Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 3432
Da min bror og jeg har havnet litt på skrå med en av dem lokale lensmannsbetjentene her i bygda så trenger jeg litt råd og hjelp fra dere.

Foranledning:
Min bror blir kalt inn på avhør iforbindelse med at han var vitne til en voldshandling i juletider.
Han blir oppringt av den akuelle lensmansbetjenten, verken betjenten eller min bror har anledning til å foreta ett avhør på kontoret, så det blir avtalt at det skal tas pr. telefon.
Min bror forklarer seg kort at han ikke hadde noe særlig minne av den aktuelle handlingen og derfor bare må beklage at han ikke har noe å bidra med.
Betjenten virker til å ha forståelse for dette og avhøret avsluttes etter kort tid.
Min bror ber da om å få anledning til å lese det betjenten hadde notert seg under dette "avhøret" hvorpå betjenten svarer at det ikke var behøvelig da det ikke forelå noen forklaring som kom til å bli levert inn.

Saken virker helt grei så langt, men det er her den får en vri.
ca 3 mnd sener blir han innkalt som vitne i rettsaken på bakgrunn av forklaringen han hadde gitt, han forundrer seg over dette da han ikke hadde forklart noe, jeg ber han kontakte politi juristen som hadde sendt ut innkallelsen.
Da han så gjør får han beskjed om at hans vitne forklaring hadde en relativ stor betydnig for saken og at han måtte møte.
Han svarer da at han ikke hadde levert noen forklaring, og ønsket å få se hva dette egentlig var snakk om.
Politijuristen leser kort versonen av "forklaringen", det viser seg på dette punktet at Betjenten som tok dette "avhøret" hadde kokt sammen en historie som ikke min bror kjente seg igjen i overhode, der var nemt bla navn på personer som han overhode ikke viste hvem var og som han derfor heller ikke kunne ha nemt under avhør.
Min bror sier da dette til juristen samt at han ALDRI hadde sagt dette ei heller undertegnet en slik forklaring.

Enda på visa var da at han ble kalt inn på nytt avhør hos en ny betjent.
Han forklarte seg på nytt helt likt som under første "avhør". Han klager også på det han velger å kalle fabrikering av bevis/forklaring som den første betjenten tydelig vis i hans øyne hadde foretatt seg.
Han blir så trekt som vitne fra saken da han ikke hadde noe å bridra med.

Det er nå det begynner å bli int.
Ca 4 uker etter rettsaken kontakter den første betjenten (kalles LBA fra nå) som han hadde avgitt forklaring til og sa dem hadde fått inn en avskiltningsbegjerning på en bil i hans eie.

Nå har ikke jeg hele historien til broderen her, men kortversjon er.
Trussler om at betjenten kunne gjøre det vanskelig for min bror om det var det han ønsket, dette var snakk om en bil som var i mitt eie frem til den ble avskiltet i 2002. min bror overtok ikke den bilen før 4 år etter altså i 2006. det har ikke vart skilter på bilen fra 2002.

Jeg tar så kontakt med betjenten for å si fra om dette, og blir møtt på en måte som mildt sagt gjør meg oppgitt.
Under her poster jeg hele hendelsen som nedskrevet i klage inn sendt 18 mars 2011.
Kun navn og div nr er blitt byttet.



