Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1344
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Yo, jeg er under 18 år, men jeg kunne veldig gjerne tenkt meg å tjene litt penger så jeg har råd til lappen og eventuelle andre utgifter som kommer med alderen
Hva tror dere sjansen er for å greie å skaffe seg jobb som tjener ok som mindreårig?
Det blir litt individuelt, men hva anser du som okei lønn, dvs en lønn du kan leve med og du faktisk ser nytten i å jobbe for?

Det er forsåvidt en knall tanke, man har så jævli mye mere igjen enn de pengene man tjener i jobber som "veldig ung" (typ 10-15 år".

Bare det å ha kommet igang med netverksbygging og å få en faktisk forståelse for hva det innebærer å holde en jobb i seg selv er ganske priceless.. Vidre bygger man ofte allerede da netverk og om man gjør en decent jobb er det sånt som blir husket.

For å si det sånn, i mitt yrke husker jeg de 13-14-15 åringene som jobba på gulvet hos oss og gjorde en fin figur der bedre enn høyskole og generelt lassaron-folka som var innom bare på gjennomtrekk, nesten uansett om de gjorde en bra eller dårlig jobb.

I min nåværende stilling ansatte jeg faktisk for 8mnd siden en av de tidligere kidsa mine i en stilling med mere ansvar enn utdanningen til personen tilsa at hen skulle være klar for nesten bare basert på at hen sprang ræva av seg med ett smil rundt kjeften som 14åring og lærte kjappere og bedre enn nesten noen andre jeg har hatt i opplæring.

Men så over til svaret på spørsmålet ditt; Om du ikke har noe imot idiotiske arbeidstider (men i miljø du ofte får oppleve mye sære og ofte lættis situasjoner) og ofte ganske middelmådig lønn så prøv å kom deg inn på gulvet på ett hotell, en resturant, gastropub, konsertscene eller lignende innenfor servicebransjen.

Det er ofte ett knallhardt yrke men også veldi rewarding..

protip er å huke til seg alle seine vakter, søndagsvakter, røddager osv man kan da tillegg og overtid ofte gjør det verdt det ++
Jeg vil si det omvendte, skaff en jobb med en grei grunnlønn og så normale tider som mulig så slipper du å jobbe kveld, natt og helg for å faktisk tjene penger. Stresse så voldsomt for å lage et image i sitt eget hode om at man er en jævla bra arbeidstaker og andre er lasaroner er bare slitsomt både for deg og de rundt deg. Arbeidsplassen skal være et trivelig sted hvor man gjør en god jobb og bidra til et godt miljø, ikke er sted hvor man skal hevde seg og se ned på folk rundt seg. Det er fullt lovlig å gjøre en god jobb til normale tider og ha tid til overs så du kan være med venner på kvelder eller i helger, fremfor å være han som alltid drar på jobb når folk kommer hjem fra jobb, aldri har tid i helgene og risikerer å ødelegge døgnrytmen totalt.
Sist endret av KingdyCongo; 5. mars 2024 kl. 01:46.
Sitat av KingdyCongo Vis innlegg
Jeg vil si det omvendte, skaff en jobb med en grei grunnlønn og så normale tider som mulig så slipper du å jobbe kveld, natt og helg for å faktisk tjene penger. Stresse så voldsomt for å lage et image i sitt eget hode om at man er en jævla bra arbeidstaker og andre er lasaroner er bare slitsomt både for deg og de rundt deg. Arbeidsplassen skal være et trivelig sted hvor man gjør en god jobb og bidra til et godt miljø, ikke er sted hvor man skal hevde seg og se ned på folk rundt seg. Det er fullt lovlig å gjøre en god jobb til normale tider og ha tid til overs så du kan være med venner på kvelder eller i helger, fremfor å være han som alltid drar på jobb når folk kommer hjem fra jobb, aldri har tid i helgene og risikerer å ødelegge døgnrytmen totalt.
Vis hele sitatet...
Vel ja, selvsagt, ikke uenig. Men det er veldig få som kan velge å vrake i kremjobber når man ikke er ferdig med grunnskolen engang, kan man derimot det så må man jo selvsagt gjøre det! 🙂
Viktigste av alt, når du har fått tak i en jobb:

Legg fra deg mobilen.
Sist endret av meitemark; 5. mars 2024 kl. 02:04.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Sitat av NoillStress Vis innlegg
Det blir litt individuelt, men hva anser du som okei lønn, dvs en lønn du kan leve med og du faktisk ser nytten i å jobbe for?

Det er forsåvidt en knall tanke, man har så jævli mye mere igjen enn de pengene man tjener i jobber som "veldig ung" (typ 10-15 år".

Bare det å ha kommet igang med netverksbygging og å få en faktisk forståelse for hva det innebærer å holde en jobb i seg selv er ganske priceless.. Vidre bygger man ofte allerede da netverk og om man gjør en decent jobb er det sånt som blir husket.

For å si det sånn, i mitt yrke husker jeg de 13-14-15 åringene som jobba på gulvet hos oss og gjorde en fin figur der bedre enn høyskole og generelt lassaron-folka som var innom bare på gjennomtrekk, nesten uansett om de gjorde en bra eller dårlig jobb.

