Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  44 4442
Hei! Da farmor var ung var det tyskerne de var redde for i ungdomstiden. Da min far var ung var det sovjet, og i dag er det islam. Hvorfor har akkurat denne religionen fått så mye hat og så mye dritt mot seg? Hvorfor er det ingen som er livredde for snikjødifisering eller snikbuddhisme? Hva er galt med Islam?

Kjør debatt!
Verdens syn på islam endret seg etter 11. september 2001 fordi det passet amerikansk utenrikspolitikk å demonisere en hel religion. Så lenge hele verden ser på muslimer som terrorister og mennesker som ikke er verdt like mye som "oss andre" er det mulig å okkupere land som Irak og Afghanistan og ta kontroll over naturressursene deres uten at verdenssamfunnet reagerer så sterkt som de burde.
Homemade Retard
zeicko's Avatar
jeg er redd for koreanere.. de kommer til og gå til krig !
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdens syn på islam endret seg etter 11. september 2001 fordi det passet amerikansk utenrikspolitikk å demonisere en hel religion. Så lenge hele verden ser på muslimer som terrorister og mennesker som ikke er verdt like mye som "oss andre" er det mulig å okkupere land som Irak og Afghanistan og ta kontroll over naturressursene deres uten at verdenssamfunnet reagerer så sterkt som de burde.
Vis hele sitatet...
Antar at du mener USA okkuperte Irak og Afghanistan av økonomiske hensyn. Vil av den grunn se en oversikt over hvor mye USA har brukt på krigene i henholdsvis Irak og Afghanistan, og hvor mye de har tjent på å ha ressursene i disse landene.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdens syn på islam endret seg etter 11. september 2001 fordi det passet amerikansk utenrikspolitikk å demonisere en hel religion. Så lenge hele verden ser på muslimer som terrorister og mennesker som ikke er verdt like mye som "oss andre" er det mulig å okkupere land som Irak og Afghanistan og ta kontroll over naturressursene deres uten at verdenssamfunnet reagerer så sterkt som de burde.
Vis hele sitatet...
Du har en fantastisk evne til å presentere blodrød pratet ditt som fakta i nesten ethvert innlegg du skriver, det du skriver der er svada.

At USA er i midtøsten for å hente naturressurser er en konspirasjonsteori, den bevisbyrden er din.

Sivile Afghanere flest støtter tilstedeværelsen av militærstyrkene, og mener landet er på riktig vei, USA bruker milliarder på å trene afghanske politistyrker samt å hjelpe de med bygge opp et skikkelig politisk system.

At nå halve midtøsten gjerne vil ha vestens hjelp til å bryte ned nåværende makthavere er vel også et tankekors.

At Bush og co sikkert kunne håndtert ting noe mer elegant er det vel ikke noe tvil om, men det får være måte på.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdens syn på islam endret seg etter 11. september 2001 fordi det passet amerikansk utenrikspolitikk å demonisere en hel religion. Så lenge hele verden ser på muslimer som terrorister og mennesker som ikke er verdt like mye som "oss andre" er det mulig å okkupere land som Irak og Afghanistan og ta kontroll over naturressursene deres uten at verdenssamfunnet reagerer så sterkt som de burde.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikkje heilt. Statane (og England) var langt inni Midtausten lenge før Islam var demonisert, mellom anna Iran og Irak — endåtil i ei tid der Islam var noko «eksotisk» og gjævt, der sjølve krondømet er Lawrence of Arabia. Undertrykkjingi la grorbotn for ein oppstand mot Vesten, som somtid fekk religiøse trekk, der det mest kjende eksempelet er den iranske revolusjonen. Religionen vart med dét til eit revolusjonært prinsipp (just som kommunismen var i si tid) og såleis eit trugsmål. Dilike spådomar fekk vi alt i 1992 frå Samuel Huntingtons «The Clash of Civilizations», der ideén er at det er «kultur» (i ei vid meining) som vil gje dei neste store krigane — ikkje ideologi. Dette for di dei store ideologiske frontane døydde med Sovjet og dermed laga til eit maktvakuum.
Sitat av RonaTa Vis innlegg
Du har en fantastisk evne til å presentere blodrød pratet ditt som fakta i nesten ethvert innlegg du skriver, det du skriver der er svada.

At USA er i midtøsten for å hente naturressurser er en konspirasjonsteori, den bevisbyrden er din.

