Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 8804
Sitat av xLAx Vis innlegg
Vi lever for staten. Ikke omvendt som det burde...
Vis hele sitatet...
Det høres ut som om du tror at "staten" er en fiende som er ute etter å knekke deg. Det er tross alt "staten" som gir deg fødselspenger, barnetrygd, kontantstøtte, SFO-støtte, utdanning, skolebøker, jobbrettede tiltak, arbeidsledighetstrygd, sykepenger, attføring, sykehus, politi, brannvesen, veier og en milliard andre ting.

Jada, mye kunne ha vært bedre og det er viktig å kjempe for disse tingene, men å påstå at "staten" er en motstander blir litt for dumt.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det høres ut som om du tror at "staten" er en fiende som er ute etter å knekke deg. Det er tross alt "staten" som gir deg fødselspenger, barnetrygd, kontantstøtte, SFO-støtte, utdanning, skolebøker, jobbrettede tiltak, arbeidsledighetstrygd, sykepenger, attføring, sykehus, politi, brannvesen, veier og en milliard andre ting.

Jada, mye kunne ha vært bedre og det er viktig å kjempe for disse tingene, men å påstå at "staten" er en motstander blir litt for dumt.
Vis hele sitatet...
Har ikke sakt det.
Det jeg sier er at staten skal eksistere for oss, ikke omvendt.

Vi lever for at staten skal subsidere operabilletter for vestkantseliten?
Sist endret av xLAx; 3. februar 2011 kl. 13:26.
Det virker som om mange oppfatter enhver avgift/skatt etc som noe staten stjeler ut av lønnen deres. En slags forventning om at 50% skatt på inntekt er tilstrekkelig til at alt vi ønsker oss skal være priset etter råvarekost + en slant til slakteren som går rett på konto.

Nordmenn er blant verdenstoppen i kjøpekraft (= basert på prisnivå etc har vi nok penger til å kjøpe veldig mye).

Det irriterer meg utrolig med alle som forbanner seg over Norge og typisk prater om hvor flott de har det den måneden i året de tilbringer i Thailand. De samme folkene forbanner hvor lite de tjener, de er jo nordmenn! Èn bil?! Fy skam, i Thailand hadde jeg hatt et palass. Du kan ikke bare få og få, du må gi for at "drit landet" skal gå rundt.

Vedkommende du gir en femmer til for å bringe deg en øl kan såvidt drømme om å ha en hel måned fri (med mindre han blir oppsagt på dagen uten varsel, hvoretter han ikke får noe stønad).
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av xLAx Vis innlegg
Hva med:
- årsavift på bil
- nrk-lisens

- kommunale avgifter
- eiendomsskatt
- eiendomsskatt på hytta
- bensinavgift
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- sjokoladeavgift
- avgift på strøm
- sukkeravgift
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje
- avgift på alkoholfri drikke
- tobakksavgifter
- bompenger
- avgifter som kan forekomme(arveavgift, dokumentavgift, engangsavgift til bil+++)

Ja... Dette er noen eksempler

Vi lever for staten. Ikke omvendt som det burde...
Vis hele sitatet...
Se igjen på eksempel mitt, og så se på eksemplene dine igjen.
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- sjokoladeavgift
- avgift på strøm
- sukkeravgift
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje
- avgift på alkoholfri drikke
- bensinavgift
- tobakksavgifter

For å nå 70% på disse varene må du betale minimum 50% skatt på alle disse typer varene. De nevnte varene under har 25% eller mindre skatt på seg.
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- sjokoladeavgift
- avgift på strøm
- sukkeravgift
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje

Om du betaler mer enn 25% av inntekten din på tingene under har du et forbruk som er over det normale.
- kommunale avgifter
- eiendomsskatt
- eiendomsskatt på hytta
- avgift på alkoholfri drikke
- tobakksavgifter
- bompenger
- avgifter som kan forekomme(arveavgift, dokumentavgift, engangsavgift til bil+++)
Det store paradokset er jo at USA også har en drøss avgifter og faktisk et mye høyere skattenivå enn dere tror.

Bruker vi samme kildekritikk som vi gjør om Siv Jensen sine tall, så får denne artikkelen 57,7% for en gjennomsnittlig amerikaner. Dette er et land som i stor grad slipper å beskytte sine bedrifter med tollbarrierer, ikke har store avgifter på bensin og bil, og mye annet som er lavere enn i Norge.
http://www.nowandfutures.com/taxes.html
I alle dager? gjennomsnittet av den effektive marginalskatten? Siv har altså tatt denne tabellen og regnet ut gjennomsnittet av alle tallene og bruker tallet hun ender opp med som et tall på gjennomsnittlig beskatning? Jeg tror vi trygt kan si at det er Siv som lyver, ikke Helga.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Vi lever for at staten skal subsidere operabilletter for vestkantseliten?
Vis hele sitatet...
At billettene er subsidiert er nettopp for at opera ikke bare skal være for vestkantseliten, men deg. At du ikke liker opera er din greie. Vi har nok av ting som blir støttet som kanskje passer for deg, stort sett alle norske filmer du ser på kino, f.eks.