KLAGE PÅ BAKGRUNN AV TELEFON HENVENDELSE TIL XXXXXX
Jeg mottok en telefon fra min bror xxxxxxx den 17.3.2011 ca klokken 13:59, da fortalte han at han hadde vært i kontakt med betjent xxxxx noen minutter tidligere ang. noen bilskilter til en Opel Ascona som har vært i mitt eie, på bakgrunn av en avskiltningsbegjæring overnemte betjent skulle ha mottatt nylig. jeg svarte at disse skiltene ble levert inn sammen med vognkort i 2002, jeg sa også at jeg ikke hadde mottatt noen avskiltningsbegjærning fra biltilsynet og at jeg fant det merkelig at dette for det første skulle komme til Lensmannskontoret og ikke til meg personlig og for det andre at det nå etter snart 10år skulle etterlyses skilter.
Klokken 14:23 Mottok jeg en ny telefon fra min bror der han var litt oppgitt på bakgrunn av telefonsamtale nr 2 med overnemte betjent, han forklarte da at betjenten hadde med en aggressiv tone kommet med trusselen Sitat ”Om du ønsker å gjøre det vanskelig så skal du få det vanskelig” Jeg sa da til min bror at jeg kunne ringe til overnemte betjent for å informere og ordne opp i dette da jeg så på det som min sak å ordne opp i. Jeg sa også at jeg skulle spørre om hvorfor han ikke henvente seg til meg som var eier av bilen på det tidspunktet avskiltningen skulle vært utført.
Her er min versjon av samtalene som foregikk over ett spenn på ca 30 minutter, før jeg kontaktet Lensmann xxxxxxxx
Samtale nr 1 til telefon xxxxxxxx. klokken 14:38 Varighet ca 1 minutt:
Jeg presentere meg på en høflig måte og legger frem saken.
Jeg spør hvorfor jeg ikke hadde blitt kontaktet ang disse skiltene, verken pr. post eller telefon, da det var jeg som var eier av bilen når den ble avskiltet, jeg forklarer videre at jeg finner det merkelig at dette skulle angå min bror (xxxxxxx) som ikke overtok bilen før i 2006, altså ca 4 år etter at den ble avskiltet, da jeg regnet med at både mangel på Eu kontroll og forsikring ville ha medført avskiltningsbegjæring lenge før 2011. Svaret jeg fikk var at dette overhode ikke angikk meg, dette var en sak mellom han (LBA) og min bror (xxxxxx), hvorpå jeg repliserte med at dette i høyeste grad angikk meg da jeg var eier av bilen på det tidspunktet bilen skulle vært avskiltet.
Jeg føler jeg forholdt meg rolig og sakelig gjennom hele samtalen, alt jeg ønsket var å komme til bunns i problemet.
Det som da skjedde finner jeg høyst unødvendig og ett brudd på min tillitt til offentlig tjenestemenn, han avbryter samtalen.
Samtale nr 2. til telefon xxxxxxx. klokken 14:46 Varighet ca 52 sekunder:
Overnemte betjent tar telefonen og sier at han hadde akkurat sendt en melding til min bror at skiltene hadde kommet til rette. Jeg svarer at dette var flott men at jeg fortsatt ønsket en forklaring på spørsmålene jeg stilte tidligere. Da avbryter overnemte betjent telefonsamtalen nok en gang.
Samtale nr 3. til telefon xxxxxxxxx. Klokken 14:48 Varighet 0 sekunder.
Min samtale blir avvist.
Samtale nr 4. til telefon xxxxxxx Klokken ca 14:50 Varighet ca 1 Minutt.
Jeg ringer xxxxx kommune sitt sentralbord da jeg vet at torsdag er Kontor dag for politiet på xxxxxx. Jeg ber om å bli satt over til LBA. xxxxxx tar da telefonen og presenterer seg, jeg er på dette stadiet rimelig frustrert og irritert over oppførsel og fremgangsmåte til overnemte betjent, men jeg ønsker å forholde meg sakelig.
Jeg presenterer meg hvorpå Betjent xxxxxxx raskt svarer at han ikke finner meg skikket til å snakke med en offentlig tjenestemann, jeg skal til å spørre hva han begrunner dette med men før jeg får fullført bryter han inn med det jeg ikke kan tolke på noen annen måte en som en direkte trussel rettet mot mine og meg, Sitat ”Jeg kan gjøre det vanskelig for deg om det er det du ønsker.” Før han avbryter samtalen.
Jeg kjenner på dette stadiet en frykt for meg som person, da jeg vet at det finnes flere eksempler på at overnemte betjent har bedrevet ren personforfølgelse og trakassering både på xxxxxx og xxxxxx.
Samtale nr 5. til telefon xxxxxxxxxxxx Klokker ca 14:52 varighet ca 30 sekunder.
Jeg ringer på nytt sentralbordet ved xxxxxx kommune, sier med dem at jeg ble avbrutt i tidligere samtale og at jeg ønsker at dem setter meg over på nytt.
Betjent xxxxxx svarer og presentere seg, jeg forholder meg fortsatt rolig og presenterer meg med navn, blir da møtt med det jeg ikke kan kalle som noe annet ett Barnehage oppførsel. Sitat ” nananananananananananannalalalalalalalalananananana” hvorpå samtalen igjen blir brutt.
Jeg sitter nå mildt sagt rystet tilbake, jeg har på få minutter blitt truet, og møtt med en holdning som jeg ikke finner akseptabelt av mine egne unger engang. Jeg sitter tilbake med en følelse i kroppen som gjør meg uvel.
Jeg kan innrømme at jeg kanskje før den siste samtalen skulle ha innsett at overnemte betjent ikke var mottakelig for informasjonen jeg hadde og at jeg skulle avbrutt mitt forsøk på å få en forklaring, men jeg er av den tro at dere som offentlige tjenestemenn er her for oss, så om man ikke engang kan stille ett spørsmål uten at det skal hagle med usakligheter og ”trusler” så er det noe galt hos dere.