Sivile Afghanere flest støtter tilstedeværelsen av militærstyrkene, og mener landet er på riktig vei, USA bruker milliarder på å trene afghanske politistyrker samt å hjelpe de med bygge opp et skikkelig politisk system.

At nå halve midtøsten gjerne vil ha vestens hjelp til å bryte ned nåværende makthavere er vel også et tankekors.

At Bush og co sikkert kunne håndtert ting noe mer elegant er det vel ikke noe tvil om, men det får være måte på.
Vis hele sitatet...
Jeg gidder ikke starte enda en USA-mot-verden-diskusjon basert på linker jeg finner på Google, da det finnes nok av slike fra før. Jeg fremlegger innlegget mitt som min mening, og hvis du mener jeg burde ha startet med "jeg mener at", så er det greit nok.

Hvis du mener at det er en konspirasjonsteori at USA har økonomiske interesser i utenrikspolitikken sin får du selvsagt lov til å tro det, men det får være grenser på hvor naiv man skal være.

Jeg tror forøvrig ikke USA på forhånd ante hvilke konsekvenser og utgifter okkupasjonen ville føre med seg og heller ikke at de ville føle seg tvunget til å forbli der i ti år eller mere.

uppdali: Joda. Men det er ingen tvil om at følgene av 11. september var et paradigmeskifte i verdens generelle syn på "islam".
Sist endret av DonTomaso; 17. mars 2011 kl. 01:13.
Det er to fakta man alltid må ha i hodet for å skjønne geopolitikk. Og ikke synke lavt nok til å diskutere relegion og arvskap som en årsak til noenting som helst.

1. Olje. Alt dine foreldre noengang har kjøpt har brukt olje. Vindmøller er latterlig. Alt i det moderne samfunnet bruker olje. Maten du spiser bruker mengder av oljen inne jordbruk transport, pakking, gjødsel, plastikk, traktorer, alt. Alt bruker olje. Siste juletreet du kjøpe brukte olje. Jeg vet det er miljø-aktivister som ikke liker det faktum, men det er sant. Alt bruker olje.

Og det er konkurranse om det.
Hvem har olje, hvem er de venner med, hva er prisen for fatet, har de fiender, vil de snart slutte å eksportere for å bruke oljen selv, hva er estimerte reserver igjen, hvor mye kan de levere i eksport hver år.

Olje.

2. Transport av olje.

Uten olje er ett samfunn tilbake til steinalderen. Så rørledninger og fartsårer innen tog og selvfølgelig sjøfart. Men det er ikke så enkelt som det. Lurer du på hvorfor Obama var så mild ved Egypt revolusjonen, mens tonen er en helt annen ved andre opprør?

Suez kanalen. Og det er andre strupepungt innen sjøtransport som vil få alle utenom presidenten til å holde pusten. Malaka mellom indonesia, malasia og singapore. Panama kanalen. Og sist og ikke minst 'Strait of Hormuz'


Se disse opp på ett kart, og tenk olje. Ting blir raskt åpenbart.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdens syn på islam endret seg etter 11. september 2001 fordi det passet amerikansk utenrikspolitikk å demonisere en hel religion. Så lenge hele verden ser på muslimer som terrorister og mennesker som ikke er verdt like mye som "oss andre" er det mulig å okkupere land som Irak og Afghanistan og ta kontroll over naturressursene deres uten at verdenssamfunnet reagerer så sterkt som de burde.
Vis hele sitatet...
Vi har hatt "fremmedfrykt", "rasisme" og FrP-velgere her i landet siden 70-tallet. Motstanden mot å fylle landet med analfabeter fra en fremmed kultur som har verdier og holdninger som går helt på tvers av våre egne er ikke noe nytt.
Sist endret av gorm; 17. mars 2011 kl. 01:32.
Folk er ikke ekstremister og terrorister fordi de er muslimer, men fordi de er crazypeople! Det finnes jo ekstremister innen kristendommen også? Se på korstogene f.eks.
Er folk redde for islamister? Hva er det jeg har gått glipp av?
Sitat av Skrue Vis innlegg
Det er to fakta man alltid må ha i hodet for å skjønne geopolitikk. Og ikke synke lavt nok til å diskutere relegion og arvskap som en årsak til noenting som helst.

1. Olje. Alt dine foreldre noengang har kjøpt har brukt olje. Vindmøller er latterlig. Alt i det moderne samfunnet bruker olje. Maten du spiser bruker mengder av oljen inne jordbruk transport, pakking, gjødsel, plastikk, traktorer, alt. Alt bruker olje. Siste juletreet du kjøpe brukte olje. Jeg vet det er miljø-aktivister som ikke liker det faktum, men det er sant. Alt bruker olje.