Og hvorfor skal vi alltid snakke om øl, vin, røyk, bensin og bil? Dette er faktisk noe vi setter opp avgiftene på for å begrense bruken. Ja, og det fungerer. Og inntektene disse avgiftene gir er ikke engang nok til å dekke skadene som disse tingene påfører samfunnet.
Sist endret av Matthiesen; 3. februar 2011 kl. 13:31.
Selvfølgelig sier finansedepartemanget at dette er galt.

Sitat av Widow Vis innlegg
Slutt-brukeren/forbrukeren er den som betaler MVA, ikke bedriftene.
Vis hele sitatet...
Mener du at ikke bedrifter betaler skatt. Bonden må betale mva for foret. Slakteren betaler mva for oksen han kjøper av bonden. Grosisten betaler mva på pølsa han kjøper av slakteren. Butikken betaler mva på varer de kjøper fra grosisten.

Skatten blir i noen sammenhenger kalt andre ting en MVA, men pengene går til staten uansett.

Så om du kjøper pølsa i butikken betaler du langt mer enn en gang mva til staten.

Kaizen
Sist endret av Kaizen; 3. februar 2011 kl. 13:32.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Mener du at ikke bedrifter betaler skatt. Bonden må betale mva for foret. Slakteren betaler mva for oksen han kjøper av bonden. Grosisten betaler mva på pølsa han kjøper av slakteren. Butikken betaler mva på varer de kjøper fra grosisten.
Vis hele sitatet...
Maskinene og andre driftsmidler bonden har kjøper han uten mva.
Når det gjelder hvem som ender opp med å betale mva for varen, så hvis du tenker over det så er det kun sluttbruker, da alle andre ledd får tilbake sin mva.
Sitat av Synderen Vis innlegg
Se igjen på eksempel mitt, og så se på eksemplene dine igjen.
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- sjokoladeavgift
- avgift på strøm
- sukkeravgift
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje
- avgift på alkoholfri drikke
- bensinavgift
- tobakksavgifter

For å nå 70% på disse varene må du betale minimum 50% skatt på alle disse typer varene. De nevnte varene under har 25% eller mindre skatt på seg.
- moms på det meste av varer
- toll på netthandel
- sjokoladeavgift
- avgift på strøm
- sukkeravgift
- alkoholavgifter
- avgift på embalasje

Om du betaler mer enn 25% av inntekten din på tingene under har du et forbruk som er over det normale.
- kommunale avgifter
- eiendomsskatt
- eiendomsskatt på hytta
- avgift på alkoholfri drikke
- tobakksavgifter
- bompenger
- avgifter som kan forekomme(arveavgift, dokumentavgift, engangsavgift til bil+++)
Vis hele sitatet...
Det som er litt morro er jo det at noen av disse er rene avgifter.
Ikke % slik som moms.

Så du prøver for hardt
Sist endret av xLAx; 3. februar 2011 kl. 13:37.
Vi snakker om alkohol, tobakk og bensin ene og alene fordi uten dem er det ikke mulig å oppnå 70% marginalskatt. I tillegg til ett høyt forbruk av tungt beskattede varer må man betale toppskatt. Som om ikke det var nok så tar ikke tallene høyde for faktiske priser, men priser som gjør at bedrifter går i null.
Det virker jo som Siv Jensen har fått fullt gjennomslag i denne saken, dere diskuterer jo gjennomsnittlig skattenivå, ikke MARGINALSKATTENIVÅET og det er nettopp der hun fører dere bak lyset og ljuger dere opp i trynet. Det er ikke snakk om at vi betaler 70% i gjennomsnittsskatt og hun ljuger når hun unnlater å nevne det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Marginalskatt
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 13:39.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Maskinene og andre driftsmidler bonden har kjøper han uten mva.
Når det gjelder hvem som ender opp med å betale mva for varen, så hvis du tenker over det så er det kun sluttbruker, da alle andre ledd får tilbake sin mva.
Vis hele sitatet...
Alle andre ledd får tilbake MVA. ?
Dette må du forklare nermere.

Kazien
Sitat av Mith Vis innlegg
Vi snakker om alkohol, tobakk og bensin ene og alene fordi uten dem er det ikke mulig å oppnå 70% marginalskatt. I tillegg til ett høyt forbruk av tungt beskattede varer må man betale toppskatt. Som om ikke det var nok så tar ikke tallene høyde for faktiske priser, men priser som gjør at bedrifter går i null.
Det virker jo som Siv Jensen har fått fullt gjennomslag i denne saken, dere diskuterer jo gjennomsnittlig skattenivå, ikke MARGINALSKATTENIVÅET og det er nettopp der hun fører dere bak lyset og ljuger dere opp i trynet. Det er ikke snakk om at vi betaler 70% i gjennomsnittsskatt og hun ljuger når hun unnlater å nevne det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Marginalskatt
Vis hele sitatet...
Det som er clue er at mange ender opp i toppsiktet uten "høy" lønn.
Dessuten syns jeg det er artig at anonyme freppere tror de har bedre greie på skatt en professorene ved landets universiteter. Dere kan prøve å bevise at Siv har rett til dere blir blå i trynet, men husk hvem som faktisk sitter på kompetansen til en slik utregning og hva de har sagt.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Det som er clue er at mange ender opp i toppsiktet uten "høy" lønn.
Vis hele sitatet...
Det hjelper ikke. Det er fortsatt milevis til 70% som gjennomsnittligskattenivå og tvilsomt at det er så høy marginalskatt også.
Dessuten er 450000 høy lønn.
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 13:48.
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Alle andre ledd får tilbake MVA. ?
Dette må du forklare nermere.

