Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 12640
http://www.dagbladet.no/2011/08/10/n...mous/17610300/

Hackeren "Fredrik" jaktes av FBI, skriver Dagbladet, og henviser til historien hans i magasinet Plot der han forteller om en internasjonal klappjakt hvor flere hackere har blitt pågrepet.

Spørsmålet mitt er; Kan denne "Fredrik" i prinsippet straffes i USA for noe han har gjort i Norge?

Og kan han pågripes av amerikansk politi i sin egen leilighet i Østfold?

Selv om det han har gjort har berørt USA, så har det jo fortsatt skjedd på gutterommet i Østfold, det er jo ikke hans feil at USA har elendig datasikkerhet?
Sitat av d-set Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2011/08/10/n...mous/17610300/

Hackeren "Fredrik" jaktes av FBI, skriver Dagbladet, og henviser til historien hans i magasinet Plot der han forteller om en internasjonal klappjakt hvor flere hackere har blitt pågrepet.

Spørsmålet mitt er; Kan denne "Fredrik" i prinsippet straffes i USA for noe han har gjort i Norge?

Og kan han pågripes av amerikansk politi i sin egen leilighet i Østfold?

Selv om det han har gjort har berørt USA, så har det jo fortsatt skjedd på gutterommet i Østfold, det er jo ikke hans feil at USA har elendig datasikkerhet?
Vis hele sitatet...
Så hvis du lar vinduet ditt stå oppe så er det ikke min skyld om jeg stjeler alt som er i huset?

Men over til det du spør om, Nei han kan ikke bli arrestert av FBI i norge.
Det som står der er at norsk politi kan pågripe han og eventuelt at han blir dømt til å bli utlevert til usa av en norsk domstol noe jeg tviler på at vil skje.
Men hvis USA sender over beviser og de holder til å få han dømt i norge, kan han bli dømt i norge for det han har gjort.
Sist endret av Notrik; 10. august 2011 kl. 16:23.
Spør du meg så hele artikkelen ut som visvas. Ettersøkt av fbi osv osv.. haha whatever
Sitat av Notrik Vis innlegg
Så hvis du lar vinduet ditt stå oppe så er det ikke min skyld om jeg stjeler alt som er i huset?
Vis hele sitatet...
Nei, det regnes ikke som din skyld.
Sitat av d-set Vis innlegg
http://www.dagbladet.no/2011/08/10/n...mous/17610300/

Hackeren "Fredrik" jaktes av FBI, skriver Dagbladet, og henviser til historien hans i magasinet Plot der han forteller om en internasjonal klappjakt hvor flere hackere har blitt pågrepet.

Spørsmålet mitt er; Kan denne "Fredrik" i prinsippet straffes i USA for noe han har gjort i Norge?

Og kan han pågripes av amerikansk politi i sin egen leilighet i Østfold?

Selv om det han har gjort har berørt USA, så har det jo fortsatt skjedd på gutterommet i Østfold, det er jo ikke hans feil at USA har elendig datasikkerhet?
Vis hele sitatet...
Det jeg vet sikkert er i allefall at amerikansk politi/FBI kan ikke arrestere noen på norsk grunn, det har de ikke myndighet til, og må derfor be norsk politi om hjelp til dette.

Har en norsk person gjort ett lovbrudd i ett annet land, noe han i praktisk har gjort selv om det er fra gutterommet, kan dette landet begjære personen utlevert for en evt rettsak/soning. Men norske myndigheter bestemmer om de vil etterkomme denne begjæringen.
Briten Gary McKinnon har kjempet en årelang kamp mot å bli utlevert til USA for datainnbrudd hos forsvaret og NASA. Hvis «Fredrik» pågripes her, er det ikke utvilsomt at amerikanske myndigheter vil ha han utlevert, og da blir det spennende å se hva norske myndigheter gjør.
Sitat av d-set Vis innlegg
Spørsmålet mitt er; Kan denne "Fredrik" i prinsippet straffes i USA for noe han har gjort i Norge?

Og kan han pågripes av amerikansk politi i sin egen leilighet i Østfold?
Vis hele sitatet...
Du får spørre Gary McKinnon.