Og det er konkurranse om det.
Hvem har olje, hvem er de venner med, hva er prisen for fatet, har de fiender, vil de snart slutte å eksportere for å bruke oljen selv, hva er estimerte reserver igjen, hvor mye kan de levere i eksport hver år.

Olje.

2. Transport av olje.

Uten olje er ett samfunn tilbake til steinalderen. Så rørledninger og fartsårer innen tog og selvfølgelig sjøfart. Men det er ikke så enkelt som det. Lurer du på hvorfor Obama var så mild ved Egypt revolusjonen, mens tonen er en helt annen ved andre opprør?

Suez kanalen. Og det er andre strupepungt innen sjøtransport som vil få alle utenom presidenten til å holde pusten. Malaka mellom indonesia, malasia og singapore. Panama kanalen. Og sist og ikke minst 'Strait of Hormuz'


Se disse opp på ett kart, og tenk olje. Ting blir raskt åpenbart.
Vis hele sitatet...
Og så kan du jo legge til opium. 90% av opiumen som kommer til USA, har blitt produsert i Afghanistan.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Folk er ikke ekstremister og terrorister fordi de er muslimer, men fordi de er crazypeople! Det finnes jo ekstremister innen kristendommen også? Se på korstogene f.eks.
Vis hele sitatet...
ORLY?

Du vet sannsynligvis ikke hvordan det er å virkelig tro på en religion. Bare prøv en liten stund. Med ett blir det logisk at t.d. en mor dreper barna sine, slik at de kommer i himmelen fordi de ikke har rukket å synde. Selv om hun kommer til helvete.

Crazypeople du liksom. Er folk med doktorgrader crazypeople? Flere av de som styrte flyene 11. september hadde doktorgrad.

De er ikke "Crazypeople", alt etter hva du legger i det begrepet. De er overbeviste av sin tro.
kjedelig streiting
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Hei! Da farmor var ung var det tyskerne de var redde for i ungdomstiden. Da min far var ung var det sovjet, og i dag er det islam. Hvorfor har akkurat denne religionen fått så mye hat og så mye dritt mot seg? Hvorfor er det ingen som er livredde for snikjødifisering eller snikbuddhisme? Hva er galt med Islam?

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Det er ikke så rart at folk blir redde for Islam når man ser hva mange av de ekstreme muslimene står for. Og hvem er det man ser på tv hver dag? Det er selvfølgelig ikke alle muslimene som tenker slik, men det er jo lett å glemme at han bak kameraet kan være en moderat muslim når han intervjuer iman galogondskapsfull som mener at alle bør blir muslimer eller dø.

Spør du meg så er jo også Islam kremeksempelet på hvor farlig ekstremister fra en religion kan bli når man ser hva som blir gjort av en del av dem.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Verdens syn på islam endret seg etter 11. september 2001 fordi det passet amerikansk utenrikspolitikk å demonisere en hel religion. Så lenge hele verden ser på muslimer som terrorister og mennesker som ikke er verdt like mye som "oss andre" er det mulig å okkupere land som Irak og Afghanistan og ta kontroll over naturressursene deres uten at verdenssamfunnet reagerer så sterkt som de burde.
Vis hele sitatet...

Mye av grunnen til at Islam er demonisert er også at det finnes noe som heter fundamentalistiske ekstremistiske mennesker som kaller seg islamister. Disse har foretatt selvmordsbombing og terror i religionen Islams navn. Vi finner ikke tilsvarende mennesker som skriker like høyt i andre religioners navn. Derfor ikke den samme demoniseringen av Buddhister og Kristne. Jøder derimot demoniseres idag som dem har blitt gjort til alle tider.

Desverre har vi også eksempler på ting som ansees som barbarisk i vesten sånn som tvangsekteskap, æresdrap osv - som kobles til enkelte kulturer hvor Islam er religionen. Dette var noe vesten ikke var i kontakt med i samme grad før masseimmigrasjonen fra muslimske land.

Jeg har selv lest Koranen, og synes ikke Islams leveregler er spesiellt dårlige eller uetiske.

Desverre så har noen få ekstremister som skriker høyt "hijjacket" religionen - media kaster seg på bølgen - og dermed blir Islam blitt demonisert og forbunnet med terror, æresdrap, kvinneundertrykking osv.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Jonta Vis innlegg
ORLY?

