Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1705
Heisann freaks!

Er altså 16 år og har begynt på VG1, TIP. Som da var førstevalget mitt, men jeg føler jeg har valgt feil med tanke på at det ikke hjelper å gå denne linja siden jeg skal begynne i anleggsbransjen som maskinfører. Skulle da helst gått BAT (bygg og anleggsteknikk), men har pratet med dem og de sier det er lite sannsynlig at jeg vil komme inn der i år med tanke på at det allerede er 40+ på ventelista. Så det jeg sitter å lurer på nå er om jeg skal rett og slett droppe ut og jobbe ett år. Faren min har drevet på med samme firma i allerede 40 år som går relativt fint med, så er ikke noe problem for meg å skaffe meg en jobb der og jeg har vært med han siden jeg lærte meg å gå så har fått med meg litt kunnskap innenfor denne bransjen. Andre året var planen og gå BAT førsteåret, men jeg kan også velge å fortsette å jobbe i 4 år så får jeg fagbrev..

Noen som kan hjelpe meg litt?
Den gamle Grisen
slarti's Avatar
om du har en jobb å gå til ser jeg ingen problemer med å ta et "friår" fra skolen.
Det kan faktisk se bra ut på en CV.

Men eneste grunnen til at jeg sier dette er ok er at du faktsk har en jobb å gå til.

Er nesten umulig å få jobb i norge uten VGS.

Så har du en jobb å gå til ta det å bruk første halvåret på å finne ut hva du egentlig har lyst til.
Så bestemmer du det over nyåret hva du vil gjøre framover
Hvis du fullfører første året tip så lærer du endel mekaniske ting som virkelig kan hjelpe deg i framtiden både når det gjelder å få jobb som anleggsmaskinfører og når maskinen er ødelagt og du må fikse den. Det er nok en stor pluss når du skal finne jobb at du kan en del mekanisk om maskinen.
Du kan forhøre deg om det er noen som går Bygg og Anlegg som vil bytte til Teknikk og Industriell Produksjonslinja du går på, da kan dere bytte plass, men kjapp deg og bytt før 1.oktober. Da mister du ikke retten til et studieår. (Du har 4 )

Videre er det jo ikke så vanskelig å bygge en karriere på erfaring om du har en måte og komme deg i jobb på, men det er greit med studiekompetanse om du skulle angre eller vil gå en annen vei. Det får du ved å gå ferdig 2 år på yrkesfag og gå allmenfaglig påbygning 3. året, eller bare gå Studiespesialisering.

Lykke til!
Begge valgene dine har fordeler og bakdeler. Du får vel mer kompetanse og en bedre CV av å jobbe ett år eller fullføre VG1 TIP. Prøv å bytt linje, det kan ikke skade, og ta et valg før oktober, slik at du ikke bruker opp året ditt.
Om dette er noe du vil jobbe med ser jeg ikke problemet med å jobbe i fem år hos faren din, og ta fagbrevet da.

Selv synes jeg det er artig å gå skole, lærer mye, blir kjent med mange. Skaffer letter kontakter. Er greit å ha et nettverk.
Takker for respons, og ja er helt enig med Knudsen, det er både bakdeler og fordeler uansett hva jeg velger Skal tenke litt på det

E: la oss si noe skjærer seg og firma går konkurs, men jeg har allerede fagbrev. Vil det da være vanskelig å skaffe jobb for et annet firma i samme bransjen med tanke på at jeg ikke gikk vgs?
Sist endret av Jostein112; 17. september 2012 kl. 12:34.
Firmaet driter nok i om du har VGS hvis du har fagbrev. Du har jo egentlig bare mer kompetanse
Forstått, ville bare gjøre det helt klart
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som har erfaring med dette. Jeg har en deltidsjobb på en dagligvare butikk. Og er DRIT lei vidregående, har valgt feil. Er 17år nå, blir 18 om 5 måneder. Lurer litt på å snakke med sjefen hvilke muligheter jeg har innen butikken. For så å droppe ut å begynne å jobbe. Noen som tror dette er veldig dumt? Og evt. tatt reiseleder utdanning gjennom her; http://www.reiseleder.no/Reiseleder/Reiseleder.aspx.

Har ikke noe mål om å tjene ekstreme penger, bare drive med noe jeg liker. Ikke noe jeg "må".
Jeg gikk GK, og var drit lei. Tok ett år på Folkehøgskole for å tenke (men var allerede bestemt. ALDRI mer skole)
Nå drøye 10 år senere, har ikke angra ett eneste sekund. Jeg fikk jobb relativt kjapt, og siden det har jeg stått på og jobba mye, og levd fornuftig. Har alt jeg kan drømme om og bunnsolid økonomi.

Når jeg blir spurt om utdanning i jobbintervjuer har jeg en standardfrase jeg bruker.
"Det er bedre med gode attester en dårlig karakterer" og det var det som var saken. (gode karakterer har aldri vært noe tema for meg)

Verden er full av skoleflinke lesehester og andre som vil bruke tid på utdanning, så samfunnet trenger unge mennesker i arbeidslivet som kan bygge opp en kompetanse basert på praktisk arbeid.

Mitt tips: Sier magefølelsen at du vil droppe skole, så gjør det. Men da MÅ du ikke gå for lenge før du kommer i arbeid.
Du bør kanskje sikre deg jobb FØR du dropper ut, veldig kjip om du søker men ikke får noe. Tilslutt kan det hende du bare sitter hjemme.
Takker for svar. Har jobbet i dagligvare butikken i 2år allerede, så har nok et bein innenfor. Og tjener jo greit visst man jobber kveldsvakter, helger og kanskje litt overtid innimellom.