
Vel for meg virker det som at "sønnen" er han selv..

Uansett, selv om dhcp lease varer i 8 dager, så er det ikke dermed sagt at man får en ny adresse ved neste renewal. Dette følger somregel mac adressen. Så med et nytt modem vil du antagelig få tildelt ny IP.

Eller du kan gjøre som foreslått tidligere, la det være frakoblet i en dag eller to. Da vil din adresse muligens ha blitt tildelt til noen andre i mellomtiden, og du vil få ny adresse når du starter opp modemet og det ber om dhcp.
Trådstarter
Nå blir jeg forvirret her. Er det ny router eller Modem som trengs?
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Mkvarner
Ja, men vet ikke hvorfor.
Vis hele sitatet...
Ja, det er absolutt en forskjell. Når du plugger i modemet ditt, så vil modemet ditt sende en forespørsel - en DHCPREQUEST forespørsel som ikke er avhengig av IP-protokollen - om å få en IP-adresse. Serverne til nettleverandøren din vil da besvare denne forespørselen til modemet om å sette IP-adresse så og så, og gateway-adresse så og så, og subnettmaske så og så. Serveren vil da notere ned MAC-adressen på modemet ditt, og vite at den MAC-adressen er assosiert med den IP-adressen.

Forespørselen som modemet ditt har en gyldighetsperiode (lease time). Normalt per. standard innstilling for en server som kjører windows er 8 dager på gyldighetsperioden. Men dette kan endres enkelt, og det er stor sannsynlighet for at det avviker fra nettleverandør til nettleverandør. Det som modemet ditt da vil gjøre er å forsøke å fornye gyldighetsperiden når halvparten av gyldighetsperioden har utløpt. Dette er fordi at man ønsker at en klient - i dette tilfellet modemet ditt - skal ha den samme IP-adressen. Når peridoden har utløpt, altså at det ikke har forekommet noen ny forespørsel om fornyelse, vil da serveren fjerne MAC og IP assosiasjonen hos seg. Dermed vil du motta en helt ny IP-adresse neste gang modemet forespør en adresse. Selvfølgelig med mindre tilfeldighetene tilsier at du skulle motta akkurat den samme adressen.

Så med mindre modemet ditt har vært utkoblet en periode innenfor lease tid, så vil du normalt sett motta samme IP-adresse. Jeg vet ikke hvor lang lease-tid nettleverandøren din har, så nøyaktig hvor lenge du bør ha modemet ditt av er litt vanskelig å si. Dette kan du trolig finne en eller annen plass inne i modemet ditt, uten at jeg heller her kan fortelle deg nøyaktig hvor.

Dette hjalp deg sikkert ikke veldig mye i forhold til den konkrete problemstillingen din, men forklarer forhåpentligvis litt hvorfor det er slik det er. Kanskje noen andre med samme nettleverandør kan sjekke dette i sitt modem?
Sist endret av m0b; 9. mai 2012 kl. 22:34.
Svigermors drøm
colabox's Avatar
Sitat av Benkern Vis innlegg
Nå blir jeg forvirret her. Er det ny router eller Modem som trengs?
Vis hele sitatet...
Ruteren er den som splitter den statiske ip adressen din til 256 andre forskjellige. F.eks 192.168.2.5

Det vil derfor ha liten virkning å kjøpe ny ruter da sønnen din har blitt IP banna fra nettsiden. Ip'en som de banna er den statiske (whatismyip.org) Denne blir altså splittes

Det er modemet som gir deg denne ip adressen. Prøv å ta ut kontakten til modemet i en dag eller to som folk sier, og se om du har fått deg en ny ip
Trådstarter
Tusen takk for fine svar! Hvis ikke dette fungerer, så er kjøp av et nytt modem en løsning som vi gi meg ny "innebygd" IP?
Neutral Good
Mith's Avatar
Nei, det er ISP som bestemmer hvilken IP du får, ikke hvilken hardware som sitter i din ende. Nå kjenner ikke jeg til hvordan DHCP-reservasjonene til CD fungerer, men hvorfor ringer du dem ikke?
Trådstarter
Jeg har gjort det. De sier de ikke kunne gjøre noe med saken. Men så fort jeg nevnte at jeg kommer til å bytte til Get, siden de kan tilby dette, så endret de seg fort Da skulle de fikse alt for meg, og jeg skulle ikke betale et øre. Hun sa hun skulle ringe meg opp i dag eller i morgen. Jeg lurer faktisk på hvordan hun skal løse det, for det sa hun ingenting om.
Anime Freak
De kan tildele routern din en annen statisk ip, via DHCP serveren sin.
Trådstarter
Det høres da rett og slett supert ut! Dette betyr da at jeg får en ny "innebygd" IP i huset regner jeg med. Herlig!
Veni, vidi, vici
24 3
Hvordan å få ny "hjemme I.P."

CMD - IPconfig /release - Ipconfig /renew

Da vil du få ny hjemme IP

De 8 dagene er om du er inaktiv. DVS:
Dersom ruteren din ikke er koblet opp mot dems DHCP på 8 dage, går leasen ut. Du vil da få ny lease når den tiden er ute. Uvisst om dette er 8 dager eller hvor lenge det er.

Om sønnen din har blitt banna, så burde du kanskje spørre hvorfor han har blitt det. Sjeldent butikker kaster ut kunder som oppfører seg, bare et lite tips. Mange barn som ikke følger nettvett. (Har en bror som ikke klarer å oppføre seg på nettet)

Sitat av Benkern Vis innlegg
Jeg har gjort det. De sier de ikke kunne gjøre noe med saken. Men så fort jeg nevnte at jeg kommer til å bytte til Get, siden de kan tilby dette, så endret de seg fort Da skulle de fikse alt for meg, og jeg skulle ikke betale et øre. Hun sa hun skulle ringe meg opp i dag eller i morgen. Jeg lurer faktisk på hvordan hun skal løse det, for det sa hun ingenting om.
Vis hele sitatet...
De har tilgang til å "kaste" leasen din. Dette er litt jobb, så kan hende hun bare ville ha en lettere arbeidsdag.
Trådstarter
Takker for svar. Har prøvd flerfoldige ganger denne commanden med IP'en er forsatt den samme, og han og min andre sønn er forsatt bannet.

Gleder meg om kjærringa i telefonen klarer å forholde seg til det hun sa.

Jeg har brukt whatsmyip.org for å sjekke IP'en, men IP'en er forsatt den samme uansett hva.
Sist endret av Benkern; 10. mai 2012 kl. 14:37.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Sitat av Chim93 Vis innlegg
Hvordan å få ny "hjemme I.P."

CMD - IPconfig /release - Ipconfig /renew

Da vil du få ny hjemme IP
Vis hele sitatet...
Det er snakk om hans eksterne IP-adresse og ikke den som er bak NAT.
Trådstarter
Får bare vente i spenning, og se hva som skjer egentlig.
http://freak.no/forum/showthread.php...79#post2566379

Kan lite om data, my ass. Regner med det er PWIM som faktisk er bannet?