Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 6678
Sikkert laget noe om dette tidligere, men jeg har ikke funnet noe her på forumet.

Spørsmålet er om noen har noen erfaring med å lage noe hjemme som man kan selge og tjene noen lapper. Jeg er åpen for alle mulige forslag. "Skriver novelle" Har tenkt på ting som sprit og andre morsomme ting som jeg enkelt kan selge som "modifisert fyrverkeri".

Kom med forslag Helst ting som er mulig å lage i hjemmet uten å måtte ha "spesielle tillatelser" i for diverse innkjøp.
Kan tjene en del penger på å "lage liv".
Avle på fisk, eller avle på reptiler, eller avle på insekter. En venn av meg selger verdens største snegler (achatina achatina). Her er en 3 minutters dokumentar av det: http://www.youtube.com/watch?v=CVavstzIJhM

Har hatt en del forskjellige reptiler før og da har jeg ofte kjøpt fra avlere. En kameleon for eks kan lage egg og du kan få ca 30-40 unger som du videre selger for 1000-1500 kr. Det er typen panterkameleon. Erfarne reptil elskere har øgler og har sett noen sjeldne arter gå for over 10 tusen. Mange avler slanger, men det kan jeg ikke noe om.
Kjøp og salg av reptiler skjer på repti.net
Sitat av cold Z Vis innlegg
Kan tjene en del penger på å "lage liv".
Avle på fisk, eller avle på reptiler, eller avle på insekter. En venn av meg selger verdens største snegler (achatina achatina). Her er en 3 minutters dokumentar av det: http://www.youtube.com/watch?v=CVavstzIJhM

Har hatt en del forskjellige reptiler før og da har jeg ofte kjøpt fra avlere. En kameleon for eks kan lage egg og du kan få ca 30-40 unger som du videre selger for 1000-1500 kr. Det er typen panterkameleon. Erfarne reptil elskere har øgler og har sett noen sjeldne arter gå for over 10 tusen. Mange avler slanger, men det kan jeg ikke noe om.
Kjøp og salg av reptiler skjer på repti.net
Vis hele sitatet...
Dæven og kult! Dette må jeg definitivt sjekke ut videre! Takk for svar
Bestill småting å rare elektronikk fra dhgate.com, folk kjøper alt rare å de mest ubrukelige tingene bare fordi dem er fancy..
En kompis av meg gjorde det bra med 10meters led-stripe.. solgte en del å fikk noen tusen i overskudd.

Hjemmebrent er en løsning om du ikke bor i stor by... du treng et eget plass for produksjon.. ellers kan du risikere en kabom og totalskadet leilighet/hus. hold deg ironisk nok på landet/kysten der lensmannen vet alt du gjør...
Du kan jo avle: Zebra Pleco, CW009 eller diverse Diskus? Får du det til kan det fort bli en veldig innbringende hobby.
hvor gammel er du?

Da jeg var 14-15 år fant jeg to vindunker med gjærlås i kjellern til tanta mi, som jeg "lånte" med meg hjem. Satte 50 liter ferskenvin på garasjeloftet til fattern, og solgte dette for 200 kr pr 1.5liters flaske. Smakte uggen ferskensaft og en fjortis kunne bli pære kanon to ganger på 1.5L.

Nabogutten var etpar år eldre enn meg, så han hadde moped og kunne frakte vinen min rundt til alle som ville kjøpe. Kjørte rundt med en svær jævla fjellsekk full av ferskenvin og solgte unna. Han fikk 10% av det jeg tjente, såpass jeg dekka bensinpenger og litt ekstra til han.

Dro inn 4-5k hver tredje helg i en hel sommer før jeg ble busted av dette. (fyren på moped ble angitt av ei jente som ble tatt for å drikke av faren sin, faren jaktet ned transporten min og han anga meg endte med at fattern lagde bål av vinfabrikken min bakom garasjen)
Sitat av KaiN Vis innlegg
Bestill småting å rare elektronikk fra dhgate.com, folk kjøper alt rare å de mest ubrukelige tingene bare fordi dem er fancy..
En kompis av meg gjorde det bra med 10meters led-stripe.. solgte en del å fikk noen tusen i overskudd.

Hjemmebrent er en løsning om du ikke bor i stor by... du treng et eget plass for produksjon.. ellers kan du risikere en kabom og totalskadet leilighet/hus. hold deg ironisk nok på landet/kysten der lensmannen vet alt du gjør...
Vis hele sitatet...
Jeg bor ikke på landet dessverre og har ikke mulighet til dette :O Men dhgate.com skal jeg sjekke ut.