Men med mindre man virkelig har rotet med feil folk (militære og myndingheter og slikt) ender det vel opp med at FBI sender bevisene over til norske myndigheter og han blir arrestert og stilt foran en norsk domstol.
Amerikanske myndigheter "spionerte" på Mulla Krekar, men de hadde ikke makt til å pågripe ham. så det i en dokumentar.
Trådstarter
Tror PST er opptatt med helt andre ting om dagen....
Ingen norsk rettsinnstans ved sine fulle fem vil utlevere en norsk tenåring til Amerikanske myndigheter. Jeg tror det sitter langt inne ettersom USA bryter en rekke grunnleggende menneskerettigheter. Soningsforholdene der over er ikke akkurat et godt eksempel for resten av verden.
Sitat av fatboyjim Vis innlegg
Amerikanske myndigheter "spionerte" på Mulla Krekar, men de hadde ikke makt til å pågripe ham. så det i en dokumentar.
Vis hele sitatet...
Makt mangler det ikke, de hadde planene klare for å kidnappe ham: http://en.wikipedia.org/wiki/Mullah_...and_Navy_SEALs Det var mer det at de var redd for at et sammenstøt med norsk politi ville føre til skuddveksling.
Sitat av d-set Vis innlegg
Spørsmålet mitt er; Kan denne "Fredrik" i prinsippet straffes i USA for noe han har gjort i Norge?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Sklyarov

Sklyarov ble etterhvert løslatt, men han ble faktisk varetektsfengslet for å ha brutt USA's DMCA-lover imens han bodde i Russland. Det interessante var at det han gjorde var fullstendig lovlig i Russland.

.. så hva USA kan gjøre og hva de velger å forsøke seg på er to rimelig forskjellige ting. Blir vanskeligere og vanskeligere å argumentere mot at rettsvesenet deres i lomma på de private selskapene desverre
Og kan han pågripes av amerikansk politi i sin egen leilighet i Østfold?
Vis hele sitatet...
Nei.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
http://en.wikipedia.org/wiki/Dmitry_Sklyarov

Sklyarov ble etterhvert løslatt, men han ble faktisk varetektsfengslet for å ha brutt USA's DMCA-lover imens han bodde i Russland. Det interessante var at det han gjorde var fullstendig lovlig i Russland.

.. så hva USA kan gjøre og hva de velger å forsøke seg på er to rimelig forskjellige ting. Blir vanskeligere og vanskeligere å argumentere mot at rettsvesenet deres i lomma på de private selskapene desverre

Nei.
Vis hele sitatet...
Sklyarov ble arrestert mens han var på besøk i USA, og satt i varetekt i USA. Så er en litt annerledes situasjon.
Sitat av ymgve Vis innlegg
Sklyarov ble arrestert mens han var på besøk i USA, og satt i varetekt i USA. Så er en litt annerledes situasjon.
Vis hele sitatet...
... og han ble siktet handlinger som ble begått på et tidligere tidspunkt i Russland. Samme situasjon.
Sist endret av DumDiDum; 10. august 2011 kl. 16:44.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
... og han ble siktet handlinger som ble begått på et tidligere tidspunkt i Russland. Samme situasjon.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke samme, med mindre den omtalte 17-åringen faktisk finner på å besøke USA.
§ 2. Norsk statsborger kan ikke utleveres.

Står det i utleveringsloven http://www.lovdata.no/all/tl-19750613-039-001.html
Høyesterett har tidligere, på slutten av 90-tallet tror jeg det var, nektet utlevering av en amerikansk statsborger, fordi de fleste amerikanske fengsler ikke oppfyller minimumskravene til humanitær standard. Men som causa skrev, så kan ikke en nordmann utleveres.
Noen som vet hvordan det fungere dersom en normann blir tatt på ferie i et EØS land?
Vil saken kunne bli overlevert til norge slik at soningen skjer her?
Det er jo litt dobbeltmoralsk og ikke kunne levere ut egne statsborgere og samtidig begjære andre land sine statsborgere utlevert.... Håper regelen er begrunnet i sunn fornuft fordi vi har gode fengsler her kontra de fleste andre land.
Er 17 selv, vet ikke hvor jeg hadde gjort av meg hadde jeg vert etterlyst av fbi, cia osv... hahah, noia
Sitat av cookiesRGood Vis innlegg
Er 17 selv, vet ikke hvor jeg hadde gjort av meg hadde jeg vert etterlyst av fbi, cia osv... hahah, noia
Vis hele sitatet...
Hører Brazil er fint *
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Det er jo litt dobbeltmoralsk og ikke kunne levere ut egne statsborgere og samtidig begjære andre land sine statsborgere utlevert.... Håper regelen er begrunnet i sunn fornuft fordi vi har gode fengsler her kontra de fleste andre land.
Vis hele sitatet...
Hva sikter du egentlig til?