Du vet sannsynligvis ikke hvordan det er å virkelig tro på en religion. Bare prøv en liten stund. Med ett blir det logisk at t.d. en mor dreper barna sine, slik at de kommer i himmelen fordi de ikke har rukket å synde. Selv om hun kommer til helvete.

Crazypeople du liksom. Er folk med doktorgrader crazypeople? Flere av de som styrte flyene 11. september hadde doktorgrad.

De er ikke "Crazypeople", alt etter hva du legger i det begrepet. De er overbeviste av sin tro.
Vis hele sitatet...
Du kan være "crazy" (som i "sinnsyk"/vrangforestillinger) og likevel ha doktorgrad, men er enig i at de er litt VEL opphengt i religionen sin

Men... sier ikke Koranen at vold mot uskyldige er en synd?
Jeg klarer ikke å stusse på måten man definerer en muslim i dagens sammfunn. Jeg ser ofte mennesker som snakker om afganere eller pakistanere og som om det er de som er muslimene.
Jeg har vokst opp i en delvis muslimsk familie, men både jeg og familien min er etnisk norske. altså min bestemor og mor tok et valg da de var i 20 årene og ble muslimer. Men det virker som at mange ikke skjønner at dette går ann.
Jeg tror at mange ikke klarer å skille mellom relgionen og et lands kultur.
Ser alt for ofte en form form "hudfarge klassifisering", er du hvit, så er du enten kristen, jøde eller atheist, er du lysebrun så er du muslim, er du mørkbrun så er du hindu, og er du svart så er du en voldtektsmann eller lommetjuv.

Jeg har også lest koranen, og jeg er oppvokst med sunni skikker, og jeg kan ikke si at jeg har opplevd noe uvanlig annet enn at svinekjøtt og alkohol er forbudt, og at man skal gjøre sallah. (bønn)
Jeg tror problemet kanskje ligger i at invandrere har andre skikker fra sitt hjemlands kutur, som vi her i norge ikke er enige i, men mange klarer ikke skille mellom relgionen og kulturskikker.

Desverre så har jo media fullt oppsyn med værstingene, så vi nordmenn får se hvordan "muslimene" holder på. Men det er jo så viktig å huske at det finnes ekstremister i alle relgioner. Personlig synes jeg til kriste ekstremister er like, kanskje mer skremmende en islamske ekstremister. Disse folkene er ikke det jeg kaller "gode relgiøse", dette er mennesker som omtolker hellige bøker og skrifter, på en slik måte at de vinner på det selv, enten det er i form av egne meninger om hvordan ting burde være, eller andre vinninger.
Jeg synes det er ei trist utvikling som er igang. Man må bare huske å ikke dømme et menneske utifra hvordan en ser ut eller hva en tror på.
Det kan også tenkes at radikale islamister er mer ute etter oppmerksomhet og de bruker for eksempel media for å fremme seg selv, på grunn av at det er en politikk basert på en religion. De utfører protester i form av for eksempel terrorangrep, som de vet at folk blir redde av, og fordi de vet media elsker å spre frykt, spesielt i USA (FOX News).

For eksempel kristne ekstremister er mere inneslutta avvikere som ikke er interessert i å fremme en politikk, men å utføre handlinger i Guds navn. Altså egentlig bare folk som har en forvridd virkelighet som har blitt hjernevasket inn i sekter, forskrudd oppvekst eller bare rett og slett født med psykiske lidelser.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av CHooBE Vis innlegg
Men... sier ikke Koranen at vold mot uskyldige er en synd?
Vis hele sitatet...
Boka sier veldig mye forskjellig. Vil du gjennomføre noe, og du trenger en begrunnelse, så er den ikke vanskelig å finne i mange religiøse tekster. De er fulle av selvmotsigelser, og dermed verdiløse som moralske/etiske retningslinjer. Ser man Fitna får man helt andre surer.
Sitat av Gasolina Vis innlegg
Man må bare huske å ikke dømme et menneske utifra hvordan en ser ut eller hva en tror på.
Vis hele sitatet...
Nå finnes det mange måter å tolke «dømme», men hva noen tror på er en stor del av personen. Være det seg politisk, filosofisk, religiøs eller annen tro.
Sitat av Jonta Vis innlegg
.Nå finnes det mange måter å tolke «dømme», men hva noen tror på er en stor del av personen. Være det seg politisk, filosofisk, religiøs eller annen tro.
Vis hele sitatet...