Kazien
Vis hele sitatet...
Systemet rundt merverdiavgiften er nettopp laget slik at sluttbruker betaler MVA. At du slenger rundt kommentarer basert på det motsatte får du selv stå for.

Les om MVA her: http://no.wikipedia.org/wiki/Merverdiavgift
Sitat av Kaizen Vis innlegg
Alle andre ledd får tilbake MVA. ?
Dette må du forklare nermere.

Kazien
Vis hele sitatet...
http://www.bedin.no/cwobjekter/Merve...er_mva_pliktig

Eksempel: Glassbutikken AS som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, kjøper inn varer i en mva-perioden for kroner 62.000,- inkludert mva. Inngående mva av dette blir kroner 12.400,-. I samme periode selger bedriften varer for kroner 150.000 eks. mva. Utgående mva blir kroner 37.500. I mva-oppgjøret skal du trekke inngående mva fra utgående mva. Dette beløpet skal sendes skattekontoret i din region. Som du ser skal du altså betale av avgift til staten for kun den "merverdien din bedrift har tilført varen".

(Hvis du en periode har høyere innkjøp enn salg, vil differansen bli negativ, og du vil selvsagt få penger tilbake fra fylkesskattesjefen).
Vis hele sitatet...
Altså: du tar summen av MVA som du kjøper har betalt til deg (når noen kjøper en brus på butikken betaler de inn til butikken, som i tur overfører til staten) minus den MVA du måtte betale når du kjøpte inn varen (når KIWI kjøpte inn brusen) og betaler til staten det beløp som gjenstår. Mao får KIWI tilbake den MVA KIWI betalte til Hansa.
Sist endret av Graps; 3. februar 2011 kl. 13:52.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Jeg tror vi alle kan være enige om at vi betaler FOR MYE skatt totalt sett her i Norge. Om det er 75% eller noe er ikke det som betyr mest her, det at hun påpeker for høyt skattenivå er det jeg bryr meg om. Tall er tall. Men blir de for høye, så reagerer folk.

Skal vedde på at om skatten hadde vært FOR LAV, så ville enkelte reagert på det også. Vi ønsker alle her et lavere skattenivå TOTALT SETT, right? Ingen som liker det slik det er?
Sitat av Mith Vis innlegg
Vi snakker om alkohol, tobakk og bensin ene og alene fordi uten dem er det ikke mulig å oppnå 70% marginalskatt. I tillegg til ett høyt forbruk av tungt beskattede varer må man betale toppskatt. Som om ikke det var nok så tar ikke tallene høyde for faktiske priser, men priser som gjør at bedrifter går i null.
Det virker jo som Siv Jensen har fått fullt gjennomslag i denne saken, dere diskuterer jo gjennomsnittlig skattenivå, ikke MARGINALSKATTENIVÅET og det er nettopp der hun fører dere bak lyset og ljuger dere opp i trynet. Det er ikke snakk om at vi betaler 70% i gjennomsnittsskatt og hun ljuger når hun unnlater å nevne det.
http://no.wikipedia.org/wiki/Marginalskatt
Vis hele sitatet...
Det er ikke "marginalskatt" de har bedt om, det er:

Hva blir den effektive skattesatsen (kjøpsmarginalskatt) for skattytere under toppskattegrensen, skattytere med toppskatt trinn 1 og toppskatt trinn 2 med regjeringens forslag til budsjett for 2011 på hhv. tobakk, bensin, alkoholvarer, brus, matvarer, importert kjøtt inkludert tollsatser, biler og elektriske artikler, iberegnet og uten arbeidsgiveravgift? (Effektive skattesatser beregnes ved å regne hvor mye som går til staten i skatter og avgifter av én opptjent krone som benyttes til å kjøpe ulike varer og tjenester.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg tror vi alle kan være enige om at vi betaler FOR MYE skatt totalt sett her i Norge. Om det er 75% eller noe er ikke det som betyr mest her, det at hun påpeker for høyt skattenivå er det jeg bryr meg om. Tall er tall. Men blir de for høye, så reagerer folk.

Skal vedde på at om skatten hadde vært FOR LAV, så ville enkelte reagert på det også. Vi ønsker alle her et lavere skattenivå TOTALT SETT, right? Ingen som liker det slik det er?
Vis hele sitatet...
Skattenivået er helt ålreit.
Gjerne øke skatten, men minke statens innblanding generelt.