Norge sender ikke ut mennesker på norsk jord til land som bryter menneskerettighetene. Folk med norsk pass blir ikke utlevert uansett.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Briten Gary McKinnon har kjempet en årelang kamp mot å bli utlevert til USA for datainnbrudd hos forsvaret og NASA. Hvis «Fredrik» pågripes her, er det ikke utvilsomt at amerikanske myndigheter vil ha han utlevert, og da blir det spennende å se hva norske myndigheter gjør.
Vis hele sitatet...
Norge utleverer da ikke folk til land med dødsstraff?

Denne var forresten pussig:

«Fredrik» lever i konstant frykt for at politiet skal dukke opp. Gjør de det er planen allerede klar: den lille sorte minnepinnen som inneholder mengder med sensitiv informasjon må fort trekkes ut av datamaskinen og deretter smeltes i mirkobølgeovnen.
Vis hele sitatet...
Tror Fredrik virkelig at han vil rekke å gjøre dette?

Og hva slags hacker er det som ikke har hørt om kryptering?

Her er det noe som ikke stemmer...
Sitat av bronsky Vis innlegg
Hva sikter du egentlig til?

Norge sender ikke ut mennesker på norsk jord til land som bryter menneskerettighetene. Folk med norsk pass blir ikke utlevert uansett.
Vis hele sitatet...
Du må da forstå hva det jeg skriver betyr? Du skriver det jo selv, bare se på det med den fete skriften.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Briten Gary McKinnon har kjempet en årelang kamp mot å bli utlevert til USA for datainnbrudd hos forsvaret og NASA. Hvis «Fredrik» pågripes her, er det ikke utvilsomt at amerikanske myndigheter vil ha han utlevert, og da blir det spennende å se hva norske myndigheter gjør.
Vis hele sitatet...
Norge utleverer da ikke folk til land med dødsstraff?
Vis hele sitatet...
Såvidt jeg kan se fra utleveringsloven, står «Dødsstraff må ikke fullbyrdes mot ham» under listen over vilkår som må være tilstede for at en utlevering kan skje. Nå er uansett tilfellet at han er norsk statsborger og skal derfor i prinsippet ikke utleveres, men som jeg skrev tidligere blir det spennende å se hva som skjer, for jeg tror utvilsomt det kommer en begjæring om utlevering fra amerikanske myndigheter uansett. De burde selvsagt få blankt nei av mange grunner. Men når vi snakker om en person som har hisset på seg NATO, CIA og FBI, kan det godt tenkes at det skjer noe bak kulissene for å blidgjøre dem på andre måter enn å utlevere en norsk statsborger som ikke en gang er myndig.
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Norge utleverer da ikke folk til land med dødsstraff?

Denne var forresten pussig:


Tror Fredrik virkelig at han vil rekke å gjøre dette?

Og hva slags hacker er det som ikke har hørt om kryptering?

Her er det noe som ikke stemmer...
Vis hele sitatet...
Kryptering er ikke alltid sikkert. Politet klarer vel å dekryptere en minnepenn vil jeg tro.

Syntes det stemmer bra at han vil ødelegge pennen slik at det ikke går ann å få noe spor ut av den.
Sofistikert ung mann
Spankyboii's Avatar
Det var virkelig et sjakktrekk av han å si den fantastiske mikrobølgeovnplanen sin til media.
Hva med å ikke oppbevare bevis materiale i hjemmet?
Hvis han virkelig er redd for at politiet skal sparke in døra når som helst, hva med å slå av pcen, gå seg en tur å få litt frisk luft å gjemme minnebrikken et trygt sted?
Hide yo kids, Hide yo wife.
Trådstarter
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Noen som vet hvordan det fungere dersom en normann blir tatt på ferie i et EØS land?
Vil saken kunne bli overlevert til norge slik at soningen skjer her?
Vis hele sitatet...
Tipper det er samme scenario som med Moland og French. Norge ville ha dem utlevert fra Kongo, men fikk avslag. Så der sitter de......
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Hva med å ikke oppbevare bevis materiale i hjemmet?
Hvis han virkelig er redd for at politiet skal sparke in døra når som helst, hva med å slå av pcen, gå seg en tur å få litt frisk luft å gjemme minnebrikken et trygt sted?
Vis hele sitatet...
Så vidt jeg forsto ligger alt hackermaterialet hans på en minnepenn, så Politiet ikke finner beviser på pc-en hans, og at det blir enklere å ødelegge bevismaterialet hans hvis onkel blå banker på... Nei, hva gjør han hvis Politiet kutter strømmen og tar seg inn? Niks microbølgeovn i alle fall...
Hvorfor er han verdens mest ettersøkt hacker nu?