I min nåværende stilling ansatte jeg faktisk for 8mnd siden en av de tidligere kidsa mine i en stilling med mere ansvar enn utdanningen til personen tilsa at hen skulle være klar for nesten bare basert på at hen sprang ræva av seg med ett smil rundt kjeften som 14åring og lærte kjappere og bedre enn nesten noen andre jeg har hatt i opplæring.

Men så over til svaret på spørsmålet ditt; Om du ikke har noe imot idiotiske arbeidstider (men i miljø du ofte får oppleve mye sære og ofte lættis situasjoner) og ofte ganske middelmådig lønn så prøv å kom deg inn på gulvet på ett hotell, en resturant, gastropub, konsertscene eller lignende innenfor servicebransjen.

Det er ofte ett knallhardt yrke men også veldi rewarding..

protip er å huke til seg alle seine vakter, søndagsvakter, røddager osv man kan da tillegg og overtid ofte gjør det verdt det ++
Vis hele sitatet...

Jeg er villig til å vaske dassen med huet om jeg må

Men tror du at barnevernet kan bli et problem i å skaffe seg en jobb?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg er villig til å vaske dassen med huet om jeg må

Men tror du at barnevernet kan bli et problem i å skaffe seg en jobb?
Vis hele sitatet...
Dette kan jeg ikke vite, men tror du ikke BV vill se positivt på arbeid?
Som nevnt over tjener du mye mer enn penger på å starte arbeid. Håper inderlig BV forstår det.

I arbeid: oppfør deg ordentlig, vær aktiv, ærlig, presis og åpen for innspill. Husk at den som spør får vite. Henda opp av lommen og legg fra deg mobilen!
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg er villig til å vaske dassen med huet om jeg må
Vis hele sitatet...
Veldig god innstilling. Dette her tror jeg du klarer helt fint selv uten freakforum.

Kanskje BV som du nevnte kan hjelpe. Peke i riktig retning?

Jeg håper heller BV kan bistå heller enn forhindre hvis du melder dine behov og ønsker.
Sist endret av 1000bein; 5. mars 2024 kl. 08:22.
Litt off-topic: Men hvorfor er slavearbeidet jeg gjorde som en unge ikke registrert i aa-registeret?
Sitat av putinerdritt123 Vis innlegg
Litt off-topic: Men hvorfor er slavearbeidet jeg gjorde som en unge ikke registrert i aa-registeret?
Vis hele sitatet...
Nå vet ikke jeg hvor gammel du er men det har kanskje en sammenheng med at EDB generelt er en ny greie?

"1978 - Aa-registeret blir opprettet

2011 - Registeret ble utvidet til å gjelde også maritime arbeidsforhold

2015 - a-ordningen blir innført, med felles rapportering av arbeidsforhold og inntektsopplysninger til Skatteetaten, SSB og NAV. Aa-registeret ble samtidig utvidet med mange nye dataelementer.

2021 - Frilansere blir en del av registeret"
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Sitat av 1000bein Vis innlegg

Kanskje BV som du nevnte kan hjelpe. Peke i riktig retning?

Jeg håper heller BV kan bistå heller enn forhindre hvis du melder dine behov og ønsker.
Vis hele sitatet...
BV har ikke akkurat vært de mest støttende folka i livet mitt, det virker litt mer som de prøver å gjøre det mest mulig vanskelig for meg enn omvendt
En av grunnene til at jeg har lyst på en ok tjenende jobb er så jeg kan være ansvarlig overfor egen økonomi så jeg kan flytte for meg selv
Noe BV absolutt ikke har lyst til
Så jeg er redd de skal finne på noe Bullshit om at det ikke er greit at jeg jobber for å hindre at jeg i det hele tatt kan få en større mulighet til å kunne argumentere om å få flytte ut for meg selv
Sist endret av 1Rapper; 5. mars 2024 kl. 11:01.
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg er villig til å vaske dassen med huet om jeg må

Men tror du at barnevernet kan bli et problem i å skaffe seg en jobb?
Vis hele sitatet...
Nei jeg kan ikke se at de skal ha noe å si så fremst du jobber lovlig osv ��
I min ungdom så tjente vi fort 4k i uka på alt ifra å slå plen, vaske bil, måke snø, male hus osv.

Hvis du bor sånt til at sånt at noe sånt kan være praktisk så trykk opp noen alt-mulig-mann søker jobb.
Går litt tregt i starten, men hvis du er villig til å jobbe hardt så kommer resten etterhvert.

+ hvis dere er flere. Kjekkere da også
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
BV har ikke akkurat vært de mest støttende folka i livet mitt, det virker litt mer som de prøver å gjøre det mest mulig vanskelig for meg enn omvendt
En av grunnene til at jeg har lyst på en ok tjenende jobb er så jeg kan være ansvarlig overfor egen økonomi så jeg kan flytte for meg selv
Noe BV absolutt ikke har lyst til
Så jeg er redd de skal finne på noe Bullshit om at det ikke er greit at jeg jobber for å hindre at jeg i det hele tatt kan få en større mulighet til å kunne argumentere om å få flytte ut for meg selv
Vis hele sitatet...
Trist at du har hatt denne opplevelsen med barnevernet.