Har i det siste hatt en kompis det har rakna helt for, ble elegant fanget opp av systemet. Samtidlig som jeg selv behandles for en punktert lunge.
Fått et ganske nytt syn på skatt;
Blir behandlet som en konge for en egenandel på 307+218 kr.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg tror vi alle kan være enige om at vi betaler FOR MYE skatt totalt sett her i Norge. Om det er 75% eller noe er ikke det som betyr mest her, det at hun påpeker for høyt skattenivå er det jeg bryr meg om. Tall er tall. Men blir de for høye, så reagerer folk.
Vis hele sitatet...
Med den tankegangen skjønner jeg godt at du er medlem i FPU.
Selvfølgelig er ikke alle enige med deg og retorikken din er mildt sagt laber. Om tallet er høyt har da ingenting å si så lenge folk er fornøyd med det de får igjen.
Det er jo nettopp tallene og utsagnene hennes som bestemmer om hun ljuger eller ikke. Hvis hun (og dere) vil gjøre ett poeng ut av skattenivået så er det best å ta utgangspunktet i virkeligheten.
Dette er latterlig populisme på sitt verste der man fører leserne bak lyset og skylder på "at det burde dere har forstått" når hun bli konfrontert med løgnene. Det er rett og slett useriøst.
Sist endret av Mith; 3. februar 2011 kl. 13:58.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Jeg tror vi alle kan være enige om at vi betaler FOR MYE skatt totalt sett her i Norge. Vi ønsker alle her et lavere skattenivå TOTALT SETT, right? Ingen som liker det slik det er?
Vis hele sitatet...
Nei, alle her er ikke enige om det. Hvor tar du sånt fra?
Sitat av Mith Vis innlegg
Dessuten syns jeg det er artig at anonyme freppere tror de har bedre greie på skatt en professorene ved landets universiteter. Dere kan prøve å bevise at Siv har rett til dere blir blå i trynet, men husk hvem som faktisk sitter på kompetansen til en slik utregning og hva de har sagt.

Det hjelper ikke. Det er fortsatt milevis til 70% som gjennomsnittligskattenivå og tvilsomt at det er så høy marginalskatt også.
Dessuten er 450000 høy lønn.
Vis hele sitatet...
Såklart er ikke gjennomsnittet så høyt, men det som er sikkert er at utrolig mange ligger oppe rundt 70%.

Vi snakker skatt OG avgifter. Husk det!
Sitat av xLAx Vis innlegg
Det som er clue er at mange ender opp i toppsiktet uten "høy" lønn.
Vis hele sitatet...
Jeg er litt uenig med deg. Det du implisitt ønsker er et toppskattnivå som er enda høyere, altså f.eks 600.000, fordi det er alt for mange som ender opp i toppskatt-klassen. For min del er det de som kommer i den kategorien som har råd til å betale mest skatt, og burde nettopp derfor beskattes mer.

Jeg synes også at det flate lønnsnivået vi har i Norge er helt perfekt.

Hvis en "fattig" tjener 200k og en "rik" tjener "500k", så har begge råd til å leve et liv, kjøpe en leilighet og kjøre en bil. Hvilken standard det blir på det er det som utgjør forskjellen. Jeg er stolt av å leve i et land der alle har råd til å leve, og alle har en sjanse til å gjøre noe. Utdanningen er gratis, helsen din er ikke din kostnad og om du blir syk er du tatt vare på.

Hvis problemet i Norge er at de som tjener 400k ikke føler seg så mye mer velstående enn de som tjener 200k, så er det ærlig talt ikke et problem.

Greit at det noen ganger er demotiverende å søke på en ingeniørjobb med 350k i året, når det er det samme du får i andre enkle jobber som butikk eller vasking. Men får du ikke en mer spennende jobb, og har ikke du flere muligheter til å jage etter noe?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg er litt uenig med deg. Det du implisitt ønsker er et toppskattnivå som er enda høyere, altså f.eks 600.000, fordi det er alt for mange som ender opp i toppskatt-klassen. For min del er det de som kommer i den kategorien som har råd til å betale mest skatt, og burde nettopp derfor beskattes mer.

Jeg synes også at det flate lønnsnivået vi har i Norge er helt perfekt.

Hvis en "fattig" tjener 200k og en "rik" tjener "500k", så har begge råd til å leve et liv, kjøpe en leilighet og kjøre en bil. Hvilken standard det blir på det er det som utgjør forskjellen. Jeg er stolt av å leve i et land der alle har råd til å leve, og alle har en sjanse til å gjøre noe. Utdanningen er gratis, helsen din er ikke din kostnad og om du blir syk er du tatt vare på.

Hvis problemet i Norge er at de som tjener 400k ikke føler seg så mye mer velstående enn de som tjener 200k, så er det ærlig talt ikke et problem.