Sitat av UngarEffect Vis innlegg
hvor gammel er du?

Da jeg var 14-15 år fant jeg to vindunker med gjærlås i kjellern til tanta mi, som jeg "lånte" med meg hjem. Satte 50 liter ferskenvin på garasjeloftet til fattern, og solgte dette for 200 kr pr 1.5liters flaske. Smakte uggen ferskensaft og en fjortis kunne bli pære kanon to ganger på 1.5L.

Nabogutten var etpar år eldre enn meg, så han hadde moped og kunne frakte vinen min rundt til alle som ville kjøpe. Kjørte rundt med en svær jævla fjellsekk full av ferskenvin og solgte unna. Han fikk 10% av det jeg tjente, såpass jeg dekka bensinpenger og litt ekstra til han.

Dro inn 4-5k hver tredje helg i en hel sommer før jeg ble busted av dette. (fyren på moped ble angitt av ei jente som ble tatt for å drikke av faren sin, faren jaktet ned transporten min og han anga meg endte med at fattern lagde bål av vinfabrikken min bakom garasjen)
Vis hele sitatet...

Dette er ting du får kjøpt på Europris såvidt jeg veit, eller bryggeland.no vil jeg tro, men har hverken plass eller særlig lyst til å drive med dette. Er 17 år og har gått bort ifra tanken på å drive ulovlig. Sparer opp til bil å kunne eie en bil.

Sitat av Spelly Vis innlegg
Du kan jo avle: Zebra Pleco, CW009 eller diverse Diskus? Får du det til kan det fort bli en veldig innbringende hobby.
Vis hele sitatet...
Dette med fisk fikk jeg tanken på da han over her nevnte dette med han som avlet snegler. Har aldri vært særlig glad i, eller likt tanken på å være i samme hus med diverse insekter og reptiler, så fisk passer meg utmerket da faren min har hatt fisk i mange år i stua, så kanskje jeg får noen tips. Takk for tipset om disse artene
Sist endret av Pygoscelis; 16. oktober 2013 kl. 23:52.
Sitat av Spelly Vis innlegg
Du kan jo avle: Zebra Pleco, CW009 eller diverse Diskus? Får du det til kan det fort bli en veldig innbringende hobby.
Vis hele sitatet...
Dette er vel kanskje ikke det beste og satse på. Det som går igjen for alle tre artene er penger, tid og arbeid. Enten må man kjøpe inn lekspar/par som er voksen (som koster flere tusen pr/gruppe) eller så må man kjøpe gruppen/paret inn som yngel og vente 1-2 år på at de skal vokse seg til kjønnsmoden alder, og selv yngel av disse artene er dyrt.

For en nybegynner er det også vanskelige grupper og prøve seg på. Oppdrett av discus for en nybegynner er en umulig oppgave. Her skal det mye prøving og feiling før det blir riktig. Man slåss mot sykdommer, bytting av flere hundre liter vann hver dag, mating av yngel 6-8 ganger daglig osv.. Det er ikke mange kr man sitter igjen med (om noe) etter man har fått dette til!

Zebra pleco er også svin dyre i innkjøp; her i området gikk det to grupper vf zebra pleco på 10 stk pr/gruppe for 16000 kr. Yngel får man for 500 kr/stk, men da må det påberegnes (som sagt før) 1-2 år for og få fisken kjønnsmoden, før man har sjangs på og få yngel. CW009 er nok den letteste fisken og "få i gang". Derimot er det ikke så høy butikk pris på disse som de andre fiskene du nevner. Dermed er det heller ikke like innbringene og drive oppdrett på disse.

Men for all del, holder på med discus selv og har gjort det en stund. Det er utrolig spennende og morsomt å få til denne utrolig sære og krevende fisken. Prøv gjerne! Men om man gjør det for pengene sin skyld er nok sjangsen størst for at man blir både blakk og skuffet før man tjener noen kroner... Det er dyrkjøpt erfaring
Skal du drive med fisk; sats på volum! Molly og andre levendefødende er de letteste å få yngel av. Dog får du ikke mer enn kronestykker for de i butikken, men om du selger privat kan du få litt mer. På den annen side får du sinnsyke volumer rimelig kjapt. De tåler også så og si "alt" av nybegynnerfeil. Bare pass på å kjøp hanner og hunner fra to forskjellige steder så du ikke driver innavl :P
Sitat av nikita Vis innlegg
Skal du drive med fisk; sats på volum! Molly og andre levendefødende er de letteste å få yngel av. Dog får du ikke mer enn kronestykker for de i butikken, men om du selger privat kan du få litt mer. På den annen side får du sinnsyke volumer rimelig kjapt. De tåler også så og si "alt" av nybegynnerfeil. Bare pass på å kjøp hanner og hunner fra to forskjellige steder så du ikke driver innavl :P
Vis hele sitatet...
Morfaren min hadde et 50L akvarie som var stappfullt med guppy. De formerte seg så fort at når han renset filtrene var de fulle av yngel!

