Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 867
Hei,

Er det noen jurister her inne som kunne sett på dette?

Jeg har hatt en husleiekontrakt som har vart i 3 år,(tidsbestemt) den gikk ut i April i år, men huseieren har sagt jeg kan bo der likevel, så jeg har betalt leie som vanlig.

Nå gir han meg beskjed om at jeg må flytte ut i løpet av 30 dager, jeg har sjekket litt på nettet, men finner lite om hvilke rettigheter jeg har, jeg trodde jeg hadde 3 måneder oppsigelsestid, siden jeg nå har en tidsubestemt kontrakt

Noen som vet hva jeg har krav på mht oppsigelsestid?

Tusen takk for hjelp!
Husleieloven - Tidsbestemte og tidsubestemte leieavtaler

Er det ikke avtalt oppsigelsesfrsit, gjelder fristene i lovens § 9-6.
Vis hele sitatet...
Sjekker med lovdata: http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-009.html

§ 9-4. Leierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av leieren.
Vis hele sitatet...
§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale
Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.
En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:
a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.
Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

§ 9-6. Oppsigelsesfrist
[COLOR="Red"]Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.[/COLOR]
For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.
Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.
Sist endret av Notrik; 24. september 2012 kl. 10:59.
§ 9-6. Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.


Utleier har 3 mnd på seg etter opprinnelig (tidsbestemt) avtale er utgått til å gi deg et skriftlig varsel om at du må flytte ift til ordinære vilkår. Dog fra April til når har det overskridet 3 mnd, så derfor er du på husleieloven gått under tidsUbestemt avtale og i og med at du ikke har en kontrakt nå så skal du følge husleieloven, og der har du en oppsigelsefrist.
Tusen takk for feedback dere! Da vet jeg hva jeg skal henvise til.