Greit at det noen ganger er demotiverende å søke på en ingeniørjobb med 350k i året, når det er det samme du får i andre enkle jobber som butikk eller vasking. Men får du ikke en mer spennende jobb, og har ikke du flere muligheter til å jage etter noe?
Vis hele sitatet...
Beklager, ikke det jeg ønsker. Var hurtig skrevet

Var ment som et påpek i forhold til venstresidens kamp mod høytlønnede.
Ser at det kan tolkes feil

Edit: Ikke KP for at lønnsnivået i Norge er perfekt

Det som er ønskelig er at toppskatten fjernes
Sist endret av xLAx; 3. februar 2011 kl. 14:08.
Sitat av xLAx Vis innlegg
Beklager, ikke det jeg ønsker. Var hurtig skrevet

Var ment som et påpek i forhold til venstresidens kamp mod høytlønnede.
Ser at det kan tolkes feil

Edit: Ikke KP for at lønnsnivået i Norge er perfekt

Det som er ønskelig er at toppskatten fjernes
Vis hele sitatet...
Jeg kan se at det er merkelig at det heter toppskatt, når det er ganske vanlig. For min del kan de kalle det "nivåer", men jeg mener prinsippet bør beholdes. Det er ikke nok med en fast prosent og et bunnfradrag. Prosenten må økes ytterligere når lønnen når noen nivåer. Enhver skal bidra etter evne. Jeg er sivilingeniør og kommer til å bli skattet mye mer enn gjennomsnittet. Jeg står likevel for det, og synes ikke det er urettferdig for meg å måtte betale en høyere prosent enn andre. Det er rettferdig.
Sist endret av Matthiesen; 3. februar 2011 kl. 14:15.
Jeg betaler ihvertfall disse skattene med glede. Bare se på landet vi bor i og alle godene vi har krav på hvis uhellet er der.

Jeg er enig i at mye kunne vært bedre, men sånn vil det altid være.

Det er en god plan, på alle måter å sitte med penger til krisetider. Nytter ikke å bruke og bruke og å spise på reservene over lengre tid. Tenk langsiktig.

Ikke helt topic må jeg si..
Synes det er tullete at omtrent ALT skattes. Jeg vil ha et mye mer oversiktlig skattesystem som er forståelig for den jevne nordmann. Men med det sagt så vil jeg absolutt ikke ha lavere skatter. Jeg vil ha større grad av omfordeling, at vi har folk som bor på gata i Norge, når vi samtidig har mennesker som aldri trenger å jobbe en dag i hele sitt liv uten å løfte en finger synes jeg er forkastelig.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Invisible Elf: Jeg regner med at du har prøvd å sette deg inn i skattesystemet? Sånn siden det virker som om det er uoversiktlig og uforståelig?
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg kan se at det er merkelig at det heter toppskatt, når det er ganske vanlig. For min del kan de kalle det "nivåer", men jeg mener prinsippet bør beholdes. Det er ikke nok med en fast prosent og et bunnfradrag. Prosenten må økes ytterligere når lønnen når noen nivåer. Enhver skal bidra etter evne. Jeg er sivilingeniør og kommer til å bli skattet mye mer enn gjennomsnittet. Jeg står likevel for det, og synes ikke det er urettferdig for meg å måtte betale en høyere prosent enn andre. Det er rettferdig.
Vis hele sitatet...
Kom tilbake med samme utsagn, den dagen du har blitt arbeidsledig, og oppdaget at staten kun betaler deg arbeidledighetstrygd, som om du skulle tjent 6G.

Samme om du blir syk. Om du blir syk utover den perioden arbeidsgiver betaler for, så dekker staten kun 6G.

Hmm. Tok et lite regnestykke på meg selv, og kan ikke se at Siv Jensen skal være så veldig langt unna sannheten.
Med en inntekt på 530 000 brutto, så betaler firmaet jeg jobber i ca 75 000 i arbeidsgiveravgift.

Betaler ca 155 000 i skatt. Når jeg da legger sammen skatt og arbeidsgiveravgift, så betaler jeg ca 43 % i skatt og arbeidsgiveravgift. Om man da tar et snitt på ca 35 % i MVA + diverse avgifter (bil, alkohol, røyk, mat, elektronikk osv), så er man jammen ikke så langt unna.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Er det viktig kva del som er skatt? Få, om ingen andre plasser i verda har ein så stor del av inntekta disponibel til det vi måtte ønske. Vi nyttar 10% på mat, som er lågt i verdssamanheng. Kor mange timar må ein nordmenn jobbe for å brødfø familien i ei uke, mot ein polakk? Er ikkje det meir vesentleg enn skatt?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er det viktig kva del som er skatt? Få, om ingen andre plasser i verda har ein så stor del av inntekta disponibel til det vi måtte ønske. Vi nyttar 10% på mat, som er lågt i verdssamanheng. Kor mange timar må ein nordmenn jobbe for å brødfø familien i ei uke, mot ein polakk? Er ikkje det meir vesentleg enn skatt?
Vis hele sitatet...
Dette handler ikke om at vi er fattige, eller har ett dårlig samfunn. Det handler om at det er forbedringspotensiale (ja jeg mener det er forbedring når man ikke må betale så ekstremt mye skatt, og man får større økonomisk frihet) og at mange ønsker større frihet til å velge hva man skal bruke pengene på.
Jeg ser virkelig ikke problemet med at vi skatter så mye, vi lever i verdens best sammensatte land, vi har råd til mat.

