Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2106
Tenkte jeg skulle "reklamere" litt for en gøyal "sport" jeg har holdt på med i litt over et år nå.
Noen av dere har sikkert hørt om Geocaching fra før, det det går ut på er at du lager et gratis medlemskap (som kan oppgraderes til premium om du ønsker ekstra funksjoner) og bruker enten GPS eller Geocaching appen, som kan lastes ned til iPhone og android (pris ca 50 kr tror jeg), til å finne såkalte Geocacher. Det finnes milioner Geocacher over hele verden!

En Geocache er en boks, liten eller stor, som er gjemt rundt om kring (som regel i serverdigheter eller turplasser) Når du har funnet en Geocache, skriver du brukernavnet som du opprettet i en logbok som ligger oppi. I de større Cachene ligger det ofte småting, regelen er: ta en ting, og legg oppi en ting.

Når du har kommet hjem fra turen logger du inn på geocaching.com og logger at du har funnet den.
Btw, Geocacher gjemmes av frivillige premium brukere, jeg selv har foreløpig lagt ut to stk

For mer info om Geocaching besøk: http://www.geocaching.com/

Viss dere ikke har hørt om dette før bør dere prøve det, det er veldig morsomt og en fin måte å komme seg ut i naturen i stedet for å sitte inne på dataen hele dagen. Dette er også en tur hele familien kan bli med på
Sist endret av Sauraman37; 10. august 2012 kl. 23:07.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Geocaching er en utrolig gøyal 'sport'! Passer for folk som liker å gå lengre turer og de som liker å bare gå 10 skritt for så komme til den. finnes mange tusen geocacher!

Vil bare rette på en ting og det er at på android finnes det en populær geocache app som heter c:geo, den er gratis og brukes av veldig mange! Vet ikke på iphone...

Prøv det gjerne ut!
Jeg selv er begynt å gå på fjellturer og bestige diverse fjelltopper, har også prøvd geocatching. Besteg kommunen høyeste fjell på 1235moh på onsdag og på toppen fant jeg en boks med en penn oppi...

Jeg ser ikke helt spenningen med geocatchingen og må si at selve utsikten, høydene og naturen er grunnen til at jeg drar ræva mi ut, ikke for å finne en boks med en nytteløs ting oppi.. Har funnet 3 bokser nå og ingen av dem inneholdt noen form for loggbok eller "her har jeg vært"-bok, noe som kanskje hadde vært litt mer spennende
Sitat av Curver Vis innlegg
Geocaching er en utrolig gøyal 'sport'! Passer for folk som liker å gå lengre turer og de som liker å bare gå 10 skritt for så komme til den. finnes mange tusen geocacher!

Vil bare rette på en ting og det er at på android finnes det en populær geocache app som heter c:geo, den er gratis og brukes av veldig mange! Vet ikke på iphone...

Prøv det gjerne ut!
Vis hele sitatet...
hm, jeg hadde android før, å da tror jeg at jeg betalte 70 kroner for den offisielle Geocaching appen?

Sitat av SheepInPain Vis innlegg
Jeg selv er begynt å gå på fjellturer og bestige diverse fjelltopper, har også prøvd geocatching. Besteg kommunen høyeste fjell på 1235moh på onsdag og på toppen fant jeg en boks med en penn oppi...

Jeg ser ikke helt spenningen med geocatchingen og må si at selve utsikten, høydene og naturen er grunnen til at jeg drar ræva mi ut, ikke for å finne en boks med en nytteløs ting oppi.. Har funnet 3 bokser nå og ingen av dem inneholdt noen form for loggbok eller "her har jeg vært"-bok, noe som kanskje hadde vært litt mer spennende
Vis hele sitatet...
Sikker på at du ikke har funnet sånne postkasser som kommunen legger ut på fjelltopper? Der er forskjell på det og Geocaching...
Sitat av Sauraman37 Vis innlegg
Det finnes milioner Geocacher over hele verden!
Vis hele sitatet...
Sitat av Curver Vis innlegg
finnes mange tusen geocacher!
Vis hele sitatet...
Millioner eller tusenvis?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Millioner eller tusenvis?
Vis hele sitatet...

Kode

There are 1,850,329 active geocaches and over 5 million geocachers worldwide.
ref link i fp
Sist endret av jpano; 11. august 2012 kl. 12:27.
Min yngre bror driver litt med dette.
Er ganske mye rare ting han fanner rundt i disse boksene.

Brev, maaange mynter og tilogmed noen småsedler, notater, hilsner, fotografier og endel småplukk osm hårspenner og annet ''lommerusk''.
Sist endret av Bombasa; 11. august 2012 kl. 12:44.
Aaaaaah, det er derfor det alltid er en postkasse med no usaklige gjenstander oppi på fjelltopper og lignende jeg har vært på!
Et mysterie mindre her i livet..
Folkens.. Noen som vet om det går an å få google maps på telefonen til å vise nøyaktig plassering av koordinater? Jeg får bare opp en sånn rød "boble" som viser nærmeste adresse O.o Mens i nettleseren på pc'en så kommer det også opp en grønn pil, som jeg regner med er koordinatenes nøyaktige plassering!
Noen forslag?
Sitat av KultNick Vis innlegg
Millioner eller tusenvis?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde det var milioner? Kan hende jeg tar feil da...