Joda, der er svært sant det, men ens person politiske ståsted og relgion gjør ikke et menneske til en terrorist f.eks. Jeg mener man skal bli nært kjent med et menneske før man skal si at "du er muslim derfor er du terrorist", "eller du stemmer frp, dermed hater du homoer" om du skjønner hva jeg mener (kan være at jeg har en litt tungvendt måte å forklare på, men bær med meg)

Ja, vi alle vet jo at det finnes terrorister som er muslimer, men er det på grunn av islam at de er blitt terrorister? eller bruker de sin egen tolkning av islam som en slags unskyldning for det de gjør.

Er det relgionen i seg selv som er problemet, eller er det de som utøver relgionen som er problmemet?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Gasolina Vis innlegg
Er det relgionen i seg selv som er problemet, eller er det de som utøver relgionen som er problmemet?
Vis hele sitatet...
Hvordan skal man definere hva religionen er da? Etter skriftene? De som følger dem nærmest? Flertallet av selvpåståtte tilhengere?
Sitat av lambador Vis innlegg
Antar at du mener USA okkuperte Irak og Afghanistan av økonomiske hensyn. Vil av den grunn se en oversikt over hvor mye USA har brukt på krigene i henholdsvis Irak og Afghanistan, og hvor mye de har tjent på å ha ressursene i disse landene.
Vis hele sitatet...
hahahah.. BÆ BÆ sier jeg bare, lei av å høre på folk som ser på tv og danner seg bilde av situasjoner BARE på grunnlag av nyhetene. LES historie og bøker. Vet du hvor mye penger enkeltpersoner i USA har tjent på denne krigen? Naturressurser er en ting, som olje. Men hadde du visst hvor mye penger det ligger i krig, så hadde du ikke sagt dette.
Tja, steining av voldtatte kvinner, homofile osv er bare toppen av isfjellet.. De drar med seg den ørkenmentaliteten hit, DERFOR.
brukertittel
Widow's Avatar
Sitat av Cyberblack Vis innlegg
Tja, steining av voldtatte kvinner, homofile osv er bare toppen av isfjellet.. De drar med seg den ørkenmentaliteten hit, DERFOR.
Vis hele sitatet...
Har voldtatte kvinner og homofile blitt steinet av muslimer i Norge?
Det er sikkert noen veldig få, men fortsatt noen, som hadde gjort det hadde de fått sjansen.
Sitat av KingJay Vis innlegg
hahahah.. BÆ BÆ sier jeg bare, lei av å høre på folk som ser på tv og danner seg bilde av situasjoner BARE på grunnlag av nyhetene. LES historie og bøker. Vet du hvor mye penger enkeltpersoner i USA har tjent på denne krigen? Naturressurser er en ting, som olje. Men hadde du visst hvor mye penger det ligger i krig, så hadde du ikke sagt dette.
Vis hele sitatet...
Forslag: fortell oss hvor mye penger det ligger i krig, siden du åpenbart vet det.
Sitat av Widow Vis innlegg
Har voldtatte kvinner og homofile blitt steinet av muslimer i Norge?
Vis hele sitatet...
det var en sak at 2 homofile menn som holdt hender på grønland i oslo ble overfalt, dette er ikke steining men vold er vold

Kilde: http://www.dagbladet.no/2009/08/19/n.../vold/7627204/
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
det var en sak at 2 homofile menn som holdt hender på grønland i oslo ble overfalt, dette er ikke steining men vold er vold

Kilde: http://www.dagbladet.no/2009/08/19/n.../vold/7627204/
Vis hele sitatet...
Og du greier ikkje finne dømer på vold og hets mot homofile utført av kristne nordmenn?

Heilt ærleg er det ei avsporing å komme med anekdoter som eg og du gjer over. Det er ekstremistar over alt, men kvifor skal vi bruke muslimske ekstremistar som eit argument mot islam, når vi ikkje nyttar Ludvig Nessa som argument mot kristendomen?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og du greier ikkje finne dømer på vold og hets mot homofile utført av kristne nordmenn?