Når feite Nordmenn med lønn under gjennomsnittet, har råd til å dra på charterturer 1-4 ganger i året, da har da vell ikke skatten en dritt å si. Så bra som vi har det!

Vi gir jo så og si skattepengene til oss selv, det er vi, folket, som eier staten.

Om noen ljuger her har ikke noe annet å si en for hvordan slags lys politikerne står fram i, det blir bare mer og mer sanking av stemmer, mindre politikk.
Sist endret av Oransje; 3. februar 2011 kl. 22:25.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av tkd Vis innlegg
Det handler om at det er forbedringspotensiale (ja jeg mener det er forbedring når man ikke må betale så ekstremt mye skatt, og man får større økonomisk frihet) og at mange ønsker større frihet til å velge hva man skal bruke pengene på.
Vis hele sitatet...
Det er akkurat dette slashdot sier. Nordmenn bruker ~10% av inntekten på mat. Dette er et plan vi ikke har så stor frihet til å velge. Låste penger kan man si.

Det slashdot poengterer, og som du ser ut til å overse, er at hos t.d. polakker er det en større prosentandel av inntekten som er "låst" til mat. Dermed har de mindre frihet til å velge.

Om du ikke vil sammenligne oss med andre land, og mener at prosentandelen "låste inntekter" bør gå ned, så er det en annen sak.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Jeg ser virkelig ikke problemet med at vi skatter så mye.
Vis hele sitatet...
Et problem med et såpass høyt skattetrykk er at det gjør Norge lite attraktivt for utlandske selskaper å satse på landet vårt og gjør at norske bedrifter flagger ut.
Det gjør også at vi krever mer i lønninger som igjen også fører til at vi blir mindre konkuransedyktige, så når oljen tar slutt kan man jo spørre seg
om hva vi skal leve av her i landet.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Med den tankegangen skjønner jeg godt at du er medlem i FPU.
Selvfølgelig er ikke alle enige med deg og retorikken din er mildt sagt laber. Om tallet er høyt har da ingenting å si så lenge folk er fornøyd med det de får igjen.
Det er jo nettopp tallene og utsagnene hennes som bestemmer om hun ljuger eller ikke. Hvis hun (og dere) vil gjøre ett poeng ut av skattenivået så er det best å ta utgangspunktet i virkeligheten.
Dette er latterlig populisme på sitt verste der man fører leserne bak lyset og skylder på "at det burde dere har forstått" når hun bli konfrontert med løgnene. Det er rett og slett useriøst.
Vis hele sitatet...
Du har selv et rødt flagg som avatar, og du tilhører den røde siden etter hva jeg forstår. Selvfølgelig vil jeg da anta at du benytter en hver sjanse for å rakke ned på en ung FrP´er (FpU), til fordel for din egen tankegang.

Hvis du er glad og fornøyd med å betale opptil 70% av dine inntekter i skatter og avgifter, så kan du ha det koselig i din egen lille boble. Det har seg slik at vi jobber for staten fra 1.1 og frem til midten av juli. Fra midten av juli og utover så tjener du pengene direkte til deg. Disse pengene skal du igjen betale moms (MVA), dokumentavgift, kullsyreavgift, sjokoladeavgift og bensinavgift. Alt dette for å ta de rike. Dette rammer motsatt målgruppe, de med minst penger.

I deres verden skal alle være så like som mulig. Dette fungerer jo ikke i det hele tatt, da alle mennesker er unike, og skal ha en verden tilrettelagt for seg selv. Dere ønsker å minske forskjellene mellom rike og fattige, og det ved å skattelegge de rike med tullete avgifter, som toppskatt og arveavgift. Dette rammer også omtrent bare vanlige folk; la meg presentere et eksempel:

En (muligens to) søsken var på ferie med familien til Thailand året tsunamien herjet. Her mistet de begge foreldrene, og de arvet da barndomshjemmet. De hadde jo ingen inntekt siden de var små, og måtte faktisk selge huset for å kunne betale avgiften for å kunne FÅ huset. (ca 1,20%) På et hus verdsatt 3 000 000 så blir det noen kroner.

Jeg personlig syk, og får direkte vondt i hjertet mitt når jeg hører sånt. Vi i FpU ønsker å fjerne tullete avgifter, som for eksempel sukkeragiften. Dette betyr ikke at du betaler avgifter på alt som inneholder sukker, men alt som spises som godteri. Ta for eksempel Dent. Den er sukkerfri, men du betaler sukkeravgift uansett, fordi den spises som godteri. Dette er helt sykt.