Det høres imidlertid ut som at du holder på å bli voksen. Hva med å spørre om et møte med de, få avklart hva de kan hjelpe deg med, og forklar at du ønsker å bli selvstendig?
Sitat av 1Rapper Vis innlegg
Jeg er villig til å vaske dassen med huet om jeg må

Men tror du at barnevernet kan bli et problem i å skaffe seg en jobb?
Vis hele sitatet...
Jeg var kanskje litt bastant i mitt svar, akkurat som du er i det innlegget jeg svarte på.

Jeg kan til en vag grad kjenne meg litt igjen i det, men for min egen del må jeg jobbe masse med meg selv før det overhodet er mulig eller realistisk.

Hvis normaltilstanden din er så ille at du er villig til å vaske dass med hodet ditt, så burde man jo kanskje se litt på hvorfor normaltilstanden din er så uutholdelig. Satt på spissen, selvfølgelig.

Jeg vet ikke. Jeg bare tenker høyt.

Du vet best.

Men man må ha ting på plass før man kan ha en jobb. Og det høres for meg ut som du er desperat? Og da tolker jeg det som om du ikke har ting på plass.

Jeg ønsker kun godt.
Sist endret av 1000bein; 5. mars 2024 kl. 20:24.
Barnevernet kan garantert skaffe deg noe arbeid. Om du står greit i jobben noen måneder så hjelper de deg sikkert videre ut i en hybel også, så lenge du ikke ruser deg eller lignende.
Gå med aviser eller levere reklame var et sikkert stikk i gamledager. Hvis man fremdeles gjør det så er det en fin ting. Fordel om man bor slik at avstandene ikke er så store. Å selge VG dør til dør i helgene var også en ting.
Jeg var 12 år når jeg begynte å sykle med avisene. Those days are gone. Synd. Mange unge som vill hatt utbytte av det. Spesielt med tanke på dyrtida vi er inne i nå
Sist endret av FriFugl; 5. mars 2024 kl. 22:56.
The Wannabe Adult
1Rapper's Avatar
Trådstarter
Sitat av reklame Vis innlegg
Trist at du har hatt denne opplevelsen med barnevernet.

Det høres imidlertid ut som at du holder på å bli voksen. Hva med å spørre om et møte med de, få avklart hva de kan hjelpe deg med, og forklar at du ønsker å bli selvstendig?
Vis hele sitatet...
Allerede gjort
Som sagt så ignorerer BV alt av positive sider og vil meg egt ikke noe godt
Barnas beste du liksom

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Jeg var 12 år når jeg begynte å sykle med avisene. Those days are gone. Synd. Mange unge som vill hatt utbytte av det. Spesielt med tanke på dyrtida vi er inne i nå
Vis hele sitatet...
Det eksisterer fortsatt
Men jeg kan ikke leie en leilighet på det der

Sitat av funksjon Vis innlegg
Barnevernet kan garantert skaffe deg noe arbeid. Om du står greit i jobben noen måneder så hjelper de deg sikkert videre ut i en hybel også, så lenge du ikke ruser deg eller lignende.
Vis hele sitatet...
Aldri holdt på med verken rus eller kriminalitet
Men tviler fortsatt sterkt på at BV vil hjelpe meg
Sist endret av 1Rapper; 5. mars 2024 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg og flere kompiser jobbet på Coop og Biltema med å legge ut varer når vi var under 16. Var ikke vanskelig å få jobb, bare møtte opp og spurte om de hadde behov for meg noen timer i uka.
Hør med 'søppelbilen'. Jeg begynte å jobbe som 16 og 17 år i ferier på søppelbilen. Dette er over ti år siden, og fikk da rundt 170 i timen som 16 åring.

(Det tilsvarer med konsumprisindeks rundt 228kr i timen idag)
New generation
colakork's Avatar
Hmmmmm... Er du villig til å føle deg litt dust?

Du stiller veldig sterkt om du får deg en jobb før 18år og holder på den jobben i noen år.

Plutselig kan du anbefale en fersk god kompis til jobben din så får han jobb på dagen siden du går god for han..

Du må være villig til å spørre flere folk og bedrifter, de fleste kommer til å si nei, siden det er det enkleste..

Men det er mange som trenger deg, du må bare filtrere ut nei folket først, eller kanskje du er heldig og møter på noen som trenger deg med engang.

Planlegg hva du du kan gjøre for bedriften før du besøker dem eller sender dem en mail. Fortell kort om at du ikke har fått jobbet noe særlig før men er ivrig på å få erfaring.

Jeg fikk min førse jobb i byggebransjen som en gutt uten å vite noenting, ingen relevant erfaring, var bare heldig, noen trengte meg.

Cven din er ansiktet ditt og søknadsteksten din er det du sier/skriver.
Sist endret av colakork; 6. mars 2024 kl. 15:20.