Heilt ærleg er det ei avsporing å komme med anekdoter som eg og du gjer over. Det er ekstremistar over alt, men kvifor skal vi bruke muslimske ekstremistar som eit argument mot islam, når vi ikkje nyttar Ludvig Nessa som argument mot kristendomen?
Vis hele sitatet...
Selv om kristene også begår vold, var det ikke det selve diskusjonen handlet om
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Selv om kristene også begår vold, var det ikke det selve diskusjonen handlet om
Vis hele sitatet...
Jo. Spørsmålet var kvifor islam er syndebukken, og då er det jo essensielt å stille spørsmålet om kvifor du vel å dra fram anekdoter om voldsbruk utøvd av muslimer, framfor t.d. det Ludvig Nessa driv med.
Da kan man jo like gjerne stille spørsmålet, hva er det med religion som får mennesker til og bli voldelige!

grunnen til at jeg opp anekdoten var for og gi et svar
Sist endret av Shellshock; 18. mars 2011 kl. 21:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Shellshock Vis innlegg
Da kan man jo like gjerne stille spørsmålet, hva er det med religion som får mennesker til og bli voldelige!
Vis hele sitatet...
Du er inne på noko. Kanskje det er meir interessant å svare på det, framfor å svare på kvifor enkeltpersoner begår handlinger...? Kvifor begår såpass mange handlinger i et såpass abstrakt konsept som religion sitt namn?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du er inne på noko. Kanskje det er meir interessant å svare på det, framfor å svare på kvifor enkeltpersoner begår handlinger...? Kvifor begår såpass mange handlinger i et såpass abstrakt konsept som religion sitt namn?
Vis hele sitatet...
Religiøs vold forekommer som regel oftest der 1 religion er overrepresentert, og det utvikler seg til en slags "mobmentalitet" der de bruker religion for "rettferdigjøre" sitt sinne/hat over noe og samtidig få et utløp. husk at mennesker som er samlet har det mye lettere for og begå grusomheter ingen hadde begått på egenhånd. dette er min teori
Sist endret av Shellshock; 18. mars 2011 kl. 21:38.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Det mange ser ut til å glemme når de snakker om «religiøs ekstremisme», og sier at «det finnes religiøse ekstremister og fundamentalister og fanatikere i hver eneste religion» er hvertfall én vesentlig ting: Hva en religiøs fundamentalist gjør, som konsekvens av sin religiøse fundamentalisme, er sterkt relatert til fundamentene i vedkommendes religion.

Jeg er mye mindre bekymret for hva en jainistisk fundamentalist gjør, enn hva fundamentalistiske representanter for de tre monoteistiske plagierende ørkenreligionene vil kunne gjøre som følge av sin religiøse overbevisning.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Folk er ikke ekstremister og terrorister fordi de er muslimer, men fordi de er crazypeople! Det finnes jo ekstremister innen kristendommen også? Se på korstogene f.eks.
Vis hele sitatet...
Ja, det er en aktuell sammenligning, det er jo bare 800 år siden.

Jeg er ikke særlig begeistret for kristendommen, men det skal de ha, de har i hvert fall klart å modernisere seg litt, og gradvis tilpasse seg menneskets utvikling. Det er mer enn man kan si om en betydelig del av det "moderne" islam, som fortsatt tviholder på holdninger og perspektiver som bokstavelig talt hører middelalderen til.

Det er mange årsaker til at folk blir som de blir, og det er mange faktorer som virker inn. Kulturen man vokser opp i er definitivt den mest avgjørende, og når man vokser opp i en kultur som til de grader er gjennomsyret av en religiøs bok som har eksistert uendret siden middelalderen, og som aktivt brukes for å legitimere de mest ufyselige og groteske voldshandlinger du kan tenke deg, så vil jeg påstå at det åpner for litt sunn kritikk av hvilken rolle islam spiller i dagens samfunn.

At media og allmennheten så klarer å vri dette om til en grovt generaliserende kampanje mot muslimer generelt, er selvsagt svært uheldig. Men dét er ingen grunn til å ikke kritisere islam. Islam, på lik linje med alle andre religioner, kan og bør kritiseres. Særlig bør vi kritisere en religion som så hyppig og åpenlyst brukes for å rettferdiggjøre vold. Da tenker jeg ikke først og fremst på terroraksjoner, mer på den massive undertrykkelsen av kvinner som finner sted i de deler av verden hvor islam er særlig utbredt.