Jeg ringer kontoret på xxxxxx for å spørre hvor jeg skal henvende meg, forklarer også til den hyggelige damen jeg fikk prate med hva som har skjedd og hva jeg ønsker å gjøre. Hun sier det eneste hun kan gjøre er å henvise meg til å sende inn en klage, jeg spør om det ikke er noen som sitter over dem der ute som jeg kan kontakte, og blir da henvist til xxxxxxxxx, som jeg får ett nummer til.
Av xxxxxx får jeg beskjed om at han skal sjekke ut saken og kontakte meg dagen etter (fredag 18/3)
Fredag 18/3 kontakter xxxxxx meg og ber meg om å skrive en redegjørelse av hendelsen og hvordan jeg følte behandlingen jeg fikk hadde vært.
Det er i denne anledning jeg skriver dette brevet.
Jeg ønsker at denne saken skal bli tatt høyst alvorlig, jeg finner meg på ingen måte i å bli behandlet på denne måten av noen, og i alle fall ikke av offentlige tjenestemenn. Jeg ønsker en muntlig og skriftlig beklagelse fra LBA, jeg ønsker videre at dette blir loggført slik at det finnes papirer på trusselen om jeg skulle bli personforfulgt slik jeg føler trusselen var ment.
Jeg håper også denne episoden kan være med på å kaste lys over LBA sin oppførsel på xxxxx og xxxxx for dette er ikke på noen måte ett unikt tilfelle, det finnes ett ti talls episoder som kan bekreftes av involverte og vitner, både i forhold til trusler, trakassering, personforfølgelse, samt brudd på taushetsplikt og elendig etterforskings arbeid.
Håper på Snarlig respons på denne henvendelsen, slik at jeg vet at dette blir tatt på alvor. Bekreftelse på henvendelsen samt oppdatering i saken kan sendes til meg pr mail. da jeg kommer til å være uten mobildekning pga jobb i en ukes tid.
Tilleggs info.
Vedlagt finnes en utskrift fra Autosys hos biltilsynet som bekrefter eier forhold, det bekrefter også at skiltene ble levert inn hos dem sammen med vognkort i 2002, noe overnemte betjent med letthet kunne sjekket selv. Jeg lurer også på hvor den avskiltningsbegjærningen overnemte betjent sa han hadde mottatt befinner seg, da denne kan være av interesse i denne saken bør den nesten bli lagt frem. Øverst finner dere nummeret til min mobil, jeg ønsker på ingen måte at dette nummeret skal bli ført opp noen steder. Jeg ønsker ikke under noen omstendigheter at Betjent xxxxx skal ha tilgang til dette.
Kopi av dette brevet vil bli sendt til Politimester xxxx ved xxxx politistasjon.

Hilsen
xxxxxxx
Vedlegg 1. Utskrift fra autosys.




Ble litt rotete å kopiere rett fra office, men håper dere forstår.
Nå ha broen min også sendt inn en klage på dette, har ikke den tilgjengelig.
Jeg har vært i kontakt med dem etter dette ble sendt, og fått beskjed om at dette blir behandlet som en intern personal sak?
og at vi derfor ikke får innsyn i event konsekvenser dette vil ha for LBA.?