Bare ikke ha for mange guppy hanner, da de da vil slåss om damene
Sitat av Prehol Vis innlegg
Bare ikke ha for mange guppy hanner, da de da vil slåss om damene
Vis hele sitatet...
Sant det. Teknisk sett holder det fint med én hann per akvarium. La de gå sammen i noen dager, så fjerner du gutten, og putter damene hver for seg. Nesten alle hunnene er da befruktet, og slipper et kull om 20 dager (hvis jeg husker riktig). Husk å beplante alle akvariene godt med javamose og tette planter slik at yngelet kan gjemme seg de første dagene. Du må også fjerne moren så fort som mulig for å få minst mulig svinn.

Å få oppdrett på guppy og levendefødere i seg selv er faktisk veldig lett, men å bli kvitt alle ungene uten å gi de bort er det store problemet :P
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Å få oppdrett på guppy og levendefødere i seg selv er faktisk veldig lett, men å bli kvitt alle ungene uten å gi de bort er det store problemet :P
Vis hele sitatet...
Neida, du må bare ha de 1 - 2 måneder etter de er født så de får vokse seg stor og god. Fôr de opp på levendefôr (mikromakk og edikkål er sikre slagere), så kan du selge de til dyrebutikker, på auksjon eller privat via nettet.
Guppy koster gjerne 10 kr/stk. Når i tillegg halve norge selger guppy til enhver tid og mange gir bort guppy blir det fort veldig dårlig butikk..
Sitat av Beurre Vis innlegg
Guppy koster gjerne 10 kr/stk. Når i tillegg halve norge selger guppy til enhver tid og mange gir bort guppy blir det fort veldig dårlig butikk..
Vis hele sitatet...
Sant nok... Det er nok bedre å satse på en art som er en smule vanskeligere å avle opp (men ikke for vanskelig).
En ting som ingen har nevnt her, om du har fulgt med i heimkunskapstimene på skolen eller kan lese og følge basis instruksjoner kan du gjøre det greit nå rundt jul på banning av julekaker.

Et eksempel er lefser, enkelt å lage, lave kostnader til ingredienser og selger som hakka møkk. Det første du trenger er ei takke (spør mor eller bestemor, de vet hva det er), ingredienser og en oppskrift. Ofte er det lokale oppskrifter men dette kan mest sannsynlig bestemor hjelpe til med. Det beste er nok å henge opp lapp på butikken og andre steder hvor eldre mennesker farer, samtidig kan du legge ut et innlegg på den lokale kjøp/salg siden på FB.

Bruker du en oppskrift som holder til 30 lefser ser jeg at de går for 150-250 per pakke med 2-4 lefser. Om du får nok til å bake tre - fire oppskrifter er det fort litt ekstra cash til jul.
Sitat av Beurre Vis innlegg
Guppy koster gjerne 10 kr/stk. Når i tillegg halve norge selger guppy til enhver tid og mange gir bort guppy blir det fort veldig dårlig butikk..
Vis hele sitatet...
Ikke så billig, nei. Og du må tenke volum... Ville også gått for Molly heller enn Guppy. Du får 3-5 kroner per stykk om du selger til butikk, og med rett drift; et oppdrettskarr og to eller flere yngelkarr, kan du fort tjene en 1000lapp ekstra i måneden.

Differensier med maller (noen er ENKLE, og om du greier å få litt størrelse på de før du selger de kan du tjene ganske solide summer). Kjøp deg noen oppdrettshuler og et lekspar på noen nybegynnermaller, og du er i gang.