bare fordi han hacked e-mailen til "det navnet vi ikke nenver"?
Eller har den kidsen gjort noe annet siden FBI, CIA vil ha han?
Sitat av Kain Vis innlegg
Hvorfor er han verdens mest ettersøkt hacker nu?

bare fordi han hacked e-mailen til "det navnet vi ikke nenver"?
Eller har den kidsen gjort noe annet siden FBI, CIA vil ha han?
Vis hele sitatet...
''Det navnet vi ikke nevner'' ?

Si nå Anders i det minste. Alle tenker jo navnet og ser for seg ansiktet hans uansett hvordan du formulerer det.
Blir for teit å leke Harry Potter syntes nå jeg.
Sist endret av Bombasa; 10. august 2011 kl. 23:58.
Står på artikkel'n at han var en av de som var med på å ta ned AP og Høyre sine nettsider tidligere i år. Jeg fikk ganske noia nå, det var jo ikke bare den gruppa der som var med å DDOS'e nettsidene..
Er det ulovlig å bruke DDOS-kanoner? I og for seg er det bare en overbelastning av servere, noe jeg ikke kan tenke meg fram til at skulle ha vært ulovlig.
Kan noen svare meg på om man ligger tynt an om man har vært med på store DDOS-angrep?
Sitat av ymgve Vis innlegg
Vis hele sitatet...
men dette var jo USA? hva er sjansen for at noe slikt skjer i Norge?
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Står på artikkel'n at han var en av de som var med på å ta ned AP og Høyre sine nettsider tidligere i år. Jeg fikk ganske noia nå, det var jo ikke bare den gruppa der som var med å DDOS'e nettsidene..
Er det ulovlig å bruke DDOS-kanoner? I og for seg er det bare en overbelastning av servere, noe jeg ikke kan tenke meg fram til at skulle ha vært ulovlig.
Kan noen svare meg på om man ligger tynt an om man har vært med på store DDOS-angrep?
Vis hele sitatet...
Sparker SWAT in døra mi for DDOS angrepet skal jeg is ifra til dere Ta det lungt Fisken, kan trøste deg med at det var flere hundre om ikke tusen som kjørte den DDOS'inga når DLD ble godkjent.

Men ja, skum leste igjennom artikelen, kan ikke helt forstå hvordan Pentagon og Nasa kom inn i bildet? Someone gi en pekepin?
Sist endret av Adrenalinex; 11. august 2011 kl. 00:52.
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Sparker SWAT in døra mi for DDOS angrepet skal jeg is ifra til dere Ta det lungt Fisken, kan trøste deg med at det var flere hundre om ikke tusen som kjørte den DDOS'inga når DLD ble godkjent.

Men ja, skum leste igjennom artikelen, kan ikke helt forstå hvordan Pentagon og Nasa kom inn i bildet? Someone gi en pekepin?
Vis hele sitatet...
Var absolutt mange, men så er det jo selvfølgelig flere som har vært med på mer enn andre også.
Vel, "Fredrik" som han liker å kalle seg er godt kjent i det norkse Anon-miljøet og er jo det mange i den eldre garde ville kalt en "ildsjel" for hva han driver med.
Pentagon kom inn i bildet pga. han har snusa på infoen deres såvidt jeg forsto.

Uansett, er det en sensasjon at en norsk gutt på 17. faktisk klarer å komme seg inn i verdens største etteretningstjeneste.
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Var absolutt mange, men så er det jo selvfølgelig flere som har vært med på mer enn andre også.
Vel, "Fredrik" som han liker å kalle seg er godt kjent i det norkse Anon-miljøet og er jo det mange i den eldre garde ville kalt en "ildsjel" for hva han driver med.
Pentagon kom inn i bildet pga. han har snusa på infoen deres såvidt jeg forsto.