Et annet eksempel er; Rusbrusavgiten. Denne gjelder ikke all rusbrus, men spritbasert rusbrus. Ta Smrinfoff Ice! Når den var ny i Norge, så måtte vi betale Rusbrusavgift i tillegg til alkoholavgiften. Hva gjorde da Smirnoff? De gikk over til gjærbasert alkohol, og vips (samme smak og % alkohol) så trengte vi ikke å betale avgift på DEN rusbrusen lengere. Helt sykt!
Sitat av Riverton Vis innlegg
Hvis du er glad og fornøyd med å betale opptil 70% av dine inntekter i skatter og avgifter, så kan du ha det koselig i din egen lille boble.
Vis hele sitatet...
Hvor mange ganger må jeg si at dette bare er tull?
Skal jeg kjøre en kort oppsummering på denne saken for deg?

1: Siv Jensen har flere intervjuer med utenlandsk presse der hun uttaler seg om skattenivå i Norge og påstår at det er gjennomsnittlig 70-75% inkl. alle avgifter.
2: Helga Pedersen kommenterer saken og sier at det er blank løgn. Hun backer dette opp med uttalelser fra professorer og eksperter på skatt i Norge.
3: Siv Jensen forsvarer seg og sier hun snakker om marginalskatten og "i teorien hvis x,y og z oppfylles."
4: VG fanger opp saken og leser intervjuene, ikke ett ord er nevnt om marginalskatt.
5: VG konfronterer Siv Jensen med dette og hun svarer "Jeg regner med at folk forstår hva jeg snakker om."

Konklusjon: Siv Jensen vet ikke hva hun snakker om og/eller lyver for å score ett billig poeng.

6: Du lager en tråd på nFF, der du hevder at skattenivået i Norge er på 70%. Siv Jensen har alt rettet opp i feilen (eller hvertfall forsøkt) og hevdet at hun snakket om marginalskatten, teoretiske tall og det vi på godt norsk kaller "worst case scenario". Det betyr at du også enten ikke vet hva du snakker om eller lyver for å score ett billig poeng blant folk som ikke gidder sette seg inn i saken.


Du får mene hva du vil om skatte og avgiftsnivået her i landet, men vær så snill å sjekk fakta før du uttaler deg.


Sitat av Riverton Vis innlegg
I deres verden skal alle være så like som mulig. Dette fungerer jo ikke i det hele tatt, da alle mennesker er unike, og skal ha en verden tilrettelagt for seg selv.
Vis hele sitatet...
Hold deg til saken, jeg gidder ikke diskuterer hva FPU tror og mener om venstresiden. Jeg gidder heller ikke kommenterer anekdoter og tåpelige forsøk på å selge inn politikken din.
Sist endret av Mith; 4. februar 2011 kl. 11:05.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Riverton Vis innlegg
Ta for eksempel Dent. Den er sukkerfri, men du betaler sukkeravgift uansett, fordi den spises som godteri. Dette er helt sykt.
Vis hele sitatet...
Haha. Ja, Dent er ein hard post i budsjettet til dei fleste Nordmenn og vi ville gjort lurt og gjort dei nokon kroner billigare.

Beklagar for å ver barnsleg, men detta der var nå morosamt. FPU ftw :3
Sitat av Joey Vis innlegg
Haha. Ja, Dent er ein hard post i budsjettet til dei fleste Nordmenn og vi ville gjort lurt og gjort dei nokon kroner billigare.

Beklagar for å ver barnsleg, men detta der var nå morosamt. FPU ftw :3
Vis hele sitatet...
Ja, kan du finne viktigere temaer enn sukkeravgift på Dent og plumberte mopeder? Politics be serious business!
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av fetter Vis innlegg
Ja, kan du finne viktigere temaer enn sukkeravgift på Dent og plumberte mopeder? Politics be serious business!
Vis hele sitatet...
Politikk er opprinnelig seriøst! MEN når vi betaler sukkeravgift på noe uten sukker, så reagerer jeg!
Sist endret av Riverton; 4. februar 2011 kl. 13:29. Grunn: FEIL
Og bare for å slå siste spiker i kista: http://www.na24.no/article3082651.ece
Som NA24s fasit under viser er dette å ta for hardt i. Det totale skatte- og avgiftstrykket for de fleste lønnsmottakere i Norge ligger i området 40 til 45 prosent.
Vis hele sitatet...
Sitat av Riverton Vis innlegg
Du har selv et rødt flagg som avatar, og du tilhører den røde siden etter hva jeg forstår. Selvfølgelig vil jeg da anta at du benytter en hver sjanse for å rakke ned på en ung FrP´er (FpU), til fordel for din egen tankegang.
Vis hele sitatet...
Det er nok ofte sånn det skjer i FrP, etter hva jeg har observert, men andre parti kjører heldigvis ikke samme strategi.
Synlig bruttolønn: 100%
Arbeidsgiveravgift: 14,1%
Sykepenger: ca 6%
= 120% total inntekt

Du tjener altså egentlig 20% mer brutto enn det du tror du gjør. Skatten regner vi ut som følger:

Arbeidsgiveravgift: 14,1%
inntektsskatt: ca 30%
Sykepenger: ca 6%
moms: 70%*20% = 14%
bilavgift: ca 6% (ny bil = ca 300.000 kroner hvorav ca halvparten er bilavgift. Levetid 7,5 år, gir 20.000 kroner i året)
bensinavgift: ca 2% (1500 mil per år, 0,7 L/mil, ca 7 kroner i avgift per liter)
veiavgift: ca 1%
Alkohol: ca 1% for en gjennomsnittsnordmann (5,8 liter per nordmann og ca 600 kroner i avgift per liter 96% ren sprit)
————–
= 74% av synlig bruttolønn