For å utdype rett drift:
Ha et oppdrettskar med 5-10 hanner og 20-30 hunner. Når du ser en hunn få bulemage, løft henne over i en fødekasse (http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2692&pageId=707) plassert i et yngelkarr. Da får ynglene rømt før hun får spist de. La ynglene gå der et par uker og spise seg gode og feite, og selg de. Du tjener mye mer på denne metoden enn å selge de øyeblikkelig. Skaff deg levendefôr (dette dyrker du selv - kjempe enkelt) så går det lynkjapt. Det viktigste er egentlig å kjøpe bra fisk i utgangspunktet, og ikke kjøpe hunn og hann fra samme sted. Kjøp flotte, sterke farger. Og størst mulig fisk! Ikke la dyrebutikken eller oppdretteren avspise deg med noe svak drittfisk. Av dritt avles dritt ;-)
Sist endret av nikita; 19. oktober 2013 kl. 13:44.
Sitat av cold Z Vis innlegg
Kan tjene en del penger på å "lage liv".
Avle på fisk, eller avle på reptiler, eller avle på insekter. En venn av meg selger verdens største snegler (achatina achatina). Her er en 3 minutters dokumentar av det: http://www.youtube.com/watch?v=CVavstzIJhM

Har hatt en del forskjellige reptiler før og da har jeg ofte kjøpt fra avlere. En kameleon for eks kan lage egg og du kan få ca 30-40 unger som du videre selger for 1000-1500 kr. Det er typen panterkameleon. Erfarne reptil elskere har øgler og har sett noen sjeldne arter gå for over 10 tusen. Mange avler slanger, men det kan jeg ikke noe om.
Kjøp og salg av reptiler skjer på repti.net
Vis hele sitatet...
Avl av reptiler er ingen stor business i norge, da det er ulovlig. Utgiftene du har ved ett respektabelt avl, er større enn fortjenesten. Avl er hobby i norge, og ingen spesielt god bi-inntekt. Det det kan gjøre dog, er å være med å finansiere ditt eget dyrehold, selv om du vil slite kraftig med å få det til å gå opp i opp.

Å avle kameleoner f.eks, er ikke barebare, det krever en god del kunnskap, og mye dyrt utstyr dersom du skal gjøre det skikkelig. Du vil gå i minus og vell så det i lang, lang tid, før du kanskje ser starten på en profitt.

Det finnes reptiler til langt mere enn 10 tusen, du kan godt bevege deg opp mot flerfoldige hundretusener, men det er ikke lønnsomt i norge, da risikoen for å bli tatt er der, samt at det ikke er marked for slike priser i norge.

Reptilhold er en utrolig givende hobby, men det er ikke noe du blir rik av.
Vinteren er i anmarsj, og Kong Vinter har et godt øye til eldre damers bekken på denne tiden, så om du kjøper deg noen brodder og setter deg ut på en glatt gate vil du nok få solgt de en vintersdag.

Ellers kan du handle deg en 3d-printer og lage mer eller mindre akkurat hva som måtte falle deg inn.

Personlig liker jeg ideen om avl med fisk, men det er nok kun fordi jeg har egeninteresse av dette, har selv tenkt tanken mange ganger - men endt opp med at jeg innser at jeg er for slapp til å følge opp seriøs avl, da det var maller i en litt annen prisklasse jeg hadde i tankene. Spørs om det lønner seg i noen særlig grad i forhold til arbeidet man må legge ned.
▼ ... noen uker senere ... ▼
om du har muliget til det, kan du jo skaffe det weedseeds, en plante produsere opp imot 900gram med brukbar weed, så du kan jo regne ut selv at dette er bra fortjeneste!
Sitat av oppnedjuletre Vis innlegg
om du har muliget til det, kan du jo skaffe det weedseeds, en plante produsere opp imot 900gram med brukbar weed, så du kan jo regne ut selv at dette er bra fortjeneste!
Vis hele sitatet...
En plante produserer vanligvis mye mye mindre enn 900 gram. Viss man skulle fått ett kg på bare EN plante måtte den blitt vegga i evigheter. akkurat hvor mye gram det kommer på en plante kan variere veldigt men 100g på en plante er passende viss den er stor. Man måler mengden på gram per kvadratmeter. 500-600 gram per kvadratmeter er mulig under opimale forhold. Da snakker man profesjonelle gartnere med avansert utstyr med kommersielle strains.
I afrika finnes det cannabis planter som har høstet inn opp mot 5kg, men det er flere meter høye store trær

Å produsere marihuana er ofte ikke så enkelt som mange tror. Mange som deg for eksempel tror man får mer gram enn det man virkelig gjør. Det trengs en del strøm som gir litt utgifter. Når folk selger store kvanta er det sinnsykt mye billigere. I denne "bransjen" finnes det en regel som gjelder alle og det er at alle dyrker helt til de blir tatt. Til TS vil jeg ikke anbefale å dyrke cannabis.