Kan også nemnes at min bror ble utsatt for samme trussel som meg samt oppfordret til dokumentforfalskning av samme betjent, noe han skrev i sin klage.

For dem av dere som ikke helt forstår hva som startet dette så tror både bordern og jeg at det var på bakgrunn av klagen som ble gjort iforhold til det avhøret som er nemt helt øverst.

Jeg har enda ikke fått min beklagelse, det har heller ikke min bror mottat, så nå ønsker vi å gå til det skrittet å anmelde forholdet, slik at vi får se at dette får konsekvenser.
Det er her jeg trenger dem av dere her inne som er gode på paragrafer.
Hvilke kan jeg legge til grunn her?
Du kjører med en sterk sak, er ikke så mye mer å gjøre. Lensmannen kjørte selvsagt langt over sin linje, da han la på.
Du har selvsagt rett til å klage og jeg håper forøvrig den mannen får en oppsigelseslapp imorgen.
Klagen er sendt for noen uker siden. Men ønsker nå å anmelde om det finnes grunnlag, derfor jeg spørr etter paragrafer.
Unlicensed Surgeon
Hvis du ikke får noe fornuftig svar fra Politiet (noe jeg ikke tror du kommer til å få). Er neste klageinstans sivilombudsmannen. Der blir det fort tatt vesentlig mer seriøst! http://www.sivilombudsmannen.no. Du kan også ta en telefon til Spesialenheten for Politisaker og høre på de, http://www.spesialenheten.no/.
Takk Dafog.
Men vi har lyst å anmelde.
Klage vil nå bli sendt til begge du nemte over, men ønsker å ta det hakke videre slik at vi får full insyn i hva som faktisk skjer og ikke.
Unlicensed Surgeon
Spesialenheten tar seg av anmeldser mot politiet, jeg kjenner ikke helt til hvordan man anmelder der, men hvis du ringer får du helt sikkert et svar.
Jeg håper også denne episoden kan være med på å kaste lys over LBA sin oppførsel på xxxxx og xxxxx for dette er ikke på noen måte ett unikt tilfelle, det finnes ett ti talls episoder som kan bekreftes av involverte og vitner, både i forhold til trusler, trakassering, personforfølgelse, samt brudd på taushetsplikt og elendig etterforskings arbeid.
Vis hele sitatet...
Skjønner ikke helt hvorfor du skal trekke inn titals andre tilfeller uten å skrive noe om hva det er. Det undergraver din sak.

Men tror ikke du kommer så mange veier med dette, klarer ikke helt se hva overtrappet går ut på.
Sist endret av sorlandet; 1. mai 2011 kl. 11:51.
Takk. Men hva går så dette under? altså paragraf/lov?
du trenger ikke finne paragrafer for å anmelde. det er politiets oppgave. du trenger bare å anmelde, så må politiet etterforske og undersøke hvilke paragrafer som evt er brutt.

denne saken fortjener mer enn en klage, gå til anmeldelse for trussler blant annet.
En advokat vil i alle tilfeller kunne gi deg mye bedre hjelp med saken enn hva de aller fleste her på bruket kan..

Ta kontakt med advokat.
Pass på at du lager dokumentet så lite så mulig, men så stort som nødvendig og at alt er så godt dokumentert som overhode mulig.

Her er et program som er laget for å lage timeline’s på Mac: http://www.macupdate.com/app/mac/16773/timeline-3d, mulig der finnes noe tilsvarnde til Windows.
Både du og broren din har sikkert rulleblad, og er kjenninger av betjentene i bygda. Dette kommer til å bli lagt dødt så fort det er formelt mulig for politiet.
Mye du kan anmelde for i politiinnstruksen (http://lovdata.no/for/sf/in/xd-19900622-3963.html)

F.eks §5-2. Opptreden i tjenesten:
"I tjenesten skal en politimann opptre med den ro og beherskelse som situasjonen krever.

En politimann må ikke la seg provosere ved motstand eller fornærmelser. Uten en rolig opptreden kan han ikke opprettholde sin autoritet og vente nødvendig bistand og støtte fra den besindige del av publikum.