= 74%/120% = 61,7% av total bruttolønn

I regnestykket mitt har jeg IKKE inkludert eiendomsskatt, formueskatt, elavgift, bompenger, vann og renovasjon, NRK-lisens, avgift på røyk, sukkeravgift, arveavgift eller inflasjonsskatten. Jeg har heller IKKE inkludert de indirekte skattene i form av landbrukssubsidier og toll- og innvandringsmurer, hvilket er betydelige. Legger man alle disse sammen kommer man lett opp i 70% skatt. Jeg har heller IKKE inkludert kostnadene ved offentlig byråkrati (ca 3%), kostnadene ved reguleringer og kostnadene ved statlige monopol på dyre og dårlige offentlige velferdstjenester. Legger man alle disse sammen kommer man glatt opp i over 80%.
Vis hele sitatet...
http://onarki.no/blogg/2010/08/dette...er-du-i-skatt/

Vær så god å påpeke feil eller mangler.
Ingen som har satt seg ned og regnet på hvor mye staten bruker på oss?

Om Ola Nordmann betaler 40 eller 80% skatt, går ikke alt dette til staten, i den forstand at staten bruker det på oss, barna våre, fremtiden etc.

Noen som har lyst til å regne ut hvor mye "kjernefamilien" på 2,5 (?), barn koster staten?
Med tanke på sykehus, skolering (lærerlønn, bøker etc), sfo støtte osv.
I tillegg til de som tømmer søpla deres et par ganger i mnd'n.

Om 70% av inntekten går til staten, hvor mange % av det går tilbake til en gjennonsnittelig normann?
Siv regner selvsagt med at alle nordmenn betaler toppskatt og kjøper like mye rulletobakk og sprit som mat.
Ola Nordmann kjører visst SUV med V8 under panseret også, og kjøper ny bil annenhvert år.
Sitat av Riverton Vis innlegg
Politikk er opprinnelig seriøst! MEN når vi betaler sukkeravgift på noe uten sukker, så reagerer jeg!
Vis hele sitatet...
Jeg synes det er fascinerende hvordan du hele tiden glatt ignorerer alle innlegg som tar deg i å ha feil. Er dette en type debatt-teknikk du har lært i FpU?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om 70% av inntekten går til staten, hvor mange % av det går tilbake til en gjennonsnittelig normann?
Vis hele sitatet...
Alle. Pr. def.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Sitat av danielsk Vis innlegg
Jeg synes det er fascinerende hvordan du hele tiden glatt ignorerer alle innlegg som tar deg i å ha feil. Er dette en type debatt-teknikk du har lært i FpU?
Vis hele sitatet...
Du mener jeg ignorerer folk når jeg blir tatt i å ha feil? Jeg har støttet et utsagn til media! Om det er noen feil i det utsagnet, så for guds skyld ikke klandre meg!

Skatten er for høy, det mener jeg! Det er nok ikke noe fasitsvar på dette, men folk tenker nok ulikt her, ja!
Sitat av Riverton Vis innlegg
Du mener jeg ignorerer folk når jeg blir tatt i å ha feil? Jeg har støttet et utsagn til media! Om det er noen feil i det utsagnet, så for guds skyld ikke klandre meg!

Skatten er for høy, det mener jeg! Det er nok ikke noe fasitsvar på dette, men folk tenker nok ulikt her, ja!
Vis hele sitatet...
Folk klandrer deg fordi du forsvarte på liv og død.
For guds skyld, FRP kan jo kun ha feil om det står i media, og ikke på nFF ser det ut som.
Sist endret av Grimdoc; 4. februar 2011 kl. 23:40.
Sitat av standard input Vis innlegg
http://onarki.no/blogg/2010/08/dette...er-du-i-skatt/

Vær så god å påpeke feil eller mangler.
Vis hele sitatet...
En ting man ser med en gang er at arbeidsgiveravgiften er tatt med. Det blir for meg litt for enkelt. Dette er en avgift som lønnstaker ikke merker noe som helst til. Dette er en beskatning av bedrifter.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
En ting man ser med en gang er at arbeidsgiveravgiften er tatt med. Det blir for meg litt for enkelt. Dette er en avgift som lønnstaker ikke merker noe som helst til. Dette er en beskatning av bedrifter.
Vis hele sitatet...
Det at lønnstaker ikke merker noe til den eller ikke skulle ikke være særlig relevant. Man skal ikke se bort fra at denne avgiften veltes over på lønnstaker ved at de får lavere lønninger enn det de ville gjort uten arbeidsgiveravgift.

Jeg er imidlertid svært skeptisk til om onarki har gjort det regnestykket riktig og mener også det er flere andre faktorer som bør inkluderes, men jeg har dessverre ikke kunnskapene for å gjøre det noe særlig bedre enda.