Uansett, er det en sensasjon at en norsk gutt på 17. faktisk klarer å komme seg inn i verdens største etteretningstjeneste.
Vis hele sitatet...
Ja, cheers to that!
Offtopic:

Bare jeg som la merke til at personen til høyre antegeligvis er jente?
Hackerchick
Sitat av Erlendman Vis innlegg
Offtopic:

Bare jeg som la merke til at personen til høyre antegeligvis er jente?
Hackerchick
Vis hele sitatet...
Fuck yeah, kjent i anon-miljøet hun også.
må faen ikke undervurdere jenter asså
Sitat av fisk23 Vis innlegg
Fuck yeah, kjent i anon-miljøet hun også.
må faen ikke undervurdere jenter asså
Vis hele sitatet...
Lurer på om jeg møtte på hun på TG. ^^
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Lurer på om jeg møtte på hun på TG. ^^
Vis hele sitatet...
Skulle ikke forundre meg egentlig!

Håper for all del at Demonon ikke blir tatt, det blir et kraftig slag mot AnonNorway..
Hørte rykter om at noen hadde avlyttet telefonen til Demonon, PST???
Hadde visst fersket noe støy når de snakket om tier 1-dokumentene de fant hos pentagon i mai.

Håper det ikke stemmer, dette er risky bissniss ass!
Sitat av Goophy Vis innlegg
Hørte rykter om at noen hadde avlyttet telefonen til Demonon, PST???
Hadde visst fersket noe støy når de snakket om tier 1-dokumentene de fant hos pentagon i mai.

Håper det ikke stemmer, dette er risky bissniss ass!
Vis hele sitatet...
Vell. Jeg må bare si at jeg sympatiserer ikke med myndighetene i denne situasjonen, men hvem ved sine fulle fem snakker om dokumenter de har stjålet fra pentagon over en vanlig telefon?!
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Kryptering er ikke alltid sikkert. Politet klarer vel å dekryptere en minnepenn vil jeg tro.
Vis hele sitatet...
Nei, det tror jeg slett ikke. Ikke med god kryptering.

Syntes det stemmer bra at han vil ødelegge pennen slik at det ikke går ann å få noe spor ut av den.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at han vil rekke det?

Sitat av Kain Vis innlegg
Hvorfor er han verdens mest ettersøkt hacker nu?

bare fordi han hacked e-mailen til "det navnet vi ikke nenver"?
Eller har den kidsen gjort noe annet siden FBI, CIA vil ha han?
Vis hele sitatet...
Han er vel ikke verdens mest ettersøkte, og han har vel gjort en del andre ting som har fått amerikanerne til å se rødt.

Sitat av Erlendman Vis innlegg
Offtopic:

Bare jeg som la merke til at personen til høyre antegeligvis er jente?
Hackerchick
Vis hele sitatet...
Tits or GTFO?

Sitat av DigitalAnarchy Vis innlegg
Vell. Jeg må bare si at jeg sympatiserer ikke med myndighetene i denne situasjonen, men hvem ved sine fulle fem snakker om dokumenter de har stjålet fra pentagon over en vanlig telefon?!
Vis hele sitatet...
Hehe... Samme folk som tror de vil rekke å koke minnebrikkene sine når politiet kommer?
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hehe... Samme folk som tror de vil rekke å koke minnebrikkene sine når politiet kommer?
Vis hele sitatet...
Han får drille mye så han slipper å tenke. Ikke så lett å styre rundt under sengen med en microbølgeovn og ansiktet fullt av CS-gass.
Er jeg den eneste som synes det ser ut som han har på seg TG10 og TG11 armbåndene?
Ikke mye til hacker det der.. den store planen var å grille memorysticken i microbølgeovnen!? Bare fordi du har lastet ned et program for DDOS angrep så blir du ikke noen hacker!
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Ikke mye til hacker det der.. den store planen var å grille memorysticken i microbølgeovnen!? Bare fordi du har lastet ned et program for DDOS angrep så blir du ikke noen hacker!
Vis hele sitatet...
Ja, fordi man stiller jo bare LOIC på "PENTAGON" og trykker download så raser de hemmeligstemplede dokumentene ned(!).