Under tjenesteutførelsen er det ikke tillatt å bruke sårende eller andre upassende uttrykk. Likeså er alle slags skjellsord forbudt.

En politimann skal opptre høflig mot enhver, og dersom noen ber om eller ses å trenge hjelp, skal det ytes den bistand tjenesten tillater og som politimannen ellers ser seg i stand til."
nei trenger ikke noen paragrafer for å anmelde, men ønsker jo å vite om det i det heletatt er hensiktsmessig å anmelde, derfor jeg spørr om det finnes paragrafer/Lover som er relevant opp mot dette.
Takk for tipset ang. advokat, men har lite lyst å bruke mye penger på dette, som skrevet i klagen er alt vi ønsker oss en beklagelse, noe vi til nå ikke har fått, og vil derfor gå til videre skritt å anmelde om det finnes grunnlag for dette.
Klagen er nå undertegnet og sendt til sivilombudsmannen og Spesialenheten for Politisaker via post.
Unlicensed Surgeon
Såvidt jeg skjønte:
Betjenten har fabrikert en falsk forklaring.
Betjenten forsøker å presse vitne med "avskiltningsbegjering", og trusler om å "gjøre det vanskelig for han".
Betjenten nekter å svare på spørsmål, og "nananananana'er" i telefonen.
Betjenten kommer med trussler mot trådstarer i form av "Jeg kan gjøre det vanskelig for deg om det er det du ønsker.”

Hele situvasjonen senker tilliten til etaten med de grader! Det at Politiet heller ikke tar klagen seriøst er også svært ille, og er med på å senke tilitten enda mer!
Sitat av Samhey Vis innlegg
Både du og broren din har sikkert rulleblad, og er kjenninger av betjentene i bygda. Dette kommer til å bli lagt dødt så fort det er formelt mulig for politiet.
Vis hele sitatet...
Brorn min er 100% ren han.
Jeg har små fille ting fra ungdommen fra andre steder i landet. Ingenting lokalt.
Det har vel egentlig ingenting med dette å gjøre har det vel?

Sitat av sorlandet Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvorfor du skal trekke inn titals andre tilfeller uten å skrive noe om hva det er. Det undergraver din sak.
Vis hele sitatet...
I den orginale klagen er det ramsett opp kontakt info på dem som ønsket å stå frem. er en liste på 6 navn.
Beklager at dette ikke kom frem av det jeg skrev over.
Sitat av dafog Vis innlegg
Såvidt jeg skjønte:
Betjenten har fabrikert en falsk forklaring.
Betjenten forsøker å presse vitne med "avskiltningsbegjering", og trusler om å "gjøre det vanskelig for han".
Betjenten nekter å svare på spørsmål, og "nananananana'er" i telefonen.
Betjenten kommer med trussler mot trådstarer i form av "Jeg kan gjøre det vanskelig for deg om det er det du ønsker.”

Hele situvasjonen senker tilliten til etaten med de grader! Det at Politiet heller ikke tar klagen seriøst er også svært ille, og er med på å senke tilitten enda mer!
Vis hele sitatet...
Ang forklaringen, den er tatt opp via telefon og ikke signert. Det som er videreformidlet er politimannens oppfatning av samtalen hvorpå han er innkalt som vitne i en rettsaken.

Det er ikke fabrikkert falsk forklaring i den forstand, hvis den ikke er forfalsket med signatur. Politimannen kan mene at han oppfattet noe annet i samtalen, noe som ofte skjer i den etaten.
Sitat av sorlandet Vis innlegg
Ang forklaringen, den er tatt opp via telefon og ikke signert. Det som er videreformidlet er politimannens oppfatning av samtalen hvorpå han er innkalt som vitne i en rettsaken.

Det er ikke fabrikkert falsk forklaring i den forstand, hvis den ikke er forfalsket med signatur. Politimannen kan mene at han oppfattet noe annet i samtalen, noe som ofte skjer i den etaten.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke opptak av samtalen. Dette virker på meg som noen denne betjente gjorde for å få en tillståelses dom fra tiltalte i saken.