Så kan man selvsagt påpeke at det finnes masse moderate og fornuftige muslimer. Man kan også hevde at Koranen i utgangspunktet er en fin bok, noe mange riktignok vil være uenige i, men fenomenet islam omfatter faktisk hele pakka. Både vanlige muslimer, og fundamentalistiske islamister. At folk her i vesten er redde for islam synes jeg ikke er det minste rart, særlig med tanke på hvordan media nesten utelukkende fokuserer på alt som er negativt med det. At vi ikke skal generalisere og tilegne hele folkegrupper egenskapene til de mest ekstreme islamistene burde være en selvfølge, men det burde også være en selvfølge at man tør å kritisere en religion som har så stor makt over så mange mennesker, og som aktivt brukes for å undertrykke hele befolkninger.
Islam er generelt sett veldig voldelig, en liten tegning i danmark av muhammed var nok til flere drap...
religionen er kjent for å bruke "Religion" eller "gud" som et alibi for å krig eller utføre voldelige handlinge.
Så det er i prinsippet mye galt ved islam, eller folkene som tror på islam.
Fin liten generalisering du presterte der. Takk for bidraget.
Sitat av mortalen Vis innlegg
Islam er generelt sett veldig voldelig, en liten tegning i danmark av muhammed var nok til flere drap...
religionen er kjent for å bruke "Religion" eller "gud" som et alibi for å krig eller utføre voldelige handlinge.
Så det er i prinsippet mye galt ved islam, eller folkene som tror på islam.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke spesielt fan av islam eller andre religioner, men det du skriver er bare piss. Å påstå at islam "generelt sett" er veldig voldelig er en tåpelig generalisering, og at du gir inntrykk av å tro på løgnene beviser vel egentlig utgangspunktet for denne tråden.
A Christian man asked a Muslim man; "why do Muslim women cover their hair and body?" The Muslim man smiled and pulled out two sweets from his pocket, he unwrapped the first one and kept the other in its wrapper, he threw both sweets onto the dusty floor, faced the Christian man and asked him which sweet he would pick. The Christian man replied "the covered one". The Muslim man replied; "that's how we treat our Muslim women".

Synes denne, spesielt med hensyn til Mentalmelts nest siste avsnitt, er interessant. Selv om den ikke direkte forteller om undertrykkelse, voldshandlinger og diskriminering mot muslimske kvinner så får man at inntrykk av hvordan kvinner sees på av enkelte muslimske menn. Det at kvinner blir sett på som "skitne og uanstendige" om de ikke kler seg korrekt er for meg helt absurd, spesielt når det å da ikke følge kleskoden kan resultere i utfrysning, hetsing og vold. Det at noen av dem kan se på muslimske kvinner på en slik nedlatende måte bare fordi de ikke kler seg riktig, her nevnes det ikke noe om væremåte, personlighet, intelligens, utstråling, godhet eller noen andre egenskaper, blir bare for dumt.

Ellers må man jo nevne at islam ikke har utviklet seg som religion på likt nivå som andre religioner. Dette har jo selvfølgelig noe med at de lever i en verdensdel der det foregikk kolonisering, lite politisk fremgang, vi ser jo hvordan grunnleggende menneskerettigheter blir brutt daglig uten noen form for konsekvenser for myndighetene i landet og mangelen på effektive og rettferdige politiske styringsmåter. Da er det heller ikke så forunderlig at det ikke foregår nye tolkninger og et generelt endret syn på Koranen som det for eksempel har vært med bibelen. Dette er åpenbart et problem da man ser hvordan den kristne kirken var før Luther sørget for en reformering. Dette har ikke skjedd for islam og i mine øyne mangler de en ny reform og tolkning av Koranen og religionen sin slik at den er på lik linje med slik vi lever i det moderne samfunnet i dag.
Sist endret av Filosofen; 19. mars 2011 kl. 00:12.
Hver sin tur å få gjennomgå. Er bare å stille seg i kø.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Folk er ikke ekstremister og terrorister fordi de er muslimer, men fordi de er crazypeople! Det finnes jo ekstremister innen kristendommen også? Se på korstogene f.eks.
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke engang å gå tilbake i tid. Det er bare å se til USA. Der tror fortsatt en stor del av befolkningen på at jorden er 6000 år gammel. Like mange tror på Adam og Eva og den snakkende slangen. Det er vel også ganske ekstremt, selvom det ikke direkte skader noen rent fysisk.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Jeg tror forøvrig ikke USA på forhånd ante hvilke konsekvenser og utgifter okkupasjonen ville føre med seg og heller ikke at de ville føle seg tvunget til å forbli der i ti år eller mere.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å mene det? Selvsagt var de klar over kostnadene ved å gå inn i Afghanistan og Irak. Det er ikke sånn at det ikke foreligger noen empiri å basere vurderingene sine på. Militære operasjoner har det vært mange av opp igjennom tidene.