Sitat av UncleSam Vis innlegg
Aaaaaah, det er derfor det alltid er en postkasse med no usaklige gjenstander oppi på fjelltopper og lignende jeg har vært på!
Et mysterie mindre her i livet..
Vis hele sitatet...
Det er nok ikke Geocacher, det er nok bare en gjestebok plassert v kommunen..
Geocacher pleier å vere såpass gjømt at du som regel ikke finner de ved en tilfeldighet...
Har alltid hatt lyst til å prøve dette, men først nå i det siste har jeg hatt en mobil med GPS og mulighet til å bruke apps. Er forresten en egen app til WP7 også! Men skal se om jeg kan får prøvd dette ut nå i sommer
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Aaaaaah, det er derfor det alltid er en postkasse med no usaklige gjenstander oppi på fjelltopper og lignende jeg har vært på!
Et mysterie mindre her i livet..
Vis hele sitatet...
Som nevnt tidligere så har de postkassene ingenting med geocaching å gjøre. De inneholder som oftest penner og en loggbok. Det er kommunene som har lagt tilrette for toppturer, og om man skriver navnet sitt i boka når man er der oppe, er man ofte med i trekning om en premie i slutten av tursesongen.
Hørte om dette for rundt 2 år siden, men hadde helt glemt det inntil jeg så denne tråden. Høres kult ut, tror nok jeg skal ut på tur i morgen å lete etter disse sakene.
Vil bare legge inn en anbefaling for de som vil drive med GeoCaching i utlandet og ikke har GPS (offisielle appen, samt de fleste andre krever aktiv datatilkobling).

GSAK for å laste ned GeoCacher og samle dem i database (et utrolig bra program som ble laget for å lettere få oversikt når en bruker GPS).

Locus Pro for å forhåndslaste kart og lagre dem på telefonen. Generellt en svært bra kart-app til android.

Locus GSAK Addon for å laste inn GSAK databasen og GeoCachene inn i Locus.

Locus Geocaching Addon om en også evt. ønsker å hente cacher fra geocaching.com via locus.
Begynte med dette søndag kveld og har allerede funnet 8 cacher
Meget gøy! Bruker C:geo til android.

Men utrolig kjipt når man har gått langt og ikke finner cachen..
Hell yeah, geocaching er rått. Har flere kompiser som syns det høres utrolig kjipt ut, helt til de blir med når jeg finner en. Da tar det nøyaktig tre sekunder før de vil finne flere og blir hektet selv
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Var akkurat ute og fant meg 3 stykker selv! Jeg ble småsjokkert når en venninne fortalte meg at "Det er jo haugevis rundt om i nærmiljøet her!" og etter noen kjappe søk på geocaching.com så ble jeg forbløffet over at, jodda, her var det mange! Tok på meg gode sko og travet ut rundt 6tida, og returnerte hjem før 9 med min aller første trackable! (Reddit-post ang. trackablen /m bilde).

Jeg setter ut på leting igjen i morgen tidlig, med c:geo som våpen. Jeg vurderer though å kjøpe meg en "Magellan eXplorist GC"-GPS som er laget kun for geocaching! Det eneste problemet jeg har er at geocaching.com sin shop ikke sender utenfor USA, så jeg får se om jeg finner noe på ebay eller liknende.

Men geocaching var virkelig noe jeg likte og som jeg kommer til å fortsette med!
Sist endret av MrMrtn; 17. august 2012 kl. 00:15.
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Var akkurat ute og fant meg 3 stykker selv! Jeg ble småsjokkert når en venninne fortalte meg at "Det er jo haugevis rundt om i nærmiljøet her!" og etter noen kjappe søk på geocaching.com så ble jeg forbløffet over at, jodda, her var det mange! Tok på meg gode sko og travet ut rundt 6tida, og returnerte hjem før 9 med min aller første trackable! (Reddit-post ang. trackablen /m bilde).

Jeg setter ut på leting igjen i morgen tidlig, med c:geo som våpen. Jeg vurderer though å kjøpe meg en "Magellan eXplorist GC"-GPS som er laget kun for geocaching! Det eneste problemet jeg har er at geocaching.com sin shop ikke sender utenfor USA, så jeg får se om jeg finner noe på ebay eller liknende.

Men geocaching var virkelig noe jeg likte og som jeg kommer til å fortsette med!
Vis hele sitatet...
maggelan explorist GC er veldig bra! Jeg hadde den før, nå bruker jeg bare iphonen fordi jeg mistet GPSen på en geocachetur på kvernaland Men håper på å få kjøpt en ny en til neste vår!
Sitat av MrMrtn Vis innlegg
Var akkurat ute og fant meg 3 stykker selv! Jeg ble småsjokkert når en venninne fortalte meg at "Det er jo haugevis rundt om i nærmiljøet her!" og etter noen kjappe søk på geocaching.com så ble jeg forbløffet over at, jodda, her var det mange! Tok på meg gode sko og travet ut rundt 6tida, og returnerte hjem før 9 med min aller første trackable! (Reddit-post ang. trackablen /m bilde).

Jeg setter ut på leting igjen i morgen tidlig, med c:geo som våpen. Jeg vurderer though å kjøpe meg en "Magellan eXplorist GC"-GPS som er laget kun for geocaching! Det eneste problemet jeg har er at geocaching.com sin shop ikke sender utenfor USA, så jeg får se om jeg finner noe på ebay eller liknende.

Men geocaching var virkelig noe jeg likte og som jeg kommer til å fortsette med!
Vis hele sitatet...



Legg deg til på facebook siden som heter Geocahing Norge. Der er det alltid folk som vil selge ting, eller som kan hjelpe deg med alt du trenger