Den nemte betjent kan da ikke mene å ha oppfattet 3-4 navn på personer som min bror ikke har noen kjennskap til og heller ikke da kunne nemt noen av dem under det påståtte "avhør".

Og hvorfor skulle denne betjenten finne det for gått å lyve om en avskiltningsbegjerning som aldri har blitt sendt fra biltilsynet?
(bekrefteles fra biltilsynet foreligger på dette.)
Sitat av brygge_2 Vis innlegg
F.eks §5-2. Opptreden i tjenesten:
"I tjenesten skal en politimann opptre med den ro og beherskelse som situasjonen krever.

En politimann må ikke la seg provosere ved motstand eller fornærmelser. Uten en rolig opptreden kan han ikke opprettholde sin autoritet og vente nødvendig bistand og støtte fra den besindige del av publikum.
Vis hele sitatet...
Det er vel det motsatte som har skjedd i dette tilfelle? Har ikke politimannen latt seg provosere over egen påbegynt motstand?
Sist endret av fxxked; 1. mai 2011 kl. 12:34.
Kan vel si det ja.
The Merciful One
mr5050's Avatar
hvis du skal anmelde så bruk nærmeste politistasjon i nabo fylke ellerså er det stor sannsynlighet for at den havner i søpla
Sitat av technot Vis innlegg
du trenger ikke finne paragrafer for å anmelde. det er politiets oppgave. du trenger bare å anmelde, så må politiet etterforske og undersøke hvilke paragrafer som evt er brutt.

denne saken fortjener mer enn en klage, gå til anmeldelse for trussler blant annet.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje greit å få med seg at trusler kun er straffbart dersom man truer med et straffbart forhold. Det som politimann å ta skiltene er strengt tatt ikke straffbart
Unlicensed Surgeon
Jeg er ikke helt sikker på den her, men mener i aller sterkeste grad at når en tjenestemann sier "Jeg kan gjøre det vanskelig for deg om det er det du ønsker.” Er et brudd på:
Sitat av Straffeloven §390
Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Vis hele sitatet...
Man kan jo alltids ta det til media.
Sitat av Fredriker Vis innlegg
Man kan jo alltids ta det til media.
Vis hele sitatet...
Evt true med å ta det til media.
Sitat av dafog Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker på den her, men mener i aller sterkeste grad at når en tjenestemann sier "Jeg kan gjøre det vanskelig for deg om det er det du ønsker.” Er et brudd på:
Vis hele sitatet...
Om det har vært sagt, hvordan bevise det? Det vil vel om beviselig være uforstand i tjenesten, eller i makt av sin stilling.
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Da min bror og jeg har havnet litt på skrå med en av dem lokale lensmannsbetjentene her i bygda så trenger jeg litt råd og hjelp fra dere.
Vis hele sitatet...
Du burde prøve å få ham sparket. Klage det inn for Spesialenheten for politisaker i tillegg til de som byråkratisk står over avdelingen (f.eks. i Oslo). Husk å konsekvent fremstå som rolig og behersket. Gå til media med saken i tillegg. Pass på at de ikke kan ta deg for noe annet.

Sitat av Sinis Vis innlegg
Evt true med å ta det til media.
Vis hele sitatet...
Det er mye mer effektivt å bare gjøre det, tror jeg.
Sist endret av rken996; 2. mai 2011 kl. 06:25.
Sitat av dafog Vis innlegg
Jeg er ikke helt sikker på den her, men mener i aller sterkeste grad at når en tjenestemann sier "Jeg kan gjøre det vanskelig for deg om det er det du ønsker.” Er et brudd på:
Vis hele sitatet...
§ 390 brukes stort sett bare ved gjentagende og grovere "plaging" enn som så. Dessuten er det vel ikke straffbart for politiet å "gjøre det vanskelig" for folk.

Jeg tror heller dette er en personalsak som politiet må løses internt. Jeg forstår TS sitt ønske om å se at noe blir gjort.
Vi har kun fått høre den ene siden av saken her, men dersom det er slik som TS skriver, er jo klart at dette er uønsket atferd fra politimannens side.

Personalsak - ja, straffbart forhold - nei.