Det burde være generell viten at de militære aktivitetene til USA har rævkjørt økonomien deres noe hinsides. Dersom du antar at USA dro til Afghanistan og Irak av økonomiske årsaker, er du vel også av den typen som antar 11. september er iscenesatt av myndighetene i USA? Jeg mener, det er jo en ganske stor sammenheng mellom argumentene for at USA dro til disse landene for å melke dem for ressurser og at 11. september er iscenesatt.

Nei, du får fortsette farsen din på nyhetsspeilet. Free your mind. Se igjennom illusjonene - bli fri. *fap fap fap*
Sitat av lambador Vis innlegg
Hvem er du til å mene det? Selvsagt var de klar over kostnadene ved å gå inn i Afghanistan og Irak. Det er ikke sånn at det ikke foreligger noen empiri å basere vurderingene sine på. Militære operasjoner har det vært mange av opp igjennom tidene.
Vis hele sitatet...
De visste nok om kostnadene ved en invasjon, men neppe de langvarige kostnadene ved å ha hundre tusen mann stasjonert der i over ti år. Da invasjonen skjedde var det ingen som hadde en klar strategi på hvordan de skulle komme seg ut, og at det skulle bli et nytt Vietnam var det vel de færreste som trodde, men det har det altså blitt.

Sitat av lambador Vis innlegg
Det burde være generell viten at de militære aktivitetene til USA har rævkjørt økonomien deres noe hinsides. Dersom du antar at USA dro til Afghanistan og Irak av økonomiske årsaker, er du vel også av den typen som antar 11. september er iscenesatt av myndighetene i USA? Jeg mener, det er jo en ganske stor sammenheng mellom argumentene for at USA dro til disse landene for å melke dem for ressurser og at 11. september er iscenesatt.

Nei, du får fortsette farsen din på nyhetsspeilet. Free your mind. Se igjennom illusjonene - bli fri. *fap fap fap*
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner at du forsøker å framstille meg som et konspiratoriker. Som jeg skreiv over er jeg lei av "diskusjoner" hvor man bombarderer hverandre med linker for å bevise standpunktene sine, men hvis du orker å lese litt selv finner du raskt at synspunktet om at USAs utenrikspolitikk ikke alltid er basert på rettferdighet og solidaritet er utbredt blant flere enn de du stempler som "konspiratorikere".

Du kan begynne med å lese hvilke høyreekstreme diktatorer i Sør-Amerika på 50-60-70-80-tallet som ble innsatt og støttet av USA for at USA skulle kontrollere økonomiske ressurser i området. Les så om de private selskapene som har tjent billioner på USAs krigføring i midt-østen.

Til slutt kan du lese hva USAs tidligere sentralbanksjef sa om Irak. Bare ta et googlesøk på alan greenspan, iraq og oil.
Sist endret av DonTomaso; 19. mars 2011 kl. 16:13.
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Hei! Da farmor var ung var det tyskerne de var redde for i ungdomstiden. Da min far var ung var det sovjet, og i dag er det islam. Hvorfor har akkurat denne religionen fått så mye hat og så mye dritt mot seg? Hvorfor er det ingen som er livredde for snikjødifisering eller snikbuddhisme? Hva er galt med Islam?

Kjør debatt!
Vis hele sitatet...
Jeg tror den hovedsaklige grunnen til at så mange frykter Islam er at utrolig mange rare handlinger blir begått i Islams navn. Jeg tror de aller fleste Islamistene er mennesker som lever ganske normalt, og har forholdsvis normale holdninger, men disse får du hverken høre om i media eller fra menneskene rundt deg. De du får høre om er en veldig liten gruppe, som utfører syke ting i Islams navn. Om personene i denne lille gruppen styres av religion, sinnslidelser eller andre ting er jeg derimot ikke sikker på. Kanskje en kombinasjon.

Der Islam blomstrer fritt finnes også en svært annerledes kultur enn den vi er vant til i Norge; og mange reagerer når de møter den her i Norge. For meg virker muslimer utrolig sammenflettede og sosiale; om dette er forsaket av religionen, kulturen eller oppvekstsforhold vet jeg derimot ikke. Men, jeg tror at dette kan skremme nordmenn; det gir en god grodbunn for maktkonsentrasjon i samfunnet (segregering i stor skala pågår den dag idag). Det som skremmer meg mest, må være det faktum at de vanligvis får svært mange flere barn en oss, blandet med at mange ønsker at Europa skal bli styrt etter sharia, muslimsk lov.